Voor de uitvoering had ik het volgende in gedachten:
NSI 240Watt/piek Polykristallijn
Een Involar MAC250A-230-VDE 250W DC
Beide gevonden op westlandsolar.nl
Is dit een slim plan?
Gaat de verticale opstelling veel minder opbrengst geven dan 240W piek op het paneel?
Zijn er betere deals te krijgen dan genoemde apparatuur?
Je hebt ook glas met PV geïntegreerd.... BIPVPeaceNlove schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 22:16:
Ik woon in een appartement met aan de ene kant ramen op het zuidoosten. Omdat de voor en achterzijde van de flat alleen maar ramen hebben kan ik er wel 1 missen en ik zat dus te denken een zonnepaneel volledig verticaal tegen mijn raam te plaatsen, met wat tussenruimte voor verkoelende lucht. Ik pak dus de opgaande zon en vervolgens tot voorbij het hoogste punt kan het paneel zon vangen.
Voor de uitvoering had ik het volgende in gedachten:
NSI 240Watt/piek Polykristallijn
Een Involar MAC250A-230-VDE 250W DC
Beide gevonden op westlandsolar.nl
Is dit een slim plan?
Gaat de verticale opstelling veel minder opbrengst geven dan 240W piek op het paneel?
Zijn er betere deals te krijgen dan genoemde apparatuur?
9 * http://hjsolar.co.uk/wp-c...s/2011/07/HJM250M-321.pdf = 540 Volt. Dit is een conservatieve schatting, ideaal kan he meer Volt geven, maar Open klem spanning is in Nederland grofweg een indicatie van voltage in de winter bij -5 en een zonnetje.445033 schreef op donderdag 16 augustus 2012 @ 10:50:
Kan ik 9x 250 wp met een maximum van 50,6 V per paneel op een Omniksol 2.0K Tl kwijt? Volgens de specifiactie kan deze omvormer 2300 Wp aan met 500 V. Is dit te krap of geen probleem? Ben geen electriciën vandaar. Graag antwoord van een kenner.
Uitgaande van http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf Mag je maximaal gaan tot 500 Volt.
Ergo, bespaar je het afschakelen wegens overvoltage in de winter en ga voor 8 stuks 260.
Mocht je toch 9 aansluiten heb je best-case scenario swinters geen opbrengst wegens V to high foutmelding.
Worst-Case scenario haalt je omvormer de lente niet en zegt ie boem. Probeer dan maar eens onder garantie een nieuwe te krijgen....
8 paneeltjes heeft nog een voordeel: Bij lekker warm weer heb je minstens 10% minder volts dan VMaxp. 8*45 = 360. Ik zeg een match made in heaven.
Als je toch 9 panelen wilt, pak er dan 10 en zet ze 2x 5 parallel.
Is dat ook geen optie, pak dan de SB2000HF, die kan wel 9 stuks aan wegens hogere V toleranties.
suc6 ermee!
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
- databeestje
- Registratie: Oktober 2002
- Laatst online: 12-06 20:32
Von PrutsHausen
:strip_icc():strip_exif()/u/67189/rawr-avatar.jpg?f=community)
Dat, en veel omvormers houden van spanning. Als de range van 120 tot 450 Volt is, dan zou een string van een Volt of 300 mooi zijn. Lekker in het midden zitten.[b]MarcelGo schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:11:
Dus inschakel en uitschakel is belangrijker als je dat vaker tegenkomt en dan kan je beter hogere spanning hebben. Het rendement zal dan groter zijn omdat ie vaker ingeschakeld staat, toch?
Even zoeken... Ja hoor, in de Spec Sheet. Euro efficiency at 360VDC (96.6%)
Eerste pagina van de Spec Sheet moet je een aardig idee geven.
http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf
Pac is je vermogen, en de spanning wijst zichzelf. Zoals een Rol-Co aangaf is misschien 2 Steca 500 omvormers, met een lus van 2 en 3 panelen. Op zich niet slecht.
Je bent niet de eerste die tegen het gat tussen de 600 Watt Soladin en 1200-1500 SunnyBoy/Omniksol aan loopt. Daar zit een gat waar geen leverancier iets in heeft.
