Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:49
Ik weet dat er al meerdere topics over de kredietcrisis en boeken daarover zijn, ik zoek echter informatie in een specifieke richting dus vandaar een eigen topic.

Een vriend van me is enige tijd geleden naar een lezing van Willem Middelkoop geweest (auteur "Als de Dollar Valt" en meer) Sinds die tijd hebben we meerdere keren discussies gehad over de huidige crisis en wat nu verstandig is.

Dhr. Middelkoop raad in feitte iedereen aan zoveel mogelijk bezittingen te verkopen en te investeren in goud/zilver omdat het hele huidige stelsel in elkaar zal vallen en geld niets meer waard zal zijn. (hij heeft ook nog een goudhandeltje wat enigzins dubieus overkomt met de boodschap die hij verkondigd)

Ik ben van mening dat niemand er baat bij heeft dat het zo ver komt en dat dit zodoende niet snel zal gebeuren. Ik denk dat een wereldwijde crisis grote gevolgen zal hebben maar ik verwacht niet snel dat onze hele maatschappij zoals we die nu kennen in elkaar zal storten.

Volgend punt is dan, stel dat dit wel gebeurd wat heb je dan eigenlijk aan dat goud? Ik denk dat ik dan toch liever zou investeren in een container rijst en een krat met AK-47's (even hyperbolistisch gesteld)

Nu wil dat maatje dat ik "Als de dollar valt" ga lezen, ik wil dit ook wel doen maar graag zou ik dan ook andere meningen lezen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken zodat ik goed mijn mening kan ontwikkelen en inzicht in feiten kan krijgen. Ik vind het namelijk nogal vreemd om een complete visie te baseren op de mening van één man.

Dus, wie weet er goede boeken/artikelen etcetera!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:38

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Goud kopen op het moment dat de goudprijs hoog is........... 8)7

Als je toch bang bent dat de boel in elkaar klapt, koop dan een stukje landbouwgrond, kun je voor je eigen eten zorgen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261479

assje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:01:
Ik weet dat er al meerdere topics over de kredietcrisis en boeken daarover zijn, ik zoek echter informatie in een specifieke richting dus vandaar een eigen topic.

Een vriend van me is enige tijd geleden naar een lezing van Willem Middelkoop geweest (auteur "Als de Dollar Valt" en meer) Sinds die tijd hebben we meerdere keren discussies gehad over de huidige crisis en wat nu verstandig is.

Dhr. Middelkoop raad in feitte iedereen aan zoveel mogelijk bezittingen te verkopen en te investeren in goud/zilver omdat het hele huidige stelsel in elkaar zal vallen en geld niets meer waard zal zijn. (hij heeft ook nog een goudhandeltje wat enigzins dubieus overkomt met de boodschap die hij verkondigd)

Ik ben van mening dat niemand er baat bij heeft dat het zo ver komt en dat dit zodoende niet snel zal gebeuren. Ik denk dat een wereldwijde crisis grote gevolgen zal hebben maar ik verwacht niet snel dat onze hele maatschappij zoals we die nu kennen in elkaar zal storten.

Volgend punt is dan, stel dat dit wel gebeurd wat heb je dan eigenlijk aan dat goud? Ik denk dat ik dan toch liever zou investeren in een container rijst en een krat met AK-47's (even hyperbolistisch gesteld)

Nu wil dat maatje dat ik "Als de dollar valt" ga lezen, ik wil dit ook wel doen maar graag zou ik dan ook andere meningen lezen. Ik ben dus op zoek naar goede boeken zodat ik goed mijn mening kan ontwikkelen en inzicht in feiten kan krijgen. Ik vind het namelijk nogal vreemd om een complete visie te baseren op de mening van één man.

Dus, wie weet er goede boeken/artikelen etcetera!
Ik heb geen antwoorden voor je, maar vind de vraag wel erg intressant!

