Wel of niet Banana Plugs?

Pagina: 1
Acties:
  • 34.123 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 10:38

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Topicstarter
Poll: Wel of niet Banana Plugs gebruiken?
Ja
Nee
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=374394&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Beste mede tweakers,
Ik heb m'n geluidsset nu al weer een poosje draaien en begon mij iets af te vragen.
Je ziet toch regelmatig receivers en/of speakers waar banana plugs worden gebruikt, maar je ziet ze ook zonder.
Ik heb niet echt een lijn kunnen ontdekken hier in, bijv. high end/serieuze sets gebruiken wel of niet, en de beginners net anders om.

Mijn vraag is dan ook, raden jullie banana plugs wel of niet aan.

De verschillen die ik gevonden heb:
Voor:
Makkelijk monteren/los halen
Minder kans op kortsluiting
ziet er netjes uit

tegen:
Meer overgangen dus meer weerstand/storing kans

echter; In zo'n banana plug kan je de kabel erg goed vast zetten waardoor deze beter/meer contact heeft en de banana plug klemt zich goed vast in de reciever/speaker waardoor deze meer overgangsoppervlakte heeft.

Wie kan mij de doorslag geven over het wel of niet aanschaffen er van?

en zo ja, welke waar vandaan, die nog betaalbaar zijn, goed zijn en er een beetje netjes uit zien.

Specs:
Onkyo TX-SR607
Jamo 606 hcs3 (fronts bi-amped)
Speakerkabel 2x 1,5mm²

[ Voor 14% gewijzigd door HellStorm666 op 25-08-2011 14:36 ]

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:26
Naar mijn idee maakt het weinig uit. Ik gebruik ze omdat ik nog wel eens speel met mijn opstelling en ik de plug zelf kan laten uitzetten waardoor deze steviger vast zit dan de kabel rechtstreeks onder de klemmen.

Als je installatie vast opgesteld staat denk ik niet dat het veel meerwaarde zal hebben dan dat het er netter uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weetikveel!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 11:06
Als we een blinde test zouden doen en jij zou het verschil opmerken ben je een knappe jongen.
Zolang je er voor zorgt dat je een degelijke verbinding maakt werkt dat prima. Met degelijk bedoel ik dat de luidspreker kabel stevig geschroefd zit in de plug of gesoldeerd (ik heb zelf zilversoldeer gebruikt, maar ik denk dat normale tin ook prima werkt) en dat de plug stevig in de luidspreker klemt.

weetikveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18

SaN

Het is makkelijk als je af en toe wisselt van speakers. Het is mooi als de achterkant van je speakers of versterker te zien is.

Verder heeft het geen voor of nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:01

FeaR

In GoT we trust

Grootste voordeel van banaanpluggen vind ik nog wel aan de kant van de versterker te vinden. Zeker een gewone receiver heeft de terminals redelijk dicht op elkaar zitten. Met wat dikker dan normaal speakerkabel kan het al snel een hels karwei worden om de kabels allemaal in de terminals te krijgen. Aan de kant van de speakers is daar natuurlijk minder sprake van.

Echte puristen zullen zeggen dat je de keten van versterker naar de speakers zo kort mogelijk moet houden en dus bare-wire aansluiten. Banaanpluggen (of spades) zorgen namelijk weer voor twee extra overgangen. Echter is de weerstand van een dergelijke plug zo miniem dat het te verwaarlozen is. Mocht je er wel over inzitten kan je altijd banaanpluggen van Rhodium of Zilver pakken, die weerstand ligt nog net wat lager.

Overigens zijn er twee soorten banaanpluggen: de gewone ronde en de paraplu. De ronde maakt over het algemeen beter contact met de terminals aangezien de druk gelijk is. De paraplu kan na verloop van tijd wat minder weerstand bieden doordat de lamellen als het ware druk verliezen. Al zijn er banaanpluggen waarvan je de kop aan kan draaien en de lamellen zo weer op spanning kan brengen. Andere vorm van pluggen is de spade, deze maakt het beste contact maar wordt ook anders gemonteerd in de speaker en versterker.

