"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"
Nice, Ik heb einde van de middag Eneco gebeld aangezien ik nog niet gebeld was. Zouden het doorgeven en moet anders maandag EOB terugbellenC@SP schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 12:58:
Ben net gebeld door Eneco, ze komen bij mij volgende week vrijdag langs om Toon te plaatsen.
Ben benieuwd!
Online functionaliteiten heb ik namelijk niet nodig / zijn niet gewenst.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ik zal deze vraag beantwoorden wanneer ik dat ding heb. Ben trouwens nog niet gebeld voor een afspraak. Wel een mail gehad met een locatie wijziging.revolution-nl schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:13:
Nogmaals mijn vraag: Werkt Toon ook ZONDER internet verbinding?
Inderdaad, duurt erg lang allemaal. Ipv die blije nieuwsbrieven hoor ik liever een datum, al is het januari 2013, dan weet je tenminste iets.Exorcist schreef op donderdag 22 maart 2012 @ 11:49:
Wanneer komt Toon voor het grote publiek? Sta al sinds dag één ingeschreven en hoop hem dan ook z.s.m. te kunnen halen.
39
Hier dan ook een tester en wat wij hebben gehoord is dat wij Toon zullen testen in de maand April. Na deze maand krijgen wij de uiteindelijke versie van Toon thuis geinstalleerd. Ik ga er vanuit dat we dus ergens halverwege Mei - eind Juni (erg breed gegokt voor de zekerheidFietsbel schreef op zondag 25 maart 2012 @ 11:16:
[...]
Inderdaad, duurt erg lang allemaal. Ipv die blije nieuwsbrieven hoor ik liever een datum, al is het januari 2013, dan weet je tenminste iets.
Ook ik ben nog niet gebeld trouwens voor een afspraak. Zal vast en zeker maandag wel gebeld worden hoop ik.
TTT - Tweakers Toon Tester
Beste Revolution-NL,revolution-nl schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 23:13:
Nogmaals mijn vraag: Werkt Toon ook ZONDER internet verbinding?
Toon werkt ook zonder internet (en dus Eneco Live Updates), maar je mist dan wel een hoop onderdelen van Toon.
Zie hier de onderdelen die je via Live Updates kunt doen met Toon:
• Kunt u uw energieverbruik uit het verleden zien en vergelijken
• Heeft u inzicht in uw energiekosten door updates van actuele tarieven
• Weet u wanneer u de jaarnota kunt verwachten
• Krijgt u meldingen om bijbetalen te voorkomen
• Leert u waar de pieken in uw verbruik vandaan komen
• Krijgt u grip op uw sluipverbruik
• Ziet u het verschil tussen verbruik in het hoog‐ en laagtarief
• Ziet u via internet actuele weer‐ en verkeersinformatie
• Bent u altijd voorzien van updates en nieuwe services
Maar als je Toon zou willen gebruiken om gewoon het actuele gebruik te zien dan kan dit inderdaad zonder Live Updates.
Ik hoor het graag als je nog meer vragen hebt, eventueel kan ik ze gelijk meenemen naar de Kick-Off meeting aankomende donderdag.
Vandaag idd gebeld (gemist) echter de contact persoon was niet meer aanwezig bij terugbellen dus morgenochtend verderdvvelzen schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 20:30:
[...]Nice, Ik heb einde van de middag Eneco gebeld aangezien ik nog niet gebeld was. Zouden het doorgeven en moet anders maandag EOB terugbellen
Ze bellen niet geheel verwonderlijk met een afgeschermd nummer. Normaal neem ik die niet op maar in dit geval...
Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing
Is toch woensdag?Lesdude schreef op zondag 25 maart 2012 @ 16:44:
[...]
Ik hoor het graag als je nog meer vragen hebt, eventueel kan ik ze gelijk meenemen naar de Kick-Off meeting aankomende donderdag.
klopt.
