Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Dag iedereen. Even situeren: ik werk in een Vlaamse KMO, onderneming met ca 800 werknemers, als enige IT-er. Ik onderhoudt het netwerk, beheer de databases, schrijf de software, los de dagdagelijkse problemen op en babysit de gebruikers, met andere woorden, IT-manusje van alles.

Systeem draait vrij goed, is goed geautomatiseerd en ondertussen vrij goed gedocumenteerd. Het is een hele tijd anders geweest, getuige daarvan mijn vroegere posts hier, maar nu heb ik de zaakjes vrij goed onder controle.

Zoals sommigen misschien weten, is mijn echtgenote Zuid-Koreaanse en hebben we een zoontje van nu ongeveer anderhalf. Hij heeft, uiteraard, de Belgische nationaliteit, maar nu willen we hem ook een Zuid-Koreaans paspoort bezorgen. Hij heeft er recht op en er zijn niet onmiddellijk nadelen aan verbonden (zoals legerdienst of iets dergelijks) dus waarom niet??

Probleem is dat hij hiervoor minstens 3 maanden in Zuid-Korea moet verblijven om alle formaliteiten in orde te brengen. Nu wil ik, uiteraard, op deze absoluut zalige leeftijd, mijn zoontje geen drie, vier manden missen. Dus heb ik het plan opgevat om 4 maanden in Zuid-Korea te gaan wonen (we hebben er toch een flat die het jaar door leegstaat op onze 3 weken vakantie per jaar na, dus het kost ons maar weinig) en daar ondertussen verder te werken voor mijn werkgever.

Ideaal zouden we deze winter voor 4 maanden gaan, aangezien het weer daar dan gematigder is en hij dan op tijd terug is om volgend jaar in maart de kleuterschool aan te vatten.

Als ik zo eens een analyse maak van mijn werkzaamheden, dan kan ik minstens 90% van mijjn werkzaamheden van op afstand via VPN/Skype/... uitvoeren. De overige 10% kan dan, mits het opleiden van een paar collega's (voor het indrukken van start-knoppen op servers en het resetten van prikklokken) e.d. uitgevoerd worden. Er staan voldoende multifunctionals overal en de mensen werken er heel vlot mee, dus documenten kunnen zonder problemen ingescand worden en gemailed worden naar mij indien nodig.

Nu, voor ik naar de baas trek met mijn vraag, wil ik me zo goed mogelijk documenteren en alles zo goed mogelijk argumenteren waar om het geen enkel probleem zal zijn dat deze winter ik vier maanden in een suburb van Seoul werk. Daarom mijn vraag, om argumenten aan te dragen die ik kan gebruiken.

Waar ik zelf al aan dacht:

-VPN: toegang tot alle systemen, alle servers, alles wat ik ook op kantoor doe, kan ik hier ook in mijn woonkamer, ook in mijn flat in Seoul

-Digitaal archief: Alles, alles, alles, heb ik digitaal. Ik maak er een gewoonte van ieder stukje papier dat bij me toekomt, onmiddellijk in te scannen en te archiveren. Letterlijk, als men vanavond al het papier uit mijn kantoor weghaalt en op de container gooit, dan werk ik morgen zonder problemen door.

-Skype: mits goed opgezet belt men overal op kantoor gratis naar mij naar Seoul

Kunnen jullie andere argumenten verzinnen die ik bij mijn baas kan aandragen om mijn kansen op goedkeuring te vergroten? Alvast bedankt!!!

EDIT: Nog even benadrukken: De vraag van mijn post is dus absoluut niét of het haalbaar is of niet, want dat is het zonder meer, dat wéét ik. De vraag is hoe ik het het beste kan verkopen aan mijn baas.

EDIT2: Misschien ook even vermelden: IT is niét 100% totaal cruciaal voor de werking van onze fabriek. Vallen, in het extreemste geval, alle systemen 48 uur uit dan is er nog geen ramp gebeurd en draait Produktie vrolijk door. Het moet alleen niet veel langer dan dat duren.

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:28 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het tijdsverschil is misschien onhandig ?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Tijdverschil is omheen te werken, echter, wat bij hardware storingen, heb je daar aan gedacht?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• demichel
Gunner schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:50:
Het tijdsverschil is misschien onhandig ?
Nee, juist niet.Seoul is 8 uur (of zoiets, ik ben niet goed met winter/zomer tijd) ahead. Dus een normale werkdag van 8 tot 5 wordt dan 4 in de namiddag tot 1 in de nacht. Ik ben geen ochtendmens, dus net ideaal voor mij.
c70070540 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:50:
Tijdverschil is omheen te werken, echter, wat bij hardware storingen, heb je daar aan gedacht?
Hardware storingen, heb je een punt. Als ik de afgelopen jaren bekijk, dan valt dat allemaal reuze mee (één major incident met een blikseminslag, voor de rest alles rustig). Daar hebben we dan een externe detacheerder voor die die dingen opgezet heeft en die onze omgeving kent (en die bij mij op speed-dial staat).

[ Voor 41% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:04 ]

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zou als baas eigenlijk ook niet instemmen met telewerken. Dan misschien nog eerder met onbetaald verlof oid. Hoe denk je bv om te gaan met het tijdsverschil? Zijn er echt geen zaken waarvoor je echt op locatie dient te zijn?

En waarom zou de baas anderen willen opzadelen met activiteiten voortkomend uit dit soort plannen (even erg zwart wit gesteld omdat ik denk dat dit geen sterke argumenten zijn vanuit werkgevers oogpunt)
dus documenten kunnen zonder problemen ingescand worden en gemailed worden naar mij indien nodig.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 00:06
Ik zie die collega al met zijn wollen trui een dimm vervangen, "spannend"...

Ik denk dat je toch voor die 10% een goede oplossing moet verzinnen, desnoods een externe partij inhuren bij calamiteiten. Zorgen voor een alternatief voor als jij toevallig niet bereikbaar bent lijkt me zowiezo erg verstandig.

• demichel
Bor de Wollef schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:51:
Ik zou als baas eigenlijk ook niet instemmen met telewerken. Dan misschien nog eerder met onbetaald verlof oid. Hoe denk je bv om te gaan met het tijdsverschil? Zijn er echt geen zaken waarvoor je echt op locatie dient te zijn?

En waarom zou de baas anderen willen opzadelen met activiteiten voortkomend uit dit soort plannen (even erg zwart wit gesteld omdat ik denk dat dit geen sterke argumenten zijn vanuit werkgevers oogpunt)

[...]
Tijdsverschil is, zoals net gesteld, geen énkel probleem. Onbetaald verlof, graag, ik zou niets liever doen, maar aangezien ik de enige IT-er ben, is dat helaas geen optie (we hebben een vast verlof van 3 weken in de zomer en dan is de hele firma dicht, om vragen daarover te voorkomen). Daarom mijn idee van telewerken. Het is volgens mij, met mijn werkomstandigheden, perfect haalbaar. Alleen de baas overutigen.

• anandus
  • Niet online
Is het misschien een optie om het anders aan te pakken? Bijv dat je vriendin daar 3 maanden verblijft en jij 2 weken aan het begin en 2 weken aan het eind vakantiedagen opneemt?
Om maar een voorbeeld te noemen.
Zo hoef je niet al te veel van de baby te missen, hoef je niet ingewikkeld te telewerken (iets wat mij haast onmogelijk lijkt) en krijgt je baby die tweede nationaliteit.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Lijkt me vrij kansloos; als er een grote netwerkstoring is, kun je hoog en laag springen maar zal je ook niets kunnen doen. Internet down, jammer. Bepaalde taken kunnen alleen door iemand gedaan worden die lijfelijk aanwezig is, en ook support gaat gewoon lang niet altijd over skype etc. En dan hebben we het nog niet over het tijdsverschil.

Laten we zo zeggen: als dit kan, dan ben je zo je baan kwijt aan een goedkopere Aziaat of Indier die het dan ook kan :p

Ik denk dat je veel beter kunt gaan nadenken over wat je doet als de baas nee zegt. Ga je dan toch? Baan of paspoort? Vind je je verzoek zelf realistisch?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• demichel
base_ schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:53:
Ik zie die collega al met zijn wollen trui een dimm vervangen, "spannend"...

Ik denk dat je toch voor die 10% een goede oplossing moet verzinnen, desnoods een externe partij inhuren bij calamiteiten. Zorgen voor een alternatief voor als jij toevallig niet bereikbaar bent lijkt me zowiezo erg verstandig.
Dat alternatief is er, voor extreme noodgevallen, een detacheerder die af en toe wat servers komt opzetten e.d. en die onze omgeving kent. Voor de rest is die 10% verre van dramatisch, eens fysiek een knop indrukken op een server of iets dergelijks, niets moeilijks, enkel iets wat helaas vanop afstand onmogelijk is. Mijn collega's zullen het met plezier doen in ruil voor een ansichtkaart iedere maand, zo ken ik ze wel 8)

• Bor

Bor

demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:53:
[...]

Tijdsverschil is, zoals net gesteld, geen énkel probleem.
Voor jou misschien niet maar wat betreft arbo / wet- en regelgeving kan dit anders liggen.

Ik zie tot nu toe weinig steekhoudende argumenten op basis waarvan ik verwacht dat de baas akkoord zal gaan ervan uitgaande dat de baas hetzelfde werk tegen dezelfde prijs gedaan wil hebben. Het kan natuurlijk een hele toffe peer zijn die geen problemen ziet maar zo lang weg voor de enige ITer kan als een (te) grote belasting voor het bedrijf worden gezien. Externe inhuur zou de situatie kunnen verbeteren maar dat kost (veel) geld.

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:16
Kun je niet een paar weken proefdraaien, dwz dat je drie weken je hoofd niet laat zien en alles vanaf afstand doet om erachter te komen hoe dat bevalt?

• demichel
gambieter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:55:
Lijkt me vrij kansloos; als er een grote netwerkstoring is, kun je hoog en laag springen maar zal je ook niets kunnen doen. Internet down, jammer. Bepaalde taken kunnen alleen door iemand gedaan worden die lijfelijk aanwezig is, en ook support gaat gewoon lang niet altijd over skype etc. En dan hebben we het nog niet over het tijdsverschil.
Heb je een punt, maar als ik de storingen van de afgelopen jaren bekijk, dan valt dat allemaal reuze mee. Tijdsverschil, geen énkel probleem. Voor 8 is er vrijwel niemand en na 6 is het kantoor verlaten. Ideaal om in de late namiddag/avond in Seoul te werken (en ik ben geen avondmens).
gambieter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:55:
Ik denk dat je veel beter kunt gaan nadenken over wat je doet als de baas nee zegt. Ga je dan toch? Baan of paspoort? Vind je je verzoek zelf realistisch?
Als de baas nee zegt, ga ik uiteraard niet. Baan of paspoort? Baan, natuurlijk?

