Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voordelen zijn er best wel, zoals toegang tot alle faciliteiten. Met name onderwijs kan interessant zijn, maar van wat ik begreep is het in Korea erg competitief en je zal er dan ongetwijfeld wel vanaf dag 1 bij moeten zijn. Wellicht is het ook makkelijker om bepaalde Aziatische landen in te komen (visumvrijstelling), maar dat zou je na moeten gaan.

Zelf ga ik nog een Nederlands paspoort regelen voor m'n zoontje. Die is Amerikaan, maar heeft ook recht op staatsburgerschap van Nederland. Voor hem zal onderwijs mogelijk wel een optie zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Draai het verhaal eens om aangezien je zelf de enigste bent. Stel je baas zou gewoon 4 maanden weggaan en enkel bereikbaar zijn per mobiel zou dit haalbaar zijn?

Het is een vrij onmogelijke situatie dat je de enigste ICTer bent sterker nog eerder vreemd stel je voor je stapt perongeluk onder een auto. Maar nu dit eenmaal zo is betekend dit nog niet dat je jou probleem het zijne moet maken. En ja, leuk Koreaans paspoort maar ik kan me goed voorstellen dat iemand anders denkt so what? Ik geloof dat er niet echt veel practische voordelen aan zitten aangezien zowel Europese als Zuid-Koreaanse paspoorten overal goed bruikbaar zijn.

Mocht je zo nodig weg willen en vermoedelijk een nee te horen krijgen stap je toch op? Als het zo belangrijk is en anders neem lekker 2 weken vakantie ga mee en kijk of je 2 maanden later nog eens een weekje tussenuit kunt knijpen. Een ticket kost je 800 euro (?) dus dat zal toch ook niet zozeer het probleem zijn en kindlief van dat formaat hoe pijnlijk voor jou zal waarschijnlijk niet het besef hebben dat zijn vader niet zoveel aanwezig is.

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hillie schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 05:50:
Voordelen zijn er best wel, zoals toegang tot alle faciliteiten. Met name onderwijs kan interessant zijn, maar van wat ik begreep is het in Korea erg competitief en je zal er dan ongetwijfeld wel vanaf dag 1 bij moeten zijn. Wellicht is het ook makkelijker om bepaalde Aziatische landen in te komen (visumvrijstelling), maar dat zou je na moeten gaan.

Zelf ga ik nog een Nederlands paspoort regelen voor m'n zoontje. Die is Amerikaan, maar heeft ook recht op staatsburgerschap van Nederland. Voor hem zal onderwijs mogelijk wel een optie zijn.
Maar er zitten ook nadelen aan, zoals de dienstplicht (geldt ook voor dubbele nationaliteiten namelijk). Of hij moet na zn 18e nooit meer naar Korea gaan om bij familie op bezoek te gaan... Maar wat is dan het nut van dat paspoort?
Alleen als je speciale vrijstelling weet je verkrijgen hoeft dat niet, of als je ouder bent dan 36, maar dat kan pas tegen die tijd.

Dus snap eerlijk gezegd het hele probleem van de TS niet; er kleven enkel nadelen aan dat 2e paspoort. Voordelen gelden enkel als je in Korea woont, maar dat gaat de TS dus niet doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 16-02-2012 07:56 ]

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wacht gewoon tot je zoon de 'absoluut zalig leeftijd' voorbij is dan heb je er mischien niet zo'n moeite mee.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Voor de meeste werkzaamheden zal het geen probleem zijn - dat kan je hier met telewerk ook al aantonen.
Maar er gaan zich situaties voordien waar je net toch on site moet zijn om het op te lossen.

En 't feit dat dat zich de laatste 6 jaren amper heeft voorgedaan wil hoegenaamd niks zeggen.
Integendeel: als statistisch gezien het al had moeten voorvallen dan zit je nu al in geleende tijd. >:)

Dan heb ik het ook nog niet over de wet van Murphy ... O-)

Wat wel een optie kan zijn: zoek een student / stagiair die je wat kan opleren tijdens het jaar.
Tijdens zijn zomervakantie (juli - augustus) kan die dan on site zijn.
Bijkomend voordeel: het kan je baas ook wel es op het idee brengen dat een 2e (halftijds) kracht geen slecht idee is.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:16
gambieter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:23:
[...]

Je kunt dat ook doen zonder ja te zeggen op een verzoek met nogal onrealistische verwachtingen :) .

Bij dit soort dingen moet je gewoon een businesscase maken.
- risico's (en hoe ze af te dekken)
- opportunities (hoe gaat dit goed zijn voor het bedrijf)
- beste periode ervoor (met redenen)

Door 4 maanden voltijds weg te willen maakt de TS het onrealistisch, en geeft de werknemer niets maar moet de werkgever zich volledig aanpassen. Het eerder aangegeven twee weekjes hier, twee weekjes daar is een stuk realistischer.

De TS kan het ook combineren met zijn vakantieperiode, dwz dan zijn er al drie weken van de periode af. Om dan een paar weken in Belgie te zijn zonder het kind mag ook geen onoverkomelijk obstakel zijn.
Als het klopt dat TS echt niet gemist kan worden is hij op dit moment al een single point of failure met enorme risico's voor het bedrijf. Is dat wel gewenst? Zou daar eigenlijk toch al niet iets aan gedaan moeten worden? Het is toch bizar dat als één iemand er een langere periode niet is er grote risico's zijn voor bedrif , 800 werknemers (en hun gezinnen), klanten en toeleveranciers en hun werknemers etc.?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Bsssz, ik geloof dat we het daari n eerdere topics al over hebben gehad :P
Myrdreon schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 07:53:
[...]

Maar er zitten ook nadelen aan, zoals de dienstplicht (geldt ook voor dubbele nationaliteiten namelijk). Of hij moet na zn 18e nooit meer naar Korea gaan om bij familie op bezoek te gaan... Maar wat is dan het nut van dat paspoort?
Alleen als je speciale vrijstelling weet je verkrijgen hoeft dat niet, of als je ouder bent dan 36, maar dat kan pas tegen die tijd.
Uit mijn hoofd hoef je in ZK geen dienstplicht te vervullen als duidelijk is dat je niet puur Koreaan bent. Al weet ik dat niet zeker, en vraag me al helemaal niet waarom ik de dienstplicht regels van ZK ooit heb onthouden :P

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 13:21
Als je echt geen OK krijgt van je baas kan je nog altijd opteren voor 3 maand ouderschapsverlof toch? klik

Als je de wettelijke verwittigingstermijn respecteert kan je werkgever dit verlof niet weigeren. En als je onmisbaar bent kan je nog steeds afspreken dat je tijdens dit verlof bereikbaar bent voor noodgevallen en eventueel een interventie kan doen via VPN.

voordelen voor jou: je moet geen onbetaald verlof nemen, hoewel ik geen idee heb wat je tijdens deze 3 maand aan premie krijgt

voordelen voor baas: hij moet jou geen loon betalen tijdens deze 3 maand (eventueel wel vergoeding afspreken voor noodinterventies?)

[ Voor 23% gewijzigd door NickG op 16-02-2012 09:35 ]

• bszz
furby-killer schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:28:
@Bsssz, ik geloof dat we het daari n eerdere topics al over hebben gehad :P

[...]
Kun je mijn geheugen even opfrissen?

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Compleet offtopic, maar na het lezen van je eerste bericht had ik een andere vraag. Verhuur je die flat ook in periodes dat jullie er niet zijn? Anders hoor ik gaarne of dat mogelijk is vanwege mogelijke bezoeken aan Korea dit jaar :)

• Sissors
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:33:
[...]

