Powerconsumptie van homeserver omhaag drukken

Pagina: 1
Acties:

• keejoz
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-01 12:16
Ik heb eergisteren een energiemeter gekocht en die heb ik nadat ik hem gebruikt had gewoon aangesloten tussen de Ubuntu homeserver & mijn stopcontact. Ik herinnerde me dit vandaag en hierop stond dat ik maar liefst 57-58watt verbruik in idle!

Ik heb meteen wat opzoekwerk gedaan en heb verschillende dingen geprobeerd:

LAPTOP_MODE aangezet
pm-utils powermode aangezet
Granola geinstalleerd en ingesteld op het laagste verbruik

Deze laatste heeft na 5 min draaien zogezegd al 30€ per jaar uitgespaard maar mijn energiemeter geeft nog steeds 57-58W en nu zelfs pieken van 59W aan. Het is tenslotte een goedkope energiemeter dus ik weet niet of dat echt accuraat is.

Zijn er nog tweaks mogelijk om de power naar beneden te trekken? Het betreft een Intel E5400 met SpeedStep ingeschakeld.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:12
Meer specs zou handig zijn.

Wat voor voeding heb je bijvoorbeeld? Is hij 80+ gecertificeerd?

• kippetje01
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2025
zo verschrikkelijk slecht vind ik 60 watt nou ook weer niet trouwens. Mijn home server doet 90 watt continue met 6 harddisks en een e6600

• keejoz
Ik heb een 500watt OCZ 80+ voeding, de CPU in idle draait op 1.1GHz. Het moederbord kan ik me niet meteen herinneren, het was een goedkoop spul allesinds. Er zitten allesinds geen opties in om te undervolten of underclocken. (doet speedstep toch al)

Er draaien 3 HD's in van elk 2 TB. WD Caviar Black's als ik me het goed herinner. Ik heb ingesteld dat deze down-spinnen maar ik weet niet of dat ook echt gebeurd. Blijkbaar is de interval tussen opspinnen & downspinnen veel te laag ingesteld in Ubuntu en fixt die pm-utils dit maar ik merk er niet veel van eerlijk gezegd.

Edit:

Ik heb de server uit (de heel moeilijk te bereiken) zolder gehaald en aangesloten op een scherm/toetsenbord en in de BIOS effe RAM vastgezet op 1.8v, USB uitgeschakeld en memory van onboard zo laag mogelijk gezet. Verder heb ik laptop-mode ook effectief aangezet (stond enkel aan op battery, wat er dus niet is. Nu draait hij ook ook op netstroom).
Gevolg: 40W idle momenteel. (Er draaien momenteel 2 VOIP servers op die op het moment van spreken gebruikt worden dus echt idle is het nog niet)

Ik kan nog enkele Watts uitsparen door het de netwerkkaart op 100mbit te zetten in plaats van Gigabit maar blijkbaar wordt dit in de praktijk niet dynamisch gedaan. Is het uberhaupt wel mogelijk om te throttelen tussen 100 en 1000?

[ Voor 39% gewijzigd door keejoz op 14-03-2012 15:05 ]

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Een 500w voeding is ook veel te veel voor een servertje van dat formaat. Een 200W voeding is veel efficienter met zulk verbruik dan een 500w.. Het is mij ook werkelijk een raadsel waarom je een 500w hebt gekozen voor je build, werkelijk onzin, zeker als je zo bezig bent met verbruik.. en nee, je lankaart kan niet dynamisch switchen

Verder is het toch echt gewenst om de hardware te benoemen, da hoeven we niet te gokken..

[ Voor 5% gewijzigd door millman op 14-03-2012 15:48 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Gertjezzz
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-03-2025
Bij mij staan er in de bios veel opties om te besparen cq overclocken. Zelf heb ik een Asus bordje waaronder het kopje power managment heel veel in te stellen valt, en dus ook direct besparen.
De benaming weet ik even niet.
je zou misschien cool en quiet eens kunnen proberen geen idee of dit ook bespaard.

En 58W idle met een 500watt voeding vindt ik nou ook niet echt schrikbarend. Voeding is trouwens veel te groot gekozen, mijn quadcore game systeem draait op een 450W prima! Overgeclockt en wel!

CCIP UltraThin Sponsors: Fractal-Design Techflex

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

In dit topic zul je ook flink wat informatie kunnen vinden.
Nieuwe Zuinige Server (discussie)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als de TS ook zelf nog even zou willen reageren, zou fijn zijn!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

keejoz schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 13:39:
Ik kan nog enkele Watts uitsparen door het de netwerkkaart op 100mbit te zetten in plaats van Gigabit
werkelijk? nog nooit ervaren.. (en mijn thuisservertje draaide op 33w idle met 2 3.5" hdd's en een amd 450E (2.1 ghz dualcore) en 2 gigabit netwerkaansluitingen aangesloten.

anyway:
-laptop settings ook op netstroom (check)
-speedstep en alles aan (check)
-handmatig undervolten in bios (kan vast, zelfs de meest crappy bordjes die ik heb gehad konden dat nog)
-voltmod solderen als dat niet in t bios lukt) (++tweaken)
-alle hardware die je niet gebruikt dr uit donderen of uitzetten.
-idle time op schijven laag zetten, 1 min idle, daarna spindown. (zal wel onder laptop settings vallen)
-OS op een laptospchijfje installeren

• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Probeer eens linuxPHC uit. Is wat geklooi op het begin, maar als het eenmaal werkt zul je dat zeker terugzien in het verbruik. Als je hierbij hulp nodig hebt kun je me dm'en (spaar al mijn karma atm op, zodra ik 5k heb zal ik een blog openen en daar alles op pleuren, nog 1.2k te gaan ^^).

