Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:24
En wat doet de beginner met een zoom in zijn hand bij het maken van landschapsfoto: "oh dat moet er ook op en dat moet er eigenlijk ook op.... zoom uit, zoom uit, klik" en de foto is gemaakt met groothoek. De kunst van het weglaten en comprimeren komt niet vanzelf en met een zoomlens in je hand is de valkuil om juist "alles" op de foto te krijgen groot. Ik heb dat zelf ook heel vaak gehad met een standaardzoomlens (18-50 op de 450D en 24-70 op de 5D2), dat ik de landschapsfoto's bijna altijd in het groothoek-deel van de lens maakte.
Is dit altijd zo? Nee. Maar de verleiding is er wel snel en met een 50mm prime in je handen kun je niet in die valkuil vallen en "ga je op zoek naar de kunst van het weglaten" (klinkt bijna filosofisch).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-08 19:02
Kan iemand van het zoomlens-kamp een scan door zijn brandpuntsafstanden doen? Ik vraag me serieus af of jullie allemaal wel doen wat jullie preken. Mijn ervaring met een zoomlens is dat hij erg vaak op de uitersten gebruikt wordt, het ding is nooit wijd genoeg en is te kort aan het tele stuk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 16:21
ThomasW schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:37:
Kan iemand van het zoomlens-kamp een scan door zijn brandpuntsafstanden doen? Ik vraag me serieus af of jullie allemaal wel doen wat jullie preken. Mijn ervaring met een zoomlens is dat hij erg vaak op de uitersten gebruikt wordt, het ding is nooit wijd genoeg en is te kort aan het tele stuk...
Ik heb pas al eens gekeken maar inderdaad zo'n 70% van mijn tele shots zitten op de uitersten, een 30% hangt daar ergens tussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:16:
En wat doet de beginner met een zoom in zijn hand bij het maken van landschapsfoto: "oh dat moet er ook op en dat moet er eigenlijk ook op.... zoom uit, zoom uit, klik" en de foto is gemaakt met groothoek. De kunst van het weglaten en comprimeren komt niet vanzelf en met een zoomlens in je hand is de valkuil om juist "alles" op de foto te krijgen groot. Ik heb dat zelf ook heel vaak gehad met een standaardzoomlens (18-50 op de 450D en 24-70 op de 5D2), dat ik de landschapsfoto's bijna altijd in het groothoek-deel van de lens maakte.
Is dit altijd zo? Nee. Maar de verleiding is er wel snel en met een 50mm prime in je handen kun je niet in die valkuil vallen en "ga je op zoek naar de kunst van het weglaten" (klinkt bijna filosofisch).
_/-\o_ Held.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Hiermee kun je dat automatisch laten doen :)
http://www.br-software.com/extracter.html

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervelend alleen, dat je bij landschaps foto's je beelduitsnede i.h.a. nauwelijks kan varieren met de afstand. Het typerende van een landschap is immer dat een significant deel van je onderwerp zeer ver weg staat (horizon) en dan heeft lopen weinig zin. Veel succes met het kaderen van de Matterhorn met je 50mm prime... Tenzij je een helicopter bij de hand hebt, gaat je dat gewoon niet lukken.

Met die 50mm prime kun je simpelweg geen 200mm foto schieten. Dus al dat soort foto's mis je dan. Zelfs al zou je geleerd hebben te kijken, en enigzins aanvoelen hoe je een behoorlijke compositie maakt, dan kun je die mooie foto's niet maken. Als er dan iets bij zit dat op 50mm er mooi uit ziet, dan is dat toeval. Toevalstreffers leren je niets.

Omdat bij landschappen lopen vaak weinig doet, is de enige manier om actief de uitsnede van de compositie te veranderen, je brandpuntafstand te varieren. Kun je met meerdere primes doen, of met een zoom. Juist experimenteren met meerdere lengtes laat je de mogelijkheden zien die je hebt. Of je dat nou doet met meerdere primes, of een zoom maakt niet uit. Maar met een zoom zal je makkelijker een andere brandpuntafstand uitproberen, omdat je niet zo veel je lens hoeft te wisselen.

Het blijft hetzelfde verhaaltje... Het is een illusie dat een stukje glas je betere foto's laat schieten. Mensen die met zooms niets behoorlijks kunnen maken, kunnen dat ook niet met primes.

Wat betreft het daadwerkelijk gebruikte bereik van de zoom... Dat is bij de meesten redelijk egaal verspreid. Maar je moet wel weten hóe je die statisiek moet maken. Want als je gewoon iedere mm bekijkt, dan lijkt het soms alleen op de extrema te zitten. Maar dat is een verkeerde voorstelling van zaken, die veroorzaakt wordt door verkeerde binning. Als je correcte bins maakt, (Bijvoorbeeld 12+, 17+, 24+, 35+, 50+, 70+, 100+, 140+, 200+, 280+) dan zie je dat zaken i.h.a. aardig gelijk verdeeld zitten. Er bestaan simpelweg geen magische brandpuntsafstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snuurtje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:51
Wed dat er zat zijn die het nu gaan doen, maar die na inzien van hun resultaten het maar niet posten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Snuurtje schreef op maandag 30 januari 2012 @ 15:17:
[...]

Wed dat er zat zijn die het nu gaan doen, maar die na inzien van hun resultaten het maar niet posten...
ben het progje aan het runnen. En zal het vast ook wel posten.
Progje loopt alleen wat vast hiero, dus nog even aan het prutsen ermee om het een resultaat te laten geven van mijn database.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 14:48:
[...]
Het blijft hetzelfde verhaaltje... Het is een illusie dat een stukje glas je betere foto's laat schieten. Mensen die met zooms niets behoorlijks kunnen maken, kunnen dat ook niet met primes...
En deze discussie begint ook eigenlijk aan de verkeerde kant...

Je moet volgens mij beginnen bij de vraag wat voor foto's ga je (nu) maken, en dan ga je daar je gear (camera, lens, eventueel flitser, statief, etc. etc.) bij zoeken.

Er zit nou eenmaal een wereld van verschil tussen actie foto's bij het voetbal en portret foto's in de studio. Een 'birder' stelt andere eisen aan zijn spullen dan een straatfotograaf en een oorlogsfotograaf in Afghanistan stelt andere eisen dan een Landschaps-artiest of een macro kunstenaar.

Dus eerst de vraag, wat ga je doen? Dan de vraag welke eisen stelt dit qua resolutie, scherpte, ISO, diafragma, sluitertijden, bereik, snelheid, autofocus, robuustheid, filters, belichting, etc. etc.

Er is geen lens/body combinatie die alles goed kan, dus als je weet wat je wilt dan kun je de juiste keuzes maken. En als je alles tegelijk wilt dan wordt dat in het beste geval hooguit bijna alles een beetje. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:11
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/H5myT6UECYcsu5il5FuINENx/full.png

Alle JPEG's die ik ooit met een spiegelreflex heb gemaakt. RAW's kan ExposurePlot niet aan helaas. De rode balkjes zijn brandpuntsafstanden waar ik primes van heb gebruikt, de groene balkjes zijn uitersten van zoomlenzen. De blauwe balkjes is alles wat er tussenin zit.

Mijn UWA gebruik ik vrij duidelijk als 'tweestandenprime'. Van de standaardzoom en telezoom is dat niet zo.

