scorpion303 schreef op zondag 23 april 2017 @ 17:20:
Ik heb nu een jaartje of twee redelijk probleemloos gebruik kunnen maken van DSL via Online.nl (pakketsnelheid : 50Mb/s down, 5Mb/s up / werkelijke snelheid: 50Mb/s down, 10Mb/s up). Ik kan voor exact hetzelfde maandbedrag overstappen naar een Fiber DSL pakket met 100Mb/s down en 30Mb/s up.
Ik begrijp dat beide aanbieders een niet al te beste reputatie hebben, maar vroeg mij af of ik grote risico's loop als ik onderling overstap. Beide lijken gebruik te maken van hetzelfde (KPN) netwerk, dus daar lijkt weinig verandering te verwachten. Of mis ik iets?
Denk niet dat je risico al te groot is, men levert beiden DSL via het netwerk van KPN. Daarbij maakt Fiber gebruik van (precies) hetzelfde TV platform als Online.nl (Solocoo door Streamgroup). Dat zal dus werkelijk waar niet veranderen; enige is misschien een ander logo en ander kleurtje op de interface. Als het nu prima werkt, zal het dan ook prima werken. Wel even controleren wat de snelheid is die Fiber aangeeft op hun website. Op de bestelstraat staat vermeld wat je kan halen op jouw adres (en effectief wat KPN schat 'over is' op jouw adres van de 100 Mbit).
rclahsen schreef op maandag 24 april 2017 @ 07:40:
[...]
Fiber maakt naar mijn idee wel deels gebruik van de infrastructuur van KPN, maar handelt het internetverkeer ook deels zelf af. Op zich is dat vrij stabiel maar in mijn ervaring zakt de internetsnelheid wel in op piektijden. Het blijft dan wel werken hoor, maar de snelheid komt dan in mijn geval bijna nooit meer boven 50 Mbit/s.
Eind juni stap ik wel over, omdat mijn ervaringen met de klantenservice niet zo positief zijn. Eind december, begin januari heb ik uren moeten bellen om een zenderpakket op te zeggen. Dat stemt me dan somber over de klantenservice als er echt iets mis is met de verbinding.
Kon je geen ticket openen om het zenderpakket op te zeggen? Als ze dan te laat zijn met het oppakken van zo'n ticket is het hun probleem, niet de jouwe. Toch?
Voor wat betreft de snelheid; Fiber maakt gebruik van het wholesale netwerk van KPN (WBA) voor zowel glas als DSL diensten, net als 90% van 'de rest' van de providers. Ze handelen inderdaad zelf het verkeer af, via het netwerk van iunxi.
Men heeft de laatste tijd inderdaad wat netwerkproblemen gehad (niet al te lang geleden lag ik er even uit, en nog iets langer geleden waren er capaciteitsproblemen op de piektijden), maar dan nog ben ik eigenlijk gewoon tevreden. Ik heb 500/500 glas, en die snelheid haalde ik de laatste maand gewoon vol op alle momenten. Zelfs met een beetje extra sinds die capaciteitsproblemen verholpen zijn. Daarbij is de peering/transit van iunxi juist een verademing ten opzichte van UPC/Ziggo en daarna ITNS/ISPFabriek. Kwalitatief is de boel nu dus weer prima op peil.
Tja, als je op internet kijkt is 99% van alle reacties die je hoort over providers negatief. Daarbij is het nou niet echt een spontaan gespreksonderwerp, behalve natuurlijk als het niet werkt. NLE heeft hier het voordeel dat ze pas net begonnen zijn, dan is er inderdaad nog weinig te vinden. En meestal gaat het ook goed. Alleen als het fout gaat, gaat het fout en hoor je dat natuurlijk flink door echo'en op het internet..
dennisfr schreef op maandag 24 april 2017 @ 09:43:
[...]
Of ze 100 Mb kunnen leveren via ADSL is nutuurlijk altijd maar de vraag. En als je een contract hebt getekend, laten ze je niet zo makkelijk gaan.
Daarnaast is/was de klantenservice niet best. Of het nog zo is, ik zou het niet weten, en waarom:
[..]
Er wordt vooral veel geklaagd over de klantenservice (terecht) en door mensen, die mensen kennen met problemen (zie de twee reacties hierboven).
Voor wat betreft de snelheid geldt dat dit een kwestie van goed lezen blijft (in bestelstraat maar ook op de bevestigingsbrief) wat de snelheid is die je (volgens KPN, dat is overigens wel een leuk detail) zou kunnen krijgen op je adres.
Dat over de klantenservice staat als een paal boven water trouwens. Zelf heb ik die vooralsnog gewoon nooit nodig gehad; op internet is er genoeg te vinden over eventuele storingen (vooral nu ze hun eigen "storings-check" hebben gelanceerd, waar ze van wat ik heb gezien prima updates geven). Da's al een hele verbetering van wat het eerst was (geen communicatie tijdens storingen).
Vergeet niet, providers zijn gewoon bedrijven met winstoogmerk, geen filantropische instellingen. Dingen als SLA en service zijn voor een provider kosten en die moeten opwegen tegen de kostprijs die gerekend wordt voor het product. Als je die zaken wil, moet je er nou eenmaal voor betalen.
Als je graag service wil, kan je beter kijken naar XS4All of een andere provider die daar dankzij het prijsverschil ook evenredig meer geld aan kan uitgeven.