Neem me niet kwalijk als ik hier af en toe even kom afkijken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Tens schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:05:
Lijkt me inderdaad niet zo'n best advies, maar ik heb er niet voor gestudeerd.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:03
Willem Middelkoop heeft voor ons ook een keer een informele lezing gedaan en hij raadde ons aan om goud te kopen (duh), maar ook te kijken naar goudzoekers. Die goudzoekers zijn namelijk ook interessant, want als die een keer iets nieuws vinden gaat hun aandeel x20.

@Tens: Als er nog steeds een stijgende lijn in de waarde zit, waarom zou je dan niet kopen?

edit: En die stijgende lijn is er: http://www.24hgold.com/en...x?codecom=gold&title=Gold

[ Voor 13% gewijzigd door HenkEisDS op 05-01-2012 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
En waarom niet vastgoed?
En waar wil je dat goud opslaan? Bij de bank? Wat denk je dat er met je kluisje gebeurt als de boel ploft?

Leuk hoor, bergen/bergjes goud kopen, maar je moet het ook ergens kwijt kunnen waar het veilig ligt. Je moet het tenslotte wel fysiek in handen hebben, want goud op papier bezitten is natuurlijk kansloos in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

HenkEisDS schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:07:

@Tens: Als er nog steeds een stijgende lijn in de waarde zit, waarom zou je dan niet kopen?
Als die er zou zijn, geen probleem, goudprijs is alleen zo'n tien jaar gestegen, en daalt al een half jaar.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
theHoff schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:13:
En waarom niet vastgoed?
En waar wil je dat goud opslaan? Bij de bank? Wat denk je dat er met je kluisje gebeurt als de boel ploft?

Leuk hoor, bergen/bergjes goud kopen, maar je moet het ook ergens kwijt kunnen waar het veilig ligt. Je moet het tenslotte wel fysiek in handen hebben, want goud op papier bezitten is natuurlijk kansloos in dit geval.
Dat is dus inderdaad wat hij aanraadt; zilver munten kopen en thuis bewaren

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02:06

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ik snap de hele redenatie niet van mocht een valuta vallen of in een hyperinflatie overkomen, waarom zou goud en zilver dan wel een acceptabele betalings-middel zijn?

Mocht het gebeuren zal de hele maatschappij in een compleet chaos verkeren dan zullen er geen fabrikanten zijn die nog goud kopen of mensen die met sieraden gaan rondt paraderen.

Mij lijkt dan eerder dat voedsel en producten voor dagelijkse behoefte in waarde zullen stijgen en een soort van ruil handel product A voor product B of dienst A voor dienst B.

En goud is helemaal niet zo gigantisch zeldzaam als iedereen doet denken er zijn veel voorraden die bewust van de markt worden gehouden om de goud prijs te doen drukken, en mocht iedereen het idee krijgen om goud als betalings-middel te gebruiken wordt de hele markt overspoeld en is goud minderwaard en heb je weer een inflatie.

En de waarde van goud is altijd nog gebaseerd op de huidige koers waarde van een valuta die dan zal vallen.

[ Voor 6% gewijzigd door 42dpi op 05-01-2012 10:19 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
^^ Dat.
En: goud doet niets! Het levert geen dividend, het produceert niets, het is niet meer dan een dom blok metaal. De hoeveelheid is ook redelijk constant, het ENIGE netto-effect van daarin "investeren" is dat de prijs oploopt. Als uiteindelijk iedereen al z'n bezittingen verkoopt en goud koopt, is dat goud alle bezittingen op aarde waard... Een mooi piramidespel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
assje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:14:
[...]

Dat is dus inderdaad wat hij aanraadt; zilver munten kopen en thuis bewaren
Tsja leuk als je het over tienduizenden euro's hebt, maar wat als je tonnen/miljoenen bezit? Ik zou me niet happy voelen om dat in huis te hebben liggen hoor.

