Dat vind ik nu het maffe. Als iemand zichzelf om zeep helpt is dat wat als luguber bestempelt wordt, terwijl je dat als je het een ander (arts) laat doen dit plotseling humaan noemt. De dood is niet humaan. Nooit. Ook niet als je het zelf kiest.Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2012 @ 13:59:
[...]
Uitzichtloos lijden heeft voor vele mensen nog steeds een medische grondslag. Terminaal ziek, vitale functies die uitvallen etc. Veel mensen (religieuze en pro life aanhangers daargelaten) kunnen hierbij "begrijpen" dat iemand niet meer verder wilt en zijn/ haar leven wilt beëindigen.
Uitzichtloos lijden is voor sommigen onder ons niet alleen gebaseerd op een medische grondslag, maar bijvoorbeeld ook op een emotionele toestand, een beleving van het leven.
Het leven zelf is ondragelijk, uitzichtloos. Voor de één komt dat door een reeks aan vervelende gebeurtenissen, voor de ander hoeft er geen specifieke oorzaak te zijn.
Dag in, dag uit wordt je wakker met een haast verstikkend gevoel van binnen, iets onzichtbaars wat je keel dichtknijpt en je naar adem doet snakken. Verdriet wat je met je meedraagt puur en alleen doordat je leeft. Een verdriet zo erg dat je op willekeurige momenten moet huilen, of je nu alleen thuis bent of bij de supermarkt staat. De gedachte aan de dood is het enige wat rust van binnen geeft.
Die mensen gaan bijvoorbeeld in therapie, worden vaak als depressief bestempeld, er wordt anti depressiva in geplemt met de hoop dat ze "flat liner" genoeg worden om zo door het leven heen te gaan. (Even heel gechargeerd hoor).
Terwijl sommigen van hun hier echt niet willen zijn, maar niet zomaar zelfmoord kunnen plegen omdat ze issues hebben met het feit dat ze of iets bloederigs moeten doen (ophangen, voor de trein, polsen doorsnijden wat vaak mislukt omdat mensen niet weten dat ze diagonaal moeten snijden en niet recht overdwars) of via allerlei omwegen aan bepaalde medicijnen moeten komen. Daarnaast is er de gedachten dat ze dan wellicht gevonden worden door vrienden/ familie en dat is iets wat je ze niet wilt aandoen.
Als je niet wilt zien dat verruimen van criteria als een glijdende schaal gezien mag worden, dan mag er best wat oxideren. Een glijdende schaal is iets dat veranderd van plaats, met een negatieve connotatie. Die verandering is er, hoe je het went of keert, waar je over van mening kunt verschillen is of dit een positieve of negatieve verandering is. Wat de voorkeur is van de meesten is wel duidelijk ja.Anyways...dat groepje mensen valt wat mij betreft ook onder de noemer "Uitzichtloos lijden. Als je weet en voelt dat je hier niet wilt zijn, zelfs al heb je je leven op orde, heb jeeen goede en leuke baan, een relatie en een uitgebreide sociale kring.
Maar we gaan de goede kant op. In september afgelopen jaar heeft heeft de KNMG besloten dat ouderdomsklachten ook onder ondragelijk en uitzichtloos lijden gaat vallen. Hier moet dan wel in de eerste instantie een medische grondslag voor zijn, maar uit verschillende hoeken is al aangegeven dat dit wel eens het startsignaal kon zijn voor een ruimere invulling van het begrip Uitzichtloos lijden .
Dus nogmaals, een laatste poging @
[...]
Dat er regels en procedures zijn opgesteld om dit alles in de juiste banen te laten verlopen is wat anders, maar de discussie verschuift niet naar euthanasie op wens (beetje dubbelop eigenlijk, euthanasie lijkt me altijd op wens), maar naar een verbreding van de term Uitzichtloos lijden .
Dat jij (religieus of niet, dat zal me aan m'n kontje oxideren) niet over de empathische vermogens beschikt om je in te leven in de verschillende varianten van Uitzichtloos lijden is jammer (met jou velen), maar dit begrip behelst wat mij betreft een hoop meer dan alleen maar een medische oorzaak.
Overigens denk ik dat JIJ het puur persoonlijk als een glijdende schaal ziet, die je probeert te brengen als iets aannemelijks, maar die voor de meeste mensen hier niet klopt/ niet aannemelijk is waardoor het automatisch een drogreden wordt.
Ik zie de relatie met verlengen van de levensduur en euthenasiewens maar zeer beperkt. In de afgelopen 100 jaar is de levensverwachting wel toegenomen, maar de leeftijd waarop mensen nog vitaal zijn ook.Daarnaast, je vergezochtte voorbeeld waar een hoop mensen hier nu over vallen druist ook volledig in tegen de tendens die we zien in de westerse maatschappij: het verlengen van de levensduur.
Maar dat verder terzijde.
Ik weet niet of met de toegenomen levensverwachting ook de periode waarin men behoefte heeft aan zorg toeneemt. Wel is waar dat betere behandelingsmethoden van bijv. kanker mensen met die ziekten langer in leven laten. In dat geval houd je de vraag over in hoeverre dit meer of minder de behoefte aan een euthanasievraag aanwakkert en of er een 1:1 verband is met de toekenomen levensverwachting. Ik kan me ook prima voorstellen dat mensen blij zijn dat ze langer bij hun geliefden kunnen zijn i.c.m. de betere pijnbestrijdingsmethoden. Je neemt m.i. te klakkeloos aan dat langer leven gepaard gaat met meer doodswensen.
Van een verpleeghuisarts hoorde ik dat bij doorvragen bij een euthanasiewens bijna altijd andere factoren een rol spelen. Bij wegnemen van die factoren (bijv pijn) neemt de doodswens af.