Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2
Acties:
  • 1.541.577 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021

zonnigtype

zonne-energie voor iedereen

Matched: energieleveren, nl
Anoniem: 334569 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat je bedoelt 2 strings? Prijs is heel mooi en het is een prachtig paneel.

Ik heb gehoord dat CSI een prijsverhoging heeft doorgevoerd, dat is de eerste waarvan ik dat hoor.
Een lichte stijging in het algemeen is mogelijk, op de langere termijn (1 jr) kan er wel 8 a 10% vanaf wordt gezegd. Echter nu zijn we voorbij het kantelpunt, de productie levert meer op dan een dergelijke prijsdaling.

Ik vraag me af wat het totaal geinstalleerd vermogen is. Voor NL zou je toch ten minste 100% extra plaatsing in 2012 kunnen verwachten tov 2011.
NL grofweg 115 MWp momenteel, er is net weer 2,5 MWp ingeschreven bij CertiQ (ben aan het uitwerken, maar vanmiddag eerst proberen potje te schaatsen op de Rijn alhier... :9 ). Niet gecertificeerd vermogen is rap aan het toenemen, geen hond die weet hoeveel. Verdubbeling in de zin dat er dit jaar 100 MWp bij "zou kunnen komen" is niet onmogelijk maar een vorm van melkwitte glazenbollen werk. Het zal beslist slechts maar een deel SDE betreffen, de rest is een groot ondoorzichtig moeras en wordt nergens bijgehouden. Hoeveel van jullie/ons hebben "gemeld" bij netbeheer laat staan bij energieleveren.nl laat staan wie er GEEN Ferrarismeter in huis heeft die volautomatisch saldeert, en dus geen enkele "noodzaak" ziet om "te melden"??? ...

Becquerel prijswinnaar Wim Sinke wederom op onnavolgbare wijze als een rasdiplomaat schetsend hoe onze zonnige toekomst er uit zou kunnen zien waarbij zelfs betonkoppen van het IEA (NB: onder leiding van de niet genoemde zonnestroom haatster kernenergie minnaar van der Hoeven/ex EZ...) inmiddels het licht lijken te hebben gezien...

http://www.energieplus.nl...onne-energie.238339.lynkx

_/-\o_

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebk71
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:31
Even een ervaring delen. Omdat ik wel had begrepen dat je verplicht bent je installatie aan te melden had ik een kort mailtje naar stedin gestuurd dat ik teruglever maar geen andere meter wil.(ferraris,draait prachtig terug, vanochtend tikte de installatie 1584 Watt aan, allemaal nieuw voor me dus wordt daar nog heel blij van.......)

Kreeg mail terug met verzoek aan te melden op www.energieleveren.nl dan wordt de installatie blijkbaar op ean code geregistreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-06 21:37
ebk71 schreef op donderdag 08 maart 2012 @ 14:53:

Kreeg mail terug met verzoek aan te melden op www.energieleveren.nl dan wordt de installatie blijkbaar op ean code geregistreerd.
Ik zal me daar toch maar niet zomaar aanmelden dit is 1 grote onzin praat van hen. kan me nog herinneren dat het in duurzaam energie deel 18 uitgebreid besproken is dat registreren daar alleen maar in het voordeel van de energiebedrijven is.

Die ean code heb je al voor je gas en elektra het is mooipraat dat je er nog een bij krijgt. Al zou ik niet weten wat je met een extra ean moet gaan doen. maar daar ehbben zij achter de schermen wel voor jou overnaar gedacht.

Alleen de mensen met een bruto productie meter die hebben nog 1 extra ean voor de subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 23:04
quote: Greenchoice
Wij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.
WTF is een ODN code? En klopt bovenstaand bericht?

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
hansdegit schreef op maandag 26 maart 2012 @ 23:04:
Wij hebben uw bericht van 23-03-2012 jl. in goede orde ontvangen, hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens.
Om uw teruglevering te vergoeden, hebben wij de ODN-code van uw elektriciteitsmeter nodig. Deze maakt uw netbeheerder Liander voor u aan wanneer u uw zonnepanelen bij hen aanmeldt. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. U bent wettelijk verplicht om uw zonnepanelen hier aan te melden.
Zodra de ODN-code van uw elektriciteitsmeter door uw netbeheerder Liander bij ons is bekendgemaakt, kunnen wij uw aanmelding verwerken. U ontvangt daarna een bevestiging van ons.

WTF is een ODN code? En klopt bovenstaand bericht?
LOL Het wordt steeds gekker 8)7

Vragen
1 heb je een brutoproductiemeter voor een SDE subsidie?
2 welke meter heb je digitaal of ferraris?
3 ga je meer opwekken dan je verbruikt?

ODN code is je brutoproductiemeter (alleen nodig bij SDE subsdie)
LDN code is je verbruiksmeter (heeft elke stroomaansluiting in Nederland)

Dat ze particulieren nog steeds met deze termen en troep opschepen is toch erg.

Bellen met Liander ketenteam teruglevering.
T 023- 546 46 82
E ketenteam.teruglevering@liander.nl

En daar lekker het probleem neerleggen.

En zeker die site niet invullen. Laat ze te wet waar dat staat maar in een mail eerst sturen.

[ Voor 26% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Die site geld zoals ik het lees alleen voor mensen die meer opwekken dan dat ze verbruiken per jaarnota.
En elke energieleverancier geeft zelf aan wat zijn terugleververgoeding is per kwh. waarom zou ik het dan nog daar invullen.
Als u op een bepaald moment meer energie produceert dan verbruikt, wordt deze energie op het elektriciteitsnet gezet. Uw energieleverancier verrekent deze teruglevering met de normale levering tot een maximum van 5.000 kWh*). Indien u meer dan 5.000 kWh teruglevert en/of indien u meer teruglevert dan verbruikt, heeft u recht op een terugleververgoeding. Hierover kunt u afspraken maken met uw energieleverancier. Door uw productie-installatie te registreren op energieleveren.nl weet u zeker dat de juiste gegevens bekend zijn om de terugleververgoeding te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Dan snap ik niet hoe je een ODN en een LDN code kunt hebben als je maar 1 meter hebt hangen 8)7

Als ik mijn postcode invul op www.energieleveren.nl (bij afmelden) krijg ik 2 eans te zien 1 van me brutoproductiemeter en 1 van me digitalemeter die 4 telwerken heeft.

[ Voor 47% gewijzigd door silvester6 op 27-03-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:57

Barrycade

Through the...

migjes schreef op woensdag 18 april 2012 @ 10:53:
[...]

2. een nieuwere elektronische meter.
die kan niet terug leveren.

ik zelf ben voorstander van optie 1.
als ze willen weten of de zon schijnt in mijn stad dan mogen ze bij het knmi kijken.
mijn meter moet niet slimmer te worden als ik zelf ben. >:)
Ik heb een ISKRA kWh-meter,type ME162 / MT171 dus gevalletje 2 (electronische meter en niet "slim") en die registreert wel teruggeleverde kWh (ondertussen 15 kWh gisteravond, vanaf zondag middag 8) )

Ik heb me ook gewoon aangemeld bij energieleveren.nl op verzoek van Eneco toen ik meldde dat ik zonnepanelen had.
Ik ben niet zo van de alu-hoedjes/big conspiracy theoriën. Men weet alles al van me als ze zouden willen. En links of rechts om: bij de eind afrekening / meter opnemen was men er ook achter gekomen en had ik fijn een paar uur met servicedesks mogen bellen om mijn verrekening te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
Barrycade schreef op woensdag 18 april 2012 @ 12:00:
[...]

Ik heb een ISKRA kWh-meter,type ME162 / MT171 dus gevalletje 2 (electronische meter en niet "slim") en die registreert wel teruggeleverde kWh (ondertussen 15 kWh gisteravond, vanaf zondag middag 8) )

Ik heb me ook gewoon aangemeld bij energieleveren.nl op verzoek van Eneco toen ik meldde dat ik zonnepanelen had.
Ik ben niet zo van de alu-hoedjes/big conspiracy theoriën. Men weet alles al van me als ze zouden willen. En links of rechts om: bij de eind afrekening / meter opnemen was men er ook achter gekomen en had ik fijn een paar uur met servicedesks mogen bellen om mijn verrekening te krijgen.
heeft ook niks met alu-hoetjes te maken hoor.
eerder met het feit dat ze als ze de meters niet vervangen ze dan de prijs gaan kwijt raken voor de meter huur.
daar maken ze flinke winst op. ik betaal tenminste al vrij lang die huur dat hebben ze wel terug verdiend.

het vreemde is dat ze zich nu in allerlei vreemde bochten vringen met beloftes tot smartgrids/bezuiniging etc..
(wat de huidige slimmemeters totaal niet doen.)
om zo hun eigen markt veilig te stellen over de rug van de consument.
(conspiracy zou je het kunnen noemen maar niet big als in bigbrother)

(je hebt een uitzondering met je meter, maar gelukkig zij ik ook grof gezegd.
der zullen vast meer uitzonderingen zijn.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 00:40
migjes schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:46:
[...]

je hebt dus een meter met 4 telwerkjes (t1 t/m t4) ?
dan hoef je niks meer te doen.
en gaat alles vanzelf goed.
niks extra's nodig.
Mwa niks doen... in ieder geval je aanmelden bij www.energieleveren.nl.
De kosten die de netbeheerder heeft genoemd gaan over de brutoproductiemeter en die heb je alleen bij sde enzo nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Houtkern schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:49:
[...]

De kosten die de netbeheerder heeft genoemd gaan over de brutoproductiemeter en die heb je alleen bij sde enzo nodig.
klopt over de sde.

aanmelden bij www.energieleveren.nl?
dat vind ik grote onzin.
ik hoef ook niet te bellen naar het energie bedrijf als ik mijn oven aanzet omdat ik graag 3kW gelevert wil hebben.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-04 14:23
Houtkern schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:49:
[...]

Bedakt..
ik ga even verder uitzoeken.

Mijn meter
Afbeeldingslocatie: http://tane.nl/shop/img/meter.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtkern
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 00:40
migjes schreef op vrijdag 20 april 2012 @ 11:53:
[...]

klopt over de sde.

aanmelden bij www.energieleveren.nl?
dat vind ik grote onzin.
ik hoef ook niet te bellen naar het energie bedrijf als ik mijn oven aanzet omdat ik graag 3kW gelevert wil hebben.
De netbeheerders gaan niet zomaar telwerk 3 en 4 opnemen. Hiervoor maken ze een aparte eancode aan. En iemand moet dit in gang zetten en dat ben je zelf. In de wijk waar ik woon zijn allemaal van deze meters met 2 paneeltjes er aan maar geen enkele teruglevermeter was aangemeld. Want de woningeigenaren weten dat niet (met 2 paneeltjes ook niet zo relevant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-06 15:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Lardman schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:20:
@verplicht aanmelden:

Ik heb het geprobeerd bij Liander, ik kreeg het niet geregistreerd. (oktober 2011)
"Zolang u een ferrarismeter heeft en u niet onder de nul uitkomt zijn zonnepanelen uw zaak, niet de onze".
Ze weigerden zelfs een notitie te maken....
Als je nu iets probeert zullen ze je wel naar die geweldig beveiligde website sturen.
zullen we daar een paar megawatt op het liander hoofdkantoor aanmelden? zullen ze leuk vinden :)
Registreren doe je tegenwoordig bij http://www.energieleveren.nl/
Ik lees daar niet dat het verplicht is en tussen de regels lees ik dat het niet verplicht is.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-06 20:05

Kiswum

Gadget reviewer

Maasluip schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:27:
[...]

Registreren doe je tegenwoordig bij http://www.energieleveren.nl/
Ik lees daar niet dat het verplicht is en tussen de regels lees ik dat het niet verplicht is.
Handige site en goed om te weten.
Ik zal/laat ze aanmelden zodra ze zijn geïnstalleerd

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardd513
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-06 15:27
Vragen en antwoorden terug levering en verekening Eneco Greenchoice.

Sinds kort heb ik Zonne panelen en denk er over klant te worden.
Heb een energie verbruik van 3000m3 Gas en verwacht nog circa 2500KW inkoop nodig te hebben om mijn elektra gebruik af te dekken.
Door de opwek van mijn panelen verwacht ik een negatieve stand van mijn dag meter (-1000kw) en een positieve stand op mijn nacht meter (3500kw) dit op een ferraris meter. Mijn vraag is worden deze standen met elkaar verrekend en tegen welk tarief.

Hartelijk dank voor uw email. Wij kunnen u als volgt berichten.

U krijgt voor de netto terug levering op de dag meter het bijbehorende dagtarief, en voor uw netto verbruik op de nacht meter betaalt u het nachttarief.