[ Voor 13% gewijzigd door PowerUp op 30-01-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Kan iemand van het zoomlens-kamp een scan door zijn brandpuntsafstanden doen? Mijn ervaring met een zoomlens is dat hij erg vaak op de uitersten gebruikt wordt, het ding is nooit wijd genoeg en is te kort aan het tele stuk...
Dat heb ik een aantal jaren terug eens gedaan. Geen idee meer hoe dat progje heette. En nadien ben ik er op gaan letten terwijl ik foto's aan het maken was. Blijkt dat ik (ongeacht de zoom) be it de Tokina 12-24, Canon 10-22, Nikkor 17-55/16-85/70-300 met name ze als twee-standen-prime hanteerde ja. Dus de uitersten opzoeken en die met name gebruiken. Ik heb ook wel foto's gemaakt met een tussenliggend brandpuntsafstand, maar in verhouding vertegenwoordigden die de minderheid in de foto's die ik maakte. Moet zeggen dat ik mij ook meer bezig hield met kaderen dan met perspectief. Al kwam dat laatste aan bod toen ik met groothoek en tele objectieven ging werken. Want toen merkte ik snel genoeg dat hoewel ik bezig was met kaderen, het perspectief veel invloed heeft op de uiteindelijke foto.

Edit: Wat PowerUp dus laat zien.. ExposurePlot dus. Die liet bij mij zien dat ik toch met name 10mm/12mm 16mm/17mm/18mm, 22/24mm, 55mm, 70mm, 300mm gebruikte qua brandpuntsafstand. De screenshot die ik er ooit van opgeslagen had staan, heb ik niet meer. Maar het was voor mij destijds een eye-opener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:18

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

*krijgt het niet voor elkaar met dat programma. Blijft crashen.

*gaat weer met zijn normale werk bezig.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: http://www.waveparticlepixel.nl/fl.jpg
Hier een overzichtje van mijn lensgebruik van ongeveer het afgelopen jaar. Zoals onderin te zien staan de zooms iets minder dan de helft van de tijd in de uiterste standen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*zucht*

Geef je vooraf aan dat je wel correct moet binnen, omdat je anders jezelf voor de gek houdt.
En wat zie je dus...

Hierboven bijvoorbeeld: Het 2,4x zoom bereik van de 17-40 opgedeeld in 4 bins. Het 2.8x zoombereik van de 70-200 opgedeeld in 22 (!) bins.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Helaas heb je met deze plugin geen controle over het binnen. Daarom gaf ik in de tekst expliciet aan dat ik net iets minder dan de helft van de tijd de zooms in uiterste stand heb staan. Dat is dus op zich relatief veel tov de tussenliggende lengtes, maar om het tweestandenprimes te noemen gaat me ook wat ver..

Een klein overzichtje per lens, zonder echt te gaan binnen, maar alleen de 2 uiterste standen apart, en alle tussenliggende focale lengtes samengenomen:

Lenskortste FLtussenliggende FLlangste FL
17-4022%53%25%
24-10521%65%13%
70-20024%53%23%

Grofweg zou je dus bij elke lens twee of drie bins kunnen nemen buiten de uiterste standen om ongeveer gelijke percentages te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 30 januari 2012 @ 11:16:
Het is makkelijk, ja, en ik wil niet zeggen dat het mij niet ook gebeurd, maar dat pleit nog steeds niet voor het gebruik van een prime, zeker niet voor landschappen. Stel dat iemand een body + 18-55 + 55-250 koopt en daarna meer wil leren. Hij leest waarschijnlijk overal dat je dan een prime moet hebben, maar kan in dit geval net zo goed z'n 55-250 een keertje op de camera zetten en dan gaan proberen landschappen te schieten. Als leren door middel van jezelf beperken de gewenste leermethode is, is een prime totaal niet nodig in dit geval.

Zoals AHBdV al aangeeft, is het in dit geval meer een geval van groothoek vs tele. En of die groothoek dan wel telelenzen zooms of primes zijn, maakt dan even niet zoveel uit.

Beter nog als de beginner eerst eens een boek er op naleest en wat voorbeelden bekijkt van landschappen op verschillende brandspuntafstanden geschoten en daarna pas rond gaat lopen zodat die persoon alvast een idee heeft van waar hij op kan letten. Gewoon iemand met een prime het kluitje insturen komt op mij een beetje over als een leraar die de leerlingen het studieboek geeft en zegt dat ze het zelf wel uit mogen zoeken. Uiteindelijk komen ze er vast wel achter, maar het lijkt me een lichtelijk inefficient.