Vastgoed is volgens mij ook geen slecht idee. Als de munt/euro/dollar inderdaad zijn waarde verliest, dan verdampt in principe je lening grotendeels. Leuk een hypotheek van 2 ton, maar als je euro 2 tot 5 keer minder waard wordt, dan stelt die 2 ton uiteindelijk ook geen snars meer voor. Lijkt mij hoor. En mensen moeten toch echt ergens wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
HenkEisDS schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:07:
Willem Middelkoop heeft voor ons ook een keer een informele lezing gedaan en hij raadde ons aan om goud te kopen (duh), maar ook te kijken naar goudzoekers. Die goudzoekers zijn namelijk ook interessant, want als die een keer iets nieuws vinden gaat hun aandeel x20.

codecom=gold&title=Gold
Het goudfonds van Middelkoop had in 2011 een rendement van -35,xx%. Een echte goeroe dus.
Gunner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:06:
[...]

Lijkt me inderdaad niet zo'n best advies, maar ik heb er niet voor gestudeerd.
Middelkoop ook niet. Hij is afgestudeerd aan de HTS. Niet dat dit iets uitmaakt, maar ik zou liever luisteren naar een man die echt onderzoek heeft uitgevoerd en die er ook voor gestudeerd heeft. Niet een of andere fotograaf die sinds 1990 negatief lult en 15 jaar later gelijk krijgt.

[ Voor 15% gewijzigd door stin op 05-01-2012 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dan niet je goud in de metro laten staan he: http://www.waarmaarraar.n...ud_in_metro_gevonden.html

Maar serieus, het is een gok. Voordeel van goud is dat er niet zomaar meer van gemaakt kan worden, maar het heeft ook nagenoeg geen intrinsieke waarde (ja je kan het wat voor elektronica productie gebruiken, maar dat is niet waar het zijn waarde vandaan haalt). En laten we wel wezen, het wordt gehyped op het moment, het zou nog prima ver door kunnen groeien in prijs, maar als jij zoveel mogelijk bezittingen gaat verkopen en in goud investeren kan het ook dat binnen een jaar de goudprijs halveert.
Of het gejat wordt als je het onder je kussen bewaard.

Ik denk dat op het moment een piramidespel de beste beschrijving is van huidige goudhandel, betekend niet dat het niet voor je kan werken, wel dat het behoorlijk link is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 20:41
Het goudfonds van Middelkoop had in 2011 een rendement van -35,xx%
Ik zeg, doen! 8)

Lijkt me niet het meest slimme om te doen (in goud investeren); als het echt zo erg is als je doet schetsen is goud niets meer waard. De dingen die dan meer waarde krijgen zijn primaire zaken als tarwe, rijst, koeien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Tja dat is dus ook mijn mening, maar nu wetenschappelijke boeken of artikelen o.i.d. die hetzelfde beschrijven? Of hoe het huidige materialistische stelsel WEL kan slagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Begrijp niet echt wat je bedoelt met laatste zin, maar wat geeft je dan het idee dat een op goud gebaseerd materialistisch stelsel wel kan slagen en op geld gebaseerd niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

stin schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:17:
Het goudfonds van Middelkoop had in 2011 een rendement van -35,xx%. Een echte goeroe dus.
Ohja, hij heeft zelf een goudfonds... dan zou ik ook iedereen aanraden goud te kopen en zo lekker de prijs op drijven. Ik dacht dat zoiets verboden was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
furby-killer schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:24:
Begrijp niet echt wat je bedoelt met laatste zin, maar wat geeft je dan het idee dat een op goud gebaseerd materialistisch stelsel wel kan slagen en op geld gebaseerd niet?
Wat die man dus verkondigt is dat het onhoudbaar is om het huidige systeem te behouden en dat dit om lange termijn hoe dan ook zal falen. Dit doordat er waarde gecreerd wordt die er niet is, in dit geval door de centrale bank door naar wens van de overheid kunstmatig inflatie te creeren.

