• Anoniem: 311190
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Geachte Tweakers,

Graag zou ik mijn PC ietwat willen upgraden, om The Elder Scrolls: Skyrim te kunnen spelen.

Systeemeigenschappen:
  • Besturingssysteem: Microsoft Windows XP Professional - Service Pack 3
  • Moederbord: Asus M2N68-AM
  • Processor: DualCore AMD Athlon 64 X2 3000 MHz. (15x200)
  • RAM Geheugen: 3072 MB
  • Videokaart: Nvidea GeForce 9600 GT (1024 MB)
  • Geluidskaart: Realtek ALC662 @ Nvidea MCP67/68 - High Definition Audio Controller
  • Voeding: Kiss Quiet 420 Watt - 220 volt
Probleem:

Op de een of andere mysterieuze wijze loopt mijn PC vast tijdens het spelen van een spel (hoeft niet eens een zwaar spel te zijn), heb dit probleem destijds al aangekaart onder een ander topic, zie: PC loopt telkens vast tijdens gamen.

De bron van het probleem is tot nu toe onbekend, ook de temperaturen zijn gewoon normaal tijdens het spelen van bijvoorbeeld Grand Theft Auto IV. En toch loopt hij op een gegeven moment vast? Laatst is mijn computer uitgevallen omdat mijn voeding het begeven had, en heb daarna een nieuwe aangeschaft, tevergeefs bleef het probleem aanhouden.

Mijn PC voldoet nu dus niet aan de systeemeisen van Skyrim, (ik weet, het is een indicatie, geen garantie) hier een voorbeeld:

Om jullie ook een idee van het probleem te geven, zo ziet het eruit:
YouTube: The Elder Scrolls V: Skyrim Geforce 9600 GT Op (4:31), alleen blijft bij mij ook het geluid haperen.

Vraag:
Welke onderdelen van mijn computer zou ik moeten vervangen, om Skyrim op een fatsoenlijke manier te kunnen spelen?

Met vriendelijke groet,

Stef

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:09
Je haalt een aantal dingen door elkaar heen.
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 14:52:

• Moederbord: DualCore AMD Athlon 64 X2 3000 MHz. (15x200) - 3072 MB Systeemgeheugen

"De DualCore AMD Athlon 64 X2 3000 MHz" is je processor en je hebt 3072MB aan ram geheugen in je PC.

Nu weten we nog niet wat het moederbord is, maar aan de specificaties te zien is het de vraag of upgraden nog je geld waard is.

Wat is je budget?

edit: in je screenshot is te zien dat je 4,5GB geheugen hebt?

Download en installeer Speccy en plaats daar eens een screenshot van :)

[Voor 15% gewijzigd door Terrz op 27-01-2012 15:23]

• Niet online
Ik zie het! Heb het al iets verduidelijkt.
Voor een nieuwe processor is mijn budget ongeveer €150,-

Ik probeer de kosten een beetje minimaal te houden, omdat ik anders net zo goed een nieuwe PC kan kopen :P

• Terrz
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:26:
Ik zie het! Heb het al iets verduidelijkt.
Voor een nieuwe processor is mijn budget ongeveer €150,-

Ik probeer de kosten een beetje minimaal te houden, omdat ik anders net zo goed een nieuwe PC kan kopen.
Ik zou als ik jou was gewoon een nieuw moederbord + cpu kopen. Desnoods tweedehands.
Die athlon van jou (en dus ook je moederbord) heeft de antieke socket 939, het is het geld niet waard om hier wat anders op te prikken naar mijn mening. en als je er al een betere processor op drukt zal deze misschien maar een paar procent sneller zijn.

edit:

Een phenom II quadcore kost je 100 euro . Dit in combinatie met een goedkoop moederbord en 4 GB geheugen ben je 175 euro verder.

Al is je videokaart natuurlijk ook wel aan vervanging toe. Wat voor voeding zit er in je pc?

[Voor 20% gewijzigd door Terrz op 27-01-2012 15:37]

• Niet online
Oké, bedankt voor de tip.

Ik heb Speccy even gedownload, mijn moederbord is: Asus M2N68-AM.
Wat zou je aanraden voor CPU & moederbord?

• Terrz
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:35:
Oké, bedankt voor de tip.

Ik heb Speccy even gedownload, mijn moederbord is: Asus M2N68-AM.
Wat zou je aanraden voor CPU & moederbord?
Dan is niet alle hoop verloren :P.

Een AMD quad-core voor dit moederbord kost je tweedehands 50 euro.

Dan kun je de rest besteden aan een videokaart en/of voeding. Wat voor voeding zit er in je pc?

• Niet online
Terrz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:41:
[...]