Ik denk dat een SunnyBoy 1200 wel een aardige keuze is, deze zit bij 75% vermogen (van 1200) bij 180 Volt op de 92%. Zie pagina 2 van de Spec sheet. http://files.sma.de/dl/5682/SB1200_3000-DEN110712W.pdf
Lood om oud ijzer?
Als ik deze bekijk lijkt me dat ik minimaal 2000Wp moet installeren? EDIT ik heb niet goed gelezenRol-Co schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:43:
Deze zou volgensmij al wat beter uitkomen
http://www.solarnrg.nl/do...plus-specification-en.pdf
Een beetje wel...maar 5 keer 200Wp kan dus en ja het kan altijd beter, ik nog maar eens bedenken of ik er niet 6 of 7 van kan makendatabeestje schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:29:
[...]
Dat, en veel omvormers houden van spanning. Als de range van 120 tot 450 Volt is, dan zou een string van een Volt of 300 mooi zijn. Lekker in het midden zitten.
Even zoeken... Ja hoor, in de Spec Sheet. Euro efficiency at 360VDC (96.6%)
Eerste pagina van de Spec Sheet moet je een aardig idee geven.
http://www.westlandsolar....iksol-1.5k-2.0k-specs.pdf
Pac is je vermogen, en de spanning wijst zichzelf. Zoals een Rol-Co aangaf is misschien 2 Steca 500 omvormers, met een lus van 2 en 3 panelen. Op zich niet slecht.
Je bent niet de eerste die tegen het gat tussen de 600 Watt Soladin en 1200-1500 SunnyBoy/Omniksol aan loopt. Daar zit een gat waar geen leverancier iets in heeft.
Ik denk dat een SunnyBoy 1200 wel een aardige keuze is, deze zit bij 75% vermogen (van 1200) bij 180 Volt op de 92%. Zie pagina 2 van de Spec sheet. http://files.sma.de/dl/5682/SB1200_3000-DEN110712W.pdf
Lood om oud ijzer?

Ja deze heb ik ook al eens bekeken, maar zijn slecht verkrijgbaar, meestal alleen in combinatie met panelen en dan komt de knip weer mee kijkenduinsel schreef op woensdag 05 september 2012 @ 10:52:
[...]
Ik zit ook in dat gat (4x250 Wp Suntech), en heb dat gevuld met micro omvormers (van Enecsys). Je kan eens uitrekenen hoe dat uitkomt qua euro's en efficientie. Bij mij speelde ook wat schaduw issues die dit interessant maakten.
duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV
- databeestje
Von PrutsHausen
Laat ik het zo zeggen, voor 943 euro koop ik geen Omniksol 1.5. Ik zie een westlandsolar deze voor 815 inc btw schuiven. (Geen ervaring mee). Bij MDZ en een paar anderen krijg je dan wel weer de wifi kit erbij. Iets om in het achterhoofd te houden.
Mooie van deze omniksol 1.0 is dat deze al bij 80 volt aan springt. Fanfare.
databeestje schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:52:
[...]
Ik was de mounts van aluminiumshop ook tegen gekomen. Ik heb een dakkapel waar ik wel op zou willen plaatsen maar deze is 165 bij 210. Met andere woorden ik moet ze bijna plat leggen om te zorgen dat deze er niet teveel bovenuit steken. Dat zou met 160 uit komen op een hoek van maar 5 graden of iets dergelijks.
Aluminiumshop maakt de beugels zelf! Ik heb er ook besteld voor panelen van 158* 81 die portrait op 15 graden geplaatst gaan worden. levering binnen een week.databeestje schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:52:
[...]
Ik was de mounts van aluminiumshop ook tegen gekomen. Ik heb een dakkapel waar ik wel op zou willen plaatsen maar deze is 165 bij 210. Met andere woorden ik moet ze bijna plat leggen om te zorgen dat deze er niet teveel bovenuit steken. Dat zou met 160 uit komen op een hoek van maar 5 graden of iets dergelijks.
