Dat is niet de vraag: waarom mag een ander jouw leven dwingend verlengen? Want dat is het: de arts, de religieuze groeperingen etc, die dwingen iemand door te leven, puur voor de eigen zielerust. Dat een ander daarvoor moet lijden, tja, dat is blijkbaar niet belangrijk.
De dood is onherroepelijk. Als iemand dus spijtoptant zou kunnen zijn, is er geen weg terug. Dat is gelijk ook een reden dat er geen doodstraf is (tenslotte achten we doodstraf barbaars). Opnieuw dus waarom wel leven in eigen hand mogen nemen?
Zeer slechte vergelijking. Het gaat er bij de doodstraf om dat je een ander dood, en het vonnis niet meer terug te draaien is. Dat betekent dat je 100% zekerheid moet hebben, en elke mogelijke twijfel hebt uitgesloten. Dat kan niet, en daarom wordt de doodstraf door velen verworpen.
Ik denk dat ik met minstens zoveel recht kan zeggen dat jij de bewijslast omdraait. Tot voor (relatief) kort was er geen wettelijk kader voor euthenasie. Ook de taak van een arts is niet om iemand letterlijk aan zijn/haar einde te helpen door actief mee te helpen aan het doden van een leven.
Dat komt doordat de religieuze partijen de samenleving lang hebben overheerst en hun ideologie dwingend hebben opgelegd, zonder dat ze daar ooit een fatsoenlijke onderbouwing voor hebben gegeven, dat niet hoefden (dictatoriale repressie) en ook niet kunnen.
Iemand door verwijzen naar een arts die wel bereid is onder de juiste condities euthanasie toe te passen is trouwens niet actief meewerken, en zelfs niet passief meewerken, daar de andere arts de beslissing neemt.
Samen met de mogelijkheid van afglijdende schaal: bijv. wie gaat er niet zeggen dat door de stijgende kosten in de gezondheidszorg je verplicht vanaf een bepaalde leeftijd euthenasie in overweging moet nemen? Vergezocht dat voorbeeld? Ik weet het niet.
Naast de onherroepelijkheid van euthenasie speelt voor mij religie een belangrijke rol. Als je zelf 'bewust de dood in stapt' kom je voor Gods oordeel. Na je dood is is er geen mogelijkheid tot redding meer. Vanuit mijn christelijke visie is dood dus geen oplossing, maar mogelijk zelfs een verergering.
Waarom zijn jouw religieuze gevoelens op welke manier dan ook relevant? Jij wordt niet gedwongen euthanasie te ondergaan, noch het te doen. Het enige wat je wordt verboden is het tegen te werken, je bent geen belanghebbende.
Het glijdende schaalvoorbeeld kan je op alles wat jouw na aan het hart gaat ook toepassen. Waarom indoctrinatie van kinderen toestaan, wereldwijd is te zien tot welke rampspoed en haat religieus fundamentalisme lijdt, dus verbieden we religieuze opvoeding maar.
Ja. Dat heet ethisch kader en gewetens/godsdienstvrijheid. De individuele vrijheid is beperkt binnen kaders, en voornoemde reden is daar één van. Het al dan niet toestaan van een naam geven aan een kind is van een totaal andere orde dan dat een arts iemand moet 'vermoorden'. Goed we noemen het netter, euthenasie, maar het resultaat is gelijk. Dat klinkt wat bot, maar op die manier verwordt een arts tot dienstverlenend moordenaar.
Ah, de "abortus=moord" en foetus-aanpak van Dorenbos. Puur emotioneel, geen ratio, en proberen de ander emotioneel te chanteren. Heel triest: dan kunnen we de arts en de politicus en jouzelf ook martelende beul noemen, want je martelt mensen door ze te dwingen ondraaglijk lijden voort te zetten.
Hier draai je het precies om. Het eigenbelang gaat niet voor Juist daarvoor is er een wetgever. Een arts zit niet dwars als iemand een doodswens heeft. In veel gevallen blijkt dat iemand met een doodswens een hele rij andere (al dan niet psychische) klachten heeft. Die doodswens is vaak iets dat met behandeling van de overige klachten verminderd. Het moet niet zo zijn dat euthenasie als enige, of de beste oplossing gaat dienen. Met het recht/eis op euthenasie is er juist een gevaar dat de zorgvuldigheid en andere behandelingsmogelijkheden uit beeld verdwijnen.
Iemand die een doodswens heeft geestelijk ziek verklaren, is typisch. Je kunt jezelf niet voorstellen dat iemand een doodswens heeft, dus die persoon moet wel gek zijn. Dat is een totaal gebrek aan empathie en respect voor andere mensen.
Momenteel is er geen greintje zorgvuldigheid bij artsen die euthanasie categorisch weigeren: ze doen dat uit eigenbelang. Ze rationaliseren het voor zichzelf.
Daarnaast is de gewetensrust van een arts is zo belangrijk dat de wetgever ook toestaat dat een arts niet tot euthenasie verplicht kan worden.
