Nieuwe (glasvezel?) provider kiezen

Pagina: 1
Acties:

• marcvangend
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-06 19:53
Ik overweeg een nieuwe provider te kiezen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Hebben jullie wat tips?

huidige situatie
Ik heb nu een 3-in-1 glasvezel abonnement bij Alice. Dit biedt naast internet en telefoon een analoog tv/radio signaal. (Volgens mij betekent dat dus dat ik ben aangesloten via Glashart/WGDO?) Op zicht werkt dit goed, maar Alice lijkt sinds de overname door Tele2 op sterven na dood. Hun glasvezelaanbod is niet op de site terug te vinden, op e-mails krijg ik geen reactie en ik verwacht niet dat het servicepakket ooit nog uitgebreid gaat worden.

wensen
Ik ben een HTPC aan het bouwen die ik liefst ook wil gebruiken voor TV kijken, pauzeren en opnemen. Liefst zou ik de Nederlandse zenders in HD ontvangen (zie ook IPTV op je HTPC). Aangezien ik van Alice niets hoef te verwachten, zal ik dus moeten overstappen naar een andere provider als ik HD / IPTV wil. Lijbrandt lijkt (op papier) mooie en scherp geprijsde pakketjes te hebben. Overigens, glasvezel bevalt prima maar het is geen must.

vragen / problemen / beren op de weg
Er zijn genoeg negatieve meningen te vinden over Lijbrandt, KPN, Ziggo, UPC, etc. Overstappen lijkt in het algemeen een riskante onderneming. Is het wel verstandig om afstand te doen van een werkende set-up?

Daarnaast lees ik dat de overstap van glasvezel naar glasvezel nog niet soepel verloopt, en dat je (afhankelijk van de oude en nieuwe provider en het WBA/WGDO verhaal) soms wel 3 weken zonder TV, telefoon en internet kan zitten. Helaas, als je 3x met Lijbrandt belt om hier meer informatie over te krijgen, krijg je 3x een ander antwoord. Ook Glashart kon het mij niet uitleggen en beloftes om mij terug te laten bellen door een expert worden niet nagekomen.

Ten slotte krijg ik bij veel providers niet helder of, en zo ja hoe, ik hun (HD)TV direct in mijn HTPC kan laten binnenkomen. Een DVB-C kaart of een extra NIC is geen probleem, maar ik wil natuurlijk wel zeker weten dat het gaat werken...

Kortom: wat is wijsheid? Alvast bedankt.

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-09 19:05

The Wizard

Moderator Mobile
Een overstap WGDO / WGDO kan snel zijn, ik was binnen enkele uren over, mits je direct belt (met de nieuwe provider) wanneer de diensten van je lijn af zijn, dan kan deze de diensten activeren.

Op DVB-C zit (nog?) geen HD. Je had het topic al gevonden over IPTV op je HTPC, daar kun je veel info vinden.

Is Tweak geen optie? Levert ook op WDGO netwerken, hebben nu een leuke aanbieding (33% korting op de eerste 12 maanden).

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

• marcvangend
Bedankt voor je info. Tweak was nog niet naar boven gekomen op de vergelijkingssites, maar hun aanbod (met name glas alles-in-1 blauw) ziet er interessant uit.

Volgens de site van Tweak kan ik echter alleen "glas groen" (oftewel KPN / WBA, als ik het goed begrijp) bestellen waar ik woon. Dat vond ik gek, want heb ik niet WGDO op dit moment? Misschien een foutje op de site, dacht ik nog heel naief.

Een telefoontje naar Tweak deed het voorzichtige enthousiasme echter weer omslaan. Allereerst adviseerde de dame van de servicedesk mij regelrecht om geen glasvezel->glasvezel overstap te doen, ongeacht waar je vandaan komt en waar je naartoe gaat. Niet doen. Duurt lang.

Ondanks dit stellige advies heb ik nog even doorgevraagd waarom ik in mijn gebied geen "glas blauw" kan bestellen. Daarop legde ze uit dat technische mogelijkheden niet de enige factor zijn, maar dat KPN en Reggefiber ook onderling afspraken maken over wie welke wijk mag aansluiten. Daaruit volgt dat Tweak haar glas blauw pakket niet mag aanbieden in mijn wijk.