Kun je mijn geheugen even opfrissen?
http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30

Staat daar vast wel ergens tussen :P

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

1. Behalve voor de leuk, waarom moet dat kind een Zuid Koreaans paspoort hebben? Leuk als ze een keer moeten knokken tegen hun noorderburen, dan mag ie fijn mee gaan doen.
2. Kosten die formaliteiten echt 3 maanden?
3. Kun je je zoontje echt niet zo lang missen?
4. Wie gaat de gebruikers babysitten als jij je zoontje babysit aan de andere kant van de aarde?

Als ik jouw manager was zou ik geen toestemming geven voor dit soort lange afwezigheid overigens.

[ Voor 23% gewijzigd door Frank Martin op 16-02-2012 14:57 ]

• bszz
Nou, ehh bedankt maar ik weet nu nog steeds niet wat je met je opmerking bedoelt. Mogen we ergens niet meer over praten?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat ik me afvraag; wat is het nut voor dat kind dat het een Zuid-Koreaans paspoort heeft?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Sissors
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:55:
[...]

Nou, ehh bedankt maar ik weet nu nog steeds niet wat je met je opmerking bedoelt. Mogen we ergens niet meer over praten?
Nou ja ik kan je niet tegenhouden als je het erover wilt hebben, maar het is al vaak langs geweest en niet echt het onderwerp hier. Korte versie is dat het vreemd geregeld daar is, TS de helft van de tijd zit te stressen (om werk omstandigheden dan wel de staat van de wereld), maar hij niet bij zijn werk weg wilt omdat ze hem blijkbaar heel goed betalen, en ze bij zijn werk niet meer mensen willen aannemen.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Frank Martin schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:53:
1. Behalve voor de leuk, waarom moet dat kind een Zuid Koreaans paspoort hebben? Leuk als ze een keer moeten knokken tegen hun noorderburen, dan mag ie fijn mee gaan doen.
Als er al geknokt word, dan zijn het eerder de Amerikanen (die daar ook de grens bewaken) dan de Zuid-Koreanen...

Overigens begrijp ik best wel waarom je een 2e paspoort zou willen, gewoon het gemak van kunnen reizen en wellicht deuren die open gaan die elders gesloten blijven. Ik zou het wel weten als ik de kans kreeg, liefst zoveel mogelijk paspoorten als het even kan. Mocht hier ooit de bom barsten kun je gewoon weg, zonder meteen in een tentenkamp of als asielzoeker door het leven te hoeven gaan. En niet zeggen dat zoiets niet gebeurt... ja de kans is klein in Nederland, maar je weet nooit hoe het op korte termijn met België gaat aflopen (grapje).

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gunner schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:56:
Wat ik me afvraag; wat is het nut voor dat kind dat het een Zuid-Koreaans paspoort heeft?
Wat ik me dan weer afvraag : Wat is de reden dat iedereen het nut van een 2e paspoort wil weten?

In het meest extreme geval wil TS er misschien geld voor vangen door het te verkopen aan een Noord-Koreaan, so what...

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een veel relevantere vraag is: waarom moet het nu? Een kind van 2 heeft niets aan een apart paspoort, waarom niet wachten tot het kind wat ouder is, en daarmee ook het gemis voor een paar weken/maanden wat makkelijker te dragen is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
gambieter schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:37:
Een veel relevantere vraag is: waarom moet het nu? Een kind van 2 heeft niets aan een apart paspoort, waarom niet wachten tot het kind wat ouder is, en daarmee ook het gemis voor een paar weken/maanden wat makkelijker te dragen is.
Dan is weer de vraag of het dan nog wel kan? Moet dat niet binnen een bepaalde periode na de geboorte ofzo? Of zou hij z'n leven lang die nationaliteit kunnen claimen in verband met zijn moeder? Vragen, vragen... :D

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:23

Fiber

Beaches are for storming.

demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:48:
... als enige IT-er. Ik onderhoudt het netwerk, beheer de databases, schrijf de software, los de dagelijkse problemen op en babysit de gebruikers, met andere woorden, IT-manusje van alles.
...
Lijkt me sowieso al een onwenselijke situatie. Ik las ergens dat het twee jaar kost om een vervanger voor jou in te werken. Wat gebeurt er dan als jij vanavond onder de bus loopt, of er gewoon geen zin meer in hebt en ontslag neemt? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:55:
Dan is weer de vraag of het dan nog wel kan? Moet dat niet binnen een bepaalde periode na de geboorte ofzo? Of zou hij z'n leven lang die nationaliteit kunnen claimen in verband met zijn moeder? Vragen, vragen... :D
Als het inderdaad binnen een bepaalde periode na de geboorte moet, dan is dat een goed argument dat de TS kan gebruiken naar zijn baas toe :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Gomez12
Een gok :
- Paps en mams willen het kind aan grootouders en familie in Korea laten zien (hence het begin van de vakantie)
- Familie in korea vraagt aan mams of het kind ook de koreaanse nationaliteit krijgt als ze er toch zijn...
- Mams vindt dat best een leuk idee, kijkt de voorwaarden na.
- Mams bespreekt het met paps, paps ziet problemen in 3 maanden wegzijn, mams geeft aan dat tijdens zwangerschap / net na de geboorte paps ook kon telewerken dus waarom niet...
- Paps vat het idee op om het eens op GoT te gooien om te kijken wat andere meningen zijn voordat hij naar zijn baas toestapt.
- Paps/mams idee wordt volledig de grond ingeboord :)

Zoiets denk ik...
Fiber schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:02:
[...]
Lijkt me sowieso al een onwenselijke situatie. Ik las ergens dat het twee jaar kost om een vervanger voor jou in te werken. Wat gebeurt er dan als jij vanavond onder de bus loopt, of er gewoon geen zin meer in hebt en ontslag neemt? O-)
2 jaar inwerken is in 99,9% van de gevallen altijd schromelijk overdreven. Daarmee wordt bedoeld dat iemand anders 2 jaar nodig heeft om precies jouw werkwijzen en maniertjes te kunnen volgen.
Praktijk is meestal dat de normale werkzaamheden na 1 week opgepakt kunnen worden door een willekeurig persoon en dat de specifieke dingetjes of vervangen worden door andere software of helemaal uitgerangeerd worden.

Nobody gives a rat's arse of ze jouw schitterende office-macro's gebruiken om brieven / offertes te maken of een ander pakket (op het moment dat jij onder een bus ligt/ontslagen bent en de specifieke kennis weg is).

In een bedrijf is niemand onvervangbaar, het gaat misschien tijdelijk wat moeizamer worden. Maar 2 weken nadat TS weg is (bijv ontslagen) zal het bedrijf echt nog wel gewoon doordraaien hoor.

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
gressensn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:31:
Als je echt geen OK krijgt van je baas kan je nog altijd opteren voor 3 maand ouderschapsverlof toch? klik

Als je de wettelijke verwittigingstermijn respecteert kan je werkgever dit verlof niet weigeren. En als je onmisbaar bent kan je nog steeds afspreken dat je tijdens dit verlof bereikbaar bent voor noodgevallen en eventueel een interventie kan doen via VPN.
Goede suggestie over ouderschapsverlof. Eigenlijk hoort je werkgever hier dus gewoon aan mee te werken (lijkt me prima gebruik van je ouderschapsverlof). Gezien de situatie kan je het dan nog zo brengen dat je liever wilt telewerken omdat je snapt dat het anders voor je werkgever wel erg lastige situatie wordt.

Gezien ouderschapsverlof is het dus helemaal geen kwestie of zijn werkgever wil of niet. Hij moet mee werken, dat dit lastig is voor werkgevers snap ik ook wel. Maar zo is de wetgeving nou eenmaal.
voordelen voor jou: je moet geen onbetaald verlof nemen, hoewel ik geen idee heb wat je tijdens deze 3 maand aan premie krijgt
In Nederland in ieder geval niets, tenzij je hele goede CAO hebt, dan krijg je volgens mij 10% van je salaris of zo.

Misschien is het in België beter geregeld.

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
Gomez12 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:30:
[...]

