Samenwonen: welke HiFi voor beginner?

Pagina: 1
Acties:

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:59
Over een niet al te lange tijd (een maand of drie ongeveer), ga ik met m'n vriendin samenwonen. In de huidige positie bij m'n ouders heb ik geen aandacht besteed aan de HiFi omdat ik dat toch wilde bewaren tot ik een plekje voor mezelf zou hebben.

Ik luister erg graag muziek en doe dat ook graag met een fatsoenlijk geluid. Alleen, heel kieskeurig ben ik (nog) niet, omdat ik nog niet veel gewend ben. Echte dure speakers heb ik nog nooit beluisterd, bijvoorbeeld.

Omdat ik verantwoordelijk ben voor het hele electronica-gebeuren in het huis, begon ik ook te denken over TV en HiFi. Echte filmliefhebbers zijn we niet, dus een 5.1 set is niet echt nodig. Ik heb dan liever een betere 2.0 set. Tijdens het kijken naar speakers zie ik dat het dan ook zeker geen uitzondering is dat je daar een versterker bij nodig hebt. Ik lees her en der goede berichten over bijvoorbeeld de Teufel Ultima 40-serie (set voor €399). Daar heb ik dan ook weer een versterker voor nodig van, €250? Dat is dan ook wel zo'n beetje het maximale budget.

Mijn vragen aan jullie zijn: doe ik er goed aan als ik zo'n set aanschaf en is het goed voor een beginner, of kan het ook goedkoper? Moet ik nog op andere dingen letten (andere speakers bijvoorbeeld) en hoe weet ik of een versterker geschikt voor de speakers is en kan ik daar ook twee bronnen (AppleTV en een BoxeeBox).

Al met al een flink verhaal, maar volgens mij is het wel duidelijk. Als ik dingen mis dan zal ik die nog wel in de OP aanpassen!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:55

mr.paaJ

generatie cmd+z

http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1434685 al gelezen? ;)

Grofweg: let bij speakers op de klank, bij de versterker op gewenste functies en zelf luisteren is een must.

Met dit budget haal je overigens al heel mooi spul van marktplaats etc, de genoemde prijsverhouding lijkt me heel redelijk.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• ShadowrunR
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Ben toevallig ook net op zoek naar een setje en kwam vandaag hier terecht: http://hificorner.nl/hifi-sets/stereo.html.
Lijken me mooie combinaties op het eerste zicht :)

Dacht zelf bijvoorbeeld aan deze: http://hificorner.nl/hifi...6bee-c515bee-zensor1.html

NAD C326BEE + C515BEE + Zensor 1
Afbeeldingslocatie: http://hificorner.nl/media/catalog/product/cache/1/small_image/363x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/n/a/nadset.jpg

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Ik zou een setje Boston Acoustics A25 aanraden.
Voor 180euro kan je een setje aanschaffen in Belgie.
Geven behoorlijk wat waar voor hun geld.
Hou je nog voldoende budget om een goede versterker bij te zoeken.

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17-02 15:33
Ik zou zo min mogelijk geld uitgeven aan de versterker en de rest van je budget aan een goede, efficiënte speakerset besteden. Check bijvoorbeeld de Topping TP22. Geweldige, krachtige versterker gebaseerd op een TA2050-chip met een vermogen van 2x30 watt. Hij klinkt beter en gedetaileerder dan mijn NAD 3020e, en dat is eigenlijk een klassieke versterker met stapels lovende reviews. Ik heb zelf de Wharfedale Diamond 9.1 en Audio Pro SA2 (Zweeds merk) speakers op de TP22 aangesloten.

Als je de Topping zou kopen, heb je ruim 500 euro over voor speakers. In dit segment zit je precies goed bij merken als, bijvoorbeeld, Vienna Acoustics, Quad, Kef, Paradigm en Monitor Audio. :) Ik denk dat deze manier je de allerbeste geluidskwaliteit voor je geld geeft.

EDIT: check ook Marktplaats voor speakers rond de 500 euro. Zo krijg je nog meer waar voor je geld.

