Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-04 17:48
Beste mensen,

Vraagje voor de thuiswerkers onderons die weleens van een mooie film houden al dan niet met prachtige cinematografie 8). Ik ga een een NAS kopen (voor het eerst in mn leven) om mijn belangrijke werkbestanden daar op te zetten (plus af en toe paar filmpjes) en neem zelf een kleine snelle SSDtje als mijn enige harddisk met daarop slechts mijn besturingssysteem. Zowel mijn PC alswel mijn Dune videospeler mogen bij de NAS kunnen, maar verder mag niemand in mijn thuisnetwerk toegang hebben tot mijn NAS bestanden hebben...

Mijn netwerk ziet er als volgt uit met straks dus een NAS :

¦|¦
█ Modem (ziggo)
¦|¦
█ Gigabit Router (wireless) voor een paar mensen
¦|¦
█ Gigabit Switsh (lan) met een paar mensen
¦|¦
█ Mijn nieuwe NAS (50~200 €), Mijn Win7 64bit werkPC, mijn Dune HD Smart H1 videoafspeler, beamer

Vraag1: welke NAS beveiligingstypes is voldoende hiervoor? Bijv een wachtwoord & usernaam?

Vraag2: Krijgt mijn Dune HD speler dan nog wel toegang tot de NAS?

Vraag3:
het zou fijn zijn als na het een en ander ingesteld te hebben, bij elke windows boot de netwerkmappen vanuit de NAS direct bij mijn verkenner zouden bij verschijnen zodat ik het als zijnde gewone locale folders kan bewerken met volledige toegang. Wat films betreft zou ik uTorrent willen instellen gedownloade bestanden direct op de NAS te plaatsen. Droom ik of is dit goed en gemakkelijk mogelijk? _/-\o_

Ik zag een paar mooie NASsen die ik hieronder heb toegevogd. Welke zou je aanraden?
Hartelijk dank voor suggesties, tips en inzichten!

[ Voor 17% gewijzigd door SambalSamurai op 28-03-2012 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
Ik zie niet zo snel welk lijstje je hebt samengesteld, maar ik heb zelf een Synology 210+ staan. 1 folder is voor mijn bedrijf en alleen ik kan daar op inloggen. Andere gebruikers kunnen de map wel zien, maar niet inkomen. Iedereen die bij mij toegang krijgt heeft een aparte username (ik maak geen gebruik van groepen) en krijgen specifiek toegang tot een map (al dan niet met schrijfrechten). Dit is allemaal vrij makkelijk in te regelen via de admin functionaliteiten van Synology. Ongeacht met welk profiel je op de pc inlogt, zodra je een map selecteert moet je een userid en wachtwoord intikken.

Ik heb mijn HTPC als aparte user aangemaakt en die heeft alleen toegang tot de mappen 'video' en 'music'. Hier heb ik overigens single sign on werkend (of althans, de htpc start op en heeft automatisch toegang tot die 2 mappen zonder dat je je daar nog separaat voor moet inloggen).

Collega ZZP-ers van mij hebben OF een Synology staan OF een QNAP. Volgens mij zijn beide aan elkaar gewaagd en kunnen ze allebei wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kishan4uall
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 27-09-2024

kishan4uall

kiesjan mag ook

Ik heb bij mijn ouders de Readynas Duo staan die ook in jouw lijstje staat. Hier kan ik per share (map) aangeven wie er wel en geen toegang heeft. Dit kan per gebruikersgroep of per gebruiker met een username/password. Je kunt dus je werkbestanden in een share zetten met alleen jij als geautoriseerde gebruiker, en de rest openbaar, wat jij wilt.

Tevens kun je de diverse shares gewoon mappen op je pc als netwerkschijf zodat je de shares op je NAS gewoon kan bereiken net alsof je extra HD's in je pc hebt.

Wat je wilt kan dus prima!

EDIT: Ik zou, zeker als je je werkbestanden er op wilt zetten, de NAS in (X)Raid 1 gebruiken met 2x2tb of 2x3tb.. Zo staan je bestanden redundant op de NAS, mocht er onverhoopt een schijf stuk gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door kishan4uall op 28-03-2012 16:35 ]

desktop, laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staatslot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-04 22:00
Er staat toevallig een uitgebreide test in de computertotaal van april 2012.
Wellicht kun je hier iets meer info uit halen?

Bijna iedere nas kan wel omgaan met rechten, en netwerkschijven kun je in windows inderdaad zo koppelen.

Om misverstanden te voorkomen, je gebruikt de NAS dus niet als back-up maar direct als locatie om vanaf te werken? Ik zou dan wel rekening houden met een back-up, minimaal RAID maar bedenk wel RAID != Back-up.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 04-05 10:05

allure

Titaan fase 2/3

Raid is geen backup maar een vorm van redundancy.

Ik zou voor zakelijk gebruik kijken naar een model van Qnap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

offtopic:
Mag je alleen antwoorden als je thuiswerker bent?
allure schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 16:48:
Ik zou voor zakelijk gebruik kijken naar een model van Qnap.
Kan je dat onderbouwen?

