Na 2 dagen puzzelen en lezen heb ik eindelijk een eerste versie van mijn toekomstige desktop samengesteld. Wat ik reeds aangeschaft heb:
De desktop zal in de eerste plaats gebruikt worden voor Photoshop (geen extreem grote formaten) en te programmeren (Netbeans, Visual Express, virtuele machines en databanken) en in de tweede plaats om te gamen. Een aandachtspunt is dat het systeem liefst zo stil mogelijk is. Het budget ligt rond de 900 euro, maar ik zoek vooral een goede prijs/kwaliteit verhouding. Hierbij heb ik me los gebaseerd op de huidige BBG.
De behuizing komt goed uit de reviews en blijkt een mooie middenweg te vinden tussen koeling en geluidsdemping. De keuze voor deze tower werd vooral door het uiterlijk bepaald. De Cooler Master CM 690 II Advanced is een tientje goedkoper en heeft gelijkaardige reviews, maar dat vind ik een lelijke behuizing.
De processor zal hoogstwaarschijnlijk overgeclockt worden, daarom koos ik voor een 2500K met een aftemarket koeler om de geluidsproductie tegen te gaan.
De XFX Pro 550W heb ik uit de BBG van maart geplukt. Ik ben absoluut niet van plan om twee videokaarten in mijn systeem te prikken dus deze zou volgens mij moeten voldoen.
Qua SSD en RAM ben ik de grote kudde gevolgd zonder me veel zorgen te maken over eventuele alternatieven.
Het moederbord was een zeer moeilijke keuze. Er zijn namelijk een heel aantal verschillende modellen en prijsklassen en de specifieke verschillende features begreep ik niet altijd. Ik heb gelezen dat dit moederbord uit de recentste BBG is geschopt wegens problemen bij het overklokken, maar ik ben niet van plan om aan voltages en dergelijke te prutsen dus ik denk niet dat ik hier een risico mee neem (verbeter me indien dit niet zo is!). Een leuke plus is dat de optie voor een Hachintosh installatie met dit moederbord nog mogelijk is.
Het laatste element is de grafische kaart en hier twijfel ik het hardst over. Ik zou graag vlot games willen kunnen spelen als Diablo III en Guild Wars 2 en dit liefst op max settings, maar ik heb geen 400+ euro over voor een nieuwe grafische kaart zoals de GTX680 aangezien gamen niet het hoofddoel van deze build is. Een 150 euro voor een grafische kaart vind ik een goed bedrag, maar als er een betere optie is qua prijs/kwaliteit mag dit bedrag nog wel een stuk omhoog.
In deze build mist nog een interne harde schijf, maar aangezien ik er nog oude heb liggen ga ik deze gebruiken tot de prijzen nog wat verder gedaald zijn.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung SH-S222AB Zwart | € 14,99 | € 14,99 |
1 | Corsair Carbide 500R White | € 93,- | € 93,- |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 33,60 | € 33,60 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 188,60 | € 188,60 |
1 | XFX Pro 550W | € 56,60 | € 56,60 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB | € 129,90 | € 129,90 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 43,90 | € 43,90 |
1 | Club3D HD6870 | € 149,- | € 149,- |
1 | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | € 114,90 | € 114,90 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 824,49 |
Dit is het eerste systeem dat ik zelf in elkaar zet, dus ik zou ook graag even willen dubbelchecken of alles compatibel is en überhaupt wel in de behuizing past. Suggesties voor betere onderdelen en keuzes zijn uiteraard meer dan welkom!