[ Voor 4% gewijzigd door henkie196 op 30-01-2012 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 13:42
Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:00:
*zucht*

Geef je vooraf aan dat je wel correct moet binnen, omdat je anders jezelf voor de gek houdt.
En wat zie je dus...

Hierboven bijvoorbeeld: Het 2,4x zoom bereik van de 17-40 opgedeeld in 4 bins. Het 2.8x zoombereik van de 70-200 opgedeeld in 22 (!) bins.
Agh zo grafiek zegt nog steeds niks.

De vraag is meer, aangezien menig persoon op dit forum (net als elk ander forum trouwens) best veel schiet, en maar een paar procent van de foto's er echt toe doen. Zou het nuttiger zijn om daar een grafiek van te maken.

Mijn stellen: Je moet gebruiken wat je prettig vindt :) Zelf vind ik primes fijn werken. Ik weet wat voor beeld ik wil vast leggen, ik schroef de lens erop (meeste gevallen weet ik het al voordat ik überhaupt begin met schieten) tevens wordt het voor mij makkelijker omdat ik van te voren weet hoe het er uit komt te zien. Zeker als je zoom't wordt de perspectief en DOF nogal anders. Met 1 prime werken (doe voornamelijk portraiten) zorgt er voor dat er meer consistency (ben even het Nederlandse woord kwijt :+) in een serie zit.

Er zijn uiterraad ook mensen die dit met zoom lenzen kunnen. Maar ik kan het helaas niet :P Heb al genoeg dingen aan me hoofd, model, omgeving, emotie, houding, wat probeer je uit te beelden, belichting, compositie als ik dan ook nog ga zoomen wordt het een zooitje. Me 24-70 werkt dan ook voornamelijk als een "prime". Stel vooraf brandpunt in, en dan niet meer draaien zodat de zaken waar ik rekening mee moet houden eenvoudiger blijft :)

Soms switch ik ook van lens omdat het genoeg niet het "juiste" beeld geeft. Dan switch ik van lens, soms werkt dat soms switch ik ook gewoon weer terug omdat het toch niet het juiste beeld oplevert, dan pak ik me vorige lens gewoon weer.

Eens tijdens een serie van portraiten, begon met me 135, compositie was gewoon niet lekker, er miste iets. Draai me 85 erop, werdt nog slechter. Weer terug naar de 135 en toen zat ik in de flow en had ik wel de beelden die ik wou hebben.

Er zijn mensen die gek worden van zoom lenzen, en andere van primes. Sommige gebruiken beide door elkaar, andere uitsluitend het 1 (zoom of prime). Het maakt ook niet uit, voor beide moet je leren hoe je ze moet gebruiken

Samenvatting: Ik ga meer voor het gevoel dan een specifieke lens-keuze :) Gebruik wat je prettig vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op maandag 30 januari 2012 @ 17:00:
*zucht*

En wat zie je dus...

Zoveel mogelijkheden om te "binnen", dat het moeilijk vergelijken is. Ik ga zelf zo ver dat ik het bereik omgerekend heb naar FOV, vervolgens de FOV diagonaal gelijk verdeeld in drie blokken. Dan kom ik met mijn 18-55 lens (NEX 5) uit op:
18-23mm: 19,47%
24-34mm: 20,13%
35-55mm: 60,40%

Oftewel, ik als veredelde snapshot fotograaf schiet het meeste in het hoogste zoom bereik van de lens. Heeft dat met mijn gebrekkige creativiteit te maken? Of onvoldoende technische kennis? Of ligt het toch aan hetgeen ik schiet?

Ik fotografeer vooral bij gelegenheden zoals het zomercarnaval in Rotterdam en de Elf Fantasy Fairs etc. Dan zit je al snel richting portret fotografie en zou ik soms zelfs nog verder willen kunnen inzoomen, omdat je niet overal altijd dicht genoeg bij kan komen met de "voetzoom". Dus dat ik snel richting 55mm ga is niet zo gek.

