• smartie89
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Beste Tweakers,

Laat ik eerst beginnen te zeggen dat ik niet goed weet waar ik deze moet plaatsen, als de mod een betere plaats weet zie ik het vanzelf ;)

Voor stage ben ik bezig met het ontwikkelen van een webapp voor tablet (wat waarschijnlijk een iPad wordt). Deze webapp gaat fungeren als menukaart in een restaurant. Dit restaurant is onderdeel van een grotere organisatie binnen de congres en evenementen branche en zit dus ook op deze manier in een algemeen gebouw.

Naast het ontwikkelen van een digitale menukaart hou ik me ook bezig met de hele realisatie van dit project.
Hierbij moet je dus denken aan (service)contracten, contact met leveranciers, contact met verschillende afdelingen en het verkrijgen van een breed draagvlak binnen de organisatie.
Het volgende onderdeel is: diefstalbeveiliging. En daar ligt voor mij de vraag aan jullie.

Uiteraard staat de beleving van de gast centraal en hierbij hoort ook persoonlijk contact met de gastheer/vrouw.
Daarom heb ik de keuze gemaakt om de ipads mobiel te houden en geen bestelsysteem in te bouwen.

Een hardware oplossing; in de vorm van een kabel of tafelhouder als beveiliging is dus geen oplossing. Dit zijn vaak gruwelijk lelijke oplossingen en het beperkt ook de bewegingsvrijheid van de gast aan tafel (menu's worden vaak aan elkaar doorgegeven etc.).
De volgende oplossing die in mij op komt is om, net als in een winkel, poortjes te plaatsen aan de ingang en de iPads van een sticker te voorzien, zodat de poortjes afgaan zodra de iPad er langs komt. Een nettere oplossing kan ik niet bedenken.

Ik zou graag jullie mening over dit onderwerp zien, tips en misschien zijn jullie ook nog wel bekend met restaurants waar ze al op deze manier een menukaart hebben en ik eens kan gaan kijken.

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-05 17:41
Als ik in een restaurant ga eten, neemt de ober altijd de menukaarten mee als er gekozen is... Probleem opgelost, toch?

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Niet op het moment dat mensen weggaan voor er besteld is.

Die stickers zou je inderdaad kunnen overwegen, nadeel is wel dat als ze het op een rennen zetten het nog wel eens verkeerd af kan lopen...

Andere manier zonder ketting oid kan ik zelf zo even niet bedenken.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

GPS tracking? :P

Is er geen manier om op locatiebepaling te doen op een iPad? Zoja, een perimeter afbakenen en mooi alarm als er gestolen wordt.

Je zou een gelijkaardig systeem kunnen gebruiken als bv. kledingwinkels, eventueel met een RFID-tag?

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-05 13:23
zou een goedkopere tablet hier niet al aan kunnen voldoen, dat in verband met diefstal de kosten nog te zijn overzien

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-05 10:30

jopitan

It's just a fact

smartie89 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:01:
Een hardware oplossing; in de vorm van een kabel of tafelhouder als beveiliging is dus geen oplossing. Dit zijn vaak gruwelijk lelijke oplossingen en het beperkt ook de bewegingsvrijheid van de gast aan tafel (menu's worden vaak aan elkaar doorgegeven etc.).
De volgende oplossing die in mij op komt is om, net als in een winkel, poortjes te plaatsen aan de ingang en de iPads van een sticker te voorzien, zodat de poortjes afgaan zodra de iPad er langs komt. Een nettere oplossing kan ik niet bedenken.
Ik denk ook dat poortjes geen optie zullen zijn met een sticker.
Ten eerste kun je een sticker er makkelijk afhalen en ten tweede reageren soms poortjes niet (hoe duur ze ook zijn). Daarnaast zijn er technieken in tassen om een apparaat in een tas onzichtbaar te maken, wat vaak wordt gebruikt door mensen die kleding jatten uit winkels in hun tassen.

Je zou sowieso ZoekMijnIpad moeten inschakelen en wachtwoorden instellen voor het gebruik van verschillende apps. Zo zorg je ervoor dat je je IPAD altijd kunt volgen. Daarnaast zou je de opdracht kunnen geven aan de bedienden om na het betalen van de rekening te checken of de ipad er nog ligt. Camera's plaatsen spreekt voor zich neem ik aan.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• hars73
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-03 23:32

hars73

Papa van Dewi en Robin :-)

Zou een e-reader misschien niet een goedkoper/beter alternatief zijn?
Die hoef je ook veel minder vaak op te laden.
Tevens zijn ze minder duur in aanschaf en bij eventuele diefstal.

Nadeel is natuurlijk dat je minder flexibel bent in de presentatie en weergave.
En je geen GPS tracking app kunt installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door hars73 op 16-02-2012 16:10 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
hars73 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:09:

Moet je wel 1 met verlichting hebben, niet elk restaurant is even licht.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Poltergeist schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:03:
Als ik in een restaurant ga eten, neemt de ober altijd de menukaarten mee als er gekozen is... Probleem opgelost, toch?
Ja, maar dan moet de ober ze ook uitdelen en erbij blijven staan terwijl je kiest....
En da's:

A ) niet rendabel voor restaurant als er meerdere tafels zijn (kiezen kan zo 10 minuten per gast kosten, en misschien willen ze eerst even wat drinken/kletsen voordat ze het menu doorkijken)
B ) uitermate irritant & intimiderend voor de gasten als er een ober continu naast je staat en meekijkt of je de ipad niet in je tas stopt

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:17

Bever!

3

vieze bedoeling zo'n tablet met vingers erop

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 19:13
Maak een wifi blindspot vlakbij de uitgang, zodat de iPad z'n netwerk verliest zodra je daar doorheen komt. Bouw vervolgens een app die een luid alarm geeft zodra er geen wifi signaal ontvangen wordt. Uiteraard zorg je dat er bij de uitgang iemand staat of zit om de boefjes even op te vangen.

Nadeel: als je wifi in het restaurant om de een of andere reden wegvalt krijg je een teringherrie.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

• jopitan

jopitan

It's just a fact

hars73 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:09:

Aangezien hij al overweegt een Ipad aan te schaffen als menukaart neem ik aan dat het vooral om de kwaliteit gaat die hij wil weergeven. Daarnaast is een e-reader verre weg van gebruiksgemak voor snelle bestellingen plaatsen enzov.

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Mij ontgaat het hele nut om dit digitaal te doen.

Wat is er mis met een nette menukaart in een boek.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)

• jopitan

jopitan

It's just a fact

De investeringen voor dat soort panelen zijn erg hoog. Dan zou de Ipad nog een goedkopere bedoeling zijn.

Krijg je trouwens niet meer opties beschikbaar met de Ipad als je hem jailbreakt en daar een software voor schrijft? Dus dat je de hele Ipad kunt afsluiten voor andere apps en je eigen beveiliging kunt inbouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door jopitan op 16-02-2012 16:18 ]

• smartie89
Nog even ter toelichting op de poortjes: Het restaurant is onderdeel van een 'zalen complex' en er is ook nog een receptionist waar mensen langs moeten (dubbele controle) dus de kans is klein dat als iemand er 1 mee neemt het op een lopen zal zetten, ze zullen eerst een verdieping omlaag moeten en nog langs de receptionist.

Dan waarom we digitaal gaan, we willen graag iets extra's toevoegen (uiteraard) maar we kunnen ook op een gemakkelijke manier bijvoorbeeld een weekmenu promoten, als het restaurants exclusief verhuurd wordt kunnen de iPads op tafel gezet worden en bijvoorbeeld een diavoorstelling van de klant afspelen. Filmpjes tijdens presentaties etc.