2 jaar inwerken is in 99,9% van de gevallen altijd schromelijk overdreven. Daarmee wordt bedoeld dat iemand anders 2 jaar nodig heeft om precies jouw werkwijzen en maniertjes te kunnen volgen.
Praktijk is meestal dat de normale werkzaamheden na 1 week opgepakt kunnen worden door een willekeurig persoon en dat de specifieke dingetjes of vervangen worden door andere software of helemaal uitgerangeerd worden.

Nobody gives a rat's arse of ze jouw schitterende office-macro's gebruiken om brieven / offertes te maken of een ander pakket (op het moment dat jij onder een bus ligt/ontslagen bent en de specifieke kennis weg is).

In een bedrijf is niemand onvervangbaar, het gaat misschien tijdelijk wat moeizamer worden. Maar 2 weken nadat TS weg is (bijv ontslagen) zal het bedrijf echt nog wel gewoon doordraaien hoor.
Ik denk dat je hier goed punt maakt. Maar het is alsnog zeer onverstandig van zo'n bedrijf om afhankelijk te zijn van één persoon. Het zal niet het hele bedrijf tot stilstand brengen als zo'n iemand wegvalt maar je loopt mogelijk wel erg vervelende/dure vertragingen op.

Als de typering van de werkzaamheden die demichel doet echt klopt lijkt het mij weleens tijd dat hij er een collega bij krijgt die ook op de hoogte is van hoe alles in elkaar steekt ;). Dan zou het telewerken wellicht ook een stuk minder lastig zijn.

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 13:21
McVirusS schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:51:
In Nederland in ieder geval niets, tenzij je hele goede CAO hebt, dan krijg je volgens mij 10% van je salaris of zo.

Misschien is het in België beter geregeld.
Da's dan duidelijk beter geregeld hier :-) Bedragen kan je hier berekenen. Ter illustratie: een persoon jonger dan 50, werkzaam in de privésector, die voltijds ouderschapsverlof neemt in een 38-uren week zal zo'n 771 euro bruto of 693 euro netto ontvangen.
Let wel, als je dit 3 maand opneemt zullen je wettelijke verlofdagen volgend jaar een stuk minder zijn. Je werkt immers maar 75% (9maand ipv 12maand) dus zal je ook maar 75% van het aantal wettelijke verlofdagen krijgen!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

-tom-562

Oliesjeik

Mss denk ik te zakelijk, maar waarom nu doen? Is het niet weggegooid geld? Kan je niet beter wachten tot je kind wat ouder is, en het bewust(er) meemaakt en er (goede) herinneringen aan over houdt?

Vaak bu'j te bang!

• chime
Herinneringen aan ... de administratieve rompslomp.
Leuk om dan ook maar even een maand school te missen.

Op deze leeftijd is dat niet direct een issue zou ik denken.

Nu, de vraag hier gaat niet over het waarom van dat paspoort, maar hoe de baas overtuigen van telewerken.

Nu, zolang demichel alleen zit - gaat het eigenlijk niet.
Dus zelfs al zou de baas overtuigd kunnen worden - ik raad het niet aan.
Eigenlijk moet je de baas overtuigen om iemand extra in dienst te nemen (moet niet voltijds) maar het vangt het probleem van telewerken wel op en het vangt ook het "wat-als-demichel-onder-een-bus-terecht-komt risico" op.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Nu zou beter zijn. Als hij wat ouder is, wil ik niet dat hij 3, 4 maanden school mist.

En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden. Zoiets. (de schoonfamilie vlooit dat allemaal naarstig uit, daar heb ik alle vertrouwen in) In ieder geval, bureaucratie heeft zijn tijd nodig, overal, dat weet ik nog van de tijd we het Belgische paspoort van mijn vrouw aanvraagden (zal in Zuid-Korea hopelijk wel vlotter gaan dan hier, mag ik hopen).
BtM909 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:26:
[...]

Leerplicht is pas vanaf 5 jaar (dus je hebt theoretisch nog even).
Het klonk eerst alsof je van alles had voorbereid, maar het begint er steeds minder op te lijken :)
In NL misschien 5 jaar. Hier begint de kleuterschool aan 2 en een half, zoiets. Natuurlijk is er slechts strikt genomen leerplicht vanaf het 1st studiejaar, dacht ik, maar uiteraard wil ik dat ie vanaf het begin mee is met de leeftijdsgenootjes.

Ik heb helemaal alles nog niet voorbereid. Ik weet dat het kan binnen de 4 maanden, daar zorgt schoonfamilie wel voor, alle vertrouwen in. Wij hoeven alleen maar met demichel junior op te dagen. En de werkgever van demichel te overtuigen, natuurlijk.

[ Voor 67% gewijzigd door demichel op 17-02-2012 12:15 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

demichel schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:51:
[...]

Nu zou beter zijn. Als hij wat ouder is, wil ik niet dat hij 3, 4 maanden school mist.

En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden.
Leerplicht is pas vanaf 5 jaar (dus je hebt theoretisch nog even).
Het klonk eerst alsof je van alles had voorbereid, maar het begint er steeds minder op te lijken :)

Als de minimum tijd 3 maanden is, dan mag je daarna pas de aanvraag inschieten, oftewel, dan mag je langer dan 3 maanden daar blijven. Je gaat ook geen paspoort binnen een maand krijgen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou bij dit soort ondernemingen altijd minimaal 2 allround it-ers hebben lopen.
Als jou iets gebeurd dan zit het hele bedrijf vast.

Ik zou dit dus aanhalen om een extra fulltime medewerker erbij te nemen en dan als die wat ingewerkt is om dan een lange vakantie aan te vragen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:51:
Dat kan ook gedurende de schoolvakantie, waarmee er al een stevige hap uit de periode wordt genomen. Verder: een jaarte naar school in Zuid-Korea, is dat zo slecht als ervaring voor een kind?
En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden. Zoiets. (de schoonfamilie vlooit dat allemaal naarstig uit, daar heb ik alle vertrouwen in) In ieder geval, bureaucratie heeft zijn tijd nodig, overal, dat weet ik nog van de tijd we het Belgische paspoort van mijn vrouw aanvraagden (zal in Zuid-Korea hopelijk wel vlotter gaan dan hier, mag ik hopen).
Zoals Btm909 al aangeeft, klopt je planning dan niet. Het wordt dan 3 maanden + officieel registreren dat het kind daar woont > aanvragen > wachten etc. Ik heb recent mijn paspoort verlengd bij de ambassade in London en dat kostte een maand voordat mijn paspoort kon worden afgehaald.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Geloof me 3 maanden is zo voorbij. Er zijn mensen die hun kroost jaren niet zien door nare omstandigheden.
Dus niet aanstellen en vrouw en kind op vakantie sturen :)

Mischien kan je 1x per maand op bezoek?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
800 man , 1 it-er

WTF!!

dat is echt niet normaal hoor, wat heb je voor een serverpark, ik schat 50-100 servers?

dat is toch niet allemaal remote te doen.

• D-Raven
  • Laatst online: 16-10 10:47
Schnor schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:15:
800 man

....ik schat 50-100 servers?
In welke wereld leef jij 8)7 . Gevalletje overdrijven maakt de zaak duidelijk? :+

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vraagje: Als jij 4 weken met vakantie gaat (zonder bereikbaar te zijn, want anders is het geen vakantie!) hoe red de baas zich nu dan?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• demichel
800 man , 1 it-er

WTF!!

dat is echt niet normaal hoor, wat heb je voor een serverpark, ik schat 50-100 servers?

Laten we het maar op een dozijn houden, da's ook al meer dan voldoende ;)
Falcon schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:22:
Vraagje: Als jij 4 weken met vakantie gaat (zonder bereikbaar te zijn, want anders is het geen vakantie!) hoe red de baas zich nu dan?
Firma heeft "vast verlof" (weet niet hoe jullie dat in NL noemen), dus we zijn 3 weken gesloten in juli of augustus, hangt er een beetje van af.