Vind ik mijn verzoek zelf realistisch? Absoluut. Ik weet wat er in het bedrijf omgaat, ken de problemen en wéét gewoon dat het zonder veel problemen mogelijk is.
Bor de Wollef schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:56:
[...]
Voor jou misschien niet maar wat betreft arbo / wet- en regelgeving kan dit anders liggen.
Dit is België. Welke arbo/wetsregelgeving? 8) 8)
Bor de Wollef schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:56:
[...]
Ik zie tot nu toe weinig steekhoudende argumenten op basis waarvan ik verwacht dat de baas akkoord zal gaan ervan uitgaande dat de baas hetzelfde werk tegen dezelfde prijs gedaan wil hebben. Het kan natuurlijk een hele toffe peer zijn die geen problemen ziet maar zo lang weg voor de enige ITer kan als een (te) grote belasting voor het bedrijf worden gezien. Externe inhuur zou de situatie kunnen verbeteren maar dat kost (veel) geld.
Toffe peer, dat weet ik niet, ik ben niet met de man getrouwd, maar realistisch en down-to-earth, ja, en zééér pragmatisch, uitzonderlijk voor de CEO van een West-Vlaamse KMO. En als hij weet hoe belangrijk het voor me is, en dat ik de werkzaamheden zonder noemenswaardige problemen vanuit Seoul kan verder zetten, mét een degelijke argumentatie, voorzie ik weinig problemen.
bszz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:58:
Kun je niet een paar weken proefdraaien, dwz dat je drie weken je hoofd niet laat zien en alles vanaf afstand doet om erachter te komen hoe dat bevalt?
Uitstékende suggestie! Zie, dit soort suggesties kan ik gebruiken!!!! Dank!

[ Voor 38% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:02 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:59:
Heb je een punt, maar als ik de storingen van de afgelopen jaren bekijk, dan valt dat allemaal reuze mee.
Ken je de Wet van Murphy? Het probleem met onverwachte grote storingen is dat ze eh... juist ja, onverwacht zijn.
Als de baas nee zegt, ga ik uiteraard niet. Baan of paspoort? Baan, natuurlijk?
Dat kunnen wij niet inschatten, vandaar de vraag :) .
Vind ik mijn verzoek zelf realistisch? Absoluut. Ik weet wat er in het bedrijf omgaat, ken de problemen en wéét gewoon dat het zonder veel problemen mogelijk is.
Ik zie een hoop wishful thinking in je redeneringen, alles naar dat het wel kan. Echter, de kans is zeer groot dat het antwoord een resoluut nee is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

[...]

Heb je een punt, maar als ik de storingen van de afgelopen jaren bekijk
[...]
Dat bied geen garantie voor een toekomstig storing vrije periode, als je dit aan je baas gaat voorleggen geef je je baas bijna het idee dat die ook wel iemand (zo als eerder aangegeven) kan inhuren uit India want je beargumenteerd het zelf.

Ik denk het niet realistisch is om 3 maand te telewerken, eerder veel vakantie dagen en uren opnemen en paar weken je vrouw en kind missen.

Si vis pacem, para bellum

• demichel
gambieter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:03:
[...]
Ken je de Wet van Murphy? Het probleem met onverwachte grote storingen is dat ze eh... juist ja, onverwacht zijn.
Heb je een punt, Gambieter.
[...]
Ik zie een hoop wishful thinking in je redeneringen, alles naar dat het wel kan. Echter, de kans is zeer groot dat het antwoord een resoluut nee is.
Tsja, dan is een nee maar zo en moet zoonlief nog wat op zijn Koreaans paspoort wachten. Ik wil me echter zo goed mogelijk voorbereiden op een gesprek met de baas en alles zo goed mogelijk be-argumenteren, vandaar mijn vraag. Hij is de kwaadste nog niet, heeft een eerste kleinzoon ongeveer de leeftijd van mijn zoontje, dus hij kan zich wel in mijn geest verplaatsen. En dit is nog steeds een "klein" (alhoewel uit zijn voegen aan het barsten) familiebedrijf dus de "band" met de werknemers is er nog wel. Bij mijn vorige werkgever, een naamloos, harteloos media-concern, had ik er zélfs niet aan gedacht deze vraag te stellen.
TerreurBV schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:06:
[...]
Dat bied geen garantie voor een toekomstig storing vrije periode, als je dit aan je baas gaat voorleggen geef je je baas bijna het idee dat die ook wel iemand (zo als eerder aangegeven) kan inhuren uit India want je beargumenteerd het zelf.
Iemand uit India inhuren? Oh, zo dom zijn ze bij ons niet. De baas weet wel wat ik allemaal realiseer en dat het allemaal niet vanzelfsprekend is (en trouwens, sommige zaakjes die een IT-er bij een West-Vlaamse KMO soms moet uithalen hou je best maar binnenskamers en exporteer je zeker niet naar India of waar dan ook, de goede verstaander weet wel wat ik bedoel 8) )

[ Voor 24% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:10 ]

• bszz
[...]

Net als wishful thinking is deze redenering volgens mij ook voornamelijk gevoel gebaseerd.

Als baas zou ik zo'n verzoek serieus in overweging willen nemen als:

-De omstandigheden van werknemer bijzonder genoeg zijn, d.w.z. dat het geen precedent moet scheppen.
-De risico's goed in kaart gebracht zijn en waar nodig afdoende tegenmaatregelen zijn genomen.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:18

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat voor voordelen zitten hieraan voor je werkgever? Dat is het eerste wat bij mij op komt...

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• demichel
bszz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:11:
[...]

Net als wishful thinking is deze redenering volgens mij ook voornamelijk gevoel gebaseerd.

-De omstandigheden van werknemer bijzonder genoeg zijn, d.w.z. dat het geen precedent moet scheppen.
-De risico's goed in kaart gebracht zijn en waar nodig afdoende tegenmaatregelen zijn genomen.
Het zal zeker geen precedent scheppen; ik ben de enige in de onderneming die realistisch gezien zonder direct contact met de thuisbasis kan werken. De rest van de werkenemers, verkopers, projectleiders, tekenaars, mensen in de fabriek, en zo voort, kunnen gewoon omogelijk weg van kantoor/fabriek werken.
Falcon schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:14:
Wat voor voordelen zitten hieraan voor je werkgever? Dat is het eerste wat bij mij op komt...
Dat ie mij gelukkig houdt. Ik ben niet veeleisend qua salaris (wordt mij zonder klagen toch wel geboden, ha 8)), ik zet me 200% in voor de onderneming, de baas heeft er zelf alle belang bij me gelukkig te houden.

[ Voor 21% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:16 ]

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Je verzoek in de huidige vorm vind ik niet erg realistisch, of je moet snel van je baan afwillen.
In wezen ga je dus aan je baas vragen of je mag laten zien hoe ontiegelijk vervangbaar je bent voor een telewerker die minder geld vraagt...

Wat me een veel realistischer voorstel lijkt : Je pakt tijdelijk een stuk loonsverlies, met dit loonsverlies (en een beetje medewerking van je baas) huur je een part-time on-site sysbeheerder in voor zeg 1 of 2 dagen in de week . Jij bent fulltime telewerkend te bereiken en de on-site handjes zijn ook afgedekt zonder dat de baas massale kosten moet maken.
bszz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:11:
[...]

Puntje 2 is imho het kritieke puntje, in het huidige voorstel zitten geen risicomaatregelen, het is wishfull thinking dat er niets gaat gebeuren waarvoor TS on-site moet zijn.

Naast het standaard moeilijke punt dat telewerken (en helemaal in het buitenland) altijd moeilijk is. Als TS in een overheidsgebouw 4 uur staat te wachten zal hij niet zo snel uit de rij stappen omdat hij moet werken als er nog maar 2 mensen voor hem zijn. Veel mensen zullen uitstapjes gaan maken etc. etc.
Ik zou als baas van een telewerker in het buitenland maximaal 90% werktijd verwachten (of ik moet de medewerker heel heel erg goed kennen)...

• bszz
Falcon schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:14:
Misschien gaat het gewoon om betrokkenheid bij medewerkers tonen, waardering laten blijken etc?

• Gomez12
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:14:
[...]
Het zal zeker geen precedent scheppen; ik ben de enige in de onderneming die realistisch gezien zonder direct contact met de thuisbasis kan werken. De rest van de werkenemers, verkopers, projectleiders, tekenaars, mensen in de fabriek, en zo voort, kunnen gewoon omogelijk weg van kantoor/fabriek werken.
Schets je hier niet een veels te rooskleurig scenario voor jezelf?

Een telefonisch verkoper heeft ook enkel maar een telefoon / pc nodig. Een projectleider kan ik me zo voorstellen dat die een groot project thuis gaat voorbereiden. Een tekenaar kan ik me zo voorstellen dat die thuis gaat zitten tekenen en enkel tussenresultaten / eindresultaat hoeft te laten zien.
bszz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:17:
[...]

Misschien gaat het gewoon om betrokkenheid bij medewerkers tonen, waardering laten blijken etc?
Ik kan me voorstellen dat menig baas dat liever op een andere manier doet dan 1/4 jaar te gaan gokken dat er niets groots misgaat op IT-gebied. IT is voor veel bedrijven de levenslijn in deze tijden.
Valt het netwerk / telefooncentrale /inet uit, dan is TS machteloos iets te doen en hij kan nog niet eens doorkrijgen wat de status is (in zijn voorgestelde werkwijze).
Dat is 800 medewerkers die wel betaald moeten worden voor duimendraaien, terwijl TS nog aan het uitzoeken is of het aan zijn kant ligt of dat het bij het bedrijf ligt. Wordt het een iets gecompliceerder probleem als enkel rebooten dan heb je al snel de poppen aan het dansen.

[ Voor 35% gewijzigd door Gomez12 op 15-02-2012 21:22 ]

• demichel
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:15:
[...]
Je verzoek in de huidige vorm vind ik niet erg realistisch, of je moet snel van je baan afwillen.
In wezen ga je dus aan je baas vragen of je mag laten zien hoe ontiegelijk vervangbaar je bent voor een telewerker die minder geld vraagt...
Absoluut niet. Dat zie je verkeerd. Misschien in een grote onderneming met 100 IT-ers, kan er wel een systeembeheerdetje uit India ingelast worden, maar als enige IT-er in een West-Vlaamse KMO? no chance (en mijn baas is realistisch, slim en vooral pragmatisch genoeg om dat maar al te goed te beseffen alhoewel ik wellicht 50 keer duurder ben dan Rent-an-Indian).
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:18:
[...]

Schets je hier niet een veels te rooskleurig scenario voor jezelf?

