Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 257 Laatste
Acties:
  • 1.548.937 views

Onderwerpen

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01-2025

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Na aanmelden bij Enexis heb ik ook een tweede Ean nummer gekregen.
Of Enexis mij vervolgens op die site gezet heeft weet ik niet, zou knap onbeleefd zijn als ze dat ongevraagd hebben gedaan.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:48:
[...]

Net even gecheckt. Ik sta daar met 2 EAN nummers. Om met zonnigtype te spreken: ws een LDN (Levering Door NUON) en een ODN (Opname Door NUON) nummer. Maar voor de rest niets....

En van die wettelijk verplichting om eea te melden is mij niets bekend.
Over de verplichting, zit het net te lezen bij Stedin, ben het opnieuw aan het opzoeken. Kan het weer eens niet vinden, geduld.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:54:
Na aanmelden bij Enexis heb ik ook een tweede Ean nummer gekregen.
Of Enexis mij vervolgens op die site gezet heeft weet ik niet, zou knap onbeleefd zijn als ze dat ongevraagd hebben gedaan.
Ik zie onze naam ook nergens. Postcode en huisnummer ingeven en op je scherm verschijnen 2 EAN codes.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:59:
[...]

Ik zie onze naam ook nergens. Postcode en huisnummer ingeven en op je scherm verschijnen 2 EAN codes.
Wat slecht! Je kunt gewoon postcode en huisnummer van je buren of andere bekenden ingeven. Ook bij "afmelden installatie". Daarna is het een kwestie van telefoonnummer en emailadres invullen en de ean-code van de installatie (notabene op te vragen via dezelfde site) die je wilt afmelden. Ik mag hopen dat ze een telefonische check doen voordat een installatie daadwerkelijk wordt afgemeld.. maar eigenlijk is energieleveren.nl natuurlijk een site die zo lek is als een mandje!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 14:00
BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:07:
[...]

Wat slecht! Je kunt gewoon postcode en huisnummer van je buren of andere bekenden ingeven. Ook bij "afmelden installatie". Daarna is het een kwestie van telefoonnummer en emailadres invullen en de ean-code van de installatie (notabene op te vragen via dezelfde site) die je wilt afmelden. Ik mag hopen dat ze een telefonische check doen voordat een installatie daadwerkelijk wordt afgemeld.. maar eigenlijk is energieleveren.nl natuurlijk een site die zo lek is als een mandje!
En dat is dan ook meteen de reden dat ik me helemaal nergens aanmeld.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Net ook even gedaan, bij mij verschijnt er 1 EAN, terwijl ik er toch degelijk wel 2 heb.
Het lijkt er dus op dat Enexis mij niet ongevraagd heeft toegevoegd aldaar.

• BamSlam_
  • Niet online
S.Death schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:08:
En dat is dan ook meteen de reden dat ik me helemaal nergens aanmeld.
Daar sluit ik me bij aan. Ik koester mijn pricacy (en mijn Ferraris)!

• Willie Wortel
  • Niet online
Dit staat bij Stedin:

2. Waarom moet u een productie-installaties laten registreren?
Als er elektriciteit wordt teruggeleverd op het net, moet ons net dit aankunnen. Het is voor ons van groot belang om inzicht te hebben in alle installaties die op het net zijn aangesloten Wij willen dit om twee redenen weten:
" De veiligheid: als wij voor onderhoud een deel van het netwerk moeten afsluiten, moeten wij weten waar elektriciteit wordt opgewekt.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Wat een lariekoek, als het wordt afgesloten werkt de omvormer immers niet meer.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:03

databeestje

Von PrutsHausen

Toch is dat apart, zodra je een zekering om gooit schakelen de omvormers zich uit. Dan stopt de energie levering toch?

• AllesKan
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-05-2023
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:11:
Dit staat bij Stedin:

2. Waarom moet u een productie-installaties laten registreren?
Als er elektriciteit wordt teruggeleverd op het net, moet ons net dit aankunnen. Het is voor ons van groot belang om inzicht te hebben in alle installaties die op het net zijn aangesloten Wij willen dit om twee redenen weten:
" De veiligheid: als wij voor onderhoud een deel van het netwerk moeten afsluiten, moeten wij weten waar elektriciteit wordt opgewekt.
En dat is natuurlijk onzin... Een omvormer stopt zodra de netspanning te laag wordt.

Overigens zie ik hierin geen enkel spoor van een wettelijke aanmeldplicht in terug.

• Willie Wortel
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:12:
Wat een lariekoek, als het wordt afgesloten werkt de omvormer immers niet meer.
Ja, maar ik ben er toen vanuit gegaan dat het moest (toen ik dat gelezen had)

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Joop je bent te goed voor deze wereld :)

• Willie Wortel
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:14:
[...]

En dat is natuurlijk onzin... Een omvormer stopt zodra de netspanning te laag wordt.

Overigens zie ik hierin geen enkel spoor van een wettelijke aanmeldplicht in terug.
Als een netwerkbeheerder schrijft MOET, dan ga ik daar niet tegenin, ben geen advocaat.
Bij een brand is een verzekerings maatschappij ook niet thuis als er wat gebeurd.

• AllesKan
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:14:
Ja, maar ik ben er toen vanuit gegaan dat het moest (toen ik dat gelezen had)
Het feit dat jij er dan vanuit gaat, houdt (godzijdank) geen wettelijke verplichting in voor de rest van NL.

De netbeheerders presenteren het inderdaad wel op een soortgelijke manier. Maar ik zou graag eens een wetsartikel lezen waarin staat dat ze gelijk hebben.

• Willie Wortel
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:17:
[...]

Het feit dat jij er dan vanuit gaat, houdt (godzijdank) geen wettelijke verplichting in voor de rest van NL.

De netbeheerders presenteren het inderdaad wel op een soortgelijke manier. Maar ik zou graag eens een wetsartikel lezen waarin staat dat ze gelijk hebben.
Maar bij brand heb ik een probleem, Stedin zal het gelijk afschuiven op mij.

• AllesKan
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:19:
Ja. Want als je een brand hebt gehad, bel je natuurlijk je netbeheerder. Toch?

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:19:
[...]

Gelukkig is de afhandeling van schade door brand een zaak tussen jou en je verzekeraar. Stedin staat hier buiten.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Bij Enexis heb ik mij oktober 2011 aangemeld na aandrang van Greenchoice.
Toendertijd hebben ze mij niet verteld om me daar te registreren.
Het kan ook best zijn natuurlijk dat die site in 2011 nog niet bestond.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-01 23:05

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb gewoon de buurman aangemeld, dan weten ze dat er pv in de buurt zit :+

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Willie Wortel
  • Niet online
AllesKan schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:20:
[...]

Ja. Want als je een brand hebt gehad, bel je natuurlijk je netbeheerder. Toch?
Nee maar wel mijn verzekering en je weet het ....verzekerings maatschappijen.
Trouwens ik dacht dat het onder de noemer fraude viel, terugdraaien van de meter. Wie zegt dat ik dat door middel van terugleveren heb gedaan.?.

• BamSlam_
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:20:
Bij Enexis heb ik mij oktober 2011 aangemeld na aandrang van Greenchoice.
Toendertijd hebben ze mij niet verteld om me daar te registreren.
Het kan ook best zijn natuurlijk dat die site in 2011 nog niet bestond.
De domeinnaam energieleveren.nl is op 2011-01-28 geregistreerd, volgens de whois van SIDN. Wat natuurlijk niet betekent dat de site ook meteen de lucht in is gegaan.

• AllesKan
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:22:
Nee, ik weet het niet. Vertel eens...
Trouwens ik dacht dat het onder de noemer fraude viel, terugdraaien van de meter. Wie zegt dat ik dat door middel van terugleveren heb gedaan.?.
Huh? Waarom zou dat onder meterfraude vallen? Je doet het toch niet 'handmatig', verbreekt geen zegels en 'beschadigd' het telwerk niet? Het betreft gewoon een wettelijk toegestane registratie van de teruglevering van een X-aantal kWh.

Je verzint nu stompzinnige argumenten.

[ Voor 4% gewijzigd door AllesKan op 11-08-2012 22:29 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:06
[...]

