SSD kan alleen nog maar lezen

Pagina: 1
Acties:

• BlueCola
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-09-2025
Gistermiddag kwam een klant van mij aan met een kapotte computer. 5 seconden na het opstarten reageert de computer nergens meer op, kan je alleen nog de cursor bewegen (maar niks aanklikken), en enkele seconden hierna krijg je een BSOD. Na wat onderzoekjes bleek de SSD schijf kapot te zijn. De persoon in kwestie is zo dom geweest om geen back-ups te maken, terwijl alle belangrijke gegevens van zijn bedrijf op deze schijf staan. Ik wil dus mijn uiterste best gaan doen om deze data te recoveren.

Ik heb de schijf met een andere kabel aan een andere computer gehangen, als 'tweede' schijf. Ook deze computer crasht dan gelijk nadat windows geladen is. Mijn volgende poging was om de ssd via een dock op een usb poort aan te sluiten, wat meer succes gaf. Ik kan nu de partitie's, mappen, en bestanden inzien. Het lezen van de schijf gaat prima, maar het schrijven niet. De mappen die ik moet recoveren (de user map), staat niet op eigenaar van mijn pc, waardoor ik dus de eigenaar van de files moet aanpassen. Als ik dit aanpas, schrijf ik dus wat naar de schijf, en krijg ik gelijk een error waarnaar de schijf eruit klapt.

Heeft iemand een idee hoe ik de gegevens kan inzien, zónder de eigenaar aan te passen of te schrijven op deze schijf?

And that's how one and one makes three.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Clone maken naar een andere disk of image en vanaf daar verder gaan spelen? Het is natuurlijk onverantwoord om op een schijf die amper nog werkt "live" aanpassingen proberen te maken.

Verder: Thematopic: Backups ?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Exirion

Gadgetfetisjist

De makkelijkste oplossing is booten vanuit Linux (Live CD'tje?) en dan read-only mounten. User permissies op NTFS heeft Linux geen boodschap aan, dus het inlezen van data is makkelijk. Als je helemaal op safe wilt spelen dan maak je met het 'dd' commando een rauwe dump van de hele SSD naar een schijf toe, en dan mount je die copy. Dat laatste doe ik altijd het liefst als ik data van een gecrasht filesystem ofzo wil halen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Een Ghost-image maken en dan de bestanden via de File Explorer extraheren uit de Ghost-image. Eventueel de image op een partitie van een schone schijf zetten, rechten aanpassen en dan kopieren.

Uberhaupt is die image dan ook een backup voor het geval die SSD nog verder kapot gaat.In ieder geval zo snel mogelijk maken.

[ Voor 25% gewijzigd door gambieter op 21-01-2012 15:19 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Met een "echt" recovery-programma?
Thematopic: Datarecovery

Of misschien lukt het al met een Linux Live CD zoals bijv. Knoppix

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:51

Exirion

Gadgetfetisjist

Iva_Bigone schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:19:
Met een "echt" recovery-programma?
Thematopic: Datarecovery

Of misschien lukt het al met een Linux Live CD zoals bijv. Knoppix
TestDisk (gratis) is ook een erg handige tool voor recovery.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Maak een image van de schijf
mount de schijf
Profit!!

Om een image te maken gebruik ik zelf Imdisk virtual disk driver. Maar er zijn ongetwijfeld nog 100 andere tools die hetzelfde doen.

Welke SSD is dat trouwens? Ik ben ook wel geïnteresseerd in de hoeveelheid data die hij heeft weggeschreven. Dat staat in de SMART.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2012 15:22 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Exirion schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 15:19:
[...]

TestDisk (gratis) is ook een erg handige tool voor recovery.
Met "echt" doelde ik op het soort programma, niet de prijs ;)
Testdisk is inderdaad beter dan Windows zelf.
Pagina: 1