[ Voor 9% gewijzigd door Negakinu op 09-01-2012 11:01 ]

too old, too cold

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je weinig inputs nodig hebt zijn die T-ampjes best heel leuk ja, ik heb eventueel nog wel een Topping TP20 over.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Let er wel op dat een T-amp is niet echt hifi is in de letterlijke zin van het woord. ;) Hij voegt wat vervorming aan het geluid toe, of je dat mooi vindt moet je zelf uitproberen.

[ Voor 6% gewijzigd door TBTL op 09-01-2012 12:53 ]

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18:35

tijmeng

Panasonic 7J

ga eens ebayen of marktplaatsen. Zeker in de oude Harman Kardon hoek (niet de latere china zooi) zijn er leuke dingen te vinden voor weinig geld.

Heb zelf een HK640 (HK620 is ook leuk) op de kop weten te tikken voor nog geen 50€ en die geeft beter geluid dan menig nieuw setje. Voor boxen.. Oude Wharfedaletjes (toen ze nog in de UK werden gemaakt)....

op internet zijn nog zat oude reviews te vinden

• Negakinu
TBTL schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:49:
Let er wel op dat een T-amp is niet echt hifi is in de letterlijke zin van het woord. ;) Hij voegt wat vervorming aan het geluid toe, of je dat mooi vindt moet je zelf uitproberen.
Waar baseer je dit op? En vergeleken met wat?

too old, too cold

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Hier vertelt iemand dat bij de TA2020 en TA2021b de vervorming vooral uit de derde harmonische bestaat. Deze derde harmonische kan voor (vals) detail zorgen. Of het hard genoeg is om hoorbaar te zijn, staat er niet bij.
Op deze website zie je een meting van een versterker met een TA2024, daar zie je onder andere dat de uitgangsimpedantie erg hoog is voor een versterker. Daardoor geeft de luidspreker sommige frequenties nu harder weer dan andere. Ook zie je een meting van de (harmonische) vervorming.

Dit hoeft niet slecht te zijn voor het geluid, het is alleen niet neutraal. En wie weet is een TA2050 wat neutraler.

[ Voor 32% gewijzigd door TBTL op 09-01-2012 13:18 ]

• Negakinu
TBTL schreef op maandag 09 januari 2012 @ 12:59:
Hier vertelt iemand dat bij de TA2020 en TA2021b de vervorming vooral uit de derde harmonische bestaat. Deze derder harmonische kan voor (vals) detail zorgen. Of het hard genoeg is om hoorbaar te zijn, staat er niet bij.
Op deze website zie je een meting van een versterker met een TA2024, daar zie je onder andere dat de uitgangsimpedantie erg hoog is voor een versterker. Daardoor geeft de luidspreker sommige frequenties nu harder weer dan andere. Ook zie je een meting van de (harmonische) vervorming.

Dit is niet per se slecht voor het geluid, maar het is niet neutraal. En wie weet is een TA2050 wat neutraler.
Ik denk dat het bij die drie geteste chipsets op normaal luistervolume en met efficiënte speakers (+/- 90db) niet voor problemen zal zorgen. Tevens lees je juist veel recensies waarin mensen te spreken zijn over het detail in het hoog. Als er treble frequenties geaccentueerd worden wekt dit de schijn van meer detail. :) Veel speakers rond de 500 euro zijn over het algemeen muzikaal en warm ipv analytisch en neutraal en kunnen vaak wel wat extra "sprankeling" gebruiken.

De TA2050 is de nieuwste incarnatie van de T-chips en ik zelf heb nog geen enkel hoorbaar mankement in het geluid ontdekt. Ik heb zelf meerdere (vintage) versterkers gehad (Marantz, NAD, Quad, Arcam) en de TP22 hoeft zich, mits in combinatie met efficiënte speakers, niet te schamen. Ik vind het DE ideale versterker voor iemand met een beperkt budget die, door slim te shoppen en het grootste gedeelte van zijn budget aan speakers gaat besteden, voor weinig geld toch "goed" geluid wilt.