Laatste waar je op moet letten is de combinatie van de sterkte van de banaanplug, de dikte van de kabel (gewicht) en de hoek van de terminals. Er zijn namelijk banaanpluggen die kunnen krombuigen doordat de kabel te zwaar is om puur aan de pluggen te hangen. Kabel waar je dit soms bij hoort is de W&M LS-01, maar het hangt ook af van de hoek van de terminals.

Qua kosten heb je al banaanpluggen van nog geen euro de stuk tot letterlijk tientallen euro's per stuk. Denk dat er wel gesteld mag worden dat de meest gebruikte hier op GoT de bananen van Nakamichi zijn welke je op Ebay kan bestellen. Vroeger was Nakamichi een erg goed audiomerk, nu is het een Chinees plakmerk. Maar goed, de essentie van banaanpluggen zijn redelijk gelijk.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik was die Nakamichi idd al tegen gekomen.
Zij hebben wel een redelijk aantal verschillende.
Welke zal het beste contact hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.nakamichiplug.com/pic/0534B02.jpg
type: 0534B

Afbeeldingslocatie: http://www.nakamichiplug.com/pic/0534D-001.jpg
type: 0534D

Afbeeldingslocatie: http://www.nakamichiplug.com/pic/0534E-002.jpg
type: 0534E

Afbeeldingslocatie: http://www.nakamichiplug.com/pic/0857-002.jpg
type: 0857F

en evt. voor de speakers plugs met een zijaansluiting?
Afbeeldingslocatie: http://www.nakamichiplug.com/pic/0505A-002.jpg
type: 0505A

Afbeeldingslocatie: http://www.namashop.com/images/plugs/0846-003.jpg
type: 0846A

[ Voor 6% gewijzigd door HellStorm666 op 24-08-2011 15:36 ]

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik ben wel aan de plugs. Op een gegeven moment kapte mn versterker er mee als hij wat harder stond, dan schoot hij in de beveiliging. Navraag bij de zaak waar ik ze gehaald heb leerde me dat het kan dat 1 van de koperdraadjes uit je speakerdraad contact maakt het het chassis van de versterker. Om dit in de toekomst te voorkomen heb ik alles met plugjes verbonden, en dat werkte perfect.

Het argument dat Fear gebruikt vind ik ook sterk trouwens, met een dikkere kabel is het haast niet te doen de boel strak aan te sluiten achterin je versterker.

Zo zit het bij mij:
Afbeeldingslocatie: http://www.punksquad.nl/plaatjes/upload/ZIt8g92C.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.punksquad.nl/plaatjes/upload/vrl3S0zu.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

HellStorm666 schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:33:
Ik was die Nakamichi idd al tegen gekomen.
Zij hebben wel een redelijk aantal verschillende.
Welke zal het beste contact hebben?

[afbeelding]
type: 0534B

[afbeelding]
type: 0534D

[afbeelding]
type: 0534E

[afbeelding]
type: 0857F

en evt. voor de speakers plugs met een zijaansluiting?
[afbeelding]
type: 0505A

[afbeelding]
type: 0846A
De 0534B, 0534D en de 0857F zijn de versies met lamellen. Die maken over het algemeen wat minder goed contact en kunnen in de loop der tijd dus ook contactdruk verliezen. Qua contact zou de 0534E dus beter zijn. De 0846A ziet er uit alsof je de lamellen aan kan draaien, als dat het geval is zou dat ook nog een handige optie zijn. Maar ik weet niet honderd procent zeker of dat een locking is.

Ikzelf gebruik W&M (verzilverde) banaanpluggen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ycaAPdA3oq81uOcvwNRv0hEg/full.jpg

Ziet er met 2 x 2,5mm² nog een beetje leeg uit want de banaanpluggen kunnen tot drie keer zo dikke kabel kwijt:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/O82t0wcZX37psOdoAaYeokQq/full.jpg

Focal heeft overigens van de terminals die iets omhoog staan. Zoals je op deze foto kan zien is bij een dergelijke terminal het niet handig om wat fragielere banaanpluggen te gebruiken in combinatie met een wat dikkere/zwaardere kabel:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XhOf6CxNtZNQPtDYdODKvZZL/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
De 0534E leken mij ook al de beste optie ;)
Mijn 606 speaker set heeft ook omhoogstaande aansluitingen.
Nu is mijn kabel niet zwaar, 1,5mm².
Of toch beter type 0846A aanschaffen voor achter op de speakers?

