iPad als menukaart in restaurant

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zandhuis
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-08 13:13
Ik vlieg regelmatig via JFK. In T2 heb je een soort van dranken/sandwich bar (Croque Madam) waar je via i-pad's je bestelling kunt doen. Direct afrekenen via creditcard en klaar. De i-pad's zitten vast in een frame op de scheidingswanden tussen de tafels. Tegen betaling krijg je een internet verbinding (mail checken etc).
http://www.flickr.com/photos/crankyflier/5196191681/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 23:43
Het hierboven genoemde voorbeeld is tot nu het beste geimplementeerd en haalbaar van alle voorbeelden in mijn mening. Maar het maakt wel heel veel uit wat je verkoopt. Bij zo'n bar op de luchthaven gaat hem om snelheid en hapjes/drankjes. Wil je gaan dineren wordt het wel een ander verhaal.

Volgens mij is zoiets het makkelijkst te koppelen aan de stoel.
Deze staat altijd dichtbij, heeft ruimte zat in zitting en leuning om eea in te verwerken.
Je lost dan een aantal andere zaken ook op, diefstal (maak hem vast met een draad ook al gaf je aan dat niet te willen), met dat draad kan je het apparaat ook opladen, en er een alarmeringssysteem op bedenken.

Je kan dat koppelen met een verlichting of iets dergelijks, zodat de obers gelijk kunnen zien wie er hulp nodig heeft. Voor bestellingen hoeft de ober niet meer langs te komen, want deze gaan rechtstreeks naar de keuken/bar. Met een RFID chip of iets dergelijks kan je de stoelen aan tafels koppelen, voor het geval je daar mee schuift in opstelling (denk aan groepen etc).

Is een soort semi zelfbediening, want men kan ook gelijk betalen, bon uitprinten/emailen etc.
Geef ze een unieke code mee als ze betaald hebben, zodat men door de deur kan naar buiten al dan niet met parkeerkaartfunctie/garderobe en weet ik het wat al niet meer. Op deze manier voorkom je dat gasten vertrekken zonder te betalen. Als er ook nog meer diensten worden aangeboden, denk aan hotel/minibar/stomerij/bloemen weet ik het, kan je dat allemaal mooi integreren in 1 rekening.

Misschien dat je als extra veiligheid net als in hotels, ID moet vragen.
Je kan tegenwoordig zelfs bij de moderne paspoorten de RFID chip uitlezen.

Ik persoonlijk zou me dan wel zorgen maken wat er met al die informatie gebeurt.
Alhoewel je voor klanten die dat wensen mooie optie's kan bedenken, begroeting met naam, vaste klanten korting, VIP service, mogelijkheid tot boeken van tafels vooraf, onder de aandacht brengen van extra & nieuwe diensten en producten.

Mogelijkheden zijn eindeloos, en hoeft niet op te houden, waar het begint, denk aan taxi bestellen, en online checkin voor mensen die van ver komen. Tevens kan men zich vermaken tijdens het wachten op bestellingen, alhoewel dat natuurlijk indruist tegen het sociale contact/aspect van samen (zakelijk of prive) "uit" eten2.0 noem ik het dan maar. Toch kan het handig zijn voor een zakenman/vrouw die alleen reist/eet, kinderen te vermaken (zit je wel met geluid) etc.

Om te beginnen zou je een hoekje kunnen inrichten om het concept te testen als je zover bent, en om te zien wat wel en niet aanslaat. Tevens krijg je dan reactie terug van je klanten waar je uit kan opmaken of het een succes is of niet, of wat er wel en niet goed aan is.

Nog een link naar bedrijf uit Israel die dit al met redelijk succes in de markt heeft gezet.
http://www.emenu-international.com/ipadMenuRestaurant
Kan je wat ideeen opdoen, en zien hoe zij bepaalde problemen hebben getracht te ondervangen, zoals ook in dit topic besproken. Kijk daarvoor bij "ipad menu challenges" in de menu balk van de website.

[ Voor 10% gewijzigd door Yippie op 18-02-2012 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chriroz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-07 17:03
In Japan is dit uiteraard al een beproeft concept. Er zijn complete landelijke ketens van izakayas (japans type restaurant/bar met heel veel soorten kleine hapjes) waar je via een display kan bestellen.