Betekent dat ik niets zou hebben aan een prime? Nee, zeker niet. Ik ga er absoluut eentje aanschaffen. Een snelle prime op 50mm zorgt voor een andere manier van fotograferen dan mijn trage zoom op dezelfde lengte. Ik kan dan niet meer "smokkelen" naar iets onder of boven de 50mm, moet nog beter op de compositie letten en waar ik de focus leg.

Echter ga ik ook zeker een lens aanschaffen waarmee ik verder kan inzoomen. Er zullen altijd situaties zijn waar juist zo'n lens weer meer op zijn plaats is, zoals een dierentuin bijvoorbeeld. En ook daar zal ik weer andere dingen van leren.

Kortom: ik vind dat als je echt verder wilt komen het niet prime of zoom moet zijn, maar prime en zoom.

En die statistieken aan het begin? Och, daarvoor geldt altijd nog de "drie soorten leugens" regel: "lies, damned lies and statistics" ...

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Universal Creations schreef op woensdag 25 januari 2012 @ 13:00:

[...]

Je bent dan ook niet creatief genoeg, want ik maak dan gewoon een panorama.
of je gebruikt een spiegel om alles wat je in de foto wilde hebben er toch in te krijgen ;)

Ik denk dat het allemaal ligt aan wat je precies voor handen hebt. Een zoom zul je toch vaak op de uitersten gebruiken. Althans, ik merk dat ik vaak mijn 18-105mm op 18mm gebruik (zal thuis eens plotten hoe ik het gebruik).

Ik heb ook wel een 35mm 1.8 en voorheen schoot ik daar uitsluitend mee in low light, maar aangezien de focus niet spot on was voor een tijd heb ik die links laten liggen... je merkt dan dat je opeens andere dingen gaat uithalen met een 18-105mm 3.5 om het gemis van je 35mm toch op te vangen. Nu mis ik die lens veel minder dan voorheen, maar dat is ook echt alleen maar omdat ik gedwongen was om hem niet te gebruiken.

Aangezien ik gemerkt had dat ik mijn 18mm stand veel gebruik (voor landschap) had ik ook maar een 10.5mm gehaald voor de momenten dat je niet een multishot pano kan schieten. Dat is nu bij uitstek een prime waar je erg creatief wordt. Je wordt daar wel zeer sterk gedwongen om anders met je schiet gedrag om te gaan en je voor te stellen hoe alles eruit gaat zien (als het om pano's gaat). En/of je hele andere normale foto's van gaat schieten.

Anyways, vaak koop ik een prime om een behoefte af te dekken die niet zo dringend is. MAW ik heb een 35 mm 1.8 omdat de behoefte ( en geld) voor een 17-55 2.8 niet zo dringend is. en ik overweeg een 180mm omdat de behoefte voor iets in de tele range bijna niet aanwezig is.

ik kan dan prima uit de voeten met een prime en hoef dan ook niet het gewicht + geld uit te geven om iets te krijgen wat kwalitatief erg goed is.

[ Voor 71% gewijzigd door justice strike op 31-01-2012 04:03 ]

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]
Vervelend alleen, dat je bij landschaps foto's je beelduitsnede i.h.a. nauwelijks kan varieren met de afstand. Het typerende van een landschap is immer dat een significant deel van je onderwerp zeer ver weg staat (horizon) en dan heeft lopen weinig zin. Veel succes met het kaderen van de Matterhorn met je 50mm prime... Tenzij je een helicopter bij de hand hebt, gaat je dat gewoon niet lukken.
Ik denk dat je daar wel een beetje kort door de bocht gaat en ik ben 't er dan ook totaal niet mee eens. Landschapsfotografen zorgen juist dat ze op de goede plek komen om bijv. de matterhorn van de goede kant, bij 't goede licht te fotograferen zodat ie net in dat meertje reflecteert bij zonsopkomst. Dat is nou net een van de dingen die een goede landschapsfotograaf onderscheid van een gelegenheidsfotograaf (toerist).
Het is wat meer werk dan een paar stappen naar voren of naar achteren zetten, maar 't perspectief is bij landschapsfoto's net zo belangrijk.