Waarom de iPad en niet iets minders: Het straalt kwaliteit uit, er moeten filmpjes afgespeeld worden, overgangen moeten vloeiend zijn, bediening moet vloeiend en intuïtief gaan. Er moet dus voldoende kracht zijn...

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik ga uit eten met 10 man, zet je dan ook 10 ipads op tafel of moeten we dan op de ipad wachten voordat we het menu kunnen zien?

• TIGER79
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-03 08:44
dat laatste kan natuurlijk ook met de kwalitatief betere (en duurdere) Android-tablets...
Een Samsung Galaxy of een Asus transformer (Prime)... Deze stralen net zoveel kwaliteit uit wat dat betreft en ebspaar je toch wel een lekkere 100+ euro per tablet (dus meerdere per tafel neem ik aan?)...

• smartie89
@ Fable: Je moet uitgaan dat er zown 60 tot 80 aangeschaft worden...
@ Tiger79: Dat klopt, dat heb ik ook in overweging, alleen het aanbod aan accessoires en verschillende business oplossingen is een stuk kleiner...

[ Voor 52% gewijzigd door smartie89 op 16-02-2012 16:27 ]

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:19

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik heb ergens in Hamburg gegeten en daar kreeg iedere gast een eigen pasje. In de tafel zat voor iedere plek een tablet waar je het pasje op kon leggen. Daarna ieder voor zich bestellen en uiteindelijk ook afrekenen. Werkt prima, maar ik heb me zitten afvragen of het rendabel is om 200 van die tablets aan te schaffen hiervoor...

De extra menu-info die je als gast kunt opvragen is leuk, maar het moet wel ingevuld worden door het restaurant anders is het allemaal een beetje net-niet.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-05 09:24

PromWarMachine

Forsaken Archer

Leuke oplossing! Restaurants die met hun tijd mee gaan zijn. :Y

Bij de luxere restaurants staat er zo'n poppetje voor de deur om je te verwelkomen. Kan hij eventuele ongewenste gasten opvangen? Of is deze niet aanwezig?

Je kunt er altijd een beveiliger voor inhuren, maar dan komt er 30k/jaar bij. Dan zouden er ~60 iPads per jaar gestolen moeten worden, om zo'n investering te rechtvaardigen. Verder is het in restaurants niet gebruikelijk om menselijke beveiliging neer te zetten voor zover ik weet.

Ik zie net dat je beneden nog een receptie hebt zitten. In dat geval zijn poortjes bij de trap niet eens zo'n gek idee. Dan hoort de receptie dat vanzelf en kan deze de persoon in kwestie staande houden.

@hieronder
Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:28:
Je kan toch prima die tablets IN de tafels verwerken?

Zorgen dat ze vast zitten en klaar.
Mja en de borden zet je er dan bovenop? En de hete soep die er over kan gaan? Volgens mij slijt je op die manier meer iPads dan je aan diefstal ooit gaat verliezen.

[ Voor 37% gewijzigd door PromWarMachine op 16-02-2012 16:29 ]

Dividend for Starters

Anoniem: 93986

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-04 20:10

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:28:

Tabletabs :D

• TIGER79
trouwens, de meeste klanten hebben al een mini-tablet mee natuurlijk, hun eigen smartphone.. als je deze gewoon koppelt met een bestaande systeem (zoals bijv MyOrder) dan ben je toch ook klaar ? Niets jatten, net zo snel bestellen en regelen... om niet te spreken over de bespaarde ontwikkelingskosten, want vergis je niet een mooie goed-wekende (voornamelijk dat laatste) app heb je niet voor een paar duizend euro...

[ Voor 26% gewijzigd door TIGER79 op 16-02-2012 16:30 ]

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-05 13:17
Ik was laatst in een restaurant waar ze stapels met iPads hadden als menukaart. Voor een niet al te uitgebreide kaart is het goed te doen. Echter hadden ze hier ook een heel groot aanbod aan wijnen, deze moest je per stuk aanklikken, weer terug gaan, scrollen naar de volgende wijn om diens eigenschappen te bekijken.
Ik wil maar zeggen: houdt het wel overzichtelijk.

Qua beveiliging van de iPads zou je misschien een RFID-chip in de behuizing kunnen plakken en 'winkelpoortjes' bij de uitgang plaatsen

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:48

Neus

www.zenaconsult.com

Leuk idee. En als de klant een iPad laat vallen; moet hij dat dan betalen?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

CappieL schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:29:
Ik was laatst in een restaurant waar ze stapels met iPads hadden als menukaart. Voor een niet al te uitgebreide kaart is het goed te doen. Echter hadden ze hier ook een heel groot aanbod aan wijnen, deze moest je per stuk aanklikken, weer terug gaan, scrollen naar de volgende wijn om diens eigenschappen te bekijken.
Ik wil maar zeggen: houdt het wel overzichtelijk.

Qua beveiliging van de iPads zou je misschien een RFID-chip in de behuizing kunnen plakken en 'winkelpoortjes' bij de uitgang plaatsen
Kwestie van infinite-scroll lijstje maken met gestructureerd alle eigenschappen per wijn in een bepaald vlak, prima realiseerbaar :Y

• smartie89
@Neus: daarom komt er dus een servicecontract ;-)

• Ultraman
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TIGER79 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:28:
trouwens, de meeste klanten hebben al een mini-tablet mee natuurlijk, hun eigen smartphone.. als je deze gewoon koppelt met een bestaande systeem (zoals bijv MyOrder) dan ben je toch ook klaar ? Niets jatten, net zo snel bestellen en regelen... om niet te spreken over de bespaarde ontwikkelingskosten, want vergis je niet een mooie goed-wekende (voornamelijk dat laatste) app heb je niet voor een paar duizend euro...
Dat vind ik ook interessant, de smartphone van je klant benutten. QR code op tafel zetten of gewoon een makkelijke URL. Of een open WiFi die enkel verbinding kan maken met een machine waarop een captive portal draait die de menukaart toont en mogelijk orders kan plaatsen. Alleen zit je dan even met het juiste tafeltje...

Wel zou ik de klassieke menukaart ook beschikbaar houden. Niet iedereen kan omgaan met een iPad of heeft een smartphone en zal er daarom behoefte aan hebben.
Verder ga je mensen treffen die dit iPad idee onhygiënisch vinden, dus ook daar dien je rekening mee te houden.

[ Voor 31% gewijzigd door Ultraman op 16-02-2012 16:34 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Als je de reclames van tegenwoordig mag geloven kunnen ook hoogbejaarden nog prima overweg met een iPad of enig ander tablet :+

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Valt nog mee toch hoe lelijk dat is? -> http://www.kensington.com...urity-cases-for-ipad.aspx

Gewoon dit en het is opgelost, voor de zekerheid een stickertje tussen de ipad en de beveiligings case. Dat is voor als er 's nachts ingebroken zou worden en de ipads zouden gejat worden dan gaan de poortjes nog af.

