8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Maart 2011: 61,2 kW is 97,14 kWh/kWp
Maart 2012: 105,04 kW is 83,36 kWh/kWp
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Klopt, panelen staan op 48 graden. Het dak is pal zuid, en praktisch onbeschaduwd. Het zijn 2 strings van 9 260W Yingli Panda panelen, momenteel op een SB4000TL-21. Even voor de beeldvorming: in de 37 dagen dat het systeem er nu is zat de omvormer al 9-10x op zijn limiet. Ik ben nog van plan daar iets aan te doen, dus de efficientie zal nog wel wat oplopen.antonboonstra schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 18:46:
[...]
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van de opstelling van je panelen. Als ik de GoT PV lijst mag geloven, staan jouw panelen erg steil (>45°). Dat betekent hogere opbrengsten in het voorjaar, maar lager in de zomer, dus kun je het percentage van PolderPV niet blind gebruiken. Ik zit trouwens op 9,7% opbrengt in de maand maart t.o.v. afgelopen jaar.
De teller blijft hier trouwens steken rond de 466 KWh, ca. 99,59 KWh/KWp.

Verbruik:
165 kWh Elektra
94 m3 gas
3 m3 water
2 keer getankt (+/- 90 liter benzine dus)
'Scores' waar ik allemaal best tevreden mee ben
[ Voor 13% gewijzigd door WouterB op 31-03-2012 22:01 . Reden: staatje toegevoegd ]
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Heel behoorlijk aangezien ik zeker aan het begin van de maand nog last van schaduw had rond het middaguur op de tijdelijke lokatie waar mijn paneeltjes staan.
Dat is voor april niet meer het geval
En er is weer uitbreiding geweest dus laat het zonnetje maar schijnen!
Als 1 systeem 83,86 kWh/kWp. Deze maand meer opgewekt dan verbruikt. Verbruik was 202,07 kWh en opwek was 241,07 kWh, aandeel eigenverbruik is nu circa 24%... dat gaat straks natuurlijk wegzakken....
Verder 2,4 GJ warmte verbruikt en 8916 liter water..... (4 personen, en we koken elektrisch)
oost dak 30 graden
Maart 2012: 299,51 kW is 58,4 kWh/kWp
Verwijderd
- WZW : 275,85 kWh
- ONO : 87,37 kWh (net niet boven het gemiddelde per maand)
- wisselstroommeter : 94 kWh gezakt (altijd prettig)
- Vorig jaar aan stroom verbruikt : 277 kWh (toen had ik nog geen zonne-panelen)
Gisteren behoorlijke uitschieters in vermogen, maar maakt dat uit?Bezuiniger schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:20:
Even voor de beeldvorming: in de 37 dagen dat het systeem er nu is zat de omvormer al 9-10x op zijn limiet. Ik ben nog van plan daar iets aan te doen, dus de efficientie zal nog wel wat oplopen.
Zit je ook op of over de grens op een echte productiedag (hele dag door zon)?
100Wp (WZW): 4,22 kWh (42,2 kWh/kWp)
120Wp (Z): 8,26 kWh (68,8 kWh/kWp)
300Wp (WZW): 17,65 kWh (58,5 kWh/kWp)
510Wp (WZW): 33,83 kWh (66,3 kWh/kWp)
555Wp (WZW): 35,84 kWh (64,6 kWh/kWp)
660Wp (ONO): 18,88 kWh (28,6 kWh/kWp)
Totaal: 118,68 kWh (53,0 kWh/kWp)
Daar ons elektriciteitsverbruik slechts 103,7 kWh bedroeg was ons netto verbruik over maart 2012 dus -15 kWh. Ha!
Over het gehele eerste kwartaal van 2012 staan we nog wel 100 kWh positief (wat ik zie als negatief
Aardgasverbruik: 54 m3
Drinkwaterverbruik: 5,4 m3 (Ruim een kuub hoger dan het gemiddelde over de afgelopen twaalf maanden, geen idee waarom.)
Autokilometers: 15 (Naar afvalscheidingsstation en bouwmarkt. Het lijkt er op dat mijn goede voornemen om minder autokilometers te maken goed aan het lukken is. Prachtig!)
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 3x HomeWizard plug-in batterij, totaal 8,1 kWh / 2400 watt / 2400 watt, aansturing met Home Assistant
Gedachtenexperimentje, alles converteren naar 'thermische kWh':WouterB schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 20:32:
Verbruik:
165 kWh Elektra
94 m3 gas
3 m3 water
2 keer getankt (+/- 90 liter benzine dus)
'Scores' waar ik allemaal best tevreden mee ben
94 m3 aardgas = 900 kWh
90 l benzine = 900 kWh (en dan laat ik transport, raffinage en de energiekosten voor het produceren van je auto (elke drie/vier jaar een andere?), de energiekosten voor de wegen en andere infrastructuur, etc., etc., etc. voor het gemak nog weg)
165 kWh elektriciteit = 400 kWh (rendement thermische centrale + transport 40%)
3 m3 drinkwater = 4 kWh (@ 0,5 kWh/m3 en bovengenoemd 40% fossiel rendement)
Het is duidelijk waar de grootste fossiele klappers gemaakt worden (en waar wellicht ook de grootste energiebesparingen gerealiseerd kunnen worden)....