Ze zeggen wel eens dat 't recept voor landschapsfoto's 'F/8 and be there' is, maar dat 'be there' mag je dus ook wel letterlijk nemen en houdt meer in dan 't op het eerste gezicht lijkt. :)

[Ontopic?] Overigens gebruik ik bij 't fotograferen van landschappen veel liever zoomlenzen dan primes. Juist omdat je vaak veelzijdig wil zijn in je brandpunten.

[ Voor 5% gewijzigd door abrakadaver op 31-01-2012 10:24 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 15:33
Tuurlijk is het juiste licht belangrijk en zal een reflectie een mooiere foto kunnen leveren.
Maar wat heeft het juiste licht te maken met perspectief of de discussie zoom vs enkele prime?

En juist bij dat meertje zal het de omgeving zijn die bepaald welke brandpuntsafstanden je kunt gebruiken.
Bv omdat je niet 20km verder naar achteren kunt gaan zodat je 50mm prime de matterhorn en het meertje in beeld krijgt omdat er een andere berg in de weg zit.
Of omdat je 20km naar achteren niet meer die mooie reflectie in het meertje krijgt.

Dat meertje is inderdaad een voorbeeld van een onderwerp op de voorgrond in combinatie met een onderwerp op de achtergrond waarbij perspectief dan heel belangrijk is, maar ook een voorbeeld waarbij je minder vrijheid in de keuze van je objectief hebt. (want dat was immers het onderwerp van de discussie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
mjtdevries schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:37:
blablablablabla (want dat was immers het onderwerp van de discussie hier)
Ik reageerde enkel op 't statement dat lopen bij landschappen weinig zin heeft, daar ben ik 't niet mee eens ;)
mjtdevries schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 10:37:
Maar wat heeft het juiste licht te maken met perspectief
Iets met dat de zon op komt in 't oosten en ondergaat in 't westen? Als je een landschap als onderwerp hebt dan heeft het juiste licht veel te maken met perspectief.

[ Voor 41% gewijzigd door abrakadaver op 31-01-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Het perspectief veranderd als ik de camera van het oosten naar het noorden draai?
Dat is een "interessante" definitie van perspectief die je gebruikt. Hij komt alleen niet overeen met de definitie die in de rest van het topic door de rest van de mensen gehanteerd is, dat maakt het een tikkie onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De pogingen om de magische eigenschappen van de prime op te hemelen beginnen nu wel heel dwaze vormen aan te nemen...

Als je dat meertje + berg op de foto wilt zetten, dan is 2 km lopen om je onderwerp te kaderen met de verkeerde brandpuntafstand van je éne prime géén optie.

Er is dan maar één mogelijkheid, en dat is éérst je perspectief bepalen, (De afstand waarop je meertje + berg in de juist verhouding t.o.v. elkaar staan) en dan de brandpuntafstand kiezen die bij je scene past. Dat kun je doen door aan de zoomring te draaien, of door in je lenstas te graaien naar de prime die het dichts in de buurt zit.

Maar wanneer je 200mm nodig hebt voor die bewuste foto, en je hebt alleen die éne 50mm prime, dan kun je het gewoon vergeten. Zelfs als zou je na 2km lopen een punt gevonden hebben waarbij je kan het zaakje netjes kan kaderen, dan is je perspectief volkomen naar de knoppen.

En ga nou niet aankomen dat je dan maar een andere foto moet uitkiezen, waarbij die 50mm prime dan wel goed past. Dat is geen fotografie. Dat is SM met een lens i.p.v. een zweep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Waar zie jij abrakadaver de prime ophemelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ben je het onderwerp van dit topic vergeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Nee, daarom mijn vraag. Ik zie AHBvD ineens geïrriteerd reageren over het ophemelen van primes, maar ik weet dus niet waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:43

Fiber

Beaches are for storming.