[ Voor 3% gewijzigd door Negakinu op 09-01-2012 13:43 ]

too old, too cold

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Praktijk tip: Haal nu zo groot mogelijke apparatuur in huis, kan ze meteen wennen. Achteraf grote apparatuur introduceren gaat altijd met veel geweld gepaard. [/generalisatie]

Neem eens een kijkje in audiowinkels e.d. En ga dan vooral ook luisteren, niet alleen kijken :P. Dan krijg je misschien een beter beeld of dat je echt geld wilt investeren in speakers e.d.

Life is not about specs, it is about joy!

• mr.paaJ

mr.paaJ

generatie cmd+z

bartvl schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:36:
Praktijk tip: Haal nu zo groot mogelijke apparatuur in huis, kan ze meteen wennen. Achteraf grote apparatuur introduceren gaat altijd met veel geweld gepaard. [/generalisatie]
d:)b

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01:31

koboy

Heb een idee voor een icon

Neem eens een kijkje in audiowinkels e.d. En ga dan vooral ook luisteren, niet alleen kijken :P. Dan krijg je misschien een beter beeld of dat je echt geld wilt investeren in speakers e.d.
Met een budget van 500 euro zou ik niet voor zo groot mogelijk gaan; dan heb je namelijk wat uit te leggen als je later thuis komt met kleinere speakers die beter klinken >:)

Ga samen luisteren, en misschien legt zij nog wat geld bij zodat die mooi klinkende vloerstaanders er toch komen... Neem wel je eigen CD's mee zodat je een speaker uitzoekt die bij jouw muzieksmaak past ipv bij die van de winkel.

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-02 22:20
Bobbus schreef op zondag 08 januari 2012 @ 19:55:
Ik lees her en der goede berichten over bijvoorbeeld de Teufel Ultima 40-serie (set voor €399).
Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij zelf wil maar blijf imho uit de buurt van de Teufel Ultima 40. Ik heb ze om te zien wat je voor het geld krijgt gekocht en na een etmaal inspelen met pink noise en een objectieve avond luisteren snel weer de deur uit gedaan. Gebruikt in combinatie met een wat oudere Harman Kardon HK6100 versterker. De set is overduidelijk op prijs gebouwd, het hoog is allesoverheersend, het midden is non-existent. De speakers lijken totaal geen controle te hebben over de muziekstukken die je er op luistert. Voor dat geld mag je geen serieuze Hifi verwachten en dat is naar mijn mening dan ook wat je krijgt: geen serieuze Hifi.

Je hoeft er geen audiofiel voor te zijn om er na een dag luisteren achter te komen dat je je centen beter aan een set tweedehands Dali/(oudere) Wharfedale/Kef zuilen had uit kunnen geven (en geld over had kunnen houden voor een rondje in de kroeg :) ).

Als ik met jouw budget een set zou moeten halen zou ik gaan voor een set gebruikte Dali zuilen (Ikon 5, 6) in combinatie met bijvoorbeeld een Marantz PM7001 stereo versterker. Zo nu en dan kom je een PM7001 Ken Ishiwata signature series tegen op eBay/marktplaats.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
Op het gevaar af in herhaling te vallen.

Als je een beetje audiofiel bent, geef je zo veel mogelijk uit aan je speakers. Zeker 2de hands zoeken, er staan echt prachtexemplaren onder het stof, en kies zo groot mogelijk, maar hou jezelf dan toch aan de goede merken. Tweedhands gaat een speaker amper 1/3 van de nieuwprijs.
De rest geef je uit aan een versterker. Als je een beetje uitkijkt 2dehands vind je wel iets voor 50€ wat behoorlijk neutraal klinkt. Staat je bij versterkers niet blind op vermogen.
Met 2x 50W speel je de kamer meer dan vol op half vermogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

(jarig!)
ik kan je met zekerheid vertellen dat je speakers willen met groot formaat, niet 5.1 setje,
neem audio zuilen, daar komt mooi geluid uit,

na tal van setjes heb ik eindelijk een setje met zuilen in huis.
http://www.ibood.com/nl/n...CS_3_Black_Ash_speakerse/

wat een groot verschil met andere speakerssets. en dit is nog een goedkoop setje..
(500 euro)

edit, met een budget van 500 euro zou ik echt ibood blijven bekijken en een onkyo set kopen met een degelijke set speakers

in die prijsklasse is er weinig wat onkyo verslaat imo

[ Voor 17% gewijzigd door MikeVM op 11-01-2012 16:06 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:51
HaveBlue schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 13:54:
[...]

