Vind ik doelloos praten met Liander nog wel een prettige tijdsbesteding, hier ga ik echt geen minuut aan spenderen. Iemand op Twitter bracht het onder mijn aandacht, en die dacht dat het serieus om
duurzame energie ging. Hij heeft zijn tweet maar weer weggehaald

Toch niet, je rolweerstand neemt toe, het koetswerk moet steviger en dus zwaarder zijn om de grotere krachten op te vangen en de aandrijfinstallatie moet groter begroot worden om de
energie van het optrekken/afremmen te kunnen verwerken (waardoor hij dus vaker in deellast draait en dus minder efficiënt werkt). Voertuigen substantieel lichter maken (dus écht lichter, zeg 600kg voor een vierzitter - het kan) brengt een positieve vicieuze cirkel van voordelen met zich mee. Accu's kunnen kleiner, motor kan kleiner, draden kunnen dunner, etc. etc. etc.
En dan heb ik het nog niet eens over de niet-technische gevolgen van zware voertuigen, nl. dat mensen zich veilig voelen en dus meer risico's gaan nemen (google maar naar risicohomeostase), en dat zware voertuigen niet goed mengen met fietsers/voetgangers.
Ga maar eens praten met de ontwerpers van die zonne-racewagens. Die kunnen je vertellen hoe het echt zit.
-edit-
Je kunt het die lui van het Nuon Solar Team en het Solar Team Twente gewoon vragen. Ze geven altijd antwoord op vragen op Twitter, Facebook, enz. Don't take my word for it
-edit2-
In dat opzicht een
heel aardige video om te bekijken, een TEDx talk van Job van de Kieft, een teamlid van het Nuna3 team. Vanaf 5m00 maakt hij duidelijk dat één persoon in een auto van 1000-1500kg absolute kolder is (maar de hele video is het kijken wel waard).
[
Voor 20% gewijzigd door
JeroenH op 07-11-2012 16:12
]
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar