All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Ik wil een netwerkkabel via een doorgang in de muur van ons huis (rode wachtbuis) naar de carport trekken. Vanuit de rode wachtbuis zal deze even op de muur lopen en dan in een holle wand tot waar hij uit de holle wand komt. Moet ik hiervoor een speciale UTP kabel voor buiten voorzien of is dezelfde kabel als ik binnen in huis gebruikt heb ook goed?
Bedankt!
[ Voor 0% gewijzigd door Tomovich op 28-04-2023 09:37 . Reden: Spelling ]
Zolang die niet aan weersinvloeden en/of UV van de zon blootstaat, zou dezelfde kabel als binnenshuis moeten voldoen.Tomovich schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 09:36:
Hallo
Ik wil een netwerkkabel via een doorgang in de muur van ons huis (rode wachtbuis) naar de carport trekken. Vanuit de rode wachtbuis zal deze even op de muur lopen en dan in een holle wand tot waar hij uit de holle wand komt. Moet ik hiervoor een speciale UTP kabel voor buiten voorzien of is dezelfde kabel als ik binnen in huis gebruikt heb ook goed?
Bedankt!
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Zo wil ik kabels willen trekken onder de kruipruimte.
Deze kabels worden getrokken vanaf het startpunt waar internet binnenkomt (of dat ziggo of glasvezel word, word nog even spannend) De locatie is hetzelfde.
Zijn er behalve vocht nog dingen waar ik op zou moeten letten qua kwaliteit van de kabel?
En de andere vraag is, hoe lang mag een utp kabel zijn waar POE heen gaat?
Heb een heel schema gemaakt van het aantal devices wat echt een kabel moet hebben. En kom tot de conclusie dat ik op elke verdieping minimaal vier utp kabels wil hebben.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Daarover is alles wel gezegd en zolang die kabels alleen door de kruipruimte gaan en de aansluitingen erbuiten zitten, volstaan goede kwaliteit kabels gewoon (zolang er gaan dieren aan gaan knagen).Dj Neo Ziggy schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 12:41:
[...]
Zijn er behalve vocht nog dingen waar ik op zou moeten letten qua kwaliteit van de kabel?
Tenzij je woning extreem groot is of je echt gekke routes gebruikt, kom je niet aan die grens.En de andere vraag is, hoe lang mag een utp kabel zijn waar POE heen gaat?
Zolang je niet overal internet-TV's neerzet, zou ik naar elke verdieping één kabel trekken en daar een gigabit switch neerzetten.Heb een heel schema gemaakt van het aantal devices wat echt een kabel moet hebben. En kom tot de conclusie dat ik op elke verdieping minimaal vier utp kabels wil hebben.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Als je de mogelijkheid hebt zou ik gewoon alle kabels vanaf een centraal punt trekken en niet gaan prutsen met switches op elke verdieping.
Je moet vanaf die switch toch ook weer een kabel trekken.
Het wordt natuurlijk anders als het moeilijk wordt zoveel kabels te trekken om andere redenen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Waarom zou je het wel doen? Wat is de reden? Een paar euro extra voor koper in plaats CCA zou bij mij de kop niet kosten.Feralz schreef op zondag 30 april 2023 @ 23:25:
Ik weet dat koper superieur is, maar ik vraag me af of in mijn geval CCA toch een goede optie is.
Ik kreeg de tip een ander soort kabel te trekken en ik vroeg me af of deze kabel geschikt is. Hij moet van mijn meterkast naar de slaapkamer (en dan eigenlijk door naar een andere slaapkamer waar geen loze leiding is.
Is deze kabel geschikt?
https://www.elektramat.nl...rol-van-50-meter/#details
En ik las ook dat je beter niet twee rj45’s erop moest zetten maar in de muur afmonteren. Is dat zo en zo ja, wat voor een contactdoos kan ik het beste voor mijn situatie gebruiken?
:strip_exif()/f/image/z7cg1wwHnkCphSlptwY2sZjB.jpg?f=fotoalbum_large)
@AldoRaine Soepel is eigenlijk enkel voor patchkabel, vaste installatie wordt normaalgezien altijd massief gebruikt. Die heeft ook een iets kleinere diameter.
Bochten met een kleine radius is uberhaupt een no-no, daar helpt soepel je niet bij.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gGY6lJULixXukdc1NLbmxeg3.webp?f=user_large)
En zoals al gezegd is soepel daar niets beter voor.
@Lalenamagic
Zo iets bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/catalogsearch/result/?q=utp+wcd
Wel nog even de juiste afdekplaat erbij kopen.
[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2023 11:16 ]
DANICOM CAT6 UTP 100m kabel op rol stug - LSZH (Eca)
Belden Cat.6 grijs 7965E
Voordeel: steviger, goed vast te klemmen.
Nadeel, steviger, waarschijnlijk dikker.
Edit,
Ook de belden heeft een core;
https://www.netwerkwinkel...database/BEL-7965E-GR.pdf
Maakt dus allemaal bar weinig uit.
[ Voor 21% gewijzigd door _ferry_ op 21-08-2023 07:37 ]
Anoniem: 1986520
En ook de Belden heeft zich bij velen al gewoon bewezen.
Momenteel zitten er cat5e kabels in de muren (geen idee of het echt koper is), die toekomen in het "berghok" waar de electriciteitskast staat en waar mijn switch, modem, NAS,... staan.
De kabels die in de muren zitten ga ik niet vervangen, ze werken prima en gewoon geen zin daarin.
De cat5e kabels die uit de muur komen zijn net iets te kort om aan mijn switch te geraken (switch zet ik op een plank gemonteerd aan de muur) ,mijn plan is om ze te verlengen met een tussenstukje (rj45 coupler), en aan de andere kant wil ik dan een cat6 kabel steken die naar mijn NAS, switch, modem... gaan.