De precieze details moet ik nog gaan lezen in het boek ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zoijar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:25:
[...]

Ohja, hij heeft zelf een goudfonds... dan zou ik ook iedereen aanraden goud te kopen en zo lekker de prijs op drijven. Ik dacht dat zoiets verboden was?
Dat goudfonds heeft hij niet meer, maar inderdaad is dat wel twijfelachtig. Aan de andere kant is dit wel een makkelijke manier om zijn ideeen af te doen als onzin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-05 12:55
Zoijar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:25:
[...]

Sinds wanneer is sales is verboden? Middelkoop heeft zijn baan bij RTLZ opgegeven omdat ze daar onafhankelijk 'moeten' zijn.

@Zoijar, Middelkoop is niet alleen maar een goudhandelaar. Hij was financieel adviseur bij RTLZ en de man heeft welgedelijk verstand van zijn. Het is ook een beetje een doemdenker, sinds de banken crisis in 2008 roept hij al dat het kapitalistisch systeem gefaald heeft en dat het nooit meer goed gaat komen met de markten, dat Amerika en Europa in een vergelijkbare economische situatie terecht zullen komen als Japan (decenia lang stilstand).

[ Voor 35% gewijzigd door Abom op 05-01-2012 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Binnen drie jaar was amsterdamgold.com marktleider in de verkoop van goudbaren in Nederland en werd een jaarlijkse omzet van meer dan 100 miljoen bereikt. In juli 2011 verkocht hij zijn aandelen
Blijkbaar heeft hij er zelf dus niet zoveel vertrouwen meer in ;)

Ik heb in het verleden al zo veel van dit soort mensen/boeken voorbij zien komen, en imho is het iedere keer hetzelfde: hun enige echte doel is de eigen portemonnee ... maar het is altijd verpakt in een mooi jasje met grafieken en een verhaal over de economie.

Maarja, dat is mijn mening...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Zoijar schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:37:
[...]

Blijkbaar heeft hij er zelf dus niet zoveel vertrouwen meer in ;)

Ik heb in het verleden al zo veel van dit soort mensen/boeken voorbij zien komen, en imho is het iedere keer hetzelfde: hun enige echte doel is de eigen portemonnee ... maar het is altijd verpakt in een mooi jasje met grafieken en een verhaal over de economie.

Maarja, dat is mijn mening...
Akkoord, maar nu wil ik een discussie kunnen voeren en als argumenten uit dat boek gebruikt worden zelf ook voldoende onderlegd zijn om daar iets zinnigs over te kunnen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-03 15:07
Ik ben het eens met veel wat hier gezegd wordt. De boodschap van Middelkoop heeft twee kanten.

Aan de ene kant vertelt hij over het einde van fiatgeld zoals we het nu kennen. Dat de waarde die daaraan toegekend is, dusdanig verwaterd is dat het wel om moet vallen, en dat dit nu dus overgewaardeerd is in reeele termen. Daarmee wordt bedoeld, dat de 30k die je nu krijgt voor een jaar werken, meer waard is dan het eigenlijk zou moeten zijn. Alleen dit is nog collectief overgewaardeerd, en dat het niet die waarde heeft die er aan toegekend wordt, merk je als het over echt grote bedragen gaat. Als dit fiatgeld een herwaardering krijgt ('valt') dan wil je dus het liefst niet dat in je bezit hebben.

