Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-12-2014
Mijn probleem is het volgende:
Vannochtend op het werk deed ik perongeluk de adapter van mijn laptop in me externe-HD van het merk Western Digital 1TB
daarna haalde ik hem er ook snel weer uit en vanaf dat punt deed hij niks meer!
Ik heb hem erna losgeschroefd en de printplaat bekeken voor doorbrandingen enzovoort, niks kunnen zien.
de HD bevat aan de binnenkant 1 printplaat die op de hd is vastgeschroefd. en daaraan is een printplaatje bevestigd waar de usb kabel en stroom kabeltje weer in gaat.
Hier op kantoor ligt er toevallig een zelfde HD maar dan in 640gb.
ik heb de printplaatjes zorgvuldig losgeschroeft en verwisseld met elkaar om te testen welke printplaat nu kapot was.
uiteindelijk tot de conclussie gekomen dat het printplaatje die op de hd zelf geschroeft is in de mijne kapot is.
met de printplaat van de vergelijkbare HD kreeg ik hem weer aan de praat, de schijf begon te draaien en hij toonde tekenen van leven.
toen ik hem aansloot aan de laptop gaf de laptop bericht dat er nieuwe hardware is gevonden en dat ie bezig was met installeren. maar de pc herkende hem niet en kwam niet verder, heb het ook met een andere pc geprobeerd.
Er is dus nog hoop want me schijf draaide wel gewoon gelukkig.

Kan iemand mij alsjeblieft helpen wat ik kan doen in zo'n situatie, 1tb aan persoonlijke belangrijke gegevens die ik hard nodig heb en waar ik helaas geen backup van heb gemaakt destijds :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Thematopic: Backups
Thematopic: Datarecovery

Hopelijk heb je daar wat aan. En even ter onzer informatie: die printplaten waar je het over hebt; die zijn wel van exact dezelfde produktlijn/revisie?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
MAX3400 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 13:50:
Thematopic: Backups
Thematopic: Datarecovery

Hopelijk heb je daar wat aan. En even ter onzer informatie: die printplaten waar je het over hebt; die zijn wel van exact dezelfde produktlijn/revisie?
Ik ga de websites bekijken, alvast bedankt.
de printplaten die ik verwisseld heb komen wel van een precies zelfde hardeschijf maar dan in 640gb.
maar hoe kan ik er achterkomen dat ze van de zelfde produktlijn zijn? staat dat op de platen toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Afbeeldingslocatie: http://images.bit-tech.net/content_images/2009/04/seagate-1tb-7200-12-review/1.jpg
Op de sticker staat vaak er veel info over firmware, revisie, modelnummer etc. Ondanks dat er vast wel mensen zijn geweest die "verschillende" jaargangen hebben kunnen combineren, zou het ideaal zijn als je eenzelfde firmware/revisie weet te monteren.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Printplaten van verschillende schijven kun je niet vervangen, je zult dus sowieso met een 1TB exemplaar aan de slag moeten.

Maar als het belangrijke data is, stuur het dan naar een recoverybedrijf, de kans dat je nu dingen onherstelbaar aan het slopen bent is best aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
TERW_DAN schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:01:
Printplaten van verschillende schijven kun je niet vervangen, je zult dus sowieso met een 1TB exemplaar aan de slag moeten.

Maar als het belangrijke data is, stuur het dan naar een recoverybedrijf, de kans dat je nu dingen onherstelbaar aan het slopen bent is best aanwezig.
ik ben dat nu aan het proberen met de zelfde 1TB exemplaar.
maar mijn laptop die maakt gewoon een geluidje van dat er iets is aangesloten en de schijf draait ook.
alleen hij komt nergens tevoorschijn als een hardeschijf.
en op de laptop van een collega geeft ie aan nieuwe hd gevonden.
bzig met installeren van drivers, en dan is ie alleen maar aan het laden heel erg lang.
wat is er mis

[ Voor 33% gewijzigd door gzhn27 op 02-02-2012 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:43
Ik zie volgensmij nergens of je de schijf uit de behuizing gehaald hebt, en zonder behuizing ingebouwd hebt in een PC? Alleen de schijf zelf dus, zonder behuizing. Probeer dat eens? Grote kans dat je sata -> USB printplaat doorgefikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Dat je een geluidje hoort dat er iets is aangesloten is logisch, de controller wordt gewoon gevonden door je OS.
Maar dat wil nog niet zeggen dat de schijf zelf ook prima werkt.