Jij gaat met zevenmijlslaarzen heel veel verder: een arts mag actief blokkeren, weigeren door te verwijzen, dwingend behandelen, etc. En dat allemaal omdat men geen empathie heeft, en het lijden van de ander niet belangrijk vind.
Ik volg je hier niet. Je zegt net dat een individu zelf moet kunnen bepalen of hij/zij ge-euthenasieert moet worden. Dat is een botsend recht met de arts die het uit moet voeren. Op de manier waarop je nu antwoord kun je inderdaad iedere discussie tot hullie vs zullie maken.
Nee, ik zeg niet dat elke arts het moet uitvoeren. Ik zeg dat de arts het niet mag blokkeren door bijvoorbeeld te weigeren iemand door te verwijzen. Dat is een groot verschil: ik ben het volledig eens met je dat je een arts niet kunt dwingen iemand te euthanaseren (bescherming van de arts), maar een arts die een verwijzing onmogelijk maakt, die gaat te ver en dan moet je de patient beschermen tegen de arts, die niet meer het belang van de patient behartigd maar alleen de eigen belangen.
Het lijkt me volkomen noodzakelijk dat op een onherroepelijk iets als de dood zorgvuldigheid betracht wordt. Het is dat niet meer dan logisch dat er alternatieven aangeboden of onderzocht worden.
Je reactie geeft wel aan dat euthenasie niet los gezien kan worden van religie. Ik liever dat je het woord 'gristelijk' niet gebruikt. Dat vertroebelt de discussie maar.
Ik gebruik het alleen als er echt irritante drogredenen aangehaald worden die die benaming verdienen. Alternatieven aanbieden is iets heel anders dan zeggen "euthanasie blokkeren we, je moet het maar doen met wat wij alternatieven vinden, zonder dat we weten wat je voelt en zonder dat het ons echt interesseert".
Aanbieden of onderzoeken, geen probleem. Opdringen, wel probleem.
Dat is onmogelijk. De dood en alles wat daarmee omheen hangt is zwaar beladen met religie. Een club als de NVVE zal dan ook niet veel christenen tellen. Andersom, een club als de NPV niet atheisten.
Dan heb je dus geen bronnen en kun je ook geen algemene conclusies trekken.
Je vergelijking gaat echt mank. Dood en zelfbeschikking (daar schaar ik abortus en voorbehoudingsmiddelen onder) verschillen in orde van grootte als de oceaan en een regendruppel. Dood is onherroepelijk. Het leven zonder sex is echt niet dodelijk. En het belang van de baby in wording komt helemaal geen onafhankelijke partij op. Ik proef heel erg uit je woorden dat zelfbeschikking eigenlijk tot het uiterste geld, zelfs als het ten koste gaat van anderen. Dit heet dan egoisme. Bij maximale zelfbeschikking wordt de samenleving onleefbaar.
De samenleving is pas echt onleefbaar als anderen beslissen over iemand leven en dood. Dat wil dus zeggen: mensen die niet in staat zijn enige empathie te tonen en hun eigen denkbeelden dwingend opleggen, dictatoriaal, verstikkend en onherroepelijk. Ze doen het alleen voor zichzelf.
Jij vind een maatschappij met zelfbeschikking onleefbaar, maar die maatschappij geeft jou ook de vrijheid er geen gebruik van te maken. Andersom wil je iedereen dwingen te leven naar restricties die jij jezelf oplegt. De enige die onleefbaarheid veroorzaakt is de persoon die alleen in zijn eigen straatje denkt, zonder rekening te houden met andermans wensen.
Ik heb je in je hele reactie geen beter verweer kunnen vinden dat euthenasie moet, omdat je er zelf aan toe bent en zelf wilt. Dat je daarvoor een ander nodig hebt lijkt je niet te deren. Dat je daarvoor anderen zelf (psychische) schade toe kan brengen deert je ook niet. Ondanks de zeer moelijke toestanden waarin een terminaal patiënt kan bevinden, denk ik dat in verreweg de meeste gevallen de arts met een beter alternatief kan komen dan euthenasie.
Beter? Heb je zelf ooit hiermee te maken gehad? Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat er niets beter is aan die alternatieven, alleen het verlengen van de marteling voor de patient en de mantelzorgers. En waarom: omdat een aantal mensen de eigen zielerust zoveel waard vinden dat anderen er voor moeten lijden.
En je blijft maar de drogreden hanteren dat artsen gedwongen worden om mee te werken. Dat is heel triest: ze mogen het niet blokkeren door te weigeren iemand door te verwijzen.
Heb je eenmaal euthenasie als recht toegestaan, dan is de volgende stap een pil van Drion, gevolgd door selectieve euthenasie voor hen waar de gezondheidszorg te duur voor is.
Leesvoer:
http://www.mijnlevenmaakikzelfnietuit.nl/
Wat een vreselijke propagandawebsite. Brrrr. Daarnaast weer een vervelende discussietruc van de glijdende schaal. En waarom? Om het "alternatief" van dictatoriale repressie door egoistische, empathieloze, religieuze visies goed te praten.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.