• CappieL
  • Laatst online: 07-05 13:17
3XPER7 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:34:
Als je de reclames van tegenwoordig mag geloven kunnen ook hoogbejaarden nog prima overweg met een iPad of enig ander tablet :+
Doet me denken aan:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Gouwe Ouwe: MS-DOS computer (Consumentenbond)

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:46
je zou natuurlijk ook een gravure in de ipad kunnen laten zetten (gratis door apple) hierdoor word het bij wijze al moeilijker voor de dief om hem te verkopen.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

• Ultraman
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

3XPER7 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:34:
Goed dat die smilie er achter staat. ;)
Mijn oma hoefde je echt geen elektisch apparaat in de schoot te duwen. Zelfs toen ze niet meer kon praten heeft ze met tegenzin geleerd hoe ze moest typen op een tablet met WindowsCE (wat een bagger ding...) zodat ze in ieder geval nog met ons kon communiceren, wanneer ze niet kon schrijven of toen haar motoriek dat niet meer heel duidelijk toeliet.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-05 15:16
Het aanbieden van een app voor iOS en android met het menu lijkt me al aardig. Volgens mij was ik de laatste die nog aan de een smartphone moest en ook ik ben nu overstag :X

• cyuen
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-05 23:49
Dit lijkt me echt veel beter als je een iPad wilt gebruiken

http://www.iriver.com/product/view.asp?pCode=002&pNo=80

Het gaat ook om de investeringskosten. Hoeveel tablets moet je kopen om de klanten blij te maken? Tegen hoe lang duurt het om die kosten uit te halen.

Ook is het zo dat ALS je eindelijk iets leuks hebt met een menu, de restaurants ook ZELF die menu moeten kunnen onderhouden (zeg maar de manager of kok) en niet de IT'er die ze heletijd zelf moeten inhuren

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

RIP.. deze eindbaas _/-\o_ Prachtige video!
Ultraman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:36:
[...]

Goed dat die smilie er achter staat. ;)
Mijn oma hoefde je echt geen elektisch apparaat in de schoot te duwen. Zelfs toen ze niet meer kon praten heeft ze met tegenzin geleerd hoe ze moest typen op een tablet met WindowsCE (wat een bagger ding...) zodat ze in ieder geval nog met ons kon communiceren, wanneer ze niet kon schrijven of toen haar motoriek dat niet meer heel duidelijk toeliet.
Op een gegeven moment moet je toch gaan bepalen wat je doelgroep is. Als hij in z'n TS vermeld dat het hier gaat om een restaurant dat onderdeel is van een organisatie binnen de congres- en evenementenbranche, mag ik er wel vanuit gaan dat je daar maar weinig ouderen / kinderen tegen zult komen.
cyuen schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:40:

Ook is het zo dat ALS je eindelijk iets leuks hebt met een menu, de restaurants ook ZELF die menu moeten kunnen onderhouden (zeg maar de manager of kok) en niet de IT'er die ze heletijd zelf moeten inhuren
En hoe ze dat nu doen (nieuwe menu's laten drukken vanwege 'updates') is wel ideaal? Nee, zorg gewoon dat er een goeie, overzichtelijke app is en dat iemand van het beheer gewoon af-en-toe de lijst met gemak bij kan werken. Kun je ook leuk werken met dagspecials en dat soort dingen :)

[ Voor 22% gewijzigd door Fid3lity op 16-02-2012 16:45 ]

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
smartie89 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:01:
Het volgende onderdeel is: diefstalbeveiliging. En daar ligt voor mij de vraag aan jullie.
Ik zou beginnen met een apparaat wat 10% kost van wat die Ipad kost! Dit lijkt me een zinloos dure oplossing.
En wat doe je als de klant z'n menukaart laat vallen? Of er een glas wijn over gaat? Dat lijken me allemaal dingen die met een papieren kaart zonder problemen/kosten kunnen gebeuren.

Het eerste restaurant met detectiepoortjes bij de ingang moet ik trouwens nog zien... Komt me vrij klantonvriendelijk over, en het lijkt me ook een "oplossing" voor een niet-bestaand probleem. Daarbij lijkt het me als klant aanzienlijk minder prettig bladeren dan gewoon een ouderwets "boek".
Tenzij je het ook als bezuiniging op het personeel wil benutten: klik je op een biertje komt er een biertje, zonder dat iemand je bestelling opneemt.

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23
Dit lijkt me echt veel beter als je een iPad wilt gebruiken

http://www.iriver.com/product/view.asp?pCode=002&pNo=80

Het gaat ook om de investeringskosten. Hoeveel tablets moet je kopen om de klanten blij te maken? Tegen hoe lang duurt het om die kosten uit te halen.

Tuurlijk. Er zijn zat mensen die zich afvragen hoe het komt dat het restaurant zich 80 ipads kan veroorloven maar dat een stukje bief wel20 euro moet kosten.
En naast de ipads moet je wel ouderwetse menukaarten blijven gebruiken voor het geval mensen niet om kunnen / willen gaan met een ipad.

Maar het blijft een studie opdracht

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
Even een heel andere kant op:

Met iPads zit je inderdaad met de diefstal gevoeligheid, ze kunnen niet echt lekker tegen (spat)water/cola/etc en als er één valt is hij kapot.

Is een Microsoft Surface tafel niet iets? Is een heel klein beetje duurder dan een aantal iPads aan tafel en zeker met rfid chips in bijvoorbeeld je borden en glazen krijg je echt een geweldig concept. Deze tafels zijn voldoende krachtig om filmpjes te laten zien en bied ook enige interactie tussen de tafelgasten doordat je samen de tafel kan 'besturen'.

Ik ga even zoeken naar een promo filmpje dat ik een aantal jaar geleden gezien heb die dit ook laat zien.

• smartie89

Daarom heb ik gekozen om een webapp te bouwen, hier kan makkelijk een cms achter waardoor de chef en andere afdelingen als sales, marketing en media dit kunnen onderhouden.
Nirrilith schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:35:
je zou natuurlijk ook een gravure in de ipad kunnen laten zetten (gratis door apple) hierdoor word het bij wijze al moeilijker voor de dief om hem te verkopen.
Dit gaat ook zeker gebeuren!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

MuddyMagical schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:48:
Even een heel andere kant op:

Met iPads zit je inderdaad met de diefstal gevoeligheid, ze kunnen niet echt lekker tegen (spat)water/cola/etc en als er één valt is hij kapot.

Is een Microsoft Surface tafel niet iets? Is een heel klein beetje duurder dan een aantal iPads aan tafel en zeker met rfid chips in bijvoorbeeld je borden en glazen krijg je echt een geweldig concept. Deze tafels zijn voldoende krachtig om filmpjes te laten zien en bied ook enige interactie tussen de tafelgasten doordat je samen de tafel kan 'besturen'.

Ik ga even zoeken naar een promo filmpje dat ik een aantal jaar geleden gezien heb die dit ook laat zien.
Heeuul klein beetje duurder ja :+

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
RemcoDelft schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:43:
[...]

Ik zou beginnen met een apparaat wat 10% kost van wat die Ipad kost!
Idd.

Het idee is natuurlijk hardstikke leuk maar 80 keer 400 euro is 32.000 euro. Lijkt mij voor een menu kaart een flinke investering. Vind de opdrachtgever dit geen probleem?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Wat als iemand zijn eigen iPad meeneemt het restaurant in, en je personeel ziet deze in een tas verdwijnen? Kan leuke (genante) momenten ten gevolge hebben als het personeel denkt een dief op heterdaad te betrappen :P

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:47
ChojinZ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:52:
[...]

Idd.

Het idee is natuurlijk hardstikke leuk maar 80 keer 400 euro is 32.000 euro. Lijkt mij voor een menu kaart een flinke investering. Vind de opdrachtgever dit geen probleem?
En dan nog eens 20-40k voor de app...

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
MuddyMagical schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:48:
Is een Microsoft Surface tafel niet iets?
Even disaster-mode aan:
  • Je zet je mok te hard neer
  • Er komt een hete pan/bord/kom/whatever op te staan
  • Krassen van bestek/borden
  • Stroomverbruik/warmteafgifte

• smartie89
ChojinZ schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:52:
[...]

Idd.