Strak plan of shit plan?

[ Voor 7% gewijzigd door ardana123 op 07-09-2023 09:58 ]
Als je het netjes wilt doen: altijd wanddozen of een patchpaneeltje (met RJ45 keystones erin) aan de muur maken en dan korte (soepele) patchkabels van de muur naar de switch. RJ45 couplers zijn meestal NIET geschikt voor CAT5+ (intern niet twisted pair). Er zijn prima kleine patchpaneeltjes voor muurmontage te krijgen.ardana123 schreef op donderdag 7 september 2023 @ 09:58:
...
De cat5e kabels die uit de muur komen zijn net iets te kort om aan mijn switch te geraken (switch zet ik op een plank gemonteerd aan de muur) ,mijn plan is om ze te verlengen met een tussenstukje (rj45 coupler), en aan de andere kant wil ik dan een cat6 kabel steken die naar mijn NAS, switch, modem... gaan.
Strak plan of shit plan?
Ok zal ik dus doen. Hier een foto van de huidige situatie (niet schrikken):base_ schreef op donderdag 7 september 2023 @ 11:11:
[...]
Als je het netjes wilt doen: altijd wanddozen of een patchpaneeltje (met RJ45 keystones erin) aan de muur maken en dan korte (soepele) patchkabels van de muur naar de switch. RJ45 couplers zijn meestal NIET geschikt voor CAT5+ (intern niet twisted pair). Er zijn prima kleine patchpaneeltjes voor muurmontage te krijgen.
:strip_exif()/f/image/xwIOJfP8yDSdsw2UOBa2M1I9.jpg?f=fotoalbum_large)
De netwerkkabels die linksboven uit de muur komen gaan naar een switch, en uit de switch vertrekken ook nog eens kabels naar de apparaten (NAS, modem etc) op de muurplank aan de rechterkant.
Ga deze patch panel kopen (want er komen exact 4 cat5e netwerkkabels uit de muur):
https://www.amazon.nl/-/e...ch%2Caps%2C89&sr=8-4&th=1
En die netwerkkabels inkorten en hem linksonder op de bruine "muur" monteren.
Vervolgens vanuit het patchpanel CAT6 netwerkkabels naar de switch doen vertrekken die ik op de muur rechtsboven monteer.
Dan zal ik al de netwerkkabels die uit de apparaten vertrekken ook allemaal voorzien van een CAT6 netwerkkabel en ze naar de switch op de muur laten gaan.
Maar welke CAT6 netwerkkabel zou ik nu het best kopen? Ik lees dat AWG24 het beste is? En maakt het uit welke RJ45 connectoren ik koop (zodat ze allen passen in het patchpanel en de switch)
Edit:
https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html
Ik kan hier per meter bestellen, maar weet niet of dat een goed idee is. Ik woon in België en dan betaal ik al 10 euro leverkosten. Het is ook een stugge kabel dus weet niet of dat aangeraden is mijn situatie omdat het over redelijk korte afstanden gaat.
[ Voor 8% gewijzigd door ardana123 op 08-09-2023 23:15 ]
En die patch kabels mogen dan wel CCA zijn? Ga je dan enkel echt koper gebruiken voor in de muren? Sorry, ik ken niets van networking.sig69 schreef op vrijdag 8 september 2023 @ 23:53:
RJ45 is RJ45. Maar niet kopen en die kabel ook niet, want van je patch panel naar je apparaten ga je met patch kabels. Oftewel kant en klare soepele kabels die je in zo'n beetje elke lengte en kleur kan kopen.
"niet kopen en die kabel ook niet". Dus dat patch panel is ook geen goede idee?

Jawel. Als je het echt netjes wil doen:ardana123 schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 18:19:
[...]
En die patch kabels mogen dan wel CCA zijn? Ga je dan enkel echt koper gebruiken voor in de muren? Sorry, ik ken niets van networking.
"niet kopen en die kabel ook niet". Dus dat patch panel is ook geen goede idee?
-stugge kern in de wand trekken
-afmonteren op patch panel
-patch panel naar apparatuur flexibele patch kabel
-alles gewoon koper uiteraard

Voor de rest ben ik wel tevreden met de klusjesman hoor
Hier staat tekst
Dat je terugvalt op 100mbit komt niet persé door CCA maar omdat niet alle 8 de aderen correct zijn afgemonteerd. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als er flexibele draad ipv stugge draad is gebruikt, die zijn niet bedoeld om op wandcontactdozen af te monteren. Of je hebt hij het strippen van de buitenmantel per ongeluk een of meerdere aders doorgesneden. Dat is namelijk snel gebeurd als je niet oppast. 100mbit gaat over 4 aders, vandaar.Sjaak_Afhaak schreef op zaterdag 9 september 2023 @ 19:07:
Pfff, als ik dit topic eerder had gezien… Dan had het me 2 middagen pielen en vloeken gescheeld. We hebben door een klusjesman onze garage laten verbouwen tot werk/hobby ruimte, en daarbij ook alle electra en netwerk laten aanleggen en vernieuwen. Het netwerk kreeg in die ruimte een eigen ingefreesde flexbuis, naar twee separate punten, beide met een Cat6 kabel er in. Het afmonteren daarvan ging ik zelf doen. maar na twee middagen gepruts kwam ik niet verder dan maar 1 werkende verbinding met een whopping 100mbit. Wat blijkt, meneer heeft dus cca kabel gebruikt. Heb de code op de kabel ervan even door Google gegooidtoen ging er een wereld voor me open
Voor de rest ben ik wel tevreden met de klusjesman hoor
Maar... indien correct afgemonteerd en over korte afstanden, haal je daarmee ook gerust gigabit connecties tussen twee actieve ethernet devices.