Beugels zien er goed uit.Ze lassen ze volgens opgegeven specificatie, goede service ( alles besteld via westlandsolar).
- databeestje
Von PrutsHausen
Ik zag iets van 150 euro per stuk voor de involars bij westlandsolar, zondermeer goedkoper dan de meeste gerenomeerde merken.SpikeHome schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 21:51:
[...]
Involar mac250a-230-vde
Met yingli 245 p-29b panelen.
Hoezo? Ervaring ermee al?
Graag laten weten hoe het gaat, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze inverters. Nog steeds duurder voor 6 panelen dan een SB1200 maar een stuk flexibeler.
Had je ook de eGate voor de monitoring erbij bestelt?
Ben ook benieuwd.databeestje schreef op woensdag 17 oktober 2012 @ 22:03:
[...]
Ik zag iets van 150 euro per stuk voor de involars bij westlandsolar, zondermeer goedkoper dan de meeste gerenomeerde merken.
Graag laten weten hoe het gaat, ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze inverters. Nog steeds duurder voor 6 panelen dan een SB1200 maar een stuk flexibeler.
Had je ook de eGate voor de monitoring erbij bestelt?
Heb de keuze vooral gemaakt omdat ik last van schaduw heb en toch wel graag rendement wil.
En eigenlijk is het niet zoveel duurder en hoop ik het verschil door de hogere rendement er uit te halen.
De egate niet besteld nog.
Wilde eerst het niet omdat ze gewoon moeten leveren zonder (leuke) speeltjes.
Maar nu het echt dichtbij komt word ik toch wel benieuwd naar de opbrengsten van het systeem.
Dit komt achter op schuur en garage te liggen.
Maar wil van het voorjaar op de woning zonneboilers en wat er over is nog panelen leggen en waarschijnlijk dezelfde inverters gaan gebruiken ondanks uk daar geen last van schaduw heb en pal op zuiden ligt.
Balen alleen dat ik nooit naar mijn energie meter heb gekeken terwijl ik ermee bezig was.
Kwam pas afgelopen zondag er achter dat deze niet geschikt is voor terug levering en zal dus een aantal weken moeten wachten op de nieuwe meter.
Ga wel gewoon met het systeem aan de gang (te nieuwsgierig om het energie bedrijf die kw's maar te gunnen) en sluit alles werkend aan.
Edit het gaat om 10 panelen nu.
Anoniem: 239318
@bikkel ik heb hier NSI panelen liggenme panelen die ik wil plaatsen die zijn 1.65m bij 0.99m kan iemand mij advies geven
deze zijn ze NSI 240/60-p maten Module(mm) 1650*992*50
---------------------
mbt voorschot betalen
er kwam een opmerking voorbij met als voorbeeld een keuken
als men een speciale op maakt gemaakte keuken besteld dan kan ik me een voorschot voorstellen
maar dan nog een max van 10% vooraf. de getekende overeenkomst is voor beide partijen een garantiestelling
mbt zonnepanelen zie ik geen enkele reden om een voorschot te betalen de getekende overeenkomst dient voldoende garantstelling te zijn voor beide partijen.
stel nu dat de koop niet door gaat om wat voor reden dan ook, dan is het bij de leveranciers zoals 365zon,bespaarbazaar.nl, westlandsolar,solarngr etc geen enkel probleem
ze lijden geen verlies omdat ze bijv met 20 panelen blijven zitten, en een omvormer deze worden dan toch wel naar een andere klant gestuurd omdat het standaartwerk ipv maat werk is.
-----------------
verantwoording bij schade aan het dak,
het is aan de consument om vooraf de situatie duidelijk door te geven , foto's van de situatie of de installateur voor aanvang een keer t elaten kijken is dan ook bij twijfel het advies
gaat de leverancier in deze akkoord met de situatie en er komt gevolgschade dan is het verantwoording leverancier tenzij de klant vooraf de situatie niet goed overlegt heeft.
tja dat kan per opdracht idd verschillen.
maar hoe heb jij jouw plaaten vastgezet op je dakkapel. met tegel of boren...Anoniem: 239318 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 06:42:
[...]
@bikkel ik heb hier NSI panelen liggen
deze zijn ze NSI 240/60-p maten Module(mm) 1650*992*50
---------------------
mbt voorschot betalen
er kwam een opmerking voorbij met als voorbeeld een keuken
als men een speciale op maakt gemaakte keuken besteld dan kan ik me een voorschot voorstellen
maar dan nog een max van 10% vooraf. de getekende overeenkomst is voor beide partijen een garantiestelling
mbt zonnepanelen zie ik geen enkele reden om een voorschot te betalen de getekende overeenkomst dient voldoende garantstelling te zijn voor beide partijen.
stel nu dat de koop niet door gaat om wat voor reden dan ook, dan is het bij de leveranciers zoals 365zon,bespaarbazaar.nl, westlandsolar,solarngr etc geen enkel probleem
ze lijden geen verlies omdat ze bijv met 20 panelen blijven zitten, en een omvormer deze worden dan toch wel naar een andere klant gestuurd omdat het standaartwerk ipv maat werk is.
-----------------
verantwoording bij schade aan het dak,
het is aan de consument om vooraf de situatie duidelijk door te geven , foto's van de situatie of de installateur voor aanvang een keer t elaten kijken is dan ook bij twijfel het advies
gaat de leverancier in deze akkoord met de situatie en er komt gevolgschade dan is het verantwoording leverancier tenzij de klant vooraf de situatie niet goed overlegt heeft.
tja dat kan per opdracht idd verschillen.
complimenten voor westlandsolar
ik wil er geen lange discussie van maken of het broodje aap wel/niet terecht isFeit is dat er een elektriciteitsbron op het dak ligt van enkele honderden volts die niet wordt afgeschakelt als de hoofdschakelaar omgaat. Of mis ik iets? Schade aan de rubbermantel van de dc kabel bij brand is toch vrij aannemelijk en water sluit deze heel mooi kort.
maar stel nu eens je woonhuis staat in brand en er liggen panelen op het dak.
zolang de brand in de woonkamer is of in de slaapkamer hoeft men niet op het dak te zijn ook niet met water om te blussen.
kortom er gebeurt helemaal niets met die panelen.
pas als er een uitslaande brand is door het dak heen word er eventueel op het dak water gespoten
de vlammen en rookontwikkeling in dat geval ontnemen het overige licht en daarmee de werking ( lees spanning ) op de panelen
tevens word er geblust vanaf een ladderwagen en hebben de brandblusmanentjes rubberen laarzen aan
het zelfde discussie zou je anders kunnen voeren bij brand in de meterkast , dan is onder de hoofdzekering de stroom ook niet afgesloten dus.....
hoop dat je nu gerustgesteld bent
mbt aansluitingen
zie hieronder
http://www.westlandsolar.nl/faq-page#n10804
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 24-10-2012 20:12 ]
dit had 2 redenen , ten 1e ik wist niet hoelang het zou duren voor de subsidie kwam en 2e ik ben uitgegaan van wat maximaal kon op een 16A groep.
dus opdracht was de deur uit en toen kwam de subsidie op dezelfde dag als de panelen zefl
allebei binnen 10werkdagen dus.
die 2 lege plekken vond ik inmiddels lelijk en dankzij de subsidie kon ik nog 2 panelen bij plaatsen
mbt de 16A groep, deze word nog vervangen door een 20A groep ( wist toendertijd ook neit dat dat kon )
dus vandaar dat er toch binnen 1 week nog 2 panelen bij kwamen
met dank aan westlandsolar voor de snelle / nette levering
als je 4200 wp kwijt kan zeker doen
tvt zit tussen de 6 en 7 jr
----------
mbt de meerprijs van de 300 wp panelen tov de 240 / 260 panelen is die meerprijs het waard?