Een telefonisch verkoper heeft ook enkel maar een telefoon / pc nodig. Een projectleider kan ik me zo voorstellen dat die een groot project thuis gaat voorbereiden. Een tekenaar kan ik me zo voorstellen dat die thuis gaat zitten tekenen en enkel tussenresultaten / eindresultaat hoeft te laten zien.
Misschien wel, maar in onze branche en de firma zoals ik ze ken, en de manier van omgaan met klanten zoals ze nu is, zie ik dat nog niet zo snel mogelijk, en dat beseffen de verkopers/projectleiders ook wel en willen het niet anders.

[ Voor 33% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:21 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

bszz schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:17:
Je kunt dat ook doen zonder ja te zeggen op een verzoek met nogal onrealistische verwachtingen :) .

Bij dit soort dingen moet je gewoon een businesscase maken.
- risico's (en hoe ze af te dekken)
- opportunities (hoe gaat dit goed zijn voor het bedrijf)
- beste periode ervoor (met redenen)

Door 4 maanden voltijds weg te willen maakt de TS het onrealistisch, en geeft de werknemer niets maar moet de werkgever zich volledig aanpassen. Het eerder aangegeven twee weekjes hier, twee weekjes daar is een stuk realistischer.

De TS kan het ook combineren met zijn vakantieperiode, dwz dan zijn er al drie weken van de periode af. Om dan een paar weken in Belgie te zijn zonder het kind mag ook geen onoverkomelijk obstakel zijn.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Trouwens een tip. Is het niet mogelijk een stagiare jouw handen te zijn op locatie? Geen extra kosten en leuke uitdaging voor die stagaire.

Maar nogmaals ik zie alleen maar nadelen voor de werkgever.

• Gomez12
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:19:
[...]
Absoluut niet. Dat zie je verkeerd. Misschien in een grote onderneming met 100 IT-ers, kan er wel een systeembeheerdetje uit India ingelast worden, maar als enige IT-er in een West-Vlaamse KMO? no chance (en mijn baas is realistisch, slim en vooral pragmatisch genoeg om dat maar al te goed te beseffen alhoewel ik wellicht 50 keer duurder ben dan Rent-an-Indian).
Oftewel je kan niet weg?

Imho is het heel simpel :
- Of je kan weg voor 3 maanden en dus kan je vervangen worden.
- Of je kan niet weg omdat telewerken niet werkt bij een West-Vlaamse KMO.

Ik snap je wens, maar je praat tegen jezelf in...
[...]
Misschien wel, maar in onze branche en de firma zoals ik ze ken, en de manier van omgaan met klanten zoals ze nu is, zie ik dat nog niet zo snel mogelijk, en dat beseffen de verkopers/projectleiders ook wel en willen het niet anders.
Hoe vaak heb jij het gedaan? Hoe reeel zou je het zonder kind vinden dat jij zelf 3 maanden enkel ging telewerken...
Je praat enkel over dat het nog niet gebeurt is (waarschijnlijk ook niet bij jou) en daardoor ga je beargumenteren dat het niet zal gebeuren (echter uit jij nu ook de wens)

• demichel
Falcon schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:25:
Trouwens een tip. Is het niet mogelijk een stagiare jouw handen te zijn op locatie? Geen extra kosten en leuke uitdaging voor die stagaire.

Maar nogmaals ik zie alleen maar nadelen voor de werkgever.
Niet zonder eerst 2 jaar opleiding (zoals ik die ook gekregen heb van mijn voorganger)...

Voordeel voor de werkgever, zo krijgt ie ongekende loyaliteit van zijn enige IT-er, tegen een zacht prijsje (de overhead en paar extra maatregelen die moeten getroffen worden tijdens zijn afwezigheid).

Misschien ook even vermelden: IT is niét 100% totaal cruciaal voor de werking van onze fabriek. Vallen, in het extreemste geval, alle systemen 48 uur uit dan is er nog geen ramp gebeurd en draait Produktie vrolijk door. Het moet alleen niet veel langer dan dat duren.

• Gomez12
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:27:
[...]
Misschien ook even vermelden: IT is niét 100% totaal cruciaal voor de werking van onze fabriek. Vallen, in het extreemste geval, alle systemen 48 uur uit dan is er nog geen ramp gebeurd. Het moet alleen niet veel langer dan dat duren.
Ok, dan valt de IT in de nacht uit, jij probeert je VPN op te zetten en dat werkt niet. Wat nu?

Wat is het stappenplan waarmee het opgelost gaat worden inclusief realistische tijdsschatting zonder dat jij iets kan zien? En nee, het is niet opgelost met een reboot.

Hoe lang schat jij op afstand (zonder iets te kunnen zien) bezig te zijn om te constateren dat het inet-modem stuk is. Of dat er een dimm in de DC doorgebrand is?

[ Voor 11% gewijzigd door Gomez12 op 15-02-2012 21:31 ]

• demichel
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:27:
[...]

Oftewel je kan niet weg?

Imho is het heel simpel :
- Of je kan weg voor 3 maanden en dus kan je vervangen worden.
- Of je kan niet weg omdat telewerken niet werkt bij een West-Vlaamse KMO.
Hmm, Gomez, ik geef het niet graag toe, maar daar heb je zeer zeker een punt. Ik praat tegen mijn eigen winkel in nu, maar wellicht heb je gelijk. Ik geef het niet graag toe, maar ben wel realistisch genoeg om te zien wanneer iemand de nagel op de kop slaat :'(
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:30:
[...]

Ok, dan valt de IT in de nacht uit, jij probeert je VPN op te zetten en dat werkt niet. Wat nu?

Wat is het stappenplan waarmee het opgelost gaat worden inclusief realistische tijdsschatting zonder dat jij iets kan zien? En nee, het is niet opgelost met een reboot.
En knal, nog een nagel op de kop, niet fijn maar helaas realistisch.

(en toch blijf ik mijn zaak bepleiten, ha, koppig zijn we wel hier in de Vlaanders)

[ Voor 32% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 21:32 ]

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Scott

Ik ben, dus ik tweak

demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:27:
[...]

Niet zonder eerst 2 jaar opleiding (zoals ik die ook gekregen heb van mijn voorganger)...

Voordeel voor de werkgever, zo krijgt ie ongekende loyaliteit van zijn enige IT-er, tegen een zacht prijsje (de overhead en paar extra maatregelen die moeten getroffen worden tijdens zijn afwezigheid).

Misschien ook even vermelden: IT is niét 100% totaal cruciaal voor de werking van onze fabriek. Vallen, in het extreemste geval, alle systemen 48 uur uit dan is er nog geen ramp gebeurd en draait Produktie vrolijk door. Het moet alleen niet veel langer dan dat duren.
Als dat echt het geval is, en je baas is het daar mee eens, dan kun jij binnen die 48 uur weer thuis zijn mocht dat nodig zijn. Dat wordt wellicht een duur ticket omdat het kort van tevoren geboekt is, en dat zou redelijkerwijs op jouw kosten komen, maar dat risico zou je er dan voor over moeten hebben.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11 15:23
Mijn eerste ingeving toen ik dit topic las is: "No fucking way". Daarom vraag ik me af: Is het niet handig om het ook eens van de andere kant aan te pakken? Heb je (of je vrouw) al eens een afspraak bij de ambassade gemaakt om uit te leggen hoe de situatie zit. En of jullie niet dat paspoort kunnen ophalen tijdens een 3 weken durende vakantie. Wellicht dat ze best een uitzondering kunnen maken voor kinderen van hardwerkende 'expats'. Misschien dat jullie dit allang bekeken hebben, maar het is dan ook maar een ingeving.

Als je het toch gaat proberen dan zou ik er inderdaad een bussiness case van maken. Wat mij betreft gooi je het erop dat het extra ervaring met voor en nadelen van thuiswerk structuren gaat opleveren. Werknemers blij houden door ze 4 maanden naar Korea te laten gaan lijkt me iets te mager als enige voordeel voor je werkgever.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• demichel
Scott schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:32:
[...]

Als dat echt het geval is, en je baas is het daar mee eens, dan kun jij binnen die 48 uur weer thuis zijn mocht dat nodig zijn. Dat wordt wellicht een duur ticket omdat het kort van tevoren geboekt is, en dat zou redelijkerwijs op jouw kosten komen, maar dat risico zou je er dan voor over moeten hebben.
Dat wil ik eventueel nog wel op papier zetten als het moet, ik ben niet moeilijk.

• Gomez12
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:30:
[...]
Hmm, Gomez, ik geef het niet graag toe, maar daar heb je zeer zeker een punt. Ik praat tegen mijn eigen winkel in nu, maar wellicht heb je gelijk. Ik geef het niet graag toe, maar ben wel realistisch genoeg om te zien wanneer iemand de nagel op de kop slaat :'(

[...]
En knal, nog een nagel op de kop, niet fijn maar helaas realistisch.

(en toch blijf ik mijn zaak bepleiten, ha, koppig zijn we wel hier in de Vlaanders)
Toch blijf ik mijn idee van loon gedeeltelijk inleveren en daarmee 1 of 2 dagen een on-site persoon in kunnen huren nog enigszins realistisch vinden.
- Je baas komt je tegemoet
- Jij komt met je loon inleveren je baas tegemoet
- Er is toch een gedeeltelijke on-site backup

Je baas neemt nog steeds een groot risico + kostenplaatje voor zijn rekening, maar de bedrijfsrisico's zijn niet zo gigantisch als in je 1e opzet.
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:34:
[...]
Dat wil ik eventueel nog wel op papier zetten als het moet, ik ben niet moeilijk.
Kijk eerst eens na hoe reeel die mogelijkheid is voordat je een loze belofte op papier zet?
Je hebt namelijk geen 48 reisuren, ik schat dat je met een beetje meewerkende baas maar 24 reisuren hebt (de 1e 24 uur gaan op aan het proberen het op afstand te fixen voordat het echt opgegeven wordt)

Je gaat namelijk niet 1 minuut na melding gelijk je ticket kopen, dat zal een last-resort zijn als je er na x uur nog niet uitgekomen bent.
Oftewel wat is de minimale reisduur op elk uur van de dag tussen locatie in zuid-korea en werk (inclusief ticket kopen en inchecken etc etc.) en hoe fit ben je dan nog om gelijk te gaan werken...

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
demichel schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:48:
Hij heeft er recht op en er zijn niet onmiddellijk nadelen aan verbonden (zoals legerdienst of iets dergelijks) dus waarom niet??
Misschien domme opmerking, maar Zuid Korea heeft nog altijd dienstplicht voor mannen. Tenzij hij speciale vrijstelling verkrijgt, zal hij dus na zn 18e in dienstplicht moeten danwel niet meer naar Korea gaan tot na zn 36e.

Of ga je ervan uit dat het voor die tijd definitief wordt afgeschaft?

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 01:58

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb recentelijk met een soortgelijke situatie te maken gehad, mijn vrouw is Austrtalische en wou graag in Australia zijn voor de geboorte van ons eerst kind. Bijkomende situatie was dat haar moeder terminaal ziek was.

