Ik speel het regelmatig op de tablet. Geen problemen hier. Als de vrouw weer de zoveelste talentenjacht op tv aan het kijken is, roll ik mijn zoveelste characterKatsunami schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:53:
Ik blijf het apart vinden dat BG na bijna 20 jaar nog steeds gespeeld wordt.
Is deze versie ondertussen de moeite waard? In het verleden heb ik vaker gelezen dat hij zo buggy was dat er niet doorheen te komen was. Zelf heb ik 3 jaar geleden geprobeerd met EasyTuTu (na het oplossen van de Beregost save bug), maar toen liep ik vast in Cloackwood. Het spel crashte als ik de map verliet.
Ondertussen heb ik al een hele tijd een playthrough open staan waarin de volgende stap cloackwood wordt; het enige dat ik heb geïnstalleerd zijn de mods waarvan ik weet dat die zouden moeten werken. Dat zijn de Baldurdash fixes (de oude uit 2001), waarmee ik het spel al eens heb uitgespeeld. Als toevoeging gebruik ik Unfinished Business en de Widescreen mod, en TWMGUI (om de GUI weer bruikbaar te maken na die mod) geïnstalleerd. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden. Als ik ongeschonden door Cloackwood heen kom, ga ik ervan uit dat ik het spel kan uitspelen.
Als het niet lukt, dan probeer ik het nog één keer, maar dan alleen met de Baldurdash fixes, Widescreen mod, en TWMGUI. (640x480 gaat het echt niet trekken op 1920x1200; 800x600, wat 2x geschaald wordt naar 1600x1200, gaat nog net.)
Hoezo apart? Ik ben er pas mee begonnen (BG2). Het lukt nog niet allemaal zo als beginner, maar mede door de positieve ervaringen van gebruikers die het na 20 jaar nog spelen, wil ik dit spel ook gewoon meemaken.Katsunami schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 11:53:
Ik blijf het apart vinden dat BG na bijna 20 jaar nog steeds gespeeld wordt.
Dat snap ik, maar er zijn maar heel weinig spellen die na bijna 20 jaar nog steeds worden gespeeld, laat staan dat er nog nieuwe mods voor uitkomen. Dat is eigenlijk gewoon fenomenaal.Roman_Craig schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 13:00:
[...]
Hoezo apart? Ik ben er pas mee begonnen (BG2). Het lukt nog niet allemaal zo als beginner, maar mede door de positieve ervaringen van gebruikers die het na 20 jaar nog spelen, wil ik dit spel ook gewoon meemaken.
Planescape: Torment, BG1, BG2, IWD1, IWD2, en NWN1 en 2 staan allemaal nog steeds in de groep met meest verkochte spellen op GoG.com.
Inderdaad.Katsunami schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:12:
[...]
Dat snap ik, maar er zijn maar heel weinig spellen die na bijna 20 jaar nog steeds worden gespeeld, laat staan dat er nog nieuwe mods voor uitkomen. Dat is eigenlijk gewoon fenomenaal.
Planescape: Torment, BG1, BG2, IWD1, IWD2, en NWN1 en 2 staan allemaal nog steeds in de groep met meest verkochte spellen op GoG.com.
Ik denk dat dat enerzijds komt door nostalgie (de oudere gamer), maar ook dat je op gegeven moment diepgang zoekt die in de huidige games minder aanwezig zijn.
Ik zie de laatste tijd ook regelmatig updates van mods / total overhauls voor Morrowind. Maar ik denk dat de spellen die ik het meeste speel tegenwoordig allemaal wel van die leeftijd zijn, dus ik weet niet of het nou echt zo bijzonder is.Katsunami schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:12:
Dat snap ik, maar er zijn maar heel weinig spellen die na bijna 20 jaar nog steeds worden gespeeld, laat staan dat er nog nieuwe mods voor uitkomen. Dat is eigenlijk gewoon fenomenaal.
Het is jammer dat men zich in de remake van BG1 geroepen voede om nieuwe content te maken, en de spelervaring te wijzigen door het spel in de BG2 engine over te zetten. Ik vond dat in EasyTuTu al niet prettig, omdat alles ongebalanceerd raakt.Roman_Craig schreef op vrijdag 28 oktober 2016 @ 15:53:
Inderdaad.
Ik denk dat dat enerzijds komt door nostalgie (de oudere gamer), maar ook dat je op gegeven moment diepgang zoekt die in de huidige games minder aanwezig zijn.
Men had (IMHO) het beste de oude infinity engine kunnen aanpassen om te draaen op 800x600, 1600x1200, en 1920x1080 en 1920x1200, met nieuwe textures. Het spel zelf had eigenlijk niet veranderd moeten worden. Als men dat had gedaan, dan had ik het spel waarschijnlijk per direct gekocht.
