Gisteren ben ik weer naar de Media Markt geweest en na lang wikken en wegen heb ik de telefoon daar gekocht. Ik heb, ondanks dat ik nog 3,5 maand abonnement (Hi) over heb, ook een nieuw abonnement afgesloten (T-Mobile Smart Plus 300) en moest nog 50 bijbetalen.
Ik ben helaas niet 100% enthousiast over deze telefoon. Hoewel de camera geweldig is en foto's maken een genot is, heb ik met een aantal dingen grote moeite. Ik vergelijk dit toestel met het toestel dat ik hiervoor had, de Dell Streak, een telefoon met Android 2.2 met een beeldschermformaat van 5 inch.
Het is meer een review geworden, maar het doel was mijn ervaringen op te sommen. Bij deze eerst de nadelen:
Schermformaat + surfervaring: De teruggang van 5 naar 4 inch is wel erg groot. Voorheen hoefde ik bij de meeste site niet eens in te zoomen, maar nu ben ik dat constant aan het doen. Erg irritant en ook mijn grootste pijnpunt bij de Nokia. Ik had deze functie graag uit willen testen in de winkel, maar dat was niet mogelijk.
Browser: Hoewel dit probleem valt te verhelpen is de stock browser bij de Nokia een ramp. Tweakers kan ik bijvoorbeeld niet op een fatsoenlijke manier bekijken en elke handeling lijkt erg log. Dit was met de stockbrowser van Android wel anders... Zoals gezegd valt dit probleem te verhelpen door een andere browser (Opera) te installeren en dat maakt het al aanzienlijk prettiger, maar dan kom ik toch terug op het vorige punt dat het veel inzoomen is en daardoor nog altijd niet ideaal. Om één of andere reden worden Youtubefilmpjes via Opera met een wel heel erg beroerde geluidskwaliteit afgespeeld. Vergelijk het maar met een afgeragde LP. Maar goed, met apps als FastTube valt ook dat weer op te lossen. (Overigens werkt Youtube op de stock browser wel naar behoren)
OS - Menu->Instellingen: Ik vind het OS nog niet eens zo heel erg beroerd, maar waar mijn haren wel recht van overeind staan is het menu en dan met name de instellingen als je deze aan klikt. Waar Android en waarschijnlijk ook iOS en WP erg voor zichzelf spreken, heb ik me suf lopen zoeken om bepaalde dingen voor Symbian voor elkaar te krijgen. Voor zover ik heb gelezen een oud probleem, maar jammer om te zien dat het nog steeds niet goed is opgelost. Zo was ik bijvoorbeeld op zoek naar de instellingen voor wat betreft het geluid op de telefoon (ringtones e.d.) om deze uit te zetten wanneer ik dit wil. Na heel lang zoeken vond ik het eindelijk bij "Profielen". Als ik bij de instellingen dingen als "Telefoon" en "Bellen" zie staan, mag ik verwachten dat het daar ergens moet staan. Maar profielen? Verder was ook iets simpels als het toevoegen van contacten omslachtiger dan nodig was.
Downloaden: Dit is een ander extreem irritant nadeel. Ik heb een aantal apps gedownload (naast wat hierboven stond ook nog Whatsapp) en daarnaast nog wat updates. Te vaak krijg ik te zien dat er iets is fout gegaan bij het downloaden. Als er wel wordt gedownload loopt de download soms helemaal vast. Symbian wil daarnaast per sé dat je downloads één voor één download. Als er dus een download bezig is, staan andere downloads in de wachtrij. Op zich is dit niet vervelend, maar als een download vastloopt of storingen meldt, krijg ik dit met geen mogelijkheid weg uit de lijst, waardoor al die andere apps/updates in de wachtrij blijven staan. Hier heb ik nu al geregeld over lopen schelden, want dit kan ècht niet. Misschien is er een mogelijkheid om gefaalde downloads uit de lijst te verwijderen, maar dat mag iemand mij dan vertellen, ik heb in ieder geval geen idee.
Installeren: Bij Android moet je meestal een paar seconden wachten tot iets is geïnstalleerd. Dit kan variëren van 5 seconden tot soms een halve minuut. Bij Symbian heb ik voor een download van nog geen 1MB ten minste 2 minuten gewacht. Één keer heb ik zelfs meer dan 5 minuten moeten wachten tot iets was geïnstalleerd. De duur van een installatie is op zich nog niet heel vervelend, maar je MOET in de Nokia Store blijven, dus je kunt helemaal niets ondernemen in de tussentijd. Bij Android kun je echter alles doen wat je maar wilt in de tussentijd. Ook dit is een extreem irritant nadeel wat het plezier in het toestel drastisch doet terugnemen.
Naast deze minpunten zijn er voor mij ook voordelen te melden die het één en ander goed maken. Zie hieronder:
Unlocken: Dit gebeurt door middel van een schuifje wat je even naar beneden moet trekken. Geen gedoe dat je over je scherm moet swipen, wat veel prettiger werkt dan ik had verwacht. Bovendien hoef je niet dit schuifje te kunnen gebruiken als je snel een foto wilt maken. Even op de fotoknop drukken is genoeg om direct met je fototoestel aan de slag te kunnen. Het schuifje kun je ook langdurig wegschuiven, dan maak je van je telefoon een zaklamp wat ik briljant vind.
Lockscreen: De tijd en datum staat als het scherm uit staat altijd in beeld met minimale belichting en minimaal witgebruik (veel pixels worden overgeslagen). Bovendien is dit ook uit te zetten als je dit niet zou willen, dus voor iedereen wat wils.
Homescreens: Dit is voor mij puur een voordeel t.o.v. de Dell Streak en hoeft voor niemand anders te gelden. Dell heeft namelijk gekozen voor een mijns inziens afschuwelijke skin waar ik totaal niet mee om kon gaan. De Nokia is geen wereldwonder qua skin, maar doet het wel gewoon goed. Widgets en shortcuts zijn makkelijk te plaatsen en leveren eigenlijk geen problemen op.
Snelheid: De Dell begon wat traag te worden en als downloads/installaties buiten beschouwing worden gelaten is de Nokia lekker vlot met alles wat je er mee kunt doen.
Beeldscherm: De Dell had een 'gewoon' LCD-scherm (800x480) en de Nokia een Amoled-scherm (480x360). Weliswaar is de resolutie bagger, maar qua pixels per inch doen ze amper voor elkaar onder vanwege het grote verschil van beelddiagonaal. De Dell was prima in zonlicht, maar de Nokia doet hier nog een schepje boven op. In 'gewone' lichtomstandigheden is het toestel een klap beter. Het scherm is erg mooi!
Geluid: Als ik video's afspeel op de Nokia geeft dat echt een geweldig hard en behoorlijk helder geluid. Dit was op de Dell ook al dik in orde, maar dit is de overtreffende trap. Wat een boel geluid en wat een scherpte!
Echter is het resumerend niet zo'n geweldig plaatje. Alle nadelen die de Nokia heeft doet de Dell 10x beter, terwijl de voordelen slechts 'leuke handigheidjes' zijn die absoluut geen dealbreakers zijn voor wat betreft de Dell. Natuurlijk is de camera fantastisch en ik ga hier ook zeker gebruik van maken, maar vooralsnog ga ik er van uit dat dit toestel niet heel erg lang in mijn bezit zal blijven. Ik wilde eens wat anders proberen dan Android en het leek mij wel wat om eens iets compleet anders te nemen dan de meeste consumenten tegenwoordig hebben, maar ik heb achteraf gezien de handigheid van Android behoorlijk onderschat.