[ Voor 36% gewijzigd door demichel op 17-02-2012 12:23 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• chime
800 man , 1 it-er

WTF!!

Een bedrijf met veel arbeiders (machines) zal helemaal niet zo veel werkstations/servers hebben.

Hell ... een IT bedrijf met 100 developpers die vanalles intern voor klanten ontwikkelen kan daar ver over gaan (maar goed, vaak kunnen die ook zelf wel veel regelen)

@demichel
Maar hoe doe je dat dan met je ander verlof - of mag dat alleen maar af en toe een dagje zijn?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Niemand is onvervangbaar, is hij/zij dat wel dan moet dat, zeker in een bedrijf, zo snel mogelijk worden opgelost. Stel je mag gaan en je vliegtuig stort neer... wat dan?

Bijkomend, ga eens praten met de preventieadvisseur over wat de mogelijkheden zijn van telewerk volgens de huidige geldende CAO. Niet elke CAO staat namelijk voltijds telewerken toe.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien een open deur, maar is het geen idee om contact op te nemen met de ambassade (in Belgie dus) om te kijken of zij iets kunnen regelen? (dus eventueel zonder een reis naar Zuid Korea, bijvoorbeeld door het kind tijdelijk officieel te laten wonen op de ambassade, wat ook Zuid Koreaans grondgebied is)

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
johnnyv.nl schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:57:
Misschien een open deur, maar is het geen idee om contact op te nemen met de ambassade (in Belgie dus) om te kijken of zij iets kunnen regelen? (dus eventueel zonder een reis naar Zuid Korea, bijvoorbeeld door het kind tijdelijk officieel te laten wonen op de ambassade, wat ook Zuid Koreaans grondgebied is)
Sorry hoor, maar denk niet dat de Zuid Koreaans ambassade jouw gaat helpen een "maas" in de wet uit te pluizen, weet niet hoe dit precies is in nederland, maar in USA als je daar op hun grondgebied naar buiten kruipt ben je officieel redneck, denk niet als je de amerikaanse ambassade netjes vraagt of je daar mag bevallen ze het goedvinden, ok niet echt hezelfde maar toch.

• pagani
  • Niet online
Hoezo "maas in de wet"? Ik neem aan dat TS niet de eerste persoon zal zijn in deze situatie en er vast met de ambassade wel iets te regelen valt waarbij níet een verblijf van drie maanden in ZK nodig is zonder enige wet te overtreden. Tot nu toe lees ik alleen nog maar aannames van de TS gebaseerd op wat zijn schoonfamilie zegt, maar een ambassade kan mijns inziens het een en ander veel duidelijker maken met een grotere zekerheid van correctheid.

Overigens is ook nog een puntje waar bij een eventueel werkverblijf in ZK van drie maanden je rekening mee moet houden de eventueel benodigde zakenreisverzekering.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 17-02-2012 13:19 ]

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Wil hiermee alleen maar zeggen dat het zuid koreaans burgerschap niet bedoeld kan zijn voor iemand die daar even drie maanden "op vakantie" komt of die nou een zuid koreaanse papa of mama heeft of niet, vandaar de mijn "maas" in de wet gevoel, alhoewel ik natturlijk ook niet weet waarom de regel er precies is, ik heb nou niet echt het zuid koreaanse parlement gevolgd dat laatse tijd, maar echt logisch is het niet. Bovendien in sommige landen (Japan) moet je op je 18e kiezen welke nationalitiet je aanneemt, aan een eerder bericht over geen diensplicht lijkt zuid korea zo een regel niet te hebben, maar weet dat ook niet zeker natuurlijk.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Nu wel ontopic, maar misschien niet helemaal van toepassing. Mijn vriendin (ook Koreaans, maar geadopteerd) kan wel een Koreaans paspoort aanvragen zonder drie maanden in Korea te wonen (al zouden we dat geen straf vinden als het mogelijk was). Meer te lezen over het Korean Dual Citizenship kan hier.

Hoop dat dit je verder helpt :)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 09:37

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als jullie toch al een huis in ZK hebben, in hoeverre moet je daar 3 mnd aanwezig zijn om daar 3mnd te wonen.
Ik neem aan dat ze niet elke dag even aanbellen om te checken of jullie daar wel echt aanwezig zijn.

En evt de schoonfamilie om de paar dagen even langs sturen om de post te checken voor de officiële stukken?

Of zijn er aparte visa nodig voor ZK?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Je kunt geen werk in Zuid Korea vinden? Ik zit in net zo'n situatie als jou en als ik een ding zeker weet dat als ik langer als 1 maand in China wil zijn dan zal ik waarschijnlijk te weinig verlof hebben en dus onbetaald verlof op moeten nemen.

Maar bij ICT werk is veel op afstand te doen. Maar het tijdverschil is 8 uur met Nederland en straks als we de zomertijd hebben is dat 9 uur tijdverschil, dus stel om 9 uur zou je in Belgie beginnen dan is het daar 17 uur en als je werk om 17:00 Nederlandse tijd klaar is dan betekend het dus dat je nog om 1 uur nachts gebeld kan worden.

En wat als er problemen zijn als jij ligt te slapen? Maar in België het geen nacht is maar avond pas? Ik zit in zelfde schuitje als jou ongeveer en ik weet zeker dat ik geen werk in China kan vinden dus ik ga twee keer per jaar telkens een maand naar China.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Lolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:57:
Als jullie toch al een huis in ZK hebben, in hoeverre moet je daar 3 mnd aanwezig zijn om daar 3mnd te wonen.
Ik neem aan dat ze niet elke dag even aanbellen om te checken of jullie daar wel echt aanwezig zijn.

En evt de schoonfamilie om de paar dagen even langs sturen om de post te checken voor de officiële stukken?

Of zijn er aparte visa nodig voor ZK?
Entry en exit-stamp. Voor langer dan 90 dagen hebben Belgen inderdaad een apart visum nodig, maar aangezien hij getrouwd is met een Koreaanse kan hij voor een F-2 visum gaan (wat wel een heel gedoe is).

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik begrijp de sprong naar paspoort niet. Zou je het niet stapsgewijs oplossen.

Ten eerste het kind registreren bij de Zuid-Koreaanse ambassade, vervolgens bij laten schrijven op het paspoort van de moeder en of vader, als al het papier rond is een paspoort aanvragen.

Ken veel mensen uit het buitenland van buitenlandse origine en die regelen alles vanuit de ambassade. Zelfs een ondertekend geboorte-akte van de geboortegemeente kan geregeld worden vanuit de ambassade of je krijgt een vervangend document na verificatie.

Kunnen ze je niet helpen in belgië, vraag of het misschien mogelijk is in Groot-Brittanië, Duitsland, Nederland of Frankrijk. Het kan goed mogelijk zijn dat de Belgische ambassade niet de expertise heeft om je snel wegwijs te maken en/of voldoende informatie mee te geven. Naar Zuid-Korea gaan voor enkele handtekeningen is niet handig, laat staan als je iets vergeten bent waar je achteraan mag gaan. Dan kun je tegen een muur van bureaucratie aanlopen omdat er ergens geen stempel op staat en sturen ze je doodleuk terug.

Overigens betwijfel ik het of een klein kind al een paspoort krijgt. Gangbaar is bijschrijven tot ze 12 of 14 jaar worden en dan krijgen ze een eigen id en/of paspoort.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Hoe redt je organisatie zich als je drie weken op vakantie bent? Als dat kan dan moet je ook wel twee keer een maand op vakantie kunnen gaan, met een maand ertussen. Dan zie je je gezin een maand niet. Zo'n single point of failure in de organisatie vind ik van je baas trouwens ook niet slim.
Verder, een vervanger zonder interne ervaring doet misschien wel meer kwaad dan goed. Ik zou er niet aan beginnen.
Met andere woorden probeer twee keer een maand vakantie te regelen ipv drie aan een stuk.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Gomez12 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:35:
[...]