De volgende vraag is dan, welke investering moet je dan halen met je fiatgeld dat nu overgewaardeerd is? Het antwoord is wat hier al meer voorbij komt - iets waar een bewezen vraag naar is. Goud heeft zich al bewezen als liquide middel. Vastgoed zal ook een bepaalde waarde behouden. Maar ... aandelen ook. De investering die risico loopt in dit verhaal, is het geld dat in een deposito op een bank staat. Daar wordt wel makkelijk aan voorbij gegaan door Middelkoop e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het enige discussiepunt dat je aanlevert is dat Middelkoop zegt dat "hele huidige stelsel in elkaar zal vallen en geld niets meer waard zal zijn" en dat die gast daarom iedereen aanraadt om "zoveel mogelijk bezittingen te verkopen en te investeren in goud/zilver" 8)7 (als hij dit zo heeft gezegd, dan is hij nog dommer als ik had verwacht)

Dat vind ik niet echt een goed uitgangspunt voor een discussie. Het is eigenlijk geen discussie waard, omdat er door jou of Middelkoop niet in detail wordt ingegaan op een aantal zaken.
Waarom valt het in elkaar? Zijn er geen andere oplossingen? Als het in elkaar valt, wat heb je dan nog aan goud? Als het gros van de mensen niets meer te verliezen heeft, wat kun je dan met een stukje goud of een zilveren munt onder je bed? Waarom juist goud en zilver? Waarom niet investeren in een stuk grond?

[ Voor 5% gewijzigd door stin op 05-01-2012 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik wil het liefst even voorbij gaan aan de gevolgen die het zou hebben maar me vooral focussen op de theoretische achtergronden van zijn stellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-05 12:03
stin schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:17:
[...]
[...]
Ik heb het toch nergens gehad over Willem zijn goudfonds. Weet ik veel wanneer er in dat jaar aankopen zijn gedaan. Ik had het over goud, waar ik ook een prijslink van heb gegeven. Een echte prutser zou zelfs na de IPO van google nog geld kunnen verliezen. :p

Op ongeveer 2/3 van 2011 is de prijs gestagneerd en is de prijs tegen zijn steun aangelopen. Maar als je begin 2011 gekocht zou hebben en eind 2011 weer zou verkopen dan zou je $1616 / $1411 = 1,1453 = 14.53% winst hebben behaald. Niets mis mee toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
http://www.radio1.nl/cont...-ondernemer-in-crisistijd

Hier in een interview waarin hij zijn mening uiteenzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 05-03 09:01
assje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:01:
Dhr. Middelkoop raad in feitte iedereen aan zoveel mogelijk bezittingen te verkopen en te investeren in goud/zilver omdat het hele huidige stelsel in elkaar zal vallen en geld niets meer waard zal zijn.
Volgens mij is de enige logische beredenering dat je tijdens een 'echte' crisis juist zoveel mogelijk bezittingen moet hebben waar je echt wat aan hebt. Het is daarom (denk ik) veel handiger om praktische dingen te bezitten als een huis, een auto, voedsel en brandstof. Dit zodat je juist veel minder afhankelijk bent van een currency (of dit nu euro, dollar, bitcoin of goud is) om te kopen/ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

assje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:50:
Ik wil het liefst even voorbij gaan aan de gevolgen die het zou hebben maar me vooral focussen op de theoretische achtergronden van zijn stellingen.
Volgens mij is de theoretische achtergrond niet veel meer dan, de economie is allemaal maar slecht op het moment, het wordt nog veel erger, het geld zal daarom sterk in waarde dalen, dus koop nu iets dat waardevast is. Waarom je een stuk nutteloos metaal onder je kussen zou leggen in plaats van bijvoorbeeld een huis/grond te kopen waar je dan later gratis in kan wonen of te investeren in een goed toekomstgericht bedrijf ontgaat me. Je zou zelfs langlopende graanopties kunnen kopen. (sorry als ik erg negatief overkom)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:50
Als alles in elkaar dondert en er anarchie ontstaat, dan heb ik liever 4 broodjes goud in m'n rugzakje en ben ik weg. Met een huis gaat dat wat lastig namelijk. Middelkoop is een ras doemdenker, dus misschien dat hij daarom adviseert alles weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

MrDirect schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:09:
Als alles in elkaar dondert en er anarchie ontstaat, dan heb ik liever 4 broodjes goud in m'n rugzakje en ben ik weg.
Waarheen dan? Noord Korea? Mars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als alles in elkaar dondert en er anarchie ontstaat, dan heb ik liever 4 broodjes goud in m'n rugzakje en ben ik weg. Met een huis gaat dat wat lastig namelijk. Middelkoop is een ras doemdenker, dus misschien dat hij daarom adviseert alles weg te doen.
Dan heb ik liever een pistool ;)

Edit: overigens is dit ondanks de smiley wel serieus

[ Voor 6% gewijzigd door Roenie op 05-01-2012 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Handig, 4 broodjes goud in een rugzak.