Iedereen moet natuurlijk doen wat hij of zij zelf wil maar blijf imho uit de buurt van de Teufel Ultima 40. Ik heb ze om te zien wat je voor het geld krijgt gekocht en na een etmaal inspelen met pink noise en een objectieve avond luisteren snel weer de deur uit gedaan. Gebruikt in combinatie met een wat oudere Harman Kardon HK6100 versterker. De set is overduidelijk op prijs gebouwd, het hoog is allesoverheersend, het midden is non-existent. De speakers lijken totaal geen controle te hebben over de muziekstukken die je er op luistert. Voor dat geld mag je geen serieuze Hifi verwachten en dat is naar mijn mening dan ook wat je krijgt: geen serieuze Hifi.

Je hoeft er geen audiofiel voor te zijn om er na een dag luisteren achter te komen dat je je centen beter aan een set tweedehands Dali/(oudere) Wharfedale/Kef zuilen had uit kunnen geven (en geld over had kunnen houden voor een rondje in de kroeg :) ).

Als ik met jouw budget een set zou moeten halen zou ik gaan voor een set gebruikte Dali zuilen (Ikon 5, 6) in combinatie met bijvoorbeeld een Marantz PM7001 stereo versterker. Zo nu en dan kom je een PM7001 Ken Ishiwata signature series tegen op eBay/marktplaats.
Laat ik even voorop stellen dat ik het roerend eens ben met je advies de 2e handsmarkt op te gaan zoeken met dit budget.
Echter waar de meeste mensen naar zoeken is een combinatie gebruiksgemak en stereobeleving.
Die gebruiksgemak is er i.m.o. minder snel met een dedicated stereo set.
Echter is dat voor de audiofiel wel de beste keuze.

Hij zou i.m.o. beter af zijn met een goede 2e hands receiver om direct zijn 2 bronnen op aan te sluiten en eventuele downmixing over te laten aan de receiver.

Mijn SR7002 heb ik bijvoorbeeld voor €325 incl. verzenden gekocht.

K to the KillaZ

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:06
Haha, so true _/-\o_

Wat ik zeker zou aanraden is om een 5.1 receiver te kopen dan kan je later alsnog luidsprekers toevoegen. Ik zou zelf niet al te exotische merken aanraden (= vaak hoge prijs), gewoon simpel houden met een degelijke instapper van bekende merken zoals Yamaha, Harman Kardon of Onkyo. Kan je geen miskoop aan doen.

Luidsprekers zou ik ook niet te moeilijk doen. Neem zuilen inderdaad, zijn vaak goedkoper en bieden beter geluid. 2e hands kijken scheelt een hele hoop geld.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 21:56

boesOne

meuh

De vraag is denk ik een beetje wat je wil. 5.1 spul met een receiver erbij met tig aansluitingen of klassiek stereo.
Ik ben zelf voor simpel stereo gegaan en binnen mijn budget het maximale eruit proberen te halen. Dit met het idee dat je voor 300 euro een betere ''simpele'' versterker koopt dan een receiver met allerlei digitale shizzle.

Ik ben wel gecharmeerd van de Atoms van Paradigm. Deze hangen bij mij op een Cambridge Audio 540v2.

Speakers: 169 stuk en versterkert 250,- euro (in de opruiming bij RAF).. Imho top geluid.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• kevinvdw
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-08-2025
kijk hier eens naar, zelf heel tevreden van de S606: klik

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:52

FeaR

In GoT we trust

MikeVM schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:05:
ik kan je met zekerheid vertellen dat je speakers willen met groot formaat, niet 5.1 setje,
neem audio zuilen, daar komt mooi geluid uit,
Beetje kort door de bocht, er zijn genoeg monitoren die een zuil weg kunnen en zullen spelen. Het is maar net bij welk merk je kijkt en wat je zoekt. Merken als Elac, Dali, Monitor Audio en ga zo maar door hebben voor < 200 euro de stuk al leuke monitoren die een simpele zuil wel zullen spelen.