Ik heb mijn mijn manager op de hoogte gesteld zodra we met het idee kwamen om naar Australie te gaan, en hem op de hoogte gehouden gedurende onze plannen. Toen het bergafwaarts ging met haar moeder ben ik voor drie maanden naar Canberra vertrokken en heb op afstand gewerkt.

Tijdsverschil was wel het grootste probleem, afgezien van wat je zelf lekker vindt ben je snel afhankelijk van collega's ( ik tenminste wel ). Ik moest dus continu een redelijk bulk werk op verschillende componenten open houden om bezig te blijven.

Ander soort tijdsverschil zit hem in de latency, ik moest gedurende 3 maanden intellij'en over een remote desktop connectie. Nou is een 1,5GB slurpende JVM al niet supersnel, als je daar ook nog eens een 2 seconden roundtrip bij op telt voor elke letter die je wil typen komt dat de productiviteit niet ten goede. Gezien je rol zal je zaken wel iets slimmer kunnen doen en niet afhankelijk zijn van admins die ontwikkelaars geen admin rechten toevertrouwen op laptops :)

Daarnaast mis je dagelijkse werkvloer activiteiten, veel dingen waren mij wat onduidelijk omdat nou eenmaal niet alles in jira staat. Dat terwijl jira bij ons erg strict geimplementeerd is :)

Ik werk overigens voor een bedrijf waar 40% IT gerelateerd is, en we kantoren hebben in verschillende landen. Remote werken is dus makkelijk omdat alle processes daar redelijk op ingericht zijn.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

EDIT: Nog even benadrukken: De vraag van mijn post is dus absoluut niét of het haalbaar is of niet, want dat is het zonder meer, dat wéét ik. De vraag is hoe ik het het beste kan verkopen aan mijn baas.
Ik zou het dus omdraaien... Eerst aangeven dat je zit te denken aan onbetaald verlof voor 2-4 maanden (afhankelijk van de hoeveelheid vrije dagen je (nog) hebt) en dan zeggen dat je dat liever niet hebt (vanwege continuïteit) en dan voorstellen dat telewerken nog een optie is.

Vervolgens leg je uit wat de voordelen zijn van het tijdsverschil: je kan nu 's ochtends jouw tijd eventuele patches of andere productiegevoelige onderhoud plegen zonder dat je de IT service onderbreekt gedurende NL kantoortijden. En dat je een stabiele en dikke breedbandverbinding hebt, die ervoor zorgt dat je transparant je werk kan doen.

Tenslotte zeg je dat je de complete omgeving hebt beschreven, 2-4 medewerkers (afhankelijk van de grote van je omgeving) hebt die willen bijspringen indien er knopjes moeten worden ingedrukt en dat je een extern beheersbedrijf hebt die in geval van calamiteiten binnen x uur onsite kan verschijnen (en alleen die kosten in rekening brengt).

Zoals je leest, heb je dus eerst wat huiswerk te doen voordat je het zo "verkoopt" aan je baas. Persoonlijk zou ik het gewoon open en bloot neerleggen en samen naar een oplossing zoeken, maar dat ligt denk ik aan de relatie die je hebt met je werkgever :)

[ Voor 4% gewijzigd door BtM909 op 15-02-2012 21:54 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Gomez12
BtM909 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:52:
[...]
Vervolgens leg je uit wat de voordelen zijn van het tijdsverschil: je kan nu 's ochtends jouw tijd eventuele patches of andere productiegevoelige onderhoud plegen zonder dat je de IT service onderbreekt gedurende NL kantoortijden. En dat je een stabiele en dikke breedbandverbinding hebt, die ervoor zorgt dat je transparant je werk kan doen.
Patches en onderhoud zou ik zelf zoveel mogelijk juist tijdens kantoortijd doen in zo'n situatie. Of je moet echt meerdere fallbacks op je fallbacks hebben geregeld.

Je zal maar een rotte patch draaien en dan enkel de VPN hebben die niet meer opstart, het enige wat je dan ziet is dat het niet meer werkt vanuit Korea, maar of het werkt vanuit kantoor dat is maar net de vraag... En je kan niet de volgende morgen even 10 minuten eerder komen om te zien of alles intern nog wel draait.

En al je fallbacks op fallbacks moeten goed beveiligd zijn, je zit er nou ook niet echt op te wachten dat een chinese hacker je netwerk owned via je fallback die minder beveiliging kent dan je VPN...

• demichel
BtM909 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:52:
[...]
Ik zou het dus omdraaien... Eerst aangeven dat je zit te denken aan onbetaald verlof voor 2-4 maanden (afhankelijk van de hoeveelheid vrije dagen je (nog) hebt) en dan zeggen dat je dat liever niet hebt (vanwege continuïteit) en dan voorstellen dat telewerken nog een optie is.
Da's een schitterend suggestie. Had ik nog niet aangedacht. Da's denk ik ook de piste die ik moet bewandelen, schitterend idee, dank!

(en het is eigenlijk nog geen leugen ook, in een ideale situatie zou ik 4 maanden onbetaald verlof nemen, maar in mijn situatie kan dat helaas niet)

[ Voor 13% gewijzigd door demichel op 15-02-2012 22:03 ]

• Gomez12
Ik weet niet wat de regelingen in BE zijn voor onbetaald verlof, maar in NL ken ik genoeg bedrijven die voor gaan stellen dat je het onbetaalde verlof anders maar voor onbeperkte tijd moet doen...

Enige IT'er kan geen 2-4 maanden onbetaald verlof opnemen als het niet om een wettige (of CAO) reden is, dat is simpelweg onbespreekbaar.

Het grote probleem is (als enige IT'er zijnde) niet het geld, daar is wel over uit te komen. Het is of je 2-4 maanden niets te doen hebt en gemist kan worden.
Eerder gaf je aan dat een volwaardige vervanger 2 jaar inwerktijd nodig heeft, dus een volwaardige vervanger voor 2-4 maanden is er niet te krijgen. Je zal altijd direct of indirect moeten bijspringen.

Op het moment dat een medewerker begint met me (als baas) voor het blok zetten qua onbetaald verlof voor 2 maanden (wat niet kan) om daarna het af te zwakken dan zou ik als baas echt compleet mijn hakken in het zand zetten, dat is imho geen manier van praten. Eerst met een onmogelijk voorstel komen...

Als baas zou ik toch liever constructief meedenkende medewerkers hebben als mensen die denken dat worst-case scenario verzachten naar hun voor hun 100% positieve condities een goede opening van een gesprek is.

Je bent redelijk onvervangbaar zolang de nood niet aan de man is. Breng jij de nood aan de man door te beginnen over 2-4 onbetaald verlof dan kan (volgens mij) een baas nog wel eens raar reageren omdat je hem in hoek drukt.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Weet je wat jij zou moeten doen Demichel? Ontslag nemen en gewoon richting Korea gaan...

Je hebt in het verleden al zo vaak je twijfels geuit over je werkgever, je werkdruk en je positie als werknemer ten opzichte van dat bedrijf.

Ga er gewoon tussenuit en kijk daarna als je weer terugkeert naar België wat je gaat doen. Met jou ervaring in het runnen van zo'n uitgebreid netwerk kun je vast wel weer zo aan de slag bij een andere werkgever (en wellicht je oude, als ze daar nu wel iemand hebben aangenomen op jou oude plek).

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-11 09:36
c70070540 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 20:50:
Inderdaad.
Ook al kun je 90% op afstand, het gaat juist om die 0,001% waar je fysiek bij moet zijn en een bedrijf met 800 medewerkers afhankelijk laten zijn omdat iemand 4 maanden weg wil is onverstandig.

Dat gezegd is het ook onverstandig dat je op locatie maar de enige bent (ivm ziekte of wat dan ook)
ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:19:
Weet je wat jij zou moeten doen Demichel? Ontslag nemen en gewoon richting Korea gaan...

Je hebt in het verleden al zo vaak je twijfels geuit over je werkgever, je werkdruk en je positie als werknemer ten opzichte van dat bedrijf.

Ga er gewoon tussenuit en kijk daarna als je weer terugkeert naar België wat je gaat doen. Met jou ervaring in het runnen van zo'n uitgebreid netwerk kun je vast wel weer zo aan de slag bij een andere werkgever (en wellicht je oude, als ze daar nu wel iemand hebben aangenomen op jou oude plek).
Denk hier 3x over na, de economie heeft momenteel nogal wat issues en wat als je geen baan meer hebt (maar wel een vrouw en kind)

[ Voor 42% gewijzigd door Bender op 15-02-2012 22:31 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ben je ICT beheerder? Ikzelf niet, maar ik heb genoeg bedrijven gezien (binnen en buiten de ICT) en onderhoud wordt 99% van de tijd buiten kantoortijden gedaan.
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:13:

Als baas zou ik toch liever constructief meedenkende medewerkers hebben als mensen die denken dat worst-case scenario verzachten naar hun voor hun 100% positieve condities een goede opening van een gesprek is.

Je bent redelijk onvervangbaar zolang de nood niet aan de man is. Breng jij de nood aan de man door te beginnen over 2-4 onbetaald verlof dan kan (volgens mij) een baas nog wel eens raar reageren omdat je hem in hoek drukt.
Kom op zeg: waar lees je dat je de baas zo in de hoek drukt. Je bent toch gewoon open de mogelijkheden aan t bespreken (van minst naar meest favo :))
Ik weet niet wat de regelingen in BE zijn voor onbetaald verlof, maar in NL ken ik genoeg bedrijven die voor gaan stellen dat je het onbetaalde verlof anders maar voor onbeperkte tijd moet doen...

Enige IT'er kan geen 2-4 maanden onbetaald verlof opnemen als het niet om een wettige (of CAO) reden is, dat is simpelweg onbespreekbaar.
Wettige reden :? Niet alle onbetaalde verlof is wettelijk geregeld, zie ook:
Wanneer heb je recht op onbetaald verlof?
Meer verlof voor werkende ouders

In het ergste geval (en het lijkt er niet op dat de TS het hard wilt spelen), kan je het gooien op ouderschapsverlof en laat die nou net wel wettelijk geregeld zijn ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

• Gomez12
BtM909 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:36:
[...]

Ben je ICT beheerder? Ikzelf niet, maar ik heb genoeg bedrijven gezien (binnen en buiten de ICT) en onderhoud wordt 99% van de tijd buiten kantoortijden gedaan.
Ikzelf wel :)
En idd, onderhoud wordt bij ons 99,99% van de tijd buiten kantoortijden gedaan, maar dat gebeurt enkel als er wel checkmogelijkheden / fallbacks zijn. Zodat als het echt extreem fout gaat, er on-site gekeken kan worden wat er fout is gegaan en in het meest extreme geval er de backup gerestored kan worden.
Oftewel, je gaat niet onderhoud inplannen op vrijdagavond als je weet dat alle IT-collega's op zaterdag niet te bereiken zijn (vakantieperiode bijv) terwijl er wel winkelpersoneel is wat zaterdag met de IT moet werken. Je kan het wel weer op zaterdagavond/zondag inplannen zodat als het fout gaat jij of een van je collega's maandag een kwartiertje eerder kan komen om te kijken wat er fout ging.

