Advies receiver / aansluitingen enz.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
Beste Tweakers,

Ik ben eigenlijk geheel nieuw in het wereldje van de audio & hifi, verder dan een Xtreamer van 100 euro en een Logitech setje ben ik nooit gegaan. Dit is vooral omdat ik nog thuis woon. Toch interesseert het me de laatste tijd steeds meer en toen ik gisteren de aanbieding op iBood zag heb ik deze ook besteld:
pricewatch: Jamo S 426 HCS3 5.0 (Zwart)

Probleem is... ik heb verder nog helemaal niets, geen receiver, geen kabels... niets.
Nu ben ik eens gaan googlen / rond gaan kijken in de vele topics hier op tweakers en daaruit kon ik opmaken dat de volgende receiver vaak word gebruikt in combinatie met de betreffende speakers:
pricewatch: Onkyo TX-NR509 Zwart

Wat kunnen jullie hier over zeggen? Zou dit een goede keuze zijn voor de komende jaren? Of hebben jullie een beter advies, bijvoorbeeld voor 50 euro meer heb je een receiver die een stúk beter is.

Verder ben ik eens gaan kijken wat voor soort kabels je allemaal hebt om het hele zooitje op elkaar aan te sluiten, hier schrok ik wel een beetje van want het is erg veel :9

Welk merk word vaak gebruikt? Ook zag ik vaak de "banana plugs" van Nakamichi voorbij komen, is dit een aanrader? (Nakamichi)

Verder zou ik graag mijn kennis op dit gebied uitbreiden, en er is hier veel te vinden maar zijn er forums / websites die jullie hier voor aan kunnen raden?

Zie ik verder nog iets over het hoofd...?

Budget maakt in principe niet uit, voor de receiver om en nabij 300 euro, bekabeling heb ik geen flauw idee wat ik daar voor moet rekenen.

Zal vooral worden gebruikt voor:
Films (Xtreamer of nog aan te kopen HTPC)
Muziek (Spotify? / CD / Streamen)
Gamen (Xbox 360 / PC)

Ik zag ook dat bovengenoemde receiver spotify ondersteund, wat vinden jullie van de kwaliteit van de muziek? Ik heb zelf een Spotify Premium account dus zou de kwaliteit wat hoger moeten liggen.

Bij voorbaat dank!

~Ruud

[ Voor 3% gewijzigd door Xevoo op 15-02-2012 15:37 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:56

FeaR

In GoT we trust

Xevoo schreef op woensdag 15 februari 2012 @ 15:35:
Wat kunnen jullie hier over zeggen? Zou dit een goede keuze zijn voor de komende jaren? Of hebben jullie een beter advies, bijvoorbeeld voor 50 euro meer heb je een receiver die een stúk beter is.
Voor de komende jaren is lastig te zeggen. De technieken binnen receivers gaan de laatste tijd hard. Denk aan nieuwe ontwikkelingen als HDMI, HD Audio, 3D, HDMI ARC, et cetera. De tijd dat je tien jaar kon doen met je receiver zonder echt veel te missen is voorbij.

De TX-NR509 is een leuke budgetreceiver en past daarom wel handig bij de Jamo-set. Qua vermogen en dergelijke past alles wel op die set en qua klank maakt het in dit segment ook niets uit. Dus je kan haast zeggen dat je kan selecteren op looks. En natuurlijk de receivers die beschikken over wat je wilt hebben (minimaal aantal HDMI-ingangen, netwerk, upscaling, et cetera). Voor 300 euro heb je ook meer merken zoals Pioneer, Yamaha, Denon, et cetera.
Verder ben ik eens gaan kijken wat voor soort kabels je allemaal hebt om het hele zooitje op elkaar aan te sluiten, hier schrok ik wel een beetje van want het is erg veel :9

Welk merk word vaak gebruikt?
Over kabels en het nut van dure al dan niet goedkope kabels loopt een hele reeks topics op GoT:
Voor speakerkabels en interlinks hebben we zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5. Voor HDMI-kabels is er HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2.