Saldering van uw terug levering vindt echter plaats op basis van het totaal van beide meters. Zolang uw totale terug levering onder uw totale verbruik blijft, ontvangt u dus voor de terug levering (op 1 meter) de vergoeding inclusief energiebelasting.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met 010-4782326. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, [mod. geen namen plaatsen svp!]

In uw e-mail van 16 mei 2012 stelt u een vraag over het terug levertarief dat Eneco geeft..
Het is uw verwachting dat u op het nachttarief jaarlijks een lagere stand zult hebben omdat uw meter een terugdraaischijf heeft.
U wilt weten hoe Eneco daarmee om gaat.

Ongetwijfeld heeft u dit helemaal goed berekend.
Ik ben niet bekend met het vermogen van uw panelen en uw verbruiksverhouding.
Om problemen te voorkomen adviseer ik u om aan uw netbeheerder Enexis een terug levermeter te vragen.
De terug levering wordt dan eerst verrekend met het verbruik op het dagtarief en daarna met het nachttarief.
De verrekening van levering en terug levering is bij Eneco zonder limiet.

Heeft u met een terug levermeter meer terug levering dan verbruik dan ontvangt u als klant bij Eneco een terug leververgoeding.
De terug leververgoeding is op dit moment € 0,092 per kWh ( incl BTW).
Voorwaarde is wel dat u al geregistreerd bent bij uw netbeheerder als producent.
U kunt zich onder andere via www.energieleveren.nl registreren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[mod. geen namen plaatsen svp!]

Wat denken jullie hier van toch maar een slimme meter nemen of naar enkel tarief.

[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 13-08-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-06 22:11
Gerardd513 schreef op donderdag 24 mei 2012 @ 12:30:
Vragen en antwoorden terug levering en verekening Eneco Greenchoice.

Sinds kort heb ik Zonne panelen en denk er over klant te worden.
Heb een energie verbruik van 3000m3 Gas en verwacht nog circa 2500KW inkoop nodig te hebben om mijn elektra gebruik af te dekken.
Door de opwek van mijn panelen verwacht ik een negatieve stand van mijn dag meter (-1000kw) en een positieve stand op mijn nacht meter (3500kw) dit op een ferraris meter. Mijn vraag is worden deze standen met elkaar verrekend en tegen welk tarief.

Hartelijk dank voor uw email. Wij kunnen u als volgt berichten.

U krijgt voor de netto terug levering op de dag meter het bijbehorende dagtarief, en voor uw netto verbruik op de nacht meter betaalt u het nachttarief.

Saldering van uw terug levering vindt echter plaats op basis van het totaal van beide meters. Zolang uw totale terug levering onder uw totale verbruik blijft, ontvangt u dus voor de terug levering (op 1 meter) de vergoeding inclusief energiebelasting.

Voor verdere vragen kunt u contact opnemen met 010-4782326. Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet, Rachad Ghaddoura Greenchoice

In uw e-mail van 16 mei 2012 stelt u een vraag over het terug levertarief dat Eneco geeft..
Het is uw verwachting dat u op het nachttarief jaarlijks een lagere stand zult hebben omdat uw meter een terugdraaischijf heeft.
U wilt weten hoe Eneco daarmee om gaat.

Ongetwijfeld heeft u dit helemaal goed berekend.
Ik ben niet bekend met het vermogen van uw panelen en uw verbruiksverhouding.
Om problemen te voorkomen adviseer ik u om aan uw netbeheerder Enexis een terug levermeter te vragen.
De terug levering wordt dan eerst verrekend met het verbruik op het dagtarief en daarna met het nachttarief.
De verrekening van levering en terug levering is bij Eneco zonder limiet.

Heeft u met een terug levermeter meer terug levering dan verbruik dan ontvangt u als klant bij Eneco een terug leververgoeding.
De terug leververgoeding is op dit moment € 0,092 per kWh ( incl BTW).
Voorwaarde is wel dat u al geregistreerd bent bij uw netbeheerder als producent.
U kunt zich onder andere via www.energieleveren.nl registreren.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Een Eneco medewerker

Wat denken jullie hier van toch maar een slimme meter nemen of naar enkel tarief.
Ik kreeg het zelfde antwoord van GreenChoice.
Je kan dus gewoon dubbel tarief houden. Dan betaal je snachts minder per kwh .....
als je dag negatief is trekken ze het negatieve van je nacht gebruik af. geen probleem.
En als je netbeheerder moeilijk dat is dat hun probleem ....... soms moet je even vechten voor je "recht"
En GC geeft ook nog een 0.25cnt extra korting als je de panelen aanmeld.
Maar dat weet ik nog of ik dat wel ga doen. Hoe minder ze weten hoe beter......
Vraag me alleen af wat er gebeurd als ze plotseling een 70% daling van het verbruik zien....
Mogelijk toch maar aanmelden, ook ivm de negatieve dag stand ...
Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen, Beslissingen zucht 8)7

[ Voor 0% gewijzigd door zeef op 14-08-2012 15:44 . Reden: Geen namen van medewerkers posten! ]

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:35
Maasluip schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 15:49:
Dus gewoon offerte nemen en ondertekenen met datum erbij. Hoeft een leverancier niets van te weten.
Een andere voorwaarde is binnen 6 maanden geinstalleerd te hebben, het agentschap hoef alleen die te volgen die binnen die tijd zich niet gemeld hebben bij http://www.energieleveren.nl/ (aldan niet met een update)

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:17
Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:10:
[...]

Een andere voorwaarde is binnen 6 maanden geinstalleerd te hebben, het agentschap hoef alleen die te volgen die binnen die tijd zich niet gemeld hebben bij http://www.energieleveren.nl/ (aldan niet met een update)
Heel leuk, maar hier melden is toch niet verplicht?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19-06 20:01
Domba schreef op donderdag 14 juni 2012 @ 16:10:
[...]

Nou ja die site energieleveren.nl is uiterst dubieus, vraag Zonnigtype maar (of zoek eens op polderpv.nl)
(en is eerder in dit topic behandeld).
dus laat dat nu maar.... ik heb NIET/NEVER-EVER daar gemeld en krijg gewoon gesaldeerd.
Tenzij je de netbeheerder maar al te graag leuke informatie wilt toespelen zodat ze zelf er leuke dingen mee kunnen doen a la 'slimme meter'...

CHECK :)

[ Voor 9% gewijzigd door NielsTn op 14-06-2012 20:34 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Terpen Tijn schreef op maandag 02 juli 2012 @ 10:21:
[...]

Schandaal inderdaad dat Enexis je zomaar geheel gratis geeft waar je om vroeg. Zeker een klachtenbriefje waard.
Had bij Stedin een slimmemeter aangevraagd met uitlees poort ivm de panelen. Dit kon en ging mij het standaard tarief van €7x,xx kosten.

Vervolgens bij www.energieleveren.nl de installatie aangemeld, omdat ik het wel netjes vind om dat te doen.

Levering van zonnepanelen en slimmemeter stond voor 1-6-2012 gepland.
Kreeg 29 mei een brief van stedin dat ik ivm het aanmelden van mijn zonnestroom installatie in aanmerking kwam voor een graties slimme meter. Ikke stedin gebeld om te vragen wat dit nu voor een rare gang van zaken is; Er loopt bij hun intern een verzoek, dat moet ik betalen en krijg vervolgens een brief dat het graties is.

Wat is nu de stand van zaken...

De beste man kon mij ook niet zeggen wat nu voorrang kreeg; het versturen van de factuur of het intern gelijk trekken van de lopende zaken op ons adres.

Zijn advies was om de brief goed te bewaren en mocht er toch een factuur komen dan moest ik maar heel hard met de brief gaan zwaaien/schermen.

tot de dag van vandaag heb ik nog geen factuur ontvangen en vind het prima zo :)

Het is allemaal niet netjes, maar ik ga me er niet druk om maken en al helemaal geen klachtenbrief sturen.

(bij jou is een vraag om 40A en krijgen van een 35A niet netjes, maar als het werkt dan is het prima toch).

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjebart
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-03-2023
Met het risico om als een ongelofelijke noob over te komen wil ik hier toch maar even naar wat raad vragen.

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (zit nu tegen de oplevering aan) en wil er zonnepanelen op plaatsen.
De voorkant van het huis is vrijwel exact op het Zuiden gericht, dus dat lijkt mij ideaal. Plaatje van huis:
Afbeeldingslocatie: http://images.bartgrendelman.nl/pv/huis.jpg

Ik heb een aanbieding voor de volgende zaken:
24 Sig Solar, Sun Earth 195 Wp panelen
Delta Solivia 5.0 omvormer.

Vandaag ben ik even in het huis geweest om even een plaatje te schieten van de meterkast. Die ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://images.bartgrendelman.nl/pv/groepen_klein.jpg

Afbeeldingslocatie: http://images.bartgrendelman.nl/pv/teller_klein.jpg

Nu zit ik met een aantal vragen.
  • Wat is jullie algemene indruk hiervan?
  • Is de combinatie panelen/omvormer een geschikte combi?
  • Kan de groepenkast nog makkelijk worden uitgebreid met een extra groep voor de panelen? (20A?)
  • Is de kWh-meter geschikt? Of moet daar nog een andere komen? Moet ik mij daar dan voor aanmelden op energieleveren.nl?
  • Hebben jullie nog andere punten, tips, etc. waar ik op moet letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Bartjebart schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:48:
  • Kan de groepenkast nog makkelijk worden uitgebreid met een extra groep voor de panelen? (20A?)
  • Is de kWh-meter geschikt? Of moet daar nog een andere komen? Moet ik mij daar dan voor aanmelden op energieleveren.nl?
  • Algemene indruk: flinke PV installatie, maar ik zie dat je een warmtepomp en elektrisch fornuis hebt, dus wellicht verbruik je ook wel 5000 kWh op jaarbasis
  • Combinatie panelen/omvormer: de combinatie past op zich (als de panelen in 3 strings worden aangesloten), maar past niet goed bij je hoofdaansluiting (3x25A) je kunt veel beter voor een 3-fase omvormer gaan, zoals de Kostal Piko 4.2. Twee keer een kleinere 1-fase omvormer (elk op een andere fase aangesloten) kan ook en misschien niet eens veel duurder.
  • Groepenkast ziet er vol uit, maar zo te zien zit er nog ruimte naast, waar je een extra groepenkast(je) kan (laten) plaatsen. Moet altijd mogelijk zijn.
  • kWh meter lijkt geschikt voor teruglevering (link)
  • Tip 1: Plaats een kWh meter om de opbrengsten bij te houden en vergelijk de opbrengsten met andere installatie (bijvoorbeeld op zonnestroomopbrengst.eu) Op deze manier kun je snel achterhalen of alles goed is aangesloten en zonder gebreken werkt.
  • Tip 2: Zijn er (meerdere) ledige leidingen vanaf de meterkast naar de zolder? Dit scheelt veel werk achteraf. Neem gelijk ook een netwerkkabel mee, als de omvormer een ethernetaansluiting heeft.

[ Voor 97% gewijzigd door antonboonstra op 04-07-2012 15:52 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20-06 17:03
Bartjebart schreef op woensdag 04 juli 2012 @ 14:48:
Met het risico om als een ongelofelijke noob over te komen wil ik hier toch maar even naar wat raad vragen.

Ik heb een nieuwbouwhuis gekocht (zit nu tegen de oplevering aan) en wil er zonnepanelen op plaatsen.
De voorkant van het huis is vrijwel exact op het Zuiden gericht, dus dat lijkt mij ideaal. Plaatje van huis:
[afbeelding]

Ik heb een aanbieding voor de volgende zaken:
24 Sig Solar, Sun Earth 195 Wp panelen
Delta Solivia 5.0 omvormer.

Vandaag ben ik even in het huis geweest om even een plaatje te schieten van de meterkast. Die ziet er als volgt uit:
[afbeelding]

[afbeelding]

KWh-meter is geschikt, ik heb dezelfde:
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2010/12/IMG_4141-e1294853049505-300x400.jpg
hoofdaansluiting is 3x25A, mijn 1350Wp PV's op een SMA SB1200 zitten op 1 groep 16A (b curve)
(die losse kabel is uiteraard nu netjes aangesloten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21-06 12:04

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Anoniem: 421902 schreef op maandag 09 juli 2012 @ 15:21:
van 't weekend ook mijn eerste panelen het dak op:

[afbeelding]

Dat zijn 4 panelen (EOPLLY) a 190 Wp op ONO dak (45 graden helling) op een Steca 500.

Volgende mooie weekend gaan de volgende 4 erop aan de andere zijde (WZW, 45 graden helling).