Er is een flink budget en er zijn ook heel veel mogelijkheden om goede deals te sluiten met leveranciers, de opdrachtgever is een grote organisatie die rond de 17 miljoen omzet per jaar heeft.

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 10:01
Ultraman schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:32:
[...]

Dat vind ik ook interessant, de smartphone van je klant benutten. QR code op tafel zetten of gewoon een makkelijke URL. Of een open WiFi die enkel verbinding kan maken met een machine waarop een captive portal draait die de menukaart toont en mogelijk orders kan plaatsen. Alleen zit je dan even met het juiste tafeltje...
Het juiste tafeltje is juist eenvoudig op te lossen. De QR-code is enkel relevant voor de desbetreffende tafel waar de QR-code op zit :)

Fixed

Ik zou ook eerder voor een oplossing gaan waarbij je gebruik maakt van datgene dat de klant al met zich mee heeft. Ik denk dat dat een dergelijke insteek veel levensvatbaarder is. Het enige waar ik aan twijfel, is of een telefoon zich leent voor het toegankelijk tonen van uitgebreide menu-kaarten

Overigens zou ik echt het persoonlijke contact met het restaurant gaan missen. De ober is toch een vast en primair onderdeel van de algehele ervaring en heeft heel veel invloed op de beslissing of de klant terug komt of niet

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

W1LL3M schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:55:
Wat als iemand zijn eigen iPad meeneemt het restaurant in, en je personeel ziet deze in een tas verdwijnen? Kan leuke (genante) momenten ten gevolge hebben als het personeel denkt een dief op heterdaad te betrappen :P
Vandaar die gravering in de cover, ergens hiervoor genoemd :Y
RemcoDelft schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:55:
[...]

Even disaster-mode aan:
Of gewoon uberhaupt een kleed wat er -normaal gesproken- overheen ligt en het eetgerei wat al klaarligt bij binnenkomst.

• smartie89
[...]

Even disaster-mode aan:
De iPad zal van tafel gehaald worden als het eten arriveerd en een beschermingshoes is ook meegenomen in het plan ;)
Misha schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:57:
[...]

Overigens zou ik echt het persoonlijke contact met het restaurant gaan missen. De ober is toch een vast en primair onderdeel van de algehele ervaring en heeft heel veel invloed op de beslissing of de klant terug komt of niet
Daarom wil ik ook geen automatische bestelling of iets van dienaard inbouwen, hooguit een 'winkelwagentje' zodat je op een makkelijke manier je bestelling door kunt geven aan de ober. Persoonlijk contact is een deel service en beleving en dat moet behouden blijven.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
St Paul's heeft audio tours waarbij je een iPod Touch meekrijgt zonder borg te betalen en met minimaal toezicht. Hij zit dan in een case die bedoeld is om diefstal te voorkomen. Misschien kun je daar informeren.

edit: een plaatje staat op http://www.stpauls.co.uk/...oads/_DSC0006_9161157.JPG

[ Voor 17% gewijzigd door GlowMouse op 16-02-2012 17:02 ]

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

smartie89 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:01:
[...]

De iPad zal van tafel gehaald worden als het eten arriveerd en een beschermingshoes is ook meegenomen in het plan ;)
Hij had het over de MS Surface suggestie.

• D0gtag
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

D0gtag

Home of the Underdog

Ik zou ipv ipads, ireaders gebruiken ala kindles, zijn redelijk ongevoelig voor drops (zeker met een rubberen omhuizing) kunnen het zelfde als een ipad (weergeven van txt en plaatjes ) alleen zonder kleur. kost wel een factor 5 minder. En vergeet niet dat de stroomkosten ook een factor 100 minder is. Aangezien het aanlaten van deze menukaart niet een lege accu tot gevolg heeft.
(of een kleuren ereader als de barns & noble nook)

[ Voor 6% gewijzigd door D0gtag op 16-02-2012 17:05 ]

X470+2700x@4.2 DDR4@3200 nV2080ti Founders Edition 2x M2.SSD+ 2xHDD raid 0, α7 +Konica AR, 135/2.5 135/3.2 135/3.5 100/2.8 85/1.8 55/3.5-macro 57/1.2 50/1.4 50/1.7 52/1.8 35/3.5 35/2 28/1.8UC 24/2.8 Jupiter & Industar, Summicron R-2 50/2 Canon (n)FD's

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Tablets

Ontopic:
Ik denk niet dat een iPad een goed idee is, waarom niet gewoon papieren menukaarten gebruiken?

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:22
smartie89 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:57:
[...]

Er is een flink budget en er zijn ook heel veel mogelijkheden om goede deals te sluiten met leveranciers, de opdrachtgever is een grote organisatie die rond de 17 miljoen omzet per jaar heeft.
Ik vind een omzet van 17 miljoen niet echt veel om zo'n dure menu kaart te kunnen verantwoorden. Maargoed, dat moet jou opdrachtgever zelf weten. Dat kan hij beter inschatten dan ik. ;)

In iedergeval veel suc6!

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03 10:54
Pff, dit is een lastige opdracht. Even op een rijtje:

Randvoorwaarden:
- tablet van de betere categorie
- mobiel beschikbaar
- neer te zetten
- diefstalbeveiliging

Deze laatste randvoorwaarde kun je alleen maar benaderen, ben ik bang. Een iPad 2 heeft een gelijmde behuizing, en het openmaken hiervan sloopt de garantie. Je komt dus al vrij snel bij een draadloze oplossing terecht, en deze is inderdaad goed af te schermen door ervaren winkeldieven. Aan de andere kant: bangmaken en laten zien dat hierover nagedacht is voorkomt al het grootste deel, en waarschijnlijk heb je dan een oplossing die goed genoeg is voor je businesscase. Ik kan me voorstellen dat je eens wat testen uit gaat zetten met poortjes, RFID-tags en oplossingen die je kunt vinden om deze oplossingen tegen te gaan? Verder hier en daar een bordje dat laat zien hoe je hiermee omgaat, en je bent een eind verder. In het algemeen: de regel 'de gelegenheid maakt de dief' gaat nauwelijks op, hoezeer dit ook gedacht wordt. Onderzoek laat stelselmatig zien dat niet zozeer de gelegenheid, maar de omgeving bepaalt of er gestolen wordt. Een amorele omgeving (denk: zakenbank) leent zich veel eerder voor diefstal, dan een gedeelde omgeving (denk: studentensocieteit). Tenzij daar weer oppurtunisme te belangrijk gevonden wordt, dan ontstaat agressief gedrag, wat lijdt tot grensoverschrijdend gedrag. Het boek 'Freakonomics' heeft hier een leuk hoofdstuk over. Mijn punt hier: als je dit toepast in een nette, verzorgde en prettige omgeving helpt dat minstens zoveel als diefstalbeveiliging.

Even over de prijs. Het is leuk dat hier wordt gedacht aan een eigen voorkeur, maar in restaurants en dergelijke omgevingen is gemak en ambiance zo belangrijk, dat de aanschafprijs van een tablet veel minder uitmaakt. Ik vind het dan ook niet logisch om te denken een afweging voor een dergelijk bedrijf te kunnen maken.

Over het vallen: als eens in de zoveel tijd een ding kapot gaat en te repareren is voor de helft van de aanschafprijs, gaat dat niet enorm drukken op het totaalplaatje. Verder voorkom je dit risico nauwelijks, tenzij dat je afstapt van de mobiele oplossing.

Om de hygiëne aan te pakken kun je obers en/of bedienden vrij netjes de tablet laten afnemen als ze ook de tafel opruimen. Dit komt prettig over, laat zien dat je geeft om hygiëne en oog voor detail hebt. Natuurlijk moet je altijd een oplossing achter de hand hebben voor groepen die echt geen zin hebben, maar hiermee moet je een heel eind zijn, lijkt me.