Welk merk er vaak wordt gebruikt is dus niet zo te zeggen. Enige waar ik naar zou kijken is dat je kabels van 1,5mm² neemt. Is voor de gemiddelde set al meer dan voldoende.
Ook zag ik vaak de "banana plugs" van Nakamichi voorbij komen, is dit een aanrader? (Nakamichi)
Ook hierover is een topic op GoT: Wel of niet Banana Plugs?.
Daarin staat het voordeel dan wel nadeel van dergelijke pluggen. Het is puur cosmetisch (gemak ook, maar voor thuisgebruik valt dat te verwaarlozen) en de vraag is of je er het geld voor over hebt.
Budget maakt in principe niet uit, voor de receiver om en nabij 300 euro, bekabeling heb ik geen flauw idee wat ik daar voor moet rekenen.
Bekabeling pak ik veelal zo'n 10% van de totaalprijs die je uit wil geven. Denk dat je in dit geval met 50 euro een heel stuk gaat komen. Hangt natuurlijk ook af van hoe veel meter je nodig hebt. Heb je een kamer van 3 x 3 dan is het logisch dat je qua speakerkabel al een stuk minder nodig hebt dan als je een ruimte van 5 x 6 meter hebt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Xevoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-07 16:23
FeaR schreef op donderdag 16 februari 2012 @ 15:02:
[...]

Voor de komende jaren is lastig te zeggen. De technieken binnen receivers gaan de laatste tijd hard. Denk aan nieuwe ontwikkelingen als HDMI, HD Audio, 3D, HDMI ARC, et cetera. De tijd dat je tien jaar kon doen met je receiver zonder echt veel te missen is voorbij.

De TX-NR509 is een leuke budgetreceiver en past daarom wel handig bij de Jamo-set. Qua vermogen en dergelijke past alles wel op die set en qua klank maakt het in dit segment ook niets uit. Dus je kan haast zeggen dat je kan selecteren op looks. En natuurlijk de receivers die beschikken over wat je wilt hebben (minimaal aantal HDMI-ingangen, netwerk, upscaling, et cetera). Voor 300 euro heb je ook meer merken zoals Pioneer, Yamaha, Denon, et cetera.

[...]

Over kabels en het nut van dure al dan niet goedkope kabels loopt een hele reeks topics op GoT:
Voor speakerkabels en interlinks hebben we zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht # 5. Voor HDMI-kabels is er HDMI kabel: 11 euro of 140 euro? Deeltje 2.

Welk merk er vaak wordt gebruikt is dus niet zo te zeggen. Enige waar ik naar zou kijken is dat je kabels van 1,5mm² neemt. Is voor de gemiddelde set al meer dan voldoende.

[...]

Ook hierover is een topic op GoT: Wel of niet Banana Plugs?.
Daarin staat het voordeel dan wel nadeel van dergelijke pluggen. Het is puur cosmetisch (gemak ook, maar voor thuisgebruik valt dat te verwaarlozen) en de vraag is of je er het geld voor over hebt.

[...]

Bekabeling pak ik veelal zo'n 10% van de totaalprijs die je uit wil geven. Denk dat je in dit geval met 50 euro een heel stuk gaat komen. Hangt natuurlijk ook af van hoe veel meter je nodig hebt. Heb je een kamer van 3 x 3 dan is het logisch dat je qua speakerkabel al een stuk minder nodig hebt dan als je een ruimte van 5 x 6 meter hebt.
Hey Fear, ten eerste bedankt voor je reactie!

Als ik kijk naar vergelijkbare receivers (qua prijs) kom ik al gelijk op de volgende receivers uit:
http://tweakers.net/price.../656/280878;284268;296576
Denon zie ik niet echt een receiver in de buurt zitten? En als ik de huidige 3 vergelijk dan komt volgens mij de Onkyo er het beste uit.

De betreffende topics die je me geeft had ik inderdaad wel eens doorgelezen maar probleem daarvan is dat er zóveel pagina's zijn dat je moeilijk alles kan doorlezen en met alle discussies die daar worden gevoerd kom ik er niet graag tussendoor als "newb / leek".

Die plugs zijn inderdaad het overdenken waard, even kijken hoe makkelijk het is om alles zonder die plugs aan te sluiten.

Whehe, de kamer word nog een beetje het probleem O-) ik heb thuis maar een redelijk kleine slaapkamer waar ik niet eens alles kwijt kan waarschijnlijk en op mezelf wonen gaat pas binnen nu en 10 maanden gebeuren.

De speakers heb ik ook als "impulsaankoop" gedaan, al was ik er al langer naar aan het kijken, voor deze prijs kon ik ze niet laten staan <+:)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:54

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb dezeflde boxenset gekocht, maar ik overweeg een pricewatch: Yamaha RX-V371 te halen. Nog wat goedkoper dan de Onkyo en voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen slechte verhalen over deze set.

Enige eis die ik heb, naast aansluiten op die Jamo set, is dat hij minimaal 3 hdmi in en 1 out heeft (ik sluit alles via hdmi aan).

Iemand een reden waarom ik niet voor die Yamaha moet gaan?

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'