Meterfraude?

Ja, de cavia-politie is stilletjes al omgeschoold naar een nationale meterwacht. Die komen je straks van je bed lichten vanwege je misdadige panelen.

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-01 14:00
[...]

Je verzegelde meter zegt dat.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-01 23:05
Een terugdraaiende 8)7 meter mag, en aanmelden is niet verplicht. Dit is al ruimschoots besproken in dit forum...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• MeTooPV
  • Laatst online: 01:36
Wel grappig dat ik me daar bewust niet aanmeld, maar geen enkel probleem heb met de registratie bij pvoutput.org.
Toch eens met een psych over praten.

• Luit
  • Niet online
MeTooPV schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 23:20:
Wel grappig dat ik me daar bewust niet aanmeld, maar geen enkel probleem heb met de registratie bij pvoutput.org.
Toch eens met een psych over praten.
Een bekend fenomeen. Toch ook verklaarbaar misschien:
Registratie + logging bij PVOutput levert ons direct voordeel op in de vorm van statistieken en de mogelijkheid tot vergelijken met anderen (sport!).
Registratie bij je netbeheerder levert voor mensen die al een geschikte meter hebben geen voordeel op.

• Dre
  • Niet online

Dre

Wordt nog leuk met de energieleverancier/ netbeheerder als ik van 1600 kWh verbruik naar 1600 kWh opwek ga (netto) :)

• swat!
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:52

swat!

computeraar

Ik zit net nog een stukje te lezen over poly- vs monokristalijne panelen:
Het verschil tussen poly en mono zit hem in het bewerkingsproces van het siliciumzand. Bij poly wafers laat men het vloeibare silicium gewoon stollen en liggen de kristallen door elkaar en bij mono wafers worden de kristallen gepolariseerd zodat de kristallen in dezelfde richting liggen. Hierdoor zal een mono crystalline wafer een hogere opbrengst hebben bij direct zonlicht. Echter bij landen waar niet altijd de zon vol schijnt zal een polycrystalline cel beter presteren. Dit is in Nederland het geval.
Ik was altijd in de veronderstelling dat mono beter presteerde, maar hier wordt het tegendeel beweerd.
Aangezien ik nu aan een aantal poly paneeltjes kan komen wil ik wel eens weten wat hier nu van waar is of niet, wie durft :)

12*440 oost/west 9*375 oost 9*375 zuid 6*375 west 6*425 zuid

• Rol-Co

Rol-Co

Mono heeft een iets hoger cel rendement maar door afgeschuinde hoeken van de cellen t.o.v poly komt het weer nagenoeg op het zelfde uit.
Zo is het mij uitgelegt, de info uit jou citaat had ik nog niet gehoord.

Het grootste verschil in opbrengst is gewoon het weer, en dat kan met een paar km al heel veel verschil zijn.
Dus ik zeg doen die poly's :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-01 13:25
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:17:
Discussie Wel/Niet aanmelden bij energieleveren.nl.

Je bent wettelijk verplicht je installatie aan te melden bij je netwerkbeheerder.
Dat heb ik ook gedaan bij Stedin, mijn beheerder.
Nu heb ik net gekeken bij energieleveren en wat blijkt, ik sta daar geregistreerd met naam en toenaam zeg maar.
sorrie.
niks wettelijke plicht.
vertel mij maar eens waar dat in de wet staat?

net beheerders doen net als of ze de wet zijn maar dat zijn ze niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-01 13:25
drielp schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:54:
Een terugdraaiende 8)7 meter mag, en aanmelden is niet verplicht. Dit is al ruimschoots besproken in dit forum...
ik wou wel eens dat meer mensen dat door hadden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

swat! schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 00:17:
Ik zit net nog een stukje te lezen over poly- vs monokristalijne panelen:

[...]

Ik was altijd in de veronderstelling dat mono beter presteerde, maar hier wordt het tegendeel beweerd.
Aangezien ik nu aan een aantal poly paneeltjes kan komen wil ik wel eens weten wat hier nu van waar is of niet, wie durft :)
Ik heb zowel poly als mono panelen liggen op hetzelfde dakvlak en ik zie helemaal niet dat poly het beter doet dan mono bij bewolkt weer. Integendeel, mono's doen het altijd ietsjes beter (bewolkt of niet bewokt) en hebben ook de hoogste efficiëntie.
Tegenwoordig zijn die afgeronde hoekjes ook steeds kleiner waardoor meer oppervlakte benut wordt.
Ze zijn ook duurder in produktie en op de wereldmarkt. Misschien dat daarom in Nederland steeds meer poly wordt aangeboden. Ze zijn gewoon goedkoper in te kopen dan mono.

Bij kleine installaties kun je met mono panelen die over algemeen een hogere spanning hebben dan poly vaak ook de omvormer effiënter laten werken. De meeste omvormers werken namelijk het efficiëntst bij hoge spanning.

Iets anders.
Vorige week panelen gelevert bij 1 van de ontwikkelaars van de Philips evo 500 (nu Stecagrid 500)
Uiteraard meteen van alles gevraagd over de Steca 500.
Waarom die metalen plaatjes boven en onderin erbij gekomen zijn waardoor minder goed koelt dan vroeger de open roosters is vanwege de brandveiligheid. Er waren vroeger door produktiefouten hele brandgaten ontstaan aan de bovenkant. Door de metalen plaatjes zijn de omvormers veel veiliger geworden. (met straling had het niks te maken)

Ze hadden trouwens ook al een variant die met een usb aansluiting uit te lezen was maar die is nooit op de markt gekomen. Steca deed er verder niks meer mee. Aangezien de broncode niet vrijgegeven mag worden zonder toestemming van Steca kan alleen deze persoon het voor zichzelf toepassen.

De componenten die in de Steca's gebruikt worden blijken bestand te zijn tot 400V, alleen kan de Steca daar niet mee werken en zal dan raar gaan doen, dus niet proberen.

De 4 mono panelen setup kan prima op de Steca 500 zonder dat daardoor de Steca kapot zou kunnen gaan. De Steca 500 is namelijk prima begrenst en werkt goed en efficiënt met de hoge spanning. De stroom wordt automatisch terug geregeld bij die 500W begrenzing. Die hele discussie vorig jaar dat Steca 500 kapot zou gaan, wegsmelten enz. blijken gewoon onzin te zijn. Praktijk wijst het nu ook uit want de opbrengsten bij mijn klanten met 4 x 185Wp op Steca 500 blijken prima te zijn. (vele breiden nu ook uit met de nieuwe LES subsidie)

Over de vraag waarom ze geen steca ontwikkelde die tot 8A kan gaan blijkt dat het ontwerp niet in staat was om opgerekt te worden naar 8A.

[ Voor 4% gewijzigd door SolarKing op 12-08-2012 05:06 ]

www.sunsolar.nl

Verwijderd

De discussie vorig jaar was geen technische maar een discussie over garantie. Het blijft nog steeds zo dat je de garantie verliest als je dingen doet doet die buiten de specificaties vallen. Dat is niet erg voor mensen die garantie tot aan de deur niet erg vinden. Wel voor onwetende klanten die vertrouwen op een leverancier maar met lege handen kunnen komen te staan als de omvormer omgeruild moet worden.
Daar kunnen duizend ontwikkelaars van de Steca/Evo niets aan veranderen als dat beleid van het producerende bedrijf is.
De ander discussie was of je een buiten de specificatie vallende configuratie als standaard aan kunt bieden. Hiermee wek je namelijk de indruk dat dit ook door de fabrikant wordt ondersteund wat dus niet zo is.
Heb je aan die klant van je gevraagd of hij dit hier op het forum zelf wil vertellen? Komt nu weer over als wij van wc-eend.

• BamSlam_
  • Niet online
Nog eens even nagedacht over de garantieproblematiek op lange termijn in combinatie met mogelijke faillisementen van fabrikanten: is het een idee om, gezien de superlage prijzen van LDK-panelen op het moment, gewoon een paar extra panelen mee te bestellen als reserve voor het geval er eens een de geest geeft? Wat denken jullie?