Nogmaals, als je data belangrijk is, ga er niet mee lopen klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
Bas. schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 14:26:
Ik zie volgensmij nergens of je de schijf uit de behuizing gehaald hebt, en zonder behuizing ingebouwd hebt in een PC? Alleen de schijf zelf dus, zonder behuizing. Probeer dat eens? Grote kans dat je sata -> USB printplaat doorgefikt is.
ja die sata --> usb printplaat heb ik dus nu 2 keer vervangen met een andere vergeijlbare externe hd en ja mijn hd is uit de behuizing al de hele tijd, ben verschillende printplaten aan het proberen, ook eentje die precies de zelfde nummer heeft ook 1TB van WD.
maar in een pc kan ik het ook nog proberen vanavond thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
Heb net me externe hardeschijf aangesloten met de oude printplaat in me pc, en de hardrschijf draait weer.
alleen komt ie nergens tevoorschijn bij "deze computer"'
moet ikj daar nog iets voor instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Staat hij wel bij je diskmanagement? En zie je daar een partitie staan, of enkel lege ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
kheb de station al er tussen staan en ook de gegevens.
heb direct een nieuwe externe hd aangeschaft, wil nu de bestanden overzetten maar hij is hele tijd bezig met, preparing to move objects en dan opeens stopt het kopieren vanaf de HD in kwestie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Worden er daadwerkelijk files gecopieerd/verhuisd?
Geen foutmelding? Edit: Ook niet in het event log?
Probeer het eens met wat minder files in één keer.

[ Voor 12% gewijzigd door A4- op 02-02-2012 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
hij is dan paar minuten bezig met "preparing to copy files" en dan zie je em optellen hoeveel bestande het zijn en hoeveel gb enzovoort, en dan als dat klaar is stopt ie gewoon met preparing to copy en kopieert ie niks doet ie niks alsof die klaar is met kopieren maar dat is helemaal niet het geval!
kom er net wel achter als k de mappen inga en 1 voor 1 de bestanden aanklik dat ie eerst moet laden om de bestand gegevens te laten zien. en dan kan k em pas kopieren, maar om nu elke map en elke bestand apart aan te klikkern en te wachten vind ik beetje gekkenwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
kan iemand me aub helpen! er staan bestanden op die ik morgen nodig heb namelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:02
gzhn27 schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 22:44:
hij is dan paar minuten bezig met "preparing to copy files" en dan zie je em optellen hoeveel bestande het zijn en hoeveel gb enzovoort, en dan als dat klaar is stopt ie gewoon met preparing to copy en kopieert ie niks doet ie niks alsof die klaar is met kopieren maar dat is helemaal niet het geval!
kom er net wel achter als k de mappen inga en 1 voor 1 de bestanden aanklik dat ie eerst moet laden om de bestand gegevens te laten zien. en dan kan k em pas kopieren, maar om nu elke map en elke bestand apart aan te klikkern en te wachten vind ik beetje gekkenwerk
Klinkt misschien stom, maar misschien in de cmd shell de kopieerslag uitvoeren?
Of zelfs vanuit een linux cd?

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
utbone schreef op donderdag 02 februari 2012 @ 23:16:
[...]

Klinkt misschien stom, maar misschien in de cmd shell de kopieerslag uitvoeren?
Of zelfs vanuit een linux cd?
zou je me hier meer over kunnen vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Boot met een livelinux CDtje, en probeer vanaf daar te recoveren. Dat wil nog wel eens sneller gaan. Ubuntu is een vrij simpele distro die je hiervoor kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
kben nu map per map alles aan het kopieren, het werkt nog prima!
alleen 1 map die ik vorige week aangemaakt heb met recente montage werk van me stage is wel zo goed al verloren want opt moment datk dat deel van me hd inga loopt de boel helemaal vast! maar heb gelukkig alle fotos nu bijna overgezet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
oeps! tijdens het koperen trok ik perongeluk de USB kabel eruit, nu deed k em er weer in en geeft windows aan dat ie geformatteerd moet worden, en dat de schijf niet leesbaar is, heb meerder keren van USB ingang verwisseld en de pc opnieuw opgestart!
is die nu stuk omdat ie niet veilig verwijderd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online
Hij zal niet fysiek stuk zijn, maar waarschijnlijk is je filesystem wel een beetje door de war. Ga aub aan de slag met recoverysoftware, want nu blijf je klooien, en straks kun je er echt neits meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
1. Geen backup.
2. Blijven klooien ondanks diverse waarschuwingen.

Wat wil je nu horen ?

De data die er op staat is blijkbaar niet belangrijk.
Anders had je wel een backup gehad.
Punt.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00
gzhn27 schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 00:20:
oeps! tijdens het koperen trok ik perongeluk de USB kabel eruit, nu deed k em er weer in en geeft windows aan dat ie geformatteerd moet worden, en dat de schijf niet leesbaar is, heb meerder keren van USB ingang verwisseld en de pc opnieuw opgestart!
is die nu stuk omdat ie niet veilig verwijderd is?
Lekker handig bezig..
Misschien is alleen je FAT corrupt.. de tips die gegeven zijn gelden nog steeds..
Neem die nog eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gzhn27
ja het enige wat ik nog wil proberen is een recovery programma!
denk omdat de kabel tijdens kopieren eruitging dat ie nu problemen heeft!
cyclus rendentatie controles! en steeds de melding dat de schijf geformateerd moet worden!
wat is een goeie recovery programma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

A4-

Verder is het verstandig on de HDD intern in een desktop aan te sluiten (dus zonder al het usb spul ertussen). Dat gaat ongeveer 3 keer zo snel en is een stuk betrouwbaarder.
Pagina: 1