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Alexxxxxxxxxx schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:06:
[...]

Ik denk niet dat een iPad een goed idee is, waarom niet gewoon papieren menukaarten gebruiken?
Het draagt bij aan de uitstraling. Net zoals dat er soms kaarsjes staan ipv dat er tl-balken hangen.

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Los van alle bezwaren van niet prettig/onpersoonlijk/accu/prijs die hier al genoemd zijn; Met de voorwaarden die de TS noemt is dit natuurlijk prima haalbaar. Kost alleen behoorlijk wat. Ik denk persoonlijk dat het met diefstal heus wel mee zal vallen.
Heeft het restaurant niet iets van een apart stuk dat voor kleine groepen gebruikt wordt? Waarom dan niet daar een soort trial run houden? Kom je vanzelf eventuele problemen tegen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• TIGER79
dus eigen smartphone in combinatie met een al bestaande systeem (MyOrder bijv) is een no-go ?
Waarom is het altijd zo dat "we het altijd zelf beter kunnen" en "opnieuw de wiel moeten uitvinden" ipv van een bestaande, goed-werkende, uitgeteste systeem te gebruiken...

• TheCrius
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-05 17:00
Het idee is wel heel erg leuk en modern. Alleen 60-80 iPads is een dikke investering van 30k+ aan iets wat niet echt geld terug gaat verdienen denk ik. Qua tijd lijkt het me geen voordelen opleveren ten opzichte van een ober die de bestelling komt ophalen. Wat het stelen,beschadigen etc betreft, hier is vast wel iets op te bedenken. Waar je denk ik meer mee zit is het bericht van GlowMouse...
Het draagt bij aan de uitstraling. Net zoals dat er soms kaarsjes staan ipv dat er tl-balken hangen.
Als je bijvoorbeeld uit eten gaat bij een oud Hollands restaurant is het erg toepasselijk om een mooie kaarte er bij te hebben. Is het idee trouwens ook dat het systeem wordt gekoppeld aan de keuken? Want dit zou een best handige integratie zijn.

En hoe zie je het in met het opladen van 80 stuks?

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• Serotonine
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23
TIGER79 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:10:
dus eigen smartphone in combinatie met een al bestaande systeem (MyOrder bijv) is een no-go ?
Waarom is het altijd zo dat "we het altijd zelf beter kunnen" en "opnieuw de wiel moeten uitvinden" ipv van een bestaande, goed-werkende, uitgeteste systeem te gebruiken...
MyOrder is een mooi concept, maar omdat je een extra wallet moet opladen via ideal en er max 300 euro op kan zetten zijn alweer extra drempels.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:28
Of de ober vraagt om een creditcard bij gebruik digitale menukaart.

"Hartelijk welkom in restaturant bladibla, indien u gebruik wil maken van onze digitale menukaart zou ik graag uw creditcard ter waarborg ontvangen. Anders kunt u kiezen voor de papieren variant"
- "Doe me dan maar de papieren variant, de biefstuk wordt er namelijk niet anders van"

Ik zat laats in een restaurant waar je aan een tafel ging zitten en de menukaarten boven de tafel hingen. De ober kon een touwtje laten vieren om de kaart te laten zakken. Wellicht is dat ook hier een idee. De ipad aan een staalkabel met een trekveer boven de tafel hangen.

Bij autobeurzen zie je vaak dat de ipad is ingebouwd in een stand (pilaar op heuphoogte). Je zou de ipads kunnen inbouwen in een pilaar op tafel hoogte en deze kunnen vastzetten in de grond.

Beveiliging zou ik nog niet eens lastig vinden om in te richten. De kans op schade is dusdanig groot dat er iedere dag wel een ipad kapot gaat. Wijntje erover heen, van de tafel af stoten soeplepel op het scherm laten vallen.

Afgezien van dat, moet dit een belachelijke investering zijn? Hoeveel stoelen heeft dit restaurant? Je wil denk ik minimaal 50% kunnen afdekken met menukaarten.

Ik ben sceptisch over je project, het is een flinke investering die niet voor meer omzet zorgt. Het voegt niets toe aan de restaurant beleving. zoals gezegd is het interessant een 'app/site' in te richten die zowel via ios/android/BB vanuit het restaurant benaderd kan worden...

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Wat betreft opladen, ik denk dat je best iets kan (laten) bouwen waar je de iPad zo van bovenaf in kan schuiven, beetje zoals borden in een afwasmachine zeg maar, maar dan iets compacter, en dan dat er aan de onderkant een dockconnector zit. Zit je ze gewoon daarin neer, net zoals je bv een stapel gewone kaarten hebt liggen. Na gebruik van de klant weer terugstoppen.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mbv driepunts meting kan je met Wifi bepalen waar clients (zoals iPad) of pasieve Wifi tags zich bevinden. Nadeel is dat het redelijk prijzig is, want je Wifi infrastructuur moet het ondersteunen. Dan heb ik het niet over een paar losse AP's. De AP's moet ook in een mooi ruitpatroon zijn opghangen. En de Wifi van de iPad moet altijd aan staan. (Geen Wifi = steath mode :-P ) Ik weet niet of je dat met een tooltje kan enforcen.
Ik weet niet of dit noawkeurig genoeg is om een iPad bij een specifieke tafel te kunnen detecteren. Komt de iPad buiten een bepaalde boudary dan kan je een alarm af laten gaan.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:10
jopitan schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 16:16:
[...]

De investeringen voor dat soort panelen zijn erg hoog. Dan zou de Ipad nog een goedkopere bedoeling zijn.

Krijg je trouwens niet meer opties beschikbaar met de Ipad als je hem jailbreakt en daar een software voor schrijft? Dus dat je de hele Ipad kunt afsluiten voor andere apps en je eigen beveiliging kunt inbouwen.
Het zit anders in elkaar dan je zou verwachten. Er hangt een beamer boven de tafel en er zit een kleine touchpadcirkel in de tafel per persoon. Het systeem is niet snel en het restaurant is duur a 50 pp.

Als een restaurant hoge prijzen hanteert voor nutteloze features, dan krijg je een leegloop en ga je zo over de kop.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:00
[...]

Even disaster-mode aan:
Die tafels zijn er voor gemaakt om als tafel te fungeren en het glas is zeer sterk. Alle behalve je laatste punt is met zo een tafel geen probleem.

Maar inderdaad van een kosten oogpunt is het niet rendabel. Ik ga weer lurken. :+

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Niet alleen de hardware maar ook de software moet je beveiligen. Anders krijg je weer gebruikers die hun iPad2 aan tafel gaan jailbreaken :P

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

MuddyMagical schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:39:
[...]

Die tafels zijn er voor gemaakt om als tafel te fungeren en het glas is zeer sterk. Alle behalve je laatste punt is met zo een tafel geen probleem.

Maar inderdaad van een kosten oogpunt is het niet rendabel. Ik ga weer lurken. :+
Laatste punt uit dat lijstje is ook geen probleem, die Surface tafels zijn gevuld met zuinige hardware hoor.

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Petervanakelyen schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:44:
Niet alleen de hardware maar ook de software moet je beveiligen. Anders krijg je weer gebruikers die hun iPad2 aan tafel gaan jailbreaken :P
True, je hebt van die gekken. (zo heb ik laatst nog -bijna- de firmware van de tv op een hotelkamer gedown en upgrade, om zo usb playback aan te zetten :+. Had bestanden en al al gevonden en op stick gezet. Maar leek me uiteindelijk toch verstandiger van niet).
Diefstal zie ik nogmaals echt niet zo snel gebeuren. Komt toch een bepaald publiek op zulke restaurants af, die houden van exclusiviteit. Snap best welke doelgroep ze aan willen spreken. Denk niet dat die het moeten hebben van een iPadje jatten bij het restaurant.