[ Voor 8% gewijzigd door JeroenH op 01-04-2012 09:19 ]
420 Wp op garage produceerde 24,1 kWh, oftewel 57,38 kWh/kWp
Niet extreem hoog dus, maarja, dat krijg je als de zon achter je eigen huis verdwijnt in de namiddag.
Op naar April, die begint (hier althans) best lekker
[ Voor 0% gewijzigd door MieJuul op 01-04-2012 10:46 . Reden: tiepvoutje ]
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Na 1 jaar productie is de stand 1055 kWh/kWp.
Dat wordt een appeltaart op zonnestroom!
Ja, bijvoorbeeld heel goed te zien op de 25e: toen zat de omvormer 3 uur lang op zijn limiet: de opbrengst was een kaarsrechte lijn. Ervoor viel het minder op, omdat de periodes toen nog vrij kort waren. Toen heb ik de parameters bijgesteld in de omvormer, en deze op 4060W gezet ipv 4000. De dag erna zat deze nog maar 1 uur op zijn maximum. Ik ben bezig om de omvormer uit de VDE stand te krijgen, maar heb nog geen reactie van SMA. Uit de VDE stand zou de omvormer gelimiteerd zijn tot 4200W DC, wat volgens mij moet leiden tot een iets beter resultaat door minder productieverlies.Verwijderd schreef op zondag 01 april 2012 @ 08:23:
[...]
Gisteren behoorlijke uitschieters in vermogen, maar maakt dat uit?
Zit je ook op of over de grens op een echte productiedag (hele dag door zon)?
Als straks de temperaturen hoger worden zal het maximale DC vermogen lager zijn. Ik denk dat het verlies over een jaar gezien erg mee valt.Bezuiniger schreef op zondag 01 april 2012 @ 11:35:
[...]
Ja, bijvoorbeeld heel goed te zien op de 25e: toen zat de omvormer 3 uur lang op zijn limiet: de opbrengst was een kaarsrechte lijn. Ervoor viel het minder op, omdat de periodes toen nog vrij kort waren. Toen heb ik de parameters bijgesteld in de omvormer, en deze op 4060W gezet ipv 4000. De dag erna zat deze nog maar 1 uur op zijn maximum. Ik ben bezig om de omvormer uit de VDE stand te krijgen, maar heb nog geen reactie van SMA. Uit de VDE stand zou de omvormer gelimiteerd zijn tot 4200W DC, wat volgens mij moet leiden tot een iets beter resultaat door minder productieverlies.
Mijn panelen staan ietwat op oost en rond 19:00 uur kwam er nog maar 24W uit. Uiteindelijk scheelde het 0,01 kWh/kWp...JeroenH schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 19:43:
Hoe kunnen mensen nu al maandwaarden posten? Nog geen 15 minuten geleden kwam er hier nog 250W binnen...
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Terechte opmerking. Grafiek zoals ik die heb gemaakt geldt uitsluitend voor mijn eigen installatie, maar kan wel worden gezien als richtlijn voor een zuid-georiënteerd systeem op plat dak (zelfs als je in aanmerking neemt dat in de wintermaanden er schaduweffecten op zonnige dagen spelen op 4 van de daar weergegeven 10 modules).antonboonstra schreef op zaterdag 31 maart 2012 @ 18:46:
[...]
Het is natuurlijk helemaal afhankelijk van de opstelling van je panelen. Als ik de GoT PV lijst mag geloven, staan jouw panelen erg steil (>45°). Dat betekent hogere opbrengsten in het voorjaar, maar lager in de zomer, dus kun je het percentage van PolderPV niet blind gebruiken. Ik zit trouwens op 9,7% opbrengt in de maand maart t.o.v. afgelopen jaar.
Uiteindelijk is maart voor mijn 555Wp garage-set nog aardig dicht bij vorig jaar maart gekomen.
maart 2011: 90,40 kWh/kWp
maart 2012: 87,29 kWh/kWp
Totaal weer bijna 100 kWh in een maand opgewekt
Speksteenkachel:
Ja. Hier.Heb je de rest van de maanden ook in %?
Bij Poldervogel staat zoveel info dat ik het niet kan vinden
Deze dus:

Maart 2012 was hier beslist geen record maand. Sterker nog, ondanks veel zonnige dagen iets onder/bijna op langjarige gemiddelde voor het oudste deelsysteem hier. M.a.w.: maart kan zeker nog veel beter scoren.
Eerste helft was somber, tweede helft (zeer) zonrijk. Zie KNMI maandoverzicht de Bilt:
http://www.knmi.nl/klimat...rzichten/maand/mrt12.html
Daar 160 zonuren tegen 125 normaal. Er wordt niet over records gesproken. Anders had ik dat ook wel gemerkt...
