Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-07 17:23
Poll: Welke (Linux/BSD) distro gebruik jij
Ubuntu
Debian
CentOS
Fedora
Suse
Arch
Gentoo
Mint
BSD variant
Andere...
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=379691&layout=1&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Misschien leuk om met elkaar te delen en zo de voor en nadelen te bespreken zodat leden kunnen kijken welke distro het best bij hun past, of misschien willen ze overstappen en weten nog niet waar naar toe etc.

Ik begin :-)

Begonnen met
Ubuntu 5.04 Hoary Hedgehog
Alles werkte redelijk out of the box, op uiteraard wat videokaartjes na. Ik vond en vind Ubuntu nog steeds leuk wanneer je begint met Linux, ik noem het persoonlijk de WinLinux switch distro. Tegenwoordig werkt eigenlijk alles wel out of the box met de latere versies van Ubuntu, en ander beschikt Ubuntu nog over een restricted driver manager om alsnog de juiste drivers te installeren.
[system requirements (minimal)] < current versions 10.04 +
Install Type RAM (minimal) RAM (recommended) Hard Drive
No desktop 128 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 384 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes

Voordelen::
- Redelijk simpel te installeren
- Zeer ruime hardware ondersteuning
-Toch goede performance
- Veel duidelijke documentatie te vinden (online)
- Makkelijk te onderhouden dmv apt-get, aptitude
- (Laat maar horen wat jullie meer voordelen vinden)

Nadelen:
- Beetje gebonden aan de Ubuntu interface, redelijk lastig the customizen (gdm, grub, zonder genoeg linux ervaring uiteraard)
- Standaard gebruikt het "redelijk" veel geheugen na een standaard installatie ( hier wil ik mee zeggen; in tegenstelling to Arch bijvoorbeeld)
- (laat maar horen wat jullie de nadelen vinden)
Na een jaartje ben ik overgegaan op Debian (sarge 3.1), bleef meestal de testing versie gebruiken aangezien er toch net wat meer nieuwere software bij kwam en voor mij zeker stabiel genoeg. Hier ben ik een tijdje bij gebleven tot ik Arch uitgevonden had.
[system requirements (minimal)]
No desktop 64 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 128 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes

Voordelen:
- Ook veel documentatie voor te vinden
- Draait al op zeer lage specs voldoende om te gebruiken (Ubuntu heeft uiteraard ook Xubuntu)
- Makkelijk te onderhouden dmv apt-get, aptitude
- Stabiele distro voor servers, wordt naar mijn weten ook veel gebruikt voor serverparken.

Nadelen:
- Releases, voor de 1 wel een nadeel voor de ander niet. Het duurt over het algemeen een aantal jaar voor er een nieuwe stabiele versie wordt uitgebracht. Dit omdat er zeer veel door ontwikkeld wordt op software voor het pas gebruikt wordt in de stabiele versie.
- Installatie is non gui, kan dus even wennen zijn
Arch hier te vinden is nog steeds mijn huidige distro, lekker klein, simpel, snel, en icm fluxbox reeee te snel :), persoonlijk vind ik arch makkelijker te customizen dan Ubuntu. Ook wanneer je een kernel wil compilen, gaat dit voor mij het snelst en makkelijkst onder Arch, alles werkt nog redelijk de "fassion" way. Arch kan wel een wat grotere uitdaging zijn om te installeren dan bijv Ubuntu en Debian, maar over het algemeen vind ik het nog steeds erg goed te doen.
[system requirements (minimal)]
No desktop 64 megabytes 256 megabytes 1 gigabyte
With Desktop 64 megabytes 512 megabytes 5 gigabytes

Voordelen
- Zeer lightweight
- Zeer snelle boot time ( 1 van de snelste, naar wat ik gelezen heb)
- Uitermate geschikt om te customizen (imo + icm flux/openbox)
- Werkt redelijk op de sloomste pc :-), leuk voor oude laptops
- Arch Community is naar mijn mening niet zo groot als die van bijv Ubuntu, maar de leden die er zitten kunnen je werkelijk waar overal mee helpen.

Nadelen
- Installatie kan wat lastiger zijn
- Mocht je hardware niet goed ondersteund worden, moet je zelf opzoek naar een werkende oplossing.
- Community is kleiner dan bijv Ubuntu waardoor je wellicht niet binnen 1 uur de juiste oplossing voor je probleem hebt gevonden, het kost je dus wat meer tijd om problemen daadwerkelijk op te lossen.
Mochten jullie andere distro's gebruiken (Gentoo, Centos, Fedora, Mandriva, Suse, etc) graag posten, zo kunnen we mischien vergelijken waardoor het makkelijker wordt de juiste distro per persoon te zoeken.

[ Voor 9% gewijzigd door MarcHeijerman op 08-04-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katsunami
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Zelf ben ik ondertussen al ruim 10 jaar bezig met Linux en de BSD's, in een poging om voor mijn dagelijkse taken over te stappen. Af en aan heb ik Linux naast Windows gedraaid, trachtend mijn taken over te zetten, maar het is altijd mislukt. Omdat ik de computer destijds ook voor mijn opleiding nodig had, waar het bijvoorbeeld *vereist* was om verslagen in Word-formaat in te leveren (OpenOffice, destijds StarOffice, was nog lang niet goed genoeg), zat ik per definitie al deels vast aan Windows. Hoewel Linux wel op veel punten in de opleiding zat wat betreft software-ontwerp en programmeren, was dat slechts op het gebied van embedded systemen, niet op de desktop. Qua desktop was alles Windows.

Na het beëindigen van mijn opleiding kon ik veel software zoals Office en Windows en dergelijke niet meer gratis krijgen, maar ik had ze ook niet meer nodig. Ik ben toen begonnen om mijn taken onder Windows één voor een langzaam over te zetten naar open source software. Na de inslag van Ubuntu in 2004/2005 is het hard gegaan met de open source wereld heb ik gemerkt. Nu Microsoft met Windows 8 hun interface heeft verkracht (IMHO), en nog steeds geen mogelijkheid biedt om via Windows Update het héle systeem te updaten (zelfs de Marketplace in Win8 gaat dat blijkbaar niet kunnen), gecombineerd met het feit dat ik al mijn taken nu op open source software heb overgezet, heeft me ertoe gebracht Linux wederom te proberen.

Omdat ik geen voorkeur heb voor de ene of de andere distributie, ben ik uitgegaan van een aantal eisen waaraan voldaan moest worden:

- Snel te installeren: alle systeemonderdelen die als standaard gezien mogen worden (power management, etc) moeten er direct al in zitten.
- Moet na de installatie direct rudimentair bruikbaar zijn.
- Zo groot mogelijke repository
- Zeer recent; misschien zelfs bleeding edge.
- Het moet een "root"-distributie zijn, of in elk geval kort daarbij. Dus niet Linux X afgeleid van A, die afgeleid is van B, afgeleid van Ubuntu, die weer van Debian komt. Dat werkt niet. Ik wil de root-distro, of een distro die één ervan stap is verwijderd (om de root-distro makkelijker te maken).
- Moet ondersteund worden door een enorme community of een groot open source bedrijf
- RPM of DEB-based; als hardwarefabrikanten drivers enzo uitbrengen, zijn die meestal in deze formaten gepakt.

Aan de hand van deze eisen kwamen de volgende distributies naar voren:

DEB-based:
- Debian Testing (root)
- Ubuntu (afgeleid van Sid)
- Mint Debian Edition (afgeleid van Testing)

RPM-based:
- Fedora (root, basis voor Red Hat Enterprise Linux)
- Afgeleiden van RHEL en SUSE heb ik ook nog geprobeerd, maar werden te oud bevonden.

Deze distributies heb ik in de laatste 3-4 weken zitten testen.

Met Debian Testing heb ik veel problemen gehad, zoals de grafische installer die op geen enkele manier op mijn systeem wil starten, geluid dat ik op geen enkele manier aan de praat krijg, en veel fouten die op het scherm langskomen tijdens het booten, die ik niet opgelost krijg. Debian Stable werkt prima, maar die distributie is te oud.

Ubuntu en Mint was ik al snel klaar mee. Deze distributies gaan in mijn ogen de verkeerde kant op. In plaats van zich op te stellen achter een van de grote 3 desktops (KDE 4, Gnome 3 of XFCE) en die mee helpen te verbeteren, zeuren ze alleen maar over hoe de huidige oplossingen niet goed werken en niet vernieuwend genoeg zijn of juist té vernieuwend zijn, en starten een eigen desktop (Unity voor Ubuntu, Cinnamon voor Mint). Ik snap wel dat het kan omdat het open source is, maar het zorgt slechts voor versplintering. Tevens bevatten deze distributies teveel grote, standaard geïnstalleerde software die ik niet gebruik.

Fedora was de laatste distributie die ik probeerde; eerst Gnome 3, en toen XFCE. Deze distributie heeft me verbazend weinig problemen opgeleverd; zeker na de tips van Ertepeller (RPMFusion, en font fixes) is deze distro voor mij een parel om mee te werken. Ik heb de XFCE Live CD geïnstalleerd op mijn desktop, en die levert per direct een bruikbare, maar kleine desktop op. Even de autoremove-functie van YUM inschakelen, en dan alle niet-gebruikte software eruit trappen kost 5 minuten tijd. Dit levert een compleet basissysteem van 2.4 GB op, waar alles wat betreft het OS al in zit. Daarna zet ik RPMFusion erin, en knal ik binnen 3 kwartier alle software die ik nodig heb erop, en installeer een paar losse drivers (nVidia, AIO printer/scanner). Tevens is Fedora heel nieuw; bijna bleeding edge moet ik zeggen.

Kort gezegd komt na een maand testen Fedora (uitgaand van de XFCE Live CD) het korst bij mijn genoemde eisen hierboven, en dus zal ik voor de eerstvolgende tijd op deze distributie blijven. Wellicht wel heel lang, zolang Red Hat niks doet om me mateloos te irriteren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Fedora is ook een lekkere distro inderdaad, ik heb hem even gebruikt met xfce4 en alles werkte goed, toch ben ik weer terug naar Arch, ik denk dat ik het gewoon leuk vind om te stoeien met dingen die niet werken.

Fedora behoord inderdaad zeker tot een zeer bruikbare desktop distro, enige minpunt vond ik gnome-shell, vandaar de xfce4 spindel gebruikt.

BTW gnome-shell vind ik uberhaubt niet zo'n super pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 17:44
Ik heb een poosje openSUSE 12.1 op mijn laptop gedraaid maar mijn batterij ging daarna leeg in 20 minuten. Onder Windows 7 kan ik er 4 uur mee spelen dus ik was snel weer terug. Op een van mijn werkstations op het werk draai ik SLED. De reden is dat we daar gratis 100 licenties voor kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-07 16:59
Ik ben begonnen met redhat 4 (4.0), na redhat naar debian gegaan (apt-get en dkpg) en daarna vele jaren gentoo gedraaid om uiteindelijk ubuntu uit te proberen.

Redhat destijds omdat ik ergens een cd set kon vinden (mijn internet in die tijd was niet snel genoeg voor iso's of online updaten), debian omdat het destijds gewoon het allerbeste packagemanagement had (en imho nog steeds), gentoo omdat het leerzaam was en bleedingedge/rolling releases had en tegenwoordig ubuntu omdat het de sterke punten van debian heeft met de voordelen van bleeding edge/ppa's.

Als ik de tijd ervoor zou hebben zou ik overigens weer terug gaan naar gentoo maar ubuntu voldoet prima vanwege het brede aanbod van PPA's, als server distro geeft ik wat linux betreft de voorkeur aan debian.

Enige distro die ik nog niet geprobeerd heb maar die wel op mn todo lijst staat is arch.

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-07 05:06
In 2006 ben ik begonnen met ubuntu. Heb opensuse geprobeerd, debian, fedora, sabayon..ben blijven hangen bij Arch ( openbox ) welke ik nu op 2 laptops draai. Mint 12 en ubuntu 10.04 op 2 andere bakkies.
Voordelen arch : cutting edge, goede wiki, KISS, en leerzaam.
Ubuntu 10.04 : stukje nostalgie naar gnome2, waar ik toch het meest van hou en zeer stabiel.
Mint : out of the box experience. Meest raadzaam naar newbies ook wat mij betreft. Beetje sloom.

Windows gebruik ik ook nog > word, outlook, en zo wat andere progs zijn onmisbaar voor me. Linux is voor mij echter vanuit veiligheidsoogpunt en uitgebreide ' tunability' favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Op mijn werk gebruiken we voornamelijk CentOS vanwege de compatibiliteit met Red Hat Enterprise Linux. Dat is in het bedrijfsleven de best ondersteunde Linux distributie en voor commerciële doeleinden een betere keuze dan op Debian gebaseerde systemen.

Persoonlijk gebruik ik nu zelf bijna overal Debian Testing, ik heb zat ervaring om het bij te houden en af en toe iets handmatig te herstellen. Maar de ondersteuning van Debian-achtigen vanuit bijvoorbeeld partijen als Dell is gewoon stukken minder dan die van RHEL.

Verder heb ik zo ongeveer elke Linux distro van enige betekenis geprobeerd, de mooie kanten ervan gewaardeerd en de minder mooie kanten uitgekotst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Ik gebruik nu zo'n 12 jaar debian ( stable ), maar het is maar net wat je er mee wilt gaan doen en wat je eisen zijn.