Ik heb al gezien dat het pijltje van de digitale meter de andere kant op heeft gewezen dus het geheel werkt; echter nog geen significante teruglevering gedaan daar de teller daarvoor nog op 000000 staat.

Heb overigens nu ook een jaar de meterstanden bijgehouden:
4633 kWh aan electriciteit verbruikt,
1240 m3 aan gas.
Voor een 4 persoons huishouden incl. 2 onverschillige pubers. We hebben een zonneboiler op WZW dak, koken op inductie en er staan een aantal ICT spullen 24x7 te draaien. Al met al tevreden zo.

Ga nu eerst eens kijken hoe e.e.a. zich gaat gedragen de komende tijd (logging nog uit te zoeken voor de Steca 500). Volgend jaar waarschijnlijk weer een stapje verder ermee; ik heb nog een aantal stukjes ruimte die te benutten zijn!
Gefeliciteer, ziet er goed uit!! Volgens mij is er dit weekend redelijk wat pv bijgeplaatst :)
Voor monitoring ga ik de youless aanschaffen, moet alleen eerst even DIN energiemeter bestellen.

Ik wil net mijn installatie aanmelden bij Greenchoice. Krijg ik een vragenlijst toegestuurd waarin gevraagt word of ik mijn installatie heb aangemeld bij energieleveren.nl , het schijnt dat ik dit verplicht ben.

In hoeverre ben ik hiertoe verplicht. Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om mijn systeem aan te melden bij de netbeheerder en/of overheid.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 09-07-2012 17:47 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:21:
Ik wel net mijn installatie aanmelden bij Greenchoice. Krijg ik een vragenlijst toegestuurd waarin gevraagt word of ik mijn installatie heb aangemeld bij energieleveren.nl , het schijnt dat ik dit verplicht ben.

In hoeverre ben ik hiertoe verplicht. Ik zie het eigenlijk helemaal niet zitten om mijn systeem aan te melden bij de netbeheerder en/of overheid.
Mailwisseling met een van de NL netbeheerders (komt nog op PPV, het is druk hier):

Vraag klant:
Is er een wettelijke grondslag voor de invoering van het PIR?
(PIR = door netbeheerders in het leven geroepen "Productie Installatie Register")

Antwoord netbeheerder:
Nee, er is geen wettelijke verplichting voor de registratie van uw productie installatie.
Ergo: de medewerker van GC lijkt dus (voor de zoveelste maal) "de wet" niet te kennen.

Negeren dus, als je je niet "geroepen" voelt, en/of vragen aan GC in welk wetsartikel dat dan wel zou staan, die claim... ;)

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

zonnigtype schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:43:
[...]

Mailwisseling met een van de NL netbeheerders (komt nog op PPV, het is druk hier):

Vraag klant:

[...]

(PIR = door netbeheerders in het leven geroepen "Productie Installatie Register")

Antwoord netbeheerder:

[...]

Ergo: de medewerker van GC lijkt dus (voor de zoveelste maal) "de wet" niet te kennen.

Negeren dus, als je je niet "geroepen" voelt, en/of vragen aan GC in welk wetsartikel dat dan wel zou staan, die claim... ;)
Bedankt, ik had al zo vermoeden. De site www.energieleveren.nl komt ook nogal vrijblijvend over.
Heel mooi want dan registreer ik de boel ook niet :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:46:
[...]

Bedankt, ik had al zo vermoeden. De site www.energieleveren.nl komt ook nogal vrijblijvend over.
Als je geen aanmelding doet hoeft Greenchoice ook niet te salderen met jouw :-(

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 17:46:
Installatie dien je wel aan te melden bij je netbeheerder vervolgens bevestiging netbeheerder opsturen naar Greenchoice.
Anders ondernemen ze geen kont.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt, met de site waarnaar je verwees hoef je niets te doen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

klump4u schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:08:
[...]

Als je geen aanmelding doet hoeft Greenchoice ook niet te salderen met jouw :-(
Neen. Want salderen is wettelijk verplicht (en dat reik je gewoon aan door de meterstanden door te geven, piece of cake).
Aanmelden bij energieleveren.nl is, zoals hierboven duidelijk door netbeheer beaamd, NIET wettelijk verplicht.

Dus GC MOET salderen, net als alle andere leveranciers. Wie verzaakt, overtreedt de Wet. De website energieleveren.nl is gewoon een (vrijblijvend) proefballonnetje van de netbeheerders wat nergens in Wet is vermeld. En wat de Wet ook niet dicteert als verplicht "hulpmiddel" om het salderen te faciliteren.

* edit *
"Meldingsplicht" netbeheer is meer grijs gebied. Het staat in de Netcode, maar dat is geen Wet, en de Netcode is nooit gecommuniceerd door netbeheer. Niet gek staan te kijken dat een rechter daar gehakt van maakt. Want "de Wet" zou je moeten kennen ( :P ). Secundaire regelgeving (bagger, bagger, en nog eens: onleesbare bagger voor Ingrid en Henk) is geen Wet... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door zonnigtype op 09-07-2012 18:21 . Reden: netcode geloel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speksteenkachel schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:17:
[...]

Installatie dien je wel aan te melden bij je netbeheerder vervolgens bevestiging netbeheerder opsturen naar Greenchoice.
Anders ondernemen ze geen kont.
Ik heb hetzelfde hier meegemaakt, met de site waarnaar je verwees hoef je niets te doen.
Volgens GC gaat het aanmelden dus via energieleveren.nl
Geachte heer Revolution-nl,

U heeft aangegeven energie terug te willen gaan leveren. Greenchoice ondersteunt haar klanten om hun eigen energie op te wekken met informatie over zonnepanelen en een hoge vergoeding voor teruggeleverde energie.

Op onze website kunt u informatie vinden over zonnepanelen en over de vergoeding die u van ons ontvangt voor teruggeleverde stroom. Informatie over zonnepanelen vindt u op http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/met-zon. Informatie over het terugleveren van stroom vindt u op: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding.

Wanneer u nu al stroom teruglevert, ontvangen wij graag antwoord op de volgende vragen:
- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Stedin Utrecht?*
- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?
- Wat is de datum van de plaatsing van de zonnepanelen?
- Wat is het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie?

U kunt uw gegevens naar ons mailen via vragen@greenchoice.nl. Vergeet niet uw klantnummer of postcode en huisnummer te vermelden.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Greenchoice

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Stedin Utrecht. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl.

Greenchoice, daar krijg je energie van
Ik heb de eerste vraag gewoon met nee beantwoord, ik hoor het allemaal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

revolution-nl schreef op maandag 09 juli 2012 @ 18:25:
Volgens GC gaat het aanmelden dus via energieleveren.nl
Ik zie het, weer een wijziging dus.
Als je geen bevestiging van je netbeheerder opstuurt doet GC niets, in eerste instantie had ik mij ook niet aangemeld bij mijn netbeheerder Enexis.
Bij Enexis deden ze verder niet moeilijk, Ferraris laten hangen of gratis een digitale meter.
Ik heb de Ferraris laten hangen.

edit:
Vandaag de eindafrekening gehad van GC en € 439,- terugontvangen
Maandbedrag is van € 52,- naar € 20,- gegaan.
Kan mijns inziens nog lager omdat de panelen er nog geen jaar hangen, dat is 3 oktober pas het geval :)

[ Voor 18% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-07-2012 18:47 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Stedin Utrecht. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl.
greenchoice bedoeld het activeren van het 2e ean nummer voor teruglevering,
geen wet, gewoon een vraag, of mailtje aan netbeheer : ik ga terugleveren.

wat een spasmen allemaal, straks praat iedereen elkaar weer na met poep, terwijl er geen wet is.
de leverancier saldeert,
jij meld, de netbeheerder schat (ahum jij betaald daarvoor meetdienst, of schatdienst oid)
de leverancier saldeert wetje 31c.
als netbeheer schat en jij levert exacte cijfers, en je ean nummer is niet bekend na nog 10x bellen,
betaal je gewoon wat er geschat is, oh nee ze rossen het gewoon van je rekening af.

mijn netbeheerder zegt zelf dat aanmelden van een schijf meter niet hoeft,
dus welke wet is dat dan weer ?
ze schatten al 5 jaar 5 MWh verkeert en leren ook niet bij.
mijn buren die wel aangemeld staan, met digitale meter ook,
kortom een puinzooi van jewelste.
nederland krijgt wat ze verdient.
http://www.zonnepanelen.w.../images/pdfs/KVR25234.pdf

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-07-2012 19:40 . Reden: schatten en schatkist liggen dicht bij elkaar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fredman159
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 11:30

fredman159

There are no frogs here ...

Zo, straks ligt er 4410Wp op het dak. De omgevingsvergunning is onderweg, de subsidieaanvraag is al lang binnen (niet dat me dat had uitgemaakt maar zonde om hem niet mee te pakken) en ook al bericht van energieleveren.nl gehad. Die willen mijn mooie Ferrarismeter wel even kosteloos komen omwisselen. Wat ik eigenlijk niet zo zie zitten (is dat omwisselen nu handig of niet?).

Nu de installatie dus nog even...al heb je een volledige scuba uitrusting nodig met dit weer. Bah...

The revenge of the mutant signature of doom is upon us!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
fredman159 schreef op woensdag 11 juli 2012 @ 11:42:
Zo, straks ligt er 4410Wp op het dak. De omgevingsvergunning is onderweg, de subsidieaanvraag is al lang binnen (niet dat me dat had uitgemaakt maar zonde om hem niet mee te pakken) en ook al bericht van energieleveren.nl gehad. Die willen mijn mooie Ferrarismeter wel even kosteloos komen omwisselen. Wat ik eigenlijk niet zo zie zitten (is dat omwisselen nu handig of niet?).

Nu de installatie dus nog even...al heb je een volledige scuba uitrusting nodig met dit weer. Bah...
Waarom heb je een omgevingsvergunning nodig? Hier is Oisterwijk is er voor zonnepanelen geen vergunning nodig, je moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Niet buiten je dak gaan, dezelfde schuinte van je dak aanhouden en dat is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
PcDealer schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:08:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat je zegt. Maar dat heb ik wel vaker bij je.
Deze personen hebben hun PV niet bij de netwerkbeheerder aangemeld, maar waar ze naar door gestuurd werden door de netwerkbeheerder.

Alleen elektra aansluitingen met een verblijfsfunctie krijgen €379,16 korting op energiebelasting en zien dit terug op de elektra rekening.

de site http://www.energieleveren.nl/ staat op naam van EDSN BV KvK 39098825 en wat ik zo snel zie bij KvK is het een gewone BV met commercieel winst oogmerk.

Netwerkbeheerders mogen klantgegevens niet gebruiken voor commerciele doelen bij wet, terwijl bij het laatste algemeen overleg aan de minister gevraagd is om dit te onderbinden omdat 30% van de inkomsten van netwerkbeheerders uit commerciele activiteiten zouden komen volgens een kamerlid er was ook een motie voor ingediend
(even zoeken of ik het terug kan vinden AO 19 juni en VAO 5 juli)
Dhr Leegte (VVD) VAO energie 5 juli motie aangehouden
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat netbeheerders met publiek geld commerciële activiteiten ondernemen die niets te maken hebben met hun kerntaak, zoals bijvoorbeeld het sponsoren van programma's bij National Geographic, het opwekken van duurzame energie, het opzetten van een stichting e-laad en het hebben van eigen installatiebureaus die klussen aannemen, die rechtstreeks concurreren met private ondernemers;

overwegende dat commerciële activiteiten die niet tot de publieke kerntaak van de netbeheerders horen, zo snel mogelijk moeten stoppen of moeten worden overgedragen aan private partijen;

verzoekt de regering, voor september een overzicht te geven van die taken die tot het domein van de netbeheerders behoren, en een juridisch advies te laten uitbrengen om duidelijkheid te verschaffen over de mogelijkheden die de minister heeft om een halt toe te roepen aan de commerciële activiteiten van de netbeheerder,

en gaat over tot de orde van de dag.
Edit hierstaan beter leesbare stukken, nog steeds boeklengte

[ Voor 38% gewijzigd door Domba op 19-07-2012 22:11 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-06 16:16
Sorry Eric, maar ik begrijp het ook niet helemaal. Ik heb mijn nieuwe installatie ook aangemeld via energieleveren.nl en kreeg vrij snel daarna bericht van Liander, mijn netbeheerder. Heb ik nu iets verkeerd gedaan?