Hier moet alles via een inet lijntje gaan lopen. Als die er nu net uitligt dan kan je leuk telefonisch aan een niet-IT medewerker gaan uitleggen hoe die de backup terug moet gaan zetten inclusief alle wachtwoorden etc. Of je kan de medewerker laten kijken, hopen dat die het juist verteld over de telefoon zodat de juiste afweging gemaakt kan worden of de externe IT-partij ingeschakeld moet worden of niet (en ondertussen zitten er 800 man te duimendraaien).
[...]
Kom op zeg: waar lees je dat je de baas zo in de hoek drukt. Je bent toch gewoon open de mogelijkheden aan t bespreken (van minst naar meest favo :))
Je begint met een onmogelijk voorstel, dat is niet het minst favo, dat is simpelweg onmogelijk. Dat weet TS, dat weet baas.
Als je het niet doet om de baas in de hoek te drukken, waarom breng je dan een onmogelijk voorstel ten tafel.
[...]
Wettige reden :? Niet alle onbetaalde verlof is wettelijk geregeld, zie ook:
Wanneer heb je recht op onbetaald verlof?
Meer verlof voor werkende ouders
Dat bedoel ik dus ook, veel bazen zullen als ze niet wettelijk verplicht zijn simpelweg zeggen dat je onbeperkt onbetaald verlof krijgt
In het ergste geval (en het lijkt er niet op dat de TS het hard wilt spelen), kan je het gooien op ouderschapsverlof en laat die nou net wel wettelijk geregeld zijn ;)
Als je het op ouderschapsverlof wilt gooien, dan wordt het een heel ander verhaaltje, dan moet het onmogelijke mogelijk gemaakt worden. Maar zonder wettelijke ondersteuning zullen er weinig bazen zijn die het onmogelijke ter tafel willen hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door Gomez12 op 15-02-2012 22:54 ]

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-10 11:20
Gomez12 schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:51:
Dat bedoel ik dus ook, veel bazen zullen als ze niet wettelijk verplicht zijn simpelweg zeggen dat je onbeperkt onbetaald verlof krijgt
Er zijn denk ik (gelukkig) ook bazen die daar best aan mee willen werken als het het bedrijf niet teveel in de weg zit. Wereldreizen, sabbaticals, opleidingen etc.

Dat demichel een SPOF is maakt het lastig maar is misschien wel een goed argument om ervoor te zorgen dat er altijd een vervanger is.

Als de baas niet is te overtuigen (en dat lijkt mij vrij waarschijnlijk) dan is het misschien te combineren met de vakantie. Een paar weken (de bedrijfsvakantie) mee aan het begin en dan kijken of je daarna nog een paar keer een of twee weken kunt gaan.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Zoals sommigen misschien weten, is mijn echtgenote Zuid-Koreaanse en hebben we een zoontje van nu ongeveer anderhalf. Hij heeft, uiteraard, de Belgische nationaliteit, maar nu willen we hem ook een Zuid-Koreaans paspoort bezorgen. Hij heeft er recht op en er zijn niet onmiddellijk nadelen aan verbonden (zoals legerdienst of iets dergelijks) dus waarom niet??
Maar wat zijn de voordelen ? Met een belgisch paspoort kan je 3 maanden in Korea verblijven zonder problemen (en werken zolang je niet op een koreaanse loonlijst staat) Overigens kent Zuid Korea nog steeds een dienstplicht van 1,5 jaar, dus als je zoontje daar geen zin in heeft kan ie zijn paspoort weer opgeven en is hij weer 100% Belgisch.
Ideaal zouden we deze winter voor 4 maanden gaan, aangezien het weer daar dan gematigder is en hij dan op tijd terug is om volgend jaar in maart de kleuterschool aan te vatten.
Weet niet wat jouw definitie van gematigd is, maar vond het een paar weken terug knap koud met -17.
-Skype: mits goed opgezet belt men overal op kantoor gratis naar mij naar Seoul
Dus je verwacht dat al je collega's skype gaan instaleren om jouw te kunnen bellen ? Zou in dat geval een skype nummer nemen en koppelen aan een belgisch nummer.
Het is pas haalbaar als je baas akkoord gaat, gaat hij niet akkoord is het i.m.o niet haalbaar.
EDIT2: Misschien ook even vermelden: IT is niét 100% totaal cruciaal voor de werking van onze fabriek. Vallen, in het extreemste geval, alle systemen 48 uur uit dan is er nog geen ramp gebeurd en draait Produktie vrolijk door. Het moet alleen niet veel langer dan dat duren.
Misschien niet crucicaal, maar als bijvoorbeeld 50 personen 4 uur niet kunnen werken loopt de kostenpost toch aardig op.

Opzich het idee van een koreaans paspoort is leuk voor je zoontje, maar ik mis nog steeds duidelijke voordelen waarom hij het zou moeten hebben (buiten de symbolische waarde). Je zou nog eens kunnen kijken hoe lang na geboorte hij een koreaans paspoort zou kunnen krijgen.

Mocht je het paspoort willen hebben zodat hij later makkelijk in Korea kan gaan werken moet ik je waarschuwen dat hij de Koreaanse werkcultuur slecht gaat trekken als hij opgroeit in Belgie, zelf val ik nog onder internationaal management maar ik zou niet snel voor een Koreaanse werkgever gaan werken (en slechte Koreaanse werkvoorwaarden vergeleken met de Nederlandse)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

ebia schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 22:19:

Precies, m'n wenkbrauwen gingen licht omhoog toen ik z'n zin las over het voor een zacht prijsje kopen van loyaliteit. :)

Maar goed, demichel/SteveIT, wat denk je van je vrouw daar een maand heen alleen, dan volg jij voor een maand (noem het vakantie of half telewerkend), dan ga je weer terug en laat je haar de laatste maand alleen met zoon. Ja, het is 2 maanden zonder familie, maar misschien een werkbaarder oplossing voor zowel jouzelf als de baas?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Ik mis nog steeds een goede reden waarom zijn zoontje een koreaans paspoort zou moeten hebben (buiten de symbolische waarde).....buiten de symbolische waarde zie ik weinig tot geen toegevoegde waarde

of ik heb het gemist in dit topic

• Hillie
  • Laatst online: 04:00

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Voordelen zijn er best wel, zoals toegang tot alle faciliteiten. Met name onderwijs kan interessant zijn, maar van wat ik begreep is het in Korea erg competitief en je zal er dan ongetwijfeld wel vanaf dag 1 bij moeten zijn. Wellicht is het ook makkelijker om bepaalde Aziatische landen in te komen (visumvrijstelling), maar dat zou je na moeten gaan.

Zelf ga ik nog een Nederlands paspoort regelen voor m'n zoontje. Die is Amerikaan, maar heeft ook recht op staatsburgerschap van Nederland. Voor hem zal onderwijs mogelijk wel een optie zijn.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• n4m3l355
  • Laatst online: 04-11 14:17
Draai het verhaal eens om aangezien je zelf de enigste bent. Stel je baas zou gewoon 4 maanden weggaan en enkel bereikbaar zijn per mobiel zou dit haalbaar zijn?

Het is een vrij onmogelijke situatie dat je de enigste ICTer bent sterker nog eerder vreemd stel je voor je stapt perongeluk onder een auto. Maar nu dit eenmaal zo is betekend dit nog niet dat je jou probleem het zijne moet maken. En ja, leuk Koreaans paspoort maar ik kan me goed voorstellen dat iemand anders denkt so what? Ik geloof dat er niet echt veel practische voordelen aan zitten aangezien zowel Europese als Zuid-Koreaanse paspoorten overal goed bruikbaar zijn.

Mocht je zo nodig weg willen en vermoedelijk een nee te horen krijgen stap je toch op? Als het zo belangrijk is en anders neem lekker 2 weken vakantie ga mee en kijk of je 2 maanden later nog eens een weekje tussenuit kunt knijpen. Een ticket kost je 800 euro (?) dus dat zal toch ook niet zozeer het probleem zijn en kindlief van dat formaat hoe pijnlijk voor jou zal waarschijnlijk niet het besef hebben dat zijn vader niet zoveel aanwezig is.

• Xanaroth
  • Laatst online: 06-06 18:07
Hillie schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 05:50:
Voordelen zijn er best wel, zoals toegang tot alle faciliteiten. Met name onderwijs kan interessant zijn, maar van wat ik begreep is het in Korea erg competitief en je zal er dan ongetwijfeld wel vanaf dag 1 bij moeten zijn. Wellicht is het ook makkelijker om bepaalde Aziatische landen in te komen (visumvrijstelling), maar dat zou je na moeten gaan.

Zelf ga ik nog een Nederlands paspoort regelen voor m'n zoontje. Die is Amerikaan, maar heeft ook recht op staatsburgerschap van Nederland. Voor hem zal onderwijs mogelijk wel een optie zijn.
Maar er zitten ook nadelen aan, zoals de dienstplicht (geldt ook voor dubbele nationaliteiten namelijk). Of hij moet na zn 18e nooit meer naar Korea gaan om bij familie op bezoek te gaan... Maar wat is dan het nut van dat paspoort?
Alleen als je speciale vrijstelling weet je verkrijgen hoeft dat niet, of als je ouder bent dan 36, maar dat kan pas tegen die tijd.

Dus snap eerlijk gezegd het hele probleem van de TS niet; er kleven enkel nadelen aan dat 2e paspoort. Voordelen gelden enkel als je in Korea woont, maar dat gaat de TS dus niet doen?

[ Voor 16% gewijzigd door Xanaroth op 16-02-2012 07:56 ]

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wacht gewoon tot je zoon de 'absoluut zalig leeftijd' voorbij is dan heb je er mischien niet zo'n moeite mee.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-11 14:39
Voor de meeste werkzaamheden zal het geen probleem zijn - dat kan je hier met telewerk ook al aantonen.
Maar er gaan zich situaties voordien waar je net toch on site moet zijn om het op te lossen.

En 't feit dat dat zich de laatste 6 jaren amper heeft voorgedaan wil hoegenaamd niks zeggen.
Integendeel: als statistisch gezien het al had moeten voorvallen dan zit je nu al in geleende tijd. >:)

Dan heb ik het ook nog niet over de wet van Murphy ... O-)

Wat wel een optie kan zijn: zoek een student / stagiair die je wat kan opleren tijdens het jaar.
Tijdens zijn zomervakantie (juli - augustus) kan die dan on site zijn.
Bijkomend voordeel: het kan je baas ook wel es op het idee brengen dat een 2e (halftijds) kracht geen slecht idee is.