Wat ik me dan weer afvraag : Wat is de reden dat iedereen het nut van een 2e paspoort wil weten?
Omdat het misschien ook een vraag is die de baas zal gaan stellen. Als het antwoord min of meer "voor de leuk" is is de kans op toestemming automatisch veel kleiner verwacht ik.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sir Isaac schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:48:
Hoe redt je organisatie zich als je drie weken op vakantie bent?
Dat heeft de TS al verschillende keren uitgelegd: het bedrijf is in de zomer drie weken dicht.

• xtra
  • Laatst online: 24-10 11:20
Iblies schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:09:
Ik begrijp de sprong naar paspoort niet. Zou je het niet stapsgewijs oplossen.

Ten eerste het kind registreren bij de Zuid-Koreaanse ambassade, vervolgens bij laten schrijven op het paspoort van de moeder en of vader, als al het papier rond is een paspoort aanvragen.

Ken veel mensen uit het buitenland van buitenlandse origine en die regelen alles vanuit de ambassade. Zelfs een ondertekend geboorte-akte van de geboortegemeente kan geregeld worden vanuit de ambassade of je krijgt een vervangend document na verificatie.

Kunnen ze je niet helpen in belgië, vraag of het misschien mogelijk is in Groot-Brittanië, Duitsland, Nederland of Frankrijk. Het kan goed mogelijk zijn dat de Belgische ambassade niet de expertise heeft om je snel wegwijs te maken en/of voldoende informatie mee te geven. Naar Zuid-Korea gaan voor enkele handtekeningen is niet handig, laat staan als je iets vergeten bent waar je achteraan mag gaan. Dan kun je tegen een muur van bureaucratie aanlopen omdat er ergens geen stempel op staat en sturen ze je doodleuk terug.

Overigens betwijfel ik het of een klein kind al een paspoort krijgt. Gangbaar is bijschrijven tot ze 12 of 14 jaar worden en dan krijgen ze een eigen id en/of paspoort.
In NL kan bijschrijven over een paar maanden niet meer: http://www.rijksoverheid....eren-in-het-paspoort.html

Het nut kan zijn dat het kind niet altijd met dezelfde ouder reist. Maar volgens mij gaat het TS om de nationaliteit, niet om het eigen paspoort.

• Fiber

Fiber

Ik blijf het een grote fout in de organisatie vinden als iemand zo onmisbaar wordt geacht dat er moeilijk gedaan wordt over 3 of 4 maanden onbetaald verlof. Reden van dat verlof mag niets uitmaken, het moet gewoon mogelijk zijn. Je kan ook plotseling ziek worden en 3 maanden thuis komen te zitten. We hebben het van de week nog kunnen zien, een ski ongeluk zit in een klein hoekje. Of, om eens wat positiefs te noemen, als vrouw kun je zwanger worden, dan moet je ook tijdelijk vervangen kunnen worden. Bij een klein bedrijfje kan ik het me nog voorstellen dat zoiets lastig ligt, maar bij een groot bedrijf met 800 man moet er altijd back-up geregeld zijn en moeiteloze vervanging mogelijk zijn. Ik vind deze situatie eigenlijk onverantwoord, en nee, je krijgt niet altijd de kans om een opvolger 2 weken in te werken. Als er niet genoeg werk is om de baan over 2 personen te verdelen dan moet er minimaal een goede beschrijving van alle procedures en werkzaamheden zijn zodat een gekwalificeerde interim er moeiteloos in kan stappen en de boel over kan nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 19-02-2012 01:43 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• bszz
furby-killer schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:56:
[...]

Nou ja ik kan je niet tegenhouden als je het erover wilt hebben, maar het is al vaak langs geweest en niet echt het onderwerp hier. Korte versie is dat het vreemd geregeld daar is, TS de helft van de tijd zit te stressen (om werk omstandigheden dan wel de staat van de wereld), maar hij niet bij zijn werk weg wilt omdat ze hem blijkbaar heel goed betalen, en ze bij zijn werk niet meer mensen willen aannemen.
Nou, volgens mij is het behoorlijk on-topic. Het gaat er toch om of TS gemist kan worden of niet?

• bszz
Fiber schreef op zondag 19 februari 2012 @ 01:14:

[...]
Als er niet genoeg werk is om de baan over 2 personen te verdelen dan moet er minimaal een goede beschrijving van alle procedures en werkzaamheden zijn zodat een gekwalificeerde interim er moeiteloos in kan stappen en de boel over kan nemen.
Zou ik, uit oogpunt van controleerbaarheid ook slecht vinden. Dan liever twee parttimers.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
bszz schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:32:
[...]

Nou, volgens mij is het behoorlijk on-topic. Het gaat er toch om of TS gemist kan worden of niet?
Ik mis nog steeds de goede onderbouwing van TS waarom hij zo graag een koreaans paspoort wil hebben voor zijn zoontje ?

• Gomez12
bszz schreef op zondag 19 februari 2012 @ 09:34:
[...]

Zou ik, uit oogpunt van controleerbaarheid ook slecht vinden. Dan liever twee parttimers.
Gaat niet echt goed vallen zeg maar, je huidige FTE ontslaan en dan vervangen door 2 parttimers...

Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat de status van de TS momenteel is, is er al iets voorgesteld aan de baas? Gaat er nog iets voorgesteld worden aan de baas? Wat is het aanvalsplan? etc. etc.

• bszz
descon schreef op maandag 20 februari 2012 @ 07:25:
[...]

Ik mis nog steeds de goede onderbouwing van TS waarom hij zo graag een koreaans paspoort wil hebben voor zijn zoontje ?
Dat lijkt mij persoonlijk en niet van waarde voor de discussie. Dat het voor TS belangrijk is lijkt mij voldoende.

• n4m3l355
Hoezo? Dezelfde vraag zal toch ook de werkgever hebben, waarom nu? Kan het niet over een jaartje of 6 noem maar eens wat. Wat is de toegevoegde waarde om 4 maanden te gaan telewerken uiteindelijk voor de kleine?

• bszz
n4m3l355 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 11:03:
Hoezo? Dezelfde vraag zal toch ook de werkgever hebben, waarom nu? Kan het niet over een jaartje of 6 noem maar eens wat.
Volgens mij heeft TS deze vraag al beantwoord
Wat is de toegevoegde waarde om 4 maanden te gaan telewerken uiteindelijk voor de kleine?
Een oordeel over de toegevoegde waarde is volgens mij niet aan de werkgever.

• Fiber

Fiber

Dat telewerken vanuit Zuid Korea is ook gewoon een onzinnig idee, dat zou ik ook nooit toestaan. In een groot bedrijf van 800 man zou het gewoon geen enkel probleem moeten zijn om 4 maanden onbetaald verlof op te nemen als je dat ruim van te voren aankondigt. Desnoods ga je een wereldreis maken, maar de reden doet er helemaal niet toe.

Ik vermoed dat de TS denkt dat hij onmisbaar is en denkt dat hij geen 4 maanden onbetaald verlof gaat krijgen, terwijl hij dat nog helemaal niet aan zijn baas gevraagd heeft. Of hij is bang dat hij het wellicht wel gaat krijgen en dat dan blijkt dat hij helemaal niet zo onmisbaar is als hij zelf denkt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bszz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:02:
Een oordeel over de toegevoegde waarde is volgens mij niet aan de werkgever.
Op het moment dat je iemand om medewerking en flexibiliteit/coulance vraagt, dan is een "gaat je niets aan" geen verstandig antwoord op een dergelijke vraag, die geheel begrijpelijk is :) .

• bszz
gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:12:
[...]