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou het niet doen, je kan beter incalculeren dat je met een jaar of tien maximaal de set vervangt voor een set met een hoger rendement.
Tvt kan heel kort zijn met de ldk's

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Met een jaar of 10 gaat het huidige van het dak af en nieuwe erop. Dan doe ik de oude panelen wel op de schuur oid. Ik kan er vast wel ergens anders stroom mee opwekken. Maar dan waar ik er goed bij kan :-)

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SolarKing schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 04:48:
[...]

Vorige week panelen gelevert bij 1 van de ontwikkelaars van de Philips evo 500 (nu Stecagrid 500)
Uiteraard meteen van alles gevraagd over de Steca 500.
Waarom die metalen plaatjes boven en onderin erbij gekomen zijn waardoor minder goed koelt dan vroeger de open roosters is vanwege de brandveiligheid. Er waren vroeger door produktiefouten hele brandgaten ontstaan aan de bovenkant. Door de metalen plaatjes zijn de omvormers veel veiliger geworden. (met straling had het niks te maken)

Ze hadden trouwens ook al een variant die met een usb aansluiting uit te lezen was maar die is nooit op de markt gekomen. Steca deed er verder niks meer mee. Aangezien de broncode niet vrijgegeven mag worden zonder toestemming van Steca kan alleen deze persoon het voor zichzelf toepassen.
Zo jammer is dat, ik had graag iedere Steca apart uit willen lezen per usb.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Ik heb net op verzoek van @migjes even een test gedaan met de SB 2000HF en Global OptiTrac uit en aan te zetten. De videotjes opgenomen met de telefoon met wat gesproken nederlands eronder moeten nog aan elkaar geplakt worden. Deze volgen iets later, het was iets chaotisch omdat ergens halverwege het dekentje er vandoor ging en ik deze van de dakkapel moest vissen met een hark.

Het maakt echt flink verschil. Ik heb een string van 11 panelen van 200Wp.
- Ik heb er vervolgens 2 panelen grotendeels bedekt met een poezendekentje vanuit het dakraam.
- Met Global OptiTrac aan, zakt deze van 1500 Watt naar 800 Watt, niet gewacht op de calibratie cyclus van elke 6 minuten. Had ik eigenlijk even moeten doen. Geen zin dat nog een keer te doen.
- Dekentje eraf gewaaid, opnieuw begonnen op 1500 Watt.
- Global Optitrac uitgezet in Sunny Explorer.
- Dekentje er weer op gelegd maar nu vastgezet met klemmen :)
- Dan zak het vermogen terug van 1500 naar 800.
- Global Optiptrac aangezet in Sunny Explorer, dan voert deze meteen de calibratie uit.
- Het vermogen gaat van 800 naar 1200, dat is zomaar 400 Watt die erbij komt.
- Dekentje eraf gehaald en de omvormer klimt in 2 minuten tijd weer naar 1500 Watt.

Het scheelt dus echt een slok op een borrel, en ik denk dat het verschil nog groter is met half beschaduwde panelen. Deze hebben dan genoeg spanning waardoor de diodes niet in geleiding zullen gaan. (De bypass zogezegd).

400 Watt is toch iets wat je echt wel op jaar basis terug gaat zien in je opbrengst. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Maar aan of uit zonder schaduw is exact het zelfde? of had je de callibratie moeten doen?
je zou verwachten dat het zonder schaduw ook iets hoger uit zal vallen met optitrac aan.

Verwijderd

als je je mpp bereik breed genoeg hebt, is dat ook optitrac
voorwaarde is ook dat de ligging en de diodes goed geplaatst zijn voor je eigen situatie.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:14:
Maar aan of uit zonder schaduw is exact het zelfde? of had je de callibratie moeten doen?
je zou verwachten dat het zonder schaduw ook iets hoger uit zal vallen met optitrac aan.
Ehm, als ik geduld had gehad (Als ICT'er, yeah right) dan had ik de eerste keer dat het aan stond na een minuut of wat gezien dat deze omhoog zou zijn gegaan van 800 naar 1200.

Zonder schaduw is het gewoon het "Optimale" MPPT punt, net als alle andere omvormers (Fraunhofer algoritme). Wat OptiTrac doet is een calibratie cyclus waarbij deze een x aantal verschillende MPPT punten probeert (Hoger/Lager). Deze komt er dan vanzelf achter dat een ander MPPT punt beter is.

Daarom zouden alle willekeurige andere omvormers het ook prima moeten kunnen. Maar doen ze dit niet. Er zal vast wel een patent op zitten wat voorkomt dat andere fabrikanten het implementeren. Of wellicht zien andere fabrikanten de noodzaak er niet zo van in en willen ze gewoon omvormers schuiven.

Hier is een geweldig duidelijke PDF uit finland waarbij ze grondig onderzoek hebben gedaan naar het zoeken naar de ideale MPP. http://lib.tkk.fi/Dipl/2010/urn100399.pdf

In hoofdstuk 3.9 staat:

----
3.9 Multiple maxima search

It has not been considered in this thesis, but when the PV array is shaded the P-V curve presents multiple maxima and most MPPT algorithms including P&O, InCond and fuzzy logic control, cannot determine the global maximum. Usually a local MPP is found, depending on the starting point of the algorithm [14]. In recent years, some algorithms have been proposed to overcome this limitation. The most relevant are reviewed in the introduction of [14], which claims that the most effective is the DIRECT search technique that is based on the dividing rectangles algorithm. If this method is continuously used to track the MPP, the maximum reported efficiency is 97% [14]. However, it can be used periodically to determine where the global maximum is and then change to a traditional algorithm whose efficiency can be over 99% [6].This could be effective as the shades move slowly during the day. In this way, the losses that occur due to convergence to a local instead of the global MPP, which is a handicap of most traditional algorithms, could be avoided.
----

Dit is dus wat SMA doet op de TL-20/TL-21 series en HF series.

Edit: Video gaat online http://youtu.be/NJ1MMt12N1o

[ Voor 1% gewijzigd door databeestje op 12-08-2012 18:41 . Reden: Youtube Link, TL series ]

Verwijderd

Daarom zouden alle willekeurige andere omvormers het ook prima moeten kunnen. Maar doen ze dit niet. Er zal vast wel een patent op zitten wat voorkomt dat andere fabrikanten het implementeren. Of wellicht zien andere fabrikanten de noodzaak er niet zo van in en willen ze gewoon omvormers schuiven.
Sommige doen dit ook. Ondermeer de nieuwe ES reeks van Mastervolt.
Zie p2 van de ES folder: Een gelijkaardig grafiekje zoals je die terugvindt bij SMA "Optitrac".
http://images.mastervolt.nl/files/ES2foldNL.pdf

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Kijk, dat is dus precies wat ik bedoel. Maar dan weer jammer dat het alleen in de 3.6 en hoger zit.

Zo kunnen we meer omvormers van fabrikanten hebben. Misschien is het gewoon omdat maar een klein percentage van de afnemers een schaduw probleem heeft.

Ik zou niet weten waarom het niet in kleine omvormers zou kunnen. Een soladin 600 met 3 panelen kan met dan 1 paneel in de schaduw het MPP punt van 2 panelen pakken. Het past gewoon binnen het bereik.

Dat bedoel ik dus met "Het zou standaard in ieder omvormer moeten kunnen/zitten".

• Luit
  • Niet online
databeestje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:00:
Kijk, dat is dus precies wat ik bedoel. Maar dan weer jammer dat het alleen in de 3.6 en hoger zit.

Zo kunnen we meer omvormers van fabrikanten hebben. Misschien is het gewoon omdat maar een klein percentage van de afnemers een schaduw probleem heeft.

Ik zou niet weten waarom het niet in kleine omvormers zou kunnen. Een soladin 600 met 3 panelen kan met dan 1 paneel in de schaduw het MPP punt van 2 panelen pakken. Het past gewoon binnen het bereik.

Dat bedoel ik dus met "Het zou standaard in ieder omvormer moeten kunnen/zitten".
Voor niets gaat de zon op ;)
Ik kan me voorstellen dat bij het toevoegen van schaduwmanagement technieken aan een omvormer hier rekening mee moet worden gehouden in het hele ontwerp. Dit is kostbaar.