Dat moet toch weer gewisseld worden voor geld om iets te kunnen krijgen zoals eten. Maar eten is er niet, want er wordt geplundert bij het leven. Banken zijn gevallen, en er is niemand meer die het goud voor een leuke prijs van je wil kopen.

Dan heb je goud, en verders heb je 0,0, want je kan er gewoon niks meer mee op het moment dat de economie instort.

Om nu m'n spullen 2de hands voor een schijntje te verkopen, om er vervolgens goud voor te kopen die juist in de crisis idioot is gestegen, ben je 4x duurder uit. Crisis weg, en de goudprijs zakt wel weer.

Vervolgens heb je verlies op je spullen en op je goudvoorraad, en kan je er niets meer voor terug kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

En wat ga je daar dan mee doen? Wie gaat dat goud dan van je kopen? Als niemand te eten heeft, wie gaat dan dat beetje geld/koopkracht dat ze nog hebben uitgeven om goud te kopen? Kortom, de goudprijs keldert dan ook, want niemand koopt het. Als er echt anarchie ontstaat (dat gaat wel erg ver) dan valt men terug op ruilhandel. Goud heeft nul waarde in ruilhandel, want je kan er niet in wonen, wordt er niet warm van, en kan het niet eten. Een aantal flessen schoon bronwater zal meer waard zijn dan je vier broodjes goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021

Als je toch bang bent dat de boel in elkaar klapt, koop dan een stukje landbouwgrond, kun je voor je eigen eten zorgen.
Tja die man heeft zelf gewoon veel goud gekocht en hoopt met een onderbuikgevoel extreem veel vraag te creëren... Wat denk je dat er met de goudprijs gebeurd als iedereen goud gaat kopen...

Gewoon eigen belang. Ik word een beetje moe van al die roepende mensen die veel verstand van zaken hebben, maar intussen ook een redelijk belang hebben in een bepaald scenario...

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Laatst online: 05-03 09:01
dfrenner schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:21:
[...]
Gewoon eigen belang. Ik word een beetje moe van al die roepende mensen die veel verstand van zaken hebben, maar intussen ook een redelijk belang hebben in een bepaald scenario...
Tsja. Principieel is hij wel. Het zou natuurlijk raar zijn als hij roept dat je goud moet kopen, maar het vervolgens zelf niet deed. Maar het feit dat ie onlangs een deel weer gecasht heeft zegt genoeg, de grootste groei zit er nu op, nu trekt ie er winst van. En ik geloof nooit dat ie al dat geld direct in goud omzet... Hallo met Willem, ja ik wil graag deze BMW betalen met goudbaren, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:44

Herman

FP ProMod
RemcoDelft schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:16:
[...]

^^ Dat.
En: goud doet niets! Het levert geen dividend, het produceert niets, het is niet meer dan een dom blok metaal. De hoeveelheid is ook redelijk constant, het ENIGE netto-effect van daarin "investeren" is dat de prijs oploopt. Als uiteindelijk iedereen al z'n bezittingen verkoopt en goud koopt, is dat goud alle bezittingen op aarde waard... Een mooi piramidespel dus.
Eens met bovenstaande :)

