Ja, die heb ik ook een tijdje gebruikt met mijn vorige Android telefoon (HTC). Ik raad je wel aan om een iets degelijker model te zoeken, want bij deze is het clipje binnen een paar dagen al gesneuveld.
Ik ga er vanuit dat een stereo microfoon zoals
deze ook niet zal werken vanwege de indeling van de aansluiting? (of misschien alleen 1 kanaal..) Zou graag de repetities van mijn band op een iets hogere kwaliteit opnemen :)(stereo is niet echt nodig, maar zou wel tof zijn) De interne microfoon van de sxs is ook nog niet zo slecht, maar als er iets beters bestaat heb ik daar wel wat voor over. Of zou het toch vooral de software of andere hardware zijn die betere kwaliteit onmogelijk zou maken? (Heb apps gevonden die op 48000 hz en 128 kbps wav opnemen)
Dat is een heel ander probleem waar ik toevallig ook al mee bezig geweest ben.
De headsetaansluiting in alle Android telefoons die ik tot nu toe gezien heb is bedoeld voor de standaard headsetmicrofoon, dus mono. Stereo is misschien mogelijk via bluetooth, maar dat heb ik niet verder uitgezocht.
Wil je hoogwaardigere audio-opnames in mono maken, dan zijn de beste losse microfoons die je kunt vinden die van Edutige uit Korea (
http://www.edutige.kr/). Ze hebben verschillende modellen voor smartphones. Er zijn zeer gevoelige modellen voor het opnemen van colleges e.d. Er zijn ook minder gevoelige modellen met een vlak frequentieverloop, die bedoeld zijn voor het opnemen van popconcerten en voor het doen van betrouwbare audiometingen. Voor jouw gebruik zou ik eens kijken naar de Edutige EIM-004. Verder hebben ze headsetkabels met een regelaar voor het opnamevolume. Serieus goed spul, maar dat kost wel wat. De enige manier om daar vanuit Nederland aan te komen is Ebay. Er zijn meerdere Koreaanse handelaren actief die wereldwijd verzenden.
De kwaliteit van de microfoons in Androidtelefoons vind ik best wel redelijk. De grootste beperking is in praktijk dat ze minder geschikt zijn voor harde geluiden. In combinatie met een goede opname app zoals de apps die je al gevonden hebt kun je daar best wel goede opnames mee maken. Voor muziek zou ik dan zoeken naar een app die de automatische opnameregeling kan uitschakelen en die je een bruikbare opnamevolumeregelaar biedt.
Neem je colleges op of andere gebeurtenissen met veel storend omgevingsgeluid, dan is de app ClearRecord een absolute aanrader. Die kan het achtergrondgeluid erg goed wegfilteren tijdens de opname. Er is een gratis testversie in de Play Store te vinden die dat na de opname doet, zodat je het effect kunt vergelijken.