Naarmate de installatie/omvormer (en string) groter wordt is het netto verlies door schaduw op een van je panelen ook groter en valt er dus ook meer te winnen met shaduwmanagement.

Een van de redenen om kleine omvormers te gebruiken is juist om shaduwproblemen te vermijden. De vraag is waarom je deze kleine omvormers (die relatief gezien toch al aan de prijs zijn) dan duurder zou willen maken.

• Willie Wortel
  • Niet online
Luit schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:20:
[...]

Voor niets gaat de zon op ;)
Ik kan me voorstellen dat bij het toevoegen van schaduwmanagement technieken aan een omvormer hier rekening mee moet worden gehouden in het hele ontwerp. Dit is kostbaar.

Naarmate de installatie/omvormer (en string) groter wordt is het netto verlies door schaduw op een van je panelen ook groter en valt er dus ook meer te winnen met shaduwmanagement.

Een van de redenen om kleine omvormers te gebruiken is juist om shaduwproblemen te vermijden. De vraag is waarom je deze kleine omvormers (die relatief gezien toch al aan de prijs zijn) dan duurder zou willen maken.
Ik zit deze postings met veel interesse te lezen. Is het nu wijs dat ik vanavond laat de inverter eens voor een dag overschakel naar shaduw management en het verschil morgen avond hier bekend maak. Ik vraag me nu af of er uberhaubt positief/negatief verschil in zit.

• Luit
  • Niet online
JoopC schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Ik zit deze postings met veel interesse te lezen. Is het nu wijs dat ik vanavond laat de inverter eens voor een dag overschakel naar shaduw management en het verschil morgen avond hier bekend maak. Ik vraag me nu af of er uberhaubt positief/negatief verschil in zit.
Of dat zin heeft hangt er natuurlijk helemaal van af of je last hebt van schaduw op een (of meerdere) van je panelen gedurende momenten op de dag. ;) Indien dit niet het geval is gedurende het grootste gedeelte dan zou ik alles lekker laten zoals het is.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 06:04:
De discussie vorig jaar was geen technische maar een discussie over garantie. Het blijft nog steeds zo dat je de garantie verliest als je dingen doet doet die buiten de specificaties vallen. Dat is niet erg voor mensen die garantie tot aan de deur niet erg vinden. Wel voor onwetende klanten die vertrouwen op een leverancier maar met lege handen kunnen komen te staan als de omvormer omgeruild moet worden.
Daar kunnen duizend ontwikkelaars van de Steca/Evo niets aan veranderen als dat beleid van het producerende bedrijf is.
De ander discussie was of je een buiten de specificatie vallende configuratie als standaard aan kunt bieden. Hiermee wek je namelijk de indruk dat dit ook door de fabrikant wordt ondersteund wat dus niet zo is.
Heb je aan die klant van je gevraagd of hij dit hier op het forum zelf wil vertellen? Komt nu weer over als wij van wc-eend.
De 4 panelen setup heeft gewoon recht op garantie en valt binnen de specificaties daarvoor. Meer Wp aansluiten dan de aanbevolen hoeveelheid vervalt namelijk niet de fabrieksgarantie door.
Steca fabrikant geeft gewoon garantie. Je moet geen dingen suggereren die niet kloppen. Geen enkele Steca klant is bij ons met lege handen komen te staan.

Bij Soladins zie je tegenwoordig ook dat er steeds vaker meer Wp wordt aangesloten dan aanbevolen.

(wel vreemd dat je van de discussie vorig jaar afweet terwijl Chocotoff pas 24 april 2012 aangemaakt is. Wie zit hier achter?))

[ Voor 3% gewijzigd door SolarKing op 12-08-2012 14:18 ]

www.sunsolar.nl

Verwijderd

Heeft iemand hier ervaring met de panelen van fabrikant HJ Solar 250 WP ?

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-02 18:58
SolarKing schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:10:
[...]

De 4 panelen setup heeft gewoon recht op garantie en valt binnen de specificaties daarvoor. Meer Wp aansluiten dan de aanbevolen hoeveelheid vervalt namelijk niet de fabrieksgarantie door.
Steca fabrikant geeft gewoon garantie. Je moet geen dingen suggereren die niet kloppen. Geen enkele Steca klant is bij ons met lege handen komen te staan.

Bij Soladins zie je tegenwoordig ook dat er steeds vaker meer Wp wordt aangesloten dan aanbevolen.

(wel vreemd dat je van de discussie vorig jaar afweet terwijl Chocotoff pas 24 april 2012 aangemaakt is. Wie zit hier achter?))
Er zijn er wel meer die echt een heel topic teruglezen ;)

Maar leuk om te lezen, dat er dus 4x 185Wp op zo'n Steca past.

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02-2025

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Passen sowieso. Dat is geen probleem. Grote vraag blijft nog steeds; wat doet Steca als ze een doorgefikte Steca teruggestuurd krijgen waarop die config aangesloten is geweest. Dat antwoord is nog steeds niet eenduidig beantwoord volgens mij.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Willie Wortel
  • Niet online
Luit schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:01:
[...]

Of dat zin heeft hangt er natuurlijk helemaal van af of je last hebt van schaduw op een (of meerdere) van je panelen gedurende momenten op de dag. ;) Indien dit niet het geval is gedurende het grootste gedeelte dan zou ik alles lekker laten zoals het is.
Luit, nou zit ik even hardop te denken, maar bewolking is toch ook schaduw, wel over de hele maar toch...
Is daar wel eens over nagedacht?
Ik heb 'smorgens vroeg en na 5 uur 'savonds last van een schoorsteen op 2 halve panelen. En dat wordt in de winter steeds meer.

Verwijderd

SolarKing schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:10:
[...]

Meer Wp aansluiten dan de aanbevolen hoeveelheid vervalt namelijk niet de fabrieksgarantie door.
Steca fabrikant geeft gewoon garantie.
We wachten rustig het bewijs van de fabrikant af dat configuraties met meer dan 635Wp aangesloten op een Steca 500 de garantie niet doet vervallen. Tot nu toe op het forum alleen nog maar dat bewijs van de fabrikant gezien dat die wel vervalt.

• SolarKing

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

SunshineCompany schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:27:
Passen sowieso. Dat is geen probleem. Grote vraag blijft nog steeds; wat doet Steca als ze een doorgefikte Steca teruggestuurd krijgen waarop die config aangesloten is geweest. Dat antwoord is nog steeds niet eenduidig beantwoord volgens mij.
Wel triest dat een concurrent met een nieuwe naam chocotoff zo weer verkeerde info probeert te verspreiden.
Als je zijn 41 post tot nu toe doorneemt weet ik al meteen om wie het gaat en jij ook. Een goede bekende van je.
Steca geeft garantie bij die 4 x 185Wp set. Zeker weten. Steca 500 fikt niet door vanwege zo'n setup.

www.sunsolar.nl

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 20:49
Offerte aangevraagt bij MDZ voor 32 200wp keuze van de dag panelen met 2 omnisol 3.0k tl omvormers waarbij alles wordt geplaatst (op schuin pannendak)en aangesloten tot omvormer. Meterkast pas ik zelf aan.
Ze reken hier voor omgerekend 2,17E/wp. Dit vind ik nog al wat voor chinese panelen met een totaal van 6400wp
Rustig maar verder kijken, dit kan goedkoper

[ Voor 10% gewijzigd door stephan11 op 12-08-2012 15:31 ]

• Luit
  • Niet online
stephan11 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:28:
Offerte aangevraagt bij MDZ voor 32 200wp keuze van de dag panelen met 2 omnisol 3.0k tl omvormers waarbij alles wordt geplaatst (op schuin pannendak)en aangesloten tot omvormer. Meterkast pas ik zelf aan.
Ze reken hier voor omgerekend 2,17E/wp. Dit vind ik nog al wat voor chinese panelen met een totaal van 6400wp
Rustig maar verder kijken, dit kan goedkoper
Waar komt de omvormer te hangen? Op het moment dat je in staat bent de bekabeling tot aan het dak zelf aan te leggen scheelt dat op de dag van installatie een boel tijd. Dit zou je inderdaad goed terug moeten zien in de offerte en met een installatie van deze omvang moet 1,80euro/wp all-in (excl subsidie) zeker mogelijk zijn. Probeer persoonlijk contact te leggen en indien mogelijk een lokale installateur te benaderen zodat deze langs kan komen om te kijken. Op www.comparemysolar.nl kun je installateurs bij jou in de buurt opzoeken.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 06:21
Ik heb de afgelopen dagen dat de Soladins opeens rood gaan knipperen. Volgens het boekje zou er dan te weinig licht op de panelen vallen, maar het gebeurt juist als er vol de zon op staat.

