Ja
Met bewolkt weer duidelijk beter door de hogere string voltage, wel moet ik iets laten op zonnige dagen doordat de onderste en bovenste string nu 1 is en met de effekta begon de bovenste string dan wat eerder op een hoger vermogen, bij de piko moet eerst alles zon hebben natuurlijk. Zo ook het zelfde in de middag bij zon ondergang.
Al is het relatief omdat dit maar een bepaalde tijd van het jaar is natuurlijk.
Maar er zijn meer voordelen aan de piko dus laat het zo, alleen al dat het smorgens aan gaat en savonds laat uit, met de effekta ging het op een dag als vandaag ook tussendoor nog wel eens op standby.
Maar ik vergelijk met goudasun die hier op steenworp afstand zit en op bewolkte dagen is er geen verschil meer of doet de piko het zelfs beter kwa opbrengst.
De piko is gewoon een heerlijke omvormer, de web interface en 24u per dag uitleesbaar is geweldig!
Maar dat zegt niets over de effekta, die doet ook prima zijn ding, al is de uitleesbaarheid gewoon lastiger, de efficientie is ook goed.
Ow en de effekta geeft DC power op de display, de piko AC power, vandaar mijn verschil tussen display en pv output die ik nu niet meer heb.
Edit:
Heeft weinig met de hellingshoek te maken hoor maar gewoon met het weer, het is hier al dagen bewolkt en vaak nog in de middag waar ik het van moet hebben, van 11:30- 14:00 is prime time maar vaak slecht de laatste 3 weken.
De noorderlingen vallen weer met hun neus in de boter vandaag he, hier is het triest
[
Voor 6% gewijzigd door
Rol-Co op 24-03-2013 09:59
]