Voor 1,02 kWp deelsysteem, actief sinds oktober 2001: 81,2 kWh/kWp in maart 2012 (langjarig gemiddelde tm. 2011 was 82,2).
Kyocera (sinds april 2010 actief hier) zoals gebruikelijk beste presterend, 92,2 kWh/kWp in maart. Staat iets westelijk van zuid gericht, onbeschaduwd.
Blauwe Hoek scoorde hoog, geen record voor maart (88,6 kWh/kWp), maar hij heeft dan ook een van de beste omvormers ter wereld in huis tegenwoordig...
http://www.pv-solar24.info/
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Ik zag trouwens net dat ik vandaag even een korte piek van 3060 watt heb gehad
[ Voor 15% gewijzigd door haakjesluiten op 01-04-2012 13:20 ]
Hartelijk dank
Uiteraard heb je daar gelijk in, maar we zitten niet in Duitsland. Dus van mij mag die omvormer van de VDE stand af, zodat er 4000W geproduceerd kan worden in plaats van 3800W. Het ding is op zijn nederlandse specs uitgekozen en gekocht, niet op de duitse. Voordat we hier een probleem hebben met PV invoer zijn we denk ik wel 20 jaar verder. Tenzij de gemiddelde inwoner ook door gaat krijgen dat we hier nu een invoervergoeding van 21-23 cent hebben, tot je onder de 0 gaat.antonboonstra schreef op zondag 01 april 2012 @ 12:33:
[...]
Als straks de temperaturen hoger worden zal het maximale DC vermogen lager zijn. Ik denk dat het verlies over een jaar gezien erg mee valt.
Of je dat zo kan doortrekken? Ik denk het niet ik denk dat die van jou platter staan als die van polderPV.Crazyanz schreef op zondag 01 april 2012 @ 13:19:
Hmm als ik die percentages aanhoud en dan bedenk dat ik van november tot en met maart 625 kWh heb geproduceerd kom ik op een jaarlijks geschatte opbrengst van 3150 kwh(uit een 2880wp installatie) Of kan je dat niet zo zwart wit door trekken?
Ik zag trouwens net dat ik vandaag even een korte piek van 3060 watt heb gehad
Als dat zo is dan oogst je in de zomer nog iets beter.
Zag hier een 3010W piekje verschijnen. Piekjes prikkelen mij echter in het geheel niet.
99,34% van STC (ex flash), deels op oost te Utrecht.
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2012 15:33 ]
NB vorig jaar was dat eind februari, maar als ik het mij goed herinner was heel maart vorig jaar een stukkie zonniger.
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
... maar verwerken doet 'ie hem wel degelijk ...

Neggie status elektra voor maart bij PPV bevestigd.

Conclusio:
Negatieve meterstanden zijn anno het Jaar Des Heeren 2012 gewoon te verwerken ...
... nu de netbeheerders nog ...
* edit *
Let wel: met een klassiek enkeltarief Ferrarisje, ook dat nog ...
[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 01-04-2012 17:12 ]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
579,7 kWh (80,29 kWp)
Interessant idee. Op zich wist ik al wel dat meeste energie in verwarmen en vervoeren zit. Qua verwarmen kan het niet heel veel lager zonder extreem ingrijpend te gaan verbouwen; alleen de vloer moet nog een keer na-geisoleerd worden, maar dat zou ik voornamelijk voor het comfort van een wat warmere vloer doen; op gas zie ik daar geen enorme besparing in (prognose jaarverbruik zit rond de 1000m3). Voor een zonneboiler heb eigenlijk geen dakruimte meer en ook verwacht ik er niet heel veel gas mee te besparen.JeroenH schreef op zondag 01 april 2012 @ 09:18:
[...]
Gedachtenexperimentje, alles converteren naar 'thermische kWh':
94 m3 aardgas = 900 kWh
90 l benzine = 900 kWh (en dan laat ik transport, raffinage en de energiekosten voor het produceren van je auto (elke drie/vier jaar een andere?), de energiekosten voor de wegen en andere infrastructuur, etc., etc., etc. voor het gemak nog weg)
165 kWh elektriciteit = 400 kWh (rendement thermische centrale + transport 40%)
3 m3 drinkwater = 4 kWh (@ 0,5 kWh/m3 en bovengenoemd 40% fossiel rendement)
Het is duidelijk waar de grootste fossiele klappers gemaakt worden (en waar wellicht ook de grootste energiebesparingen gerealiseerd kunnen worden)....
Op vervoergebied zitten we qua autokilometers ook relatief laag ( +/- 8k kilometers op jaarbasis, al een flinke verbetering tov de 25k die ik als 'consultant met leasebak' maakte). Mijn vriendin gaat met de trein naar haar werk en ik 90% van de tijd met de fiets. Het zijn voornamelijk tripjes om familie en vrienden te bezoeken en dan is de flexibiliteit van een (eigen) auto toch wel erg fijn.
Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb
Zo min mogelijk woon/werk kilometers is natuurlijk het beste.