Voor mijn servers gebruik ik alleen maar debian stable, zonder gui, gewoon niet nodig vind ik.
als je meer destop gericht bent, tsaj, er zijn er zoveel, mint en memphis zijn leuke ubuntu alternative.

ook bij server/desktop combi waar ik er ook 1 van heb draaien, gewoon debian stable.
als ik pakketten mis en die zitten b.v. wel in ubuntu, gewoon de ubuntu source binnen halen en met wat kleine aanpassingen heb je dan gewoon je debian packetje, en anders haal ik hem wel uit unstable of testing en dan hercompileer ik deze even, het zijn dan toch maar 3 commando's..
en voor de mensen die willen weten welke...
apt-get build-dep pakketnaam
apt-get source -t unstable pakketnaam -b
dpkg -i pakketnaam.deb ( of *.deb )

zolang ik debian draai heb ik 1 keer een hack gehad door een vette joomla let, maar dan praat ik zeker 8 jaar geleden, sinds ik daar ook maatregelen tegen genomen heb heb ik geen hacks meer gehad. pogingen zat.
Fijne van debian vind ik toch wel de stabiliteit, dat de packetten wat ouder zijn heb ik geen probleem mee.
stabiliteit en veiligheid staat bij de servers op nummer 1.
ubuntu server is dan ook wel weer fijn gezien de grote server partijen steeds vaker ubuntu ondersteuning bieden.
maar mijn voorkeur blijft nog steeds debian stable voor de server, zo weinig ellende mee, en ik heb er op kantoor een stuk of 12 servers draaien, zo'n beetje wel alles wat je kan verzinnen, web-,database-,mail-,antispam,proxy, samba, ldap etc etc. blijft leuk speelgoed :+

mijn media center draait ook debian, maar dan testing, dat is wel zo fijn gezien de nieuwer codecs e.d. misschien dat ik hier een switch ga maken naar ubuntu maar dat is dan puur omdat ik de xbmc-xvba versie nog niet gecompileerd krijg naar debian, :( maar dat komt wel goed, alleen jammer dat alle beta's en RC zonder problemen van ubuntu naar debian ging, maar de released versie eden 11. nog niet.. :'(

ik zou zeggen probeer wat live cd's op usb, en kijk wat je het beste bevalt en bij je behoeft past.
Dit is toch voor iedereen verschillend. kijk eens bij distro watch als je wilt weten welke versie van packages er in de linux versies zitten.

succes met zoeken in iedergeval.

[ Voor 9% gewijzigd door Thc_Nbl op 29-03-2012 23:07 . Reden: typo ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zordaz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-07 09:28
In 1997 voor het eerst voorzichtig gestoeid met Slackware, maar pas serieus met Linux gaan werken in 1999 met Redhat Linux versie 5.0. Toen Redhat de zakelijke kant op ging ben ik bij Debian terecht gekomen en heb ik in 2002 een systeem ingericht waarvan het rootfs nog steeds operationeel is: nooit meer geherinstalleerd, gewoon meegenomen naar een nieuwe computer! Het heeft allerlei varianten van Debian gedraaid, Unstable, Testing, Stable en tussenvarianten. Op dit moment draait het systeem Debian Squeeze.

Op mijn laptops heb ik altijd Ubuntu gebruikt (vanaf versie 5.04), waarbij ik gewoon upgrade naar de nieuwste release (ook hier geen herinstallatie), behalve als ik een nieuwe laptop kocht. Ik koos Ubuntu omdat het altijd redelijk goed out-of-the box werkte en gebaseerd is op Debian.

Vanaf Ubuntu 10.04 ben ik op de LTS versie gebleven omdat deze prima voldeed en ik geen tijd/zin had om elke zes maanden te upgraden. Onlangs heb ik deze naar Xubuntu 12.04LTS Beta gemigreerd, incl. dus het verwijderen van Unity. Wederom geen herinstallatie, het is zo langzamerhand een principe-kwestie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Begonnen met ubuntu (geloof 8.10 of 9.04) omdat ik een officiele release wou hebben zonder weer een minder legale windows op een klein atom 330 systeem te zetten. Had verder een boeld desktops geinstalleerd omdat ik een simpele atom had en hem sneller wilde hebben, gonme, unity, kde en lxde. Unity begon leuk te klinken toen het nog in beginnende form kwam.

Uiteindelijk liep mijn unity scherm vast en deed niets meer, toen overgestapt naar de lxde versie van mint omdat dat lekker minimaal is en als ik mijn monitor aanzetten ook daadwerkelijk gewoon direct werkt zonder wakker te moeten worden. Sindsdien niet meer geupgrade dus ik zit nog ergens vast op mint 10. Moet binnenkort weer upgraden omdat ik dat wil, maar moet de wil er nog voor vinden. Denk dat ik voor nu gewoon lekker door ga met de lxde versie van mint 12.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
blouweKip schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 21:22:
Ik ben begonnen met redhat 4 (4.0), na redhat naar debian gegaan (apt-get en dkpg) en daarna vele jaren gentoo gedraaid om uiteindelijk ubuntu uit te proberen.

Redhat destijds omdat ik ergens een cd set kon vinden (mijn internet in die tijd was niet snel genoeg voor iso's of online updaten), debian omdat het destijds gewoon het allerbeste packagemanagement had (en imho nog steeds), gentoo omdat het leerzaam was en bleedingedge/rolling releases had en tegenwoordig ubuntu omdat het de sterke punten van debian heeft met de voordelen van bleeding edge/ppa's.

Als ik de tijd ervoor zou hebben zou ik overigens weer terug gaan naar gentoo maar ubuntu voldoet prima vanwege het brede aanbod van PPA's, als server distro geeft ik wat linux betreft de voorkeur aan debian.

Enige distro die ik nog niet geprobeerd heb maar die wel op mn todo lijst staat is arch.
Vroeger zaten de cd's nog bij boeken die je kocht :p

Arch is zeker een aanrader :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Thc_Nbl schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:02:
Ik gebruik nu zo'n 12 jaar debian ( stable ), maar het is maar net wat je er mee wilt gaan doen en wat je eisen zijn.

Voor mijn servers gebruik ik alleen maar debian stable, zonder gui, gewoon niet nodig vind ik.
als je meer destop gericht bent, tsaj, er zijn er zoveel, mint en memphis zijn leuke ubuntu alternative.

ook bij server/desktop combi waar ik er ook 1 van heb draaien, gewoon debian stable.
als ik pakketten mis en die zitten b.v. wel in ubuntu, gewoon de ubuntu source binnen halen en met wat kleine aanpassingen heb je dan gewoon je debian packetje, en anders haal ik hem wel uit unstable of testing en dan hercompileer ik deze even, het zijn dan toch maar 3 commando's..

zolang ik debian draai heb ik 1 keer een hack gehad door een vette joomla let, maar dan praat ik zeker 8 jaar geleden, sinds ik daar ook maatregelen tegen genomen heb heb ik geen hacks meer gehad. pogingen zat.
Fijne van debian vind ik toch wel de stabiliteit, dat de packetten wat ouder zijn heb ik geen probleem mee.
stabiliteit en veiligheid staat bij de servers op nummer 1.
ubuntu server is dan ook wel weer fijn gezien de grote server partijen steeds vaker ubuntu ondersteuning bieden.
maar mijn voorkeur blijft nog steeds debian stable voor de server, zo weinig ellende mee, en ik heb er op kantoor een stuk of 12 servers draaien, zo'n beetje wel alles wat je kan verzinnen, web-,database-,mail-,antispam,proxy, samba, ldap etc etc. blijft leuk speelgoed :+

mijn media center draait ook debian, maar dan testing, dat is wel zo fijn gezien de nieuwer codecs e.d. misschien dat ik hier een switch ga maken naar ubuntu maar dat is dan puur omdat ik de xbmc-xvba versie nog niet gecompileerd krijg naar debian, :( maar dat komt wel goed, alleen jammer dat alle beta's en RC zonder problemen van ubuntu naar debian ging, maar de released versie eden 11. nog niet.. :'(

ik zou zeggen probeer wat live cd's op usb, en kijk wat je het beste bevalt en bij je behoeft past.
Dit is toch voor iedereen verschillend. kijk eens bij distro watch als je wilt weten welke versie van packages er in de linux versies zitten.

succes met zoeken in iedergeval.

goede tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRidh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:46
ergens in 2004 of 2005 geexperimenteerd met SUSE. Vanwege Yast dacht ik dat het een fijne beginnersdistro zou zijn. Ik had echter veel problemen met het installeren van de nVidia drivers en ben toen overgestapt op de eerste release van Ubuntu. Wat ik me kan herinneren was dat Ubuntu net als SUSE het installeren van videokaart drivers wat verder had geautomatiseerd, en hier had ik problemen mee. Het systeem wilde iets te veel automatisch doen. Toen besloot ik over te stappen op Debian Testing en sindsdien altijd bij gebleven. Op verschillende systemen draai ik altijd een mix van Stable/Testing/Unstable/Experimental. Mijn voorkeur is testing/unstable, behalve wanneer er een nieuwe release is van Stable, wegens stabiliteits issues.

Voornaamste reden om Debian te kiezen:
  • Stabiliteit
  • DEB formaat
  • Grote aantal packages en repositories
  • Duidelijke structuur en guidelines
  • Filosofie/mentaliteit

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-DraGoN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:54
Eind 1999 ben ik een release van Red Hat tegen gekomen op de hoge school en daar mee aan het prutsen geweest. Ik vond toen het toch niet zo héél fijn dus ben ik onder impuls van een vriend naar Debian getrokken. Dat was nog eens een handige installatie samen met een geweldige package manager. Thuis heb ik nu ondertussen Ubuntu draaien, waar ik ook nog een aantal problemen mee heb. Op mijn servertje draait eigenlijk Mythbuntu, want die was in eerste instantie compleet niet als server bedoeld, maar dat heb ik er gaande weg toch van gemaakt. Ondertussen draait hij bijna geen services meer van Mythbuntu maar alleen nog FTP/SSH/Web/ ...
Als ik nu zo terug tel, gebruik ik Linux toch al meer als 10 jaar. Ik kan men weg nog steeds beter vinden in Windows (ik werk als sys admin in een Windows omgeving) maar als eigen systeem thuis, heb ik al lang Linux. Ik zou trouwens wel eens willen switchen van distro maar ik wil nooit meer af van apt-get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik heb gewerkt met:
Ubuntu: alle versies vanaf 8.04. Voordelen: gebruiksvriendelijk, makkelijk/snel te installeren, veel documentatie te vinden, vrijwel alles beschikbaar, software center, goede hardware ondersteuning, integratie verschillende onderdelen

Mint: puur om eens wat anders te proberen. Ik vond met name het menu dat ze erin brachten (Mint Menu, afgeleid van Suse Slab menu) erg handig ten opzichte van het klassieke gnome 2 menu en het feit dat allerlei codecs pre-installed waren. Ik vind het wel wat trager aanvoelen en wat minder stabiel. Ik kreeg allerlei vage foutmeldingen na verloop van tijd en mn desktop zag er iedere keer dat ik opstartte anders uit.

Fedora: ook als probeerseltje, met name omdat Gnome 3 daar als eerste op uitkwam. Alhoewel Gnome3 me op zich wel beviel ergerde ik me aan wat kleine dingetjes in Fedora. Er ging zo nu en dan wat stuk bij updates, software-installatie was een stuk minder overzichtelijk en codecs etc. moest ik van alles zelf voor doen. Gewoon minder prettig werken voor mij.

PCLinuxOS: paar dagen geinstalleerd gehad om KDE te proberen. Een ex-collega raadde me PCLinuxOS aan. Ik vond KDE(4) nogal druk en onoverzichtelijk ogen, het menu onhandig, de software-repositories vrij klein en de community ook. Voordeel was wel dat het rolling-release was, dat concept spreekt me erg aan.

Arch: om te experimenteren. Niks voor mij. Je zal er vast veel van leren, maar mij kost het teveel tijd. Keuze is prima, maar ik wil wel dat bepaalde dingen alvast geregeld zijn, zoals bijvoorbeeld power management etc. Ik wil het wel in kunnen stellen, maar nu moest ik er zelf van alles voor installeren, daemons starten etc. etc. Veel teveel geklooi, geen zin in.

Suse: op mijn werklaptop. Ik had begrepen dat die het beste zou integreren in een Windows omgeving. Boy was i wrong. Zelfs simpel shares benaderen was al te moeilijk terwijl ik dat in Ubuntu out of the box voor elkaar kreeg. Is er ook vrij snel weer vanaf verdwenen.

Momenteel heb ik alleen nog een werklaptop die ik ook prive mag gebruiken. Staat momenteel geen Linux op omdat ik twijfel over welke distro en welke DE ik nu eigenlijk wil. Qua DE's komen Gnome3, Unity en KDE4 in aanmerking. Cinnamon ziet er leuk uit maar staat imo nog in de kinderschoenen en XFCE is me te spartaans. Qua distro's komen Ubuntu, Mint, Fedora en Debian voor mij in aanmerking waarbij ik het liefst bij Debian (afgeleiden) blijf omdat ik dat het meeste gewend ben. Ik denk dat ik gewoon wacht op Ubuntu 12.04 LTS en die installeer. Dan kan ik altijd nog kiezen tussen Unity en Gnome 3. Als ze me allebei niet goed genoeg bevallen stap ik waarschijnlijk over naar de Mint KDE edition, ook wel veel goeds over gelezen.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djohn_croot
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 20:01

djohn_croot

Did you mean 'recursion?'