Op het moment dat je iemand om medewerking en flexibiliteit/coulance vraagt, dan is een "gaat je niets aan" geen verstandig antwoord op een dergelijke vraag, die geheel begrijpelijk is :) .
Daar ben ik het natuurlijk mee eens maar ik vind dat de werkgever moet respecteren dat dit voor TS belangrijk is, hoewel hij daar zelf natuurlijk een ander gevoel bij mag hebben. Voor de afweging of het mogelijk is zou dit volgens mij geen rol moeten spelen. Dan kijk je naar andere zaken als continutiteit etc.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bszz schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:19:
Daar ben ik het natuurlijk mee eens maar ik vind dat de werkgever moet respecteren dat dit voor TS belangrijk is, hoewel hij daar zelf natuurlijk een ander gevoel bij mag hebben. Voor de afweging of het mogelijk is zou dit volgens mij geen rol moeten spelen. Dan kijk je naar andere zaken als continutiteit etc.
Je gaat echter ook kijken wat voor afwegingen de TS maakt en hoe dat gevolgen kan hebben voor de toekomst. Als iemand kost wat kost iets wil doen ondanks de nadelen voor het bedrijf, dan mag je best wel verwachten dat er een goed verhaal tegenover staat.

Vandaar dat ik al eerder aangaf: zorg ervoor dat in ieder geval de drie weken vakantie onderdeel van die 3-4 maanden periode zijn, dan laat de TS zien zelf ook offers te willen brengen en het als echt belangrijk te zien.

• Fiber

Fiber

gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:26:
[...]
zorg ervoor dat in ieder geval de drie weken vakantie onderdeel van die 3-4 maanden periode zijn, dan laat de TS zien zelf ook offers te willen brengen en het als echt belangrijk te zien.
Waarom zou dat nodig zijn? Vier maanden onbetaald verlof, een goede vervanger regelen, klaar. Loop je wel het risico dat je vervanger beter en goedkoper is dan jijzelf, en dat je baas die graag wil houden... :)

Verwijderd

Hele discussies hier, maar wat ik nog niet hoor is dat je eventueel je werkgever de optie zou kunnen geven om halverwege die periode voor 2 a 3 weken weer naar België te reizen. Dan kun je op de werkvloer kijken, de noodzakelijke taken doen waarvoor je zeker op de zaak moet zijn.

En, ik weet niet hoevaak er een vlucht gaat, je kunt natuurlijk ook met je werkgever af proberen te spreken dat je, als het nodig is, op eigen kosten, binnen 3 a 4 werkdagen op de zaak kunt zijn. (bespreek dan wel een maximaal aantal maal tijdens die periode, anders zit je de helft van de tijd in het vliegtuig ;) ).

Zulke tussenoplossingen moet de werkgever in mijn ogen ook wel aangenaam klinken.
En telewerken zou je inderdaad enige tijd, 2 a 3 weken thuis moeten uitproberen. Dan weet je waar de bottleneck zit en kun je die op locatie nog oplossen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Fiber schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:33:
Waarom zou dat nodig zijn? Vier maanden onbetaald verlof, een goede vervanger regelen, klaar. Loop je wel het risico dat je vervanger beter en goedkoper is dan jijzelf, en dat je baas die graag wil houden... :)
Opnieuw: als je medewerking verwacht van anderen, dan is eigen offerbereidheid een goed teken dat het echt belangrijk/urgent etc is.

• Fiber

Fiber

Zou niet nodig moeten zijn. In een goede organisatie is zoiets gewoon standaard geregeld. Je moet niet afhankelijk zijn van het goede humeur van je baas. Ook of het urgent/belangrijk is zou er niet toe moeten doen, TS wil het graag, dus standaardregeling 27B oid uitprinten, handtekeningen eronder en klaar. Mag HR een detacheringsbureau gaan bellen voor een tijdelijke vervanger. Ik snap de moeilijkheid gewoon niet.

Verwijderd

In belgie is verlof zonder wedde net niets standaard. Werkgever kan dit zo hard weigeren als hij wil, zonder dat werknemer enig recht erop heeft

Enig alternatief is tijdskrediet, of 3 maand ouderschapsverlof, maar ook dit is in overeenstemming met werkgever

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2012 15:32 ]

• n4m3l355
Niet afhankelijk zijn van de humeur van je baas wanneer je 4 maanden weg wilt? Standaard regeling? Het kan aan mij liggen maar ik heb zoiets nog nooit meegemaakt (behalve bij de overheid) dat men zoiets zich bedenkt. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en natuurlijk had het beter geregeld moeten zijn ipv slechts 1 ICTer neemt niet weg dat de situatie er nu eenmaal naar is. Je kunt je als een blok opstellen, weigeren informatie te verstrekken of onzinnige voorstellen dan in de zin van "4 maanden onbetaald verlof", het probleem is niet zozeer waarschijnlijk het kosten plaatje maar eerder dat iemand simpelweg 4 maanden weg is.
Mijn oude werkgever zou dit simpelweg niet accepteren noch met ouderschapsverlof (een zeer grote speler) misschien dat het elders er ander aan toe gaat. Imo kom je hier in ieder geval aardig wat aan het masseren maar hoe is het met de TS zelf? We hebben niet veel meer van hem zelf vernomen ...

• bszz
gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:26:
[...]

Je gaat echter ook kijken wat voor afwegingen de TS maakt en hoe dat gevolgen kan hebben voor de toekomst. Als iemand kost wat kost iets wil doen ondanks de nadelen voor het bedrijf, dan mag je best wel verwachten dat er een goed verhaal tegenover staat.

Vandaar dat ik al eerder aangaf: zorg ervoor dat in ieder geval de drie weken vakantie onderdeel van die 3-4 maanden periode zijn, dan laat de TS zien zelf ook offers te willen brengen en het als echt belangrijk te zien.
Of het wel of niet belangrijk is voor TS bepaalt de werkgever niet. Als werkgever mee wil denken ga je samen de mogelijkheden en onmogelijkheden in kaart brengen met als uitgangspunt dat aan een eventuele oplossing door beide partijen een bijdrage wordt geleverd.

• Gomez12
n4m3l355 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 16:40:
Mijn oude werkgever zou dit simpelweg niet accepteren noch met ouderschapsverlof (een zeer grote speler) misschien dat het elders er ander aan toe gaat.
Ouderschapsverlof heeft een werkgever in NL niet echt veel keuze mee hoor. Dat is gewoon slikken en regelen

• Bor

Bor

gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 12:12:
[...]

Precies en zolang die vraag hier nog niet is beantwoord heeft het weinig zin om ideeën te bedenken om de baas van de ts te overtuigen. Dit zal zo'n beetje vraag nummer 1 zijn verwacht ik.

Demichel, het lijkt haast wel alsof je deze vraag niet wilt beantwoorden.

[ Voor 7% gewijzigd door Bor op 20-02-2012 18:30 ]

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gambieter schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:31:
[...]

Zoals Btm909 al aangeeft, klopt je planning dan niet. Het wordt dan 3 maanden + officieel registreren dat het kind daar woont > aanvragen > wachten etc. Ik heb recent mijn paspoort verlengd bij de ambassade in London en dat kostte een maand voordat mijn paspoort kon worden afgehaald.
tipje ga naar het consulaat in Southampton/Hythe, die zijn veel flexibeler en minstens even snel, maar i een stuk sneller voor mijn gevoel (je kan natuurlijk nooit echt like for like testen).
http://www.dutchembassyuk.org/consular/index.php?i=287

[ Voor 4% gewijzigd door ToolkiT op 20-02-2012 18:38 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ToolkiT schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:37:
tipje ga naar het consulaat in Southampton/Hythe, die zijn veel flexibeler en minstens even snel, maar i een stuk sneller voor mijn gevoel (je kan natuurlijk nooit echt like for like testen).
http://www.dutchembassyuk.org/consular/index.php?i=287
Waarom zou hij naar een Nederlands consulaat gaan? Het gaat om een Belg en het verkrijgen van de Koreaanse nationaliteit ;) Beter lezen, je had het over paspoort/ID-kaart :D ;)

En nee, het kan niet sneller, de ID-bewijzen moeten in Nederland worden gemaakt :)

[ Voor 20% gewijzigd door gambieter op 20-02-2012 18:44 ]

• Gomez12
Bor de Wollef schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:30:
[...]