Wat mij betreft zouden ze elke Nederlander een hoeveelheid gratis reis kilometers per jaar moeten geven.
Kom je daar overheen dan mag dit best fors beprijsd worden.
Over de bus kan ik geen informatie vinden, en dat zal sowieso sterk variëren met de gemiddelde bezettingsgraad in je regio e.d. Hoewel ik over de trein geen energiewaarde per reizigerskilometer kan vinden publiceert de NS wel de CO2-uitstoot per reizigerskilometer: 35 gram per km. Ik vermoed dat het energieverbruik aardig evenredig zal zijn met de CO2-uitstoot.Speksteenkachel schreef op zondag 01 april 2012 @ 21:29:
Ook vervoer met trein, bus kost natuurlijk best veel energie net als de auto.
Bij een auto ligt dat zo tussen de 100-150 gram per kilometer, afhankelijk van model en rijstijl. Zeker in de spits zal de bezettingsgraad heel dicht bij één liggen (slechts één persoon in 1000-1500 kg blik) dus dat betekent dat het ongeveer een factor drie tot zes scheelt in het voordeel van de trein. Natuurlijk, er is vaak een voor- en natraject, maar zelfs als dat met de bus gebeurt lijkt het me duidelijk dat je met het OV energetisch echt heel goed zit, in vergelijking met de auto. Fietsen is natuurlijk een duidelijke winnaar.
110% waar, maar je hebt het niet altijd voor het zeggen. Wij hebben laatst eens uit laten rekenen wat het ons zou kosten (!) om ons huis te verkopenZo min mogelijk woon/werk kilometers is natuurlijk het beste.
Een handelsysteem, waarom niet? Maar dan wel eerlijk: elke Nederlander (of Europeaan, waarom niet) exact hetzelfde aantal basiskilometers, bv. vijfduizend per jaar, zonder uitzondering. Je kunt je vijfduizend verhandelen als je op de fiets naar je werk gaat, of je kunt bijkopen als je meer nodig hebt.Wat mij betreft zouden ze elke Nederlander een hoeveelheid gratis reis kilometers per jaar moeten geven.
Kom je daar overheen dan mag dit best fors beprijsd worden.
Problemen die ik zie:
* Verregaande aantasting van privacy.
* Zeer sterke weerstand tegen invoering vanwege het idee dat onbeperkt autorijden een recht is.
* Wie bepaalt hoe 'slecht' een bepaalde vorm van vervoer is? Welke externe kosten nemen we mee? Er zijn veel grote belangen, dus ieder heeft zijn eigen waarheid.
* Hoe worden 'tussenvormen' behandeld? Dus scooters (elektrische en fossiel), maar ook voertuigen als de Twike? Auto op houtgas?
* Wat te doen met gehandicapten, ouderen? Dan toch uitzondering? Hellend vlak.
* Zakelijk rijden zal proberen de dans te ontspringen 'want de economie....!'. Hoe maken we strikte scheiding tussen zakelijk rijden en privérijden? Zie ook punt één: privacyaantasting.
* Handhaving zal veel mankracht en geld kosten. Veel mensen zullen onder de beperkingen uit willen komen.
* Iedereen is gelijk, maar sommige zullen altijd gelijker zijn dan anderen. Krijgen hoogwaardigheidsbekleders meer kilometers dan het gepeupel? En industriëlen en andere 'belangrijke' mensen? Voor iets wat mensen zo sterk als een recht zien als onbeperkt autorijden verwacht ik dat (poging tot) corruptie heel veel voor zal komen.
Er zal mijns inziens toch iets aan gedaan moeten worden zolang we nog niet volledig op duurzame energie kunnen reizen.
Dit is volgens mij ook door te trekken naar het energieverbruik thuis, de Nederlander is immers ook verslaaft aan elektriciteit
Verwijderd
ik heb nog gebruik gemaakt van de carpool regeling 1995, dat ging prima, goeie tvt ook.Je kunt je vijfduizend verhandelen als je op de fiets naar je werk gaat, of je kunt bijkopen als je meer nodig hebt.
de huidige leasebak wetgeving maakt van elke bestuurder een rancuneus ego trippertje.
@1995 werden dan ook nog de reele kosten gedekt, en kreeg je gewoon woon-werk ernaast vergoed.
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2012 21:04 ]
Volgens buienradar gaat het de komende 14 dagen er niet van komen.
07-04-'12
Heb vandaag toch effen lekker gepiekt met m,n beide alla Garmisch-Partenkirchen zonnepaneel
schansjes onder een hoek van 15 graden ( ok het zat behoorlijk mee hier in grun )
http://home.solarlog-web.nl/656.html / http://home.solarlog-web.nl/1522.html
http://www.zonnestroomopb...photovoltaic-ranking.html
( op naar de 5KWp, is nu 4,8 KWp )

Anyway: de productie van vandaag: http://www.maasluip.nl/solar/zon.html
De licht-oranje achtergrond is de maximale productie op dat tijdstip van alle dagen (2, tot nu toe), de donker-oranje lijn is de productie van vandaag.