Ik kreeg die korting op de energiebelasting sowieso al. Hetbvolle pond van driehonderdzoveel. Ik ga nu minder kWh afnemen, maar kom niet onder nul uit, dus volgens mij is er bij mij niets aan de hand. Dat ik voor 1/3 van mijn jaarverbruik iets met PV doe, en dat heb aangemeld, heeft toch geen fluit met een verblijfsfunctie te maken, of wel soms :?

[ Voor 45% gewijzigd door dreamscape op 19-07-2012 22:25 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoekds20
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:21
Erasmo schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 22:32:
[...]

Geven die nog steeds een halve cent korting per kWh als je het meldt bij hun?
volgens GC website:

http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren

Analoge meter
Een analoge meter is in principe direct al geschikt voor teruglevering en saldering. De meter moet dan wel achteruit kunnen draaien. Als u al zonnepanelen heeft, kunt u op een zonnige dag controleren of uw meterstand na een paar uur lager is geworden. Is dit niet het geval en blijkt uw meter ongeschikt voor teruglevering, dan kunt u bij uw netbeheerder een nieuwe meter aanvragen. U zult dan vrijwel altijd een digitale meter ontvangen.

2. Is uw stroomverbruik minder dan 10.000 kWh per jaar?
Uw jaarverbruik vindt u op de jaarnota van uw leverancier. Een gemiddeld huishouden verbruikt ongeveer 3500 kWh per jaar.

Ja Nee

Vergoeding van teruglevering
Doordat uw meter achteruit kan draaien, wordt de door u teruggeleverde energie automatisch door de meter van uw verbruik afgetrokken.U ontvangt dus geen aparte vergoeding voor de teruglevering. Met een kWh zonnestroom bespaart u direct het totale energietarief inclusief energiebelasting en de BTW.
Netto verbruik wordt tegen het voordelige tarief van het zonnestroomcollectief afgerekend. U betaalt dan gegarandeerd 0,5 eurocent per kWh minder voor onze groene stroom dan de variabele prijs voor grijze stroom van uw regioleverancier.

3. Is de (verwachte) jaarproductie groter/kleiner dan uw jaarverbruik?
Bijna alle huishoudens die zelf energie opwekken produceren minder dan ze verbruiken.U kunt uw jaarproductie als volgt schatten: vermogen zonnepanelen in Watt-piek x 0,85 = jaarproductie in kWh.

Kleiner Groter / Gelijk aan

Uitzondering netto terugleveren
Bij een klant die teruglevert met een analoge meter gaan we er van uit dat de klant niet meer produceert dan zelf nodig heeft.Een analoge meter wordt bij netto teruglevering daarom afgerekend op nulverbruik tot het moment dat hij weer positief draait.Wilt u uw analoge meter houden en toch afrekenen op het werkelijke negatieve verbruik, geef dan uw standen door met het verzoek op werkelijke standen af te rekenen.
Wanneer u meer produceert dan dat u verbruikt, betaalt u per saldo niet meer voor de geleverde energie. Hiermee bespaart u de stroomprijs inclusief energiebelasting en BTW op uw energierekening.Omdat er geen netto energiebelasting uitgekeerd mag worden krijgt u voor het gedeelte dat u netto teruglevert uitsluitend de kale stroomprijs + BTW vergoed.

Hoe verder...
Als u al zonnepanelen heeft, dan moet u het volgende doen:
Uw zonnepanelen aanmelden bij uw netbeheerder via www.energieleveren.nl
Uw zonnepanelen aanmelden bij Greenchoice via vragen@greenchoice.nl
Om uw teruglevering te kunnen vergoeden, ontvangen wij graag de volgende gegevens van u: of u een digitale meter of een analoge meter (met een draaischijf) heeft, installatiedatum van de zonnepanelen en het vermogen (in Watt-piek) of het aantal panelen van de installatie.

Wilt u graag zonnepanelen aanschaffen? Lees meer over het kopen van zonnepanelen.

Bent u nog geen klant van Greenchoice?

Wanneer u uw bevestigingsbrief heeft ontvangen, dan kunt u uw teruglevering ook bij ons aanmelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Anoniem: 238103 schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:19:
op de een of andere reden veranderen ze de status van je woning, waardoor de geregistreerde verblijfsfunctie vervalt, en daarmee vervalt deze post dus ook.
En dat gebeurt dus door de aanmelding bij energieleveren.nl?

Want dat betekent dus dat ik gewoon mijn eindafrekening goed in de gaten moet houden om te zien of die teruggave netjes klopt. Toch?

offtopic:
Overigens waardeer ik je fanatieke betoog vóór PV en tegen fossiele brandstoffen, maar het zou ook gewoon een fouje in de registratie kunnen zijn en helemaal niet de grove opzet om 'op deze manier toch nog wat te graaien'. Zeker als je dergelijke beweringen niet kunt onderbouwen neigt dat naar religieus fanatisme en dat komt je boodschap niet ten goede. Terwijl je juist ontzettend veel verstand hebt van het onderwerp.

[ Voor 32% gewijzigd door dreamscape op 20-07-2012 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Domba schreef op donderdag 19 juli 2012 @ 21:33:
de site http://www.energieleveren.nl/ staat op naam van EDSN BV KvK 39098825 en wat ik zo snel zie bij KvK is het een gewone BV met commercieel winst oogmerk.
Is dit niet gewoon een sub-BV van de netbeheerders? Dat is dan geen commercieel bedrijf met winst oogmerk maar een overheidsinstantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Dreamvoid schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:34:
[...]

Is dit niet gewoon een sub-BV van de netbeheerders? Dat is dan geen commercieel bedrijf met winst oogmerk maar een overheidsinstantie.
Sinds1 januari 2012 ligt het beheer van de meter exclusief bij de netbeheerder volgens de wet, EDSN zou een uitvoeringsorganisatie zijn die in opdracht van de Vereniging Nederlandse Energie Datauitwisseling (NEDU) werkt, dan zou deze ook direct onder ALV dienen te vallen van de NEDU, maar deze is daar bewust onafhankelijk daarvan opgezet!!!!!!!!.

Anders graag een link naar de statuten die EDSN juridisch bind aan de ALV en aan de wettelijke publiekelijke kerntaken van de netwerkbeheerders.

Daarnaast wijst EDSN via de juridische disclaimer elke verantwoordelijkheid voor fouten af.
En dat er fouten inzitten in het centrale aansluitregister is me zeer duidelijk, mijn aansluitingen staan in geboekt als bijzondere aansluiting (CAI, laantaarn, rioolgemaal etc)

Mogelijk dat ze onder de nieuwe informatiecodegaan vallen welke beoogd is om in te gaan per 1 april 2013, die voor alle bindend is en dan kun je in geval van een verschil bij de NMA terecht, maar tot die tijd wie houdt toezicht op EDSN?
Ze hebben niet één van privacy verklaring op energieleveren.nl staan wat er met de ingevoerde data gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
dreamscape schreef op vrijdag 20 juli 2012 @ 09:29:
[...]

En dat gebeurt dus door de aanmelding bij energieleveren.nl?

Want dat betekent dus dat ik gewoon mijn eindafrekening goed in de gaten moet houden om te zien of die teruggave netjes klopt. Toch?
Jaarafrekening proberen door te worstelen en als deze niet klopt schriftelijk bezwaar maken.
En als je meterstanden doorgeeft, gelijk ook een fotootje maken, meestal nooit meer nodig maar soms heel handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

SunshineCompany schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 13:39:
En mooie plaatjes komen zeker weer, gisteren nog 28kWp op oost & west op 't net gegooid, a.s. dinsdag weer 33kWp op 't net.
Gaan die nog "melden" op energieleveren.nl? Of hebben ze dat al gedaan? Enexis beweert dat er 55.000 installaties zouden zijn geregistreerd (NB: in totaal). Over totaal vermogen wordt niks gezegd. Grootste netbeheerder heeft beweerd dat er niet meer dan 10.000 installaties bekend zouden zijn in hun netgebied. Volgens mij is dat chronisch onderschat, om het mild uit te drukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

antonboonstra schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 14:39:
[...]

Dat schiet dus mooi op. Hoeveel kWp heb je dit jaar in totaal geïnstalleerd? Of zijn dit bedrijfsgevoelige cijfers :$

Zit er op die oost/west installatie geen WebBox gekoppeld? Wil daar wel weer een grafiekje voor maken. Ben wel benieuwd hoe de opbrengst gedurende een dag is bij zo'n opstelling.
Helaas geen webbox. Liggen in totaal 132 x YL245's, op 2x SMA TP12000. Per omvormer 2 strings van 21 op oost, 1 van 21 op west.

Qua kWp's; geen idee nog. Niet veel omdat het veeeeeeeeeeeel particulieren zijn, en weinig grote installaties. Op grote installaties valt geen cent te verdienen, letterlijk. Dus pak liever veel kleinere installaties (5kWp is mooi), minder marge, maar ook minder risico en minder concurrentie (vaak).
zonnigtype schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 16:03:
[...]

Gaan die nog "melden" op energieleveren.nl? Of hebben ze dat al gedaan? Enexis beweert dat er 55.000 installaties zouden zijn geregistreerd (NB: in totaal). Over totaal vermogen wordt niks gezegd. Grootste netbeheerder heeft beweerd dat er niet meer dan 10.000 installaties bekend zouden zijn in hun netgebied. Volgens mij is dat chronisch onderschat, om het mild uit te drukken...
Geen idee. Denk het niet. Veel installaties worden automatisch aangemeld omdat je een nieuwe meter aanvraagt.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

arjendj schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:02:
[...]

Dat ingeval van brand de brandweer een melding krijgt dat er panelen op het dak liggen.
Zijn verhalen in duitsland bekend waarbij bluswater onder stroomkwam te staan door smeltende dc kabels.

zie ook http://nos.nl/artikel/178...rlijk-voor-brandweer.html
Het lijkt met sterk dat de brandweer bij een melding eerst controlleert of er zonnepanelen aanwezig zijn. Heb jij een bron dat dit het geval is?

Daarnaast is de vraag of de brandweer toegang heeft tot dit register?

Volgens mij is het uberhaubt niet duidelijk wie er toegang heeft tot het register.

Zolang het niet wettelijk verplicht is zie ik geen enkele reden om mijn installatie aan te melden via energieleveren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjendj
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-06 22:39
revolution-nl schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:06:
[...]

Het lijkt met sterk dat de brandweer bij een melding eerst controlleert of er zonnepanelen aanwezig zijn. Heb jij een bron dat dit het geval is?

Daarnaast is de vraag of de brandweer toegang heeft tot dit register?

Volgens mij is het uberhaubt niet duidelijk wie er toegang heeft tot het register.

Zolang het niet wettelijk verplicht is zie ik geen enkele reden om mijn installatie aan te melden via energieleveren.nl
Op energieleveren.nl zelf onder waarom staat:

"De netbeheerder is verantwoordelijk voor de veiligheid van het netwerk. Hij wil graag weten welke klanten zelf energie leveren aan het net. Dit is van belang bij storingen, werkzaamheden of calamiteiten. Registreer uw productie-installatie voor uw eigen veiligheid en die van de monteur. "
Anoniem: 238103 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:23:
hoe zit dat met de hottub met 3 fasen in de tuin van frans bouwer ? is die ook aangemeld voor de brandweer,
wat een onzin word er toch geroepen in dit forum.
ik heb nog steeds geen bewijs gezien, dat in de "stad van de zon" de lantaarnpalen aangaan,
op naar het volgende broodje aap verhaal.
Die wordt door de aardlek afgeschakeld zodra de eerste electra kabel kortsluiting maakt.
Zonnepanelen hebben op de dc kant geen aardlek !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:28
Even voor de ervaringsdeskundigen met Energieleverancier/Netbeheerders:

In September hoop ik dat mijn setje (5.310Wp) wordt geleverd en aangesloten wordt op het net.

Netjes een mail gestuurd naar Eneco, die geven terug dat ik me aan moet melden op www.energieleveren.nl. Hierover al wat dingen gelezen in dit topic (je MOET helemaal niks.....), dus de netbeheerder (Stedin) hetzelfde gemaild....en.....zelfde antwoord.

Wat is nu wijsheid? Gewoon aanmelden op die site, of mijn 'bewijsstukken' (de mails die ik gestuurd heb) goed bewaren als bewijs van aanmelding?

Ik verwacht niet dat ik een netto-leverancier wordt (zeker dit jaar nog niet), al ben ik wel mijn verbruik drastisch aan het terugbrengen, verwacht ik niet onder de 5,5-6000 kWh uit te komen.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:37:
Even voor de ervaringsdeskundigen met Energieleverancier/Netbeheerders:

In September hoop ik dat mijn setje (5.310Wp) wordt geleverd en aangesloten wordt op het net.