Helaas is er erg weinig engelse informatie te vinden over deze ketens.

Betalen doe je pas bij de uitgang waar je na het doorgeven van je tafelnr. de rekening krijgt en weg mag als je die hebt betaald. Deze displays zijn een stuk robuuster gebouwd dan een ipad. Daardoor zijn ze ook een stuk minder diefstal gevoelig Ook hebben ze op elke tafel een dock waarvanuit je hem ook nog kunt bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Leuk idee natuurlijk, alleen de mogelijkheden zijn niet erg duidelijk uitgekristalliseerd. Een simpele app op mijn eigen telefoon zou misschien ook interessant zijn. Dan kan je reserveren, bestellen, etc. Heb je meteen geen problemen meer met diefstal. Wie jat er immers zijn eigen telefoon? Nou, nou?

[ Voor 8% gewijzigd door Oyster op 19-02-2012 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:02
lordgandalf schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 10:13:
Ik denk dat de QR code + app / website een beter idee i dan veel geld uitgeven om iedere klant een dure tablet te geven.
Natuurlijk wel een aantal degelijke maar goedkopere tablets bij de hand hebben voor als mensen geen mobiel of tablet hebben.
En desnoods nog wat nette uitgeprinte menu`s voor als een klant gewoon een papiere versie wil hebben (want dat zal ook nog voorkomen)

Ik zou de qr code naar een website laten wijzen die alleen op te roepen is via het interne wifi netwerk.
En hierbij in de QR code een tafel nummer mee nemen dan kan je met de meeste mobiele aparaten erbij.
En als je een app maakt bouw er dan functies in die mensen voordeel geven op bepaalde items.
Zodat er een reden is om de app te gaan gebruiken.
Deze optie lijkt mij veel beter en vooral rendabel. Een Ipad is een leuke gimmick en het is waarschijnlijk goed voor het image van je restaurant, maar over twee jaar is diezelfde Ipad alweer oud en krijgt iedereen het gevoel dat het restaurant met ouderwetse dingen werkt. Je zult dus de Ipads elk jaar/elke twee jaar moeten afschrijven wat natuurlijk veel geld kost en nog steeds niks toevoegt aan de winstgevendheid van het bedrijf.

Een QR code daarentegen die mooi in elke tafel zit verwerkt met een eigen code per tafel blijft up to date, geeft nog steeds een 'hippe' indruk en de kosten zijn aanzienlijk minder. En voor de mensen die geen smartphone willen gebruiken kun je altijd gewoon een paar ouderwetse menu kaarten aanschaffen.

Als je dan toch per se voor een Ipad wil gaan zou ik ze niet laten ophalen/uitdelen door het personeel, maar gewoon een gleuf in de zijkant van de tafel maken waar de Ipad kan worden ingeschoven en kan worden opgeladen. Op deze manier heeft iedereen altijd de 'menu kaart' bij de hand en als het eten op tafel staat zit de tablet mooi opgeborgen in de tafel zodat er ook niks overheen kan vallen. Je kunt op deze manier zelfs een controle systeem maken zodat je ziet of alle Ipads terug in de tafel zijn geschoven als een groep besluit te vertrekken.

[ Voor 14% gewijzigd door zynex op 22-02-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zich een goed idee, maar ik sluit me volledig aan bij CappieL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat zeker voor hogere opbrengsten kan zorgen op moment je praat over het bestellen van drankjes etc. Wanneer je in een restaurant zit vooral met kinderen, en soms gewoon normaal, is het vaak zo dat je de obers apart moet roepen voor een extra drankje, en dat je dan al gauw denkt van: ach laat maar, ik heb al wat gedronken en ik moet nu weer apart roepen en het duurt toch al zolang, daarnaast zie je obers vaak lange tijd heen en weer lopen met bestellingen opnemen en per tafel staat een ober zeker 5 minuten te wachten, en totaal 10 minuten per tafel, om de bestelling op te nemen, vergissingen komen ook voor. ;)