Overigens zou ik met 500 euro budget en geen drang om 5.1 in huis te halen een leuke stereoversterker nemen (max 100 euro) en dan de rest aan speakers uitgeven. Zeker als je Marktplaats en HT Forum in de gaten houdt kan je hele leuke dingen neerzetten voor dat geld. Voordeel van sites als HT Forum is dat het van liefhebbers is geweest en die gaan over het algemeen wat zuiniger met hun spullen om. In de hogere segmenten zal je dat altijd aantreffen, maar met een budget van 500 euro zit je nog wel in het segment wat makkelijk te plaatsen is en dus niet perse naar een liefhebber gegaan hoeft te zijn. In het begin van mijn HT-aankopen ben ik langs redelijk wat particulieren gegaan om componenten te kopen, maar toch veel laten staan omdat het toch niet met zorg was behandeld. In het segment waar ik nu in kijk durf ik het bijna blind te kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• BobB
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:59
Iedereen: alvast bedankt voor de tips!

Ik ben nu veel tijd aan het steken in lezen van ervaringen van mensen. Ik hoor over allerlei speakers goede verhalen (onder andere Boston Acoustics A25/A26, ook Monitor Audio BX2). Morgen ga ik om te beginnen een bezoekje brengen aan een MediaMarkt. De laatste twee reacties in dit topic zijn weer lovend over zuilen. Welke zou ik dan moeten hebben voor 'n prijs van ongeveer 150 euro per stuk?

Schaal me daarom ook echt niet in als audiofiel, want dat ben ik zeker niet. Ik vind waarschijnlijk al heel veel speakers goed en ik kan me haast niet voorstellen dat de twee setjes die ik hierboven noem tegen zouden vallen. Maar, uiteraard wil ik (net zoals iedereen) het meeste waar voor m'n geld. Wat dat betreft zijn suggesties nog steeds van harte welkom.

Iets waar ik nog niet veel wijs uit word zijn de versterkers met allerlei variabelen in de specificaties. Wanneer is iets goed (genoeg) voor een speaker? Van de eerder genoemde Bostons lees ik dat ze ''veel vermogen vragen'', wat wil dat zeggen? En waar moet ik verder op letten bij een versterker? Ik wil, zoals ook in de OP staat, mijn TV-geluid, AppleTV geluid en BoxeeBox (mediaspelergeluid) over de speakers laten lopen.

Edit: En over het 5.1: liever niet zelfs. Ik hoef niet de surround-ervaring, maar steek liever het budget in twee betere speakers.

[ Voor 5% gewijzigd door BobB op 11-01-2012 19:35 ]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Tsja, een goede tip: ga niet langs de MediaMarkt. MM Eindhoven bijvoorbeeld heeft wel iets van een luisterruimte, maar je hebt daar de rust niet om fatsoenlijk rustig en goed te luisteren. De opgestelde setjes in de winkel zelf zijn uberhaupt niet te beoordelen.

Life is not about specs, it is about joy!

• I-Heine-I
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-02 20:19
Over wat voor speakers je kan nemen: ga inderdaad niet op zoek naar formaat 'melkpakje', als je iets meer ruimte gunt aan de speaker heb je vaak veel beter geluid. Ik wil daar ook niet mee zeggen dat je gelijk voor zuilen moet gaan. Ik ben echt een fan van boekenplank-speakers omdat ze naar mijn smaak doorgaans een fijner geluid hebben; er zit waarschijnlijk geen verschil in detail, maar ik vind zuilen doorgaans teveel 'in your face'. Hecht absoluut geen waarde aan mijn oordeel: zoveel oren, zoveel smaken. Het laat echter wel zien dat het advies 'hoe groter hoe beter' niet op iedereen toepasbaar is.