Mijn afspraak staat nu trouwens op vrijdag 12-17.00
1. Wat is Toon?
Toon is een bijzondere thermostaat. Hij biedt alle functies die u van een moderne thermostaat mag verwachten. Maar wat hem pas echt bijzonder maakt: hij laat zien hoeveel gas- en stroom u op dat moment verbruikt. Hij toont u of dat veel of weinig is. En hij kan uw verbruik vergelijken met de afgelopen dagen, weken, maanden. Zo ontdekt u welke apparaten verantwoordelijk zijn voor uw verbruik. En daarop kunt u actie nemen, als u wilt.
2. Waarom komt Eneco met zo’n apparaat?
Toon past perfect in onze duurzame strategie om samen met onze klanten te werken aan verduurzaming. Dit start met inzicht in energieverbruik en -kosten. Het mes snijdt aan twee kanten: onze klanten krijgen grip op hun energieverbruik en –kosten (en kunnen zo honderden euro’s besparen) en Eneco verstevigt de relatie met klanten via deze aanvullende diensten.
3. Waarin verschilt Toon van de thermostaat die ik nu heb?
Toon met Live Updates is de enige thermostaat die inzicht geeft in uw gas- en stroomverbruik. Hij geeft zelf meldingen om bijbetalen te voorkomen.
Toon maakt het u heel makkelijk om meteen met uw inzicht aan de slag te gaan. U kunt Toon eenvoudig bedienen met behulp van het touchscreen.
Toon is verbonden met internet. Door contact te maken met Eneco kan Toon u laten zien of uw verbruik meer of minder is dan normaal. Toon geeft inzicht in uw kosten door updates van actuele tarieven. Hij toont u actuele weer- en verkeersinformatie en zorgt automatisch voor updates en nieuwe services.
Toon vervangt uw huidige thermostaat en werkt verder precies hetzelfde als een normale klokthermostaat. U kunt gewoon uw temperatuur instellen of een weekprogramma instellen. Toon zorgt voor comfort door de centrale verwarming uw huis op de juiste temperatuur te laten verwarmen.
4. Toon is een zeer geavanceerde thermostaat. Werkt hij dan wel op de ‘ouderwetse’ (analoge) energiemeters?
In de komende jaren zullen steeds meer Nederlandse huishoudens worden voorzien van zogenoemde slimme meters voor gas en elektriciteit. Toon is voor dit type energiemeters ontwikkeld. Die uitrol van slimme meters gaat zeer geleidelijk. Dit zou betekenen dat heel veel mensen de komende jaren niet van Toon zouden kunnen profiteren. Daarom is Toon ook geschikt gemaakt voor de analoge meters.
5. Hoe werkt Toon nou precies?
Tijdens de installatie, wordt er in de meterkast een meteradapter geïnstalleerd en gekoppeld aan de gas- en stroommeter. Deze meteradapter registreert de verbruiksgegevens en stuurt deze draadloos door naar Toon waar ze worden getoond in grafieken. Doordat Toon via Wi-Fi aan internet is verbonden, kan Eneco dit verbruik koppelen aan uw tarieven voor gas- en stroom om u inzicht te geven in uw energiekosten. Hierdoor kan Toon u ook laten zien of er afwijkingen zijn ten opzichte van het door Eneco ingeschatte verbruik.
6. Ik heb Toon gereserveerd maar aarzel nog. Zit ik eraan vast?
Nee, de reservering is vrijblijvend. Wij houden u op de hoogte wanneer Toon op de markt komt en sturen u dan een passend aanbod. Het is aan u om te besluiten of u Toon daadwerkelijk bestelt.
7. Waar kan ik Toon een keertje uitproberen?
Dat kan helaas nog niet, op tien gelukkige Tweakers na!
8. Waar is Toon straks te koop?
Via internet: www.eneco.nl/toon
9. Wanneer kan ik Toon kopen?
Toon is vanaf dit voorjaar te koop. U kunt zich nu alvast inschrijven voor Toon via deze link [link naar http://toon.eneco.nl/]. Inschrijven is gratis en verplicht u tot niets. Wij houden u op de hoogte van de ontwikkelingen van Toon en zorgen ervoor dat u de eerste bent die de kans krijgt Toon aan te schaffen.
Wat gaat Toon kosten?
Toon kost €120,- plus €3,50 per maand voor de Live Updates.