Netjes een mail gestuurd naar Eneco, die geven terug dat ik me aan moet melden op www.energieleveren.nl. Hierover al wat dingen gelezen in dit topic (je MOET helemaal niks.....), dus de netbeheerder (Stedin) hetzelfde gemaild....en.....zelfde antwoord.

Wat is nu wijsheid? Gewoon aanmelden op die site, of mijn 'bewijsstukken' (de mails die ik gestuurd heb) goed bewaren als bewijs van aanmelding?

Ik verwacht niet dat ik een netto-leverancier wordt (zeker dit jaar nog niet), al ben ik wel mijn verbruik drastisch aan het terugbrengen, verwacht ik niet onder de 5,5-6000 kWh uit te komen.
Niet aanmelden en zeggen tegen Eneco dat je de installatie heb gemeld via de mail bij de netbeheerder :)
Zo heb ik het ook bij GC gedaan.

Wat stedin er zelf mee doet moeten ze zelf weten, ik ben niet verplicht om mij aan te melden bij energieleveren.nl dus doe ik dat ook niet :)

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
revolution-nl schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 12:57:
[...]

Niet aanmelden en zeggen tegen Eneco dat je de installatie heb gemeld via de mail bij de netbeheerder :)
Zo heb ik het ook bij GC gedaan.

Wat stedin er zelf mee doet moeten ze zelf weten, ik ben niet verplicht om mij aan te melden bij energieleveren.nl dus doe ik dat ook niet :)
Heb ze nu beiden gemaild. Kreeg telefonsich nog wel door van Eneco dat mijn meter niet geschikt zou zijn voor teruglevering, maar dat lijkt me sterk, is met twee elektronische telwerken, vijf jaar oud....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
^^
Zoals ik al aangaf: ik heb Stedin gemaild, maar ze willen dat ik me aanmeld via energieleveren.nl, waar ik niet zo'n zin in heb, zoals velen met mij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 20:54
Ik heb me vorige week me aangemeld bij Liander. Geen verwijzing naar energieleveren.nl gezien.
Het kan dus direct bij de netbeheerder.......

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
MasterMaceMichu schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:22:
^^
Zoals ik al aangaf: ik heb Stedin gemaild, maar ze willen dat ik me aanmeld via energieleveren.nl, waar ik niet zo'n zin in heb, zoals velen met mij.....
Niet aanmelden, tot er wat fout gaat bij je in de buurt met het netwerk. Leer mij die knapen (Stedin) kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
JoopC schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:35:
[...]

Wat snap je er niet aan dan, dat je zonder toestemming van de netwerk beheerder geen energie mag terugleveren of dat niet iedere energie meter geschikt is voor terug leveren.?
Of een mail naar Stedin en Eneco met de mededeling dat ik ga terugleveren voldoende is, of dat ik inderdaad de site energieleveren.nl moet invullen.

* MasterMaceMichu vraagt zich af of hij nu echt zo onduidelijk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FataMan
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-06 22:37
Wat is dan het probleem van energieleveren.nl? Ik zie het probleem niet?

Nikon D50 | 18-70 F3.5-4.5 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

FataMan schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:58:
Wat is dan het probleem van energieleveren.nl? Ik zie het probleem niet?
Je geeft gegevens aan een entiteit die daar strikt genomen geen recht op heeft. De problemen daarmee hebben dus te maken met je privacy en het feit dat die gegevens in de toekomst gebruikt zouden kunnen worden om aan de terugleververgoeding/verrekening te sleutelen, ten nadele van de consument.

Maar we kunnen natuurlijk ook allemaal zo stemmen dat dat niet gebeurt, of zelfs beter uit gaat pakken.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 468760

Na zo'n beetje het hele topic gelezen te hebben, heb ik sinds een maand ook zo'n 1100Wp op mijn dak liggen.
Deze heb ik ook aangemeld op energieleveren.nl want ik begrijp niet helemaal wat iedereen tegen die site lijkt te hebben. Ik snap dat de B.V. achter die pagina, net als andere bedrijven, erg geinteresseerd is onze gegevens.

Maar iedereen lijkt er aan voorbij te gaan dat je die helemaal niet op hoeft te geven.
Het formulier op de pagina vereist niet dat je een naam, telefoonnr of email adres opgeeft en je hoeft zelfs niet akkoord te gaan met de verwerking van je gegevens!

Bij de aanmelding heb ik enkel m'n postcode, huisnummer en de hoeveelheid zonnepanelen ingevuld. Dat is genoeg voor de netbeheerder want een paar dagen later kreeg netjes een bevestigingsbrief van Enexis met een extra AEN code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
Anoniem: 468760 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:17:
Na zo'n beetje het hele topic gelezen te hebben, heb ik sinds een maand ook zo'n 1100Wp op mijn dak liggen.
Deze heb ik ook aangemeld op energieleveren.nl want ik begrijp niet helemaal wat iedereen tegen die site lijkt te hebben. Ik snap dat de B.V. achter die pagina, net als andere bedrijven, erg geinteresseerd is onze gegevens.

Maar iedereen lijkt er aan voorbij te gaan dat je die helemaal niet op hoeft te geven.
Het formulier op de pagina vereist niet dat je een naam, telefoonnr of email adres opgeeft en je hoeft zelfs niet akkoord te gaan met de verwerking van je gegevens!

Bij de aanmelding heb ik enkel m'n postcode, huisnummer en de hoeveelheid zonnepanelen ingevuld. Dat is genoeg voor de netbeheerder want een paar dagen later kreeg netjes een bevestigingsbrief van Enexis met een extra AEN code.
1 van de redenen is dat (alu-hoedje op) de netbeheerders mogelijk in de toekomst geld gaan vragen voor terugleverende klanten. Je maakt immers gebruik van hun netwerk!

Zolang je een ferraris meter hebt en je niet aanmeld op de site weet "niemand" dat je stroom terug levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Anoniem: 468760 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:17:

Precies dat is een van de problemen met die site. Je kan gewoon een installatie op een willekeurige postcode huisnummer aanmelden zonder enige controle. (Een van de op die site vermelde bedrijven heeft nu een 1Wp installatie >:)) De verzamelde data is dus per definitie onbetrouwbaar en onbruikbaar voor een goed netbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
snameroc schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:32:
Ik begrijp al die argwaan ook niet rond die site van energie leveren.nl
Als de wet zou veranderen en op wat voor manier je daar voor zou moeten betalen dan is dat toch gewoon zo.
Je kunt je wel verbergen maar dat staat in mijn ogen gelijk aan een fiets meenemen op het station en die de ochtend daarna weer terug te zetten. Je gebruikt toch hun net werk en capaciteit.
Er lopen op dit moment europese proeven met slimme meters waar nederland aan mee doet, over een paar jaar hebben we allemaal zo een ding in mijn ogen
Aanmelden bij energieleveren.nl geeft automatisch een aparte EAN-code
Wat is een EAN-code?
Dit is een specifieke code die de netbeheerder hanteert voor elke aansluiting op het elektriciteitsnet en gasnet van Nederland. De EAN-code is doorgaans gekoppeld aan uw postcode. Daarnaast krijgt iedere geregistreerde productie-installatie automatisch een eigen EAN-code.
Iedere gas- en elektriciteitsaansluiting in Nederland heeft zijn eigen EAN-code

Wanneer is salderen volgens de minister van toepassing
De Wet belastingen op milieugrondslag is op deze punten echter duidelijk. Saldering van energiebelasting is van toepassing op het positieve saldo van de via één en dezelfde aansluiting van het net afgenomen en op het net ingevoede elektriciteit, indien het energiebedrijf ter zake van de op het net ingevoede elektriciteit hetzij artikel 31c, hetzij artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 toepast. Op basis van artikel 31c van de Elektriciteitswet 1998 wordt tot een grens van 5000 kWh gesaldeerd. Wordt er meer dan 5000 kWh per jaar via de aansluiting op het net ingevoed, dan moet het energiebedrijf op basis van artikel 95c, derde lid, van de Elektriciteitswet 1998 voor het meerdere een redelijke terugleververgoeding betalen.
Zonder een EAN-code koppeling is ergenis voor geprogrammeert, want dan is het saldering voor de meter of te wel zelflevering en daar is nog bar weinig geregeld als ook dat een EAN-code koppeling nog niet is opgenomen in de wet als zijnde één aansluiting, EAN-code zelf staat wel in de electriciteitswet art 1. als een unieke code voor een aansluiting.

Vandaar de opmerking hiervoor om de eindafrekening nauwkeurig te controleren m.b.t. energiebelasting verrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Zijn die tegenhangers van energieleveren.nl wel evaringsdeskundigen en überhaupt wel eens op die site geweest?

Ik denk dan 80% van alle mensen niet weten wie de netwerkbeheerder is. Dus prima toch dat men via één site probeert om zo veel mogelijk zoeken en aanmelden bij de verkeerde probeert te voorkomen?

Ik heb me gewoon aangemeld, ik heb een digitale meter, dus niet aanmelden is volgens mij garantie voor irritatie aangezien dan mijn leverancier van niets weet en ik mijn teruglevering niet kan invoeren op de meterstanden site / formulier. Met bellen tot je een ons weegt als resultaat.

En kreeg een e-mail van Liander met daarin de bevestiging dat mijn meter geschikt is voor teruglevering. Met een formulier om de huidige meterstanden door te geven.
Teruggestuurd en daarna een briefje thuis dat het geregistreerd was. En voor alle duidelijkheid EAN nummer is hetzelfde gebleven.

En qua privicacy en andere paranoia ideeën: tegenwoordig is men massaal de overheid al aan het voorzien van informatie over de systemen door de subsidie aanvragen waarbij je zelfs je gedetailleerde offerte overlegd in combinatie met een DigiD identificatie. Dus links of rechts om, alles is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@Barrycade: Ik ben gewoon gezond kritiesch (Om Koot&de Bie maar weer eens van stal te halen).

Nadat Eneco in eerste instantie aangeeft dat ik me MOET registreren via energieleveren.nl, melden ze mij net terug in de mail dat mijn teruglevering bij hun nu geregistreerd staat en dat ze zullen gaan salderen, mits eea ook bij Stedin bekend is en ik een geschikte meter heb. Dit nadat ik één reply heb gestuurd met daarin de vraag: Waar staat dat ik verplicht ben om me via een externe site aan te melden en niet gewwon bij Eneco....

Geeft je toch wel ietwat te denken niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

MasterMaceMichu schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 10:02:
@Barrycade: Ik ben gewoon gezond kritiesch (Om Koot&de Bie maar weer eens van stal te halen).

Nadat Eneco in eerste instantie aangeeft dat ik me MOET registreren via energieleveren.nl, melden ze mij net terug in de mail dat mijn teruglevering bij hun nu geregistreerd staat en dat ze zullen gaan salderen, mits eea ook bij Stedin bekend is en ik een geschikte meter heb. Dit nadat ik één reply heb gestuurd met daarin de vraag: Waar staat dat ik verplicht ben om me via een externe site aan te melden en niet gewwon bij Eneco....

Geeft je toch wel ietwat te denken niet?
En als je het nu omgekeerd had gedaan via energieleveren.nl had je aan de voorwaarden van Eneco voldaan: dat je een geschikte meter hebt (controleerd Stedin) en dat je je hebt aangemeld bij Stedin (via energieleveren.nl).

Dus in mijn ogen ben je niet verder gekomen door je niet aan te melden.....alleen Eneco heeft iets in zijn bestand staan.

@ Migje: problemen met het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Eerder in dit topic gemeld dat ik bij Stedin heb aangegeven dat ik me niet wil aanmelden via energieleveren.nl, omdat ik dit niet wettelijk verplicht ben. Vandaag reaktie gehad:
Geachte heer,

Graag reageren wij op uw e-mail van 6 augustus 2012 waarin u aangeeft dat u geen registratie wilt doorgeven op www.energieleveren.nl en dat u voldaan heeft aan het melden van uw terugleverinstallatie aan uw netbeheeder.

U bent inderdaad niet wettelijk verplicht om een aanmelding door te geven via www.energieleveren.nl. Wij hebben geregistreerd dat u terugleverd op ons net. Deze gegevens worden geregistreerd in het Centraal Productie Installatie Register. Dit zijn wij verplicht nadat wij van de consument een bevestiging van teruglevering hebben ontvangen.