• bszz
gambieter schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 21:23:
[...]

Je kunt dat ook doen zonder ja te zeggen op een verzoek met nogal onrealistische verwachtingen :) .

Bij dit soort dingen moet je gewoon een businesscase maken.
- risico's (en hoe ze af te dekken)
- opportunities (hoe gaat dit goed zijn voor het bedrijf)
- beste periode ervoor (met redenen)

Door 4 maanden voltijds weg te willen maakt de TS het onrealistisch, en geeft de werknemer niets maar moet de werkgever zich volledig aanpassen. Het eerder aangegeven twee weekjes hier, twee weekjes daar is een stuk realistischer.

De TS kan het ook combineren met zijn vakantieperiode, dwz dan zijn er al drie weken van de periode af. Om dan een paar weken in Belgie te zijn zonder het kind mag ook geen onoverkomelijk obstakel zijn.
Als het klopt dat TS echt niet gemist kan worden is hij op dit moment al een single point of failure met enorme risico's voor het bedrijf. Is dat wel gewenst? Zou daar eigenlijk toch al niet iets aan gedaan moeten worden? Het is toch bizar dat als één iemand er een langere periode niet is er grote risico's zijn voor bedrif , 800 werknemers (en hun gezinnen), klanten en toeleveranciers en hun werknemers etc.?

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
@Bsssz, ik geloof dat we het daari n eerdere topics al over hebben gehad :P
Myrdreon schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 07:53:
[...]

Maar er zitten ook nadelen aan, zoals de dienstplicht (geldt ook voor dubbele nationaliteiten namelijk). Of hij moet na zn 18e nooit meer naar Korea gaan om bij familie op bezoek te gaan... Maar wat is dan het nut van dat paspoort?
Alleen als je speciale vrijstelling weet je verkrijgen hoeft dat niet, of als je ouder bent dan 36, maar dat kan pas tegen die tijd.
Uit mijn hoofd hoef je in ZK geen dienstplicht te vervullen als duidelijk is dat je niet puur Koreaan bent. Al weet ik dat niet zeker, en vraag me al helemaal niet waarom ik de dienstplicht regels van ZK ooit heb onthouden :P

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 13:21
Als je echt geen OK krijgt van je baas kan je nog altijd opteren voor 3 maand ouderschapsverlof toch? klik

Als je de wettelijke verwittigingstermijn respecteert kan je werkgever dit verlof niet weigeren. En als je onmisbaar bent kan je nog steeds afspreken dat je tijdens dit verlof bereikbaar bent voor noodgevallen en eventueel een interventie kan doen via VPN.

voordelen voor jou: je moet geen onbetaald verlof nemen, hoewel ik geen idee heb wat je tijdens deze 3 maand aan premie krijgt

voordelen voor baas: hij moet jou geen loon betalen tijdens deze 3 maand (eventueel wel vergoeding afspreken voor noodinterventies?)

[ Voor 23% gewijzigd door NickG op 16-02-2012 09:35 ]

• bszz
furby-killer schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:28:
@Bsssz, ik geloof dat we het daari n eerdere topics al over hebben gehad :P

[...]
Kun je mijn geheugen even opfrissen?

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Compleet offtopic, maar na het lezen van je eerste bericht had ik een andere vraag. Verhuur je die flat ook in periodes dat jullie er niet zijn? Anders hoor ik gaarne of dat mogelijk is vanwege mogelijke bezoeken aan Korea dit jaar :)

• Sissors
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:33:
[...]

Kun je mijn geheugen even opfrissen?
http://gathering.tweakers...ata%5Bsearchtimeout%5D=30

Staat daar vast wel ergens tussen :P

• Frank Martin
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10-10-2023

Frank Martin

Vervoert alles

1. Behalve voor de leuk, waarom moet dat kind een Zuid Koreaans paspoort hebben? Leuk als ze een keer moeten knokken tegen hun noorderburen, dan mag ie fijn mee gaan doen.
2. Kosten die formaliteiten echt 3 maanden?
3. Kun je je zoontje echt niet zo lang missen?
4. Wie gaat de gebruikers babysitten als jij je zoontje babysit aan de andere kant van de aarde?

Als ik jouw manager was zou ik geen toestemming geven voor dit soort lange afwezigheid overigens.

[ Voor 23% gewijzigd door Frank Martin op 16-02-2012 14:57 ]

• bszz
Nou, ehh bedankt maar ik weet nu nog steeds niet wat je met je opmerking bedoelt. Mogen we ergens niet meer over praten?

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat ik me afvraag; wat is het nut voor dat kind dat het een Zuid-Koreaans paspoort heeft?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Sissors
  • Niet online
bszz schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:55:
[...]

Nou, ehh bedankt maar ik weet nu nog steeds niet wat je met je opmerking bedoelt. Mogen we ergens niet meer over praten?
Nou ja ik kan je niet tegenhouden als je het erover wilt hebben, maar het is al vaak langs geweest en niet echt het onderwerp hier. Korte versie is dat het vreemd geregeld daar is, TS de helft van de tijd zit te stressen (om werk omstandigheden dan wel de staat van de wereld), maar hij niet bij zijn werk weg wilt omdat ze hem blijkbaar heel goed betalen, en ze bij zijn werk niet meer mensen willen aannemen.

• ebia
Frank Martin schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:53:
1. Behalve voor de leuk, waarom moet dat kind een Zuid Koreaans paspoort hebben? Leuk als ze een keer moeten knokken tegen hun noorderburen, dan mag ie fijn mee gaan doen.
Als er al geknokt word, dan zijn het eerder de Amerikanen (die daar ook de grens bewaken) dan de Zuid-Koreanen...

Overigens begrijp ik best wel waarom je een 2e paspoort zou willen, gewoon het gemak van kunnen reizen en wellicht deuren die open gaan die elders gesloten blijven. Ik zou het wel weten als ik de kans kreeg, liefst zoveel mogelijk paspoorten als het even kan. Mocht hier ooit de bom barsten kun je gewoon weg, zonder meteen in een tentenkamp of als asielzoeker door het leven te hoeven gaan. En niet zeggen dat zoiets niet gebeurt... ja de kans is klein in Nederland, maar je weet nooit hoe het op korte termijn met België gaat aflopen (grapje).

• Gomez12
Gunner schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:56:
Wat ik me afvraag; wat is het nut voor dat kind dat het een Zuid-Koreaans paspoort heeft?
Wat ik me dan weer afvraag : Wat is de reden dat iedereen het nut van een 2e paspoort wil weten?

In het meest extreme geval wil TS er misschien geld voor vangen door het te verkopen aan een Noord-Koreaan, so what...

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een veel relevantere vraag is: waarom moet het nu? Een kind van 2 heeft niets aan een apart paspoort, waarom niet wachten tot het kind wat ouder is, en daarmee ook het gemis voor een paar weken/maanden wat makkelijker te dragen is.

• ebia
gambieter schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:37:
Een veel relevantere vraag is: waarom moet het nu? Een kind van 2 heeft niets aan een apart paspoort, waarom niet wachten tot het kind wat ouder is, en daarmee ook het gemis voor een paar weken/maanden wat makkelijker te dragen is.
Dan is weer de vraag of het dan nog wel kan? Moet dat niet binnen een bepaalde periode na de geboorte ofzo? Of zou hij z'n leven lang die nationaliteit kunnen claimen in verband met zijn moeder? Vragen, vragen... :D

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:23

Fiber

Beaches are for storming.

... als enige IT-er. Ik onderhoudt het netwerk, beheer de databases, schrijf de software, los de dagelijkse problemen op en babysit de gebruikers, met andere woorden, IT-manusje van alles.
...
Lijkt me sowieso al een onwenselijke situatie. Ik las ergens dat het twee jaar kost om een vervanger voor jou in te werken. Wat gebeurt er dan als jij vanavond onder de bus loopt, of er gewoon geen zin meer in hebt en ontslag neemt? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:55:
Dan is weer de vraag of het dan nog wel kan? Moet dat niet binnen een bepaalde periode na de geboorte ofzo? Of zou hij z'n leven lang die nationaliteit kunnen claimen in verband met zijn moeder? Vragen, vragen... :D
Als het inderdaad binnen een bepaalde periode na de geboorte moet, dan is dat een goed argument dat de TS kan gebruiken naar zijn baas toe :)

• Gomez12
Een gok :
- Paps en mams willen het kind aan grootouders en familie in Korea laten zien (hence het begin van de vakantie)
- Familie in korea vraagt aan mams of het kind ook de koreaanse nationaliteit krijgt als ze er toch zijn...
- Mams vindt dat best een leuk idee, kijkt de voorwaarden na.
- Mams bespreekt het met paps, paps ziet problemen in 3 maanden wegzijn, mams geeft aan dat tijdens zwangerschap / net na de geboorte paps ook kon telewerken dus waarom niet...
- Paps vat het idee op om het eens op GoT te gooien om te kijken wat andere meningen zijn voordat hij naar zijn baas toestapt.
- Paps/mams idee wordt volledig de grond ingeboord :)

Zoiets denk ik...
Fiber schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:02:
[...]
Lijkt me sowieso al een onwenselijke situatie. Ik las ergens dat het twee jaar kost om een vervanger voor jou in te werken. Wat gebeurt er dan als jij vanavond onder de bus loopt, of er gewoon geen zin meer in hebt en ontslag neemt? O-)
2 jaar inwerken is in 99,9% van de gevallen altijd schromelijk overdreven. Daarmee wordt bedoeld dat iemand anders 2 jaar nodig heeft om precies jouw werkwijzen en maniertjes te kunnen volgen.
Praktijk is meestal dat de normale werkzaamheden na 1 week opgepakt kunnen worden door een willekeurig persoon en dat de specifieke dingetjes of vervangen worden door andere software of helemaal uitgerangeerd worden.

Nobody gives a rat's arse of ze jouw schitterende office-macro's gebruiken om brieven / offertes te maken of een ander pakket (op het moment dat jij onder een bus ligt/ontslagen bent en de specifieke kennis weg is).

In een bedrijf is niemand onvervangbaar, het gaat misschien tijdelijk wat moeizamer worden. Maar 2 weken nadat TS weg is (bijv ontslagen) zal het bedrijf echt nog wel gewoon doordraaien hoor.

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
gressensn schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 09:31:
Als je echt geen OK krijgt van je baas kan je nog altijd opteren voor 3 maand ouderschapsverlof toch? klik

Als je de wettelijke verwittigingstermijn respecteert kan je werkgever dit verlof niet weigeren. En als je onmisbaar bent kan je nog steeds afspreken dat je tijdens dit verlof bereikbaar bent voor noodgevallen en eventueel een interventie kan doen via VPN.
Goede suggestie over ouderschapsverlof. Eigenlijk hoort je werkgever hier dus gewoon aan mee te werken (lijkt me prima gebruik van je ouderschapsverlof). Gezien de situatie kan je het dan nog zo brengen dat je liever wilt telewerken omdat je snapt dat het anders voor je werkgever wel erg lastige situatie wordt.

Gezien ouderschapsverlof is het dus helemaal geen kwestie of zijn werkgever wil of niet. Hij moet mee werken, dat dit lastig is voor werkgevers snap ik ook wel. Maar zo is de wetgeving nou eenmaal.
voordelen voor jou: je moet geen onbetaald verlof nemen, hoewel ik geen idee heb wat je tijdens deze 3 maand aan premie krijgt
In Nederland in ieder geval niets, tenzij je hele goede CAO hebt, dan krijg je volgens mij 10% van je salaris of zo.

Misschien is het in België beter geregeld.

• McVirusS
  • Laatst online: 23-10 00:49
Gomez12 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 22:30:
[...]

2 jaar inwerken is in 99,9% van de gevallen altijd schromelijk overdreven. Daarmee wordt bedoeld dat iemand anders 2 jaar nodig heeft om precies jouw werkwijzen en maniertjes te kunnen volgen.
Praktijk is meestal dat de normale werkzaamheden na 1 week opgepakt kunnen worden door een willekeurig persoon en dat de specifieke dingetjes of vervangen worden door andere software of helemaal uitgerangeerd worden.

Nobody gives a rat's arse of ze jouw schitterende office-macro's gebruiken om brieven / offertes te maken of een ander pakket (op het moment dat jij onder een bus ligt/ontslagen bent en de specifieke kennis weg is).

In een bedrijf is niemand onvervangbaar, het gaat misschien tijdelijk wat moeizamer worden. Maar 2 weken nadat TS weg is (bijv ontslagen) zal het bedrijf echt nog wel gewoon doordraaien hoor.
Ik denk dat je hier goed punt maakt. Maar het is alsnog zeer onverstandig van zo'n bedrijf om afhankelijk te zijn van één persoon. Het zal niet het hele bedrijf tot stilstand brengen als zo'n iemand wegvalt maar je loopt mogelijk wel erg vervelende/dure vertragingen op.

Als de typering van de werkzaamheden die demichel doet echt klopt lijkt het mij weleens tijd dat hij er een collega bij krijgt die ook op de hoogte is van hoe alles in elkaar steekt ;). Dan zou het telewerken wellicht ook een stuk minder lastig zijn.

• NickG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 13:21
McVirusS schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 00:51:
In Nederland in ieder geval niets, tenzij je hele goede CAO hebt, dan krijg je volgens mij 10% van je salaris of zo.

Misschien is het in België beter geregeld.
Da's dan duidelijk beter geregeld hier :-) Bedragen kan je hier berekenen. Ter illustratie: een persoon jonger dan 50, werkzaam in de privésector, die voltijds ouderschapsverlof neemt in een 38-uren week zal zo'n 771 euro bruto of 693 euro netto ontvangen.
Let wel, als je dit 3 maand opneemt zullen je wettelijke verlofdagen volgend jaar een stuk minder zijn. Je werkt immers maar 75% (9maand ipv 12maand) dus zal je ook maar 75% van het aantal wettelijke verlofdagen krijgen!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:24

-tom-562

Oliesjeik

Mss denk ik te zakelijk, maar waarom nu doen? Is het niet weggegooid geld? Kan je niet beter wachten tot je kind wat ouder is, en het bewust(er) meemaakt en er (goede) herinneringen aan over houdt?

Vaak bu'j te bang!

• chime
Herinneringen aan ... de administratieve rompslomp.
Leuk om dan ook maar even een maand school te missen.

Op deze leeftijd is dat niet direct een issue zou ik denken.

Nu, de vraag hier gaat niet over het waarom van dat paspoort, maar hoe de baas overtuigen van telewerken.

Nu, zolang demichel alleen zit - gaat het eigenlijk niet.
Dus zelfs al zou de baas overtuigd kunnen worden - ik raad het niet aan.
Eigenlijk moet je de baas overtuigen om iemand extra in dienst te nemen (moet niet voltijds) maar het vangt het probleem van telewerken wel op en het vangt ook het "wat-als-demichel-onder-een-bus-terecht-komt risico" op.

• demichel
Nu zou beter zijn. Als hij wat ouder is, wil ik niet dat hij 3, 4 maanden school mist.

En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden. Zoiets. (de schoonfamilie vlooit dat allemaal naarstig uit, daar heb ik alle vertrouwen in) In ieder geval, bureaucratie heeft zijn tijd nodig, overal, dat weet ik nog van de tijd we het Belgische paspoort van mijn vrouw aanvraagden (zal in Zuid-Korea hopelijk wel vlotter gaan dan hier, mag ik hopen).
BtM909 schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 11:26:
[...]

Leerplicht is pas vanaf 5 jaar (dus je hebt theoretisch nog even).
Het klonk eerst alsof je van alles had voorbereid, maar het begint er steeds minder op te lijken :)
In NL misschien 5 jaar. Hier begint de kleuterschool aan 2 en een half, zoiets. Natuurlijk is er slechts strikt genomen leerplicht vanaf het 1st studiejaar, dacht ik, maar uiteraard wil ik dat ie vanaf het begin mee is met de leeftijdsgenootjes.

Ik heb helemaal alles nog niet voorbereid. Ik weet dat het kan binnen de 4 maanden, daar zorgt schoonfamilie wel voor, alle vertrouwen in. Wij hoeven alleen maar met demichel junior op te dagen. En de werkgever van demichel te overtuigen, natuurlijk.

[ Voor 67% gewijzigd door demichel op 17-02-2012 12:15 ]

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

demichel schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:51:
[...]

Nu zou beter zijn. Als hij wat ouder is, wil ik niet dat hij 3, 4 maanden school mist.

En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden.
Leerplicht is pas vanaf 5 jaar (dus je hebt theoretisch nog even).
Het klonk eerst alsof je van alles had voorbereid, maar het begint er steeds minder op te lijken :)

Als de minimum tijd 3 maanden is, dan mag je daarna pas de aanvraag inschieten, oftewel, dan mag je langer dan 3 maanden daar blijven. Je gaat ook geen paspoort binnen een maand krijgen :)

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou bij dit soort ondernemingen altijd minimaal 2 allround it-ers hebben lopen.
Als jou iets gebeurd dan zit het hele bedrijf vast.

Ik zou dit dus aanhalen om een extra fulltime medewerker erbij te nemen en dan als die wat ingewerkt is om dan een lange vakantie aan te vragen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

demichel schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 09:51:
Dat kan ook gedurende de schoolvakantie, waarmee er al een stevige hap uit de periode wordt genomen. Verder: een jaarte naar school in Zuid-Korea, is dat zo slecht als ervaring voor een kind?
En wat betreft waarom het 3 maanden moet duren, zoals ik het begrepen heb dan moet je, om dat paspoort te krijgen, bewijzen dat je "woont" in Zuid-Korea. En de minimum tijd tot dat je er "woont" is 3 maanden. Zoiets. (de schoonfamilie vlooit dat allemaal naarstig uit, daar heb ik alle vertrouwen in) In ieder geval, bureaucratie heeft zijn tijd nodig, overal, dat weet ik nog van de tijd we het Belgische paspoort van mijn vrouw aanvraagden (zal in Zuid-Korea hopelijk wel vlotter gaan dan hier, mag ik hopen).
Zoals Btm909 al aangeeft, klopt je planning dan niet. Het wordt dan 3 maanden + officieel registreren dat het kind daar woont > aanvragen > wachten etc. Ik heb recent mijn paspoort verlengd bij de ambassade in London en dat kostte een maand voordat mijn paspoort kon worden afgehaald.

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Geloof me 3 maanden is zo voorbij. Er zijn mensen die hun kroost jaren niet zien door nare omstandigheden.
Dus niet aanstellen en vrouw en kind op vakantie sturen :)

Mischien kan je 1x per maand op bezoek?

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
800 man , 1 it-er

WTF!!

dat is echt niet normaal hoor, wat heb je voor een serverpark, ik schat 50-100 servers?

dat is toch niet allemaal remote te doen.

• D-Raven
  • Laatst online: 16-10 10:47
Schnor schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:15:
800 man

....ik schat 50-100 servers?
In welke wereld leef jij 8)7 . Gevalletje overdrijven maakt de zaak duidelijk? :+

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Vraagje: Als jij 4 weken met vakantie gaat (zonder bereikbaar te zijn, want anders is het geen vakantie!) hoe red de baas zich nu dan?

• demichel
800 man , 1 it-er

WTF!!

dat is echt niet normaal hoor, wat heb je voor een serverpark, ik schat 50-100 servers?

Laten we het maar op een dozijn houden, da's ook al meer dan voldoende ;)
Falcon schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:22:
Vraagje: Als jij 4 weken met vakantie gaat (zonder bereikbaar te zijn, want anders is het geen vakantie!) hoe red de baas zich nu dan?
Firma heeft "vast verlof" (weet niet hoe jullie dat in NL noemen), dus we zijn 3 weken gesloten in juli of augustus, hangt er een beetje van af.

[ Voor 36% gewijzigd door demichel op 17-02-2012 12:23 ]

• chime
800 man , 1 it-er

WTF!!

Een bedrijf met veel arbeiders (machines) zal helemaal niet zo veel werkstations/servers hebben.

Hell ... een IT bedrijf met 100 developpers die vanalles intern voor klanten ontwikkelen kan daar ver over gaan (maar goed, vaak kunnen die ook zelf wel veel regelen)

@demichel
Maar hoe doe je dat dan met je ander verlof - of mag dat alleen maar af en toe een dagje zijn?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:49

Blokker_1999

Full steam ahead

Niemand is onvervangbaar, is hij/zij dat wel dan moet dat, zeker in een bedrijf, zo snel mogelijk worden opgelost. Stel je mag gaan en je vliegtuig stort neer... wat dan?