10. Is Toon er alleen voor klanten van Eneco?
Ja, Toon is er alleen voor klanten van Eneco. Toon maakt via de Live Updates verbinding met Eneco en zorgt voor actuele tarieven, vergelijkt uw werkelijke verbruik met het geschatte verbruik, geeft meldingen om bijbetalen bij uw jaarnota te voorkomen, etc. Deze informatie heeft Eneco alleen van haar eigen klanten. Kortom, als u klant bent of wordt van Eneco, krijgt u met Toon alle informatie die nodig is om bewuster met uw energieverbruik om te gaan.
11. Kan Toon mij ook helpen energie te besparen?
Diverse onderzoeken met klanten leren ons dat u met Toon zo’n 10% kunt besparen op uw energieverbruik. Voor een huishouden met een gemiddeld verbruik komt dat neer op een besparing van ruim €15,- per maand.
12. Waarom werkt Toon® niet via een smartphone of tablet? Nu heb ik weer een extra apparaat nodig.
Op dit moment is Toon nog niet te bedienen met uw smartphone of tablet. Naar verwachting is Toon in de zomer wel op afstand toegankelijk. Toon vervangt de thermostaat, zodat u niet een extra apparaat in uw huis krijgt. Het is wel zo prettig dat een thermostaat op een vaste plek in huis hangt. Dan raakt u hem niet kwijt omdat een huisgenoot deze heeft meegenomen naar het werk of naar een andere kamer. Als Toon op een vaste plek in huis hangt, loopt u er regelmatig langs zodat u een signaal krijgt/bewust wordt gemaakt van uw verbruik. Bovendien meet de thermostaat de kamertemperatuur, hij moet dus op een vaste plek hangen.
13. Hoe duurzaam is Toon zelf?
Bij het ontwerpen van Toon hebben we het energieverbruik van het display zo laag mogelijk gehouden. Ook de verpakking is zo klein mogelijk gehouden. Het verpakkingsmateriaal is recyclebaar. Alle drukwerk voldoet aan de FSC-norm.
14. Wat zijn de Live Updates van Toon?
Toon is de eerste thermostaat met Live Updates. Deze Live Updates maken Toon pas echt bijzonder. Zij vormen het inzicht van Toon. Dankzij de Live Updates
- Kunt u uw energieverbruik uit het verleden zien en vergelijken
- Heeft u inzicht in uw energiekosten door updates van actuele tarieven
- Weet u wanneer u de jaarnota kunt verwachten
- Krijgt u meldingen om bijbetalen te voorkomen
- Leert u waar de pieken in uw verbruik vandaan komen
- Krijgt u grip op uw sluipverbruik
- Ziet u het verschil tussen verbruik in het hoog- en laagtarief (indien van toepassing)
- Ziet u via internet actuele weer- en verkeersinformatie
- Bent u altijd voorzien van updates en nieuwe services
- De koppeling met Eneco maakt de getoonde informatie persoonlijk. Er is een koppeling met uw eigen actuele leveringstarieven en Toon vergelijkt uw werkelijke verbruik met het door Eneco ingeschatte verbruik waar uw termijnbedrag op gebaseerd is. U krijgt bijvoorbeeld meldingen om bijbetalen op de jaarnota te voorkomen.
- Toon geeft inzicht op een plaats en op een moment dat het relevant is. Namelijk in de woonkamer wanneer u met uw verwarming bezig bent. Verwarming zorgt voor bijna de helft van uw energiekosten. Door de thermostaatfunctie kunt u direct invloed uitoefenen op deze kosten.
Toon heeft een 7 inch scherm en meet 12 bij 19 cm. Dit is vergelijkbaar met een digitaal fotolijstje of iets kleiner dan een A5 papierformaat. <Link naar technische specificaties.>
17. Hoeveel elektriciteit verbruikt Toon?
Op jaarbasis minder dan 50KWh, dit is zo’n € 11,- per jaar. Er is veel aandacht besteed om Toon zo zuinig mogelijk te maken. De display gaat automatisch in de dimstand. In de standen ‘slapen’ en ‘weg’ gaat hij zelfs helemaal op zwart. U kunt zelf instellen wanneer Toon in de dimstand gaat. Ook kunt u de verlichtingssterkte aanpassen om energie te besparen.