Stedin is niet wettelijk verplicht om de meter te wisselen naar een teruglevermeter wanneer de huidige meter niet geschikt is om teruglevering te registreren. Wij bieden alleen de mogelijkheid voor de plaatsing van een gratis teruglevermeter wanneer u de registratie van uw terugleverinstallatie doorgeeft via www.energieleveren.nl. Wanneer u hier geen registratie wilt doorgeven kunt u tegen kosten een teruglevermeter aanvragen op onze website www.stedin.net/slimmemeter. De kosten voor de plaatsing bedragen dan 66,64 euro inclusief BTW.
Conclusie: Stedin weet nu dat ik ga terugleveren, maar weigeren zonder registratie op energieleveren.nl om mij een geschikte meter te geven, omdat hier geen wettelijke grond voor zou zijn.....

En je wordt gelijk een slimme meter door je strot geduwd....

WTF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MasterMaceMichu schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:47:
Eerder in dit topic gemeld dat ik bij Stedin heb aangegeven dat ik me niet wil aanmelden via energieleveren.nl, omdat ik dit niet wettelijk verplicht ben. Vandaag reaktie gehad:

[...]

Conclusie: Stedin weet nu dat ik ga terugleveren, maar weigeren zonder registratie op energieleveren.nl om mij een geschikte meter te geven, omdat hier geen wettelijke grond voor zou zijn.....

WTF!
Ik voel weer een vermakelijk artikel op polderpv aankomen :9.
Is je meter nu niet geschikt voor terugleveren of heb je gewoon een ferraris hangen?

Indien je digitale meter niet geschikt is zijn ze dacht ik wettelijk verplicht om te vervangen omdat een meter moet kunnen salderen / terugleveren in Nederland.

Indien je een ferraris heb die terug kan draaien, lekker laten hangen en Stedin lekker laten hangen.
migjes schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 18:00:
[...]

mmm al 8,1 kWh vandaag.
de helle dag onder een wolken dek.
heb nu toch nog 1000W op de meter.
niet om te juichen maar goed elke kWh is er weer 1.

@MasterMaceMichu
ik zeg niks. >:)
Gister was pas dramatisch, toen slechts 2.292kWh/kWp opgehaald.
Nu staat de meter totaal op 4.2kwh, gewoon een gemiddeld dagje.

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 08-08-2012 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-06 14:46
MasterMaceMichu schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 17:47:

[...]

WTF!
Laat jezelf nou niet zo paranoia maken. In de brief die je na aanmelden ontvangt, kan je kiezen tussen een slimme en een domme meter. Beide gratis, dus wat is nou je probleem? Een jaar geleden betaalde je gewoon 90 euro voor een meterwissel. Jij wil namelijk zelf dat een betaalde Stedin monteur voor jouw voordeur verschijnt.
Nu betalen je buren tenminste mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje NL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:17
Onzin email, van Stedin, heb hier wel PV en niets gemeld bij energieleveren.nl.
Wel slimme meter aangevraagd bij Stedin, hier kon je opgeven of je terug zonnepanelen hebt en tot nu toe is de meter gratis vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Discussie Wel/Niet aanmelden bij energieleveren.nl.

Je bent wettelijk verplicht je installatie aan te melden bij je netwerkbeheerder.
Dat heb ik ook gedaan bij Stedin, mijn beheerder.
Nu heb ik net gekeken bij energieleveren en wat blijkt, ik sta daar geregistreerd met naam en toenaam zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Niet online
JoopC schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:17:

Je bent wettelijk verplicht je installatie aan te melden bij je netwerkbeheerder.
Nu heb ik net gekeken bij energieleveren en wat blijkt, ik sta daar geregistreerd met naam en toenaam zeg maar.
Diverse sites (zoals deze: Zon en Co beweren dat aanmdelden bij je netbeheerder niet verplicht is. Ik kan ook eigenlijk niks vinden over officiele regelgeving op dit gebied. Misschien dat jij wel een bron hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-06 23:04

Net even gecheckt. Ik sta daar met 2 EAN nummers. Om met zonnigtype te spreken: ws een LDN (Levering Door NUON) en een ODN (Opname Door NUON) nummer. Maar voor de rest niets....

En van die wettelijk verplichting om eea te melden is mij niets bekend.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hansdegit schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 21:59:
[...]

Ik zie onze naam ook nergens. Postcode en huisnummer ingeven en op je scherm verschijnen 2 EAN codes.
Wat slecht! Je kunt gewoon postcode en huisnummer van je buren of andere bekenden ingeven. Ook bij "afmelden installatie". Daarna is het een kwestie van telefoonnummer en emailadres invullen en de ean-code van de installatie (notabene op te vragen via dezelfde site) die je wilt afmelden. Ik mag hopen dat ze een telefonische check doen voordat een installatie daadwerkelijk wordt afgemeld.. maar eigenlijk is energieleveren.nl natuurlijk een site die zo lek is als een mandje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.Death
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-02 17:13
BamSlam_ schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:07:
[...]

Wat slecht! Je kunt gewoon postcode en huisnummer van je buren of andere bekenden ingeven. Ook bij "afmelden installatie". Daarna is het een kwestie van telefoonnummer en emailadres invullen en de ean-code van de installatie (notabene op te vragen via dezelfde site) die je wilt afmelden. Ik mag hopen dat ze een telefonische check doen voordat een installatie daadwerkelijk wordt afgemeld.. maar eigenlijk is energieleveren.nl natuurlijk een site die zo lek is als een mandje!
En dat is dan ook meteen de reden dat ik me helemaal nergens aanmeld.

PC | Server | FP4All.org | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 22:20:
Bij Enexis heb ik mij oktober 2011 aangemeld na aandrang van Greenchoice.
Toendertijd hebben ze mij niet verteld om me daar te registreren.
Het kan ook best zijn natuurlijk dat die site in 2011 nog niet bestond.
De domeinnaam energieleveren.nl is op 2011-01-28 geregistreerd, volgens de whois van SIDN. Wat natuurlijk niet betekent dat de site ook meteen de lucht in is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes

sorrie.
niks wettelijke plicht.
vertel mij maar eens waar dat in de wet staat?

net beheerders doen net als of ze de wet zijn maar dat zijn ze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Grrrrrrrr......Wat een enorm flut-bedrijf is dat Stedin toch: Eerst willen ze je niet helpen todat je op energieleveren.nl je ziel en zaligheid hebt ingevuld, dan krijg je vervolgens te horen dat de hiudige wachttijd voor een nieuwe meter 3 maanden is......

Lekker als je op 3 September je PV installatie opgeleverd krijgt.....

Heb ze overigens al 1,5 maand geleden gemaild dat ik PV ga plaatsen en wellicht een andere meter moet, maar dat is bij Stedin niet voldoende.......

Dat wordt tijdens productie-uren maar alles opgebruiken en als de zon is alle apparatuur uitschakelen..... :( ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 09:51
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:
Grrrrrrrr......Wat een enorm flut-bedrijf is dat Stedin toch: Eerst willen ze je niet helpen todat je op energieleveren.nl je ziel en zaligheid hebt ingevuld, dan krijg je vervolgens te horen dat de hiudige wachttijd voor een nieuwe meter 3 maanden is......

Lekker als je op 3 September je PV installatie opgeleverd krijgt.....

Heb ze overigens al 1,5 maand geleden gemaild dat ik PV ga plaatsen en wellicht een andere meter moet, maar dat is bij Stedin niet voldoende.......

Dat wordt tijdens productie-uren maar alles opgebruiken en als de zon is alle apparatuur uitschakelen..... :( ;)
Ik heb bij Enexis aangegeven dat ik wellicht na de vakantie zonnepanelen op mijn dak wilde. Uiteraard een aardig gesprek gevoerd over hoe en wat van mijn huidige (oude slimme meter van Oxxio) meter en een week later stond de monteur op de stoep met een nieuwe meter. Bij Enexis kun je ook een spoedaanvraag doen voor € 75,00. Maar zo snel als ik hem kreeg verwonderde mij ook na menig verhaal hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JakeNL
  • Laatst online: 18-06 14:46
MasterMaceMichu schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 12:53:
Mijn Stedin ervaring:

Ik heb mijzelf op 18 mei aangemeld op energieleveren.nl en daar aangegeven dat de startdatum van terugleveren ook 18-5 is. (in het echt pas begin juli ivm subsidie)
  • Binnen een week een brief van Stedin waar ik kon kiezen uit een domme of conventionele meter met teruglevering, beide gratis.
  • Op 8 juni dit formulier ingediend.
  • 1x gebeld: "meestal 3 weken maar max. 3 maanden blabla"
  • 1x gemaild: zelfde verhaal
  • 1x gebeld na 2maanden: "o, ik zie wel en werkorder, maar geen afspraak. Tsja gaat wel eens vaker fout." Afspraak op 24 augustus
  • Brief met afspraakdatum gekregen, waarin een hyperlink stond voor wijziging door mijzelf
  • Online gekeken en de datum naar 15-8 gewijzigd. Hoezo medewerking? 8)7
Vanmiddag dus geplaatst, dus ik ben nu officieel producent :) Wel heb ik al 259kWh geproduceerd waar ik maar een beperkt gedeelte zelf van heb kunnen gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door JakeNL op 15-08-2012 16:15 . Reden: toegevoegd dat ik ook in Stedin gebied zit ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Nou....vanavond een brief op de mat van Stedin......Dat is toch nog snel, dacht ik.....
Opengemaakt: of ik nog even wilde aangeven hoeveel ik wel ga leveren met mijn 'eigen opwekking', want dat moeten zetoch echt weten....en dat mag dan weer makkelijk via..... energieleveren.nl....

Frappant detail: je kunt ook een formulier retourneren, waarop een sectie is waar je aan kunt geven dat je helemaal niets gaat opwekken.....Ws. wordt er op die site dus regelmatig maar wat ingevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
Nou, het zonnespul is aangemeld op energieleveren.nl. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:50

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Toch blijft het uitkijken: gisteravond kaartje van Liander in de bus gevonden, omdat de meteropnemer me niet thuis had getroffen. Goed nieuws, want dat betekent dat ze mijn slimme meter niet van afstand uitlezen.

4 maanden na de plaatsing van de nieuwe slimme meter en ruim 3 maanden na de plaatsing van zonnepanelen heb ik een leveringsoverschot van zo'n 900 kWh, en ondanks dat ik alles netjes bij iedereen gemeld had, kwamen er toch opmerkingen op het scherm 'uw meterstand wijkt af van de vorige, wat is daarvoor de reden'.

Dus vanmorgen gelijk maar Liander gebelt, helpdesk kon de electriciteitsstanden niet zien zien, gas wel, dus de electriciteitsstanden worden nu door de helpdesk nogmaals aan de betreffende afdeling doorgegeven. Echt efficient loopt het proces zo niet.

Ik ken verhalen waarbij iemand niets had aangemeld bij energieleveren.nl en de netbeheerder dus maar zelf standen ging schatten en ging doorgeven aan de energieleverancier - die mensen zijn nu al maanden aan het bakkeleien over de jaarrekening. Dat hoop ik te voorkomen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediacj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
NielsTn schreef op zaterdag 25 augustus 2012 @ 16:14:
[...]

b###sh#t....
Lees de Elektriciteitwet artikelen er op na: je hoeft je energieleverancier alleen mede te delen dat je gaat terugleveren!
Verdere details hebben ze helemaal geen recht aan te ontlenen. PUNT. dankzij de brakke inrichting in Nederland. Maar goed. ... nu lijk ik beetje op Zonnigtype. All credits gaan naar hem toe voor zijn noeste arbeid.
Het gaat hierbij niet om het registreren van je pv bij energieleveren.nl maar puur het melden van je installatie bij je energieleverancier. Vind het ook van de zotte maar blijkbaar is zo iemand twee maanden productie ontnomen. Dus het is maar dat je het weet, weer 1 van de talloze regeltjes die je met pv moet doorlopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
Hmm, ik heb twee weken geleden mijn installatie aangemeld op www.energieleveren.nl. Keurig een bevestiging gekregen per mail. Daarna niets meer gehoord. Hoeft ook niet, mijn meter mag gewoon blijven hangen.

[ Voor 22% gewijzigd door Cruise Control op 28-08-2012 15:08 . Reden: Quote toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Bartjuh schreef op maandag 03 september 2012 @ 22:26:

Bovendien, vangen de Duitsers inmiddels minder voor hun PV stroom dan ze betalen, of is het nog steeds net aan meer? Kortom, gewoon salderen is prima voor de gewone consument. Prima rendabel, straks zelfs binnen 6 jaar (als het niet beter is) terugverdient. Daar hoeft geen extra geld bij. Anders krijg je ook weer Duitse taferelen; iedereen betaald, ook de arme Duitser die geen PV kan betalen.
Neen, niet iedereen betaalt in BRD. De lasten worden vanwege de industrie ondersteuningslobby van de regering steeds meer naar steeds minder (particuliere) schouders verschoven, en dat is foute boel. Dat was uitdrukkelijk NIET de bedoeling van Hermann Scheer en de zijnen, die lasten moeten door ALLE stroomverbruikers worden gedragen (de 1,2 miljoen PV-producenten incluis, via hun standaard afname meter). Er worden desondanks steeds meer bedrijven uitgesloten, en dat is waanzin en gevaarlijk spel.