Opgeteld volgens de csv-ouptut: 8225 Wh.
Installatie is 1920 Wp.
[ Voor 18% gewijzigd door Maasluip op 08-04-2012 21:51 ]
Signatures zijn voor boomers.
Ja, naar is die Steca. Hopeloos om uit te lezen. Ben ook nog steeds op zoek naar een goede manier.Maasluip schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:23:
Nadat gisteren mijn panelen aangesloten zijn ben ik wat gaan bouwen voor de statistieken. Ik heb in de gaten dat de Steca niet echt geschikt is om statiestieken uit te lezen. Het beste wat ik tot nu toe kan doen is met het bijgeleverde programma de statistieken uitlezen en die naar csv dumpen en dan inlezen. De inverter geeft dan opgewekte Wh per 10 minuten uit.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
Eventueel met een losse kWh meter met S0 uitgang en dat weer loggen met een Arduino? Zo log ik hier mijn Stecaatjes ook.c70070540 schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:31:
[...]
Ja, naar is die Steca. Hopeloos om uit te lezen. Ben ook nog steeds op zoek naar een goede manier.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Ik heb de grafieken geupdate, er is nu een jaargrafiek die clickable is. Klik maar eens op de bolletjes.
Ik krijg hopelijk binnenkort de beschrijving van de communicatie. Heb er wel een geheimhoudingsverklaring voor moeten ondertekenen, maar dan weet ik iig of er iets nuttigs mee te doen is.c70070540 schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:31:
[...]
Ja, naar is die Steca. Hopeloos om uit te lezen. Ben ook nog steeds op zoek naar een goede manier.
Anders inderdaad toch maar naar een Arduino oplossing.
Maasluip schreef op zondag 08 april 2012 @ 21:23:
Ik heb in de gaten dat de Steca niet echt geschikt is om statiestieken uit te lezen.
Steca levert helaas hopeloos oude software om alles uit te lezen. (exe eigenschappen: bedrijf: Philips Solar, interne naam: EVO CONNECT user)c70070540 schreef op maandag 09 april 2012 @ 17:31:
[...]
Voor mij ook de reden om zelf maar aan de slag te gaan. Nadat vorige week het todo lijstje steeg van nog maar 8 punten naar 30+ heb ik nu nog 9 punten over van welke ik er nog minimaal 4 moet oplossen. Als het een beetje meezit heb ik eind van de week een programma welke getest mag worden. (c70070540 had ik oa al op mijn lijst staan, Maasluip zal it toevoegen voor een DM zodra het klaar is).
alvast enkele screenshots (oudere versie)(voor de 2010+)

Steca 500 uitlezen ben ik ook nog mee bezig (ook mogelijk met bovenstaand programma). Eerste tests zijn positief, ligt even stil omdat ik nog wat hardware componenten moet binnenkrijgen.
edit: wederom verkeerd topic zie ik na het plaatsen.-> Datalogging: PV systemen lijkt mij beter.
edit2: @lithoijen hieronder. Op dit moment testen gedaan met periodieke (1x p minuut) UDP berichten voor los display in de huiskamer, TCP voor protocol en FTP voor extra upload 's nachts (omdat TCP protocol niet klaar is). Alle losse onderdelen (zowel software als hardware werken) maar alles moet nog wel samengevoegd gaan worden. Ik moet ook nog wat onderdelen omzetten in open source als ik ze wil delen. Gaat nog weken (praktijk-> maanden) duren voordat er iets toonbaars uitkomt. Bovendien wil ik het verbruik ruim onder de 0.5W houden.
Koppelen aan een NAS moet zonder meer kunnen indien je controle hebt over TCP connecties. (icm cron job) Zelf heb ik nog geen NAS staan anders had ik daar ook weer software voor willen schrijven. (NAS staat wel gepland)
Geheel concept wijkt niet extreem veel af van de Arduino versies welke verschillende anderen al hebben. Enig verschil is misschien de bus koppeling met de Steca500 deze is aanwezig maar ik heb nog geen StecaGrid Control in mijn handen gehad om eventuele software hiervoor te schrijven.
Komende tijd verwacht ik dat er op dit vlak vanaf mijn zijde weinig te melden valt.
[ Voor 32% gewijzigd door W.Wonderland op 12-04-2012 13:24 ]
Lees je het uit met een windows pc, of zou het ook mogelijk zijn om het met bijvoorbeeld een linux nas/modem te doen?
Verwijderd
boven zee knalhelder
hopelijk bij hans de git ook precies, oost en west op vol vermogen 6 uur lang en recordopbrengst.
en zuid ook.
en nog steeds is de tenesol 2500 niet zwaar genoeg voor 10 kingsuns van 185Wp,
het arme apparaat heeft 21 minuten in derating gestaan. grrrr
mmm zie ik nu dat ik gitje heb ingehaald met een kleinere set ? 4.8/5.2
oh nee, ik had alweer geupgrade 300Wp.... tsss dat gaat ook snel
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2012 21:04 ]
Wel even wennen dat na bijna 4 maanden nog niet 1/5e van de verwachte opbrengst is behaald.
