sdk1985 schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 00:01:
Maar als je kijkt naar deze prijzen:
Cat 6a UTP 87,50 6mm
Cat 6a S/FTP 108,50 8.4mm
Cat 7 S/FTP 99,95 7.3mm
Ga jij dan het risico nemen om 12,45 te besparen? Of nog stelliger, ga je dan actief afraden om cat7 te pakken. Toch prima prijs/kwaliteit lijkt me?
Tja, wat de één een prima prijs/kwaliteit vindt is natuurlijk ook persoonlijk.
Als de genoemde prijzen per 100 meter zijn.
Dan vind ik de prijs die ik voor massief CAT6 23AWG 6,2mm diameter, massief koper met PVC buitenmantel betaal, toch een stuk aantrekkelijker.
Ook vind ik een net iets dikkere koperen kern belangrijker dan CAT[weetikveel]
Dan heb je op langere afstanden net wat meer speelruimte, mocht er ook nog een PoE device aangeknoopt worden. Zoals een IP camera her en der.
66 euro voor een rol van 1000ft (ruim 300meter). Da's factor zoveel goedkoper.
en inmiddels zitten we al ruim over de 100 meter verbruikte UTP
En zoals anderen al aangaven; dat S/F, dus non U-TP, zit alleen maar in de weg bij het afmonteren.
Ik zou nog plaatjes bij de praatjes plaatsen.
Voila:
Hier kun je zien dat het massief koper is:
en zie je ook die taaie kunststof trekontlasting in het centrum zitten:
Wij moesten het doen met, reeds ingelegde flexibele (ribbel)buis

. Daar is vanaf de zolder en vanaf de 1ste verdieping, telkens 2 x zo'n lengte CAT6 ingegaan. Met een trekveer ging het wel lastig, ondanks het ingebouwde glijmiddel in die ribbelbuis. Waarschijnlijk diverse (te) scherpe knikken in de gelegde buisjes.
Ook vanaf de begane grond, door de kruipruimte, diverse aansluitpunten richting de meterkast.
Afijn, het ligt er allemaal in. Tezamen met de nodige honderden meters blauw/bruin/zwart en geel-groen. Wel een klus zeg, in een voormalige huur/tussenwoning van ruim 30 jaar oud.
Nieuwe groepenkast geplaatst, 10 groepen met allemaal individuele aardlekautomaten, fornuisgroep en overspanningsbeveiliging.
Nu alleen nog al het UTP, je weet wel,

die 'goedkope' CAT6, afmonteren op een klein patchpaneeltje. En dan is deze simpele tussenwoning weer helemaal up-to-date qua kabelinfrastructuur.
note to self:
in ons eigen huis zit nog gewoon CAT5; zelfs dat werkt nog prima met Gb verbindingen. En dat zit er al 25 jaar in.
[
Voor 7% gewijzigd door
ehtweak op 22-01-2021 10:46
]