"Daar hoeft geen extra geld bij"??? Dat komt allemaal uit de rijksuitgaven die niet meer worden geïncasseerd, maar waar wel mee en "op" werd gerekend door Min. Fin. Ergo: "iedereen" die belastingen betaalt, betaalt de NL saldering. Omdat de inkomsten voor de Staat bij de hoogste EB staffel(s) stapsgewijs gaan opdrogen. En dat ergens anders vandaan gehaald "zou kunnen gaan worden". Ik roep even in herinnering de injectietarieven die in Vlaanderen weer uit de poppenkast zijn getoverd... (moet je wel bij energieleveren.nl geregistreerd staan, waarschijnlijk, anders "kent de netbeheerder je niet"... :/ ).
Nee, maar hier met gewone terugtelmeters is het een ander verhaal. Kortom; Nederland != Duitsland.
Nogal kort door de bocht. Nederland is onvergelijkbaar aan Duitsland op dit en vele andere vlakken.
Maar naar een dergelijke indirecte incentive moeten we uiteindelijk wel heen. Iets minder krijgen voor je stroom dan je betaald is ideaal. Gelijk een incentive voor een zo hoge mogelijke utiliteitsfactor van je zonnestroom.
Wordt aan gewerkt door EPIA (>> Sinke).
Er moeten dan allemaal aparte meters geïnstalleerd worden = extra kosten. Niet nodig met salderen.
Totdat een eigenwijze heikneuter van een netbeheerder gedwongen meter vervanging voor de perfect salderende Ferraris dicteert. Die mag je ook betalen. In Duitsland kun je fysiek eigenaar van een eigen geijkte Einspeise Meter zijn. Die voor een prikkie kan worden gekocht, en je geen jaarlijkse meterhuur kost. Meterhuur in NL (gestandaardiseerd per 1-1--2008) kost je momenteel EUR 31,39/jaar, al is het ding al lang afgeschreven.

Invoedingstarieven zijn nog dermate gunstig in BRD, met 20 jarige zekerheid, dat installeren van extra meter als onderdeel van het standaard (scherpe) aanbod voor PV-installaties binnen no-time is terugverdiend. Da's peanuts op het totaal (dakvullende systemen).
En ja, uiteindelijk kan je niet meer salderen, maar in NL de komende jaren echt nog wel zonder al te veel wrijving. Uiteindelijk zal je er minder voor gaan krijgen (logischerwijs).
Ik help het je hopen, van die "weinig wrijving"... ;)

Anoniem: 472297

Ik zit even met het volgende. Ik wil gaan terugleveren en nam contact op met Eneco.

Eneco heeft me doorverwezen naarStedin. Stedin moet dan in de administratie opgeven dat ik teruglever. Stedin beweerde eerst echter dat ik geen teruglevermeter heb. Maar dat heb ik dus wel (ISKRA meter uit 2005), de teruglevering wordt gewoon geregistreerd in een apart telraam.

Toen werd het verhaal van Stedin ineens anders, nl. dat de meter die ik heb niet goed de teruglevering registreert en ik moet dus aan een nieuwe meter.
Als ik dus de installatie opgeef op energieleveren.nl, dan krijg ik over 5 weken een nieuwe meter geinstalleerd (een slimme meter). En daar heb ik (nu) niet zo een zin in eigenlijk.

Is er iemand die kan bevestigen dat de meter ISKRA type ME161-D1A52-V12G12--K0 uit 2005 niet goed de teruglevering registreert en dus vervangen moet worden?

Alvast bedankt! _/-\o_

ps.: op internet vind ik niks over terugleverproblemen. De website van Stedin heeft info over mijn meter, en daar staat ook gewoon dat er een apart telraam is voor teruggeleverde energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Zat net nog even te bekijken hoe de melding voor teruglevering bij Stedin precies in zijn werk gaat. Ik was, naar aanleiding van de berichten in dit topic, al van plan dit per email te doen en niet via de website, omdat ik mijn ferraris-meter wil behouden.

Nu las ik net op stedin.nl het volgende:
Stedin plaatst gratis een slimme meter als u zonnepanelen en/of HR-e ketels registreert. De voorwaarden van Stedin om hiervoor als consument of als klein-zakelijke relatie in ons werkgebied in aanmerking te komen, zijn:
  • U registreert zich op de website www.energieleveren.nl.
  • Uw huidige meter is ongeschikt voor het registreren van teruglevering.
  • Het plaatsen van de slimme meter moet technisch mogelijk zijn
Volgens mij kan ik op basis van punt 2 tegen Stedin zeggen dat ze volgens hun eigen regels die "slimme" meter niet hoeven te installeren: ik heb namelijk een ferraris-meter die geschikt is voor het registreren van teruglevering. (Gecheckt in de diverse PDF's die in dit topic genoemd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

databeestje schreef op zaterdag 06 oktober 2012 @ 11:14:
In Nederland betalen we Vastrecht, houdt dat in dat we de aansluiting voor afname of levering mogen gebruiken?
Daarvoor heb ik een tien maanden lange procedure tegen mijn netbeheerder gevoerd.

Uitkomst: niet ontvankelijk, kreeg wel een leuke brief in handen via welke de netbeheerder gesommeerd werd alle destijds onterecht geïncasseerde dubbele vastrechten direct op straffe van dwangsom terug te betalen bij diegenen bij wie ze het hadden geïncasseerd (en die grotendeels van niks wisten omdat ze geen moer van hun nota's begrepen - of begrijpen).

Jurist bleef volhouden dat ze het volste recht hadden, en - onuitgesproken, doch beslist tussen de regels door bedoelend - dat ze de eerste de beste gelegenheid zouden gaan aangrijpen om het alsnog te gaan heffen.

Waarom denk je dat het niet verstandig is om je te "melden" op energieleveren.nl? O.a. daarom...

50 Euro per kWp heffing per jaar, daar in België. Als dat hier ingevoerd zou gaan worden (terwijl we nog vrijwel "niks" aan PV-capaciteit hebben, en de meeste stroomoverschotten direct door de buren worden gezopen voordat er ook maar een elektron de wijkkast bereikt), zou je bij 900 kWh/jaar en een salderings-verdienste van pak hem beet 200 Euro per kWp dus een kwart van dat bedrag weer mogen inleveren. Nog even afgezien van het daarnaast al wezenloze vastrecht pakket van - momenteel bij mij - 272 Euro (incl. 21% BTW).

FF theoretisch gedacht dan, hé. Maar angstaanjagend genoeg, m.b.t. al die populaire teeveeteetjes die daar nooit rekening mee hebben gehouden...

@eric-pvt

quote van ZPV:
De DTe is vooalsnog niet van plan om vastrecht voor teruglevering voor netbeheerders vast te stellen. Ook het heffen van een terugleverings-vastrecht is verboden.
Dat laatste is beslist NIET waar, het is "niet verboden". Dat NMa destijds die ordonnatie uit deed gaan richting netbeheerders (toen ze nog DTe heetten), was het gevolg van een herenakkoordje. Want ze wilden geen reuring in de tent, en ze hebben zelf een ongelofelijke blunder gemaakt met een eerdere uitspraak op basis waarvan netbeheerder meende die ranzige praktijken ook op haar zonnestroom klantjes te kunnen afwentelen. Dus neen, er staat in NL wet beslist niet dat een "injectietarief", "dubbel vastrecht", "TOVT voor teruglevering", of whatever je voor leuk naampje op dat fenomeen kunt plakken verboden zou zijn.

Ik heb hier documentatie van, is te vermoeiend om hier uit te leggen (lees: word je scheitziek van).

Maar ZPV kent wel vaker de wet niet. Zoals de meeste organisaties die geen juristen in dienst hebben (en ook ik ben geen jurist...).

@X21r:

Wat een VERPLETTERENDE post, daar op dat verre zonstraal ecologie forum van kockie... _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door zonnigtype op 06-10-2012 14:26 . Reden: ZPV statement van lang gelee ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

JoopC schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 10:49:
[...]

Is al eens een discussie hier geweest, toen werd ik uitgelachen.

Uit de brief van Stedin/GreenChoice.
U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Stedin Netbeheer.
<knip/plak>

waar dat staat in het wetboek, weet ik veel.
Neen, Stedin lult uit haar nek.

Staat niet in de Wet.

Er staat een vaag artikeltje in de Netcode. En dat is secundaire regelgeving (ook volgens NMa) waar consumenten organisaties helemaal NIETS over hebben in kunnen brengen. En over die Netcode wordt tot op de dag van vandaag MET GEEN WOORD gerept door de netbeheerders. En dat willen ze blijkbaar graag zo houden.

Ook energieleveren.nl wordt met geen letter benoemd in de Wet (ik doel hier op de Elektriciteitswet, het construct "Energiewet" wat je zelfs op sommige bedrijfs-sites genoemd ziet worden, bestaat helemaal niet...). En wat niet in "de Wet" staat, doet er niet toe. Ze kunnen hoog en laag springen bij Stedin. Ze stinken uit hun mond.
2.1.5 De elektrische installatie
2.1.5.1 De elektrische installaties bevatten geen bedrijfsmiddelen die tot invoeding in het net van de
netbeheerder kunnen leiden, tenzij aan de aanvullende voorwaarden voor productie-eenheden
zoals opgenomen in 2.4 of 2.5 wordt voldaan. De aangeslotene stelt de netbeheerder tijdig op
de hoogte van zijn voornemen tot invoeding, opdat de netbeheerder eventueel noodzakelijke
wijzigingen in het net kan doorvoeren.

...

2.4.1.4 In afwijking van 2.1.5.1 is het niet nodig de netbeheerder vooraf tijdig op de hoogte te brengen
van het voornemen tot invoeding, indien sprake is van een productie-eenheid met een
aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3 x 16 A die rechtstreeks of als onderdeel van een
elektrische installatie wordt aangesloten op een laagspanningsnet. In dat geval informeert de
aangeslotene de netbeheerder binnen een maand na de inbedrijfname van de productieeenheid.
http://www.nma.nl/images/...aart_2012%2022-198164.pdf

Voor de goede orde: ik heb me nooit aangemeld. Mijn netbeheerder heeft me nooit benaderd. Sterker nog, de holding waar hij vroeger deel van uitmaakte, heeft die zonnepanelen geplaatst en heeft het er ook nooit over gehad... ;)

[ Voor 37% gewijzigd door zonnigtype op 08-10-2012 11:17 . Reden: 2 artikelen, out of many ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 14:42
Ik heb mijn zonnepaneel installatie aangemeld via : http://www.energieleveren.nl/
Eigenlijk alleen maar zodat duidelijk is dat de meterstanden bij de volgende afrekening kunnen afwijken van wat ze verwachten.

Ik kreeg 2 weken later netjes een brief van mijn netbeheerder (liander) waarin de mogenlijkheid geboden werdt om de meter kostenloos te laten vervangen. In de brief stond dat als ik dat niet wilde ik ook geen actie hoefde te ondernemen om zo de oude ferraris meter te behouden.

Wel vreemd dat andere netbeheerders dus wat minder netjes omgaan met wel of niet verplicht.

Ik hou het lekker bij mijn ferraris meter. Draait netjes achteruit en de tellers staan ook lager dan voor de installatie ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

zonnigtype schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:20:
[...]

... ik loop inmiddels spreekwoordelijk naast mijn schoenen ... :P

Dank voor de ondersteuning, allen...

... kan ik me nog voortvarender op de "stats" gaan gooien ... :)
Credits voor je werk hoor, je steekt er veel tijd en energie in, dus leuk om te zien dat je werk je zoveel payoff en voldoening geeft :)

Maar laten we wel wezen als het aanmelden op energieleveren.nl of welke andere site verplicht zou zijn, was je (acurate) nattevinger niet nodig geweest. Maarnu snap ik je tegenstand wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype

zonnigtype

Barrycade schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 22:56:
[...]

Credits voor je werk hoor, je steekt er veel tijd en energie in, dus leuk om te zien dat je werk je zoveel payoff en voldoening geeft :)

Maar laten we wel wezen als het aanmelden op energieleveren.nl of welke andere site verplicht zou zijn, was je (acurate) nattevinger niet nodig geweest. Maarnu snap ik je tegenstand wel ;)
Ik ben geen tegenstander MITS er voordeel van een FIT regime (lees: investeringszekerheid voor allen) tegenover komt te staan.

