minimals schreef op vrijdag 23 maart 2012 @ 15:10:
Ik ben zelf al een tijdje van plan een gaming desktop aan te schaffen, maar ik was wat aan het wachten tot de komst van de Ivy Bridge processoren. De reden was dat ik een prijsdaling voor de 2500k verwachtte of een opvolger van de 2500k die meer bang for the buck zou geven. Nu vraag ik me af of het wachten wel nut heeft, want ik heb vernomen dat Intel processoren algemeen gezien amper in prijs dalen en de Ivy Bridge processoren worden blijkbaar altijd maar uitgesteld...
Wat je gehoord hebt klopt wel redelijk; Intel staat er niet om bekend de prijzen van het oudere spul te laten dalen als het nieuwe spul uitkomt. Om die reden hoef je niet te wachten, tenzij je tweedehands wil gaan kopen. Je kan natuurlijk wel wachten om gelijk een Ivy te kunnen kopen\
Tevens besef ik dat de 2500k geen bottleneck vormt voor gaming, maar er moet op de desktop ook gephotoshopt en zwaar geprogrammeerd worden (denk aan virtuele machines ed.), vandaar dat ik even de kat uit de boom keek.
Welke chips zie jij als alternatief voor de 2500K? Als je naar de benchmarks kijkt ontlopen de 2500K en de 2600K elkaar bijvoorbeeld niet veel. De snellere AMD's volgen wel op enige afstand.
Met het risico dat onze workloads verschillen en dus ook of de chip geschikt is, doet een 2500K het met Photoshop bij mij prima. Dat was dan ook één van de primaire redenen van aanschaf. Pas als je op echt grote formaten gaat werken (A1/A0+) ga je enige vertraging merken en dan nog is het uiterst werkbaar. Daarnaast is Photoshop nog steeds flink singlethreaded en is de 2500K één van de snellere singlethreaded chips. Ik moet zeggen dat ik me zelfs zonder teveel naar het budget te kijken niet veel betere kandidaten kan voorstellen, naast de overduidelijke 2600K en 2700K. 2011 en de Wellicht de nieuwe Ivy's, maar dat zal ook geen wereld van verschil maken.
Wat betreft virtualisatie ben ik minder op de hoogte, ik begreep echter wel dat de AMD's wat betere kandidaten zijn omdat ze meer (echte) cores hebben en ook wat beter voorzien zijn van virtualisatietechnieken. Hang me daar echter niet aan op, maar neem het mee om zelf onderzoek te doen.
Wil je trouwens gaan overclocken, ik denk het vanwege de 2500K wel?
Mijn ervaring is dat het nooit snel genoeg komt
[
Voor 3% gewijzigd door
Verwijderd op 23-03-2012 17:07
]