Verwijderd schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 17:40:
...en dan de brandpuntafstand kiezen die bij je scene past. Dat kun je doen door aan de zoomring te draaien, of door in je lenstas te graaien naar de prime die het dichts in de buurt zit.
Ik zie hier het voordeel van de prime ook niet echt. Het grootste voordeel van de meeste primes is de grote lichtsterkte, en die gebruik je hier natuurlijk niet. Maar wellicht zijn er nog meer goede eigenschappen van een bepaalde prime die hem geknipt zouden maken voor deze foto: Scherpte, contrast, kleurweergave, etc.
Maar wanneer je 200mm nodig hebt voor die bewuste foto, en je hebt alleen die éne 50mm prime, dan kun je het gewoon vergeten....
Dan maak je toch gewoon een hele andere foto, die natuurlijk nog veel mooier wordt dan de foto die je oorspronkelijk in je hoofd had... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 10:43

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

De pogingen om de magische eigenschappen van de prime op te hemelen beginnen nu wel heel dwaze vormen aan te nemen...

Als je dat meertje + berg op de foto wilt zetten, dan is 2 km lopen om je onderwerp te kaderen met de verkeerde brandpuntafstand van je éne prime géén optie.

Er is dan maar één mogelijkheid, en dat is éérst je perspectief bepalen, (De afstand waarop je meertje + berg in de juist verhouding t.o.v. elkaar staan) en dan de brandpuntafstand kiezen die bij je scene past. Dat kun je doen door aan de zoomring te draaien, of door in je lenstas te graaien naar de prime die het dichts in de buurt zit.

Maar wanneer je 200mm nodig hebt voor die bewuste foto, en je hebt alleen die éne 50mm prime, dan kun je het gewoon vergeten. Zelfs als zou je na 2km lopen een punt gevonden hebben waarbij je kan het zaakje netjes kan kaderen, dan is je perspectief volkomen naar de knoppen.

En ga nou niet aankomen dat je dan maar een andere foto moet uitkiezen, waarbij die 50mm prime dan wel goed past. Dat is geen fotografie. Dat is SM met een lens i.p.v. een zweep.
Als je weet dat je varieërende foto's wil waarom ga je dan op stap met maar één prime als jij zegt, als fotograaf die uitzonderlijk primes gebruikt hou je daar natuurlijk rekening mee ;)

Het is een bewuste keus, ik vind het helemaal niet erg om met een berg lenzen en bodies rond te lopen. Is goed voor je, gezond juist! Een ander loopt het liefste rond met een klein licht dingetje met een bereik van 8-1500mm terwijl de ander misschien prima af is met een 24-70 en 70-200 ;)

Het zijn gewoon keuzes die je maakt, niks om je over op te naaien :+

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Ventieldopje schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 20:01:
Een ander loopt het liefste rond met een klein licht dingetje met een bereik van 8-1500mm
Woeeeeh! Waar kan ik die kopen? 8)

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
abrakadaver schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 14:20:
Ik reageerde enkel op 't statement dat lopen bij landschappen weinig zin heeft, daar ben ik 't niet mee eens ;)
Ik denk dat hier wat langs elkaar heen gepraat wordt. Of wat context gemist wordt.

Waar jij het, zoals ik het begrijp, over hebt, is dat je sowieso een heel eind moet lopen om op de juiste locatie uit te komen. Waar AHBdV het over heeft is (volgens mij) dat als je een heel eind gelopen bent om op die juiste locatie te komen, en dan er achterkomt dat je niet de plaat kunt maken omdat je niet de goede brandpuntsafstand bij je hebt. Je kunt dan wel nog een eind gaan lopen om toch een iets te maken wat lijkt op wat je had willen schieten, maar dan heb je niet meer het juiste perspectief dat je graag zou willen hebben.

Dit heeft overigens niet direct met de discussie prime vs zoom te maken, je kunt hier ook tegen aan lopen met een zoom. Alhoewel je met primes (zelfs met een verzameling hiervan) eerder tegen dit probleem aan zult lopen.