Verder: inderdaad marktplaats. Er zijn geweldige deals daar te vinden. Zo kwam ik laatst langs deze Epos speakers, voor een schijntje heb je audiofiele perfectie in huis staan! Enige nadeel van tweedehands audio is dat het beoordelen of iets bij jouw smaak past niet zo goed als in de winkel gaat. Met een nieuwe (budget) versterker doe je minder gauw een slechte aanschaf: onder andere Marantz, Cambridge en Yamaha hebben hele leuke modellen voor onder de 400 euro staan. Maar ook hier geldt dat er op Marktplaats genoeg spul met een ooit zeer hoge nieuwprijs te vinden is.

Succes!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
2ehands is ook mijn voorkeur, zeker bij een wat beperkter budget. Genoeg mensen die hun 'oude' speakers inruilen voor een homecinemasetje van 200 eur.. omdat ze t verschil niet horen...

Je moet wel een beetje weten wat je wilt en je loopt wat meer risico (geen garantie bv) dan bij nieuw, maar als je vantevoren een beetje goed onderzoek doet en je verstand gebruikt kun je veel meer waar voor je geld krijgen. Je ziet op Marktplaats rustig Marquant speakers staan voor 250 eur, maar ook B&W sets voor 25 eur (bij wijze van).

Vooral de oudere speakers worden soms weggedaan voor weinig (waren van opa, passen niet meer) terwijl die kwalitatief top zijn en nog prima meekunnen. Idem voor versterkers.

Mijn set komt ook van Marktplaats af. Marants SR7400 voor 125 eur, en JK Acoustics Optima I voor 80 eur, icm Atacama Nexus stands voor 25 eur.

Nieuwprijzen waren iets van 1000 eur voor de receiver, fl 900,- per speaker (toen.... in 1989 ofzo dus reken maar eens om naar vandaag-de-dag)

Bij sommige merken 'moet' je zelfs bij de 2ehands markt gaan omdat ze vandaag de dag vnl teren op hun oude goede naam terwijl het nu lang niet meer de ouderwetse kwaliteit is.

[ Voor 8% gewijzigd door DJSmiley op 11-01-2012 20:38 ]

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Ga voor nieuwe luidsprekers in ieder geval zo veel mogelijk langs bij winkels. Is tegelijkertijd ook een leuk uitje. Let hierbij ook op de combinatie van versterker / speaker. Dit kan ook nog uitmaken voor klank. Zo heb ik KEF iQ3'tjes en deze klinken met Denon (warmer) weer veel beter dan Onkyo (scherper). Dat is ieder voor zich.
Ga vooral langs gespecialiseerde winkels. Ik weet niet waar je woont, maar er is vast een HiFi winkel in de buurt waar ze een prima luisterruimte hebben.
Een ding wel: ga geen duurdere speakers boven je budget met mekaar vergelijken! Sinds ik het laatst een set Totem Element Fire's heb kunnen beluisteren, een speaker van 4000 euro, klinken mijn KEF'jes maar wat minder, terwijl dat ook al wel behoorlijke speakers zijn.

Verder is er inderdaad tweede hands heel veel te krijgen, daar kun je je eventueel ook in verdiepen.

Tot slot zou je, als je een beetje handig bent, kunnen overwegen om een zelfbouwpakket te halen en dit in mekaar te klussen. Dan kun je alles voor jezelf aanpassen en ben je de helft van het geld kwijt (ook als "beginner" kun je dat prima). Kijk daarvoor eens op http://www.rumoh.nl/, http://www.speakerenco.nl/ en http://www.speakerland.nl/. Vaak kun je in deze winkels ook nog daadwerkelijk eerst naar het pakket luisteren.

Verwijderd

Ik zal proberen het kort te houden en puntsgewijs.

- Ga langs bij een echte audiowinkel om te kijken en te luisteren naar het spul en de adviseur

- Kijk eens in het china hifi draadje.

- Ook 1 waar je veel van opsteekt: lees eens wat bladen. Daardoor weet je wat je van de 2eH apparatuur op hifi.nl doet (prijs/kwaliteit en gedrag).