18. Is Toon bruikbaar op alle bestaande gas- en stroommeters?
Toon is geschikt voor de meeste energiemeters. Er zijn een aantal uitzonderlijke meters waarbij het niet mogelijk is Toon te gebruiken. Voordat u Toon aanschaft kunt u een check doen om te zien of Toon ook voor uw situatie geschikt is.
19. Kan ik Toon programmeren via internet of mobiele telefoon?
Op dit moment is het nog niet mogelijk om Toon te bedienen via internet of uw mobiele telefoon.
20. Is mijn privacy gewaarborgd met Toon?
Ja, uw privacy is gewaarborgd. Uw verbruiksgegevens ziet u alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:
- Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant;
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis en
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en u kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.
De aansturing van een stadsverwarming-unit werkt anders dan een CV-ketel. We werken er aan Toon ook geschikt te maken voor stadsverwarming. We doen nu de eerste pilots en verwachten dat Toon in het najaar ook met stadsverwarming kan werken.
Om inzicht te kunnen krijgen in uw energieverbruik moet u echter wel een eigen energiemeter voor warmte (die uw GJ-verbruik registreert) en een klokthermostaat in uw woning hebben.
22. Hoe werkt de installatie van Toon?
Toon wordt geïnstalleerd door een monteur van Eneco Installatiebedrijven. Hier zijn geen kosten aan verbonden.
23. Werkt Toon met alle soorten CV-ketels?
Toon is in principe geschikt voor alle combi-cv ketels, zowel zogeheten aan/uit-ketels als modulerende opentherm ketels. Sommige cv-ketels hebben een eigen communicatieprotocol. Deze ketels stuurt Toon op dezelfde wijze aan als een aan/uit-ketel.
24. Hoe krijgt Toon stroom?
Bij uw CV ketels wordt een ketelmodule geïnstalleerd. Deze module zorgt ervoor dat Toon goed met uw ketel communiceert en via de cv-draad zorgt de ketelmodule ook voor voeding van Toon.
25. Kan ik Toon ook in termijnen betalen?
Nee, dat is niet mogelijk.
26. Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijv. zonnepanelen?
We werken aan een aanvullende dienst die de opwekking van uw zonnepanelen via Toon monitort.
27. Ik heb een modulerende CV-ketel. Stuurt Toon mijn ketel ook modulerend aan?
In de meeste gevallen stuurt Toon uw ketel modulerend aan. Toon maakt namelijk gebruik van het OpenTherm protocol om te communiceren met de CV-ketel.
Indien u een modulerende ketel heeft die niet OpenTherm wordt aangestuurd (dit is onder andere het geval bij Nefit), wordt deze door installatie van Toon als Aan/Uit ketel aangestuurd.
28. Kan ik op Toon ook mijn verbruik uit het verleden zien?
Toon laat uw verbruik zien vanaf het moment dat Toon bij u is geïnstalleerd?
29. In hoeverre is Toon te personaliseren?
U kunt kiezen of u het thermostaatpaneel links of rechts op het scherm wilt hebben. Ook kunt u de dimstand en de lichtintensiteit van het scherm instellen.
30. Kan ik de gegevens naar mijn eigen database sturen, zodat apparaten in mijn eigen huis daar op kunnen reageren?
Nee. Toon kan niet met andere apparaten communiceren.
31. Is het mogelijk om Toon standalone te gebruiken zonder internetverbinding?
Toon werkt zonder wifi alleen als een thermostaat. Het aansturen van de CV ketel gaat via bestaande bedrading. De meeste andere functies (zoals weer/verkeer) werken niet.
32. Is het in de toekomst mogelijk om Toon op te nemen in mijn z-wave home automation installatie?
Vooralsnog is dit niet mogelijk.
Jullie hebben helemaal gelijk
[update] Monteur voor morgen ochtend, top !
[ Voor 11% gewijzigd door Lesdude op 28-03-2012 13:15 ]
Anoniem: 356499
- Eigen verbruik 50 kWh op jaarbasis (dat is 5,7 W continu) = ruim 2% van ons jaarlijks bruto verbruik. Zonde...