Zelfs de discussie over leren door jezelf te beperken heeft weinig te maken met primes vs zooms. Je kunt jezelf net zo goed beperken door een keer een dag met een 150-500 rond te lopen. Of wat minder extreem, een 55-250. In plaats van een 50 prime of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

henkie196 schreef op dinsdag 31 januari 2012 @ 22:24:
... dat als je een heel eind gelopen bent om op die juiste locatie te komen, en dan er achterkomt dat je niet de plaat kunt maken omdat je niet de goede brandpuntsafstand bij je hebt ...
Lijkt mij de omgekeerde wereld. Je weet wat je bij hebt en, als je er een beetje kijk op hebt, wat je wel en niet met die lens of lenzen in beeld kan brengen. Pas dan ga je lopen met in het achterhoofd wat mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
En dat lijkt mij weer de omgekeerd wereld. Eerst bedenk je wat voor plaat je wil schieten, dan pas je daar je uitrusting op aan en dan ga je wandelen. Lijkt me niet dat je maar wat willekeurig meepakt en dan achteraf gaat bedenken wat je daar nu eigenlijk mee kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

PowerUp schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:33:
En dat lijkt mij weer de omgekeerd wereld. Eerst bedenk je wat voor plaat je wil schieten, dan pas je daar je uitrusting op aan en dan ga je wandelen. Lijkt me niet dat je maar wat willekeurig meepakt en dan achteraf gaat bedenken wat je daar nu eigenlijk mee kunt.
Nee, daarom zeg ik ook dat je vooraf al weet wat je er mee kunt en dan pas gaat wandelen. Wat henkie196 zegt dat je eerst naar iets toe loopt, een prachtig plaatje ziet, en dan pas tot de ontdekking moet komen dat je daarvoor de lens niet hebt, dat is de omgekeerde wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
Helemaal mee eens hoor! Ik reageerde alleen op onderstaande onzin.
Vervelend alleen, dat je bij landschaps foto's je beelduitsnede i.h.a. nauwelijks kan varieren met de afstand. Het typerende van een landschap is immer dat een significant deel van je onderwerp zeer ver weg staat (horizon) en dan heeft lopen weinig zin.
Omdat bij landschappen lopen vaak weinig doet, is de enige manier om actief de uitsnede van de compositie te veranderen, je brandpuntafstand te varieren.
Heeft verder weinig te maken met het vermeende ophemelen van de magische eigenschappen van primes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
abrakadaver schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 10:03:
[...]

Helemaal mee eens hoor! Ik reageerde alleen op onderstaande onzin.

[...]

[...]

Heeft verder weinig te maken met het vermeende ophemelen van de magische eigenschappen van primes :)
ik denk dat in die context horizon foto's bedoelt worden.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkie196
  • Niet online
Weakling schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 09:53:
Nee, daarom zeg ik ook dat je vooraf al weet wat je er mee kunt en dan pas gaat wandelen. Wat henkie196 zegt dat je eerst naar iets toe loopt, een prachtig plaatje ziet, en dan pas tot de ontdekking moet komen dat je daarvoor de lens niet hebt, dat is de omgekeerde wereld.
Als jij altijd al precies weet wat je wilt schieten voordat je op pad gaat, werkt dat uitstekend.

En je een selectie primes dan wel zooms hebt om het gewenste gebied af te dekken, natuurlijk. Als jij maar één of twee primes hebt om uit te kiezen, kan het goed voorkomen dat de gewenste brandpuntsafstand er niet tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FLuKee
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 16:22
Wie niets wil missen neemt best een aantal zoomlenzen mee van 10 tot 600mm, al zijn enkele gaten tussen 200 en 600mm wellicht niet te vermijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Dan toch maar beginnen met die nikon bridgecamera met 42x zoom?
Heb je in ieder geval geen gaten tussen 200 en 600mm... ;)
Pagina: 1 2 Laatste