kijk hier eens voor 265 panelen mono's http://www.westlandsolar....files/DM270-M125-96_0.pdf
een 300wp panelen kost algauw 70 euro ex btw meer voor slechts 35wp meer
[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 30-10-2012 08:03 . Reden: prijs 300wp paneel ]
ze komen door heel nederland en belgie
sinds deze week hebben ze de DMEGC panelen
Anoniem: 320788
Even nagerekend op mijn werk. Zou 12 panelen boven mijn dakkapel kunnen huizen.Anoniem: 239318 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 07:56:
daar heb je helemaal gelijk in, ik had even niet teruggelezen dat je dakraam wegging
als je 4200 wp kwijt kan zeker doen
tvt zit tussen de 6 en 7 jr
----------
mbt de meerprijs van de 300 wp panelen tov de 240 / 260 panelen is die meerprijs het waard?
kijk hier eens voor 265 panelen mono's http://www.westlandsolar....files/DM270-M125-96_0.pdf
een 300wp panelen kost algauw 70 euro ex btw meer voor slechts 35wp meer
2 op mijn dak kapel, schuin steunend tegen het dak op 40graden.
En 3 onder mijn dakkapel
Totaal zou dus 17 panelen van 265watt zijn. Totaal dus 4505 op papier.
Misschien toch nog een alternatief voor de 300watt panelen.
http://www.westlandsolar....-tl-wifi-data-module.html
is wel standaart met wifikit
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 13-11-2012 14:17 ]
als een yingli 230 qua prijs gelijk is aan een canadian solar 240 dan is tie feitelijk duurder
kan je die 2 extra panelen wel kwijt?
kijk hier eens http://www.westlandsolar....ijn-zonnepaneel-6832.html
hier worden ze per pallet tegelijk aangeboden en uit voorraad leverbaar
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 15-11-2012 18:56 ]
westlandsolar heeft bij mij ook alles geplaatst,
offerte traject keurig op tijd
afspraak voor plaatsing binnen 10 dagen na akkoord geplaatst ( had eerder gekunt maar kon zelf niet eerder vrij krijgen )
zelfs nog even netjes geholpen bij aanmelden omnik portal
en 100% na levering betalen
ook een prettig contact met hun
http://www.westlandsolar....dwe/goodwe-gw3000-ss.html
die met 2 mpp trackers ietsje duurder maar nog steeds goedkoper als de gevestigde orde
tevens voice control , nu zie ik mezelf nog niet gaan lopen schreeuwen tegen de omvormer
me vrouw verklaart me voor gek hahah
maar wel net als omnik een portal met gratis logging.
het zou overigens mooi zijn als je dezelfde portal zou kunnen gebruiken maar dat zal er wel niet inzitten
testreport http://www.westlandsolar....oodWe_Inverter_Report.pdf
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 239318 op 05-12-2012 13:52 ]
potjandrie.
Waarom hebben ze daar al een Dezember exemplaar van Photon en ik nog nie?
Hebben ze daar een ander kanaal dan per post? Wellicht uit de elektronische versie gelepeld, die pdf?
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Westlandsolar is de 1e suplier van de goodwe omvormers in nederland vandaar.potjandrie.
Waarom hebben ze daar al een Dezember exemplaar van Photon en ik nog nie?
@koend
de omnik omvormer moet minimaal een vermogen krijgen van 50watt om op te starten.
de panelen verzorgen deze spanning.
ik weet niet of het bij andere omvormers mogelijk is maar de omnik kan derhalve ook opstarten terwijl deze niet aan het lichtnet gekoppeld zit, ( voor firmware flashing bijv )
gewoon even afwachten (hoewel het nu ff lastig is met de sneeuw )
Deze steunen zijn te verkrijgen via westlandsolar.nl danwel aluminumshop.nl
vraag even naar Joost, hij weet dan precies wat je bedoelt
2 van deze bijv ==> http://www.westlandsolar.nl/media/involar_micro_omvormer.pdf
Of de Enecsys Duo micro converters, dan kan je 2 panelen aan 1 omvormer hangen,Anoniem: 239318 schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 11:50:
ik zou voor een microinverter gaan
2 van deze bijv ==> http://www.westlandsolar.nl/media/involar_micro_omvormer.pdf
http://www.enecsys.com/products/datasheets.php
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Dit topic is gesloten.