Na enige tijd (minuutje of 2) schakelt hij dan weer uit (klic van een relais) om daarna weer vrolijk groen te gaan knipperen.

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Er zitten 2x 240 Wp CS6P 240 panelen per soladin aangeloten.
De soladins worden behoorlijk warm (bovenkant, ca. 45 graden ofzo)

• Dre
  • Niet online

Dre

Het lijkt me dat alle omvormers een vermogens- en stroombegrenzing hebben en daarnaast ook een interne temperatuur beveiliging. Ik moet de eerste omvormer nog tegenkomen die dat niet heeft.

Iemand een idee wat het witte uurloon is van een PV installateur? Kan nu 5,4 kWp voor *kuch* €0,87/ Wp incl. btw kopen (panelen+omvormer+clickfit+verzenden). Gaat alleen om het plaatsen van panelen+clickfit en naar binnenvoeren van DC kabeltjes.

Iemand nog wat dak/ land over waar ik panelen kan plaatsen ? >:)

[Edit]
blissard schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:40:
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Er zitten 2x 240 Wp CS6P 240 panelen per soladin aangeloten.
Paneeltje erbij leggen om spanning te verhogen? Als de panelen een MPP spanning hebben van 30 Volt (STC condities) kan de spanning bij het warme weer wel te laag worden. Soladins werken beter bij >80 Volt.

[ Voor 40% gewijzigd door Dre op 12-08-2012 15:56 ]

• stephan11
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-01 20:49
Luit schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:40:
[...]

Waar komt de omvormer te hangen? Op het moment dat je in staat bent de bekabeling tot aan het dak zelf aan te leggen scheelt dat op de dag van installatie een boel tijd. Dit zou je inderdaad goed terug moeten zien in de offerte en met een installatie van deze omvang moet 1,80euro/wp all-in (excl subsidie) zeker mogelijk zijn. Probeer persoonlijk contact te leggen en indien mogelijk een lokale installateur te benaderen zodat deze langs kan komen om te kijken. Op www.comparemysolar.nl kun je installateurs bij jou in de buurt opzoeken.
Dit had ik in de aanvraag verwerkt, Omvormers komen vlak bij de panelen te hangen een doorvoer is ivm oude droger afvoer al aanwezig,legplan gemaakt, enz 2 serie lussen van 16 panelen. Maar er lopen nog een paar aanvragen, MDZ-zonnepanelen.** wordt het dus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door stephan11 op 12-08-2012 16:03 ]

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
Als zoals gezegd wordtdegarantie nietvervalt, dan vervalt de garantie gewoon niet.
Ook de omvormer is beveiligd dmv een begrenzing, en die moet het ook gewoon doen, dus dan kan de steca niet kapot gaan door te hoge belasting.
Hoe die beveiliging er uitziet, en tot welke belasting de begrenzer zijn werk doet zou ergens bekend moetenzijn, als dat uitsluiting of vervallen van de garantie tot gevolg zou kunnen hebben.
Misschien bedoelt steca met aanbevolen, ook echt aanbevolen?

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Luit schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:40:
[...]

Wat een schijtsite, die buurt is waarschijnlijk erg beperkt. Ik krijg een installateur uit Amersfoort geadviseerd. Dat is slechts 90Km uit de buurt.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dre schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:43:
Iemand een idee wat het witte uurloon is van een PV installateur? Kan nu 5,4 kWp voor *kuch* €0,87/ Wp incl. btw kopen (panelen+omvormer+clickfit+verzenden). Gaat alleen om het plaatsen van panelen+clickfit en naar binnenvoeren van DC kabeltjes.
Ik vond de 96 cent van een paar dagen terug al aardig bijzonder... nu 87 cent? Kan toch bijna niet... 87 - 20 - 10 = 57 incl. btw voor de panelen? En dan nog niet eens de verzendkosten meegerekend. Marge moet toch bijna 0 zijn?

• Luit
  • Niet online
De Nederlandse handleiding spreekt van een "maximaal aanbevolen PV power" en met een disclaimer: "Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerte overload protectie."

De garantie vervalt op het moment dat je de maximaal gestelde spanning overschrijdt (hier zijn omvormers immers moeilijk tegen te beschermen, dit in tegenstelling tot het beperken van het vermogen):
The commercial guarantee does not apply if the fault results from: [...] (3) improper assembly or installation, incorrect or negligent handling, accidents, transport, overvoltage, storage ordamage caused by the customer or a third-party;
Hiermee lijkt de vraag wel beantwoord: op het moment dat je gekozen string panelen het maximaal aangegeven voltage niet overschrijdt (dus ook niet op een dag dat het een keertje 10 graden vriest) kun je er zoveel op aansluiten als je wenst. Het ingangsvermogen wordt immers automatisch beperkt.

[edit] typefoutje vermogen --> spanning, thx anton

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

JoopC schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 14:44:
[...]

Luit, nou zit ik even hardop te denken, maar bewolking is toch ook schaduw, wel over de hele maar toch...
Is daar wel eens over nagedacht?
Ik heb 'smorgens vroeg en na 5 uur 'savonds last van een schoorsteen op 2 halve panelen. En dat wordt in de winter steeds meer.
Volle bewolking daar valt niet zoveel aan te doen, dan doen eigenlijk alle omvormers het wel redelijk goed.
Ze pakken grofweg het 85-90% van het spanning niveau als startpunt MPP. Vandaar dat ook alle panelen hetzelfde moeten zijn. Daarna gebruiken ze de "Klim" methode om tot het best MPP te komen.

Als er echter een deel van een paneel beschaduwd wordt dan is schaduw management wel iets waar je iets mee kan. Ik heb even verder gelezen en de "vierkant" berekening die ze doen is eigenlijk redelijk simpel.

De aanname is dat alle zonnepanelen bestaan uit "Vierkanten" die spanning op wekken, als er dus een vierkant uit valt door schaduw dan is dat een deel van de spanning.

De omvormer weet niet hoeveel panelen er op de string zitten en hoeveel spanning deze elk doen. Dus ze pakken de huidige spanning en delen dat door bijvoorbeeld 5 t/m 30. Dat geeft al honderden verschillende punten waar de MPP zou kunnen zitten.

Dus hij deelt op een gegeven moment de spanning door (bijvoorbeeld) 11 en probeert dan de MPP punten van 5,6,7,8,9 en 10 werkende panelen. Vervolgens zal deze tot de ontdekking komen dat op 9/11 de score het hoogst is. Dat wordt dan het startpunt van de MPP en schakelt weer over op de "Klim" methode.

Eigenlijk een geniaal idee, soms kan het zo simpel zijn. Dit is toch echt iets wat in de huidige logica van de MPP trackers ingebouwd kan worden. Je moet de omvormer alleen vertellen niet op Y maar op spanning X te werken. En dat is niet veel anders dan ze nu al doen. Daarom heeft de 2000HF hier achteraf dus ook een firmware update voor gekregen. Het ondersteboven halen van het ontwerp is misschien wat overkill.

Misschien dat de beperking zich beperkt tot HF en TL omvormers. Deze schakelen natuurlijk veel sneller, dan kan je veel sturen met de Duty Cycle wat bij een LF toch wel lastiger is.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-02 14:12

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Luit schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 16:54:
[...]
De Nederlandse handleiding spreekt van een "maximaal aanbevolen PV power" en met een disclaimer: "Groter beschikbaar ingangsvermogen en/of hogere beschikbare stroom worden niet benut door de geintegreerte overload protectie."

