REVIEW Alcatel OT 995.
Even wat voorkennis voor jullie.
Dit is mijn eerste android toestel; ik kan dus niet een echte vergelijking maken t.o.v. concurrerende android toestellen.
Waarom deze gekocht?
- De prijs
- Op papier goede prestaties
- Vanwege goede eerste indruk reviews op internet
- De mogelijkheid van stereo geluid / muziek via bluetooth
1. Bouwkwaliteit
Had eerst wel wat bedenkingen bij het achterklepje. Maar alles past wel goed, geen kraakjes of speling.
Aan de andere kant is dit klepje niet bedoeld om regelmatig te openen, dus mensen die veel van sim wisselen, bij dit toestel beter niet doen want zo robuust en degelijk is dit klepje niet. Het is vrij dun en enigszins flexibel als het eraf is. Eenmaal op zijn plaats is het prima in orde wegens de goede pasvorm.
Batterij, SD kaart en sim zitten goed en zonder speling op zijn plek.
Ik had gelezen in de reviews dat Alcatel wat had toegegeven op de kwaliteit van de behuizing, maar vooralsnog vind ik het prima in orde. Mooie metalen rand rondom. Knoppen en stekker aansluitingen ook ok.
2. Scherm
Respons van het scherm is goed. Wel even opletten bij het indrukken van de scherm toetsen in de benedenhoeken. Deze zitten vrij dicht bij de rand; als je de toets en de rand raakt heb je geen scherm respons.
Kleuren, resolutie en schermverlichting instelling zijn prima in orde.
Algehele indruk is dat je trefzeker en lekker vloeiend kan werken met het scherm.
3. Geluid
Het geluid met de standaard meegeleverde headset heb ik niet geprobeerd, want meestal zijn die toch inferieur. Ik heb getest met mijn sennheiser in-ear direct op de geluiduitgang, maar ook via bluetooth met de Jabra BT3030. Het geluid is in beide gevallen goed. Wat me wel opvalt is dat er vrij veel bas in het geluidsbeeld aanwezig is (als ik dit vergelijk met mijn oude LG cookie), maar al met al zeker niet slecht en niet vermoeiend om aan te horen.
Geluidskwaliteit tijdens telefoongesprekken is goed; geen gekraak, vervorming of onprettig volume kunnen constateren.
4. Camera
Deze heb ik niet getest, want ik hecht er weinig waarde aan (laat ik dus graag aan andere reviewers over)
5. GPS
Werkt naar behoren met My Tracks; locatie en draai orientatie is goed. De kompasnaald op het scherm draait met een goede respons mee als je van richting verandert.
6. Dataverkeer
Ik gebruik zelf geen 3G, maar alleen maar wifi. Dit was in no time aan de praat inclusief de beveiliging zowel thuis als op mijn werk. Ik heb nog geen echte snelheidstests gedaan, maar op het oog heb ik geen rare dingen als haperingen, verbroken verbinding, snelheidspieken of andere zaken kunnen constateren.
7. Batterijverbruik
Uit de doos had ik de accu op 50%. Na wat instellen en uitproberen (30%) heb ik 'm aan de oplader gehangen. Geeft keurig 100% op het scherm na volledig opladen. Na een dag gebruiken geeft hij nog 50% aan, maar dan heb ik geen 3G gebruikt. Zowel wifi en bluetooth heb ik aan en uit gehad, maar verder gedurende de dag heb ik de telefoon niet super veel gebruikt. Let op want dit zijn maar gegevens van 1 dag (mijn eerste dag) gebruik. Wellicht is het dus anders na enige malen accu ont/opladen en over een langere periode.
Als je echt zuinig bent moet je de 2 dagen zonder oplader wel halen.
8. Prijs
Ik denk niet dat er voor de huidige prijs van de OT-995 op dit moment veel concurrerende toestellen zijn die in de buurt komen qua prestaties, geheugen, scherm, batterijverbruik, hdmi aansluiting etc.
9. Geheugen
Ruim voldoende voor wat ik tot nu toe op de telefoon heb draaien en ik heb niet het idee dat ik snel tegen de grens aan ga zitten. Nu ben ik zelf geen spelletjes fanaat, dus voor die categorie gebruikers zou je te rade moeten gaan bij andere reviewers.
10. Prijs/Kwaliteit verhouding
Dit is een budgettoestel
zonder de budget prestaties of mogelijkheden.
Mijn eindoordeel:
Ik ben een tevreden klant.
Ik heb geen grote blunders kunnen constateren. Alcatel lijkt alles wel goed voorelkaar te hebben met deze telefoon. Wat natuurlijk wel afwachten is, is hoe de telefoon zich gedraagt over een langere periode qua kwaliteit en betrouwbaarheid. En natuurlijk wanneer komt ICS android 4.0 voor de ot-995?