mrc4nl schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:02:
er zijn zelfs (normale) notebooks die bij een beetje game al beginnen te throttle'en.
de u32 heeft een redelijke videokaart die gekoeld moet worden. in zo'n krappe behuizing zonder te trottlen vind ik een hele prestatie. als je de (extra)gpu niet nodig hebt, heeft de ux32 zn meerwaarde grootendeels verloren, en kan je beter de ux31a kopen.
een ipad2 word ook warm bij belasting, en dat is ook geen wanproduct
"As a result of our stress tests as extreme scenarios, we were also able to observe a throttling of the CPU. CPU and GPU reached over 90°C core temperature after a short time, upon which the CPU reduced its clock speed to 800 MHz until temperatures fell."
Hij throttled wel, maar dan in de stress test uiteraard.
Alsnog, dit is wel een laptop, en daar maakt het een hele hoop meer uit dan bij een tablet zoals een Ipad (waar ik tevens ook veel kritiek op heb bij de koeling): De throttling bij de stresstest is in het begin van de aankoop niet bepaald zo erg, maar als je de laptop al een jaar hebt, dan begint de koelingpasta zijn werking te verliezen, dan begint de koeling zijn airflow te verminderen door stofontwikkelingen die nagenoeg bijna niet te verkomen zijn... Dan ga je merken dat de levensduur van een laptop met een mindere koeling gewoon een heel stuk korter is. Neem als voorbeeld de gemiddelde HP Pavillion G/DV series... van 2 tot 3 jaren terug: deze waren met uitzondering van elke modellen gewoon naar anderhalf jaar/2 jaren al brak, of nagenoeg voor de iets meer dan lichte taken onbruikbaar vanwege de brakke koeling of de gewoonlijke defecten die op kwamen spelen.
In dat aspect praat ik dan wel dat het een wanproduct is, net alsof je een ferrari koopt en dan vervolgens niet harder dan 180km/u mee KAN rijden terwijl er oorspronkelijk gespecificeerd is dat deze wel 250 km/u zou moeten kunnen rijden. Hij word verkocht met een GPU, wat heb je eraan als je die niet eens kan benutten waarvoor die bedoeld is. Dat vind ik persoonlijk eerder iets van niveautje HP of Acer... Absoluut niet het niveau van Asus.
En daarnaast is het niet bepaald een knappe prestatie, Als de Vaio S13 het in dezelfde vormfactor met een flink krachtigere GPU het wel kan, nog sterker die kan overklokken naar de prestaties boven de GT650M zonder problemen, als de Vaio Z het in een stukke kleinere en lichtere behuizing een volwaardige 35watt quad core CPU volledig zonder koeling en throttling problemen kan benutten, waarom deze notebook die in dezelfde prijsklasse staat dan niet?
Ik vind hiernaast de ux31 wel een absoluut top product. Ik zie eigenlijk geen reden om de ux32vd te kopen behalve het feit dat je dan de hdd en ram kan verwisselen... (Is eigenlijk wel een goede reden

)
Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10