"Hoeveel CO2 bespaar je met windmolens?" Tsjonge...wat een vraag. Eigenlijk ben ik van mening dat deze vraag een product is van de eerder genoemde "terreur" die door de media (en reclame) wordt uitgestort over ons allen. De terreur van:
- CO2 is groen
- iets is schoon omdat het minder CO2 uitstoot
- duurzaam is minder CO2
- alternatieve
energie bespaart CO2.
Er is maar EEN uiting die wel waar is: Er bestaat een correlatie tussen de concentratie broeikasgassen (waaronder CO2) en de gemiddelde temperatuur van de aarde. Daar is absoluut geen enkele discussie over. Nergens. Er is hooguit een discussie gaande of en in hoeverre de menselijke uitstoot bijdraagt aan de toename van broeikasgassen in de atmosfeer. Persoonlijk vind ik dat laatste minder interessant. Interessanter is wat er plaatsvindt VOORdat de broeikasgassen worden uitgestoten. Ik heb het dan over grondstoffen en vervuiling.
Belangrijker nog dan het al dan niet (versneld) opwarmen van de aarde door menselijke invloed, is de aanstaande schaarste die onherroepelijk zal ontstaan. De wereldbevolking groeit nog steeds erg hard en per persoon verbruikt een wereldburger steeds meer
energie. Dat is een letterlijk doodlopende weg. Niet morgen of volgende week, maar op termijn zeker.
Het zou logisch moeten zijn dat landen (en vooral de bewoners) niet afhankelijk willen zijn van andere landen als het gaat om
energie. Vooral als de leverende landen gewoon schurkenstaten zijn (Saudi, Iran, Irak, Rusland, etc).
Het zou ook logisch moeten zijn dat mensen het liefst schone lucht zouden willen inademen. De lucht wordt vervuild door het verbranden van fossiele brandstoffen (Nee, CO2 hoort niet bij de vervuiling, NOx, fijnstof, etc wel!).
De grond wordt vervuild door de winning van grondstoffen (voor
energie en/of producten). Het water wordt vervuild door alles wat neerslaat EN minutieuze plastic deeltjes die waarschijnlijk door onze cellen worden opgenomen en weet ik veel wat niet kunnen veroorzaken.
Een windmolen is 1 van de vele manieren om op een andere manier
energie op te wekken dan door fossiele brandstoffen te verbranden. Voor de noodzaak over de stappen naar andere bronnen dan fossiele bronnen moet CO2 niet als hoofdzaak worden gebruikt. Het is hooguit een bijzaak dat bij de productie van
energie door een molen minder CO2 vrijkomt dan bij het verbranden van fossiele brandstoffen. De overige argumenten zijn veel urgenter.
Lullig gezegd....het investeren in schoon drinkwater draagt bij aan de problemen van overbevolking en
energie-schaarste en is eigenlijk "dom". Net als alle campagnes om kinderen in te enten en maar meer mensen te laten leven. Geboortebeperking moet worden nagestreefd zodat het geboortecijfer rap omlaag gaat. Vervolgens ga je DAN de kinderen schoon water en inentingen geven. Er zijn er dan een stuk minder. Dan ontstaat een win-win situatie...minder
energie nodig om groeiende bevolking te ondersteunen...en minder mensen te ondersteunen voor een beter leven.
De wereldproblemen zijn niet zomaar op te lossen. Zeker niet door een klein kikkerlandje als Nederland. Ik zou het al winst vinden als mensen de hoofdzaken van de bijzaken konden onderscheiden en niet zouden verzanden in detaillistische discussies van bijzaken.
Zo....en nu koffie