Volgens de specificaties wel:
"CAT-Netzwerkkabel. 6 UTP AWG24 100% Kupfer mit RJ45-Stecker an beiden Enden. "
Nu vroeg ik mij af, voor de niet-PoE apparatuur, zijn andere eigenschappen gewenst, of kan ik dezelfde kabel aanhouden?
Gewoon 1 kabel gebruikencacao70 schreef op zondag 10 september 2023 @ 18:50:
tbv PoE access points laat ik kabels trekken met deze eigenschappen: U/UTP kabel CAT6 AWG23 100% koper.
Nu vroeg ik mij af, voor de niet-PoE apparatuur, zijn andere eigenschappen gewenst, of kan ik dezelfde kabel aanhouden?
Heb wat meters nodig en een meter of 10 is wel genoeg. De bekende kabel van sandervunderink komt dan (voor 20m) uit op €21,96 en die van Ziggo op €17 thuisbezorgd. Toch leuk meegenomen natuurlijk.
Hmmm, het zal wel volledig koper zijn en geen CCA, maar zelfs dat zie je niet op die pagina. En je ziet ook niet of het stranded cable is of solid - ik neem aan solid, maar dat zie je niet op die pagina. En ALS het solid is, dan adviseert die pagina connectoren (of wandcontactdoos), dat is technisch niet bepaald goed advies. En het dan 'internetkabel' te noemen ipv netwerkkabel of UTP kabel...Piet91 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:12:
Iemand hier ervaring met de Cat6 kabel van de Ziggo webshop?
Heb wat meters nodig en een meter of 10 is wel genoeg. De bekende kabel van sandervunderink komt dan (voor 20m) uit op €21,96 en die van Ziggo op €17 thuisbezorgd. Toch leuk meegenomen natuurlijk.
Het spul zou zomaar prima kunnen zijn voor jouw toepassing, maar ik zou de brakke informatie alleen al voldoende reden vinden om Ziggo niet als verkoper te gebruiken. Liever iets meer voor een aanbieder die weet wat 'ie verkoopt.
mcDavid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:21:
Fijn. Nul specificaties, maar wel een "Ziggo Geschikt keurmerk"... Riekt naar "Je krijgt wat we toevallig hebben liggen".
Heb nog even verder gegoogeld en het blijkt Technetix TN-CAT6-IH-20M te zijn; solid koper kabel.vanaalten schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:59:
Hmmm, het zal wel volledig koper zijn en geen CCA, maar zelfs dat zie je niet op die pagina. En je ziet ook niet of het stranded cable is of solid - ik neem aan solid, maar dat zie je niet op die pagina.
Veel van het andere aanbod is ook van Technetix.
Uit het aanbod in de shop kun je zien dat ze deze connectoren bedoelen en die zijn juist wél aan te raden i.c.m. solid kabel. (als je niet in wandcontactdoos of patch panel afmonteert).En ALS het solid is, dan adviseert die pagina connectoren (of wandcontactdoos), dat is technisch niet bepaald goed advies.
Deze discussie heb ik eerder ergens op Tweakers gelezen, beetje een moot point; dit is duidelijk gericht op de consument die geen Tweaker is en dan zijn dit soort termen natuurlijk handiger.En het dan 'internetkabel' te noemen ipv netwerkkabel of UTP kabel...
Lijkt dus toch wel prima. Heb er tijdje geleden ook wat spul besteld (coax gerelateerd) en dat was ook gewoon kwalitatief goed spul.
[ Voor 4% gewijzigd door Piet91 op 19-09-2023 13:22 ]
Dat valt mij dan mee, dit zijn inderdaad connectoren die betrouwbaar te gebruiken zijn.Piet91 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 13:18:
Uit het aanbod in de shop kun je zien dat ze deze connectoren bedoelen en die zijn juist wél aan te raden i.c.m. solid kabel. (als je niet in wandcontactdoos of patch panel afmonteert).
Dan nog is afmonteren op een wandcontactdoos of zo wel de voorkeur: solid kabels kunnen, als je ze regelmatig los/vastmaakt, beweegt, buigt, makkelijk breken. Maar als je 'm verder niet aanraakt enzo, dan kan dit prima werken.
Dus... met al je research denk ik dat dit wel OK is. Al zou ik zelf voor dit prijsverschil uit principe al liever bij een winkel kopen die z'n website wat beter op orde heeft.
Iemand ervaring met deze kabels?
https://www.kabelshop.nl/...-77625-i33067-t25570.html
Of nog andere opties?
EDIT: ook deze gevonden: https://gigatek.be/nl/kab...door-b500--kobuutp6%2fout
[ Voor 26% gewijzigd door h3llrais3rke op 24-09-2023 17:43 ]
Enige wat ik nog in overweging zou nemen is een buitenkabel met gelvulling, voor het geval er water bij komt:https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-cat-6-belden-osp6u-waterdicht-grondkabel.html
Bedankt voor de suggestie met gelvulling, maar prijs is natuurlijk ook maal 2.vanaalten schreef op maandag 25 september 2023 @ 08:18:
Beide lijken mij prima, enkel is die tweede iets minder concreet met het type aders: 100% koper of niet. Al gok ik dat ze beide wel OK zullen zijn.
Enige wat ik nog in overweging zou nemen is een buitenkabel met gelvulling, voor het geval er water bij komt:https://www.sandervunderink.nl/utp-kabel-cat-6-belden-osp6u-waterdicht-grondkabel.html
Zou een gewone buitenkabel ook al niet moeten bestand zijn tegen water / vocht in de wachtbuis?
Dat lijkt mij op zich wel, al kan ik niet goed inschatten of er insecten mogelijk aan de kabel gaan knagen.h3llrais3rke schreef op maandag 25 september 2023 @ 09:45:
[...]
Bedankt voor de suggestie met gelvulling, maar prijs is natuurlijk ook maal 2.
Zou een gewone buitenkabel ook al niet moeten bestand zijn tegen water / vocht in de wachtbuis?
Maar goed, het zit in een dikke buis, dus ALS 'ie kapot gaat kan je alsnog een nieuwe kabel trekken natuurlijk. Dus wellicht een prima acceptabel risico.
Roline Patchkabel CAT6A S/FTP - LSZH - 20m - Grijs (Cu) / ROLINE S/FTP Patch Cord Cat.6A (Class EA), solid, LSOH, grey, 20 m
https://www.hardwarewebwinkel.nl/kabels-adapters-converters/netwerk-utp/patchkabels/patchkabels-cat6a/patchkabels-cat-6a-groter-20-m/roline-patchkabel-cat6a-sftp-20m-grijs-cu-lsoh.html
https://www.secomp-international.com/en_US/roline-s-ftp-patch-cord-cat-6a-class-ea-solid-lsoh-grey-20-m/i/21.15.0874-5
Volgens mij is dit exact type kabel hier nog niet voorbij gekomen, wel de UTP? Wie heeft er ervaring mee / heeft en mening over deze kabel?
EMhub UTP CAT6 kabel rol van 100 meter
https://www.elektramat.nl...ol-van-100-meter/#details
23 AWG koper CAT6, dus perfect tot 10Gbps in een normaal huis.Rickrebr schreef op donderdag 16 november 2023 @ 08:22:
Iemand ervaring met deze kabel?
EMhub UTP CAT6 kabel rol van 100 meter
https://www.elektramat.nl...ol-van-100-meter/#details
is dit beetje goeie kabel ?
Prima patchkabel van 50cm, omdat een patchkabel van 50cm is niet bepaald kritisch is. Zulke korte stukjes maakt eigenlijk zelden uit. Wel is die vrij duur. Zulke korte stukjes kosten normaal een stuk minder.saharoen schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:25:
https://www.bol.com/nl/nl...45-50-m/9200000048080359/
is dit beetje goeie kabel ?
Ik vind 50 meter geen kort stukje. En voor 6 euro zou ik er niet teveel van verwachten.bjusterbaarlik schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:35:
[...]
Prima patchkabel van 50cm, omdat een patchkabel van 50cm is niet bepaald kritisch is. Zulke korte stukjes maakt eigenlijk zelden uit. Wel is die vrij duur. Zulke korte stukjes kosten normaal een stuk minder.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
50 centimeter, geen meter. Zoals je kunt lezen in de tekst die je quote.hesselbeertje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:22:
[...]
Ik vind 50 meter geen kort stukje. En voor 6 euro zou ik er niet teveel van verwachten.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Is denk ik fout op Bol.com. Zie ook de pricewatch, linkt naar deze op bol.com ook, ean komt overeen. Maar dacht initieel ook dat ie 50 meter was zoals getoond op Bolbitshape schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:51:
@bjusterbaarlik Die kabel uit de link bij Bol is een patchkabel van 50 meter, geen 50 centimeters.
Mijn reviews al gezien?
Nee hoor 50cm.bitshape schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:51:
@bjusterbaarlik Die kabel uit de link bij Bol is een patchkabel van 50 meter, geen 50 centimeters.
Er staat toch echt 50m. Bij mij is dat 50 meter. Dus weet niet waar je die 50cm vandaan haalt?
Als ik m zou bestellen en ik krijg een halve meter, gaat ie terug.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Ik heb het ook gezien, even de EAN controleren in de PW.PeacekeeperNL schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:34:
[...]
Is denk ik fout op Bol.com. Zie ook de pricewatch, linkt naar deze op bol.com ook, ean komt overeen. Maar dacht initieel ook dat ie 50 meter was zoals getoond op Bol

Lekkere fout van Bol dan weer, denk je een 50 meter te bestellen, krijg je 50cm geleverd.
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
Het maakt niet uit wat erin de omschrijving staat. Het gaat om de SKU en EAN codes. Die bepalen wat je krijgt.hesselbeertje schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:38:
[...]
Er staat toch echt 50m. Bij mij is dat 50 meter. Dus weet niet waar je die 50cm vandaan haalt?
Dan moet je hem niet bestellen. Patchkabel is trouwens niet bedoeld voor in een leiding. Een patchkabel van 50m is een kabel die je over de vloer legt. Vaak als iets tijdelijks bijvoorbeeld.Als ik m zou bestellen en ik krijg een halve meter, gaat ie terug.
[ Voor 3% gewijzigd door bjusterbaarlik op 16-11-2023 19:44 ]
Oke, dus als jij een biefstuk met pepersaus bestelt zoals op de kaart, en je krijgt een kroket met mosterd, dan klopt dat want de EAN was van een kroket met mosterd?bjusterbaarlik schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:43:
[...]
Het maakt niet uit wat erin de omschrijving staat. Het gaat om de SKU en EAN codes. Die bepalen wat je krijgt.
[...]
Dan moet je hem niet bestellen. Patchkabel is trouwens niet bedoeld voor in een leiding. Een patchkabel van 50m is een kabel die je over de vloer legt. Vaak als iets tijdelijks bijvoorbeeld.
Blijkbaar zit Bol fout, dat kan, maar zeg niet dat de mensen die het bestellen achterlijk zijn

Foutje bij Bol, kan gebeuren. Terug sturen en komt allemaal weer goed.bitshape schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:41:
[...]