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wat is de deadline van dit plan eigenlijk? Heb het maar even gebookmarked en zal het met interesse blijven volgen :Y

• jopitan

jopitan

It's just a fact

Voor de beveiliging: http://www.kensington.com...clicksafe%C2%AE-lock.aspx

Elke tafel heeft een eigen unieke QR Code die gekoppelt staat aan de tafel, die bijvoorbeeld een app oproept op een link bezoekt (stel dat je een website gaat gebruiken als menukaart). De secure lock die ik hierboven heb aangegeven is eentje die neergezet kan worden maar je hebt nog steeds toegang tot alle plugs en buttons.
Daarnaast kun je ook met secure lock alsnog een sticker achterop de ipad plakken en dan de secure lock erover heen doen, dat mocht iemand de kabel door knippen en er mee door de poortjes gaan, dan gaan deze alsnog af.

Voor de rest kun je het gebruik van apps afsluiten met een pincode. Daarnaast moet je Zoek Mijn Ipad aanzetten zodat je altijd je Ipad kunt tracken (mocht de kabel doorgeknipt zijn en de poortjes niet zijn afgegaan). Je kunt namelijk via Instellingen -> Algemeen -> Beperkingen alle apps verder afsluiten en alleen het broodnodige installeren.

Zo kun je het eigenlijk aan een tafel binden met genoeg bewegingsruimte (lengte van de kabel) en ook nog eens bescherming van de secure lock die om je Ipad heen zit.

Eventueel kun je er een dockingstation bijzetten die de Ipad oplaad of een kabel die in de tafel gaat wat een IPAD aansluiting heeft. Sowieso kan een Ipad de hele dag mee als er alleen maar zo nu en dan met het wifi wordt verbonden en de website (of app) wordt geladen. Dus aan het eind van de dag, wanneer het restaurant sluit, kun je de kabels eraan hangen om het op te laden.

[ Voor 4% gewijzigd door jopitan op 16-02-2012 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Laatst online: 03:55

WhiteDog

met zwarte hond

Gewoon zo'n anti-diesftal sticker achterop de iPad plakken en poortjes installeren.
De lijm van die stickers kun je echt een haf uur aan prutsen om los te krijgen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86020

Hij zegt dat hij in een zakelijke omgeving zit.

Even wat overpeinzingen:
  • In de zakenwereld hebben mobiele mensen in de regel al een smartphone of een tablet.
  • Tijd is geld. Een app waarmee je kunt bestellen is misschien een te overwegen alternatief. In de koffiepauze van het seminar stel je je lunch samen en geeft meteen je bestelling en tijd door. Als je dan in het restaurant komt, staat de boel al klaar. Das pas service.
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de business case van dit project ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 441657

Leuk project, maar ik denk dat je het echt diefstal ongevoeliger moet maken.

Al die leuke locator apps, poortjes etc. die helpen allemaal voor geen meter. Ze worden gewoon gejat volgens het smash & grab principe, gewoon de buit grijpen en snoeihard wegrennen. Dan kan jij er achteraan rennen of de politie waarschuwen, maar tegen de tijd dat die gemobiliseerd zijn dan kan je fluiten naar je iPad.

Ik zou de ipad dus verankeren aan de tafel (inbouwen), maar eerlijk gezegd zie ik meer in andere oplossingen dan dit soort tablets.

Edit: excuses ik zie nu dat het voor in een congress gebouw is, dat veranderd de zaak toch enigzins.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 441657 op 17-02-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 07-05 16:13
Ik denk dat de QR code + app / website een beter idee i dan veel geld uitgeven om iedere klant een dure tablet te geven.
Natuurlijk wel een aantal degelijke maar goedkopere tablets bij de hand hebben voor als mensen geen mobiel of tablet hebben.
En desnoods nog wat nette uitgeprinte menu`s voor als een klant gewoon een papiere versie wil hebben (want dat zal ook nog voorkomen)

Ik zou de qr code naar een website laten wijzen die alleen op te roepen is via het interne wifi netwerk.
En hierbij in de QR code een tafel nummer mee nemen dan kan je met de meeste mobiele aparaten erbij.
En als je een app maakt bouw er dan functies in die mensen voordeel geven op bepaalde items.
Zodat er een reden is om de app te gaan gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door lordgandalf op 17-02-2012 10:14 ]

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou de qr code naar een website laten wijzen die alleen op te roepen is via het interne wifi netwerk.
Je zou een pagina online kunnen zetten waarin wordt nagekeken of de persoon in kwestie verbinding maakt via het interne netwerk of niet. In het eerste geval kan je redirecten naar een interne pagina, in het laatste geval kan je een pagina waargeven met links naar de app (in de AppStore en de Android Market bijvoorbeeld) en de vermelding dat voor de interne webapp verbinding moet worden gemaakt met SSID <naam> :)

[ Voor 4% gewijzigd door Petervanakelyen op 17-02-2012 10:25 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Laatst online: 07-05 16:13
dat is ook mogelijk.
Ik had alleen de gedachte van wlan met internet en een servertje waarop een webpage draait.
Dan kunnen namelijk ook klanten met een machine zonder app store (symbian,maemo....) ook bestellen via de lokale website zeg maar.
En de mensen met een app kunnen dan makkelijker/sneller/beter bestellen en mogelijk ook extra korting krijgen ofzo..
En dan een ios en een android app omdat dat de meest voorkomende smartphones zijn.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcsluis
  • Laatst online: 19:28
Anoniem: 86020 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:50:
Even wat overpeinzingen:
  • Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de business case van dit project ;-)
Die is er denk ik niet. Het klinkt als een afstudeer project. Laten we eerlijk zijn;

Stel dat er 100 tafels zijn met vier stoelen, en rond zeven uur 's avonds 70% stoelen gevuld zijn waarvan 50% gelijktijdig wil bestellen. Dan moeten er 140 ipads gelijktijdig gebruikt worden. Bij een leuke kwantumprijs voor de simpelste ipad, reken ik 350 euro per stuk. €49.000 totaal. Daar komen de kosten voor adoptie en ontwikkeling nog eens over één. Elke week valt er één kapot dus er moeten jaarlijks 52 nieuwe worden aangeschaft. a € 18000.

Je bent in het eerste jaar al bijna €80.000 euro verder en dan heb je er nog geen cent voor terug gekregen.
Het eten wordt er niet lekkerder van, de bediening niet beter. De sfeer wordt ook niet knusser. Een ipad is tegenwoordig ook niet meer zo bijzonder dat het extra bezoeker trekt. Wordt de biefstuk met twee euro. verhoogt om de investering terug te verdienen, dan gaat de consument al gauw naar de buurman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Ik zou toch voor het (stalen) koortje gaan, maar eentje dat lang genoeg is en zichzelf intrekt.
Zoals je wel eens ziet in winkels op GSM's ed vast te hangen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Persoonlijk zie ik nul komma nul toegevoegde waarde van zo'n systeem. Veruit de meeste menukaarten veranderen niet zo vaak dat een tablet updaten meer moeite en kosten bespaart boven een "normaal" menu aanpassen. Natuurlijk kun je op een tablet meer dingen linken en zo meer info geven, denk aan uitleg over het gerecht of de wijnkeuze, maar er is al gesteld dat er zeker persoonlijk contact is met een ober. Dan kan die info ook van de ober komen, lijkt mij klantvriendelijker en beter.
Ook hebben veel restaurants tegenwoordig al een draadloos order systeem waarbij je order door de ober ingetypt wordt en meteen aan de keuken wordt doorgegeven. Ik zie niet veel winst door de ober, die er toch al is, uit die keten te halen en de klant hetzelfde te laten doen op een tablet.