Dan is niet alle hoop verloren :P.

Een AMD quad-core voor dit moederbord kost je tweedehands 50 euro.

Dan kun je de rest besteden aan een videokaart en/of voeding. Wat voor voeding zit er in je pc?
Haha, dat klinkt goed!
Mijn voeding is: Kiss Quiet 420 Watt. er staat geloof ik 220 Volt bij.

[Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 311190 op 27-01-2012 15:55]

• Terrz
Als grafische kaart zou ik gaan voor een ATI HD5850 of een Nvidea GTX 460.

Ik heb zelf de GTX460 en speel daar battlefield 3 mee op medium/high. De HD5850 is sneller als een GTX460, en op dit moment in de vraag&aanbod sectie het goedkoopst.

Om dit alles te draaien adviseer ik minimaal een 450Watt A-merk voeding. Een corsair 520W is bijvoorbeeld een goede voeding.

Uiteraard moet je nog wel een Processorkoeler en koelpasta kopen.

Dus al met al moet je 175-200 euro dan wel klaar zijn :)

• Niet online
Ontzettend bedankt voor alle informatie!
Ik zal dit zeker overwegen, en laat wel even horen hoe het gegaan is ;)

• Terrz
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:44:
[...]

Haha, dat klinkt goed!
Mijn voeding is: Kiss Quiet 420 Watt. er staat geloof ik 220 Volt bij.
Ik heb nog nooit van dat merk gehoord, maar als ik het zo even bekijk lijkt het een beetje van het kaliber sweex of trust te zijn. Als ik jou was zou ik gewoon de voeding vervangen door diegene die ik in mijn post heb staan.

• Niet online
Dus al met al, moet ik een nieuw(e):
- Moederbord
- Processor
- CPU + koeler en koelpasta
- Grafische kaart

En dan kan ik voor 200 euro klaar zijn? :o

[Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 311190 op 27-01-2012 16:03]

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Terrz schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 15:30:
Die athlon van jou (en dus ook je moederbord) heeft de antieke socket 939
Verschoning! AM2+. Een Phenom II moet dus wel nog kunnen. Hoewel ik ook voorstander ben van een volledig nieuwe PC, moet het binnen je budget vallen, natuurlijk.

Geen idee of Skyrim meer eist van een CPU of een grafische kaart, maar een 64-bits OS zou je 1 GB RAM extra geven :)

I like to take things apart further than I'm supposed to

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06-2021
Skyrim vraagt niet veel van je grafische kaart, zover ik weet is het zelfs nog een DX9 game.
Ik draaide het tot voor kort prima op een nvidia 250 gts met 512mb video geheugen. Dit icm een amd x4 630 cpu en 4 gb ddr2 800.

Mijn speeltje

• Niet online
Natuurlijk, ik moet wel een beetje bijblijven.
Als ik straks ook Max Payne 3 en GTA V wil gaan spelen :*)

Daarentegen is het best lastig, ik begin in September aan mijn studie, en daarvoor moet ik ook al een laptop kopen. Thuis wil ik dan graag mijn computer hebben staan, waar ik m'n games op kan spelen.

Dus als ik dit allebei moet gaan kopen, is dat ouch voor mijn portomonnee.

Suggesties? Dan maar gewoon alleen CPU en Videokaart aanschaffen?

[Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 311190 op 27-01-2012 16:59]

• Themperror
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-08 21:51
novalite schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:23:
Skyrim vraagt niet veel van je grafische kaart, zover ik weet is het zelfs nog een DX9 game.
Ik draaide het tot voor kort prima op een nvidia 250 gts met 512mb video geheugen. Dit icm een amd x4 630 cpu en 4 gb ddr2 800.
pff dat zeg jij.. maar met een beetje settings op medium...

ik heb een GTX560ti met Phenom x6 1090T op 4,2Ghz en met alles op high moet ik toch de anti-aliasing wat lager zetten om geen lagg te krijgen na een tijdje

Rig: i9 10900K, 32GB DDR4, Gigabyte Aorus Master RTX3080

• gizzzmo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06-2013
je zou dan eerst een videokaart moeten aanschaffen.(dat heb ik destijds ook gedaan)
maar dat neemt niet weg dat het een traag ding blijft.

zelf zou ik na een tijdje dit soort systeem aanschaffen.(ik heb natuurlijk wel een andere processor en moederboard) maar dat valt dik buiten een budget.
http://tweakers.net/galle..._id=239726#tab:inventaris

veel mensen gaan natuurlijk zeggen dat de videokaart die er staat niet goed is maar
ik kan daarmee skyrim op medium/high spelen zonder verdere problemen.
en je natuurlijk ook een betere videokaart kopen om later max payne 3 en gta V spelen.

ik neem ook aan dat je niet een hardcore gamer bent dus zal dit voldoende zijn.