Ik heb het ook gezien, even de EAN controleren in de PW.![]()
Lekkere fout van Bol dan weer, denk je een 50 meter te bestellen, krijg je 50cm geleverd.
[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 16-11-2023 19:53 ]
Je weet al wat je binnenkrijgt. Het is een patchkabel van 50cm, dat verandert niet magisch naar iets anders.saharoen schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:01:
Net besteld kijken wat ik binnen krijg.[Afbeelding]
Daarnaast al zou het een patchkabel van 50m zijn. Wat wil je daar mee doen? Als tijdelijke oplossing over de vloer?
Als Hollander ga je dan op zoek naar een goed alternatief, dus tips zijn zeler welkom!
Inmiddels heb ik zelf ook een beetje rond gesnuffeld en dacht dat deze Belden een goed alternatief zou kunnen zijn, voor 300 meter betaal je € 193.
Het mooie is dat er ook een twin variant is.
[edit: typos]
[ Voor 4% gewijzigd door aeon_flux op 22-11-2023 22:50 ]
https://www.amazon.de/gp/product/B0BRHSZ1D5/
Anderen nog een mening hierover?nl_umpire schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 11:32:
Bij het opruimen kwam ik nog een 20 m kabel tegen die we destijds hadden aangeschaft, nl de volgende
...
Wie heeft er ervaring mee / heeft en mening over deze kabel?
Het staat er allemaal bij. Het is een hoge kwaliteit patchkabel, maar dus geen installatiekabel.
Voor 300 meter?! Dat is dan echt een koopje. Regulier is de laagste prijs 180 ex.bjusterbaarlik schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:59:
Wat een prijzen, vorige week nog de laatste drie dozen CAT6 gehaald van iets minder dan 50 euro ex BTW.![]()
https://www.amazon.de/gp/product/B0BRHSZ1D5/
In de pricewatch zie je dat de Nedis cat 6 ook flink in prijs is gestegen.
/f/image/7w4XH1sR7JToxJGV3r0pIEhX.png?f=fotoalbum_large)
Belden of Nedis is dan nu de vraag
305 meter zelfs.
Het zijn ouderwetse aanbiedingsprijzen. 2 à 3 jaar geleden had ik een flinke voorraad Amazon Basics UTP CAT6 23AWG gekocht van 305 meter voor 55 euro ex btw. Maar dat is ondertussen op.Dat is dan echt een koopje. Regulier is de laagste prijs 180 ex.
ViezeVis in "Bekabeling trekken"
Ik heb op dit moment een cat5e kabel liggen: CAT 5E UTP Solid Copper 4x2 AWG24 TIA/EIA 568 B.2. Stugge kabel. Is deze geschikt voor POE voor een videodeurbel? De videodeurbel vraagt om de standaard '802.3af'. Of kan ik beter een cat6 kabel kopen? In het topic werd deze getipt. Maar ik heb zeker geen 50 meter nodig. Hoogstens 10 meter
[ Voor 9% gewijzigd door ViezeVis op 01-01-2024 17:11 ]
Blijkt net te kort te zijnbjusterbaarlik schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:57:
Zelfs 50 meter kan gemakkelijk met die kabel.

Ook nog in cat5e, voor deurbel prima;
https://www.utp-kabel.nl/...50m-op-rol-stug-lszh.html
[ Voor 14% gewijzigd door ViezeVis op 01-01-2024 17:44 ]
Bij de deurbel zal er een stekkertje aangezet moeten worden? Dan zou ik een soepele kabel nemen. Ik ben geen fan van stekkertjes aanzetten op een stugge kabelViezeVis schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:39:
[...]
Blijkt net te kort te zijn. Denk gewoon maar een nieuwe rol te kopen. Is deze dan prima? https://www.utp-kabel.nl/...op-rol-stug-lszh-eca.html.
Ook nog in cat5e, voor deurbel prima;
https://www.utp-kabel.nl/...50m-op-rol-stug-lszh.html

Euhm... \n ...
Klopt. Een soepele kabel is alleen met het doortrekken aan de trekveer niet handig. Soepele kabels bevatten allemaal losse koperdraden, die gaan scheuren. Ik pak altijd met een tang de stugge aders vast en duw ze dan een beetje bij elkaar.Nickname55 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:55:
[...]
Bij de deurbel zal er een stekkertje aangezet moeten worden? Dan zou ik een soepele kabel nemen. Ik ben geen fan van stekkertjes aanzetten op een stugge kabel
Met een beetje handigheid is het best te doen.Nickname55 schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:55:
[...]
Bij de deurbel zal er een stekkertje aangezet moeten worden? Dan zou ik een soepele kabel nemen. Ik ben geen fan van stekkertjes aanzetten op een stugge kabel
Ik heb neg wat rond lopen speuren en kwam niet al te veel goede verhalen tegen over Kopp en hun kabels, al was dat een iets oudere post van wat jaren geleden. Ik heb bij de Praxis deze 20meter cat7 kabels gehaald, en na ze met keystones aangesloten te hebben, blijkt ie volgens de ziggo router maar 100mbps door te voeren naar mijn Access Point, terwijl de kabel van de ziggo tv mini box wel een signaal van 1000mbps doorgevoerd krijgt naar dezelfde AP.
Zou het zo kunnen zijn dat ik incidenteel die kabels niet goed gestript heb, of is er meer met deze 20m kabel aan de hand? Ik heb nog niet kunnen testen hoe stabiel het signaal is, en ik kan zweren dat ik de draadjes op dezelfde manier heb aangesloten aan beide kanten, maar hier houdt mijn limited network knowledge helaas op.
My favorite programming language is solder.
Ik heb inderdaad de individuele koperdraadjes niet gestript, en deze keystones gebruikt met een tang van hetzelfde merk.