Als ik BG1 nu op 800x600 uitgespeeld krijg met de wide-screen mod, en TWMGUI (en als enige mods Balderdash en Unfinished Business), dan zal ik de remake-versies denk ik nooit aanschaffen.
De zomervakantie komt er weer aan. Ben weer een playthrough voor bgEE en bg2EE op de android tablet aan het plannen. Ditmaal gaat het een Wild Mage worden. Al een beetje begonnen. Mijn groep tot nu is
• Charname - Wild Mage
• Kivan - Ranger - Ranged
• Ajantis - Paladin - Tank
• Viconia - Cleric - Healer / melee
• Imoen - Thief - ranged
zit nog te kijken wie de 5de npc wordt. Waarschijnlijk Minsc. Hopelijk blijven Viconia en Kivan/Ajantis een beetje van elkaar af. Anders pak in Branwen en zet ik Viconia in de ijskast tot BG2.
• Charname - Wild Mage
• Kivan - Ranger - Ranged
• Ajantis - Paladin - Tank
• Viconia - Cleric - Healer / melee
• Imoen - Thief - ranged
zit nog te kijken wie de 5de npc wordt. Waarschijnlijk Minsc. Hopelijk blijven Viconia en Kivan/Ajantis een beetje van elkaar af. Anders pak in Branwen en zet ik Viconia in de ijskast tot BG2.
De afgelopen maanden heb ik deze game voor de zoveelste keer doorgespeeld. In de talloze jaren dat ik Baldur's Gate speel (sinds het originele eerste deel uit kwam) heb ik Sarevok en Irenicus meerdere keren omgelegd, maar het einde van Throne of Bhaal heb ik nooit gehaald. Het verste dat ik ooit ben gekomen is bij The Ravager, erg dicht bij het einde heb ik gisteren gemerkt. Ik merk dat hoe verder je komt hoe minder interessant ik het spel vind, de epische gevechten volgen elkaar steeds sneller op en het avontuurlijke van het eerste deel komt steeds meer op de achtergrond. Hierdoor stranden m'n karakters dus ruim voor het einde. Vooral Throne of Bhaal is erg lineair, al blijf ik Watcher's Keep een leuke afleiding vinden.
Voor dit karakter (elf, fighter/mage) was het voornaamste doel om eindelijk eens de hele trilogie af te ronden. Nu sta ik met Jaheira, Valygar, Mazzy, Imoen en Aerie bij Melissan voor het laatste gevecht. Gisteren een blinde eerste poging gedaan waarin ik gestrand ben bij de derde confrontatie met Melissan, voornamelijk omdat ik in de eerdere gevechten al veel resources heb gebruikt en het onmogelijk is om te rusten. Later deze week eens kijken of ik in een nieuwe poging iets zuiniger kan omspringen met m'n spells en consumables zodat ik eindelijk het spel eens volledig kan uitspelen.
Waarschijnlijk gaat het dan snel weer jeuken om een nieuw karakter te starten.
Voor dit karakter (elf, fighter/mage) was het voornaamste doel om eindelijk eens de hele trilogie af te ronden. Nu sta ik met Jaheira, Valygar, Mazzy, Imoen en Aerie bij Melissan voor het laatste gevecht. Gisteren een blinde eerste poging gedaan waarin ik gestrand ben bij de derde confrontatie met Melissan, voornamelijk omdat ik in de eerdere gevechten al veel resources heb gebruikt en het onmogelijk is om te rusten. Later deze week eens kijken of ik in een nieuwe poging iets zuiniger kan omspringen met m'n spells en consumables zodat ik eindelijk het spel eens volledig kan uitspelen.
Waarschijnlijk gaat het dan snel weer jeuken om een nieuw karakter te starten.

Ik heb gisteren weer wat geïnstalleerd en ik hoop komend weekend BG1 met alle nieuwe EE NPC's en mijn Gnome cleric/thief terug naar Candlekeep te kunnen.
Stadia was beter....
Ik heb 't einde ook nooit gehaald. Iedere 10 minuten alwéér een level, ik had de nieuwe ability van de vorige 3 nog niet gebruikt.. Naja, nog maar een deva dan ofzo.Amras schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 10:15:
De afgelopen maanden heb ik deze game voor de zoveelste keer doorgespeeld. In de talloze jaren dat ik Baldur's Gate speel (sinds het originele eerste deel uit kwam) heb ik Sarevok en Irenicus meerdere keren omgelegd, maar het einde van Throne of Bhaal heb ik nooit gehaald. Het verste dat ik ooit ben gekomen is bij The Ravager, erg dicht bij het einde heb ik gisteren gemerkt. Ik merk dat hoe verder je komt hoe minder interessant ik het spel vind, de epische gevechten volgen elkaar steeds sneller op en het avontuurlijke van het eerste deel komt steeds meer op de achtergrond.
Ahh. Baldur´s gate.