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Denk dat die 0543E goedkoper zijn dan de 0846A? In dat geval gewoon de 0543A nemen. Alleen wel kijken dat je met 1,5mm² de kabel goed vast kan zetten. Wat vaak wordt gedaan in dat soort gevallen is de kabel een keer dubbelvouwen. Of gebruik maken van adereindhulzen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
FeaR schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 17:47:
Denk dat die 0543E goedkoper zijn dan de 0846A? In dat geval gewoon de 0543A nemen. Alleen wel kijken dat je met 1,5mm² de kabel goed vast kan zetten. Wat vaak wordt gedaan in dat soort gevallen is de kabel een keer dubbelvouwen. Of gebruik maken van adereindhulzen kan ook.
Zijn inderdaad flink duurder, $40,- voor 14st. ipv $14,50 voor 14st, of $23,- voor 24 st.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Zojuist 50st. van de 0543E besteld voor €31,34 inc. verzenden.
4x front left
4x front right
2x center
2x rear left
2x rear right
=
14st
x2 vanwege aansluiten reciever
= 28st

m'n broertje heeft de zelfde set
dus 56st.

dus nog een pak van 24st. er bij.
Voor eventuele uitbreiding naar Prologic 2z (speakers boven in)

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banaanplug heeft maar 1 echte toepassing en dat is dat je makkelijk kan wisselen... Als je de speakerkabel eigenlijk laat zitten, dan bespaar je de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Zojuist 24 stuks besteld via de link van FeaR. Ik zal mijn speakers vaak verplaatsen en hoewel 24 stuks iets teveel van 't goede is voor een stereoset kan het geen kwaad om over de toekomst na te denken. :) Goed topic! Had ook altijd de vraag of het handig zou zijn voor mij en het enige voordeel dat ik zie is de flexibiliteit van de opstelling als je ze gebruikt.

Scheelt trouwens behoorlijk in de prijs, die dingen kosten hier in Noorwegen 30 NOK, dat is €3,8 per stuk. Lange leve eBay! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 11:43

Ma®tin

Hallo

FeaR schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:15:
Denk dat er wel gesteld mag worden dat de meest gebruikte hier op GoT de bananen van Nakamichi zijn welke je op Ebay kan bestellen.
Bedankt voor de tip, heb gelijk een setje besteld. :)

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ma®tin schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:20:
[...]

Bedankt voor de tip, heb gelijk een setje besteld. :)
Hah! Die heeft er gelijk 10 bestelling bij zo ongeveer, nadat FeaR wat reclame maakt!

Ik denk dat veel mensen de kracht van eBay (en andere wereldwijde marktplaatsen) onderschatten. Hoe is dat eigenlijk in de HiFi wereld? Is het een taboe om 'goedkope troep' te kopen online? Ik kan me voorstellen dat er tussen de puristen wel mensen zitten die het als een zonde beschouwen, maarja wie slim is die besteld zoiets natuurlijk voor een goede prijs online...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:11
Josh schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:43:
[...]

Hah! Die heeft er gelijk 10 bestelling bij zo ongeveer, nadat FeaR wat reclame maakt!

Ik denk dat veel mensen de kracht van eBay (en andere wereldwijde marktplaatsen) onderschatten. Hoe is dat eigenlijk in de HiFi wereld? Is het een taboe om 'goedkope troep' te kopen online? Ik kan me voorstellen dat er tussen de puristen wel mensen zitten die het als een zonde beschouwen, maarja wie slim is die besteld zoiets natuurlijk voor een goede prijs online...
Ach kleine dingetjes durf ik zelf wel aan online. Maar als het nou gaat over een versterker op vooruitbetaling? Nee danku dan gaan we lekker naar een nederlandse winkel. Ookal zijn mijn ervaringen met het bestellen van spullen erg goed hoor. Ik ga nooit iets bestellen meer dan 200 euro.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma®tin
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 11-09 11:43

Ma®tin

Hallo

Als ik weet wat ik nodig heb, dan koop ik het online, ongeacht de prijs.