- Mijn modulerende Nefit ketel wordt gedegradeerd tot aan-uit ketel. Tel uit je verlies.
- Nou ja ik ben geen Eneco klant dus ik hoef mij niet over de streep te laten trekken (kan niet eens).
- OK, jullie verbruiken niet veel. Legitiem argument om zoiets niet te willenAnoniem: 356499 schreef op woensdag 28 maart 2012 @ 14:12:
Hm, toch wel wat aardige nadeeltjes dus...
- Eigen verbruik 50 kWh op jaarbasis (dat is 5,7 W continu) = ruim 2% van ons jaarlijks bruto verbruik. Zonde...
- Mijn modulerende Nefit ketel wordt gedegradeerd tot aan-uit ketel. Tel uit je verlies.
- Nou ja ik ben geen Eneco klant dus ik hoef mij niet over de streep te laten trekken (kan niet eens).
- Dus? Is dat Eneco's probleem/schuld?
- Waarom in dit topic posten dan?
... en ik weet niet wat ze anders hadden geregeld, maar vond de chinees wel treffend voor tweakers imho
Nog ff wachten tot vrijdag de monteur komt
Leuk om te horen, ik kon er zelf helaas niet bij zijn i.v.m. werkgroep 's-avonds. Korte samenvatting voor me toevalligdvvelzen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 07:11:
Moet zeggen dat ik het een leuke bijeenkomst vond
... en ik weet niet wat ze anders hadden geregeld, maar vond de chinees wel treffend voor tweakers imho
Nog ff wachten tot vrijdag de monteur komt
Om eerlijk te zijn te veel om op te noemen. In het kort een kleine introductie gevolgd door een luchtige technische uitleg over de werking / componenten. Belangrijkste waren een hoop vragen / de interactie die erop volgde. Zelf heb ik hem nog niet aan de muur hangen dus ook nog niet mee kunnen spelen.vistu schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 08:32:
[...]
Leuk om te horen, ik kon er zelf helaas niet bij zijn i.v.m. werkgroep 's-avonds. Korte samenvatting voor me toevallig?
Denk alleen niet dat het handig is een lijst te gaan maken van de besproken punten. Als er een keuze is gemaakt "iets" (nog) niet erin te stoppen en dat nu aan te geven dan kan er weer van een mug een olifant gemaakt worden zoals bij een aantal reeds bekende beperkingen eerder in dit topic genoemd.
Dus zou zeggen laat de community de vragen stellen en de gelukkige testers antwoorden
my 2ct
Bedankt, en begrijpelijk. De monteur komt hier morgenmiddag langs, en ik gok eigenlijk nog wel wat informatie van Eneco te ontvangen over de meeting van gisteren.dvvelzen schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 09:14:
[...]
Om eerlijk te zijn te veel om op te noemen. In het kort een kleine introductie gevolgd door een luchtige technische uitleg over de werking / componenten. Belangrijkste waren een hoop vragen / de interactie die erop volgde. Zelf heb ik hem nog niet aan de muur hangen dus ook nog niet mee kunnen spelen.
Denk alleen niet dat het handig is een lijst te gaan maken van de besproken punten. Als er een keuze is gemaakt "iets" (nog) niet erin te stoppen en dat nu aan te geven dan kan er weer van een mug een olifant gemaakt worden zoals bij een aantal reeds bekende beperkingen eerder in dit topic genoemd.
Dus zou zeggen laat de community de vragen stellen en de gelukkige testers antwoorden
my 2ct
Lichtje uit, lichtje aan en meteen die gewaarwording dat ik stekkers uit m'n stekkerblok heb gehaald waar ik niks mee deed ! (Weer 30 watt bespaart)
@Vistu, ik denk dat je van de monteurs kan verwachten dat je een korte uitleg krijgt + de handleiding uiteraard
Om gelijk alvast een 'score' neer te zetten:
Mijn sluipverbruik is 175 watt. Wie biedt minder? Was er wel blij mee met dat cijfer.
Qua touch-scherm is het even wennen, vooral wanneer je een iphone/ipad gewend bent, maar toch reageerd het scherm goed.