[ Voor 3% gewijzigd door C.Hariri op 14-03-2012 20:25 ]

• PCBaas
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:27
de 80+ certificering is alleen gedefinieerd voor 20, 50 en 100% load van de voeding. Als je daar onder gaat zitten is het algemeen bekend dat de efficientie (hard) achteruit gaat.

Als het systeem dus minder dan 100W verbruikt bij een 500W voeding heeft het steeds minder zin om het wattage nog lager te krijgen, simpelweg omdat de efficientie dan omlaag gaat en je uiteindelijk alsnog evenveel stroom verbruikt.

[ Voor 17% gewijzigd door PCBaas op 14-03-2012 20:52 ]

5700X | RX 6600

• keejoz
millman schreef op woensdag 14 maart 2012 @ 18:40:
Als de TS ook zelf nog even zou willen reageren, zou fijn zijn!
Sorry dat ik werk te doen heb en niet 24/24 forums kan checken. ;)

Dus, zoals ik al eerder zei:
E5400, 3x WD Caviar Black 2TB, OCZ 500W voeding en als moederbord een P5G41-M (een goedkoop moederbord zonder veel belletjes)

Ik heb deze voeding gebruikt omdat ik deze over had en (toen) elektriciteit inbegrepen was in de huur.

Momenteel draait de server plotseling op 38-39W. Ik weet dat ik ongeveer 3x 30 watt per HD moet rekenen om op te starten, dat is al 120W zonder de CPU die een TDP heeft van 65W dus ik weet niet echt zeker of een 200W voeding voldoet om goed op te starten?

Ik heb me ook even verdiept in PicoPSU's en blijkbaar zijn die nergens te koop in België (toch niet voor een goede prijs.)

Ik blader ook al enkele maanden door het nieuwe zuinige server thread maar daar worden voornamelijk builds besproken die nog gekocht moeten worden.

Dit is weer in 3 haasten geschreven & getypt dus sorry als ik soms wat bot overkom, ik apprecieer alle input :)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

keejoz schreef op donderdag 15 maart 2012 @ 18:26:
[...]

Momenteel draait de server plotseling op 38-39W. Ik weet dat ik ongeveer 3x 30 watt per HD moet rekenen om op te starten, dat is al 120W zonder de CPU die een TDP heeft van 65W dus ik weet niet echt zeker of een 200W voeding voldoet om goed op te starten?
Uhm... Even opnieuw rekenen? 3x30 is 90 +65 kom ik uit op maximaal 155w?
Ik heb me ook even verdiept in PicoPSU's en blijkbaar zijn die nergens te koop in België (toch niet voor een goede prijs.)

Ik blader ook al enkele maanden door het nieuwe zuinige server thread maar daar worden voornamelijk builds besproken die nog gekocht moeten worden.

Dit is weer in 3 haasten geschreven & getypt dus sorry als ik soms wat bot overkom, ik apprecieer alle input :)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

onderklokken lijkt me de meest logische keuze, en zoveel mogelijk uitbreidingskaarten/cd spelers en die troep uit je kast halen.
en een zilver of hoger gecertificeerde voeding kan nooit kwaad :) probeer je ventilatoren ook zo laag mogelijk te locken, zowel de pwm als voltage fans. zolang je temps niet boven de 70 komen is alles goed.
per fan kijk je ook al naar 3 watt de stuk als je ze op 12 volt zet. probeer ze op 5/7 volt te zetten. een standaard fan is ongeveer 0,25A rated, 12x0,25 = 3 watt. zet deze naar 5, wordt het 5x0,25 = 1,25Watt. als je net zoveel fans hebt als ik, (zon 10 stuks), scheelt dat 3-1,25 = 1,75 1,75x10 = 17,5 watt.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• keejoz
Wow, inderdaad een grote rekenfout gemaakt. Zijn er verder geen grote piekstromen die opkomen bij het opstarten? Dan zal een PicoPSU van 160W voldoen neem ik aan.

Een zeer goede tip Fordox! Zal morgenavond eens kijken om deze te undervolten. Ik had de RPM reeds op het laagste gezet in de bios (al m'n fans zijn via PWM aangestuurd dus ik zal nog maar zien in welke mate ik dit kan toepassen)

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

keejoz schreef op vrijdag 16 maart 2012 @ 02:25:
Wow, inderdaad een grote rekenfout gemaakt. Zijn er verder geen grote piekstromen die opkomen bij het opstarten? Dan zal een PicoPSU van 160W voldoen neem ik aan.
Ik raad je aan een klein beetje ruimte over te houden, zeg een 200w voeding..
Een zeer goede tip Fordox! Zal morgenavond eens kijken om deze te undervolten. Ik had de RPM reeds op het laagste gezet in de bios (al m'n fans zijn via PWM aangestuurd dus ik zal nog maar zien in welke mate ik dit kan toepassen)
Als je ze al op de laagste stand hebt staan valt daar geen winst meer te behalen..

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-01 13:26
Printerpoort en Com poorten zou je ook nog uit kunnen schakelen, als je dat nog niet gedaan hebt.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

ik had op n gegeven moment 5 hdd's + een 2.1ghz amd met 45w tdp aan een 120w voeding hangen..
of het een goed idee was? geen idee.. of t werkte? prima. (met een 90w picopsu dr tussen trouwens, de 12v rails word gewoon doorgegeven, daar word niks mee gedaan door de picopsu, dus iets meer dan 90w kan best, als t merendeel toch op 12v getrokken word..
Pagina: 1