Ik ben vanaf Red Hat 5 (1996?) bezig met Linux en later ook de BSD's. Ik heb heb gestoeid met Caldera Open Linux (dood), FreeBSD en OpenBSD.
Eigenlijk vind ik FreeBSD het prettigste systeem, omdat het een duidelijke structuur heeft en een erg handige package manager. Ik wil graag een all round office/internet pc wil, vind ik het gedoe met Flash toch net iets te ingewikkeld. Vandaar dat ik al een paar jaar Linux weer heb omarmd, eerst Ubuntu en daarna en tot op heden Debian met KDE. Debian komt in mijn ervaring (disclaimer: nooit Arc, Slackware of andere distro's geprobeerd) het dichtst bij het BSD-gevoel en in mijn beperkte blikveld komt BSD het dichtst bij het echt UNIX-gevoel.
Op een tragere pc ook een tijdje XFCE als WM gedraaid. Nu dan een leuke 64-bits Xeon op de kop getikt en (weer) veel lol met Debian.
Ik ben best tevreden over LibreOffice, de browsers voor Linux zijn net zo goed als voor Windows, The Gimp is dan misschien geen Photoshop killer, maar voor mij goed genoeg. KDE ziet er netjes uit en is beter te configureren dan Windows. Op een actuele pc draait het allemaal soepel genoeg.
Ook vind ik de installatie van een Linux veel sneller (en leuker) dan die van Windows. Eén van de storende zaken in recente Windows-versies vind ik het constante geratel van de harde schijf, zelfs na uitschakeling van de indexering. Dat heb je in een normale Linux niet. Minpuntje in Linux vind ik de Windows-emulatie: Wine is nog steeds flaky en de fonts zien er standaard niet uit.
Ik sluit af met een plug van mijn lievelingsprogramma, dat overigens onder alle besturingssystemen perfect draait: Vim. Ik typ deze post in Vim, ik typ alles dat langer is dan twee zinnen in Vim. De reden daarvoor kun je zelf ervaren binnen 5 minuten als je breedband hebt: www.vim.org/downloads.php. Als je serieus tekst typt en met name bewerkt, lichte voorkeur hebt voor het nerderige, dan kun je na een week Vim niet meer missen. Bovendien is het een echt UNIX-achtig programma.

OpenBSD + zsh + cwm + tmux + Model M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
djohn_croot schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 02:10:
Ik ben vanaf Red Hat 5 (1996?) bezig met Linux en later ook de BSD's. Ik heb heb gestoeid met Caldera Open Linux (dood), FreeBSD en OpenBSD.
Eigenlijk vind ik FreeBSD het prettigste systeem, omdat het een duidelijke structuur heeft en een erg handige package manager. Ik wil graag een all round office/internet pc wil, vind ik het gedoe met Flash toch net iets te ingewikkeld. Vandaar dat ik al een paar jaar Linux weer heb omarmd, eerst Ubuntu en daarna en tot op heden Debian met KDE. Debian komt in mijn ervaring (disclaimer: nooit Arc, Slackware of andere distro's geprobeerd) het dichtst bij het BSD-gevoel en in mijn beperkte blikveld komt BSD het dichtst bij het echt UNIX-gevoel.
Op een tragere pc ook een tijdje XFCE als WM gedraaid. Nu dan een leuke 64-bits Xeon op de kop getikt en (weer) veel lol met Debian.
Ik ben best tevreden over LibreOffice, de browsers voor Linux zijn net zo goed als voor Windows, The Gimp is dan misschien geen Photoshop killer, maar voor mij goed genoeg. KDE ziet er netjes uit en is beter te configureren dan Windows. Op een actuele pc draait het allemaal soepel genoeg.
Ook vind ik de installatie van een Linux veel sneller (en leuker) dan die van Windows. Eén van de storende zaken in recente Windows-versies vind ik het constante geratel van de harde schijf, zelfs na uitschakeling van de indexering. Dat heb je in een normale Linux niet. Minpuntje in Linux vind ik de Windows-emulatie: Wine is nog steeds flaky en de fonts zien er standaard niet uit.
Ik sluit af met een plug van mijn lievelingsprogramma, dat overigens onder alle besturingssystemen perfect draait: Vim. Ik typ deze post in Vim, ik typ alles dat langer is dan twee zinnen in Vim. De reden daarvoor kun je zelf ervaren binnen 5 minuten als je breedband hebt: www.vim.org/downloads.php. Als je serieus tekst typt en met name bewerkt, lichte voorkeur hebt voor het nerderige, dan kun je na een week Vim niet meer missen. Bovendien is het een echt UNIX-achtig programma.
BSD varianten moet ik ook altijd nog eens proberen, vraag me af wat de grooste voor en nadelen zijn tussen BSD en Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeMoederr
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 29-06 18:57
Ik draai fedora, maar ik het algemeen vind ik linux gewoon bedroevend ivm batterijduur. Ook gaat er wel eens wat stuk bij updates, zoals al eerder genoemd. Ook SSDs worden eigenlijk pas vanaf de volgende versies ondersteund ivm andere map structuur.

Kun je beter osx draaien met unix support en een normale batterijduur, al hoor ik dat ook osx ook weer met zn eigen handleiding komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Ik gebruik eigenlijk alleen Debian-based distro's omdat ik het deb-pakketmanagement geweldig vind. Ik kan gewoon niet wennen aan iets anders :P

Op mijn server draai ik Debian Wheezy, en op mijn desktop Linux Mint KDE omdat ik dat de beste Debian-based distro met KDE vind :)

Daarvoor draaide ik altijd Ubuntu, maar dat gaat de laatste tijd gewoon echt de verkeerde kant op, vandaar dat ik daar maar vanaf gestapt ben ;)

OpenSUSE heb ik ook nog geprobeerd, maar het pakketmanagement beviel me niet :P

[ Voor 29% gewijzigd door Compizfox op 04-04-2012 20:40 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91397

Sinds Oktober vorig jaar met Ubuntu begonnen, rampzalige start: Buggy video driver support voor AMD kaart die in laptop zit. kworker issue's. Direct kennis gemaakt met Unity. (waar ik als beginner en oud Windows 7 fan wel tevreden mee was)

Na een server te hebben ingericht voor een test omgeving met LAMP op het werk en daarop een ELO omgeving te hebben ontwikkeld, vormgegeven en onderhouden toch de conclussie gemaakt: Ik wil meer!

Dus sinds 2 maanden nu bezig met Centos waar ik nu op het draaien:
- OpenLDAP
- PHP omgeving om LDAP mee te beheren
- Puppet
- CUPS omgeving
- vim scripting
- 4 virtual servers, headless
- Virtualbox 100% via CLI geconfigureerd.

Alles in CLI gedaan, geen pre configured packages of scripts. Alles van 0 af aan geconfigureerd. Ik kan je zeggen: Hels, maar enorm leuke leerschool. Af en toe kijk ik naar mijn lijst met wat ik gedaan heb die 2 maanden en dan ben ik teleurgesteld tot ik de commands uit de history terug zie (duizenden commands met alle mogelijke oplossingen voor elk probleem die je bij bovenstaande omgevingen kan krijgen).

Recent gesprek gehad met bedrijf voor evt functie en tot de conclussie gekomen dat ik mijn MYSQL verder moet bijspijkeren, die basis kennis ben ik al mee bezig. Maar ik weet wel dat ik binnen een jaar, al dan niet 2 jaar bezig ben zakelijk met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Anoniem: 91397 schreef op woensdag 04 april 2012 @ 20:47:
Sinds Oktober vorig jaar met Ubuntu begonnen, rampzalige start: Buggy video driver support voor AMD kaart die in laptop zit. kworker issue's. Direct kennis gemaakt met Unity. (waar ik als beginner en oud Windows 7 fan wel tevreden mee was)

Na een server te hebben ingericht voor een test omgeving met LAMP op het werk en daarop een ELO omgeving te hebben ontwikkeld, vormgegeven en onderhouden toch de conclussie gemaakt: Ik wil meer!

Dus sinds 2 maanden nu bezig met Centos waar ik nu op het draaien:
- OpenLDAP
- PHP omgeving om LDAP mee te beheren
- Puppet
- CUPS omgeving
- vim scripting
- 4 virtual servers, headless
- Virtualbox 100% via CLI geconfigureerd.

Alles in CLI gedaan, geen pre configured packages of scripts. Alles van 0 af aan geconfigureerd. Ik kan je zeggen: Hels, maar enorm leuke leerschool. Af en toe kijk ik naar mijn lijst met wat ik gedaan heb die 2 maanden en dan ben ik teleurgesteld tot ik de commands uit de history terug zie (duizenden commands met alle mogelijke oplossingen voor elk probleem die je bij bovenstaande omgevingen kan krijgen).

Recent gesprek gehad met bedrijf voor evt functie en tot de conclussie gekomen dat ik mijn MYSQL verder moet bijspijkeren, die basis kennis ben ik al mee bezig. Maar ik weet wel dat ik binnen een jaar, al dan niet 2 jaar bezig ben zakelijk met Linux.
Goed vooruitzicht toch ! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91397

Alleen nog die werkgever vinden die de kans bied. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sup4rdurt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 17:45
Ik ben begonnen met Ubuntu. Heb daarna Fedora & openSUSE geprobeerd maar dat lag mij niet helemaal lekker (te gewent geraakt aan .deb en apt-get). Een hele lange periode Linux Mint gehad, een tussenstop gemaakt met LMDE maar vanwege de onmogelijkheid van een dual boot OSX op m'n Mac Mini (mij lukte het niet) nu toch maar sinds deze week over op Debian Squeeze met XFCE.

Zoals eerder gezegd in dit topic; Squeeze is inderdaad erg oud. Ik roll op XFCE 4.4 terwijl LMDE op 4.8 draait (geloof ik) en daarin zijn al heel veel verbeteringen en mogelijkheden aan toegevoegd. Maar SID draaien vindt ik net even te risky.

Why waste time say lot word when few word do trick? | Tweakblog: durt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Chckdsk! schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:09:
Ik ben begonnen met Ubuntu. Heb daarna Fedora & openSUSE geprobeerd maar dat lag mij niet helemaal lekker (te gewent geraakt aan .deb en apt-get). Een hele lange periode Linux Mint gehad, een tussenstop gemaakt met LMDE maar vanwege de onmogelijkheid van een dual boot OSX op m'n Mac Mini (mij lukte het niet) nu toch maar sinds deze week over op Debian Squeeze met XFCE.

Zoals eerder gezegd in dit topic; Squeeze is inderdaad erg oud. Ik roll op XFCE 4.4 terwijl LMDE op 4.8 draait (geloof ik) en daarin zijn al heel veel verbeteringen en mogelijkheden aan toegevoegd. Maar SID draaien vindt ik net even te risky.
Als je upgrade naar debian testing, dan kun je ervoor kiezen om xfce master (4.10 pre1) te draaien :P

Moet je hem wel zelf compileren ;)

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-07 14:46

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Ik ben al een jaar of 10 bezig met Linux. Even heel ver terug in het verleden:
Begonnen met Redhat 5.2, Redhat 6.0 (grafische install!) t/m Redhat 7. Begonnen ooit als inbel-proxy-server en later (met een @Home kabel verbinding) om een webserver op te bouwen, later ook mailserver. Wel altijd als router laten werken. Op een bepaald moment de grote overstap op Gentoo (1.4 meen ik) om gewoon wat meer in-depth kennis te krijgen en bij het bedrijf waar ik toen zat gebruikte we dat op de servers (bedrijf is ook failliet gegaan 8)7 ). Gentoo was, gek genoeg, ook de 1e distro die ik full time op mijn PC gebruikte (en nee, updates van KDE waren niet leuk :P ).

Na Gentoo ging de overstap naar Debian (2004/2005) vanwege, jazeker, het bedrijf waar ik indertijd werkte. Ik heb op een blauwe maandag ook nog SuSe gebruikt, maar dat kon mij totaal niet bekoren. In 2006 uiteindelijk naar Ubuntu (op werkstation) gegaan en eigenlijk sinds die tijd Ubuntu altijd gebruikt voor mijn werkplekken en Debian voor de servers.

Inmiddels werk ik vooral met CentOS op de servers van het bedrijf waar ik werk. Daarnaast nog steeds Debian op mijn eigen server(s) en als werkstation is het tegenwoordig toch echt Apple geworden (de combinatie Ubuntu en iPhone is nou niet heel erg goed ;) ). Ook beheer ik nog enkele FreeBSD dozen. Waarom CentOS hier is gekozen, ik denk vanwege de reden dat het nog redelijke support krijgt. Al zijn er wel signalen om over te stappen op Debian of Scientific Linux omdat CentOS nu wel erg ver achterloopt in de security updates (het lijkt iets beter te worden na 6.x)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:54

Compizfox

Bait for wenchmarks

Chckdsk! schreef op donderdag 05 april 2012 @ 12:09:

Grappig, ongeveer hetzelfde als ik had ;)

Maar draai dan inderdaad Debian Wheezy (testing)!

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Compizfox schreef op donderdag 05 april 2012 @ 14:57:
[...]

Grappig, ongeveer hetzelfde als ik had ;)
En ik :D Omdat ik ongeduldig ben heb ik trouwens toch Mint + Cinnamon geinstalleerd en het ziet er best geinig uit. Het werkt ook allemaal best handig, ik heb er alleen last van dat mijn menu traag reageert, maar dat kan door het thema komen.

Alleen jammer dat Linux geen hybrid graphics ondersteunt en dat ik daar zo moeilijk voor moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Alleen jammer dat Linux geen hybrid graphics ondersteunt en dat ik daar zo moeilijk voor moet doen.
Linux ondersteund dat gewoon (dwz: er is geen technische beperking), probleem zit hem in de drivers van bijvoorbeeld nvidia die slechte ondersteuning bieden (effectief gezien maakt dat voor de eindgebruiker niet uit natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ben ook al 10+ jaar bezig met Linux. Eens begonnen met 'Winlinux', die je vanuit windows kon installeren en dan in real dos modus kon opstarten vanaf je windows-partitie. Later ook met 'echte' distributies geexperimenteerd en door de jaren heen ong. elke gangbare distro wel eens gehad. Bleef vnl. bij het installeren op oude pc's of als dualboot naast windows.