De bijeenkomst was inderdaad eg leuk gisteravond en vooral informatief. Het was leuk om te horen hoe het product is ontstaan en welke keuzes er gemaakt moesten worden in dit proces.
Greets
Fabian
Silent
Haha, iemand heeft de naam 'Nefit' gehoord gisteren?
Alle 'normale' CV ketels werken toch gewoon met aan/uit (als ik het goed begrepen heb)?
De nieuwere HR ketels hebben dan een ander systeem waar Toon NOG beter mee samen kan werken.. ?
Volgens mij werken alle nieuwe ketels modulerend. Een "oude" aan / uit ketel is misschien nog een investering waard om te vervangen.Lesdude schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 22:15:
[...]
Haha, iemand heeft de naam 'Nefit' gehoord gisteren?
Alle 'normale' CV ketels werken toch gewoon met aan/uit (als ik het goed begrepen heb)?
De nieuwere HR ketels hebben dan een ander systeem waar Toon NOG beter mee samen kan werken.. ?
Maar als meneer een nieuwere Nefit heeft die gedegradeerd wordt tot een aan / uit is het een dure investering.
Ik ben nog steeds aan het hopen op die converter van Nefit. (en vooral dat de mijne ook ondersteund wordt).
Vanochtend mijn sluipverbruik : 170 watt, wie biedt minder?
Anoniem: 295641
Een nefit ketel is modulerend. Maar doet niet mee met het Opentherm protocol. Dus de toon kan niet modulerend communiceren met de ketel. Waardoor deze gedegradeerd wordt tot een aan/uit ketel.Anoniem: 295641 schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 08:39:
wat is dan het probleem met een nefit (of met modulerend?) die hebben wij ook..en wij krijgen 1 van de 10 toon-testers..
(+ het feit dat m'n warme water het niet meer doet =D)
Er zitten dus nog wat 'bugs' in de installatie procedure. Geen probleem, daar zijn we testers voor toch? Monteurs komen vandaag nog kijken hoe ze dit gaan oplossen! Hoop dat het modulerend kan worden aangesloten uiteraard.
Je warm water wordt toch helemaal niet aangestuurd door je thermostaat? Vindt ik wel heel raar klinken.Lesdude schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 15:41:
(+ het feit dat m'n warme water het niet meer doet =D)
Ik heb ook een Bosch HR ketel, Toon is gewoon aangesloten net als mijn vorige Honeywell en praat gewoon OpenTherm met de ketel.
Het laagste verbruik gemeten tot nu toe is 150 W met de radio nog aan. Ik denk dat als ik op zoek ga naar aangesloten adapters en ander spul dat het nog wel wat(t) omlaag kan.
uitgaand van: 21cent per kWh.
150 x 24 x 365 / 1000 * 0.21 = 275.94 euro.
en dan ben je niet eens thuis geweest.
lol, dat is voor mij bijna 3 maanden van het jaar betalen.
voor gas en licht.
en ik neem mijn zonnepanelen niet eens mee.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ja dat vond ik zelf ook, maar als jouw warm water het al jaren gewoon goed doet...Rusky schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 16:15:
[...]
Je warm water wordt toch helemaal niet aangestuurd door je thermostaat? Vindt ik wel heel raar klinken.
En opeens van de ene op de andere dag (net op dezelfde dag dat Toon wordt geinstalleerd) het niet meer doet.
Dan is de conclusie toch snel getrokken?
Monteur update trouwens:
Er is nog iemand langs gekomen en nu werkt het warme water weer........ maar geen verwarming xD
Ik bel ze morgen wel weer om te kijken wat er nu moet gebeuren.
@C@SP:
Welk model Bosch heb jij hangen? Zelf heb ik de Bosch 25 VRC.