• novalite
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-06-2021
[
[...]

pff dat zeg jij.. maar met een beetje settings op medium...

ik heb een GTX560ti met Phenom x6 1090T op 4,2Ghz en met alles op high moet ik toch de anti-aliasing wat lager zetten om geen lagg te krijgen na een tijdje
Tuurlijk draaide dat niet op de hoogste settings, maar TS zoekt een goedkope oplossing om het toch leuk te spelen. Als je AA laag zet en de viewdistances wat lager zet wil het op een 250gts nog best aardig. Kracht van Skyrim zit vooral in de gameplay dus ook op medium is het nog een topgame.

[Voor 6% gewijzigd door novalite op 27-01-2012 18:10]

Mijn speeltje

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-08 14:43
is niet om lullig te doen, maar mijn laptop heeft een intul dual core waarbij elke core op 2.3 ghz draait, en skyrim draait vrij goed :o

een vriend van mij heeft zelfs een intel D, what practisch een single core processor is met een 9600 gt en draait skyrim op low maar verder wel stabiel.
Sinds dat jou huidige setup beter is dan deze zou hij makkelijk skyrim moeten kunnen draaien

[Voor 40% gewijzigd door hellfighter87 op 27-01-2012 17:53]

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:57
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:24:
[...]Daarentegen is het best lastig, ik begin in September aan mijn studie, en daarvoor moet ik ook al een laptop kopen. Thuis wil ik dan graag mijn computer hebben staan, waar ik m'n games op kan spelen.[...]
Koop een fatsoenlijke laptop en hang die thuis in een dockingstation.

• gizzzmo
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-06-2013
novalite schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 17:50:
[...]

Tuurlijk draaide dat niet op de hoogste settings, maar TS zoekt een goedkope oplossing om het toch leuk te spelen. Als je AA laag zet en de viewdistances wat lager zet wil het op een 250gts nog best aardig. Kracht van Skyrim zit vooral in de gameplay dus ook op medium is het nog een topgame.

-btw- Gizzzmo volgens mij is je inventaris niet openbaar want we zien niets :P
volgens mij doet hij het gewoon!?
en anders klik je op mijn naam en dan zoek je even.

het ligt eraan op welke resolutie je speelt.
ik speel op 1440x900 en dat kan net wel met mijn videokaart.

• Terrz
Anoniem: 311190 schreef op vrijdag 27 januari 2012 @ 16:03:
Dus al met al, moet ik een nieuw(e):
- Moederbord
- Processor
- CPU + koeler en koelpasta
- Grafische kaart

En dan kan ik voor 200 euro klaar zijn? :o
Nee, je koopt een tweedehands quadcore (50 euro), een nieuwe cpu koeler en pasta (15 euro), een tweedehands voeding (40 euro) en een tweedehands videokaart (100 euro). Dit bremgt het totaal op ongeveer 200 euro.

Klik eens op de links die ik een paar posts eerder plaatste, bericht die verkopers en koop die onderdelen
indien sommige dingen al verkocht zijn wil ik je best helpen met het zoeken andere tweedehands onderdelen. Stuur anders maar even een DM.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Als je de CPU upgrade zou ik sowieso voor een athlon II/phenom II gaan (afhankelijk van het budget). De oude phenoms zijn niet zo'n goede upgrades, dan kan je beter het geld in je portemonnee houden. Als je een beetje goedkoop uit wilt zijn is een athlon II X3 prima.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Terrz
bwerg schreef op zaterdag 28 januari 2012 @ 21:33:
Als je de CPU upgrade zou ik sowieso voor een athlon II/phenom II gaan (afhankelijk van het budget). De oude phenoms zijn niet zo'n goede upgrades, dan kan je beter het geld in je portemonnee houden. Als je een beetje goedkoop uit wilt zijn is een athlon II X3 prima.
Maar een tweedehands phenom quadcore zit toch al snel op 80+ euro. misschien dat dat weer boven het budget gaat.

Wat is het budget eigenlijk?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor dit soort vraag hebben we de Best Buy Guides. Niet alleen staan daar al tips voor letterlijk honderden mensen die erg vergelijkbare vragen hadden, we hebben er ook op een rijtje gezet welke info we nodig hebben om een zinnig antwoord te geven. Dingen als wat je budget is bijvoorbeeld.

Om te voorkomen dat we verder het wiel opnieuw moeten uitvinden: graag daar alsnog inlezen en als het nog onduidelijk is daar je vraag stellen *met* alle relevante info.

[UG Aanschaf] Gamesysteem

Soittakaa Paranoid!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee