Nadat ik de poll van vandaag zag over welke mobiele OS men nu heeft en welke men in de toekomst zal aanschaffen, heb ik onderstaand in de betreffende reacties gezet. In dit forum post ik hetzelfde bericht, omdat ik op zoek ben naar mensen die (ongeveer) dezelfde ervaringen hebben met de Lumia 800 + de Nokia fabrieksgarantie:
Een jaar geleden kocht ik een Lumia 800 . De eerste 10 maanden was ik ontzettend tevreden. Het toestel was snel, overzichtelijk, vloeiend en ik had vrijwel nooit en te nimmer vastlopers. Wel begonnen mij de live tiles wat te vervelen na een tijdje, maar ik nam dit voor lief omdat zoveel andere zaken aan het toestel fijn waren. Ook heb ik niet de financiële luxe heb om in korte tijd weer een nieuw toestel te kopen.
Aan mijn positieve gedachten over Nokia/Windows Phone kwam sinds twee maanden geleden een eind.
1. Lumia 800 (1e toestel). De batterij van mijn Lumia 800 ging op. Niks geks aan natuurlijk, al ging de batterij met flink gebruik maar 8 uur mee, niet iets om over naar huis te schrijven, maargoed. Ik legde 'm aan de lader, maar er was geen beweging meer in te krijgen: Zwam scherm en geen tril bij het vasthouden van de power knop. Dood als een pier. Op internet gezocht en het schijnt dat meerdere mensen tegen dezelfde accu problemen aangelopen zijn als ik. Ik heb het toestel ingeleverd bij de winkel voor reparatie.
2. Lumia 800 (2e toestel). Na 3 weken wachten kreeg ik de Lumia 800 van de reparatie terug. Het scherm was niet goed in de behuizing (terug)gezet en de eerdere mankementen kwamen gewoon terug. Bovendien was er (meer) speling bij de USB connector en andere batterij problemen kwamen de kop opsteken: De batterij schoot bijvoorbeeld soms ineens van 50% naar 100%. Allemaal zwaar irritante en onlogische problemen. Het toestel heb ik na een week dus weer ingeleverd voor reparatie.
3. Lumia 900 (1e toestel). Na weer 3 weken wachten, kreeg ik tot mijn grote verbazing een Lumia 900 (!!!) terug van de winkel. Ik was zo blij als een kind!! Zowaar een upgrade!! Wel vond ik het scherm minder prettig, want de Lumia 800 had een gebogen scherm, maar ik dacht: Niet klagen, want dit toestel is gewoon een upgrade, groter scherm etc etc....maar ik kwam bedrogen uit! Zelfs dit 'betere' toestel (wat trouwens een ontzettend stom groot joekel is en qua bouwkwaliteit niet in de buurt komt van de Lumia 800) vertoonde na een week alweer kuren: Op willekeurige momenten reageerde de 3 onderste functie toetsen niet meer en liep het toestel tijdelijk vast. Vaak gebeurde dit tijdens browsen in de muziekspeler. Het niet reageren van die knoppen resulteerde ook vaak in een totale freeze en het uitvallen van het toestel. Mijn klomp brak!!! Ik dus weeeeer terug naar de winkel. Mij werd verteld dat ik na 3 reparaties in aanmerking zou komen voor creditatie, ofwel dat ik mijn aankoopbedrag terug zou krijgen. Hierover was ik naar omstandigheden wel blij mee, want ik was heeleemaaal klaar met de hele situatie. Wel moest ik weer 2 weken wachten op de bevestiging....
4. Lumia 900 (2e toestel). Mijn verbazingen waren nog niet op hoor!! Ik kreeg mijn geld dus NIET terug, want de winkel zij dat Nokia de enige fabrikant is, die NIET na 3 reparaties, maar pas na 4 reparaties overgaat tot creditatie. Ongelooflijk...... Ik kreeg mijn Lumia 900 dus gewoon 'gerepareerd terug'. Ik had geen keus dit toestel weer te accepteren....Ik voelde mij opgelicht, maargoed... ik kreeg in ieder geval weer een werkend toestel dacht ik. Daar was ik dan wel weer blij om. Ik ging aan de balie gelijk kijken of de problemen met de functieknoppen/freezes opgelost waren, maar het toestel kreeg gewoon weer DEZELFDE vastlopers. Ik liet dit weer aan de baliemedewerker zien, want ik dacht, "ben ik nou gekk???" Maar de baliemedewerker was het met mij eens. Het toestel kon handig weer in hetzelfde folie teruggestopt worden als waar ie uit kwam en op het moment wacht ik op bericht dat ik weer aan de balie mag verschijnen...
Nokia krijgt mijn vertrouwen niet meer. Ik ben zwaar teleurgesteld in zowel de productkwaliteit als in de service.
Graag hoor ik jullie ervaringen.