De kabel had inderdaad solide aders en had eerst cat6 keystones waarbij het hulp-stukje niet paste, daarom was ik er lichtelijk van overtuigd dat het gewoon om cat7 kabels ging, maar nu twijfel ik.
Ik denk dat ik de keystone niet lekker had zitten en dat kabels elkaar nu kruizen / raken op een of andere manier, maar ik heb dus geen equipment om dit te testen.
Dat zijn geen keystones, maar RJ45 connectors.
My favorite programming language is solder.
weet ik veel joh, ben game programmeur, doe zelf weinig networkingbjusterbaarlik schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 08:07:
En nu ben je nog niet wakker?
Dat zijn geen keystones, maar RJ45 connectors.
Dan wordt het waarschijnlijk simpele tester zoeken of opnieuw mn best proberen!Puch-Maxi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:02:
@IHVD Maakt niet uit, in dat geval de stekkers eraf knippen en nieuwe monteren en/of een simpele kabeltester aanschaffen.
- CAT6/6A
- Stranded
- Puur koper
- Rol van 100 meter
- Iets van FTP
Komt in PVC te liggen, geen patchpanelen aanwezig.
6A hoeft niet perse, want ik heb geen apparatuur dat er iets mee kan. Maar als het niet veel duurder is, dan is dat wel een optie.
Kwam zelf op deze Goobay kabel uit, maar iets vertelt me dat dat troep is (wellicht heb ik het mis):
https://www.amazon.de/Goo...-PiMF-Grau/dp/B00K41N0G6/
[ Voor 22% gewijzigd door Sp33dFr34k op 10-02-2024 21:34 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Geen FTP (onnodig voor thuisgebruik) en solid doen (afmonteren op wandcontactdozen) niet stranded.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:31:
Iemand een goede tip voor het volgende?
- CAT6/6A
- Stranded
- Puur koper
- Rol van 100 meter
- Iets van FTP
6A hoeft niet perse, want ik heb geen apparatuur dat er iets mee kan. Maar als het niet veel duurder is, dan is dat wel een optie.
Kwam zelf op deze Goobay kabel uit, maar iets vertelt me dat dat troep is (wellicht heb ik het mis):
De reden waarom je zo'n kabel nauwelijks kunt vinden is dat iedereen over dit soort afstanden solid kabel legt en die netjes aan beide kanten op een patchpaneel of WCD afmonteert. Alleen het laatste stukje doe je dan met stranded.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 21:31:
Iemand een goede tip voor het volgende?
- CAT6/6A
- Stranded
- Puur koper
- Rol van 100 meter
- Iets van FTP
Het advies is dus om dit ook te doen. Dan kun je gebruik maken van standaard materiaal en werkmethodes.
En gebruik dan gewoon CAT6, zonder A en zonder shield. Werkt in een huisomgeving echt prima. Kan zelfs tot 10 GB (mits niet te lang).
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
En misschien is dit een mooie aanbieding, ik ga hem zelf halen
https://www.netwerkkabel....-stug-100m-100-koper.html
[ Voor 4% gewijzigd door Galosh_ op 11-02-2024 10:24 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte Aorus GTX1080TI | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Acer Predator X34P | M-Audio AV40
Oké, n.a.v. jullie advies kom ik uit op de Belden 7965E kabel, die lijkt me prima en van een goed merk (kom veel unbranded of rebranded spul tegen, beetje tricky). De Belden kabel is CAT6, dus niet A, en niet shielded. Ik heb wel een paar RJ45 connectortjes nodig, daar nog advies voor? En qua patchpaneel/keystones ook nog tips wellicht?Andrehj schreef op zondag 11 februari 2024 @ 09:16:
[...]
De reden waarom je zo'n kabel nauwelijks kunt vinden is dat iedereen over dit soort afstanden solid kabel legt en die netjes aan beide kanten op een patchpaneel of WCD afmonteert. Alleen het laatste stukje doe je dan met stranded.
Het advies is dus om dit ook te doen. Dan kun je gebruik maken van standaard materiaal en werkmethodes.
En gebruik dan gewoon CAT6, zonder A en zonder shield. Werkt in een huisomgeving echt prima. Kan zelfs tot 10 GB (mits niet te lang).
De Belden 7965E is een stugge / massieve kabel. Eigenlijk hoor je deze alleen te af te monteren met LSA keystones of op een LSA patchpaneel. RJ45 connectors eigenlijk niet (kan wel werken, maar het hørt niet. Er zijn speciale RJ45 connectors die gemaakt zijn voor stugge kabels). Vanuit de keystone of patchpaneel verbind je door met een flexibele patch kabel.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:22:
[...]
Oké, n.a.v. jullie advies kom ik uit op de Belden 7965E kabel, die lijkt me prima en van een goed merk (kom veel unbranded of rebranded spul tegen, beetje tricky). De Belden kabel is CAT6, dus niet A, en niet shielded. Ik heb wel een paar RJ45 connectortjes nodig, daar nog advies voor? En qua patchpaneel/keystones ook nog tips wellicht?
Of je voor een keystones kiest icm keystone patchpaneel (flexibeler qua gebruik) of een LSA patchpaneel (goedkoper) maakt niet zoveel uit. Veel online netwerk shops verkopen deze. Let op dat ze Cat6 gecertificeerd zijn.
[ Voor 15% gewijzigd door heiyu op 20-02-2024 12:22 ]
Dankje, dat weet ik, maar op een paar plekken kom ik er helaas niet onderuit. Gaat dan om Ubiquiti Unifi 6 In Wall AP's, die dus, rechtstreeks in de muur komen. Dat is dus een soort van WCD constructie, maar er kan alleen een RJ45 connector in. Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit? Ook qua patchpaneel/keystones, specifieke aanbevelingen wellicht?heiyu schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 12:14:
[...]
