Ik heb zelf de Belgische azerty-variant gekocht van de UX31A, namelijk de R4004V-BE, die gelijk is aan de Nederlandse R4003V, behalve dan de toetsenbordindeling en de SSD. Die is namelijk maar 128 GB groot. Voorlopig is dit het enige azerty-model dus moet ik het daarmee doen. Zelf vind ik dat niet zo erg omdat ik thuis met een NAS werk waar al mijn data op staat.
Vanaf de fabriek was er van de 128 GB maar 101 GB beschikbaar en was er al 50 GB bezet door het systeem en een hele hoop bloatware. De SSD is als volgt opgedeeld:
- 200 MB EFI-partitie
- 101,16 GB OS (c:)
- 4 GB primaire partitie (weet niet waarvoor het dient, maar ik denk voor overprovisioning van de SSD)
- 10 GB herstelpartitie
Omdat ik alle bloatware eraf wou heb ik Windows clean herinstalleert. Omdat ik al op diverse fora las dat je moeilijkheden krijgt als je installeert via een USB-stick (USB 3.0 drivers heb je nodig bij installatie) en omdat ik voorlopig niets aan de partities wou veranderen, heb ik vanuit Windows geïnstalleerd en dat ging zonder enig probleem. Hij gaf wel een melding van de GPT-indeling maar deed er verder niet moeilijk over.
Je vindt
hier een uitgebreide guide hoe je je zenbook clean herinstalleert.
Het is een fantastische laptop, met toch enkele minpuntjes die hier al vollop besproken werden:
- veel bloatware bijgeleverd, maar daar valt een mouw aan te passen.
- backlight bleeding onderaan het scherm maar niet storend.
- SD-kaart kan niet helemaal in de laptop gestoken worden. Het kaartje zit er voor de helft uit.
- wel mini-VGA naar VGA adapter, maar geen mini-HDMI naar HDMi adapter bijgeleverd.
- Je weet pas aan de sticker op de doos welke SSD er in zit. In mijn geval is dat een Sandisk (helaas)
De WEI is voor mijn laptop het volgende: 7,1/5,9/6,4/6,4/7,6
Normaal gezien levert Asus 2 jaar garantie op zijn laptops, maar op de onderkant van mijn laptop staat naast de serial 12 M, terwijl er op de doos 24 M staat. Kan iemand eens laten weten wat op de onderkant van zijn laptop en op de doos staat?
edit: idle wordt de cpu 50° tot 60° warm, onder load gaat hij richting de 90°. Om mijn eigen fouten uit te sluiten heb ik de laptop terug naar de fabrieksinstellingen gerecoverd (bios was al de laatste nieuwe versie 206), maar hij gaf hetzelfde warmteprobleem (met 3 verschillende tools gemeten, hij voelt ook zeer heet aan en de fan blaast continu). Dat wordt dus een garantiegeval.
[
Voor 23% gewijzigd door
ShaiNe op 26-07-2012 09:21
. Reden: toevoeging ]