Als dit echt waar is, verbaast mij dat zeer. Hebben we als Nederlandse consumenten geen keuzevrijheid? Glazenwassers mogen ook niet onderling de straten verdelen. Ik zou denken dat de OPTA dit soort onderlinge afspraken niet goed vindt... wie weet hier meer over?

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:27

Fiber

Beaches are for storming.

Doe eerst eens een postcode-check op de diverse sites om te zien wat überhaupt je mogelijkheden zijn:
http://www.reggefiber.nl/
http://www.glashart.nl/
https://www.glasvezel-vergelijken.nl/

Voor kabel ook even op de site van je kabel provider kijken, Ziggo, UPC, etc.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• marcvangend
Fiber, bedankt voor je input, die sites heb ik allemaal al gezien. De Reggefiber site stuurt je overigens voor de postcode check glashard door naar Glashart. Glasvezel-vergelijken en vergelijkbare vergelijkingssites bevatten allemaal te weinig info om mijn vragen te kunnen beantwoorden. Overal wordt uitgegaan van "glasvezel is glasvezel" en het verschil tussen KPN/WBA en Reggefiber/WGDO lijkt angstvallig verzwegen te worden.

Als ik op glasvezel-vergelijken.nl kon aangeven wat mijn huidige abonnement is en vervolgens kon filteren op "overstaptijd: gegarandeerd < 5 werkdagen" en "TV signaal geschikt voor HTPC", dan zou ik de eerste zijn om het te gebruiken. Tot die tijd: tweakers.net!

• Fiber

Fiber

Snap ik, maar je krijgt er wel een handvol providers uit die op dit moment op jouw adres mogelijk zijn. Alle andere providers kun je dan sowieso buiten beschouwing laten. Als je dat lijstje dan hier post dan kunnen we veel gerichter advies geven.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Het is ook moeilijk om erachter te komen wat erachter zit, WDGO, WBA of WBA+.

Zoals ik al zei, WDGO --> WDGO is simpel, WBA(+) --> WBA(+) is al een stuk lastiger en WDGO --> WBA (of visa versa) is gegarandeerd minimaal enkele weken downtime (ivm afbreken lijn en weer opbouwen).

Tweak heeft mijn overigens zeer goed geholpen toen ik overstapte van XMS naar Tweak, totaal geen problemen. Misschien heeft dit ook te maken met wie je aan de lijn krijgt.

Je zou altijd nog een keer kunnen bellen, of mailen, dat gaat ook vlot bij ze, om te vragen of ze kunnen kijken in wat voor een gebied je zit. Maar als de postcode check alleen groen geeft, is dit bijna altijd een WBA gebied, vooral als glasvezel al een tijdje ligt, de kans is klein dat het toch een WDGO gebied is.

WDGO en WBA worden niet meer uitgerold, alles wordt nu onder het noemer van WBA+ aangelegd.

• marcvangend
Fiber schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 14:51:
Als je dat lijstje dan hier post dan kunnen we veel gerichter advies geven.
OK, volgens glasvezel-vergelijken.nl is mijn lijstje: Concepts ICT, InterNLnet, KPN, Lijbrandt, Plinq, XS4all en (zakelijk) Helden van nu. Wel opmerkelijk dat Tweak hier niet tussen staat, net als KickXL en Tele2, die op hun eigen sites allemaal zeggen te kunnen leveren op mijn postcode.

The Wizard:
Mijn glasvezel verbinding ligt er al een aantal jaren. Ik heb steeds geconcludeerd dat ik WGDO heb omdat er analoge TV uit mijn modem komt, maar misschien klopt dat dan toch niet helemaal? Hoe zou ik erachter kunnen komen wat voor aansluiting ik nu heb? Als ik vanaf mijn werk een traceroute doe naar het WAN IP van thuis, loopt dat steeds via vlan51.newxr2.nik-asd.internl.net - zegt dat iets? Ik zal in elk geval nog eens een mailtje naar Tweak sturen.

