wd200 schreef op maandag 30 augustus 2021 @ 11:19:
Volgens mij is dit het topic om de vraag te stellen waarbij jullie hopelijk mij kunnen helpen om tussen de bomen in het bos een netwerkkabel te kiezen.
Ik wil een cat 6 UTP / FTP (beter ?) om door 5 loze leidingen in het huis te trekken. Ik zie kabels van 20 / 50 / 150 euro per 50 meter. Het netwerk wordt gebruikt om AP aan te sluiten; TV / computer bedraad aan te sluiten, het normale huis tuin en keukenwerk maar wil wel een kabel die ik niet over een paar jaar moet vervangen
Heeft iemand een tip voor een goede kabel voor mij met een goede prijs / kwalitiet verhouding ?
Connectoren kan ik er zelf aanzetten.
Dit is een vraag die inmiddels al honderden keren is gesteld, maar wellicht is het door de veelheid aan berichten een hele klus om daar goede antwoorden uit te vissen. Kort samengevat moet het volgende voldoende zijn.
Om bij het begin te beginnen, FTP is op zich uitstekende kabel voor het doel waarvoor het gefabriceerd wordt. Maar voor een thuisnetwerk, of zoals je het zelf omschrijft het normale huis tuin en keukenwerk, is het totaal overdone. De extra afscherming die het biedt is soms nodig in bepaalde industrieële toepassingen waar sterke storende magnetische velden optreden.In gewone woonwijken komt dat niet voor.
Gewone UTP volstaat altijd in gewone situaties. Wat betreft de categorie, momenteel volstaat eigenlijk nog altijd cat5e, maar zoals je zelf aangeeft, is het als je toch nieuw koopt gewoon verstandig om toekomstgericht te kijken. En dan zou ik
cat6a kopen. Hogere categorieën worden wel volop aangeboden, maar daar zijn de officiële normen nog niet vastgesteld. Momenteel is het aanprijzen ervan dan ook enkel verkooppraat.
Wat het zelf aanknijpen van connectoren betreft, dit vereist beslist een zekere vaardigheid, prima als daar over beschikt. Toch zou ik willen adviseren om korte patchkabels kant en klaar te kopen.
PS:
Ik was het door de zo langzamerhand vanzelfsprekendheid ervan bijna vergeten, houd je met name bij zelf aanknijpen van de stekkertjes verre van CCA-kabel. Laat je niet leiden door de mogelijke goedkoopte ervan.
[
Voor 5% gewijzigd door
Techneut op 30-08-2021 13:22
]