Voor zover ik kan zien is het niet meer dan een gimmick, een, in mijn ogen verkeerde, manier van "vernieuwen". Anders dan kosten voegt het (voor mij) weinig toe, sterker nog, het maakt voor mij een restaurant onpersoonlijker en ook al ben ik bereid om goed te betalen voor goed eten, ik zou mijn bedenkingen hebben als ik zie dat ik ook betaal voor nutteloze tablets, ongeacht hoe veel of weinig die tablets bijdragen in de totale rekening.

Ik zou dan ook bij lange na geen ipads nemen. Overkill en een te dure uitstraling, naast ook een te hoge prijs voor je doel. Een goed geschreven app op een goedkoop android tablet kan ruimschoots voldoen, wat scheelt in aanschaf, vervanging en bijkomende kosten. Makkelijkere market voorwaarden maar ook makkelijk lokaal te installeren zonder internet toegang geven minder gedoe in zowel de test fase als in het uiteindelijke werk.

Dat gezegd hebbende, ik kom nooit in congres restaurants, mogelijk dat dat soort restaurants juist baat hebben bij dit soort gadgets. Ik zou echter er niet van uit gaan dat er in duurdere restaurants, minder gejat wordt. Ik denk dat je niet ontkomt aan een fysieke manier van beveiligen. Graveren is leuk, maar houdt misschien alleen iemand tegen die 'm door wil verkopen, niet iemand die er een thuis wil hebben met een hoes erom heen. Poortjes doen af aan de sfeer en remote tracken na de diefstal is teveel gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike78
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:34

Mike78

Always

Waarom niet zoiets in plaats van specifiek een iPad: http://www.grenos.com/nl

Ik ben deze wel een tegengekomen in een restaurant en het werkt prima.

24 uur per dag, 24 biertjes in een krat. Toeval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptec
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10-2023
of zoiets?
liftje uit de tafel laten komen met touchmonitor. Hoog gadget gehalte, en toch een vaste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Collaborator
  • Laatst online: 07-04 11:23

Collaborator

You! Cake or Death?

This space is occupied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
@ all: Dankjewel voor al jullie input en reacties, ik waardeer het heel erg en heb weer veel stof om over na te denken en intern te bespreken. :)

Et is even teveel om op iedereen persoonlijk te antwoorden, dus antwoord hier even in het algemeen over de onderwerpen die aan bod zijn gekomen.

Allereerst wil ik even verduidelijken dat er geen discussie gevoerd hoeft te worden over budget en/of het wel haalbaar is en dat het een super grote investering is. Dit is bekend bij mij en dat is een interne discussie die ik verder niet voer, een aantal suggesties over dit onderwerp zal ik wel meenemen en intern neerleggen. Mijn zoektocht naar goedkopere tablets die dezelfde user experience kunnen bereiken is sowieso al begonnen ;-)

Waarom digitaal menu?
We willen iets extra's toevoegen voor de gasten in het restaurant. Wij hebben leveranciers die heel veel informatie over hun producten kunnen leveren. Zo is er van een kip bekend in hoeveel m2 deze heeft gelopen, hoeveel eieren 'ie heeft gelegd en hoe oud 'ie is geworden en van welke boer deze kip af komt.
Dit soort informatie willen we op een leuke manier naar de klant communiceren, er is namelijk steeds meer vraag van gasten over waar het eten vandaan komt. Deze informatie kan ook gegeven worden in een kort filmpje, bijvoorbeeld bij de boer zelf opgenomen.

Waarom iPad/ tablet?
Uitstraling en multifunctioneel gebruik, een optie is namelijk ook nog dat mensen een iPad kunnen huren voor bij een evenement of congres, dit maakt ook weer een deel kosten goed. Deze organisatie heeft te maken met verschillende terugkomende evenementen op (twee)wekelijkse basis, de tablet moet ook voor presentatie doeleinden gebruikt kunnen worden om mensen te informeren wat het arrangement/ menu is tijdens een evenement. Een optie als MS surface tafels is wel vet, maar ook eigenlijk geen optie. Dit omdat het vaak voorkomt dat tafels en stoelen het magazijn in gaan en plaats maken voor hangtafels i.v.m een borrel/ receptie.

Keuze voor ios en android app los:
Ik ben geen programmeur, dus dit kan ik niet maken (heel simpel), daarom heb ik gekozen voor een webapp, dit staat los van welke apparatuur er gebruikt wordt en kan dus op verschillende soorten tablets of zelfs smartphones benaderd worden. Deze webapp zal intern op een webserver draaien.
Een CMS al dan open source of zelf schrijven, zal het vergemakkelijken om voor de verschillende afdelingen hun content te beheren.

Waarom geen all in oplossing aankopen?
Omdat dit niet voldoet aan de wensen en mogelijkheden die binnen deze organisatie naar boven komen.
Automatische bestellingen doen afbreuk aan het contact tussen de gast en de gastheer/vrouw. Persoonlijke aandacht is iets wat hoog aangeschreven staat in dit restaurant. Er veranderd niets, behalve dat er, bijvoorbeeld, in die leren hoes geen papieren menu zit, maar een menu waar mensen op een digitale manier doorheen kunnen bladeren en meer informatie kunnen krijgen over de gerechten. Daarbij kunnen er uitingen van reclame verwerkt worden.

Beveiliging:
Na bovenstaande uitleg kunnen jullie denk ik wel inzien dat de beveiliging d.m.v. kabels geen optie is tijdens de normale gang van zaken.
Stel je hebt een tafel van 4, moet je 4 ipads vast op een tafel hebben liggen en heb je 4 kabels over tafel, waardoor er juist glazen om kunnen gaan. Ook kun je de tablet niet van tafel halen zodra de gasten beginnen met eten.
Er zijn teveel mogelijkheden en er moet heel flexibel gewerkt kunnen worden, alleen voor presentatiedoeleinden tijdens een receptie/borrel is het handig om een tafel stand te hebben met een kabel, want dit zijn vaak groepen tussen de 50 en max 200 man en dan kan het overzicht door het personeel niet meer gehandhaaft worden.

Opladen:
Ik vind de suggestie om een soort krat te maken waar je ze inschuift en dat daar onderin een connector zit wel een goede, ik zie dit al wel voor me om te ontwikkelen. Dan kunnen de tablets ook makkelijk getransporteerd worden door het gebouw. Alleen eerst eens onderzoeken of er niet al zown mass-loader systeem is.

@BvDorp: bedankt voor je reactie, ik zal deze manier zeker in overweging nemen, je hebt m'n ogen geopend om niet alleen naar hardware oplossingen te kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 354621

Hiermee kun je 10-30 iPads opladen en syncen. Wel duur dingetje:

http://www.griffintechnology.com/business/multidock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:36
smartie89 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 14:16:
Keuze voor ios en android app los:
Ik ben geen programmeur, dus dit kan ik niet maken (heel simpel), daarom heb ik gekozen voor een webapp, dit staat los van welke apparatuur er gebruikt wordt en kan dus op verschillende soorten tablets of zelfs smartphones benaderd worden. Deze webapp zal intern op een webserver draaien.
Een CMS al dan open source of zelf schrijven, zal het vergemakkelijken om voor de verschillende afdelingen hun content te beheren.
Die site kan je dan ook wel geschikt maken voor mobiele apparaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Laatst online: 21:41
Ik heb niet het hele topic doorlezen dus sorry als het al een keer voorbij gekomen is. Maar is het niet handig om per persoon, bijvoorbeeld bij een tafel van 4, 4 ipad docks in het midden van de tafel te zetten? Hierdoor zijn ze altijd in het zicht als de gasten vertrekken en altijd opgeladen.