Bijkomend, ga eens praten met de preventieadvisseur over wat de mogelijkheden zijn van telewerk volgens de huidige geldende CAO. Niet elke CAO staat namelijk voltijds telewerken toe.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Misschien een open deur, maar is het geen idee om contact op te nemen met de ambassade (in Belgie dus) om te kijken of zij iets kunnen regelen? (dus eventueel zonder een reis naar Zuid Korea, bijvoorbeeld door het kind tijdelijk officieel te laten wonen op de ambassade, wat ook Zuid Koreaans grondgebied is)

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
johnnyv.nl schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 12:57:
Misschien een open deur, maar is het geen idee om contact op te nemen met de ambassade (in Belgie dus) om te kijken of zij iets kunnen regelen? (dus eventueel zonder een reis naar Zuid Korea, bijvoorbeeld door het kind tijdelijk officieel te laten wonen op de ambassade, wat ook Zuid Koreaans grondgebied is)
Sorry hoor, maar denk niet dat de Zuid Koreaans ambassade jouw gaat helpen een "maas" in de wet uit te pluizen, weet niet hoe dit precies is in nederland, maar in USA als je daar op hun grondgebied naar buiten kruipt ben je officieel redneck, denk niet als je de amerikaanse ambassade netjes vraagt of je daar mag bevallen ze het goedvinden, ok niet echt hezelfde maar toch.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hoezo "maas in de wet"? Ik neem aan dat TS niet de eerste persoon zal zijn in deze situatie en er vast met de ambassade wel iets te regelen valt waarbij níet een verblijf van drie maanden in ZK nodig is zonder enige wet te overtreden. Tot nu toe lees ik alleen nog maar aannames van de TS gebaseerd op wat zijn schoonfamilie zegt, maar een ambassade kan mijns inziens het een en ander veel duidelijker maken met een grotere zekerheid van correctheid.

Overigens is ook nog een puntje waar bij een eventueel werkverblijf in ZK van drie maanden je rekening mee moet houden de eventueel benodigde zakenreisverzekering.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 17-02-2012 13:19 ]

• FreakingSTFU
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-05-2023
Wil hiermee alleen maar zeggen dat het zuid koreaans burgerschap niet bedoeld kan zijn voor iemand die daar even drie maanden "op vakantie" komt of die nou een zuid koreaanse papa of mama heeft of niet, vandaar de mijn "maas" in de wet gevoel, alhoewel ik natturlijk ook niet weet waarom de regel er precies is, ik heb nou niet echt het zuid koreaanse parlement gevolgd dat laatse tijd, maar echt logisch is het niet. Bovendien in sommige landen (Japan) moet je op je 18e kiezen welke nationalitiet je aanneemt, aan een eerder bericht over geen diensplicht lijkt zuid korea zo een regel niet te hebben, maar weet dat ook niet zeker natuurlijk.

• Stefandepefan
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-10 18:24
Nu wel ontopic, maar misschien niet helemaal van toepassing. Mijn vriendin (ook Koreaans, maar geadopteerd) kan wel een Koreaans paspoort aanvragen zonder drie maanden in Korea te wonen (al zouden we dat geen straf vinden als het mogelijk was). Meer te lezen over het Korean Dual Citizenship kan hier.

Hoop dat dit je verder helpt :)

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-11 09:37

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Als jullie toch al een huis in ZK hebben, in hoeverre moet je daar 3 mnd aanwezig zijn om daar 3mnd te wonen.
Ik neem aan dat ze niet elke dag even aanbellen om te checken of jullie daar wel echt aanwezig zijn.

En evt de schoonfamilie om de paar dagen even langs sturen om de post te checken voor de officiële stukken?

Of zijn er aparte visa nodig voor ZK?

Waarom? Omdat het kan!!

Verwijderd

Je kunt geen werk in Zuid Korea vinden? Ik zit in net zo'n situatie als jou en als ik een ding zeker weet dat als ik langer als 1 maand in China wil zijn dan zal ik waarschijnlijk te weinig verlof hebben en dus onbetaald verlof op moeten nemen.

Maar bij ICT werk is veel op afstand te doen. Maar het tijdverschil is 8 uur met Nederland en straks als we de zomertijd hebben is dat 9 uur tijdverschil, dus stel om 9 uur zou je in Belgie beginnen dan is het daar 17 uur en als je werk om 17:00 Nederlandse tijd klaar is dan betekend het dus dat je nog om 1 uur nachts gebeld kan worden.

En wat als er problemen zijn als jij ligt te slapen? Maar in België het geen nacht is maar avond pas? Ik zit in zelfde schuitje als jou ongeveer en ik weet zeker dat ik geen werk in China kan vinden dus ik ga twee keer per jaar telkens een maand naar China.

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-11 16:46

Jeoh

blaat

Lolhozer schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 13:57:
Als jullie toch al een huis in ZK hebben, in hoeverre moet je daar 3 mnd aanwezig zijn om daar 3mnd te wonen.
Ik neem aan dat ze niet elke dag even aanbellen om te checken of jullie daar wel echt aanwezig zijn.

En evt de schoonfamilie om de paar dagen even langs sturen om de post te checken voor de officiële stukken?

Of zijn er aparte visa nodig voor ZK?
Entry en exit-stamp. Voor langer dan 90 dagen hebben Belgen inderdaad een apart visum nodig, maar aangezien hij getrouwd is met een Koreaanse kan hij voor een F-2 visum gaan (wat wel een heel gedoe is).

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik begrijp de sprong naar paspoort niet. Zou je het niet stapsgewijs oplossen.

Ten eerste het kind registreren bij de Zuid-Koreaanse ambassade, vervolgens bij laten schrijven op het paspoort van de moeder en of vader, als al het papier rond is een paspoort aanvragen.

Ken veel mensen uit het buitenland van buitenlandse origine en die regelen alles vanuit de ambassade. Zelfs een ondertekend geboorte-akte van de geboortegemeente kan geregeld worden vanuit de ambassade of je krijgt een vervangend document na verificatie.

Kunnen ze je niet helpen in belgië, vraag of het misschien mogelijk is in Groot-Brittanië, Duitsland, Nederland of Frankrijk. Het kan goed mogelijk zijn dat de Belgische ambassade niet de expertise heeft om je snel wegwijs te maken en/of voldoende informatie mee te geven. Naar Zuid-Korea gaan voor enkele handtekeningen is niet handig, laat staan als je iets vergeten bent waar je achteraan mag gaan. Dan kun je tegen een muur van bureaucratie aanlopen omdat er ergens geen stempel op staat en sturen ze je doodleuk terug.

Overigens betwijfel ik het of een klein kind al een paspoort krijgt. Gangbaar is bijschrijven tot ze 12 of 14 jaar worden en dan krijgen ze een eigen id en/of paspoort.

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Hoe redt je organisatie zich als je drie weken op vakantie bent? Als dat kan dan moet je ook wel twee keer een maand op vakantie kunnen gaan, met een maand ertussen. Dan zie je je gezin een maand niet. Zo'n single point of failure in de organisatie vind ik van je baas trouwens ook niet slim.
Verder, een vervanger zonder interne ervaring doet misschien wel meer kwaad dan goed. Ik zou er niet aan beginnen.
Met andere woorden probeer twee keer een maand vakantie te regelen ipv drie aan een stuk.

• Bor

Bor

Gomez12 schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 21:35:
[...]

Wat ik me dan weer afvraag : Wat is de reden dat iedereen het nut van een 2e paspoort wil weten?
Omdat het misschien ook een vraag is die de baas zal gaan stellen. Als het antwoord min of meer "voor de leuk" is is de kans op toestemming automatisch veel kleiner verwacht ik.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sir Isaac schreef op zaterdag 18 februari 2012 @ 23:48:
Hoe redt je organisatie zich als je drie weken op vakantie bent?
Dat heeft de TS al verschillende keren uitgelegd: het bedrijf is in de zomer drie weken dicht.

• xtra
  • Laatst online: 24-10 11:20
Iblies schreef op vrijdag 17 februari 2012 @ 19:09:
Ik begrijp de sprong naar paspoort niet. Zou je het niet stapsgewijs oplossen.

Ten eerste het kind registreren bij de Zuid-Koreaanse ambassade, vervolgens bij laten schrijven op het paspoort van de moeder en of vader, als al het papier rond is een paspoort aanvragen.

Ken veel mensen uit het buitenland van buitenlandse origine en die regelen alles vanuit de ambassade. Zelfs een ondertekend geboorte-akte van de geboortegemeente kan geregeld worden vanuit de ambassade of je krijgt een vervangend document na verificatie.

Kunnen ze je niet helpen in belgië, vraag of het misschien mogelijk is in Groot-Brittanië, Duitsland, Nederland of Frankrijk. Het kan goed mogelijk zijn dat de Belgische ambassade niet de expertise heeft om je snel wegwijs te maken en/of voldoende informatie mee te geven. Naar Zuid-Korea gaan voor enkele handtekeningen is niet handig, laat staan als je iets vergeten bent waar je achteraan mag gaan. Dan kun je tegen een muur van bureaucratie aanlopen omdat er ergens geen stempel op staat en sturen ze je doodleuk terug.

Overigens betwijfel ik het of een klein kind al een paspoort krijgt. Gangbaar is bijschrijven tot ze 12 of 14 jaar worden en dan krijgen ze een eigen id en/of paspoort.
In NL kan bijschrijven over een paar maanden niet meer: http://www.rijksoverheid....eren-in-het-paspoort.html

Het nut kan zijn dat het kind niet altijd met dezelfde ouder reist. Maar volgens mij gaat het TS om de nationaliteit, niet om het eigen paspoort.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01:23

Fiber

Beaches are for storming.

Ik blijf het een grote fout in de organisatie vinden als iemand zo onmisbaar wordt geacht dat er moeilijk gedaan wordt over 3 of 4 maanden onbetaald verlof. Reden van dat verlof mag niets uitmaken, het moet gewoon mogelijk zijn. Je kan ook plotseling ziek worden en 3 maanden thuis komen te zitten. We hebben het van de week nog kunnen zien, een ski ongeluk zit in een klein hoekje. Of, om eens wat positiefs te noemen, als vrouw kun je zwanger worden, dan moet je ook tijdelijk vervangen kunnen worden. Bij een klein bedrijfje kan ik het me nog voorstellen dat zoiets lastig ligt, maar bij een groot bedrijf met 800 man moet er altijd back-up geregeld zijn en moeiteloze vervanging mogelijk zijn. Ik vind deze situatie eigenlijk onverantwoord, en nee, je krijgt niet altijd de kans om een opvolger 2 weken in te werken. Als er niet genoeg werk is om de baan over 2 personen te verdelen dan moet er minimaal een goede beschrijving van alle procedures en werkzaamheden zijn zodat een gekwalificeerde interim er moeiteloos in kan stappen en de boel over kan nemen.

[ Voor 6% gewijzigd door Fiber op 19-02-2012 01:43 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• bszz
furby-killer schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 14:56:
[...]

Nou ja ik kan je niet tegenhouden als je het erover wilt hebben, maar het is al vaak langs geweest en niet echt het onderwerp hier. Korte versie is dat het vreemd geregeld daar is, TS de helft van de tijd zit te stressen (om werk omstandigheden dan wel de staat van de wereld), maar hij niet bij zijn werk weg wilt omdat ze hem blijkbaar heel goed betalen, en ze bij zijn werk niet meer mensen willen aannemen.
Nou, volgens mij is het behoorlijk on-topic. Het gaat er toch om of TS gemist kan worden of niet?
Pagina: 1 2 Laatste