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
marcvangend schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 16:23:
The Wizard:
Mijn glasvezel verbinding ligt er al een aantal jaren. Ik heb steeds geconcludeerd dat ik WGDO heb omdat er analoge TV uit mijn modem komt, maar misschien klopt dat dan toch niet helemaal? Hoe zou ik erachter kunnen komen wat voor aansluiting ik nu heb? Als ik vanaf mijn werk een traceroute doe naar het WAN IP van thuis, loopt dat steeds via vlan51.newxr2.nik-asd.internl.net - zegt dat iets? Ik zal in elk geval nog eens een mailtje naar Tweak sturen.
Zit je soms in Amsterdam? Volgens mij is dat de enige plek waar Alice actief is (geweest). Ik vraag me af of dat netwerk onder de noemer WDGO valt.

Je internet is via het InterNL netwerk, hetzelfde netwerk waar onder andere XMS ook gebruik van maakt.

Er zijn enkelen op het forum (Denan bijv) die je meer inzicht in je netwerk kunnen geven.

• Yogoi
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 31-05 15:39
The Wizard schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 15:13:

WDGO en WBA worden niet meer uitgerold, alles wordt nu onder het noemer van WBA+ aangelegd.
WBA+ (tegenwoordig WMP+ trouwens) is een variant op het WBA netwerk.
'gewoon' WBA is er dus nog steeds want dat is wat KPN CM gebruikt en ook partijen als Tweak groen.

WMP+ is een dienst op het WBA netwerk waarbij GHM IPTV zit en een CATV dienst.
Dit word gebruikt door partijen als Lijbrandt, Edutel en ConceptsICT (deze leveren ook allemaal WGDO maar dat is per stad bepaald)

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Maar WBA netwerken worden toch niet meer aangelegd? Alles is tegenwoordig toch WMP+ wat aangelegd wordt?

Ik dacht dat op WMP+ de IPTV streams van KPN kwamen. Dus WMP+ is dus eigenlijk WDGO maar dan geschikt voor alle providers, maar met de WBA techniek? (VLAN's via een aparte router).

Verwijderd

@marcvangend. Aangezien je nu glas van Alice hebt, kan het niet anders dan dat je in Amsterdam woont, of in Rotterdam. Beide steden kennen vanuit het verleden een uitzondering situatie en kunnen niet geschaard worden onder WGDO aangezien BBned ( dus later Tele2 ) de actieve operator is.
In beide steden wordt zo wie zo geen WGDO geleverd. In Amsterdam inmiddels wel WMP+, maar in Rotterdam niet. Een overstap in Amsterdam is inmiddels wel op een beheerste manier mogelijk. Inderdaad waren daar in het begin wel moeilijkheden mee, maar intussen zijn er legio voorbeelden van goede migraties.

Wil je ATV en DVB-C houden dan zul je moeten kiezen uit Lijbrandt/ Vodafone of één van de andere WMP+ partijen. KPN levert geen ATV/ DVB-C.
In alle gevallen krijg je geencrypte IPTV ( HDTV )-streams die niet werken op je HTPC zoals je dat in andere ( WGDO ) forums leest.

• Fiber

Fiber

Maar wel een open en zeer fraaie SD DVB-C stream als extraatje...

Verwijderd

@Fiber: dat klopt, maar dat is dan ook wel een heel erg briljant concept.

• Yogoi
The Wizard schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:13:
Maar WBA netwerken worden toch niet meer aangelegd? Alles is tegenwoordig toch WMP+ wat aangelegd wordt?

Ik dacht dat op WMP+ de IPTV streams van KPN kwamen. Dus WMP+ is dus eigenlijk WDGO maar dan geschikt voor alle providers, maar met de WBA techniek? (VLAN's via een aparte router).
WBA is het netwerk en WMP+ is een dienst op dat netwerk.
De WMP+ dienst is eigenlijk glasvezel zoals we dat kennen vanuit WGDO.

en de streams ligt wat ingewikkelder.
Op WBA zijn het technisch gezien altijd KPN streams, of het nu WBA of WMP+ is.

Er zit echter wel daadwerkelijk een significant verschil tussen de KPN IPTV dienst en de GHM IPTV dienst.
maar misschien ben ik niet de beste om dat uit te gaan leggen. Ik ben wat bevooroordeeld denk ik ;)

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-09 15:02
The Wizard schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 20:13:

WMP+ is gewoon de nieuwe benaming voor het oude WBA+.