Precies en zolang die vraag hier nog niet is beantwoord heeft het weinig zin om ideeën te bedenken om de baas van de ts te overtuigen. Dit zal zo'n beetje vraag nummer 1 zijn verwacht ik.

Mogelijkheid is uiteraard ook dat hij wel het antwoord erop heeft. Maar dit simpelweg niet hier wil delen.

Demichel moet die vraag beantwoorden tegenover zijn baas, maar als hij geen zin heeft om dat tegen een willekeurig aantal GoT'ers te doen kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen....

• Sissors
  • Niet online
Ik heb zon vermoede dat het simpelweg een kwestie is dat de schoonfamilie, en mogelijk ook de vrouw, er nogal voorstander van is als het kindje ook officieel Zuid-Koreaan wordt. En ik denk dat TS dan toch beter kan bedenken of hij nog goede redenen voor de baas kan verzinnen dat het nodig, in ieder geval beter dan dat de schoonfamilie het graag wil.

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:40:
[...]

Waarom zou hij naar een Nederlands consulaat gaan? Het gaat om een Belg en het verkrijgen van de Koreaanse nationaliteit ;) Beter lezen, je had het over paspoort/ID-kaart :D ;)

En nee, het kan niet sneller, de ID-bewijzen moeten in Nederland worden gemaakt :)
klopt ze komen allemaal uit den Haag... maar bij Southampton word het sneller opgestuurd heb ik het vermoeden... in London blijft het langer op de stapel liggen.
Buiten dat is het wachten bij de ambasade altijd langer en oncomfortabeler dan bij consulaat..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Gomez12 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:44:
Demichel moet die vraag beantwoorden tegenover zijn baas, maar als hij geen zin heeft om dat tegen een willekeurig aantal GoT'ers te doen kan ik me daar ook wel iets bij voorstellen....
Tsjah, dan moet je ook geen topic openen. Je weet dat je van tweakers ook een kritisch geluid kan verwachten.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 21-02-2012 22:42 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• demichel
Bor de Wollef schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:30:
[...]

Da's dus de vraag wat de toegevoegde waarde is voor mijn zoon, als ik dat goed begrijp?

1) De toegevoegde waarde om het te doen en 2) de toegevoegde waarde om het nu te doen zijn:

a) Hij heeft er recht op. Klaar.
b) Door het nu te doen, voor hij de kleuterschool aanvangt, verstoren we zijn schoolgaan niet met 4 maanden.
c) Voor zijn mama is het heel belangrijk, dus is het voor demichel ook heel belangrijk.

• punisher007
  • Laatst online: 01-11 12:37
Wellicht dat je nog wat inspiratie kan halen uit the four hour work week:
http://www.fourhourworkweek.com/

http://blog.bjornhouben.com

• pagani
  • Niet online
demichel schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:21:
[...]

Da's dus de vraag wat de toegevoegde waarde is voor mijn zoon, als ik dat goed begrijp?

1) De toegevoegde waarde om het te doen en 2) de toegevoegde waarde om het nu te doen zijn:

b) Door het nu te doen, voor hij de kleuterschool aanvangt, verstoren we zijn schoolgaan niet met 4 maanden.
c) Voor zijn mama is het heel belangrijk, dus is het voor demichel ook heel belangrijk.
Maar heb je nou al contact opgenomen met de ambassade/consulaat? Ik kan me niet voorstellen dat er geen regeling is voor mensen die in het buitenland verblijven.

(of gaat het stiekem eigenlijk meer om de vier maanden daar zitten?)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 22-02-2012 08:55 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Belangrijk genoeg om zelf offers voor te brengen?

• chime
gambieter schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 08:59:
[...]

Belangrijk genoeg om zelf offers voor te brengen?
Dat is natuurlijk ook altijd een optie.
(met skype, berg webcams, ... moet er toch nog wat contact mogelijk zijn)

Maar dat doet natuurlijk niets af aan 't feit dat de baas van demichel met een serieus risico zit.
Als demichel even vraagt om 4 maanden weg te blijven en dat gaat problemen geven - dan moet je als baas eigenlijk beseffen dat ... als demichel onder een bus terecht komt / zwaar ziek wordt / ander werk vindt / ... hij ook met een immens probleem gaat zitten.

Op zich zou ik met die insteek verder werken.

Zo naar de baas stappen van:
"Ik was aan 't denken om 4 maanden naar korea te gaan ... en ik kwam tot de ontdekking dat dat hier zware problemen gaat geven"
baas: "tuurlijk"
demichel: "wat als ik een ongeluk krijg ofzo ??"
baas: "..."

Vanaf dan kan je verschillende opties gaan bekijken:
- part timer
- student (met als risico dat je die kwijt bent als die voltijds gaat werken - maar kan mss ook wel in 't bedrijf komen)
- externe firma / consulent die kan ingrijpen indien nodig

• Gomez12
@chime : Het zakelijke risico is over het algemeen vrij laag als demichel onder een bus loopt. Er zijn ietwat onkosten qua vervanger aannemen en tijdelijk wat part-time bijspringwerk van externe partijen etc. Maar dat is allemaal niet zo kritiek als sommige mensen denken.

Het wordt enkel kritiek in een situatie waarin demichel weer terug moet keren. Dan heb je echt een gat van 4 maanden wat opgevuld moet worden.
Bij definitief vertrek is het simpelweg asap een nieuw persoon aannemen die het overneemt.

Maar demichel is het andersom zoals chime het voorstelt geen mogelijkheid : Je gaat skypen met je vrouw / zoontje? Gecombineerd met wat vakantie weken tussendoor etc.

Verwijderd

Op exotische liefde was er ook een Belgische man die een Koreaanse vrouw had maar waar het visum niet in orde geraakte
.
Had er een kindje mee dat hij pas na 2j voor de eerste keer zag in real life (voordien was het altijd via skype)

Dus wat klaag je nou?

Laat ze gaan, ga elke maand 1 weekje op vakantie naar daar en doe de rest via skype

• Fiber

Fiber

Gomez12 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 10:55:
...
Het wordt enkel kritiek in een situatie waarin demichel weer terug moet keren. Dan heb je echt een gat van 4 maanden wat opgevuld moet worden....
Daar zijn prima bureau's voor die prima een goede vervanger voor vier maanden kunnen leveren. Als je het dan nog een weekje laat overlappen dan kun je hem of haar nog netjes inwerken ook. Aan het eind ook een weekje overlap om er weer rustig in te groeien en niemand die er last van heeft. Ik zie werkelijk het probleem niet.

Google woorden: interim, detachering, tijdelijke vervanging, ... :)

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:26:
Op exotische liefde was er ook een Belgische man die een Koreaanse vrouw had maar waar het visum niet in orde geraakte
.
Had er een kindje mee dat hij pas na 2j voor de eerste keer zag in real life (voordien was het altijd via skype)

Dus wat klaag je nou?
inspelen op het Lourdes-gevoel (Yv'tH, er is altijd iemand die er slechter aan toe is dan jij) lijkt me een beetje onzinnig... demichel mag best eigen wensen hebben ondanks dat iemand in een lulligere situatie zit dan hij...

• pagani
  • Niet online
Fiber schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:27:
[...]

Daar zijn prima bureau's voor die prima een goede vervanger voor vier maanden kunnen leveren. Als je het dan nog een weekje laat overlappen dan kun je hem of haar nog netjes inwerken ook. Aan het eind ook een weekje overlap om er weer rustig in te groeien en niemand die er last van heeft. Ik zie werkelijk het probleem niet.