De Belden 7965E is een stugge / massieve kabel. Eigenlijk hoor je deze alleen te af te monteren met LSA keystones of op een LSA patchpaneel. RJ45 connectors eigenlijk niet (kan wel werken, maar het hørt niet. Er zijn speciale RJ45 connectors die gemaakt zijn voor stugge kabels). Vanuit de keystone of patchpaneel verbind je door met een flexibele patch kabel.
Of je voor een keystones kiest icm keystone patchpaneel (flexibeler qua gebruik) of een LSA patchpaneel (goedkoper) maakt niet zoveel uit. Veel online netwerk shops verkopen deze. Let op dat ze Cat6 gecertificeerd zijn.
Ik heb zelf geen evaring met RJ45 connectors, maar zou wel een variant kiezen op basis van een LSA punch down mechanisme (https://www.allekabels.nl...2304708/rj45-stekker.html) ipv. een connector die ze zelf moet afknijpen met een tang. Patchpanelen en keystones maakt niet zoveel uit, maar ik heb deze (https://www.allekabels.nl...492/1298729/keystone.html) puur omdat ze in meerdere kleuren leverbaar zijn. Deze zijn toolless, dus je hebt geen punch down nodig. Dan kies je nog een raampje met lege vakjes waar ze in kunnen.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:57:
[...]
Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit? Ook qua patchpaneel/keystones, specifieke aanbevelingen wellicht?
Een LSA patchpanel is niet zo heel spannend, je kan elke merk / model kiezen aan de hand van de aantal aansluiten. Let op dat je dan we wel een punch down tool nodig hebt, om de draadjes in te drukken.
Misschien helpt dit video-tje wel (YouTube: Monolithic vs Keystone Jack vs Staggered Patch Panels)
[ Voor 9% gewijzigd door heiyu op 20-02-2024 14:55 ]
Er zijn feitelijk 2 soorten RJ45 (of 8P8C) connectors, eentje werkt alleen voor stranded, de ander werkt voor beiden (solid en stranded). Daarnaast heb je 'gewone' en pass through connectorenSp33dFr34k schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:57:
[...]
In Wall AP's, die dus, rechtstreeks in de muur komen. Dat is dus een soort van WCD constructie, maar er kan alleen een RJ45 connector in. Ik was eigenlijk op zoek naar RJ45 connectors voor solid core die jullie aan kunnen raden, of maakt dat allemaal niet zoveel uit?
Plaatje geleend:

Zorg ook voor een goede tang. Bij pass through connectoren heb je een andere tang nodig dan bij 'normale' connectoren, b.v. deze (zelf geen ervaring mee).
Voor normale pluggen: Let erop dat de aders helemaal tot het eind in de connector zitten, dat de huls onder de trekontlasting in de plug zit, en gebruik het liefst een fatsoenlijke tang die gelijkmatige druk uitoefent (b.v. Knipex 97 51 10). Voor een paar stekkers werken goedkopere tangen vast ook. Not a fan
fs.com heeft ook het nodige spul, ook patchpanelen en keystones.
[ Voor 16% gewijzigd door BHQ op 22-02-2024 11:19 ]
Maakt het merk iets uit bij dit soort kabels?
Ik zit nu te kijken naar deze:
https://amzn.eu/d/3dRkzvf
Geen geld, maar het merk zegt me niks.
Dit is CCA. Voor een kort stukje werkt het waarschijnlijk prima, maar voor de puristen is het een no-go.Lennnn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:23:
Ik heb wat cat6 kabels nodig. Kabel en connectors heb ik liggen, maar dat lijkt me nooit zo goed als kant-en-klaar.
Maakt het merk iets uit bij dit soort kabels?
Ik zit nu te kijken naar deze:
https://amzn.eu/d/3dRkzvf
Geen geld, maar het merk zegt me niks.
Dan zal ik voor de zekerheid toch CU pakken. Het is namelijk wel een belangrijk stukje (direct in de meterkast).Out.of.Control schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:43:
[...]
Dit is CCA. Voor een kort stukje werkt het waarschijnlijk prima, maar voor de puristen is het een no-go.
https://www.amazon.nl/gp/product/B01MRSXXCZ/
Zoiets dan prima? Of is er een bepaald merk waar ik naar kan kijken? Mij zegt de merken van ethernetkabels niet zoveel.
Heb je trouwens iets minder nodig, de 305m variant is €139
Ik ben namelijk van plan om 20 jaar oude 'bouwmarkt' CAT5e in de kruipruimte te vervangen. Dit zijn de welbekende lichtgrijze kabels, deze beginnen door de leeftijd wat broos te worden. Wil in de toekomst wel met 5 en 10GB aan de slag en heb een hekel aan de kruipruimte dus liever wat overkill in de vorm van 6a dan normale 6. Zeker omdat er ook 2 keystones tussen komen, wil ik de gok niet wagen dat 10G niet stabiel wordt. De kruipruimte is niet super vochtig maar met het neerslag festijn afgelopen tijd is dit denk ik een kwestie van tijd.