Alleen denk ik wel dat je af moet van de ipad gedachte, en gewoon een andere tabblad (galaxy tab whatever) moet gebruiken, en dat het daar ook op moet werken! HTML 5 site is gewoon de shit ;) Beter dan die Ipads Ipad is super gaaf hoor! niet verkeerd begrijpen, maar op moment dat je zoiets gaat doen is een ipad alleen maar leuk als speelgoed, want wat krijg je hierdoor met de ipads: Je ipad gaat niet als menu kaart gebruikt worden, de kinderen gaan tijdens hun eten alleen maar met de ipad spelen, ipad wordt extra vies, nu krijg je een kleurplaat, maar dan krijg je een ipad. En als je bordjes op gaat hangen van: Ja kinderen mogen niet aan Ipads zitten / eigen risico etc. bederf je weer een hoop plezier, / spanning etc. dat is jammer..

Echter als je nou een goedkopere ipad neemt, met wel wat mogelijkheden, dan is het leuker. Verder denk ik dat je idee heel erg leuk is, alleen dat de ipad prijs dan gewoon op 250 euro moet komen op een gegeven moment, en wat samsung nu doet met dat oprolbare papier in de toekomst nog beter wordt? En dit voor restaurants de toekomst wordt, daarnaast is een Galaxy tab / Samsung telefoon vaak sterker tegen vallen dan een ipad.

Je punt is gewoon: een Ipad is veel leuker (true) en simpeler, alleen voor een menukaart hoef het niet een ipad te zijn, je leuke waarde zit in de extra functionaliteiten van de ipad, die kinderen en mensen aan tafel gaan gebruiken, als je die niet wilt kunnen ze neit zo goed een andere tablet gebruiken.

Daarnaast kan het best zo zijn, dat als je een app gaat maken voor de ipad hier weer onderhoud aan komt (zie nieuwe ipad 3 met verhoogde resolutie) moet je je hele app weer aanpassen.

Als je HTML 5 / whatever gebruikt, dan heb je dat soort dingen misschien minder? Ik roep maar wat hoor.
Daarnaast heb je ook veel techneuten die hun eigen apparatuur willen aansluiten / ipad / tablet / galaxy s / iphone en deze vinden hun eigen telefoon misschien nog veel prettiger. Stel je voor, je cola is bijna op en je pakt je iphone drukt op extra cola, en er komt binnen 5 minuten een ober je cola brengen ;) Dat is toch gaaf?

Alleen alles op de ipad alleen is niet zon goed idee denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.dealextreme.co...6mb-ddr2-4gb-flash-119180

hey kijk, leuke tablet, moet toch werken met zo'n menukaart? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben er al geweest en het gaat nergens over als je over het eten en drinken praat.
Zoveelste 'hype' restaurant/club met te hoge prijzen die je overal in Nederland aantreft.
En die menukaarten op een scherm is ook maar een momentopname en niks nieuws
want of je nu een menukaart op een scherm toont of een Facebook pagina,uiteindelijk
is het maar een pagina. En om daar nu veel geld voor te betalen is ook onzinnig tenzij
je waarde aan een 'beleving' hecht i.p.v de kwaliteit van het eteh en drinken. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 12:52
Dat meen je toch niet? Zo'n apparaat is lang niet zo soepel als een iPad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iPads verwerken in de tafel, met een schuifluikje erop, zodat ze niet vies worden bij het eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ThinClientQ schreef op zondag 18 maart 2012 @ 11:37:
[...]

Dat meen je toch niet? Zo'n apparaat is lang niet zo soepel als een iPad.
Ten eerste weet je dat proberen niet en ten tweede, als het slechts om een menu gaat zal die soepelheid niet zo nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PjotrStroganov
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19-09 07:55
Bever! schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:11:
vieze bedoeling zo'n tablet met vingers erop
Net zoals die borden en glazen die nooit worden afgewassen zeker.;)

PSN/XBL/Steam ID: PjotrStroganov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog even aanvullend op een eerdere reactie.

In Nederland zul je in de betere restaurants(denk aan een Michellinster restaurant)
de iPad veelvuldig aantreffen als gebruiksartikel voor veelal presentaties van een en
ander. Voorbeelden zijn De Zwethheul. en The Ivy Rotterdam.
Pagina: 1 2 Laatste