De garantie vervalt op het moment dat je het maximaal gestelde vermogen spanning overschrijdt (hier zijn omvormers immers moeilijk tegen te beschermen, dit in tegenstelling tot het beperken van het vermogen):
[...]
Hiermee lijkt de vraag wel beantwoord: op het moment dat je gekozen string panelen het maximaal aangegeven voltage niet overschrijdt (dus ook niet op een dag dat het een keertje 10 graden vriest) kun je er zoveel op aansluiten als je wenst. Het ingangsvermogen wordt immers beperkt.
Lijkt mij een duidelijk en onderbouwd verhaal die naar mijn mening gewoon klopt (op het door mijn gecorrigeerde foutje na). Zullen we hiermee de Steca discussie maar sluiten?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

Bartjuh schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 16:49:
[...]

Ik vond de 96 cent van een paar dagen terug al aardig bijzonder... nu 87 cent? Kan toch bijna niet... 87 - 20 - 10 = 57 incl. btw voor de panelen? En dan nog niet eens de verzendkosten meegerekend. Marge moet toch bijna 0 zijn?
Kan iemandme vertellen waar ik voor deze prijzen panelen kan vinden? Ik kom niet lager dan 1,40 wp exclusief montage.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 17:12:
[...]

Kan iemandme vertellen waar ik voor deze prijzen panelen kan vinden? Ik kom niet lager dan 1,40 wp exclusief montage.
Mag hier geen reclame maken, maar zoek eens rond op LDK panelen. Prijzen staan gewoon op websites vermeld en zijn voor handelaren nog lager.

* Dre denkt eraan setjes te verkopen met (€1,40-€0,87=)€0,53 omzet/ Wp

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 09:24
Je bedoelt winst ipv omzet?

Maar. Goed, ldk is dus ongeveer voor de helft van de prijs, tvt bijna de helft, als die panelen het is een jaartje of 5 blijven doen, heb je ze al terugeverdiend, enal winst gemaakt?

Nu nog omvormers voor dezelfde prijsdaling, en je kunt ze kopen bij de albert heijn...

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:06
databeestje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 11:36:
[...]

Ehm, als ik geduld had gehad (Als ICT'er, yeah right) dan had ik de eerste keer dat het aan stond na een minuut of wat gezien dat deze omhoog zou zijn gegaan van 800 naar 1200.

Zonder schaduw is het gewoon het "Optimale" MPPT punt, net als alle andere omvormers (Fraunhofer algoritme). Wat OptiTrac doet is een calibratie cyclus waarbij deze een x aantal verschillende MPPT punten probeert (Hoger/Lager). Deze komt er dan vanzelf achter dat een ander MPPT punt beter is.

Hier is een geweldig duidelijke PDF uit finland waarbij ze grondig onderzoek hebben gedaan naar het zoeken naar de ideale MPP. http://lib.tkk.fi/Dipl/2010/urn100399.pdf

In hoofdstuk 3.9 staat:

----
3.9 Multiple maxima search

It has not been considered in this thesis, but when the PV array is shaded the P-V curve presents multiple maxima and most MPPT algorithms including P&O, InCond and fuzzy logic control, cannot determine the global maximum. Usually a local MPP is found, depending on the starting point of the algorithm \[14]. In recent years, some algorithms have been proposed to overcome this limitation. The most relevant are reviewed in the introduction of \[14], which claims that the most effective is the DIRECT search technique that is based on the dividing rectangles algorithm. If this method is continuously used to track the MPP, the maximum reported efficiency is 97% \[14]. However, it can be used periodically to determine where the global maximum is and then change to a traditional algorithm whose efficiency can be over 99% \[6].This could be effective as the shades move slowly during the day. In this way, the losses that occur due to convergence to a local instead of the global MPP, which is a handicap of most traditional algorithms, could be avoided.
----

Dit is dus wat SMA doet op de TL-21 series en HF series.

Edit: Video gaat online http://youtu.be/NJ1MMt12N1o
Goede info, heel interessant om te lezen!

Overigens is OptiTrac ook een feature van de TL-20 serie. Het is dus niet specifiek voor de -21 versie; om misverstanden te voorkomen.

• Bartjuh
  • Niet online
engelbertus schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 18:23:

Maar. Goed, ldk is dus ongeveer voor de helft van de prijs, tvt bijna de helft, als die panelen het is een jaartje of 5 blijven doen, heb je ze al terugeverdiend, enal winst gemaakt?

Nu nog omvormers voor dezelfde prijsdaling, en je kunt ze kopen bij de albert heijn...
Ja, gezien de prijs heb je het paneel zelf na 3 jaar al terugverdient :X Hell, ik zou het risico wel nemen... als ik het geld had... ;(

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:20

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

engelbertus schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 18:23:

Gewoon een chineze 250w / 350w omvormer (http://www.ebay.nl/itm/35...ls_SM&hash=item257422bc6c http://www.ebay.nl/itm/25...ters_&hash=item2c60335efd)

op een LDK225 Poly, ben je voor 200 euri's klaar :P

[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2012 19:13 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Is die max 28V DC bij -10C, nee want Voc is al 36,7V dan gaat ook deze plof doen.
http://www.returnonenergy...iles/LDK_220P-250P-20.pdf

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PClop schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:24:
[...]

Is die max 28V DC bij -10C, nee want Voc is al 36,7V dan gaat ook deze plof doen.
http://www.returnonenergy...iles/LDK_220P-250P-20.pdf
Sorry verkeerde, deze is tot 52v
http://www.ebay.nl/itm/35...dgets&hash=item19d40628db

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• AllesKan
Dat soort omvormers geef ik nog geen 3 jaar, dan staan alle elco's bol.

• PClop
  • Niet online
Dan toch maar liever 3 van die op een soladin 600 ( soladin moet kunnen voor 320 Euro )

• Bartjuh
  • Niet online
AllesKan schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:28:
[...]
Ik zou mij er iig niet aan durven wagen, straks staat je huis in de fik. Dat is pas goedkoop = duurkoop.

• PClop
  • Niet online
[...]

Omdat het waarschijnlijk Chinees is? 70/80% van alle zonnepanelen komen daar vandaan,
je kunt dat niet weten.

maar waarschijnlijk heb je gelijk, al was het maar om de garantie

• AllesKan
PClop schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:40:
Omdat het waarschijnlijk Chinees is? 70/80% van alle zonnepanelen komen daar vandaan,
je kunt dat niet weten.

maar waarschijnlijk heb je gelijk, al was het maar om de garantie
Ik heb redelijk wat (30 jaar) ervaring in de elektronica. Als ik de foto's van de binnenkant bekijk van zo'n omvormer krijg ik er gewoon een heel slecht gevoel bij. Dat biedt uiteraard geen zekerheid dat het zo is, maar je kunt er gezien de verkoopprijs ook nog redelijkerwijs op vertrouwen dat de elcos niet echt goede kwaliteit zullen zijn en dus geen al te lange levensduur zullen hebben. (Huidige LCD tv's hebben ook veel te stellen met slechte elco's, ergens tussen de 8000 en 12000 gebruiksuren begint vaak de ellende)

Mijn huis krijg je ze i.i.g. niet in.

(Edit: Ik heb overigens niks tegen Chinese producten en al helemaal niet tegen Chinese PV-panelen. Alleen die lowcost 'SUN' omvormers voorspellen weinig goeds.)

[ Voor 9% gewijzigd door AllesKan op 12-08-2012 20:03 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

AllesKan schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 19:56:
[...]

Ik heb redelijk wat (30 jaar) ervaring in de elektronica. Als ik de foto's van de binnenkant bekijk van zo'n omvormer krijg ik er gewoon een heel slecht gevoel bij. Dat biedt uiteraard geen zekerheid dat het zo is, maar je kunt er gezien de verkoopprijs ook nog redelijkerwijs op vertrouwen dat de elcos niet echt goede kwaliteit zullen zijn en dus geen al te lange levensduur zullen hebben. (Huidige LCD tv's hebben ook veel te stellen met slechte elco's, ergens tussen de 8000 en 12000 gebruiksuren begint vaak de ellende)

Mijn huis krijg je ze i.i.g. niet in.
Goed is duurkoop, ik betaal liever iets meer voor een gerenomeerd A-Merk :*)
Goedkope wegwerp producten zijn daarnaast verre van duurzaam.