Google woorden: interim, detachering, tijdelijke vervanging, ... :)
En wie gaat de twee keer zo dure detacheerder betalen dan?

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Want dat moet het bedrijf niet doen als hij 3 maanden op vakantie gaat?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• pagani
  • Niet online
60 vakantiedagen is bij de gemiddelde werkgever nou niet echt standaard natuurlijk...

• Fiber

Fiber

johnnyv.nl schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:45:
[...]
En wie gaat de twee keer zo dure detacheerder betalen dan?
In het kader van offers brengen zou je het verschil zelf bij kunnen passen, je moet er tenslotte wat voor over hebben. Als je echt onmisbaar of gewoon erg goed in je vak bent dan betaalt je baas het natuurlijk graag voor jou.

Een andere optie is natuurlijk om gewoon ontslag te nemen en over vier maanden een nieuwe baan te zoeken. Moet je er wel erg zeker van zijn dat je die ook kan vinden. Of je zoekt eerst een nieuwe baan, waar je over vier maanden kan beginnen.

• chime
BtM909 schreef op woensdag 22 februari 2012 @ 11:46:
Want dat moet het bedrijf niet doen als hij 3 maanden op vakantie gaat?
3 maand vakantie ... meeste mensen kunnen 1 maand vakantie pakken met al hun vakantiedagen.
(dan nog afgezien van 't feit dat dat vaak ook al niet kan voor de continuïteit van het werk)

Komt erbij dat het bedrijf van de TS vaste sluitingsweken heeft => iedereen heeft dus vakantie op hetzelfde moment.

• Bor

Bor

[...]

a is natuurlijk geen toegevoegde waarde of iets wat maakt dat het beter is om het nu te doen. Enige toegevoegde waarde is dan voor zijn mamma (en indirect voor jou). Heb je al eens een proefballonnetje opgelaten bij de baas met deze reden?

• demichel
En alsof onze servers zélf ook Tweakers lezen, leveren ze gisteren namiddag het bewijs dat niét alles vanop afstand kan opgelost worden en ook niet door iemand die getoond werd waar de start/stop knop staat. Details zijn irrelevant maar heb er een hectische avond, deel van de nacht, morgen en voormiddag opzitten. Dit wordt dan wellicht ook mijn enige post voor de rest van de week en ook het week-end zal hier wel op kantoor doorgebracht worden tot alles maandag weer zo'n beetje "normaal" zou moeten zijn.

(hier zo luidkeels gaan verkondigen dat er nooit of te nimmer iets ernstig fout gaat, was wellicht de goden uitdagen, dom dom dom)

Mijn originele idee gaat hierbij, helaas, de prullenmand in en het wordt wellicht een paar keer heen en weer pendelen voor een week/paar weken. Hmmm. Diepe zucht. Demichel is er niet gelukkig mee maar het is niet anders.

[ Voor 9% gewijzigd door demichel op 23-02-2012 09:53 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Murphy strikes again :D

Ga je dit nog gebruiken binnenkort om de risico's van 1 ITer met je baas te bespreken?

• Sparhawk
  • Laatst online: 00:02

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Gomez12 schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:12:
[...]

Ouderschapsverlof heeft een werkgever in NL niet echt veel keuze mee hoor. Dat is gewoon slikken en regelen
Hoho, dat is niet zomaar gezegd. Als een werkgever zwaarwegend bedrijfbelang aan kan tonen (en ja, ik heb in die situatie gezeten) dan mag het geweigerd worden. Zeg niet dat het vaak gebeurt, maar toch....

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Hillie
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

gambieter schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 10:11:
Ga je dit nog gebruiken binnenkort om de risico's van 1 ITer met je baas te bespreken?
Precies, want als jij net in het vliegtuig stapt dan kun je niet meer halsoverkop naar de zaak om direct een nachtje door te buffelen om problemen te verhelpen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Gomez12
demichel schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 09:49:
Mijn originele idee gaat hierbij, helaas, de prullenmand in en het wordt wellicht een paar keer heen en weer pendelen voor een week/paar weken. Hmmm. Diepe zucht. Demichel is er niet gelukkig mee maar het is niet anders.
Waarom is het niet anders? Juist met zo'n crash zijn er nieuwe praatmogelijkheden.

Je gebruikt de crash om dringend een 2e man aan te vragen (redenen zie dit topic + de daadwerkelijke crash). Je laat terloops (in het gezellige napraten nadat er akkoord is voor een 2e man) ook nog even vallen dat dit mooi uit zo komen, want je zit te spelen met het idee om je kind in ZK te gaan nationaliseren alleen dat kreeg je planningstechnisch niet rond, maar de 2e man vergemakkelijkt het plannen waarschijnlijk wel (beetje oppervlakkig houden zodat het niet overkomt of de 2e man er komt om jouw vakantie mogelijk te maken). Dan heeft je baas er kennis van.

Dan train / evalueer je de nieuwe man voor 3 a 4 maanden, doet die het goed kan je dan nog eens naar je baas toestappen met het plan om onbetaald verlof op te nemen met de mogelijkheid tot uren schrijven / telewerken (a normaal maandloon) zodat je niet met tijdsverschil/de nadelen etc zit, en je noemt de mogelijkheid dat mocht het echt fout gaan dat je binnen 3 a 4 dagen terug in BE kan zijn (ditmaal op kosten van de baas)

Pak je het een beetje goed aan en heb je maandag een nieuwe collega dan kan je volgens mij over 6 a 7 maanden in Zuid-Korea zitten. Dit is imho een 1000x bespreekbaarder situatie dan je eigen voorstel.

Op deze manier heeft je baas een goedkope 3 maanden mocht er niets fout gaan(jij bent op onbetaald verlof), mocht jouw hulp wel nodig zijn dan betaalt de baas enkel jouw normale tarief (dus geen premium). De premium voor de baas komt pas als the shit hits the fan (en jij terug moet komen)
Op deze manier heb jij ook nog een beetje vrije tijd daar in ZK ( 8 uur per dag telewerken is een recipe for disaster ) voor je familie / een beetje vakantiegevoel etc.

Zolang jij dit "plannetje" netjes voorbereid (oftewel in het nakeuvelen maandag je plannen globaal meenemen) zodat het niet over 3 a 4 maanden als een onverwachte bom bij je baas neerkomt (waar hij wantrouwend over je 1e bedoelingen kan worden) ligt de mogelijkheid tot uitvoer (imho) compleet bij jezelf. Kan jij iemand in 6 maanden trainen dat hij voor 3 maanden jouw kritieke taken kan overnemen naast zijn eigen werk?

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:40

Qwerty-273

Meukposter

gambieter schreef op maandag 20 februari 2012 @ 18:40:
Pffffttt, offtopic sorry:*, mijn twee paspoorten die ik hier in PL op de ambassade heb aangevraagd werden beide ongeveer binnen 1 week geleverd. Dat is dus ook met de vingerafdrukken etc van tegenwoordig. Dat is voor mijn gevoel sneller wat ik hoor van familie in NL zelf :D

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Verwijderd

Qwerty-273 schreef op woensdag 29 februari 2012 @ 02:14:
[...]

Pffffttt, offtopic sorry:*, mijn twee paspoorten die ik hier in PL op de ambassade heb aangevraagd werden beide ongeveer binnen 1 week geleverd. Dat is dus ook met de vingerafdrukken etc van tegenwoordig. Dat is voor mijn gevoel sneller wat ik hoor van familie in NL zelf :D
Je kan een belgisch paspoort ook op een ambassade/consulaat gaan halen, een eID-kaart gaat niet zover ik weet. Ik zit minstens 3 maanden per jaar in de VS en daar is mijn paspoort ook al eens een keer gestolen. Gewoon een nieuw aanvragen ter plaatse ;)
Pagina: 1 2 Laatste