Ook een tijdje een oude pc ingezet als router en web/ftp/printserver dmv. Freesco. Werkte perfect en ding stond gewoon met uptime van 100+ dagen zn werk te doen zonder er omkijken naar te hebben. Echter was de lol over toen bleek dat ie gehackt was en als DDOS-server diende ;(. Toen maar een hardware-routertje gekocht ;)

Laatste jaren vooral met Ubuntu bezig geweest (vanaf de eerste, 4.04 geloof ik). Op mn Netbook draai ik nu Lubuntu 11.10 en op mn tweede pc Ubuntu 12.04. Vind Ubuntu gewoon de beste distro voor desktopgebruik. Het is erg gebruiksvriendelijk en er is veel documentatie te vinden. Heb geen behoefte om andere distributies te proberen.

Op mn primaire pc blijf ik voorlopige nog wel bij Windows. Wel paar pogingen gedaan om volleidg over te gaan op Linux, maar dat strandde meestal na een paar weken tot maanden in weer teruggaan naar windows (om uiteenlopende redenen, vooral compatibaliteit, maar ook dat Linux soms nog wat buggy is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Ooit begonnen met Redhat omdat die een installatiecd voor een Alpha systeem had. Verder ervaring opgedaan met Suse, Mandrake, Colinux, Gentoo, Debian en Ubuntu en bij die laatste blijven steken vanwege het gebruiksgemak.

Op mijn servers draai ik nu Ubuntu en op mijn belangrijkste desktopsystemen Ubuntu 10.04 LTS. Heb wel geexperimenteerd met nieuwere Ubuntu versies maar ik vind Gnome 3 en Unity helemaal niks. Dus de volgende LTS wordt ubuntu met LXDE of XFCE.

Voor die dingen die persé alleen onder windows draaien gebruik ik virtuele machines onder Virtualbox en VMwareplayer. Ik wil nog een keer Crossover proberen maar aan de andere kant 51 euro uitgeven aan een veredelde wine-installatie staat me wat tegen. Heb ook niet zoveel tijd om te experimenteren maar Gentoo en Arch staan nog op het verlanglijstje om wat meer uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:20
Begonnen met Slackware. Dit omdat mijn toemalig werkgever een Unix server had aangeschaft. Daarna een hele tijd niets ermee gedaan. Toen aangestoken door een collega die met PHP en mysql bezig was. Hier uiteindelijk een Suse (8.0) gekocht. Dit werkte wel, maar na verloop van tijd toch overgestapt naar Debian. Dat werkte altijd als een trein, maar begon wel te merken dat de hoeveelheid updates nogal achter liepen omdat er vrij veel maintainers naar mijn idee over gestapt waren naar Ubuntu. Uiteindelijk draai ik alweer een jaar of 3 Ubuntu, en deze ook al de laatste 2 jaar in een hyper-V.

Alles loopt zonder een grafische schil.

Moet zeggen dat ik eigenlijk niet eens meer over wil naar een andere distro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

btw hier hoort toch eigenlijk gewoon een poll bij? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Vicarious schreef op zondag 08 april 2012 @ 08:43:
btw hier hoort toch eigenlijk gewoon een poll bij? :P
vind ik ook :p, weet alleen niet of ik zelf een poll kan toevoegen aan deze thread.

[ Voor 15% gewijzigd door MarcHeijerman op 08-04-2012 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-03 16:17

afraca

Open Source!

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 19:19

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Begonnen met Minix. Ik wilde eigenlijk wel Linux draaien, maar ik had slechts een 286 tot mijn beschikking, dus het werd Minix. Uiteindelijk een Linux 'starterspakket' bij de boekhandel gekocht, met daarbij RedHat 6.

Na RedHat 6, RedHat 7, SuSE 8, RedHat 8, RedHat 9 en Fedora Core 1. Allemaal met veel plezier gedraaid, zij het in dual boot met Windows omdat ik voor een aantal dingen toch echt Windows nodig had. Uiteindelijk konden de voortdurende kleine issues in SuSE en Fedora me dusdanig irriteren, dat ik cold-turkey mijn laptop verkocht heb en verruild heb voor een iBook G4.

Sindsdien ben ik voor desktop use over naar Mac OSX. Op servers geef ik tegenwoordig de voorkeur aan Debian Stable en CentOS.

Vorig jaar begon ik me af te vragen of ik geen 'oogklep-issue' begon te ontwikkelen, door eigenlijk per definitie naar een Apple winkel te gaan voor een nieuwe computer. Dus ik kocht een Thinkpad T410. Windows eraf, Linux erop, en vervolgens een serieuze poging doen om het fulltime te gebuiken.

Ik heb de Thinkpad nog, en ik vind het een prachtig stuk hardware, maar mijn primaire machine is het niet meer. Ik heb (toch) weer een Mac aangeschaft, en OSX heeft het toch gewonnen. Linux wordt steeds beter, maar er is eigenlijk altijd wel ergens iets sufs stuk, of het nu een twitter client is, of L2TP-over-IPsec client support.

Als client OS gaat mijn voorkeur dus nog altijd uit naar OSX. Het is wat meer 'polished', en alles wat ik nodig heb werkt gewoon. Toch blijf ik met grote interesse de Linux markt volgen, want als ik in de toekomst terug naar Linux kan switchen, doe ik het zeker. Want als Apple 1 ding zeker niet is, is het heilig ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Whieee op 08-04-2012 14:05 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Welke distro gebruik jij? Ubuntu LTS
Waarom? Omdat ik het productiefst ben met een goed ondersteunde, stabiele distro. Ik gebruik alleen Linux op mijn desktops en op de servers die ik beroepsmatig beheer. Op mijn desktops wil ik niet onnodig zitten troubleshooten tijdens m'n werk of als als ik thuis mijn PC aanzet (Arch en Debian Testing waren dan ook snel exit). Wat betreft de servers op het werk, mijn werkgever heeft besloten om Ubuntu LTS te gebruiken. Er zwerven nog wat CentOS en Debian bakken rond en een enkele Windows server maar die laatste, daar waag ik me niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:27

KnOeFz

no comment...

Voorheen wat aangemodderd met Redhat, Suse, en vanaf 7.10 of 8.04 Kubuntu in gebruik.
Nu dus Kubuntu 10.04 (heb dus gestemd op Ubuntu) en binnenkort waarschijnlijk 12.04.
Ik sla de realeases tussen de LTS versie over na slechte upgrade ervaringen in het verleden naar 9.10.
Draait super stabiel op m'n laptop, al m'n hardware werkt zonder veel te moeten prutsen.
Vind de KDE desktop prettiger ogen en in gebruik dan de Gnome desktop, vandaar geen Ubuntu.

Sinds de komst van CAD software Draftsight switch ik ook vrijwel niet meer naar Windows. :)

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ik gebruik momenteel op mijn Laptop Ubuntu 11.10. Bevalt opzich prima, daar ik zodra het zaakje draait direct XMBC opstart. Een groot nadeel vind ik echter dat het systeem nooit in idle is en dat daardoor de fan constant aan het draaien is. Gevolg is dat de accu na een uurtje leeg is waar windows 2 uur gebruik mogelijk was..

Misschien toch eens kijken naar een andere distro..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Begonnen met Arch, daarna kubuntu geprobeerd en daar vanaf gestapt omdat het naar mijn maatstaven niet stabiel genoeg was. Nu draai ik Debian Wheezy op al mijn thuiscomputers. Erg tevreden mee en ook fijn om niet meer in de release cycle van Ubuntu mee te "moeten" draaien.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Sallin schreef op woensdag 11 april 2012 @ 21:48:
Begonnen met Arch, daarna kubuntu geprobeerd en daar vanaf gestapt omdat het naar mijn maatstaven niet stabiel genoeg was. Nu draai ik Debian Wheezy op al mijn thuiscomputers. Erg tevreden mee en ook fijn om niet meer in de release cycle van Ubuntu mee te "moeten" draaien.
Wordt het niet eens tijd om te upgraden naar squeeze ? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
MarcHeijerman schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:05:
[...]

Dat wordt downgraden, maar zo stabiel hoeft het van mij ook weer niet. Testing vind ik prima om te draaien.

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-07 14:04
MarcHeijerman schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 08:05:
[...]

Wheezy is al "hoger" dan Squeeze: http://www.debian.org/releases

Echte bazen draaien natuurlijk Sid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ertepeller schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 09:10:
[...]

Wheezy is al "hoger" dan Squeeze: http://www.debian.org/releases

Echte bazen draaien natuurlijk Sid ;)
Lol dan ben ik echt even in de war Haha. Dacht dat wheezy iets met 3.x was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ertepeller
  • Laatst online: 09-07 14:04
Ik vermoed dat je in de war bent met Woody...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rick91
  • Laatst online: 08-07 21:01
Ik ben ooit begonnen met Redhat 8 en daarna versie 9, omdat de systeembeheerder van mijn toenmalige school er helemaal vol van was en mij er kennis mee wilde laten maken. Ik heb het geïnstalleerd op een oudere PC en ben mijn bontgekleurde iMac als primair systeem blijven gebruiken.

Daarna heb ik een tijdje met SuSE en Ubuntu gewerkt, maar uiteindelijk heb ik Gentoo omarmd, omdat ik het een prettig idee vond om zelf te kunnen bepalen wat ik wel en niet wilde installeren. Mijn meest recente Gentoo installatie is nu iets meer dan twee jaar oud en is inmiddels geconverteerd naar een virtuele machine op mijn MacBook Pro 2007 omdat ik vanwege een aantal verhuizingen naar het buitenland geen desktop meer heb :p Het draait herlijk met een WindowMaker-omgeving ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Ertepeller schreef op vrijdag 13 april 2012 @ 19:24:
Ik vermoed dat je in de war bent met Woody...
Ow dat klinkt inderdaad bekend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-01 12:56
Ik draai nu ChromeOS en oh my, wat is dat eigenlijk fijn. Alle onnodige jitter weg, want ik gebruik toch praktisch alleen maar internet, dus ook voor documenten e.d.

Het is een kwestie van smaak natuurlijk, maar ben je iemand die alleen maar Linux of Windows op z'n computer heeft staan om Chrome, Firefox of IE op te starten, en heb je een 4GB USB stick over? Ga eens heel gauw Chrome OS gebruiken! :)

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Laatst online: 00:52

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik ben jaren terug (ergens in de loop van de jaren 90) gaan stoeien met Linux. Eerst af en toe wat stoeien met Debian, Red Hat en Suse, maar nooit echt m'n draai kunnen vinden.
Toen nog redelijk onervaren met Gentoo aan de slag gegaan. Ik merkte dat ik namelijk de basis niet lekker onder de knie kreeg. Gentoo bleek daarvoor een goede leerschool, maar wel gelijk redelijk hardcore. In het begin heb ik vaak genoeg een rescue-cd moeten pakken omdat ik bijv. een kernel verkeerd gebakken had zonder back-up kernel om op terug te vallen.

Al redelijk snel had ik een servertje opgezet met linux waar ik lekker op kon stoeien, terwijl mijn vaste pc nog 75% v/d tijd Windows draaide en 25% v/d tijd Linux. Tot ik merkte meer in Linux te zitten dan Windows.

Toen heb ik de knoop doorgehakt en ben 100% overgegaan naar Gentoo, wat ik nog steeds gebruik. Ik snuffel nog steeds af en toe aan andere distro's, maar ik blijf terugkomen op Gentoo.

Grootste nadeel is de installatietijd. Gentoo installeer je niet even in een avondje. Door het compileren, wat niet altijd multi-threaded kan, kost het bijv. al snel een uur voor je een werkende kernel geconfigureerd en gecompileerd hebt. X en KDE kosten mij al een volle avond op een 2,8 GHz quad-core AMD.
Maar de vrijheid in configuratie die Gentoo biedt, blijven mij aantrekken. Het gaat mij niet om het onderste uit de kan te hoeven halen, maar juist de vrijheid dat ik bepaal wat er wel en niet geïnstalleerd wordt.

Met Ubuntu heb ik ook redelijke ervaring. Omdat Ubuntu het hele energie-managment iets beter geïmplementeerd had dat ik bij Gentoo voor elkaar kreeg, draaide ik dat op mijn laptop.

Mijn conclusie, Ubuntu is lekker makkelijk, compleet maar soms wat ondoorzichtig, Gentoo is open, snel (mits goed geconfigureerd), naar smaak in te richten, maar complex om te installeren en kost veel tijd om goed werkend te krijgen.

Inmiddels draai ik alleen nog Linux, tenzij ik een keer een spel wil spelen. Voor hardware die vastzit aan Windows, heb ik nu een VM in VirtualBox draaien met Windows XP en Windows 7. Inmiddels is de USB-aansturing transparant genoeg namelijk om ook op low-level niveau te kunnen communiceren, dus firmware-updates kunnen vrijwel altijd vanuit de VM uitgevoerd worden.
En zelfs met de virtuele harddisks op een netwerkshare, draait Windows XP onder VirtualBox zo snel dat het qua look en feel eigenlijk niet meer achter blijft bij een native installatie.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Is Arch niets voor je? Net zo open als Gentoo, maar dan niet dat geklooi met compileren en compile flags etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 09:44
RedHat 4 t/m 6.2 - (Medio 97 t/m +/- 2000 uit mijn hoofd)
Newbie en ik was nog redelijk jong. Voor server doeleinden gebruikt, IPChains, apache etc.

Na de zoveelste corrupte rpm dbase was ik het echt zat gewoon en las ik hele goede recensies over Debian based systemen en hun solide packet management.

Dus een of ander vaag debootstrap geprobeerd om van RedHat over te switchen naar debian, dit ging falikant mis :'( ...
Grotendeels van de data nog kunnen recoveren, maar hoop configuraties waren gewoonweg niet compatible/over te nemen van RedHat op Debian (andere locaties etc). Na hoop pluiswerk besloten gewoon weer met de hand alles te configureren ipv terug te traceren en knippen en plakken.
Clean install gedaan en jesus, wat was dat ding rocksolid en bloedsnel. In deze tijd ook nog heel even gespeeld met zelf kernels bouwen, dat kon nog ter grote van +/- 250 KB !! En dan vloog het systeem echt. Al snel werd dat allemaal ingehaald met de 2.4 kernels en later de 2.6 kernels die al gauw een megabyte of groter waren. De interesse / het nut viel toen langzaam weg om zelf alles te doen. De server bleef gewoon debian, eerst stable, later testing (omdat de vooruitgang gewoon bleef steken bij stable)

Langzaam maar zeker begon ik ook op de Desktop gewoon Linux te draaien. Ook gestart met Redhat, snel weggegooid en Debian geprobeerd. Leuk en razend rap. Nog niet zo tevreden over de grafische aspecten en drivers, maar op zich wel OK. Snel daarna Gentoo geinstalleerd. Geweldig vorm gegeven en mooi alles in de hand (emerge). Tijdje bij gebleven maar toch niet je van het.
Weer terug gesprongen naar Debian en varianten, waarbij ik vanaf ubuntu 4 al redelijk aan ubuntu gehooked was tot op vandaag.

Thuis draait nog steeds vrolijk 11.04 (sorry, vind dat hele Unity bagger, kan er niet aan wennen) en op de laptop ben ik stiekem geswitched naar Linux Mint. (werklaptop, moet gewoon degelijk, custimizable zijn zonder dat achterlijke unity die alle shortcut keys blokkeerd of andere fratsen vertoont)

Al met al: Nog steeds debian based systemen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Thuis draait nog steeds vrolijk 11.04 (sorry, vind dat hele Unity bagger, kan er niet aan wennen) en op de laptop ben ik stiekem geswitched naar Linux Mint. (werklaptop, moet gewoon degelijk, custimizable zijn zonder dat achterlijke unity die alle shortcut keys blokkeerd of andere fratsen vertoont)
Je kunt toch prima ubuntu gebruiken zonder unity?

* blouweKip snapt niet waarom mensen van distro veranderen of niet updaten naar een nieuwe versie omdat toevallig een bepaalde DE als standaard gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

blouweKip schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:43:
[...]
* blouweKip snapt niet waarom mensen van distro veranderen of niet updaten naar een nieuwe versie omdat toevallig een bepaalde DE als standaard gebruikt wordt.
Omdat een distro met de standaard DE meestal het beste werkt en je het minste hoeft te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 414266

Ik gebruik zowel Debian (7) als Centos (6) beiden als gui loze server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Omdat een distro met de standaard DE meestal het beste werkt en je het minste hoeft te klooien.
Als er al sprake van is dan is het meer gedoe om een andere distro te installeren lijkt me? Ik heb me nooit wat aangetrokken van een standaard DE, gewoon een alternatief geinstalleerd zonder dat ik hoef te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:55

TrailBlazer

Karnemelk FTW

In 98 begonnen paar jaar daarna overgestapt op debian en er nooit meer vanaf gestapt. Linux gebruik ik eigenlijk alleen maar voor servertaken en een gui is dan overdreven imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wow7
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-07 10:43
Ik heb hier als test server Fedora 10 zonder gui in gebruik met dual MySQL dus 4 en 5 , dit bakkie draait dan ook al weer een aantal jaren en heb nooit een probleem ondervonden, als deze test server ooit word vervangen zal er denk wel een unbutu versie op komen of toch een centos distro welke ik ook enkele malen heb mogen gebruiken in VPS.

Hier voor eigenlijk veel lopen klooien met eerdere versies van Fedora en RedHat welke ook wel leuk waren voor die tijd , ben geen echte linux guru maar krijg het wel werkende wat ik wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

blouweKip schreef op maandag 16 april 2012 @ 21:29:
[...]

Als er al sprake van is dan is het meer gedoe om een andere distro te installeren lijkt me? Ik heb me nooit wat aangetrokken van een standaard DE, gewoon een alternatief geinstalleerd zonder dat ik hoef te klooien.
Nouja een Ubuntu of Mint installatie kost mij een half uurtje en dan ben ik helemaal ready to go (itt tot Windows waar ik een dag nodig had ivm driver installs etc.) Lijkt me makkelijker dan Fedora als distro kiezen, erachter komen dat je KDE wil en dan al die Gnome zooi er leuk uit te laten zien of zelfs verwijderen en KDE te installeren. Er blijft altijd rotzooi achter en het werkt dan een stuk minder soepel is mijn ervaring. Beter pak ik dan een Kubuntu dvd'tje en heb ik een clean install in een half uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunter23
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:15
Heb al een klein jaartje een Ubuntu 10.04 server draaien (zonder GUI). Begonnen als download server, maar tegenwoordig ook voor e-mail, DNS en Teamspeak server. Spelenderwijs steeds meer van Ubuntu komen te weten. Leuk om mee te spelen en van te leren. Draait allemaal op een simpel 3 GHz. computertje.
Verder vanuit school uit wel eens wat gedaan met CentOS, maar heb uiteindelijk toch gekozen voor Ubuntu omdat ik er al langer mee werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fds
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 14:39

fds

Begonnen met Slackware, nadat ik een maat met Minix heb zien stoeien. Al snel volgde een professionele toepassing om NetWare licenties te besparen door Linux voor printers en gastgebruikers te gebruiken. Totdat NetWare zijn licentie structuur drastisch om ging gooien, waardoor het allemaal veel duurder werd en we als Professional Developer (de hoogste status binnen Novell) niet eens meer NetWare licenties mochten verkopen. Toen moest er een keuze gemaakt worden: Linux of Windows NT 3.

Het werd Linux voor de infrastructuur en Windows NT als applicatie server. Slackware ingeruild voor RedHat 5 vanwege de betere ondersteuning van Raid kaarten en eenvoudigere installatie. Geen spijt van gehad!
Nu is het CentOS, vanwege de lange support. Linux servers gaan zeker 5 jaar mee en security patches zijn gedurende die periode gewenst, want vrijwel alle servers hangen direct aan het internet.

De 2e grote stap was met VMware Server 1.03, waardoor er alleen nog maar virtuele Windows servers worden gebruikt. De volgende stap is vorig jaar gemaakt: vrijwel alles gaat virtueel.
Voortaan alleen nog geclusterde Linux servers met distributed storage en remote management via internet, die de hosts zijn voor virtuele machines voor de netwerkfunctionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Vicarious schreef op maandag 16 april 2012 @ 14:06:
Is Arch niets voor je? Net zo open als Gentoo, maar dan niet dat geklooi met compileren en compile flags etc.
Ik heb al eens met Debian gespeeld, die ook vrij open is, maar ik merkte dat veel dependencies meekwamen die ik niet gebruikte, maar ook niet uit kon schakelen (kijk bijv. eens aan wat Samba allemaal vereist onder Debian). Arch zal op dat vlak niet anders zijn. Dat is namelijk het gevolg van voorgecompileerde software gebruiken.

Op zich vind ik inmiddels het compileren helemaal geen geklooi meer. Mijn laatste pc heb ik zo samen gesteld dat hij snel en goed op de achtergrond kan compileren (veel geheugen, snelle quad-core cpu). Update doet hij ook gewoon op de achtergrond (nu is hij ook weer bezig) en ik merk er 0,0 van.

As we speak staat hij k3b te compileren, draait er in een VM Windows XP met Spotify en heb ik onder KDE diverse applicaties draaien. Alleen echt grote update, zoals KDE 4.8.1 die er net opstaat, kosten mij een nachtje de pc aan laten staan.

Compile flags is bovendien iets wat je maar 1 keer voor je hardware en wensen hoeft uit te vogelen. Alleen even snel iets installeren/proberen is er niet bij, maar dat voorkomt tegelijkertijd ook wel een beetje dat ik allemaal troep en probeersels ga installeren :P

Maar Gentoo is niet iets wat je zomaar even installeert, daar moet je echt wel even voor gaan zitten. Ik zou het dus ook niet zomaar iemand aanraden.
Als je je gelukkig voelt bij Debian of Arch, moet je ook vooral niet overstappen, van al het compileren zal je alleen maar ongelukkig worden ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blouweKip
Lijkt me makkelijker dan Fedora als distro kiezen, erachter komen dat je KDE wil en dan al die Gnome zooi er leuk uit te laten zien of zelfs verwijderen en KDE te installeren. Er blijft altijd rotzooi achter en het werkt dan een stuk minder soepel is mijn ervaring. Beter pak ik dan een Kubuntu dvd'tje en heb ik een clean install in een half uurtje.
Als je het niet gebruikt dan kun je zoiets gewoon verwijderen, op kubuntu zul je hetzelfde probleem met tweaken van gtk/gnome hebben als je gnome apps wilt gebruiken.
Ik heb heb meerdere major versies geupdate en wissel met enige regelmaat tussen verschillende DE's of WM's en het blijft gewoon lekker soepel lopen, het is juist de kracht van linux dat je voor een dergelijke ervaring niet hoeft te (her) installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 396097

Ik ben een jaartje of 4-5 geleden als 14-15 jarige knul begonnen met het uitproberen van Ubuntu (Toch een van de makkelijkere distro's om het te leren) hoe ik er precies bij kwam om dat te gaan installeren weet ik niet zeker (misschien iets te maken met de periode 16-heden en uit gaan?), in die periode ben ik zelf veel aan het klooien geweest met pc's met trial en (heel veel) error. De eerste jaren veel linux distro's uitgeprobeerd aangezien ik toch weinig vaste bestanden had om te bewaren, daarna een tijdje veel gewisselt tussen windows/archlinux als dual-boot omdat ik het toch wel prettig vond om te kunnen gamen en ik hield archlinux er bij als hobby projectje.

Op het moment ben ik op school eindelijk van de verplichte adobe software af (eerste periode webdesign met photoshop/dreamweaver moeten werken) en heb ik fedora er gewoon weer op geknalt met standaard gnome 3 shell aangezien ik gewoon iets stabiels nodig heb zonder veel mogelijkheden voor mij om het te verkloten als ik weereens iets uitprobeer, ik heb op het moment namelijk alleen een laptop met daarop al mijn bestanden voor school, misschien dat als ik ooit weer genoeg geld heb om een desktop (voor game doeleinden) erbij te kopen ik daar een dual-boot maak met archlinux of een andere distro om dingen mee te leren/uitproberen.

Tot die tijd dus een stabiele fedora laptop en (het weinige) gamen word gedaan op de console...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-07 09:44
blouweKip schreef op maandag 16 april 2012 @ 17:43:
[...]

Je kunt toch prima ubuntu gebruiken zonder unity?

Het is idd wat Vicarious zegt, het moet bruikbaar zijn en blijven. Ik update wel hoor, kernel 3.3 draait vrolijk op de oude ubuntu en ik heb wat custom repositories erbij om wel bij te blijven.

Customizen en handjes uit de mouwtjes ben ik echt niet vies van, sterker nog, doe ik standaard uit mezelf wel 9 van de 10 keer. Maar sinds dat Unity is er zoveel bagger meegekomen dat ik gewoon even om me heen ben gaan kijken.

De periode "Hele avond Linuxen om te Linuxen" ben ik inmiddels wel voorbij, wil ook gewoon dat het een beetje stabiel en bruikbaar blijft, zonder alle vage switches van Unity (buggy), eraf knallen, Gnome3 voor je kiezen krijgen wat ook weer buggy is etc etc etc ( spiraal al enkele avonden meegemaakt, ben er nog niet uit, misschien binnenkort weer een avondje :Y) )

Dus ik blijf nog even uit die storm, wacht af tot het een beetje gesettled is en er wat stabielere eind producten ten tonele verschijnen.

Vandaar, thuis PC blijft gewoon oude Ubuntu en heb ik een test omgeving draaien waar ik wat distro's op probeer. Op de zakelijke laptop blijft gewoon even Mint draaien "for the time being". Het moet productief blijven zonder gemaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Voordeel met Linux is nog altijd wel dat je niet hoeft te upgraden. Zolang je maar bij blijft met de security patches blijft je systeem prima draaien. En dan maakt het niet uit welke distro het betreft.

De afgelopen 2 avonden waren voor mij weer handjes uit de mouwen. Nadeeltje van Gentoo is dat nieuwe ontwikkelingen niet automatisch meekomen bij het updaten en de kernel config dus af en toe even bijgewerkt moet worden. Ik kwam erachter dat er inmiddels KMS-ondersteuning was voor de Ati/AMD video-chips, wat hardwareversnelling aanzienlijk doet verbeteren. Alleen moet het wel geactiveerd worden in de kernel.
In mijn enthousiasme iets te veel veranderd, en... een onbruikbaar systeem gecreëerd. Maar een half uurtje later weer gewoon bruikbaar, en van dat half uur, was 20 minuten het zoeken naar die verrekte liveCD om te kunnen herstellen |:(

Gisteren uiteindelijk in een half uurtje het hele KMS-verhaal, inc. bootsplash werkend gekregen.

Dat vind ik juist zo leuk aan Gentoo, even die handen uit de mouwen steken, lekker de boel verkloten en vlak daarna gewoon weer draaien alsof er niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
Wat ik me afvraag, is er trouwens een manier om Gentoo te installeren zonder de online handleiding er naast te hebben liggen?

Ik heb Gentoo een aantal jaartjes geleden wel eens uitgeprobeerd, maar ik moest er echt een laptop naast hebben om de installatie/configuratie stappen te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Installeer het op een virtuele server. En anders moet je er gewoon niet aan beginnen.
Het is leuk om er een paar keer mee te spelen, maar aangezien je het beheer van je systeem ingewikkelder maakt, moet je alleen Gentoo draaien als je heel specifieke eisen/optimalisaties nodig hebt. Anders pest je jezelf alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Op zich is de installatie niet heel moeilijk en vrij eenvoudig eigenlijk. Maar het is wel handig die handleiding ernaast te hebben, zelfs als je het al jaren gebruikt.

Als ik nu een volledige installatie moet uitvoeren, heb ik ook wel weer de handleiding nodig. Maar de laatste jaren heb ik het misschien 2 keer geïnstalleerd, want het blijft in feite gewoon draaien.

@Cheatah
Ben ik niet met je eens. Beheer is behoorlijk eenvoudig eenmaal draaiend niets ingewikkelder dan een willekeurige andere distro. Ik durf zelfs te beweren dat het makkelijker is dan bijv. Ubuntu. Als ik bij Gentoo een configuratie-probleempje heb, is het meestal in no-time opgelost, bij Ubuntu ben ik uren bezig en als de uitkomst dan is dat een kernel opnieuw gecompileerd moet worden, wordt het helemaal een drama.
Juist omdat je er direct behoorlijk diep in moet duiken, leer je heel veel. Anders dan de wat trage installatie-tijd door het compileren, ken ik eigenlijk geen minpunten.

En nee, ik heb geen hele specifieke eisen/optimalisaties, het systeem is een standaard AMD Quadcore systeempje, bedoeld voor administratie, internet en foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

deepbass909 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:37:
Anders dan de wat trage installatie-tijd door het compileren, ken ik eigenlijk geen minpunten.
Dat je vele uren hebt moeten investeren in het 'leren' is geen minpunt? De meeste gebruikers zitten daar niet op te wachten, die willen een OS gewoon 'gebruiken', niet alle details ervan kennen zodat je het fatsoenlijk kan beheren. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik ooit langer dan een uurtje bezig geweest ben om iets werkend te krijgen op UBuntu (tenzij het gewoon onmogelijk is). Met die gigantische community kun je met de juiste zoekstrings altijd wel iemadn vinden die het al voor je heeft uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepbass909 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:37:

@Cheatah
Ben ik niet met je eens. Beheer is behoorlijk eenvoudig eenmaal draaiend niets ingewikkelder dan een willekeurige andere distro.
Als je een paarhonderd systemen met verschillende configuraties moet beheren, ben je het wel met me eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_vStone
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-11-2024
Anoniem: 26306 schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:57:
[...]

Als je een paarhonderd systemen met verschillende configuraties moet beheren, ben je het wel met me eens.
Als je een paar honderd systemen hebt met ietwat dezelfde architectuur kan je best een buildserver opzetten die binary packages produceert. Op die manier kan je ook testen of alles werkt voor je het deployed op al je systemen. Dit is natuurlijk in theorie... de logischere keuze is om CentOS, Debian, .... te gaan gebruiken.

Als je dan toch binary packages gebruikt, waarom dan nog gentoo gebruiken? -> Het package dependency systeem van gentoo is fantastisch in vergelijking met andere distros (imho). bv: Ik wil niet de volledige Xorg-server stack installeren omdat ik een png library nodig heb.
Ook de support om meerdere versies van bepaalde pakketten naast elkaar te gebruiken is ongeevenaard. Ik denk hierbij aan python, php, java, ... Dit is dan vooral handig als developer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
deepbass909 schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 14:33:
(…) Alleen moet het wel geactiveerd worden in de kernel.
In mijn enthousiasme iets te veel veranderd, en... een onbruikbaar systeem gecreëerd. Maar een half uurtje later weer gewoon bruikbaar, en van dat half uur, was 20 minuten het zoeken naar die verrekte liveCD om te kunnen herstellen |:(
Dan ben je best wel dom, aangezien GRUB probleemloos met backup-kernels kan werken. Werkt de nieuwe? Prima, dan 'reset' je GRUB ff-tjes omdat je anders bij een volgende reboot je oude weer krijgt. Werkt 'ie niet? Dan ff de power eraf en er weer op of de resetknop in en je draait weer met je oude, vertrouwde en werkende kernel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_vStone
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-11-2024
Vicarious schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:54:
[...]

Dat je vele uren hebt moeten investeren in het 'leren' is geen minpunt? De meeste gebruikers zitten daar niet op te wachten, die willen een OS gewoon 'gebruiken', niet alle details ervan kennen zodat je het fatsoenlijk kan beheren. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik ooit langer dan een uurtje bezig geweest ben om iets werkend te krijgen op UBuntu (tenzij het gewoon onmogelijk is). Met die gigantische community kun je met de juiste zoekstrings altijd wel iemadn vinden die het al voor je heeft uitgezocht.
De vele uren die je investeert in het leren is geen minpunt. Als je onderliggend begrijpt hoe iets in elkaar zit en werkt zal je er ook veel productiever mee aan de slag kunnen gaan. Je leert ook heel wat problem-solving (en daarmee bedoel ik niet: google naar een oplossing). Akkoord, als je enige doel in het leven wat browsen en mailtjes sturen is, gebruik dan Ubuntu. Als je graag ook weet hoe en waarom...
Alsook, ik heb hier een virtuele machine: 'Ubuntu For Support'. Omgekeerd heb ik nog nooit iemand van ubuntu mij support weten geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Po0ky schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:00:
[...]

De vele uren die je investeert in het leren is geen minpunt. Als je onderliggend begrijpt hoe iets in elkaar zit en werkt zal je er ook veel productiever mee aan de slag kunnen gaan. Je leert ook heel wat problem-solving (en daarmee bedoel ik niet: google naar een oplossing). Akkoord, als je enige doel in het leven wat browsen en mailtjes sturen is, gebruik dan Ubuntu. Als je graag ook weet hoe en waarom...
Alsook, ik heb hier een virtuele machine: 'Ubuntu For Support'. Omgekeerd heb ik nog nooit iemand van ubuntu mij support weten geven :)
Problem solving: leuk als je IT-er bent (al gaat het gauw vervelen imo), maar 9 van de 10 mensen wil een computer gewoon gebruiken. Wil je nou echt zeggen dat jij productiever bent omdat je weet welke libjes etc. je geinstalleerd hebt om je programmatjes werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Diepere kennis is wel enorm handig voor je problem-solving-skills ;)

Niet die Windows-mentaliteit van "oh dan herinstalleren we alle shit wel, want ik snap er geen biet van", maar gewoon ieder probleem kunnen tackelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Osiris schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 16:16:
Diepere kennis is wel enorm handig voor je problem-solving-skills ;)

Niet die Windows-mentaliteit van "oh dan herinstalleren we alle shit wel, want ik snap er geen biet van", maar gewoon ieder probleem kunnen tackelen ;)
how about gewoon een systeem dat makkelijk installeert/configureeert en waar je zelden problemen mee hebt, en als je ze dan hebt je er zo op internet vaak een oplossing voor kan vinden? Ubuntu en Mint komen daar toch wel heel erg bij in de buurt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Jan_vStone schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:45:
[...]

Als je een paar honderd systemen hebt met ietwat dezelfde architectuur kan je best een buildserver opzetten die binary packages produceert. Op die manier kan je ook testen of alles werkt voor je het deployed op al je systemen. Dit is natuurlijk in theorie... de logischere keuze is om CentOS, Debian, .... te gaan gebruiken.

Als je dan toch binary packages gebruikt, waarom dan nog gentoo gebruiken? -> Het package dependency systeem van gentoo is fantastisch in vergelijking met andere distros (imho). bv: Ik wil niet de volledige Xorg-server stack installeren omdat ik een png library nodig heb.
Ook de support om meerdere versies van bepaalde pakketten naast elkaar te gebruiken is ongeevenaard. Ik denk hierbij aan python, php, java, ... Dit is dan vooral handig als developer :)
Precies. Als die servers dezelfde architectuur gebruiken (grote kans), kan je met een buildserver gewoon alle apps bouwen. Kernelconfig zou je eventueel ook centraal kunnen doen, of je maakt hem tailor-made voor die server. Een kernel bouwen is het werk niet, als alle tools direct beschikbaar zijn.

En dependencies zijn onder Gentoo echt geen probleem. Onder Ubuntu of Debian (beide meermalig gebruikt) liep ik altijd wel tegen een dependency aan die meer binnen wou halen dan ik wou.
Osiris schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 07:52:
[...]

Dan ben je best wel dom, aangezien GRUB probleemloos met backup-kernels kan werken. Werkt de nieuwe? Prima, dan 'reset' je GRUB ff-tjes omdat je anders bij een volgende reboot je oude weer krijgt. Werkt 'ie niet? Dan ff de power eraf en er weer op of de resetknop in en je draait weer met je oude, vertrouwde en werkende kernel. :)
Dat was ook een foutje. Ik had meerdere kernels in Grub staan, maar was vergeten m'n grub-config te updaten... Daardoor werkte geen enkele optie meer |:( Eigen stomme schuld.
Nu staat er braaf een permanente back-up kernel klaar voor als ik het weereens verneukt :p
Vicarious schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:34:
[...]
Problem solving: leuk als je IT-er bent (al gaat het gauw vervelen imo), maar 9 van de 10 mensen wil een computer gewoon gebruiken. Wil je nou echt zeggen dat jij productiever bent omdat je weet welke libjes etc. je geinstalleerd hebt om je programmatjes werkend te krijgen?
Daarom is Gentoo ook absoluut niet een OS voor iedereen. Je moet wel bereid zijn die tijd te willen investeren.

Ik zal ook niemand over willen halen Gentoo te gebruiken, maar ik verdedig het wel als iemand het afdoet als een onzin OS of verspilling van tijd.

Voor mij is het echt een hobby OS, maar ik weet dat als je je iets in de filosofie en werking van Gentoo verdiept, de sky the limit is... Je kan het 100% naar je hand zetten en het is ook prima te gebruiken voor serverparken (wat ook volop gedaan wordt).
Wil je hardend? Geen probleem, bleeding edge? Ook geen probleem. Juist concervatief? ook mogelijk. Dat is het leuke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchLinux
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09-2020
Ik zal ook maar eens posten welke distro ik gebruik.

Ik ben ooit begonnen met Ubuntu (8.04 geloof ik), wat een verademing was (alles werkte direct, en soepel, geen gezeur met drivers, eeuwig updaten en rebooten, geen 4 verschillende .NET-versies, alles updaten in één keer, en nog veel meer dingen). Vanwege mijn verlangen naar een nog sneller systeem ben ik toen Xubuntu gaan gebruiken, en later Debian Testing met Xfce. En omdat ik toen wilde weten of ik mijn magere systeem nog sneller kon krijgen, en omdat ik mijn (terminal-)ervaring met Linux wilde vermeerderen, ben ik toen Arch Linux gaan proberen (eerst nog met Xfce, om geleidelijk te wennen aan het pakketbeheer en dergelijke, en nu met dwm).

Samenvattend gebruik ik Arch Linux omdat:
- ik dan zelf bepaal wat er wel en niet geïnstalleerd wordt (window manager, browser, geen Java);
- het een fijn pakketbeheer heeft (en veel packages);
- de eenvoud het makkelijk aanpasbaar maakt (maar aanpassingen zijn dan ook essentieel);
- het een rolling release-model heeft (altijd up-to-date én geen dist-upgrades zoals bij Debian Stable/Ubuntu);
- het zeer snel is (ook dankzij e4rat);
- het mijn terminalvaardigheden verbetert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Goh aan de hand van je naam en signature had ik echt niet kunnen raden welke distro jij gebruikt :+
Arch vind ik qua opzet prachtig maar ook daarvoor geldt dat je wel bereid moet zijn om er flink wat moeite in te steken. Ik dacht dat ik op een gegeven moment wel klaar was toen ik eenmaal de beginnershandleiding had doorgeworsteld en aansluitend ook KDE geinstalleerd en gecustomized had, maar toen bleek dat ik om allerlei zaken als power management werkend te krijgen ook nog van alles moest doen. Toen ben ik maar afgehaakt :P

Momenteel draai ik zelf Ubuntu 12.04. Supersimpel te installeren, voor mij voldoende customizable (ik ben namelijk vrij tevreden met de default instellingen), snel, compleet, goede integratie van de verschillende onderdelen, veel documentatie te vinden en veel oplossingen door de grote community. Denk dat ik hier even blijf plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArchLinux
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-09-2020
Ja, Arch Linux is inderdaad kaal na installatie, en het kost een hoop moeite om het naar wens te krijgen (maar ik heb tijd genoeg, want ik zit nog op de middelbare school). En ik vind het juist prachtig om te zien wat erbij komt kijken achter de schermen (zoals power management), en na die moeite heb je ook echt wat je wilt (of je hebt iets niet goed gedaan).

Edit: en verder is het gewoon leuk dat ik met Arch Linux van een trage Windows XP-laptop een snel en fijn systeem heb gemaakt (minder dan 20s opstarttijd, inclusief POST)

[ Voor 19% gewijzigd door ArchLinux op 02-05-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-07 07:28
Vanavond mijn 5 jaar oude core 2 duo laptop nieuw leven ingeblazen met een verse FreeBSD 9.0 installatie. Er heeft in de afgelopen jaren vista (originele install), windows 7 en OS X (hacintosh) opgestaan. Het is allang mijn dagelijkse PC niet meer, dus een mooie speeltje om eens wat anders op te zetten.