Momenteel heb je 3 typen netwerken onder de KPN /RF vlag:
WGDO (packetfront netwerk met GHM streams en DVB-C)
WBA (KPN only netwerk waarop de providers met een KPN portfolio leveren - WBA streams en geen DVB-C, analoog)
WBA+ (FIbers van KPN maar diensten van GHM. Dus DVB-C, Analoog en WBA+ streams. Dus veel hogere bitrate bij HD dan de WBA streams)

Op het 1e netwerk leveren partijen als OBN/XMS/etc. Op het 2e netwerk XS4all/KPN. De laatste groep is Lijbrandt/Edutel/Concepts/KickXL/Vodafone.

TS zit echter in een afwijkende situatie. In Amsterdam / Rotterdam ligt het oude BBNED fiber netwerk waarop InterNLnet/Alice diensten leveren. Het beheer van dat netwerk (fysiek) ligt nu bij Reggefiber maar de geleverde diensten wijken sterk af van de WGDO / WBA / WBA+ portfolio's.
Eigenlijk verwacht ik daar ook geen productvernieuwingen meer, ik ben nu al bijna 12 maanden weg bij Alice/Inl/Tele2 en ik heb ze nog geen nieuwe fiber propositie zien maken. Alleen wat vernieuwingen op de bestaande portfolio's. Erg jammer aangezien we toch de partij waren die op dat gebied voorop liep.

Bij elke overstap in Amsterdam (rotterdam heeft volgens mij nog geen WBA+/WBA) zul je op een WBA of WBA+ aansluiting terecht komen. Welke provider je daarbij neemt maakt niet zoveel uit al zou ik persoonlijk voor een WBA+ aansluiting gaan. Veel betere HD kwaliteit en analoog/dvb-c in de bundel. Wel zou ik met overstappen nog even wachten. Er ligt al een proces klaar maar dat is erg arbeidsintensief en foutgevoelig. De kans op downtime is groot. Men is echter bezig om daar verandering in aan te brengen dus als je nog wat maanden kunt wachten zou je straks (bijna) naadloos kunnen overstappen.

• Fiber

Fiber

Hey Yogoi! Maar welke zou de TS nou het beste kunnen kiezen als opvolger van Alice met een zo vlot mogelijke overstap? :)

@Denan, Eindelijk iemand die echt weet hoe het zit en de TS uit de brand helpt...! :)

[ Voor 28% gewijzigd door Fiber op 23-02-2012 21:07 ]

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
denan schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 21:03:
[...]

WGDO (packetfront netwerk met GHM streams en DVB-C)
WBA (KPN only netwerk waarop de providers met een KPN portfolio leveren - WBA streams en geen DVB-C, analoog)
WBA+ (FIbers van KPN maar diensten van GHM. Dus DVB-C, Analoog en WBA+ streams. Dus veel hogere bitrate bij HD dan de WBA streams)
Niet helemaal correct, WGDO is ook een Genexis netwerk :).

• Yogoi
Fiber schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 21:04:
Hey Yogoi! Maar welke zou de TS nou het beste kunnen kiezen als opvolger van Alice met een zo vlot mogelijke overstap? :)

@Denan, Eindelijk iemand die echt weet hoe het zit en de TS uit de brand helpt...! :)
Ik ben het met Denan eens in deze situatie. Stel overstappen nog even uit tenzij je het echt heel graag wil.
Momenteel is het een redelijk hoog risico. Ik verwacht echter wel dat hier redelijk snel verandering in komt.

Als ik kan kiezen tussen WBA en WMP+ zou ik elke keer voor WMP+ gaan.
De HD streams + DVB-C geeft de doorslag. (en vrije keus in m'n router is ook erg prettig!)

• marcvangend
Iedereen enorm bedankt voor alle informatie. _/-\o_ De afkortingen vliegen me om de oren, maar ik leer heel veel over hoe het nou eigenlijk echt zit. Het klopt dat ik in Amsterdam zit, Indische buurt om precies te zijn.

Het is mij inmiddels duidelijk dat ik het beste voor een WMP+ provider kan kiezen. Ik heb geen grote haast om over te stappen, zeker als de HD stream van WMP+ (zoals BéSkou opmerkt) toch niet via de HTPC gekeken kan worden.

Ook lijkt het nu duidelijk wat voor TV kaart ik moet aanschaffen voor de HTPC. Eentje die zowel analoog als DVB-C kan ontvangen, gaat nu én straks doen wat ik nodig heb.