- koop liever niet via marktplaats. Daar zijn ook aso's en sjoemelaars bij. De echte liefhebbers vind je op sites zoals hifi.nl, zijn meestal heel zuinig op hun spullen en erg aardig in mijn ervaring. Mensen met een jarenlange hobby vinden het ook leuk om een nieuweling op gang te helpen (verzuip alleen niet in audiofiele hocus pocus). Vaak ben ik de hele middag op bezoek met hapjes en drankjes en toffe muziek. :)

Bedenk ook eens wat je het liefst doet en hoe je graag luistert zodat je geen overbodige toeters en bellen koopt. Eenvoud is het kenmerk van het ware (zei opa al). Minimalistisch met goede spullen klinkt vaak veel beter dan een een berg elektronica om alle tekortkomingen proberen te compenseren. Een goede versterker zonder toonregeling klinkt 10x beter dan een receiver.

Zelfbouw is leuk, maar begin er niet mee. Ik bedoel; je hebt geen referentie en dus weet je niet wat je doet. Je moet eerst wat ervaring opbouwen met luisteren en wat je prettig vind.

Voor €500 wordt het wel erg krap. Dat is al zo'n beetje het minimum voor goede 2eH speakers of goede kleine monitors.
Ik heb net even gekeken op hifi.nl tweedehands luidsprekers. Ik kom toch wel erg leuke setjes tegen voor weinig. Dali Ikon, Mordaunt Short MS908 , Vandersteen Model 1B, Rogers LS602 allemaal <€300pp. Let op; handelaars geven de prijs per stuk op (dus dubbel zo duur, stelletje oplichters).
Bedenk wel dat je van goede speakers meer dan 10 jaar plezier hebt als het er al geen 30 zijn. Zoals deze, al zit je dan boven je budget (€50 met stands). Maar dan heb je wel iets heel moois staan, echte blikvangers in je kamer.
Afbeeldingslocatie: http://www.hifi.nl/markt/images/124588_2_Chario_Lynx_8.jpg
Vergeet trouwens niet dat je voor monitor-speakers stevige stands nodig hebt (ivm bas).

Als versterker kan ik eigenlijk maar 1 type aanraden: een TA2021 t-amp van SMSL/Muse/Topping met 14V voedinkje. Je hebt dan maar 1 ingang en 15W maar voor €50 heb je volwassen high-end geluid. Ik heb 3 echte high-end buizen-versterkers (tot >€3000 nieuwprijs) en ik speel met een 2021! Ik prik de kabels gewoon om als ik hifi ga luisteren ipv tv.

Als bron heb ik eigenlijk nog niets (goeds) langs zien komen. :? Onderschat dat niet. Goed geluid begint bij een goede bron. Een cd-speler die voor mij acceptabel klinkt begint bij €1000 (ja, ook op mijn versterkertje van €50). Dus daar zal ik het maar niet over hebben, laat staan over draaitafels. Het geluid van een cd-speler wordt bepaald door de DAC die er in zit. Maar je kunt ook voor weinig geld een goede DAC open en daar een pc aanhangen of een brol cd-speler.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 21:52

Sick Nick

Drop the top!

Ik heb hier de bovengenoemde Mordaunt Short 908 als fronts staan, en dat zijn heerlijke speakers. Door de extra woofer is een sub bij gewoon muziek luisteren niet nodig. Het geheel klinkt samen met de 905 center geweldig. Bij een concert bluray is het alsof je er zelf bij bent!

• masser120
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 17:25
Verwijderd schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 21:01:
Zelfbouw is leuk, maar begin er niet mee. Ik bedoel; je hebt geen referentie en dus weet je niet wat je doet. Je moet eerst wat ervaring opbouwen met luisteren en wat je prettig vind.
Daarom zeg ik ook dat je sommige pakketten kunt luisteren. Hoor je iets wat je leuk vindt? Dan doe je dat toch?
Verder is dat inderdaad mijn kritiek op het blind kopen van zelfbouwonderdelen: je weet niet hoe het gaat klinken, of het warm of scherp klinkt... Gelukkig heb je dus pakketten die je vantevoren kunt beluisteren :)
Pagina: 1