🔆Vanmeerzon 18400wp 🔥Panasonic WP 💦Ariston WPB

Verwijderd

Josh schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:43:

Ik denk dat veel mensen de kracht van eBay (en andere wereldwijde marktplaatsen) onderschatten. Hoe is dat eigenlijk in de HiFi wereld? Is het een taboe om 'goedkope troep' te kopen online?
Dat hangt er vanaf. De een denkt daar wat anders over dan de ander.

Merkloos spul kopen op ebay, ook al is het maar een draadje, zorgt ervoor dat je maar moet afwachten wat je krijgt. Vaak zijn er hele goede alternatieven voorhanden voor danwel hetzelfde geld, danwel iets meer.

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Ik ben naar de stekkertjes-en-snoertjes winkel in het centrum geweest.. vooral omdat ik ze dan direct in mn handen heb :D Waren 1,25 per stuk, wat ik geen rare prijs vind.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Ik heb de bananaplugs bij nakamichiplug.com besteld.
Gratis verzendkosten en iig geen namaaktroep.
Had direct een mailtje van ze hoe ik ze gevonden had en of ik a.u.b. m'n telefoonnummer nog na kon sturen voor de vervoerder als er problemen zijn.
Erg netjes en snel dus.

Scientia Potentia Est

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:32
FeaR schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 15:15:
Denk dat er wel gesteld mag worden dat de meest gebruikte hier op GoT de bananen van Nakamichi zijn welke je op Ebay kan bestellen.
Ik heb 4maanden gewacht, ik heb 14mailtjes heen en weer gestuurd en het is 3keer opnieuw verzonden. heb dit nooit iets ontvangen (zal wel pech zijn normaal nooit problemen met ebay personen)
Als iemand deze plugs 'wel' ontvangt is het mogelijk om mij te DMén zodat ik ze via 'jou' kan bestellen... _/-\o_ ps. ja dezelfde ebay verkoper racing.buy

[ Voor 3% gewijzigd door Pascal op 25-08-2011 12:27 ]

• Throduss
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-11-2023
clifdon schreef op woensdag 24 augustus 2011 @ 22:50:
[...]

Ach kleine dingetjes durf ik zelf wel aan online. Maar als het nou gaat over een versterker op vooruitbetaling? Nee danku dan gaan we lekker naar een nederlandse winkel. Ookal zijn mijn ervaringen met het bestellen van spullen erg goed hoor. Ik ga nooit iets bestellen meer dan 200 euro.
Dief van je eigen portemonnee? Ik koop álles online, zolang ik maar weet wat ik nodig heb. Hele grote voordelen mee verhaald in het verleden (3d brillen van €280 euro NL winkelprijs naar €120 euro koreaanse prijs, Samsung D7000 winkelprijs €1600 duitse prijs €1080, en zo nog veel meer).

Gewoon goed kijken naar winkelreviews van de betreffende winkel of reviews op eBay of iets dergelijks.

• Japsuh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:38
Maar je hebt van die ja, lullige, mensen die naar een winkel gaan om een tv, versterker oid te bekijken en er allerlei vragen te stellen, om dan vervolgens weg te lopen en hem thuis voor een goedkopere prijs te bestellen. Dat vind ik echt niet kunnen! Zo zorg je er ook voor dat de winkels verdwijnen.

