Na lange twijfel tóch maar TR aangeschaft voor de PC, was toch ziek en toe aan iets nieuws afgelopen maandag, maar wat een teleurstelling deze TR. Zeker na het grote aantal positieve verhalen hier had ik er wel meer van verwacht.
Onze jonge Lara doet niet bepaald pijn aan de ogen en het verhaal, hoewel ontzettend voorspelbaar, is vermakelijk genoeg om het in 1 of 2 stints uit te spelen. Het springt/klimt/schiet ook lekker en het spel ziet er goed uit, so far dikke prima. Maarrrrrrrrrr
Wie-o-wie heeft besloten dat QTE's nog steeds een goed idee zijn en in TR moesten, mag aan de hoogste boom geknoopt worden wat mij betreft. QTE's zijn niet leuk, ze zijn niet moeilijk, niet uitdagend, niet spanningsverhogend maar alleen maar BLOEDirritant. Elke keer als een QTE wordt ingezet, in elk spel overigens, dan begint 't bloed hier al weer te koken. Je wordt helemaal uit de flow gezogen, mag je weer als een apaat op het toetsenbord rammen om vervolgens een filmpje te zien. Het is in TR nog niet zo frustrerend als in RE6 maar oei oei, het zit wel op 't randje van game-breaking voor mij.
Over moeilijkheid gesproken, 'dumbed-down-for-the-masses' is nog een understatement. Waren TR 1 en 2 nog echt moeilijk (daarna werden ze ook per deel exponentieel slechter), zelfs m'n pasgeboren nichtje kan deze TR nog blind uitspelen heb ik het idee. Het is hier al vaker naar voren gekomen, maar als je bij de puzzels langer dan een paar minuten vast staat, dan denk je te moeilijk en moet je toch doen waar je aanvankelijk bij dacht 'naah, dat zal toch niet, zo makkelijk zal 't niet zijn', maar jawel hoor.
Het schieten is zoals gezegd leuk, maar de AI biedt dan ook geen tegenstand met uitzondering van het lobben van stukken dynamiet. Plus, hoevaak je wel niet uit een filmpje komt bij een groepje vijanden en dat je die pijl en boog weer vast hebt in plaats van die gun die je 5 seconden geleden nog in de handen had............. Als ik dat stukje met pijl en boog wil spelen wissel ik daar wel naar toe, ik heb niets voor niets die silencers erop.
De wapens en het upgrade systeem zijn trouwens erg leuk gedaan moet ik zeggen al had er wel iets minder salvage in mogen zitten zodat je nog keuzes moest maken. Nu kon ik vrijwel altijd alle upgrades kopen, jammer. Ook de XP ging me iets te snel, ik was al veel te snel maxed out qua skill points.
Het back-tracken om de levels 100% uit te spelen is leuk voor degenen die daar van houden. Zelf wordt ik er niet warm of koud van als het niet iets toevoegd aan de skillset of wapens van Lara. Ook die quests en GPS caches zijn niet nodig om Lara van voldoende XP te voorzien en mijn inziens een makkelijke manier om de gameplay te rekken.
Lara mag overigens wel weer terug naar de universiteit, want ze is niet de snelste in het oppikken van hints als heipalen. Voor de speler is het na een uur al volledig duidelijk hoe het plot zich tot op de minuut gaat ontvouwen, inclusief de voorspelbare plot twists, maar Lara heeft er nog een X aantal uur voor nodig. De overige NPC's hebben ook keurig de rollen die ze moeten hebben:
spoiler:het slachtoffer, de cynicus, de egocentrische verrader, de dommekracht, de verliefde nerd etc.
Hoe die NPC's trouwens zonder problemen over dat eiland kunnen klossen en véél sneller ergens kunnen zijn dan Lara helpt ook niet mee met de suspension of disbelief. Dan zitten er links en rechts nog wat gapende gaten in het verhaal, maar niets gamebreakings.
Al met al een wrang gevoel. Het was voldoende aanstekelijk om het wel uit te spelen. Maar het spel is vanaf het begin wel een gigantische belediging voor de intelligentie voor eenieder vanaf een jaar of 8. Voorspelbaar, kinderlijk eenvoudig, onnodige QTE's en opgedrongen worden met pijl en boog te spelen zijn toch een beetje de gedachten die blijven hangen aan deze TR. Desalniettemin, Lara is terug en ziet er verdomd kek uit in haar hunter outfitje.