Aangezien dat laatste (ook weer gezien de :O debatten van afgelopen week) nog steeds niet aan de horizon gloort, zie ik nog steeds geen "voordelen zonder risico's" om me daar aan te melden. Als de netbeheerder het al iets zou vinden, zo'n ferrarisje (in het verleden konden ze melders daar niet eens helpen, "konden ze niks mee"... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vandaag mijn voorschot laten aanpassen bij greenchoice en de stroom terug laten zetten op 0. Geen probleem. Wel werd er mij gevraagd om via mail een aantal vragen te beantwoorden......
U heeft aangegeven energie terug te willen gaan leveren. Greenchoice ondersteunt haar klanten om hun eigen energie op te wekken met informatie over zonnepanelen en een hoge vergoeding voor teruggeleverde energie.

Op onze website kunt u informatie vinden over zonnepanelen en over de vergoeding die u van ons ontvangt voor teruggeleverde stroom. Informatie over zonnepanelen vindt u op http://www.greenchoice.nl/thuis/zelf-opwekken/met-zon. Informatie over het terugleveren van stroom vindt u op: http://www.greenchoice.nl...-zon/terugleververgoeding.

Wanneer u nu al stroom teruglevert, ontvangen wij graag antwoord op de volgende vragen:
- Heeft u uw teruglevering ook gemeld bij uw netbeheerder Enexis Brabant?*
- Wat voor type elektriciteitsmeter heeft u: digitaal of analoog (met een draaischijf)?

U kunt uw gegevens naar ons mailen via vragen@greenchoice.nl. Vergeet niet uw klantnummer of postcode en huisnummer te vermelden.

*U bent wettelijk verplicht uw teruglevering te melden bij uw netbeheerder Enexis Brabant. Wij verzoeken u daarom eerst uw teruglevering te melden voor u verder gaat. Indien u dit nog niet gedaan heeft, kan dit via www.energieleveren.nl. Is Liander uw netbeheerder? Meld u dan aan via www.liander.nl/terugleveringmelden.
Naar aanleiding van het artikel over energieleveren.nl op polderpv heb ik me natuurlijk niet aangemeld op energieleveren.nl

En dit waren mijn antwoorden:

Antwoord> Nee, dit is wettelijk niet verplicht. Ik weet dat men graag heeft dat men zich registreert bij energieleveren.nl, maar ik wil mijn gegevens daar niet registreren.

Antwoord> Analoog (Ferrarismeter) met terugloop. Ik wil deze meter blijven behouden, deze saldeert automatisch.

Antwoord> 3 augustus 2012

Antwoord> 4900 Wp, 20 panelen van 245 Wp. Ik zorg ervoor dat ik niet teveel produceer, dus ik heb geen andere (teruglever) meter nodig. Mijn huidige ferraris meter saldeert vanzelf (=loopt terug).

Nu maar afwachten hoe hierop gereageerd wordt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Als je meldt dat je PV hebt, zullen ze antwoorden met de opmerking dat ze niet kunnen garanderen dat je huidige meter geschikt is voor teruglevering en dat ze maar war graag je meter komen wisselen. Als jij daar geen behoefte aan hebt, hoef je daar niets mee te doen. Zo verging het mij toen ik de installatie aanmeldde op energieleveren.nl. Ik kreeg die mail overigens van Nuon en niet van de netbeheerder.

* dreamscape heeft natuurlijk nog gewoon zijn oude analoge ferrarismeter gehouden.

[ Voor 10% gewijzigd door dreamscape op 21-12-2012 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cjdijk
  • Laatst online: 17-06 12:00

cjdijk

Hans favoriete radiostation

dreamscape schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:06:
Als je meldt dat je PV hebt, zullen ze antwoorden met de opmerking dat ze niet kunnen garanderen dat je huidige meter geschikt is voor teruglevering en dat ze maar war graag je meter komen wisselen. Als jij daar geen behoefte aan hebt, hoef je daar niets mee te doen. Zo verging het mij toen ik de installatie aanmeldde op energieleveren.nl. Ik kreeg die mail overigens van Nuon en niet van de netbeheerder.

* dreamscape heeft natuurlijk nog gewoon zijn oude analoge ferrarismeter gehouden.
energieleveren.nl :? Ik dacht dat ik gewoon mijn maandbedrag van 150 kon verlagen naar 100 euro per maand (is dat realistisch voor 2,25Kwp :P ), maar ik begrijp van jou dat ik niet bij mijn energieleverancier moet wezen?

P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Geen idee. Mijn energieleverancier zei dat ik via energieleveren.nl de installatie moest aanmelden. Waarschijnlijk is dat nergens verplicht, maar ik heb dat als een braaf jongetje maar gewoon gedaan.

Ik heb vervolgens mijn maandbedrag nog niet verlaagd, omdat ik eerst eens wilde zien wat de boel ging opleveren. Met 1,2 kWp is dat naar verwachting zo'n 25% van mijn jaarverbruik, maar ik zie komend voorjaar wel wat ik er terugkomt, Dan passen we vervolgens het maandbedrag wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

dreamscape schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 09:34:
Geen idee. Mijn energieleverancier zei dat ik via energieleveren.nl de installatie moest aanmelden. Waarschijnlijk is dat nergens verplicht, maar ik heb dat als een braaf jongetje maar gewoon gedaan.

Ik heb vervolgens mijn maandbedrag nog niet verlaagd, omdat ik eerst eens wilde zien wat de boel ging opleveren. Met 1,2 kWp is dat naar verwachting zo'n 25% van mijn jaarverbruik, maar ik zie komend voorjaar wel wat ik er terugkomt, Dan passen we vervolgens het maandbedrag wel aan.
(1200*0.7)*€0.20=€168 / 12 = je maand bedrag met €14 verlagen.
dan heb je een ruime marge en dat zou geen problemen op mogen leveren (garantie tot aan het einde van dit bericht ;) )

Je spekt nu de energieleverancier met een x aantal tientjes waar hij rente over kan trekken (en jij misloopt).

[ Voor 6% gewijzigd door Freemann op 21-12-2012 12:59 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
ZuinigeRijder schreef op dinsdag 18 december 2012 @ 18:14:
Vandaag mijn voorschot laten aanpassen bij greenchoice en de stroom terug laten zetten op 0. Geen probleem. Wel werd er mij gevraagd om via mail een aantal vragen te beantwoorden......

[...]

Naar aanleiding van het artikel over energieleveren.nl op polderpv heb ik me natuurlijk niet aangemeld op energieleveren.nl

En dit waren mijn antwoorden:

Antwoord> Nee, dit is wettelijk niet verplicht. Ik weet dat men graag heeft dat men zich registreert bij energieleveren.nl, maar ik wil mijn gegevens daar niet registreren.

Antwoord> Analoog (Ferrarismeter) met terugloop. Ik wil deze meter blijven behouden, deze saldeert automatisch.

Antwoord> 3 augustus 2012

Antwoord> 4900 Wp, 20 panelen van 245 Wp. Ik zorg ervoor dat ik niet teveel produceer, dus ik heb geen andere (teruglever) meter nodig. Mijn huidige ferraris meter saldeert vanzelf (=loopt terug).

Nu maar afwachten hoe hierop gereageerd wordt :F
Voor de volledigheid nog het reactie van Greenchoice op mijn antwoorden hierboven.....
Kennelijk suggereren ze dat aanmelden bij de netbeheerder wettelijk verplicht is, maar wanneer je het niet doet is het ook goed :O

Dus probeer mijn Ferraris meter met enkele meter zo lang mogelijk te houden en mijn stroomopwek helemaal op te maken. Ben nu al met een sfeerkachel aan het bijverwarmen om mijn verwachtte overschot van 400 kWh op te maken en mijn gasverbruik omlaag te krijgen.
Hartelijk dank voor het doorgeven van de gegevens van uw zonnepanelen.

Uw meter
Terugdraaimeter
U hebt een analoge draaischijfmeter. Bij een analoge meter draaien de telwerken meestal achteruit op het moment dat u meer energie produceert dan u op dat moment nodig heeft. U kunt controleren of dit zo is door op een zonnige dag te controleren of uw meterstanden gedurende die dag lager worden, of door uw netbeheerder Enexis Brabant te vragen of uw meter geschikt is voor teruglevering. Uw teruglevering wordt door de meter meteen in mindering gebracht op uw verbruik. Wij raden u aan over enkele maanden via uw dossier uw verbruik te controleren en desgewenst uw voorschotbedrag aan te passen aan de nieuwe situatie.

Salderen
Salderen betekent dat de door u teruggeleverde energie verrekend wordt met de door u afgenomen energie. Informatie over salderen vindt u op http://www.greenchoice.nl...-zon/energie-terugleveren.

Zonnekorting
Vast contract
U heeft op dit moment een vast contract bij Greenchoice. Hiermee heeft u de komende tijd geen last van prijsschommelingen in de markt. Na afloop van uw vaste contract wordt uw contract automatisch omgezet naar ons variabele contract met kortingsgarantie. Dit houdt in dat u een gegarandeerde korting ontvangt van 0,25 eurocent per kWh stroom en/of m3 gas ten opzichte van de variabele tarieven van uw regioleverancier. Omdat u met uw zonnepanelen een extra bijdrage aan een duurzamer milieu levert, verdubbelen wij vanaf dan uw korting voor stroom naar 0,50 eurocent per kWh.

Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472636

heren,

Qwestie:

Over 1 maand ongeveer 3610 WP op ons huis liggen.
Ons verbruik ligt ongeveer op de 2500KWH.
Kortom een overschot waarschijnlijk aan het eind van het jaar.
We hebben hier een goede ouderwetse ferriasmeter zonder terugloopblokkering.

Moet ik dit gaan lopen 'affakkelen' door het gasverbruik naar beneden te brengen met electra kachels?
Of moet ik me aanmelden op www.energieleveren.nl om vervolgens toch mijn oude meter te behouden en een teruglever vergoeding te verkrijgen?
Of niks doen en afwachten tot de meteropname?
Dillema wat te doen heren...

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 472636 op 16-01-2013 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Anoniem: 472636 schreef op woensdag 16 januari 2013 @ 16:27:
heren,

Qwestie:

We hebben hier een goede ouderwetse ferriasmeter zonder terugloop.

Moet ik dit gaan lopen 'affakkelen' door het gasverbruik naar beneden te brengen met electra kachels?
Of moet ik me aanmelden op www.energieleveren.nl om vervolgens toch mijn oude meter te behouden en een teruglever vergoeding te verkrijgen?
Lijkt me wel een goed idee, dat "eigenverbruik".

Je kan je aanmelden, maar met een niet-terug-loop-meter krijg je geen cent terug.
Registratie is trouwens erg omstreden op GoT.

[ Voor 8% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-01-2013 16:31 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472636

heren,

Qwestie:

toevoeging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
heren,

Qwestie:

affakkelen mag is eigen keuze.(het is jouw energie en je mag er mee doen wat je wil)

aanmelden op energieleveren is niet nodig met je meter. (word veel over beweerd, maar eigenlijk zijn ze niet geintereseert in het beetje wat je opwekt en als het goed is saldeert je meter automaties. dus alleen doen als je een slimme meter wil)

er is ook nog een route om over te stappen naar GC, dan moet je een slimmemeter hebben (gratis) en kun je gebruik maken van de marge regel van 1000kWh.

je mag dus beslissen wat je wil.
mijn keuze is oude meter behouden. overschot niet uit telaten betalen.
kan makkenlijk het overschot zelf op maken. (vind ik ook leuker om te doen.)
als je ongeveer de 8ct die je krijgt tegen over de gas prijs zet is het wel leuk om daar iets mee te verwarmen.
heb zelf wel een duidelijke lijn gesteld tegen over de leverancier.
ik betaal geen voorschotten maar per jaar.
dat geeft mij een betere positie voor als er iets niet klopt met de rekening.
ze kunnen in iedergeval niet perongeluk te veel automaties van mijn rekening halen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Hier netjes de onlangs geinstalleerde zonnepaneleninstallatie gemeld bij enexis, via de mail: duurzaam.produceren@enexis.nl
En dus niet via energieleveren.nl

Ferraris meter, geen teruglevering op jaarbasis verwacht, geen behoefte aan een "slimme" meter bla,bla,bla.

Paar dagen later, bevestiging dat ik geregistreerd sta als terugleverklant en meer niet.

Laten we hopen dat het daarbij blijft.
Was een mooie zonnige dag vandaag. :-)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Pagina: 1 2

Dit topic is gesloten.