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Japsuh schreef op donderdag 25 augustus 2011 @ 13:55:
Maar je hebt van die ja, lullige, mensen die naar een winkel gaan om een tv, versterker oid te bekijken en er allerlei vragen te stellen, om dan vervolgens weg te lopen en hem thuis voor een goedkopere prijs te bestellen. Dat vind ik echt niet kunnen! Zo zorg je er ook voor dat de winkels verdwijnen.
Hier ben ik het zeker mee eens.
Als je naar een winkel ga voor kijken en/of info, dan koop je hem daar ook!
Daarom lees ik reviews op internet, krijg je ook niet van die verhalen als "ik heb hem zelf ook" ;) en kan je daarna lekker goedkoop online bestellen, hoef je niet eens de deur uit :D

maar a.u.b. wel een beetje ontopic houden ;)

Scientia Potentia Est

• HellStorm666

HellStorm666

Topicstarter
Kan een mod misschien een poll bovenin maken met de vraag wel of niet bananaplugs en dan de keuze Ja en de keuze Nee.
Houd het mooi overzichtelijk.
Daarna kan dit bericht natuurlijk verwijderd ;)

Alvast bedankt.

Thnx fish voor de tip, kan het idd ook zelf ;)

[ Voor 11% gewijzigd door HellStorm666 op 25-08-2011 14:35 ]

Scientia Potentia Est

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

kun je zelf ook he ;)

http://poll.dezeserver.nl

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 25-08-2011 14:32 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 30-10-2024

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

domme vraag misschien maar is het nodig om banana plugs aan beide kanten te gebruiken?
Ik heb enkel interesse om ze aan de amp kant te gebruiken, is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De pro's en cons staan toch redelijk duidelijk hier boven.
Aaan welke kant van de draad de plug zit is niet echt relevant

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

fish schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 12:01:
De pro's en cons staan toch redelijk duidelijk hier boven.
Aaan welke kant van de draad de plug zit is niet echt relevant
Ik heb alle posts gelezen van dit topic, wellicht heb ik erover heen gelezen.
Bedankt fish voor de snelle reply :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aurora_71 schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 10:57:
domme vraag misschien maar is het nodig om banana plugs aan beide kanten te gebruiken?
Ik heb enkel interesse om ze aan de amp kant te gebruiken, is dat een probleem?
Een banana plug is alleen nodig wanneer de speaker kabel te dik is voor de aansluitklemmen, of wanneer de kabel moeilijk onder de klem te krijgen is.

Zoniet, dan is het gewoon een kwestie dat het makkelijker is de kabel in de aansluitingen te steken, en dat het er mooier uit ziet. Het heeft voor de rest geen nut.

Als je het lastig is de kabels aan de versterker aan te sluiten, dan kun je dus prima alleen daar banana plugs gebruiken, en bij de speaker direkt op de aansluitklem zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurora_71

Aurora_71

A/V enthusiast, gamer

Verwijderd schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:05:
[...]

Een banana plug is alleen nodig wanneer de speaker kabel te dik is voor de aansluitklemmen, of wanneer de kabel moeilijk onder de klem te krijgen is.

Zoniet, dan is het gewoon een kwestie dat het makkelijker is de kabel in de aansluitingen te steken, en dat het er mooier uit ziet. Het heeft voor de rest geen nut.

Als je het lastig is de kabels aan de versterker aan te sluiten, dan kun je dus prima alleen daar banana plugs gebruiken, en bij de speaker direkt op de aansluitklem zetten.
Ik weet dat de plugs niet nodig zijn als de rest van de condities allemaal voldoen.
Ik wilde enkel weten, in het geval dat ik ze ga gebruiken, dat het geen probleem is als ik de plugs enkel aan de amp kant ga gebruiken ipv aan zowel de amp EN de speaker kant.
Ik heb inmiddels de plugs bestelt en wacht op levering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nekronimus
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 03-09 15:19
Deze review is vrij interessant: https://thewirecutter.com/reviews/best-banana-plugs/

Blijkbaar is er zeer weinig verschil qua impedantie (weerstand i.f.v. frequentie) tussen de geteste pluggen.
De laagste hebben een impedantie van ~0,01ohm, de mindere pluggen 0,04ohm. Beide verwaarloosbaar t.o.v. de totale impedantie, zelfs t.o.v. van 1 meter kabel van 2mm²(!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Oké, dit topic is al ruim 4 jaar oud dus laten we het niet nog verder uit de sloot trekken maar snel sluiten.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.