Anoniem: 172410
Dit is voor mij inderdaad ook een absolute voorwaarde. Zicht op van alles is leuk, maar daar heeft de leverancier niets mee van doen en ik ga zeker niet betalen om een ander van data te voorzien. Mijn exacte ver- en gebruik blijven onder mijn dak, mijn globale verbruik mag zo nu en dan voor de rekening gecontroleerd worden. Misschien begrijp ik e.e.a. verkeerd, maar ik vind het jammer dat zo'n postieve ontwikkeling (meer inzicht > lager verbruik) dan gelijk weer gekoppeld moet worden aan zaken die privacytechnisch problematisch zijn.JeroenH schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:05:
Als je het cru uitdrukt ga je betalen om gedetailleerde verbruiksdata naar je leverancier te sturenPrecies hetzelfde geldt voor de e-manager van Nuon. Ik ben persoonlijk een groot voorstander van systemen waarbij de meetdata je woning niet verlaat - en dat kan prima.
Met gedetailleerde data kan meer dan je denkt, tot aan bepalen wat je op de televisie aan het kijken bent aan toe (zie dit filmpje).
Geen mogelijkheid tot teruglevering vind ik ook wel een gemiste kans, hoewel op mij (nog) niet van toepassing, maar daar wordt blijkbaar aan gewerkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 31-03-2012 06:22 ]
Misschien kan iemand me verbeteren als ik het mis heb, maar tijdens de meeting vertelden ze dat er geen data teruggestuurd wordt naar eneco. Je verbruik blijft lokaal en via internet haald ie op wat je voor contractueel verbruik hebt voor de vergelijken.Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 06:16:
[...]
Dit is voor mij inderdaad ook een absolute voorwaarde. Zicht op van alles is leuk, maar daar heeft de leverancier niets mee van doen en ik ga zeker niet betalen om een ander van data te voorzien. Mijn exacte ver- en gebruik blijven onder mijn dak, mijn globale verbruik mag zo nu en dan voor de rekening gecontroleerd worden. Misschien begrijp ik e.e.a. verkeerd, maar ik vind het jammer dat zo'n postieve ontwikkeling (meer inzicht > lager verbruik) dan gelijk weer gekoppeld moet worden aan zaken die privacytechnisch problematisch zijn.
Geen mogelijkheid tot teruglevering vind ik ook wel een gemiste kans, hoewel op mij (nog) niet van toepassing, maar daar wordt blijkbaar aan gewerkt.
Ik heb een Bosch 30 HRC.Lesdude schreef op vrijdag 30 maart 2012 @ 20:32:
[...]
@C@SP:
Welk model Bosch heb jij hangen? Zelf heb ik de Bosch 25 VRC.
Bij mij stond Toon's mailbox vanmorgen vol met storingen. Hij verliest het contact met de meteradapter.
Dit is allemaal helemaal juist wat DvVelzen hier post.dvvelzen schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 06:27:
[...]
Misschien kan iemand me verbeteren als ik het mis heb, maar tijdens de meeting vertelden ze dat er geen data teruggestuurd wordt naar eneco. Je verbruik blijft lokaal en via internet haald ie op wat je voor contractueel verbruik hebt voor de vergelijken.
Er zal nog wel een 'app' komen om op afstand te kijken naar je verbruik en dergelijke. Dat zou de enige tijd zijn dat deze gegevens 'jouw huis verlaten', maar dit is uiteraard met jouw toestemming.
Teruglevering (via zonnepanelen bijvoorbeeld) wordt nog aan gewerkt. Aangezien Toon nog in de testfase is en het nog niet erg gebruikelijk is dat mensen panelen op hun dak hebben liggen, zat deze functie op het moment nog niet in Toon. Hij komt er zeker weten wel aan!
@C@SP:
Dan is het inderdaad toch een andere Bosch ketel. Die van mij wordt (nu ook nog steeds) als aan/uit ketel gezien. Hopelijk niet teveel last gehad trouwens van de 'storingen'?
Monteur update2:
Alles is nu in orde en we houden het weer in de gaten !
JeroenH schreef op maandag 12 maart 2012 @ 12:05:
[...]
Als je het cru uitdrukt ga je betalen om gedetailleerde verbruiksdata naar je leverancier te sturenPrecies hetzelfde geldt voor de e-manager van Nuon. Ik ben persoonlijk een groot voorstander van systemen waarbij de meetdata je woning niet verlaat - en dat kan prima.
Met gedetailleerde data kan meer dan je denkt, tot aan bepalen wat je op de televisie aan het kijken bent aan toe (zie dit filmpje).