De laatste tijd bekoort FreeBSD me steeds meer als server OS, en ik heb een aantal php-fpm nginx wordpress installaties op FreeBSD VPS-en draaien die het gewoon heel goed doen. Rocksolid en lean and mean.

Dus gewoon eens een poging om FreeBSD op de laptop te zetten. En zowaar, alle hardware wordt herkend, inclusief de intel wireless adapter en realtek geluidschip. USB installatie kost misschien 10 minuten. wpa key wordt gevraagd tijdens install, dus direct netwerk.

via pkg_add -r, xorg, xdm en xcfe geinstalleerd en 10 minuten later een grafische desktop. Even mijn SSH keys overzetten en boem ik ben weer in de connected wereld. Rdesktop voor mijn werk, chromium om te browsen en nog geen half uur later ben ik up en running.

300 MB geheugen in gebruik en het vliegt als de brandweer. Serieus impressed. Alleen als je op mooie kleurtjes kickt, dan is de xdm login prompt of xcfe wellicht wat spartaans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:16

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik ben ooit begonnen met RedHat en heb SUSE 6.1 in de winkel gekocht met een prima handleiding erbij (13 jaar geleden). Daarna ben ik via een latere RedHat bij Debian uitgekomen en dat sprak me erg aan. Sober, clean, stabiel. Een jaar of 7 geleden begon Ubuntu populair te worden en in 2006 ofzo ben ik Ubuntu gaan gebruiken. Helaas begint de onderneming achter Ubuntu wat irritante trekjes te vertonen en is Ubuntu steeds meer aan het vervreemden van z'n oude aanhang. In Linux Mint zie ik een cleanere versie van Ubuntu die er qua looks een cleane en strakke stijl op nahoudt. Iets wat me als OSX-gebruiker erg aanspreekt :)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:21
Ik ben ook ooit begonnen met RedHat en SUSE, daarna wat met Mandrake gespeeld. Echter nooit echt als serieus OS gebruikt, meer om te proberen. Toen een hele tijd terug gevallen op Windows XP en 7. Ubuntu nog een paar keer geprobeerd, versie 9.04 maar wederom nooit echt als vervanger gezien voor Windows. Toen overgestapt op OSX voor een tijd, totdat ik mijn macbook om zeep had geholpen. Sinds een paar maanden ben ik geheel overgestapt op Ubuntu, geen Windows meer. 11.10 met Gnome-shell en XFCE uit onvrede met Unity. Echter sinds de 12.04 beta heb ik Unity weer eens een kans gegeven en ik moet zeggen dat het toch wel lekker werkt nu. Met gnome-shell liep ik vaak tegen extensions aan die niet meer werkte, veelal om het feit dat ik de laatste gnome-releases gebruikte.

Waarom Ubuntu? De community is groot, goede support, stabiel. Ik heb nog even Fedora gedraait, alleen kon (en wilde ik) niet wennen aan RPM en YUM. Arch heb ik mij even aan gewaagd, maar ik vond het te omslachtig om te gebruiken als main-os. Hoewel de filosofie achter Arch mij wel aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcHeijerman
ArchLinux schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 13:34:
Ja, Arch Linux is inderdaad kaal na installatie, en het kost een hoop moeite om het naar wens te krijgen (maar ik heb tijd genoeg, want ik zit nog op de middelbare school). En ik vind het juist prachtig om te zien wat erbij komt kijken achter de schermen (zoals power management), en na die moeite heb je ook echt wat je wilt (of je hebt iets niet goed gedaan).

Edit: en verder is het gewoon leuk dat ik met Arch Linux van een trage Windows XP-laptop een snel en fijn systeem heb gemaakt (minder dan 20s opstarttijd, inclusief POST)
Het is redelijk kaal, maar na een uurtje installeren, heb ik toch een redelijke desktop voor mijn neus :p, loopt nu met 3 schermen op een hd6870 ati gpu, alles doet het perfect.

Mischien is het meer omdat ik door de loop der jaren inmiddels uit mijn hoofd weet welke pakketten ik standaard gebruik, en deze dan ook in 1 keer allemaal installeer. OS installeren kost nooit echt veel tijd, over het algemeen 15 a 20 minuten, dan nog eens 15 minuten voor de config en 20 minuten voor de rest. Zijn uiteraard altijd wel "kleine" dingetjes die moeten gebeuren, maar daar kom je meestal pas achter wanneer je ergens tegenaanloopt, maar goed dat is volgens mij ook met iedere distro hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-07 13:17
Mijn eerste kennismaking met  “Linux” was toen ik hoorde -ergens in 2000/2002- dat er een ”Linux kit” voor de Playstation 2 ging komen. Onmiddellijk had ik interesse in wat die zogenaamde “Linux kit” te bieden had, want het was dan ook een oo-zo-coole upgrade voor mijn geliefde Playstation 2.

Op het moment van aankoop had ik -bij wijze van spreken-niet eens de nodige computerkennis om programma’s te installeren in Windows, ik had niet eens een eigen computer(enkel een gedeelde met mijn ouders). Het was dan ook de bedoeling om mijn playstation te gaan gebruiken als computer.
Een compact apparaat dat de functies van dvd speler, game console en computer vervulde... Ik vond het idee fantastisch, maar de realiteit was helaas minder “fantastisch” :)

Ik wist dat het mogelijk om te browsen, en dat je mp3 kon afspelen maar ik had er nooit bij stilgestaan dat alles te doen was via de CUI.
Zelfs installeren van Linux was bijna onmogelijk, deels omdat ik geen monitor had  met “sync on green”, en deels omdat alles tekst based was.

Ik heb echter de hoop nooit opgegeven, blijven zoeken en proberen tot ik een manier had gevonden om Linux te booten in “PAL/NTSC mode”.
Daarop volgde:  “how to blindly install linux for playstation 2” http://ps2linux.no-ip.inf...dly_install_ps2linux.html
En na veel vijven en zessen,  eindelijk Linux geïnstalleerd, vol hoop en verwachting boot ik de eerste keer mijn kersverse Linux installatie. Ik enter de login en het paswoord, en daar had ik het...

J.One@ps2:   *knippende cursor...*

Wat nu gedaan???

Ik denk dat de meeste onder ons zich wel kunnen inbeelden hoe moeilijk het was om zonder echte computerkennis een Linux installatie te beheren vanuit de CUI.
Desondanks heb ik toch heb ik (ongeveer) het eerste jaar dat daarop volgde toch enkele leuke dingen kunnen doen met mijn Linux installatie.

BV:
-Switchen tussen DE, (Gnome, KDE en nog vier anderen).
-MIRC (zonder dat ik het zelf wist) gecompileerd en geïnstalleerd, nadat dit gelukt was kon ik ook makkelijk bestanden delen tussen mijn ps2 en de pc.
-Muziek beluisteren met XMMS, via de optisch digitale uitgang!
-Andere browers geïnstalleerd, en later het scrollwheel van de muis aan de praat gekregen.
-Het “swap.0” bug kunnen oplossen. (na enkele MB’s internet gebruik viel de verbinding weg, enige oplossing was systeem herstarten)

Dit alles vanuit KDE 1.0 natuurlijk, tot op de dag dat ik te veel wou met de beperkte kennis die ik had. De bedoeling was om direct in the GUI te starten, in plaats van eerst in te loggen in de CUI gevolgd door: startx -- -screen 0 pal  
Nadat dit helemaal was mislukt, en ik ook niet meer kon starten in KDE of Gnome (omdat ik de xserver verwijderd had) heb ik mijn interesse even verloren in Linux.
Ik had geen zin om alles opnieuw te installeren en configureren dus heb ik mijn Linux kit een hele tijd onder het stof laten liggen. Ik heb na verloop van tijd enkele distributies uitgeprobeerd op de pc, maar ook hier had ik de altijd de nodige problemen. Voornamelijk internet verbinding die niet werkte, en dan ben je al snel uitgezien op je Linux desktop.

Sinds een jaar (of meer) ben ik volledig overgeschakeld op Linux. Intussen heb ik de woonkamer meer Linux devices dan ik ooit had kunnen denken.
Uit het hoofd:

Linksys E4200 met TomatoUSB, een PS2 met Linux (kernel 1.0), een Netgear eva9150 (kernel 2.4), Ubuntu desktop, Ubuntu laptop, Android smartphone (Xperia neo), Android tablet (HTC flyer), NAS (DNS-320) en een Telenet digibox.

Zo zie je maar, ooit dacht ik dat Linux nooit zou doorbreken, en nu staat mijn huis er vol mee :)

Welke distributie gebruik ik nu en waarom? Ik gebruik (ra ra ra) Ubuntu.
Waarom? Simpel het werkt, het heeft een grote userbase, de ontwikkeling gaat snel en sinds de derde uitgave met met Unity (12.04) werkt het best lekker.

Het is niet altijd zo geweest, de eerste versie van Ubuntu met Unity (10.10?) was zo onbruikbaar voor mij dat ik Ubuntu na enkele weken verwijderd had van mijn systeem.
Het was ook toen dat ik net de overstap gemaakt had van Windows 7, dus ik ga niet zeggen dat het allemaal de schuld was van Unity maar,  na wat lezen op verschillende forums kwam ik toch veel mensen tegen die even ontgoocheld en gefrustreerd waren als ik.

Dus het was tijd voor iets anders, uitgekomen bij Kubuntu.
Alles leek oké, veel eye candy, de ‘taakbalk’ op de vertrouwde plek onderaan :), behulpzame mensen op de KDE forums en ik had nog herinneringen aan KDE 1.0 op vanop de Playstation 2. Dus even leek dit de distributie voor mij, maar na enkele maanden begon deze ook te vervelen. En Kubuntu werkte in zijn geheel ook niet echt smooth, of toch niet zo smooth als Windows 7 voordien op de zelfde hardware.

Dus het was weer tijd voor iets anders, ditmaal Xubuntu.
Deze heb ik ongeveer zes maanden gebruikt, alles verliep lekker snel en smooth, geen bootscreen, strakke en simpele GUI (met het Slickness black theme), geen onnodige software pre-installed.. Ja, deze keer had mijn distributie gevonden :)

Na verloop van tijd begon ook Xubuntu problemen te vertonen, het eerste -van een hele reeks problemen- was was de Window manager die niet automatisch meer startte na het booten van mijn systeem. Dus telkens na het (re)booten van mijn computer “xfwm4&” en ik kon beginnen.
Kort daarna heb waren mijn DNS entry’s verwijderd, dan kwamen de problemen met VLC media player boven water (audio liep niet synchroon met video), en ik was niet de enige met dit probleem.

En zo ging het verder, uiteindelijk maar een nieuwe GPU gekocht omdat ik er intussen was achter gekomen dat, de x1800GTO een probleem kind was op Linux, en de opensource drivers niet ideaal waren voor een stabiel systeem (dat was mijn ervaring toch).
Met mijne nieuwe Nvidia GT520 liep mijn systeem al was beter, maar Xubuntu had me intussen al te veel kopzorgen bezorgd, en na de problematische upgrade van 11.04 naar 11.10, en de veranderingen in Xubuntu hebben er toe geleid om ook deze distributie te verwijderen. En zo terug naar Ubuntu gegaan. En sindsdien, tot vandaag, ben ik tevreden gebruiker van Ubuntu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 315629

Nu bijna een jaar, in de vrije uren, met Ubuntu 12.04 LTS bezig nadat microsoft besloot dat mijn oem XP versie niet meer aan activeren toe was. 2 nieuwe zelfbouw desktop computers aangeschaft (core i3 en core i5)
De i3 voor web toegang, e-mail, cd & dvd rippen. De i5 voor het compileren en draaien van avidemux 2.6, snijden en monteren en het verwisselen van audio streams van HD-TV MPEG-TS. Af en toe hercoderen van videoclip. Die daarna op een DLNA nas terechtkomen. Tussen door met audacity flac en mp3 bewerken, en op mp3 cd plaatsen voor in de auto. Gimp en rawtherapee voor de fotootjes. Af en toe eens een leuk programma uitproberen ...
Ouwe P4 draait nu CCcam op ubuntu 12.04 lts headless home server.
Dat is het zo een beetje. Vroeger TRS-80, BBC Acorn, IBM-pc, XT, 286, 386, P4. Toekomst Core i7 met Thunderbolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Twee jaar geleden ongeveer in aanraking gekomen met Linux tijdens een stage periode. In dit bedrijf werkte ze 90% opensource. Toen op mijn laptop Ubuntu 9.10 geïnstalleerd, tijdens stage geupgrade naar 10.04 LTS, en ook gewerkt met virtuele servers zoals Debian, CentOS, gevirtualiseerd onder XEN. Lekker stoeien met Linux dus :) Na de stage periode nog wel een dual-boot gehad met windows 7, maar Linux eigenlijk tijd niet aangeraakt. Tot ongeveer jaar geleden, ubuntu 11.04 met unity geïnstalleerd. Nu werk ik ongeveer half jaar veel met Ubuntu, vooral op school op de laptop. Nu met de laatste versie van Ubuntu ben ik echt verkocht O+
KDE, Gnome3 uitgeprobeerd, maar op de een of andere manier vind ik Unity toch fijner werken. Alleen zo nu en dan wat probleempjes/issues met mijn videokaart (i7 + GT440m), kan bijvoorbeeld wine applicaties niet draaien icm bumblebee. Jammer, ook geen steam dus ... :-(
Maar ach, voor alleen het gamen heb ik een windows 7 pc staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Kleine update. Gisteren heb ik een nieuwe laptop gekocht (Toshiba Satellite C660-2N3), en natuurlijk moest daar direct linux op.