Dan hoef je ook geen kabels over de tafel heen te trekken, en kunnen de gasten desgewenst bijbestellen tijdens het eten, zonder dat ze de ober om de kaart hoeven te vragen, bijvoorbeeld als de ene sneller klaar is dan de ander.

Edit: Op deze manier kun je er ook voor kiezen om gewoon 1 ipad per 2 personen te doen om de kosten laag te houden. Je hoeft toch niet aan iedereen een ipad te geven?

[ Voor 13% gewijzigd door tweakG5 op 17-02-2012 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smartie89
jip_86 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:31:
[...]

ja html, css, php en javascript zijn het probleem niet :P

maybe toch wel een beetje programmeur dan ;)

[ Voor 9% gewijzigd door smartie89 op 17-02-2012 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Laatst online: 05-04 18:27
jip_86 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:31:
[...]

Helemaal gezien alle moderne smartphones technieken á la html5 ondersteunen. De ervaring doet hiermee nauwelijks onder voor een native app, ook omdat de applicatie enkel informatieverstrekkend is en dus geen gebruik van de hardware hoeft te maken.

[ Voor 7% gewijzigd door DEiE op 17-02-2012 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Waarom iPad/ tablet?
Uitstraling en multifunctioneel gebruik, een optie is namelijk ook nog dat mensen een iPad kunnen huren voor bij een evenement of congres, dit maakt ook weer een deel kosten goed. Deze organisatie heeft te maken met verschillende terugkomende evenementen op (twee)wekelijkse basis, de tablet moet ook voor presentatie doeleinden gebruikt kunnen worden om mensen te informeren wat het arrangement/ menu is tijdens een evenement.
Ik zou zeker voor die optie gaan.
Stal in het begin van het restaurant een paar tablets uit (of een grote TV), waar het menu op gepresenteerd kunnen worden. Klanten lopen langs en kunnen dan het menu bekijken en rondklikken. Tevens is dit ook beter te beveiligen.
Daarnaast kun je klanten de optie bieden om een tablet te huren, die ze dan in het restaurant mee kunnen nemen. Of als ze er zelf een hebben, dan nemen ze die.
Heb je niet 100% (+reserve) dekking nodig, maar zullen er altijd mensen met hun eigen zijn. En je krijg voor deze extra service compensatie (d.m.v. huur).

Waar de meeste mensen voor waarschuwen is dat klanten het mee kunnen nemen/stuk maken. Dat is zeker een groot risico. Maar bedenk ook: 's avonds is er (bijna) niemand die toezicht houd. Hoe makkelijk kun je ze dan weghalen? ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DEiE
  • Laatst online: 05-04 18:27
GlowMouse schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 17:07:
[...]
Hier wil ik toch even op inhaken. De backlight van de iPad is zelf bijna een tl-balk, omdat de meeste apps een kille, witte achtergrond gebruiken. Dit kan de sfeer die je met de kaarsjes probeert te bereiken teniet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mustii_93
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-05 23:11
Misschien een vakje ofzo onder de tafel, waar de klant de iPad in kan schuiven, dan zit het niet op tafel, en zit ie veilig weg, en als je in dat vak een inductive charger hebt of zo, kan de iPad meteen opgeladen worden ;)

YouTube: LaunchPort for iPad

[ Voor 38% gewijzigd door Mustii_93 op 17-02-2012 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dakka
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:59
pad in de tafel verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• batsma
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
iets heel stoms waarschijnlijk, maar ik zat laatst in een restaurant waar de menukaarten aan het plafond hingen. de ober liet vanaf de bar de kaarten zakken via een visdraadje zodat iedereen de kaart van een haakje af kon pakken.

Zou je zoiets doen met ipads, stalen draden ipv visdraad. niet los te koppelen van de draad. klant kan zelf de kaart naar beneden laten komen door op een knopje op de tafel te drukken, en hij laat hem met datzelfde knopje ook weer omhoog gaan. In geval van defect aan het snoersysteem, loskoppelbaar door ober en te verwijderen om het systeem handmatig via de ober te laten brenge/ophalen aan die tafel.

gevaar is dat ipads tegen elkaar aantikken bij omhoogtakelen/naar beneden laten (krassen; op te lossen door hoesje?) diefstal heb je een goede staal-knipschaar bij nodig.

verder een korte handleiding op de tafel leggen waar in staat hoe en wat vwb bediening, maar ook voor hoe het restaurant werkt met de ipad orders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Toevallig "De lachende koe"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Dit draadje bevat trouwens data van members.lycos.nl, krijg een malware warning in Chrome :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-05 20:08

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Geen idee in hoeverre het haalbaar is, maar het volgende beveiligingsidee kwam in me op.

In elke tafel breng je een apparaat aan dat verbonden is met jullie WiFi-netwerk en Bluetooth heeft. Je koppelt elke iPad met elke 'Bluetooth-tafel'. Zorg dat de tafel een laag uitzendvermogen heeft, bijvoorbeeld een straal van 2-3 meter. De iPad verbindt automatisch met de tafel zodra deze in de buurt komt. Als de tafel merkt dat de iPad weg is (Bluetooth-verbinding verdwijnt), kan je over de WiFi-verbinding een seintje naar een ander apparaat sturen zodat een medewerker kan kijken wat er gebeurt. Hierbij kan je zorgen dat je precies weet welke tafel het is en om welke iPad het gaat.

Dit zou je misschien met een iPod touch kunnen doen. Er zit WiFi en Bluetooth in en het is een klein apparaatje. Je zou kunnen onderzoeken of je hiervoor een app kunt maken die bijhoudt welke Bluetooth-verbindingen er zijn.

Omdat de ober de iPads natuurlijk weer weghaalt, zou je de obers ook uit kunnen rusten met een iPod touch. Als je een slim systeem ontwikkelt, kan je zo zorgen dat je precies weet waar een iPad is (aan een tafel, bij een ober of in een opslagplaats) of dat deze niet op één van de genoemde locaties is.

Het is natuurlijk wel de vraag hoe snel de iPad een Bluetooth-verbinding automatisch opzet. Als het een minuut duurt voordat de iPad bij de ober is gevonden, is het natuurlijk al een stuk minder interessant.

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-05 11:30

SeatRider

Hips don't lie

tweakG5 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 17:34:
Maar is het niet handig om per persoon, bijvoorbeeld bij een tafel van 4, 4 ipad docks in het midden van de tafel te zetten? Hierdoor zijn ze altijd in het zicht als de gasten vertrekken en altijd opgeladen.
En dan een kaars.app, bosjebloemen.app en peperenzoutvaatje.app erop, en klaar is je virtuele restaurant. Misschien 20" schermen als placemats waar je dan een plaatje van een mooi opgemaakt bord met een biefstukje op kunt tonen? :S

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:30

M2M

medicijnman

moet het perse een ipad zijn? Die dingen zijn vrij prijzig en bieden niet veel meer dan een goedkope chinese tablet, als het gaat om menu's aanklikken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lorem_Ipsum
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-04 20:28
Kun je het niet op dezelfde soort manier als OtouchO doen?

[ Voor 39% gewijzigd door Lorem_Ipsum op 18-02-2012 13:48 ]

Pagina: 1 2 Laatste