Het enige spel wat ik 20 jaar na release nog steeds regelmatig opstart. Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig niet veel verder meer kom dan de Nashkel mines. Zou eigenlijk eens gewoon bg1 over moeten slaan en meteen met 2 beginnen. Die heb ik ook nooit helemaal uitgespeeld.
Het enige spel wat ik 20 jaar na release nog steeds regelmatig opstart. Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig niet veel verder meer kom dan de Nashkel mines. Zou eigenlijk eens gewoon bg1 over moeten slaan en meteen met 2 beginnen. Die heb ik ook nooit helemaal uitgespeeld.
Ik heb altijd te weinig gedaan met magie en ging meestal voor melee karakters. Als ik het nog is speel ga ik daar is een focus op leggen. Damn met te lezen krijg ik terug zin ....
Ontwikkelaar Beamdog heeft in het verleden diverse klassieke role-playing games als Enhanced Edition uitgebracht voor de pc. De studio is nu een samenwerking aangegaan met uitgever Skybound Games, waarmee binnenkort maar liefst vijf klassiekers en een grote uitbreiding voor consoles worden uitgebracht.
Het gaat om Baldur’s Gate, Baldur’s Gate ll, Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear, Icewind Dale, Planescape: Torment en Neverwinter Nights. Al deze RPG’s worden later dit jaar als Enhanced Editions voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch uitgebracht. Wanneer dit precies zal gebeuren is op dit moment nog niet bekend. Alle titels worden zowel fysiek als digitaal uitgebracht.
Skybound Games en Beamdog zullen in de komende maanden meer laten weten over wat we kunnen verwachten van de console-versies van de klassieke RPG’s.
Het gaat om Baldur’s Gate, Baldur’s Gate ll, Baldur’s Gate: Siege of Dragonspear, Icewind Dale, Planescape: Torment en Neverwinter Nights. Al deze RPG’s worden later dit jaar als Enhanced Editions voor de PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch uitgebracht. Wanneer dit precies zal gebeuren is op dit moment nog niet bekend. Alle titels worden zowel fysiek als digitaal uitgebracht.
Skybound Games en Beamdog zullen in de komende maanden meer laten weten over wat we kunnen verwachten van de console-versies van de klassieke RPG’s.

Alleen een fysieke Switch release kan mij nog overhalen te quadrippledippen... maar dan moet de prijs er wel naar zijn. Liefst alles op één cartridge ook. 
Ik heb de originele PC CD-rom releases, de BG anthology + NWN uitgave via GoG, en de Beamdog remakes op PC en Android tablet...
Ik heb de originele PC CD-rom releases, de BG anthology + NWN uitgave via GoG, en de Beamdog remakes op PC en Android tablet...
[ Voor 15% gewijzigd door Flozem op 10-02-2019 16:54 ]
Ik heb BGEE wel eens met de steam controller proberen te spelen maar dat was geen succes.
Ben wel benieuwd hoe dit uit gaat pakken.
Zolang ze maar goed kijken naar Pillars of Eternity of Divinity Original Sin op de consoles. Dan komt het wel goed.Rudolf schreef op maandag 11 februari 2019 @ 09:13:
Ik heb BGEE wel eens met de steam controller proberen te spelen maar dat was geen succes.
Thread from the dead, speelt iemand dit op console?
Zit te twijfelen om hem te proberen op mijn Chromebook (touchscreen) of hem op de Xbox te kopen, iemand die met beide/of 1 ervaringen heeft?
Zit te twijfelen om hem te proberen op mijn Chromebook (touchscreen) of hem op de Xbox te kopen, iemand die met beide/of 1 ervaringen heeft?
Ik speel het nog steeds regelmatig op mijn MacbookKapot schreef op maandag 19 april 2021 @ 12:47:
Thread from the dead, speelt iemand dit op console?
Maar ik zit vaak te kijken of die EE's van BG/IWD etc voor de Playstation in de aanbieding zijn, maar ze vragen daar nog steeds de hoofdprijs voor. Dat icm met mijn vermoedens dat de besturing zonder muis/toetsenbord niet lekker is laat ik ze maar voor wat het is.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Ik speel het alleen op de PC ( al ruim 21 jaar ondertussen) dus geen mening over de console ports.
Wel is update 2.6 gereleased, deze week dus even checken of mijn mods het nog doen.
Wel is update 2.6 gereleased, deze week dus even checken of mijn mods het nog doen.
Stadia was beter....
Is er eigenlijk iemand die zin heeft in multiplayer EE? Speel zelf op PC. De afgelopen 20 jaar wel een aantal keer de verhaallijn uitgespeeld. Altijd simpel op normal gespeeld en zoek eigenlijk iemand die gewoon het nog eens wil spelen.
Heb zelf geen mods geïnstalleerd, maar ik sta er voor open.
Dus doe maar een pb of quote in dit topic
Heb zelf geen mods geïnstalleerd, maar ik sta er voor open.
Dus doe maar een pb of quote in dit topic