Anderzijds kan het oproepen tot aankoop in goud leiden tot een soort van self fulfilling prophecy. Als veel mensen Euro's verkopen en dat investeren in goud, dan daalt de waarde van de euro en stijgt de waarde van het goud. Zolang er dus een toenemende vraag naar goud is, gaat dit goed. Maar uiteindelijk zal goud de volgende bubble worden. In onzekere tijden zijn er gewoon geen ultieme veilige havens :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Herman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:36:
Maar uiteindelijk zal goud de volgende bubble worden. In onzekere tijden zijn er gewoon geen ultieme veilige havens :)
Yup. En dat is bij bijvoorbeeld de huizenprijzenbubbel minder erg omdat je dan altijd nog je huidige huis hebt en ook de andere huizenprijzen dalen. Bij goud heb je alleen een stuk metaal waar je niets mee kunt doen. 500 jaar geleden zat er tenminste nog een smid in het dorp waar je naartoe kon gaan voor wat toegevoegde waarde, nu moet je naar China fietsen om het goud te laten verwerken in een printplaat.

Als je bang bent investeer dus in meer nuttige zaken. Maar bedenk dat - i.t.t. jawel goud - je investeringen zonder onderhoud verouderen, roesten, beschimmelen, etc.

Maar hoeveel mensen hier hebben eigenlijk serieuze hoeveelheden geld over om mee te 'spelen'?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
F_J_K schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:44:
[...]

Yup. En dat is bij bijvoorbeeld de huizenprijzenbubbel minder erg omdat je dan altijd nog je huidige huis hebt en ook de andere huizenprijzen dalen. Bij goud heb je alleen een stuk metaal waar je niets mee kunt doen. 500 jaar geleden zat er tenminste nog een smid in het dorp waar je naartoe kon gaan voor wat toegevoegde waarde, nu moet je naar China fietsen om het goud te laten verwerken in een printplaat.

Als je bang bent investeer dus in meer nuttige zaken. Maar bedenk dat - i.t.t. jawel goud - je investeringen zonder onderhoud verouderen, roesten, beschimmelen, etc.

Maar hoeveel mensen hier hebben eigenlijk serieuze hoeveelheden geld over om mee te 'spelen'?
Nou ik denk er serieus over na, als al mijn geld plotseling niets meer waard is kost me dat toch zo'n 2 kratten bier! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
assje schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 11:46:
[...]

Nou ik denk er serieus over na, als al mijn geld plotseling niets meer waard is kost me dat toch zo'n 2 kratten bier! :+
Dan weet je wat je te doen staat: naar de supermarkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Als de valuta in elkaar stort, wat is dan de waarde van goud? Je kan het niet eten, niet gebruiken voor gereedschap etc...

Als je vrees is dat de meuk in elkaar zakt, ga dan in middle of nowhere wonen waar de grond goedkoop is en je vlakbij (relatief) schoon water zit. Koop genoeg land voor verbouwen eigen eten + houden van paarden (=vervoer) en misschien wat vee (kippen voor vlees/eieren of schapen voor vlees/wol).
Bouw vervolgens een energie neutraal huis. Denk aan windturbine, zonnecellen, boiler op het dak, regentonnen, wartempomp etc.
Zorg ook voor manieren van houdbaarheid (misschien iets voor bakstenen/servies, ijzerbewerking, maken van kleding..).

Dan kan je, als alles in elkaar stort, in ieder geval voor jezelf zorgen terwijl de wereld uitzoekt hoe verder te gaan.
edit: tenminste totdat de eerst gebreken ontstaan

[ Voor 3% gewijzigd door Xanaroth op 05-01-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
Ik ga eens beginnen met "Basic Economics" van Thomas Sowell...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Goud is helemaal niet bedoeld voor TIJDENS de crash, maar voor NA de crash.

Testert zegt:"Cash is king. Euro's houden, want de euro blijft wel en er komt geen hyperinflatie. Mogelijk vallen er wel wat banken, landen & pensioenfondsen om vanwege insolvabilliteit. Dat is deflatie, omdat schulden (en daarmee geld) uit omloop wordt genomen. Je ziet het terug in dalende huizenprijzen, lagere tarieven voor ZZP-ers, lagere startsalarissen en sterkere afschrijving op occassions. Dollars zijn even overgewaardeerd, omdat het vertrouwen in de euro verslechterd is. Dan moet je niet met de massa mee gaan en je euro's verkopen."