Wat mij nog niet helemaal duidelijk is, is hoe ik nou zelf aan een provider kan zien of het WMP+ is wat ze aanbieden. Neem bijvoorbeeld KickXL, hoe kan ik nou als 'simpele' consument (in elk geval ben ik geen Denan of Yogoi) beoordelen wat ik krijg?

En dan nog een vraag: Het is goed om te horen dat er wordt gewerkt om het overstappen in de toekomst soepeler te laten verlopen, maar hoe kan ik over een paar maanden weten of de toekomst al gearriveerd is? Kunnen we officiele aankondigingen van de betreffende providers verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Eigenlijk is het redelijk simpel: In ieder geval geen KPN. En in Amsterdam/Rotterdam blijkbaar dus ook geen Alice/InterNLnet/Tele2. Verder is alles goed.

Is dit een correcte samenvatting, Denan, Yogoi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasKlaas
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:25
Zelf zou ik nooit weer voor Tweak Kiezen.
Heb Tweak Blauw alles in 1, 35mb

Ze houden geen rekening met de gewenste oplever datum.

Meegeleverde router is een vage ADSL modem/router waarbij het het internet op een van de LAN poorten aangesloten wordt. Deze ADSL modem/router wordt dus oneigenlijk gebruikt en wat dat voor de beveiliging betekend weet ik niet. Wel weet ik dat er nadat ie 45 minuten aangesloten was op internet al verschillende poorten, die niet open horen te staan, open stonden.
Telefonie werkt niet, zoals je zou verwachten, via de genexis modem, maar zou via de meegeleverde ADSL modem/router moeten gaan.
Omdat ik de vage meegeleverde router niet wens/durf te gebruik ben ik gedwongen een extra kastje te kopen om telefonie mogelijk te maken. Dit omdat de firma tweak het niet voor elkaar krijgt de telefonie via de Genexis modem te laten lopen.

Het koste Tweak 3 weken om de digitale TV werkend te krijgen.

Helpdesk geeft vaak nietszeggende/ onjuiste antwoorden.
b.v. Is het mogelijk via SSL te downloaden van de newsserver?
Antwoord: Ons netwerk is zo opgemaakt dat er niet gezien kan worden wat u aan het downloaden bent. Het apart activeren van SSL wordt daarom helaas niet door ons netwerk ondersteund.

Toezeggingen worden niet nagekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KlaasKlaas schreef op woensdag 07 maart 2012 @ 14:53:
Zelf zou ik nooit weer voor Tweak Kiezen.
Heb Tweak Blauw alles in 1, 35mb

Ze houden geen rekening met de gewenste oplever datum.

Meegeleverde router is een vage ADSL modem/router waarbij het het internet op een van de LAN poorten aangesloten wordt. Deze ADSL modem/router wordt dus oneigenlijk gebruikt en wat dat voor de beveiliging betekend weet ik niet. Wel weet ik dat er nadat ie 45 minuten aangesloten was op internet al verschillende poorten, die niet open horen te staan, open stonden.
Telefonie werkt niet, zoals je zou verwachten, via de genexis modem, maar zou via de meegeleverde ADSL modem/router moeten gaan.
Omdat ik de vage meegeleverde router niet wens/durf te gebruik ben ik gedwongen een extra kastje te kopen om telefonie mogelijk te maken. Dit omdat de firma tweak het niet voor elkaar krijgt de telefonie via de Genexis modem te laten lopen.

Het koste Tweak 3 weken om de digitale TV werkend te krijgen.

Helpdesk geeft vaak nietszeggende/ onjuiste antwoorden.
b.v. Is het mogelijk via SSL te downloaden van de newsserver?
Antwoord: Ons netwerk is zo opgemaakt dat er niet gezien kan worden wat u aan het downloaden bent. Het apart activeren van SSL wordt daarom helaas niet door ons netwerk ondersteund.

Toezeggingen worden niet nagekomen.
Ik heb je reeds beantwoord in het Tweak Glasvezel topic omdat er zaken zijn die per definitie niet kloppen. Wat is het nut van dubbel posten en oude threads die totaal niks met jou subject te maken hebben om hoog te schoppen?
Pagina: 1