Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Beste medetweakers,

Mijn Videokaart, de 9800GTX van MSI, begint na 3 jaar probleemloos werken flinke kuren te vertonen.
Sinds een maand of 2 worden worden er af en toe prachtige golflijntjes op mijn scherm getoverd, zie de foto hieronder.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2hchuvq.jpg

Een keer de (nieuwste) drivers herinstalleren leek eerst te werken, maar het probleem keerde toch elke keer terug. Ook het volledig verwijderen van de drivers met drivesweeper werkte niet, waarna ik de nieuwste beta drivers heb geprobeerd, ook dit werkte niet.
Het ''reseaten'' van de kaart, of het plaatsen van de kaart in een ander PCI-E slot werkte ook niet. Het probleem speelt op bij alle uitgangen en verschillende monitoren.

Ik wilde wachten op nieuwe drivers, maar vandaag speelde het probleem voor het eerst ook op in de Bios, hierdoor denk ik nu dus dat mijn kaart toch echt aan het sterven is.

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/6f9tlz.jpg

Voor ik ga investeren in een nieuwe videokaart:
Komt dit probleem bij iemand bekend voor? Kan het aan iets anders liggen dan de videokaart?
Tnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

dat valt hieronder.... helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Dit is een 9 Serie kaart? Ben ik nou te snel geweest? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt hem proberen te bakken in de oven. Zie de links die hierboven gepost zijn voor meer info over het probleem en het bakken.

En ja, sommige kaarten uit de 9000 serie hebben dezelfde problemen als die uit de 8000 die in grote getale de pijp uit gaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Blorgg op 06-01-2012 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Tnx :) Waarschijnlijk is de kans groot dat mijn kaart het binnenkort het echt opgeeft, het probleem speelt zich nu namelijk constant af, dus ik kan het net zo goed proberen.

Ik ga me eens inlezen in dat bakken en het misschien dit weekend nog proberen, mocht er niemand anders met een gouden oplossing aankomen ;)

EDIT:
Klinkt logisch ja, de 9 serie is op de 8800GT gebaseerd toch?

[ Voor 10% gewijzigd door Skeltenaer op 06-01-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skeltenaer schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 23:22:
Tnx :) Waarschijnlijk is de kans groot dat mijn kaart het binnenkort het echt opgeeft, het probleem speelt zich nu namelijk constant af, dus ik kan het net zo goed proberen.

Ik ga me eens inlezen in dat bakken en het misschien dit weekend nog proberen, mocht er niemand anders met een gouden oplossing aankomen ;)

EDIT:
Klinkt logisch ja, de 9 serie is op de 8800GT gebaseerd toch?
Wisselend, sommige 9xxx series zijn inderdaad overgenomen uit de 8xxx series (zo uit mn hoofd als voorbeeld de 8800GS, die gewoonweg zonder enkele verandering als 9600gso uitgebracht werdt) maar velen zijn ook gewoon nieuwe cores. Probleem is dat de gebruikte techniek die de problemen bij de 8xxx series veroorzaakte gewoon is meegenomen naar de 9xxx series.

Om het grote aantal verhalen omtrent bakken wat te verkorten voor je(heb er al tientallen gedaan):
losse delen van de videokaart afschroeven, oven voorverwarmen op 200c. VGA kaart erin leggen, bij voorkeur op een bakpapiertje en niet direct op metaal van de oven, na 10min weer eruit halen, rustig laten afkoelen, alles terug monteren (vergeet niet meteen de koelpasta te vernieuwen en je koeler stofvrij te maken) en je bent klaar.

Zo kan je nog een aardige tijd door met je geliefde kaartje O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:50
9800GTX is inderdaad de "grote broer" van de 8800GT & 8800GTS (512MB/G92).

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/cCQp
Today NVIDIA released their new 8800 GTS 512 MB. Unlike the "old" 8800 GTS, which was based on the G80 GPU, the 512 MB version features the new G92 which is already used on the 8800 GT. The new GPU brings a larger number of shaders in a smaller process which allows higher clocks at a reduced power consumption. Compared to the 8800 GT, the clock speeds and the shader count have been increased.
The card is based on NVIDIA's G92 graphics processor which is also used on several GeForce 8 SKUs. Overall this card is very similar to the GeForce 8800 GTS, the only difference are the higher clocks, and the PCB/cooler of course.

[ Voor 128% gewijzigd door Paprika op 07-01-2012 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Bedankt voor de samenvatting Alexbrz, ga het nu proberen!
Ik ga nergens vanuit, maar zou wel super zijn zijn als het werkt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan zal het ook tijdelijk zijn, ga er maar vanuit dat je nog binnen een jaar weer hetzelfde probleem gaat krijgen na de oventruuk!
Lemmymet is blij dat zijn 8800GTX piekfijn zonder problemen/bakken werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Skeltenaer schreef op zaterdag 07 januari 2012 @ 13:57:
Bedankt voor de samenvatting Alexbrz, ga het nu proberen!
Ik ga nergens vanuit, maar zou wel super zijn zijn als het werkt :D
No problem, hoop voor je dat het werkt :)

@hierboven: Ik heb het probleem eens bij mijn 9800GX2 gehad, en deze draait nu al vrolijk anderhalf jaar verder bij een vriend. Het kan dus daadwerkelijk wel een lange-termijn oplossing zijn! O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Met een jaar uitstel zou ik al super blij zijn. Volgend jaar gaat het denk ik toch tijd worden voor een compleet nieuw systeem ;) Als ik er het geld voor heb :p

Is het trouwens een probleem om die witte ''koelpads'' te hergebruiken? De koelpasta ga op de core ga ik wel netjes vervangen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Yessss, hij lijkt het weer te doen :D
Na 15 minuten nog geen artifact of iets gezien en de temperaturen lijken ook wel ok :D

Super raar idee, ''even je videokaart bakken'', maar het lijkt wel geholpen te hebben.
Ik ga straks nog eens even stress testen, de resultaten zal ik hier posten.

Bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:50
Post dat ook meteen even in het andere topic (Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten). Dan krijgen andere 9-serie eigenaren misschien hoop in de toekomst ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skeltenaer
  • Niet online
Done :)

EDT: Kaart doet het nog steeds prima, geen enkel artifact meer gezien. Ik heb alleen nog steeds geen stress test gedaan, maar na 2 uurtje Skyrim (op max speelbare settings) was de max temp 78 graden. Lijkt me keurig binnen de lijntjes.

[ Voor 94% gewijzigd door Skeltenaer op 11-01-2012 10:09 ]

Pagina: 1