Omdat de laptop eigenlijk out-of-the-box moet werken, en veel energie-beheer zaken altijd wat lastig waren, ben ik deze keer niet voor Gentoo gegaan, maar voor Ubuntu 12.04 LTS. Hier had ik al wat mee gespeeld in een VirtualBox sessie en ik was best wel onder de indruk van hoe het standaard allemaal werkt.

Dus opstart-cd erin en eens kijken wat Ubuntu zou doen met de voorgeïnstalleerde Windows7 (die eigenlijk niet weg mag om diverse redenen). En ik ben diep onder de indruk van de installatie routine. Er wordt netjes een extra partitie gecreëerd voor Ubuntu, naar Windows. Alle hardware werkt eigenlijk direct, alleen Hibernate werkt standaard niet. Maar dat blijkt een bewuste keuze vanuit Ubuntu, vanwege stabiliteitsproblemen bij veel pc's. Bij mijn laptop blijkt het na een testje gewoon goed te werken, dus die is nu ook geactiveerd.

Het enige nadeel is dat Ubuntu wel heel hufterproof is gemaakt, en ik daarom toch wel even moet wennen aan de meer beperkte instelmogelijkheden. Maar dat maakt het systeem aan de andere kant ook wel weer lekker stabiel.

Mijn voorkeur blijft bij de extreme configuratiemogelijkheden van Gentoo, maar wil je gewoon een Linux-distro hebben die werkt en doet wat het doen moet, dan is Ubuntu tegenwoordig echt een serieus volwassen systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door deepbass909 op 10-06-2012 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:59
Ook voor mij maar eens een klein overzicht...

Sinds Ubuntu 8.10 ben ik al regelmatig bezig met Linux. Eerst een aantal releases (tot Unity) bij Ubuntu gebleven, maar met Unity kon ik niet wennen (wel een echte kans gegeven... ruim 2 maand).

Tijdens de Ubuntu-periode ook al een tijdje een Debian-VPS draaiend, probleemloos en een soortgelijke setup draait nu nog altijd.

Op de desktop heb ik vervolgens Fedora geinstalleerd. Met de nieuwe GNOME-shell was op dat moment een stuk beter te werken als met Unity. Was er dan ook erg tevreden over, goede package-manager en veel support vanuit de community. Dit systeem heeft zo'n jaar singleboot gedraaid, en Windows nooit echt gemist.

Echter met de nieuwe aanschaf van een laptop moest ik weer een dualboot-systeem opbouwen. Na een weekend distro-shoppen (Arch heb ik helaas niet helemaal goed draaiend gekregekn) ben ik op dit moment erg tevreden met Linux Mint Debian Edition.

LMDE maakt als desktop-environment gebruik van een fork van Gnome-shell, met een geheel eigen, en klassiekere interface genaamd Cinnamon. Cinnamon draait zeer soepel en is erg makkelijk te configureren. nog niet geheel foutloos, maar ik ben enorm snel gewend aan de nieuwe GUI. Alle opties zijn makkelijk te vinden.

LMDE is tevens een rolling-release, dus je hebt niet ieder jaar een nieuwe installatie nodig om bij te blijven. Dit was voor mij een van de grote voordelen van LMDE.

LMDE is gebaseerd op Debian Testing. Je hebt dus de beschiking over veel packages, en naar mijn mening over een heel goede package-manager.

Na een weekend distroshoppen ben ik bij LMDE terecht gekomen... Hier kreeg ik echter na een week al zeer vreemde errors, ik kon de meest basale programma's niet meer uitvoeren.

Na die crash ben ik bij Arch beland... Met XFCE en als WM XFWM draait de laptop bloedsnel. De belasting op de hardware is enorm laag... minder als 1% op de processor, dus er blijft heel veel vermogen over voor de applicaties die er toe doen... Ook in de memory, er wordt maar 500 - 600mb van de 8GB gebruikt...

Verder is zoals al eerder ook gezegd is Arch heel goed aan te passen. Op dit moment zijn hier 598 packages geinstalleerd, inclusief volledige ontwikkelomgeving, virtuele omgeving voor testen en allerlei diverse applicaties voor desktop-gebruik. In vergelijking met andere distro's is dit de helft of zelfs minder... Weinig verbruik op de schijf dus... en dat scheelt ook weer.

Arch heeft maar 1 probleem, en dat is het feit dat ik Microsoft Office niet aan de gang krijgen kan (erg eigenwijze leraren eisen dat je MS Office gebruikt...) onder Wine via PlayOnLinux, waar dit onder LMDE wel gewoon probleemloos gelukt is.

Enige nadeel aan Linux vindt ik toch dat ik mijn Grafische kaart uit moet schakelen middels een ACPI-call (Ja, ik ken bumblebee, maar dit wou niet fatsoenlijk werken, met ACPI-calls werkt het nog gewoon het beste) en dat de energie-optimalisatie gewoon niet al te best is.

[ Voor 23% gewijzigd door hiekikowan op 19-06-2012 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 286128

Had / heb altijd voor een paar Wordpresss-blogjes, wat Android-zaken etc een UBUNTU VPSje. Nu heb ik een Lenovo laptop met Windows x64 en heb ik nog een recente Acer Aspire (met x64 AMD processortje) waar ik niet zo veel meer mee doe. De laatste week even wat distro's geinstalleerd op mijn Acer laptop en wow, ben echt nog volledig nieuw in Linux maar wat draait dit lekker zeg. Ben begonnen met Arch Linux (waar ik zeker nog op terug wil komen maar niet alvorens ik echt e.e.a. onder de knie heb), vervolgens UBUNTU en nu Linux Mint. Laatstgenoemde vind ik echt vet!! Retesnel en stabiel (krijg alleen HDMI output niet aan de praat op die Acer Aspire 5551G). Ben echt volledig n00b maar echt voor alles is wel een oplossing te vinden op Linux (in het algemeen). Vind Linux Mint erg mooi ogen, leuke themes, highly customizable en noem het maar op. Veel ondersteuning op (rand)zaken. Moet wel echt wat kennis op gaan doen maar goed. Dit blijft ZEKER op mijn laptop staan.

Offtopic 1: Mensen die tips hebben over/voor wat leuke RDP achtige clients zoals VisionApp op Windows? Dan ben ik helemaal om :'). En verder krijg ik mijn Citrix Access Gateway client (SSL-VPN niet aan de praat.

Offtopic 2: Zit erover na te denken om mijn VPSje ter reinstallen met een andere distro (iets van CentOS of is dat een slecht plan? Het draait nu immers wel goed).

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Anoniem: 286128 schreef op maandag 18 juni 2012 @ 21:36:
Had / heb altijd voor een paar Wordpresss-blogjes, wat Android-zaken etc een UBUNTU VPSje. Nu heb ik een Lenovo laptop met Windows x64 en heb ik nog een recente Acer Aspire (met x64 AMD processortje) waar ik niet zo veel meer mee doe. De laatste week even wat distro's geinstalleerd op mijn Acer laptop en wow, ben echt nog volledig nieuw in Linux maar wat draait dit lekker zeg. Ben begonnen met Arch Linux (waar ik zeker nog op terug wil komen maar niet alvorens ik echt e.e.a. onder de knie heb), vervolgens UBUNTU en nu Linux Mint. Laatstgenoemde vind ik echt vet!! Retesnel en stabiel (krijg alleen HDMI output niet aan de praat op die Acer Aspire 5551G). Ben echt volledig n00b maar echt voor alles is wel een oplossing te vinden op Linux (in het algemeen). Vind Linux Mint erg mooi ogen, leuke themes, highly customizable en noem het maar op. Veel ondersteuning op (rand)zaken. Moet wel echt wat kennis op gaan doen maar goed. Dit blijft ZEKER op mijn laptop staan.

Offtopic 1: Mensen die tips hebben over/voor wat leuke RDP achtige clients zoals VisionApp op Windows? Dan ben ik helemaal om :'). En verder krijg ik mijn Citrix Access Gateway client (SSL-VPN niet aan de praat.

Offtopic 2: Zit erover na te denken om mijn VPSje ter reinstallen met een andere distro (iets van CentOS of is dat een slecht plan? Het draait nu immers wel goed).

:D
Remmina is een vrij aardige RDP client die ook VNC erbij kan doen. Even wennen (zeker met dual screen), maar op zich kun je er vrij veel mee.

Welke desktop environment gebruik je trouwens? Cinnamon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Laatst online: 18-06 14:34
Ik ben begonnen met Ubuntu 10.04 en na een maand geüpgrade naar 10.10. Toen een tijd geen Ubuntu gebruikt totdat 11.10 uitkwam. Toen weer geïnstalleerd en toen 12.04 uitkwam ook weer geüpgrade.

Binnenkort ga ik ook aan 't werk met Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francoski
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Installatie op Dell optiplex met 2 schermen:
Ubuntu 11.10 + Gnome 3
Upgrade ik niet omdat instellen van 2 schermen destijds nogal wat problemen gaf, alleen zonder drivers lukt het. Dus wacht daar nog even half jaartje mee.
+ VM met win7 voor dingen die echt niet op linux kunnen

Installatie op Acer Travelmate:
Ubuntu 12.04 LTS + Gnome 3
En daarnaast Windows 7 Prof, verplicht door school

Installatie op Oude Dell laptop:
Ubuntu 12.04 LTS + Gnome 3

Keuze voor linux: Communist
Keuze voor Ubuntu: In het begin omdat ik niet beter wist. Begonnen met een gekregen CD'tje 7.04
Nu omdat ik de commando's ondertussen redelijk ken en ik er veel info over kan vinden
Keuze voor Gnome 3: Vind het de beste GUI die ik tot nu toe heb meegemaakt. Destijds ook in Ubuntu 11.04 aan de gang gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shyblue
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-02 07:57
Ik gebruik sinds 10 jaar Linux op mijn desktop PC, geen ander OS. Eerst Red Hat, daarna Mandrake, daarna Mandriva, nu overgestapt op Mageia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marlinc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-07 10:26
Ik gebruik zelf op het moment Ubuntu 12.04 x86_64

Ik heb hier voor gekozen omdat ik er wel van hou om een OS te hebben dat out of box werkt. Ik hou zelf soms best wel van tweaken aan de distro of gebruik te maken van iets als Arch Linux.

Maar voor day-to-day use hou ik het op Ubuntu.

Ik ben zelf heel even weg gegaan bij Ubuntu 11.04 vanwege Unity (in 11.04 kwan Unity right?). Ik vond dit toen nogal vervelend omdat de launcher steeds vanzelf gehide werd. Sinds Ubuntu 12.04 gebruik ik het nu volop en ben ik dus ook hardstikke tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:45
Voor de mensen die Ubuntu (12.04) gebruiken, probeer ook een Linux Mint. Is in mijn beleving een stuk vriendelijker qua updates die niet alles breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Misschien een flinke kick, maar wou toch mn ervaring even delen. Ben sinds een week of twee overgestapt naar Debian Testing (Wheezy) vanaf Ubuntu 12.04. Heb hiervoor heel lang Ubuntu gebruikt, maar vond deze steeds logger worden, en het gehannes met Unity was ook niks voor mij. Daarom gebruikte ik ook al Gnome 3 + Gnome Shell in Ubuntu.
Overstap naar Debian was even wennen; veel dingen die in Ubuntu standaard geregeld zijn, moet je zelf instellen in Debian.
Had eerst de nvidia-installer gebruikt om de driver te installeren, maar heb dat nu verandert naar de "debian way". En die driver is idd een stuk sneller en stabieler!
Debian is voor mij prettiger, omdat je meer in controle bent over wat er op je systeem komt te staan. Iets wat ik in Ubuntu niet meer zo had. Daar had ik bij elke nieuwe versie het gevoel dat ik meer dingen moest veranderen om het naar mn wensen in te richten.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Begonnen met RedHat, daarna een tijdje met Mandrake en SuSE gespeeld. Vervolgens geswitcht naar Fedora en daarnaast Gentoo (Fedora @ werk, Gentoo @ home) waarna ik zo'n ~2 jaar geleden gedeeltelijk en inmiddels volledig geswitcht ben naar Ubuntu.

Persoonlijk vind ik Ubuntu een ongelofelijk waardeloos distro wat veel te intelligent probeert te zijn op z'n tijd (mijn hosts bestand met custom hosts overschrijven bij het ontvangen van een dhcp lease bijvoorbeeld :X), maar het heeft veel community support wat het wel makkelijk maakt om software te vinden.

Bij Fedora/Gentoo was het altijd gezeur om de laatste software werkend te krijgen aangezien veel mensen tegenwoordig Ubuntu/Debian draaien. Ik leef er dus maar mee voorlopig... :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:59
Ik ben begonnen met Ubuntu versie 6.
Tot versie 9 was het vooral wat spelen en niet echt gebruik maken van het OS.
Daarna wel lekker gewerkt met Ubuntu en zelfs nog een tijd World of Warcraft opgespeeld dus geen dual boot nodig :).
Toen Unity begon even geswitched naar Debian maar dat duurde maar even ik wil graag zelf wil weten wat ik installeer en graag ook de nieuwste versie.
Dat is dus Arch Linux geworden wat ik voornamelijk op mijn laptop draai met Openbox.
Het is soms wat werk maar dan heb je ook wat _/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Je kan in Debian toch ook kiezen voor de unstable branch, heb je ook de nieuwste versies beschikbaar?
Arch heb ik ook nog ff geprobeerd (al wel paar jaar geleden) maar dat gecompileer werd ik snel zat.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Pagina: 1 2 Laatste