Langleve de wegwerp maatschapij :r

• blissard
Dre schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:43:

Paneeltje erbij leggen om spanning te verhogen? Als de panelen een MPP spanning hebben van 30 Volt (STC condities) kan de spanning bij het warme weer wel te laag worden. Soladins werken beter bij >80 Volt.
Tuurlijk, niet aan de verminderde effcientie bij warm weer gedacht. thx.
Geeft 1 paneel erbij geen problemen met die Soladins? Er zit dan 720 Wp op 1 soladin. Stroom en spanning blijven wel binnen de maxima bij 3 240 Wp panelen, maar begrenst hij dan gewoon het vermogen?

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 12-08-2012 20:05 ]

• Rol-Co

Rol-Co

zoek eens op ebay.de naar wechselrichter ......

gaan net 2 sma weg voor respectivelijk 110,- voor een 850 en 200,- voor een 2400, maar ook nieuwe tekoop.
marktplaats ook mogelijk.

beter spul als die chinese verbasterde omvormers.

• blissard
[...]

2 dagen in dit geval:

http://forum.zelfbouwenergie.nl/index.php?topic=399.0

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:27
Zo, de eerste stappen zijn gezet. Gisterenavond het clickfit frame in elkaar gezet. De panelen komen in landscape, 4x4, en omdat we dan niet helmaal goed uitkomen met de horizontale rail (ivm de hoh maat v/d panlatten) hebben we er voor gekozen om eerst horizontale rails te leggen, met daarop dan de verticale rail waar de panelen uiteindelijk opkomen. Omdat foto's meer zeggen dan woorden, hierbij de foto's

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-lGYNM3-Fb5k/UCdvg0kD6nI/AAAAAAAACWU/7XT-UljYBeE/s800/IMG_1195.JPG
Het clickfit materiaal

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-cpTDAuGHIls/UCdvhO3l6rI/AAAAAAAACWY/Clt3fJ46UH0/s800/IMG_1196.JPG
Het onderdeel om de verbinding tussen de verticale en horizontale rail te maken

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-Ty4MPPPWxD4/UCdvjGXbXzI/AAAAAAAACWs/xJZ-Un3z7x8/s800/IMG_1199.JPG
De rioolontluchtingspijpjes zijn vervangen voor deze platte rioolontluchtingspannen, zodat de panelen er mooi overheen kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-SyaYww-lfyI/UCf7GIMmRkI/AAAAAAAACYc/tZmJJOrxCSM/s800/IMG_1203.JPG
Het frame met de eerste 4 panelen (Scheuten Solar Industrial Line P6-60 i40 (240 Wp)
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-hAjh9Vm4Zlc/UCf7KoSqzeI/AAAAAAAACZE/5GL-MO2t070/s800/IMG_1208.JPG
En het eindresultaat. De panelen liggen gelijk met de dakpannen aan de linkerkant, maar schuin van voren zie je de dakpan dus nog wel. (recht van voren niet dus).

Morgen wordt de kabel in de meterkast aangesloten en de solarkabel en dan kan de productie beginnen. Zal morgen nog wel een foto posten van de omvormer (Mastervolt Sunmaster ES3.6 TL). Binnenkort komt er nog een solar-log bij, om e.e.a te monitoren.

Helaas moet ik ook nog wachten op Liander, totdat ze de meter verwisselen. Degene die ik nu heb telt niet terug. Hopelijk duurt het niet te lang. Tot die tijd maar zoveel mogelijk overdag stroom gebruiken.

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Rol-Co

Rol-Co

wat een makkelijk dak om te monteren zeg, daar kan je gewoon lopen voor de pannen.
was het maar altijd zo makkelijk.

• AllesKan
Inderdaad, als dat mijn dak was dan zou ik het zelf ook nog wel durven.

• s441558
Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:04:
wat een makkelijk dak om te monteren zeg, daar kan je gewoon lopen voor de pannen.
was het maar altijd zo makkelijk.
Het was zeker makkelijk, eerst 1 meter plat dak voor je spullen, en dan een dak met een helling van 20 graden ongeveer. Kan je prima op lopen. :). Buurman hielp mee, en had al eerder panelen gelegd, dus het ging lekker snel.

[ Voor 9% gewijzigd door s441558 op 12-08-2012 21:13 ]

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Ziet er goed uit! Bij mij sta je echter op 7-9M hoog op een schuin dak te werken. 100% dat ik dat niet zelf ga doen (los van het electrische gedeelte).

• s441558
jantje.vlaam schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:15:
Ziet er goed uit! Bij mij sta je echter op 7-9M hoog op een schuin dak te werken. 100% dat ik dat niet zelf ga doen (los van het electrische gedeelte).
De electra laat ik ook over aan de experts. Het dak was trouwens zo krom als een hoepel, dus blij dat we in hoogte verstelbare clickfit dakhaken hadden. Verder werkte de tips uit het forum perfect. Houten kegje gebruikt (2 cm op zijn hoogst, 12 cm lang, 2 cm breed). Daarnaast ook siloconenspray gebruikt, wat het inklikken versoepelde. De eerste paar was het even aanklooien, maar als je dakhaak goed recht erin zit, dan werkt het prima.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Woohoo, voor het eerst 10kWh op 1 dag. Zelfs met het deken gepruts van vanochtend. Dat op een 2200Wp installatie op oost.

Dikke mik

[ Voor 17% gewijzigd door databeestje op 12-08-2012 21:45 ]

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:07
blissard schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 15:40:
Ik heb de afgelopen dagen dat de Soladins opeens rood gaan knipperen. Volgens het boekje zou er dan te weinig licht op de panelen vallen, maar het gebeurt juist als er vol de zon op staat.

Na enige tijd (minuutje of 2) schakelt hij dan weer uit (klic van een relais) om daarna weer vrolijk groen te gaan knipperen.

Als je een datalink met je Soladin hebt, check dan de temperatuur. Bij 81 graden Celsius regelt ie het vermogen zo 20% terug omdat het te heet wordt. De ingebouwde fan draait dan al max rpm, maar dat is dan niet voldoende. Als de T zakt mag het vermogen weer omhoog en begint het weer van voren af aan.
Je kunt de Soladin tweaken (heb ik met mijn eerste gedaan) en bv aansluiten op je MV als je die hebt . Anders de kap modden en een PC-fan aansluiten.

• Rol-Co

Rol-Co

databeestje schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:31:
Woohoo, voor het eerst 10kWh op 1 dag. Zelfs met het deken gepruts van vanochtend.

Dikke mik
mooi he...... hier ook :) en ook aan het testen met 2 strings.

• Dre
  • Niet online

Dre

blissard schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:04:
[...]

Tuurlijk, niet aan de verminderde effcientie bij warm weer gedacht. thx.
Geeft 1 paneel erbij geen problemen met die Soladins? Er zit dan 720 Wp op 1 soladin. Stroom en spanning blijven wel binnen de maxima bij 3 240 Wp panelen, maar begrenst hij dan gewoon het vermogen?
Is geen probleem, net als alle overige omvormers is de stroom en het vermogen begrenst. Verlies door over dimensionering zal minimaal zijn in de jaaropbrengst.

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 12-08-2012 22:07 ]

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-12-2025
Rol-Co schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 21:41:
[...]
mooi he...... hier ook :) en ook aan het testen met 2 strings.
ken ik 'er? Merk, maat. Pics or it didn't happen ;) })

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-02 14:07
Ik heb vandaag mijn ouders geholpen met het installeren van een setje van 9x 195Wp op een SB2000HF. (totaal 1755Wp dus)

Alles gemonteerd en (onbelast) nagemeten met de multimeter en ik mat 365V, terwijl ik 410V zou moeten meten.
Dat was omstreeks 12u, oftewel de panelen lagen al een paar uur zonder belasting te bakken.