Heb je de antwoorden van Eneco een stukje terug gelezen?Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 06:16:
[...]
Dit is voor mij inderdaad ook een absolute voorwaarde. Zicht op van alles is leuk, maar daar heeft de leverancier niets mee van doen en ik ga zeker niet betalen om een ander van data te voorzien. Mijn exacte ver- en gebruik blijven onder mijn dak, mijn globale verbruik mag zo nu en dan voor de rekening gecontroleerd worden. Misschien begrijp ik e.e.a. verkeerd, maar ik vind het jammer dat zo'n postieve ontwikkeling (meer inzicht > lager verbruik) dan gelijk weer gekoppeld moet worden aan zaken die privacytechnisch problematisch zijn.
20. Is mijn privacy gewaarborgd met Toon?
Ja, uw privacy is gewaarborgd. Uw verbruiksgegevens ziet u alleen zelf. De gegevens worden volstrekt anoniem opgeslagen om ze beter te kunnen vergelijken. De kern is dat er alleen gepersonifieerde gegevens van Eneco naar Toon gaan en nooit andersom. Dus:
- Eneco verwerkt geen inloggegevens met betrekking tot de internetverbinding van de klant;
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het ingestelde thermostaatprogramma of de ingestelde temperatuur thuis en
- Eneco verwerkt geen gegevens met betrekking tot het energieverbruik zoals door Toon geregistreerd. Die gegevens worden alleen lokaal op Toon opgeslagen en u kunt die gegevens altijd wissen door de fabrieksinstellingen weer in te stellen.
26. Werkt Toon ook als ik zelf energie opwek met bijv. zonnepanelen?
We werken aan een aanvullende dienst die de opwekking van uw zonnepanelen via Toon monitort.
Ik heb exact hetzelfde probleem. Ook krijg ik nog steeds niet de melding over wat het nou per dag gekost heeft..Rusky schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:41:
wat me opvalt nu naar een paar dagen, dat ik alleen grafieken per uur zie, maar nog niks per dag / week / maand. Ook aan het gemiddelde verbuik hangt geen waarde aan vast, alleen een lijntje.
Ben ik trouwens de enige waarbij de temperatuur afwijkt? Hij geeft 21,5 graden aan terwijl het in huis maar 20 graden was. Gelukkig zit er een correctiefunctie op. Maar een thermostaat zou niet hoeven te worden gecorrigeerd. Toch?
ja hier ook. Wat ik ook merk is dat de 'korte' gas pieken van de kachel of koken ook meestal niet zijn terug te zien op het kleine overzichtje.Rusky schreef op zondag 01 april 2012 @ 15:41:
wat me opvalt nu naar een paar dagen, dat ik alleen grafieken per uur zie, maar nog niks per dag / week / maand. Ook aan het gemiddelde verbuik hangt geen waarde aan vast, alleen een lijntje.
En het rare is dat wanneer ik me houtkachel stook, nog steeds gaspieken krijg van 200 (ongeveer om het uur).dvvelzen schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:40:
[...]
ja hier ook. Wat ik ook merk is dat de 'korte' gas pieken van de kachel of koken ook meestal niet zijn terug te zien op het kleine overzichtje.
En nee, ik doe niet steeds me meterkastdeur open
is dat niet gewoon je ketel die het water op temperatuur houd zodat het niet ijswater is als die het weer moet gebruiken?Rusky schreef op maandag 02 april 2012 @ 07:45:
[...]
En het rare is dat wanneer ik me houtkachel stook, nog steeds gaspieken krijg van 200 (ongeveer om het uur).
En nee, ik doe niet steeds me meterkastdeur open
Ik heb geen idee, klinkt niet erg gekdvvelzen schreef op maandag 02 april 2012 @ 08:03:
[...]
is dat niet gewoon je ketel die het water op temperatuur houd zodat het niet ijswater is als die het weer moet gebruiken?

Kijken jullie voor het sluipverbruik bij laagst gebruik? Dan was mijn sluipverbruik gister 91watt ....
[ Voor 15% gewijzigd door Rusky op 02-04-2012 09:02 ]
Dit topic is gesloten.