Gemiddeld is dit 0,52KWh per dag (100KWh/110dagen*0,57KWp)
Ik zou niet weten of ik hiermee de beoogde 500KWh ga behalen me mijn 570Wp installatie.
[ Voor 10% gewijzigd door haakjesluiten op 13-04-2012 20:14 ]
5.17 kwh/kwp (15.66 15.68kwh in totaal) (de meter liep nog wat na..)
Prachtig!
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 21:36 ]
6,64 kWh is 5,27 kWh/kWp
Het kan zo op een tegeltjeVerwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:26:
een regenachtige junidag kan meer opleveren dan heel januari
Verwijderd
Denk je bijvoorbeeld aan het volgende ?

Vandaag in ieder geval toch een leuke opbrengst binnen gehaald op de WZW-panelen : 16,06 kWh (4,78 kWh/kWp). Dat gaat de goede kant op.
Mijn energiemeter is zelfs nog 2 kWh gezakt vergeleken met gisteren en dat tijdens het gebruik van o.a. een elektrische radiator, de wasmachine en deze computer.
[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2012 21:59 ]
En over 2012 tot dusver zitten we nog maar 18 kWh in de plus, dus dat moet tegen eind april ook wel gefixt zijn, en dan doet de meterstand eindelijk weer dingen die ik hem wil zien doen
Moet nog even bij dat hij van Eric komt. Kan dat?Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 21:51:
@Neanderthaler71 en eric-pvt
Denk je bijvoorbeeld aan het volgende ?
[afbeelding]
Je bent er vrij handig in zo lijkt het.
Je hebt op oost en west en een klein paneeltje op zuid geloof ik...? Right?JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:31:
Vandaag hier een heel goede dag met 7,3 kWh
Prestaties vergelijken van installaties is niet echt mogelijk weet ik.
Waarschijnlijk heb je een lastigere (dak)situatie dan ik.
Ik moet maar eens blij zijn met mijn dak.... toch is het PV gras verderop soms groener dan hier....
Lucky basterds aan de kust in Zeeland en Alkmaar enz.
Grootste deel installatie hangt op WZW, ongeveer één derde op ONO (jawel) en een dapper 120Wp paneeltje op zuid, inderdaad. Overigens vertegenwoordigt dat paneeltje 5% van de installatiegrootte, maar levert tot nu toe wel 10% van de opbrengst. Da's best leukVerwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:45:
Je hebt op oost en west en een klein paneeltje op zuid geloof ik...? Right?
Klopt.Prestaties vergelijken van installaties is niet echt mogelijk weet ik.
Waarschijnlijk heb je een lastigere (dak)situatie dan ik.
Gelukkig hebben we niemand hier op het forum die op Texel of zo woont. Hoe hoog zou die met een goed gedimensioneerde installatie kunnen halen? 1100 kWh/kWp per jaar?Ik moet maar eens blij zijn met mijn dak.... toch is het PV gras verderop soms groener dan hier....
Lucky basterds aan de kust in Zeeland en Alkmaar enz.
Er zijn in NL installaties die de 1200 aantikken.... schijnt.JeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:47:
Gelukkig hebben we niemand hier op het forum die op Texel of zo woont. Hoe hoog zou die met een goed gedimensioneerde installatie kunnen halen? 1100 kWh/kWp per jaar?
Nou kan ik veel hebben... maar die mensen moeten natuurlijk wel oppassen.
Het wordt me dan al snel teveel..... (kidding)
Iedere kWh is er weer 1, dus in principe is dat altijd goed.
Kreeg zo´n warm gevoel van binnen. Ik dacht 3030wp + (3 x 190) = 3600wp en dat is zo´n mooi rond getal...
Er bleef precies boven onze streek een buiencomplex stil hangen
#luxeprobleem
Verwijderd
Dat was een toevalstreffer deze afbeelding. Als er nog meer van deze uitspraken volgen, dan wil ik best nog wel een "tegeltje" maken.Verwijderd schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:39:
[...]
Moet nog even bij dat hij van Eric komt. Kan dat?
Je bent er vrij handig in zo lijkt het.
Verwijderd
zal ik de tegel sturen naar senter, ecn en het knmi ?
Misschien kunnen ze het bord voor hun kop vervangen door deze tegel...Verwijderd schreef op zondag 15 april 2012 @ 08:35:
ik zie gelukkig bij hans de git nu ook dat west lekkerder loopt dan de rest,
zal ik de tegel sturen naar senter, ecn en het knmi ?
http://www.buienradar.nl/...r=-3&soort=verwachting1x1
[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 15-04-2012 18:58 ]
Ik kwam nog niet eens aan de 4 kWh/kWp hier in het noorden. Op zich geen verkeerde dagen, maar ik raak inmiddels toch aardig achter op het zeer zonnige april van vorig jaar.Crazyanz schreef op zondag 15 april 2012 @ 18:58:
vandaag een koude dag met toch redelijk wat wolken af en toe. Toch 16,1kWh gehaald (5,6 kWp/kWp)

Ik zit, met mijn slechts 6 paneeltjes grote installatie, al bijna negatief (dus positiefJeroenH schreef op zaterdag 14 april 2012 @ 22:31:
Vandaag hier een heel goede dag met 7,3 kWh maar holy shit wat is april 2012 tot nu toe slecht. Toch zitten we over dezelfde periode nu al op -23 kWh 'verbruik', dus ik mag niet klagen...