Daarna alles aangesloten en de SB registreerde na een paar minuten een opbrengst van 1440Watt. Na een beetje bewolking (afkoeling), gevolgd door volle zon, piekte de set op zo'n 1600 Watt.
Na wat zoeken heb ik wel een datasheet gevonden van die panelen en daar stond een grafiek op die de opbrengst tegen de temperatuur aangaf en met een "efficiëntie" van zo'n (1755/1440 = ) 82% in de volle zon, zou je adhv. die grafiek kunnen beoordelen dat de panelen zo'n 60 graden C zouden moeten zijn, wat niet zo gek is.

Echter het blijft knagen dat de klemspanning zo laag is, terwijl op het bijgeleverde papier stond dat de totale stringspanning 410V moest zijn en de klemspanning per paneel op zo'n 45V zou moeten uitkomen.
's avonds vlak voordat de SB afsloeg was de spanning volgens de SB 335V en de opbrengst nagenoeg 0, dus je zou denken dat dat nagenoeg gelijk is aan onbelaste klemspanning.

Mijn vermoeden is dat een van de panelen misschien defect is. Is dat mogelijk?
Morgen kijken mijn ouders nog even aan hoe de opbrengst 's ochtends op gaat lopen en mijn vader gaat waarschijnlijk rond het middaguur nog even testen of de klemspanning dan wel rond de 410V zit of niet.

De panelen hebben geen last van schaduw en het was vandaag echt een ideale dag te noemen voor PV-panelen. (foto genomen rond 16:40)
Afbeeldingslocatie: http://got.td-er.nl/2012-08-12%2016.40.44.jpg

En hoe test je of een paneel defect is?
Gewoon een doek over het te testen paneel en dan kijken wat de klemspanning doet? Of gewoon aan de SB en kijken naar opbrengst bij volle zon?

[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 12-08-2012 23:43 ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• PClop
  • Niet online
s441558 schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 20:58:
Zo, de eerste stappen zijn gezet. Gisterenavond het clickfit frame in elkaar gezet. De panelen komen in landscape, 4x4, en omdat we dan niet helmaal goed uitkomen met de horizontale rail (ivm de hoh maat v/d panlatten) hebben we er voor gekozen om eerst horizontale rails te leggen, met daarop dan de verticale rail waar de panelen uiteindelijk opkomen. Omdat foto's meer zeggen dan woorden, hierbij de foto's

[afbeelding]
Het clickfit materiaal

[afbeelding]
Het onderdeel om de verbinding tussen de verticale en horizontale rail te maken

[afbeelding]
De rioolontluchtingspijpjes zijn vervangen voor deze platte rioolontluchtingspannen, zodat de panelen er mooi overheen kunnen.

[afbeelding]
Het frame met de eerste 4 panelen (Scheuten Solar Industrial Line P6-60 i40 (240 Wp)
[afbeelding]
En het eindresultaat. De panelen liggen gelijk met de dakpannen aan de linkerkant, maar schuin van voren zie je de dakpan dus nog wel. (recht van voren niet dus).

Morgen wordt de kabel in de meterkast aangesloten en de solarkabel en dan kan de productie beginnen. Zal morgen nog wel een foto posten van de omvormer (Mastervolt Sunmaster ES3.6 TL). Binnenkort komt er nog een solar-log bij, om e.e.a te monitoren.

Helaas moet ik ook nog wachten op Liander, totdat ze de meter verwisselen. Degene die ik nu heb telt niet terug. Hopelijk duurt het niet te lang. Tot die tijd maar zoveel mogelijk overdag stroom gebruiken.
Die rioolontluchtingspannen komen mij akelig bekent voor, ben je zelf op dat idee gekomen? ;)

• PClop
  • Niet online
TD-er schreef op zondag 12 augustus 2012 @ 23:37:
Ik heb vandaag mijn ouders geholpen met het installeren van een setje van 9x 195Wp op een SB2000HF. (totaal 1755Wp dus)

Alles gemonteerd en (onbelast) nagemeten met de multimeter en ik mat 365V, terwijl ik 410V zou moeten meten.
Dat was omstreeks 12u, oftewel de panelen lagen al een paar uur zonder belasting te bakken.

Daarna alles aangesloten en de SB registreerde na een paar minuten een opbrengst van 1440Watt. Na een beetje bewolking (afkoeling), gevolgd door volle zon, piekte de set op zo'n 1600 Watt.
Na wat zoeken heb ik wel een datasheet gevonden van die panelen en daar stond een grafiek op die de opbrengst tegen de temperatuur aangaf en met een "efficiëntie" van zo'n (1755/1440 = ) 82% in de volle zon, zou je adhv. die grafiek kunnen beoordelen dat de panelen zo'n 60 graden C zouden moeten zijn, wat niet zo gek is.

Echter het blijft knagen dat de klemspanning zo laag is, terwijl op het bijgeleverde papier stond dat de totale stringspanning 410V moest zijn en de klemspanning per paneel op zo'n 45V zou moeten uitkomen.
's avonds vlak voordat de SB afsloeg was de spanning volgens de SB 335V en de opbrengst nagenoeg 0, dus je zou denken dat dat nagenoeg gelijk is aan onbelaste klemspanning.

Mijn vermoeden is dat een van de panelen misschien defect is. Is dat mogelijk?
Morgen kijken mijn ouders nog even aan hoe de opbrengst 's ochtends op gaat lopen en mijn vader gaat waarschijnlijk rond het middaguur nog even testen of de klemspanning dan wel rond de 410V zit of niet.

De panelen hebben geen last van schaduw en het was vandaag echt een ideale dag te noemen voor PV-panelen. (foto genomen rond 16:40)
[afbeelding]

En hoe test je of een paneel defect is?
Gewoon een doek over het te testen paneel en dan kijken wat de klemspanning doet? Of gewoon aan de SB en kijken naar opbrengst bij volle zon?
Dat met die spannings val klopt gewoon, maak je geen zorgen een 50V dip meet ik ook voor vandaag
met 11 stuks van dit type http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/Enfinity-240M6.pdf
op een Fronius IG 30 http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/ScreenShot211.jpg ;)

• Rol-Co

Rol-Co

@td-er

Je hebt eigenlijk 1-2 paneeltjes te weinig, zo te zien kan je er nog 1 er naast kwijt zodat het geheel mooi blijft

• blissard
Ik was op zoek naar een paar losse panelen, kom ik deze containerprijzen tegen. Als ik toch plek had voor 20 panelen :-)

Maar het geeft wel een mooi beeld van de prijsstelling van de verschillende merken. Ik ben echt verbaast over dit soort Wp-prijzen. Is dit nu tijdelijk, of hebben we over 10 jaar panelen voor 0,30 €/Wp? Bij computer onderdelen wordt ook vaak geroepen dat de limiet nu toch ongeveer wel bereikt is.

3 containers Canadian Solar CS6P 250 Wp mono – price: 0,72 €/Wp -
Hersteller Zell-Typ Modell Preis/Wp Anzahl Cont./MW Lieferzeit
Yingli 265 Wp PANDA 0,88 € PAL-Ware 20 10 Tage
Yingli 230 Wp YL230P 0,72 € PAL-Ware 20 10 Tage
Yingli 265 Wp PANDA 0,86 € PAL-Ware 20 10 Tage
LDK 225 Wp LDK 225p 0,68 € PAL-Ware 24 sofort
LDK 235 Wp LDK 235P 0,70 € PAL-Ware 24 sofort
Renesola 245 Wp MONO 0,65 € Container 770 sofort
Renesola 235/24Wp poly 0,63 € Container 770 sofort
CSI 240 CS6P 0,71 € PAL_Ware sofort
CSI 250 Wp Mono 0,77 € PAL-Ware sofort
CSI 195 Wp CS5A 0,77 € PAL-Ware sofort

(het is overigens wel van een handelaar in containers. Soort winkel van Sinkel, maar dan zonder de service :-)

http://www.vaa-solarhande...ile-Diamanten-Gesuche.pdf

• Rol-Co

Rol-Co

duur als het per container gaat.

LDK 225 Wp LDK 225p 0,68 € PAL-Ware 24 sofort
LDK 235 Wp LDK 235P 0,70 € PAL-Ware 24 sofort

dat kan goedkoper per stuk, dat is al een paar keer voorbij gekomen hier.
ik denk dat die man er nog erg blij mee is.

Pagina: 1 ... 128 ... 257 Laatste

Dit topic is gesloten.