Idee is om in de meterkast een keystone opbouwdoos of klein paneeltje op te hangen. Vandaar 3 kabels onder de vloer te trekken door een gat. Deze komen in de gangkast omhoog. Hier komt ook een opbouwdoos. Vandaar gaat 1 soepele Cat6 binnenkabel (stuk dunner) de woonkamer in en 2 binnenkabels achter de kachelbuizen naar de 1e etage. Deze worden ooit een keer vervangen door kabels in de muur als we de muren gaan verven. (nadruk op ooit
if (!coffee) {
Work = false; }
Belden heeft de 7965PE (cat6) die geschikt is voor buiten. Maar ik zou denk ik (een paar) buizen door je kruipruimte trekken. En dan normale kabel uit één stuk trekken. Je kan prima meerdere normale kabels door een >=25mm mantelbuis trekken. En losse kabels gaan (ondanks de haat hier) ook prima door 16/19mm flex. Alleen 2 tegelijk is dan wat lastiger.naaitsab schreef op zondag 30 juni 2024 @ 13:53:
Heeft iemand toevallig een adresje voor 100% koper stugge CAT6a grondkabel per meter of iets rond de 25 meter? Kom alleen 100M tegen of 'Goobay' achtig spul waar ik twijfels bij heb.
…
Idee is om in de meterkast een keystone opbouwdoos of klein paneeltje op te hangen. Vandaar 3 kabels onder de vloer te trekken door een gat. Deze komen in de gangkast omhoog. Hier komt ook een opbouwdoos. Vandaar gaat 1 soepele Cat6 binnenkabel (stuk dunner) de woonkamer in en 2 binnenkabels achter de kachelbuizen naar de 1e etage. Deze worden ooit een keer vervangen door kabels in de muur als we de muren gaan verven. (nadruk op ooit)
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Daar zat ik ook nog aan te denken. Alleen installatiebuis goed monteren zodat deze waterdicht wordt zonder krappe bochten lijkt me wat lastig. Gat in de vloer dezelfde diameter maken als flex, dan de kabels erdoor rommelen. Deze een stuk het gat in duwen zou wel kunnen. Loop er alleen niet echt warm voor want kruipruimteIllusion schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:25:
[...]
Belden heeft de 7965PE (cat6) die geschikt is voor buiten. Maar ik zou denk ik (een paar) buizen door je kruipruimte trekken. En dan normale kabel uit één stuk trekken. Je kan prima meerdere normale kabels door een >=25mm mantelbuis trekken. En losse kabels gaan (ondanks de haat hier) ook prima door 16/19mm flex. Alleen 2 tegelijk is dan wat lastiger.
Voordeel van normale mantel kabel is dat ze wel een stuk dunner zijn en iets flexibeler. Dus deze zou ik eventueel door kunnen trekken de kamer/1e verdieping in en daar een keystone wegmoffelen.
if (!coffee) {
Work = false; }
Anders moet je deze kabel (https://www.eszet.nl/product/view/24161) zoeken waar je deze kan kopen is een kabel voor binnen en buiten. Buiten laat je de zwarte mantel zitten en binnen kun je de zwarte mantel verwijderen.naaitsab schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:14:
[...]
Daar zat ik ook nog aan te denken. Alleen installatiebuis goed monteren zodat deze waterdicht wordt zonder krappe bochten lijkt me wat lastig. Gat in de vloer dezelfde diameter maken als flex, dan de kabels erdoor rommelen. Deze een stuk het gat in duwen zou wel kunnen. Loop er alleen niet echt warm voor want kruipruimte![]()
Voordeel van normale mantel kabel is dat ze wel een stuk dunner zijn en iets flexibeler. Dus deze zou ik eventueel door kunnen trekken de kamer/1e verdieping in en daar een keystone wegmoffelen.
Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn
Ik heb enige weken terug bij netwerkkabel.eu een SFTP CAT6a 100% koper stranded AWG 26 besteld. Het enige waar ik op lette was CU ipv CCA, en ik dacht met stranded voorzien te zijn voor directe montage van RJ45-schoentjes. Een meter of 30 van deze kabel getrokken:
https://www.netwerkkabel....epel-50m-koper-grijs.html
Van de meterkast, door de kruipruimte, door een buis in de fundering en verder door een schutbuis naar de overkapping achterin te tuin. Tot daar ging het goed. Inmiddels tot vijf keer nieuwe RJ45-schoentjes aan beide kanten gemonteerd. Van shielded Cat6 tot Kopp toolless en op advies van netwerkkabel.eu specifieke cat6 schoentjes. Allemaal hetzelfde effect: Geen goede verbinding op pin 3 (netwerkkabeltester erop). Na wat gedoe en aanknijpen leek het wel goed volgens de tester, maar de verbinding bleef wat instabiel en hangen op net geen 10 mbps, waar het 450-480 zou moeten zijn (getest met 15m lange 5e kabel dwars door het huis).
Inmiddels ben ik er goed klaar mee, krijg ik geen reactie van netwerkkabel.eu en heb ik maar besloten dat het een solid AWG24 kabel moet worden. Dat foliepeuteren ook klaar mee, en mede dankzij dit topic kom ik dus uit op:
UTP, CAT6, solid, CU. Is er dan nog iets om specifiek op te letten? Moet het een buitenkabel zijn? In de kruipruimte kan ik de kabel 'ophangen'. De utp ligt nergens in de zon en moet onder de overkapping naar een TP Deco en een tv (doorgelust vanuit de TP Deco).
Just checking dus dat ik nu wél het juiste bestel.
Die shield maakt het erg lastig om zo'n stekkertje goed te monteren. Die dingen met losse inzetstukjes vermijd ik zelf liever.
Kan ook zijn dat je tang niet helemaal lekker is en pin 3 niet goed inknijpt. Breuk in de kabel kan ook, soepele kabel hoor je niet te trekken.
Meerdere tangen ook gebruikt (zowel splinternieuwe als van een buurman die alles werkend heeft). Ik gok toch ergens draadbreuk, hoewel de kabel nergens door krappe bochten hoeft. Niettemin, wie kan me een linkje geven naar de juiste kabel?
Ik kom bij deze uit, maar wellicht zijn er betere keuzes qua prijs/kwaliteit.
Zou persoonlijk gewoon een doosje van Belden nemen, maar meeste no-name spul is ook prima.