[ Voor 33% gewijzigd door antonboonstra op 16-04-2012 09:23 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
edit: opbrengst 2011 t/m 13 november met 3 panelen.

[ Voor 16% gewijzigd door Wai_AM op 16-04-2012 12:22 ]
http://www.maasluip.nl/solar/zon.html
(heb gemerkt dat inline SVG's niet lekker werkt met IE < 9 ).
En dan te bedenken dat de mogelijke nieuwe 1,9 GWp in het eerste kwartaal van 2012 d'r nog niet bij staan vermeld...antonboonstra schreef op donderdag 19 april 2012 @ 13:13:
't Is hier in Nederland vandaag niet bijzonder zonnig, maar bij onze oosterburen gaat het weer lekker. 12,6 GW PV productiehttp://www.sma.de/de/news...stung-in-deutschland.html
http://www.polderpv.nl/ni...e_cijfers_BRD_en_twijfels
Steeds vaker, langduriger, en met dramatischer effecten, slaat de zonnestroom invoeding enorme gaten in de spotmarkt prijzen (PHELIX) op de Leipziger Strombörse (tot onder de baseload prijs midden op de dag), de zeer zonnige 17e april:
Waar gaat dat eindigen?
Ik hoop met het verdwijnen van base-load centrales. Vaak zijn dit de langzaam regelbare steenkool-, of nog erger bruinkoolcentrales.zonnigtype schreef op zondag 22 april 2012 @ 01:49:
[...]
Steeds vaker, langduriger, en met dramatischer effecten, slaat de zonnestroom invoeding enorme gaten in de spotmarkt prijzen (PHELIX) op de Leipziger Strombörse (tot onder de baseload prijs midden op de dag), de zeer zonnige 17e april:
Waar gaat dat eindigen?
Zo niet wanneer dan wel?
Het zou mooi zijn als het nog even wordt uitgesteld door allerlei discussies zodat er nog een paar GWp bij komt.
Trouwens aan windvermogen wordt er driftig doorgebouwd gaat ook al in GWp
Is dit een ander soort EEG?
Verwijderd
leuk ! http://www.sonnenertrag.e...onneterp/17342/17021.html
woont ook vlakbij met een heerlijk vet setje sunpowers
ik mag daar graag onderstaan.
maar die hellingshoek, dat bied perspectief.
Het dak systeem moet nog 1,5 maand totdat deze een jaar heeft volgemaakt. Tot nu toe heeft dit systeem 8,5% meer geleverd per kWp.

sorrie anton.antonboonstra schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 12:40:
Hmmm, niet leuk om te zien dat je lopend gemiddelde van je jaaropbrengst aardig aan het kelderen is door de matige april maand. Straks kom ik nog in de buurt van de 'maximale' 850 kWh/kWp![]()
Het dak systeem moet nog 1,5 maand totdat deze een jaar heeft volgemaakt. Tot nu toe heeft dit systeem 8,5% meer geleverd per kWp.
Sins de dag dat ik mijn p.v. installatie actief heb is het achter uit gegaan met het weer.
"mea maxima culpa,"
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Slurp jij al die zon op ofzo? Laat ook es wat voor de rest over!migjes schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 14:01:
[...]
sorrie anton.
Sins de dag dat ik mijn p.v. installatie actief heb is het achter uit gegaan met het weer.
"mea maxima culpa,"
ja ik weet het, suntech zuigt.antonboonstra schreef op dinsdag 24 april 2012 @ 15:47:
[...]
Slurp jij al die zon op ofzo? Laat ook es wat voor de rest over!
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ben toch bang op de 100 kwh/kwp uit te komen over deze boeiende maand.
Maandag staat nu nog goed in de voorspelling, een beetje een tie-break gevoel.
[ Voor 3% gewijzigd door haakjesluiten op 28-04-2012 11:57 ]
1 jan - 28 apr 2012: 318 kWh
...en dan heb ik er nu nog 120Wp extra bij...
Toevallig ben ik eergisteren wel het nulpunt gepasseerd, ons elektriciteitsverbruik over 2012 tot dusver is 0kWh

Maar ik hoop dat we snel wat beter weer krijgen zeg
Twee derde van mijn installatie ligt op WZW, één derde ligt op ONO (!) en nog wat klein spul verdeeld over de rest van de windstreken. Lees hier hoe dat zo is gekomen.Crazyanz schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:36:
ik dat niet wat weinig voor 2245wp?