@SambalSamurai:
Het grote Synology topic - deel 4
Het grote QNAP topic - Deel 2
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

:)

[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:39 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

lier schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 08:14:
offtopic:
Mag je alleen antwoorden als je thuiswerker bent?

[...]

Kan je dat onderbouwen?

@SambalSamurai:
Het grote Synology topic - deel 4
Het grote QNAP topic - Deel 2
[NAS] Het grote NAS Overzicht Topic

:)
Ik heb met meerdere Nassen gewerkt en de Qnap heeft naar mijn mening de beste opties aan boord.
De firmware word zeer regelmatig verbeterd en de support is ook uitstekend.

[ Voor 1% gewijzigd door Moonsugar op 23-02-2023 10:39 . Reden: Op verzoek van gebruiker is de genoemde nickname aangepast. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 14:59
Vervang het woord qnap door thecus,synology,netgear of drobo en het verhaal blijft net zo niets zeggend.
Tuurlijk mag jij best je favoriete merk aanprijzen. Maar waarom heeft de qnap de beste opties? Welke opties heeft het die bij synology,thecus, netgear en drobo ontbreken?
Hebben synology, thecus, netgear en drobo dan niet regelmatig updates?
Is de support van synology, thecus, netgear en drobo dan niet uitstekend?

Aan de TS zou ik zeggen: De door mij genoemde merken (en uiteraard ook qnap) zijn fabrikanten van goede nassen. Ze kunnen allemaal meer dan wat jij er mee wilt.
Wat jij wilt kan elke nas. De enige beperking lijkt mij dan je budget, of een eventuele specifieke wens die je hier nog niet genoemd hebt.

[ Voor 31% gewijzigd door job op 29-03-2012 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Toegegeven daar heb je inderdaad een punt, het is een persoonlijke mening.
Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Mensen dank zeer voor jullie antwoorden! zeer verrijkend en maakt de boel inzichtelijk!

Als volledige leek op NAS hardware gebied, maar met een ruimte ervaring in hardware in algemeen (nog nooit in mn leven kant en klate pc gekocht altijd alles zelf in elkaar gebouwd etc!) and on the verge of buying a NAS appliance, moet ik eerlijk zeggen dat voor zakelijk gebruik ik de QNAP opties/website/handleidingen/applicaties heel toegankelijk vind en de rest een beetje meer lijkt op video/games/homecinema/etc geend te zijn

wellicht een subjectief en persoonlijk gevoel maar ik kende geen van die merken en ben volledig onbevooroordeeld (heb ook nog niets gekocht).

[ Voor 11% gewijzigd door SambalSamurai op 29-03-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalSamurai
Nog een paar laatste vragen alvorens ik een NAS koop:

- Gegeven een scenario waarin ik mijn 2 x 1TB seagates die momenteel als RAID0 in mijn pc draaien dus extern in de NAS doe als RAID0. (de schijven halen elk 120mb/s read en 80mb/s write p /st. en de NAS via een 1gigabit LAN utp (10 meter cable) naar mijn PC's tweede utp poort verbind, wat voor soort snelheden moet ik dan op rekenen straks in real life?? Read/Write (mijn pc haalt nu 220 mb/s read en 150 mb/s write)

Met andere woorden, valt er wel op te werken als je bestanden van 10 mb of 50 mb inlaadt bijv via LAN? en kan ACDSEE snel de thumbs weergeven als je raw fotos in een NAS zitten ipv je eigen RAID0 controller lokaal?

Dit is een snelheidsvraag geen diskfailure/data backup vraag! ik gebruik al 10 jaar RAID0 en backups :*)

tweede vraag:
- de duurdere modellen NAS hebben 2 x 1gigabit ethernet. Zou ik daarmee de NAS direct op de DUNE videoafspeler kunnen aansluiten met 1 NASlan en de andere NASlan direct naar mijn eigen computer? (heb een gigabyte X58A-UD7 moederbord met 2 gigabit lan poorten).

Ik vermoed dat ik dan de hele beveiliging met wachtwoorden enzo niet meer nodig heb toch of is een switch ertussen en rechtenbeheer met shares etc toch the only real good way to go?

[ Voor 12% gewijzigd door SambalSamurai op 29-03-2012 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure

allure

Titaan fase 2/3

Die beveiliging is altijd wel handig, zeker als je ook nog eens een wireless AP in gebruik hebt :)
Better safe then sorry...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yvio
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-12-2024
Mijn readynas heeft 2 netwerk aansluitingen. Heeft het nut om deze beide op mijn 24 poorts switch aan te sluiten??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:53

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

yvio schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 13:30:
Mijn readynas heeft 2 netwerk aansluitingen. Heeft het nut om deze beide op mijn 24 poorts switch aan te sluiten??
Enkel als de switch bijvoorbeeld LACP ondersteunt en je dit ook zo instelt. Anders niet.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb persoonlijk mijn twijfels of jet rechtstreeks van zo'n NAS kan werken zeker voor film editing zou ik eerder lokale werkschijven houden of extra SSD liefst een voor het origineel en een om de film op weg te schrijven. De nas zou ik gebruiken voor opslag. Maar mijn ervaring is daarin verouderd. Anders op basis van bijvoorbeeld ClearOS een eigen server bouwen met een server netwerk kaart.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1