Poll: Welke (Linux/BSD) distro gebruik jij
• Ubuntu
• Debian
• CentOS
• Fedora
• Suse
• Arch
• Gentoo
• Mint
• BSD variant
• Andere...
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
Misschien leuk om met elkaar te delen en zo de voor en nadelen te bespreken zodat leden kunnen kijken welke distro het best bij hun past, of misschien willen ze overstappen en weten nog niet waar naar toe etc.
Ik begin :-)
Begonnen met
Ubuntu 5.04 Hoary Hedgehog
Alles werkte redelijk out of the box, op uiteraard wat videokaartjes na. Ik vond en vind Ubuntu nog steeds leuk wanneer je begint met Linux, ik noem het persoonlijk de WinLinux switch distro. Tegenwoordig werkt eigenlijk alles wel out of the box met de latere versies van Ubuntu, en ander beschikt Ubuntu nog over een restricted driver manager om alsnog de juiste drivers te installeren.
, persoonlijk vind ik arch makkelijker te customizen dan Ubuntu. Ook wanneer je een kernel wil compilen, gaat dit voor mij het snelst en makkelijkst onder Arch, alles werkt nog redelijk de "fassion" way. Arch kan wel een wat grotere uitdaging zijn om te installeren dan bijv Ubuntu en Debian, maar over het algemeen vind ik het nog steeds erg goed te doen.
• Ubuntu
• Debian
• CentOS
• Fedora
• Suse
• Arch
• Gentoo
• Mint
• BSD variant
• Andere...
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
Misschien leuk om met elkaar te delen en zo de voor en nadelen te bespreken zodat leden kunnen kijken welke distro het best bij hun past, of misschien willen ze overstappen en weten nog niet waar naar toe etc.
Ik begin :-)
Begonnen met
Ubuntu 5.04 Hoary Hedgehog
Alles werkte redelijk out of the box, op uiteraard wat videokaartjes na. Ik vond en vind Ubuntu nog steeds leuk wanneer je begint met Linux, ik noem het persoonlijk de WinLinux switch distro. Tegenwoordig werkt eigenlijk alles wel out of the box met de latere versies van Ubuntu, en ander beschikt Ubuntu nog over een restricted driver manager om alsnog de juiste drivers te installeren.
Na een jaartje ben ik overgegaan op Debian (sarge 3.1), bleef meestal de testing versie gebruiken aangezien er toch net wat meer nieuwere software bij kwam en voor mij zeker stabiel genoeg. Hier ben ik een tijdje bij gebleven tot ik Arch uitgevonden had.[system requirements (minimal)] < current versions 10.04 +
Install Type RAM (minimal) RAM (recommended) Hard Drive
No desktop 128 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 384 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes
Voordelen::
- Redelijk simpel te installeren
- Zeer ruime hardware ondersteuning
-Toch goede performance
- Veel duidelijke documentatie te vinden (online)
- Makkelijk te onderhouden dmv apt-get, aptitude
- (Laat maar horen wat jullie meer voordelen vinden)
Nadelen:
- Beetje gebonden aan de Ubuntu interface, redelijk lastig the customizen (gdm, grub, zonder genoeg linux ervaring uiteraard)
- Standaard gebruikt het "redelijk" veel geheugen na een standaard installatie ( hier wil ik mee zeggen; in tegenstelling to Arch bijvoorbeeld)
- (laat maar horen wat jullie de nadelen vinden)
Arch hier te vinden is nog steeds mijn huidige distro, lekker klein, simpel, snel, en icm fluxbox reeee te snel[system requirements (minimal)]
No desktop 64 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 128 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes
Voordelen:
- Ook veel documentatie voor te vinden
- Draait al op zeer lage specs voldoende om te gebruiken (Ubuntu heeft uiteraard ook Xubuntu)
- Makkelijk te onderhouden dmv apt-get, aptitude
- Stabiele distro voor servers, wordt naar mijn weten ook veel gebruikt voor serverparken.
Nadelen:
- Releases, voor de 1 wel een nadeel voor de ander niet. Het duurt over het algemeen een aantal jaar voor er een nieuwe stabiele versie wordt uitgebracht. Dit omdat er zeer veel door ontwikkeld wordt op software voor het pas gebruikt wordt in de stabiele versie.
- Installatie is non gui, kan dus even wennen zijn
Mochten jullie andere distro's gebruiken (Gentoo, Centos, Fedora, Mandriva, Suse, etc) graag posten, zo kunnen we mischien vergelijken waardoor het makkelijker wordt de juiste distro per persoon te zoeken.[system requirements (minimal)]
No desktop 64 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 64 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes
Voordelen
- Zeer lightweight
- Zeer snelle boot time ( 1 van de snelste, naar wat ik gelezen heb)
- Uitermate geschikt om te customizen (imo + icm flux/openbox)
- Werkt redelijk op de sloomste pc :-), leuk voor oude laptops
- Arch Community is naar mijn mening niet zo groot als die van bijv Ubuntu, maar de leden die er zitten kunnen je werkelijk waar overal mee helpen.
Nadelen
- Installatie kan wat lastiger zijn
- Mocht je hardware niet goed ondersteund worden, moet je zelf opzoek naar een werkende oplossing.
- Community is kleiner dan bijv Ubuntu waardoor je wellicht niet binnen 1 uur de juiste oplossing voor je probleem hebt gevonden, het kost je dus wat meer tijd om problemen daadwerkelijk op te lossen.
[ Voor 9% gewijzigd door MarcHeijerman op 08-04-2012 13:29 ]