Onze tuin staat namelijk op het zuiden, en het dak van ons keuken (5 x 3 m) is een mooie plekje om een paar panelen te plaatsen.
Maar eerst wil ik toch weten wat het ongeveer gaat opbrengen.
Ons elektra verbruik was aflopen jaar (jaarnota pas binnen) 6600 kWh met 5 man.
je zit in het verkeerde gedeelte van het forum.seninha schreef op zaterdag 28 april 2012 @ 13:49:
Ik vraag me af wat jullie opbrengst is per jaar? Bv wat hebben jullie in 2011 binnen gehaald en met hoeveel panelen.
Onze tuin staat namelijk op het zuiden, en het dak van ons keuken (5 x 3 m) is een mooie plekje om een paar panelen te plaatsen.
Maar eerst wil ik toch weten wat het ongeveer gaat opbrengen.
Ons elektra verbruik was aflopen jaar (jaarnota pas binnen) 6600 kWh met 5 man.
hier moet je zijn.
een productie factor van de Wp is ongeveer tussen de 0,7 en de 1.1.
afhankelijk van ligging schaduw locatie etc...
dus 1000Wp levert ongeveer 700kWh tot 1100kWh.
April 2011: 85,27 kWh is 135,35 kWh/kWp (630Wp)
April 2012: 116,65 kWh is 92,58 kWh/kWp (1260Wp)
Verwijderd
Dat belooft wat voor de komende zomer.
Voor April in het totaal heb ik de volgende resultaten :
- WZW : 300,23 kWh (89,36 kWh/kWp)
- ONO : 123,62 kWh (64,38 kWh/kWp)
- De wisselstroommeter is 6 kWh lager uitgekomen dan bij de eerste dag van april.
Groeten.
April 2011: 410 kWh is 136,7 kWh/kWp
April 2012: 260 kWh is 86,7 kWh/kWp
A'dam PVOutput
April 2012 262,9 kWh is 105,16 kWh/kWp
15 x Suntech STP255-20/Wd+, 1 x Power-One Aurora PVI 3.0 OUT omvormer
101 kWh is 88,60 kWh/kWp (1140Wp)
[ Voor 10% gewijzigd door Mediacj op 30-04-2012 21:35 ]
Dat zou dus betekenen dat je op jaarbasis zo'n 5000 (418 x 12) kWh verbruikt, klopt dat?!Verwijderd schreef op maandag 30 april 2012 @ 21:03:
Voor April in het totaal heb ik de volgende resultaten :
- WZW : 300,23 kWh (89,36 kWh/kWp)
- ONO : 123,62 kWh (64,38 kWh/kWp)
- De wisselstroommeter is 6 kWh lager uitgekomen dan bij de eerste dag van april.
Vind t vrij veel, al weet ik natuurlijk niet wat de samenstelling bij jou thuis is.
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
deze maand 130kWh, ergo 85 kiloboink (wie kent em nog?). Had op beter gehoopt maar het middenmoot lekker door. installatie ZZW, 26.5 graden, 1520Wp op 2x steca 500 + 1x steca 300 in 3 2 3 opstelling portrait.
ben benieuwd wat Mei zal brengen
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Het is bijna onmogelijk conclusies te trekken uit 12 dagen productiecijfers, maar ik twijfel een beetje of het systeem wel optimaal presteert. Vandaag was wellicht een mooie vergelijkingsdag (tot een uur of 16.00 hier volledig wolkloos, leverde een nette parabool op).
Gouda
Vandaag: 11.7 kWh en dat is 5.42 kWh/kWp
19 t/m 30 april: 75.8 kWh en dat is 35.1 kWh/kWp
(die 12 dagen extrapoleren naar de hele maand, beetje onzinnig maar je moet wat met het kleine beetje data, zou 87.7 kWh/kWp opleveren)
Allemaal niet bar slecht vergeleken met wat andere geposte cijfers, maar ook niet bepaald top. Het systeem staat ZO (ong 140-145 graden) onder een hoek van 15 graden en in portrait.
Met een volle maand wordt het beter vergelijken, maar eigenlijk verwacht ik duidelijk beter van Sanyo+Solaredge.
274kWh met de 3120 Kingsun panelen: http://pvoutput.org/aggre....jsp?id=3572&sid=3817&t=m
97kWh met 1140 Wp Suntechjes : http://pvoutput.org/aggre...?id=3572&sid=3818&v=0&t=m
37 kWh met 570 Wp MSK (op west): http://pvoutput.org/aggre...?id=3572&sid=3825&v=0&t=m
ik zou zeggen: doe nog maar wat van deze maanden, ben ik al heel content mee
* NielsTn heeft luxeprobleem: hoe krijg ik in godsnaam dat stroomoverschot op ?
Het jaar is begonnen, en vanaf 1-1 gemeten heb ik nu totaal de eerste 1.000kWh binnen gelepeld:
http://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=324&t=y
Nu even gespannen in afwachting op de terugkoppeling van Siderea.nl voor de Kingsun-setup
[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 30-04-2012 23:43 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Dit topic is gesloten.