Als je wel een beetje goud & zilver hebt is dat wel prettig NA de crash. Als de orde weer is hersteld wissel je je goud & zilver om in een andere valuta en heb je nog een deel van je reserve tot je beschikking.

TIJDENS de fase van anarchie heb je natuurlijk veel meer aan spullen om te overleven. Niets aan goud, goud is voor daarná! NU heb je wat aan euro's.

Nee, ik heb niet de illusie dat ik m'n hypotheek aflos met een Krugerrand of Maple leaf.

Edit: Emoties...
Gold bulls driven by emotions

[ Voor 5% gewijzigd door Testert op 05-01-2012 13:30 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Acht maanden later, en ik begin toch meer vertrouwen te krijgen in goud dan in euro's. De waarde is (momenteel) trouwens aan het stabiliseren (kijk hier maar eens op 6 maand), idem voor zilver. Als de euro valt zal die denk ik toch dieper vallen dan goud, dat inderdaad voor na een crash dient (dus altijd diversifiëren, waaronder duurzame investeringen in je huis ed.). Hier trouwens nog een recent artikel over goud, wat toch optimistischer is dan de meeste artikels over de euro tegenwoordig (het blijft natuurlijk een mening en moeilijk te voorspellen), maar er blijkt wel uit dat de dip te wijten zou zijn aan de stijgende dollar (maar hoe lang nog?) en ik moet toch regelmatig denken aan wat er met de Reichsmark gebeurd is in de jaren '20:

Afbeeldingslocatie: http://www.filavaria.nl/images/Dmark1923graph.jpg

Wat zou ik toen blij geweest zijn met wat goud ipv Reichsmarks. :) Nee, ik vertrouw er niet op dat de mens veel bijgeleerd heeft sinds de crisissen in de jaren 20 en 30.

Alles inzetten op edelmetalen zou dom zijn, maar zoals de meesten alles inzetten op een euro die op instorten staat? Nee, geef mij maar enkele kilo's zilver, een goudbaartje, verder wat spaarzaam zijn en tegelijk investeren in duurzame langetermijnproducten (nieuwe gascondensatieketel, extra isolatie,...) en mijn euro's verspreid over een Nederlandse en een Belgische bank (met Nederlands en Belgisch beschermingsfonds, ook weer risicospreiding). Onze zak rijst van 20 kg is bijna leeg, ik denk dat ik er maar eens 2 ga kopen. :)

Nog een gerelateerd artikel: http://netto.tijd.be/spar...t_veilig.9205700-2213.art
Maar diversificatie is zeker noodzakelijk. Je moet starten met cash en daar beleggingen aan toevoegen. Onder cash versta ik niet alleen de euro of de Amerikaanse dollar, ook goud zie ik als een munt. Bij de andere beleggingen zijn overheidsobligaties, naast de dividendaandelen, een goed diversificatiemiddel.’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09-05 22:35

3DDude

I void warranty's

Mijn oom is in mijn familie het financiele orakel zeg maar.
Dus ik heb dit grotendeels van hem. >:)

Persoonlijk denk ik wel dat er wat achter zit dat grote bedrijven zoals shell zoveel mogelijk valuta van euro's naar andere currency's gaan doen.

Wat je kan doen (nu even niet want de euro is nog nooit zo laag geweest de afgelopen week :P)
is je euro's ruilen voor Canadese Dollars of Noorse kronen.

Van Canada weet ik niet hoe of wat.

Van Noorwegen weet ik dat de overheid daar geld zat heeft en ze daar geen staatsschuld hebben. Dus het zal daar niet zo snel omvallen. Want ze hebben niet zoveel te maken met rente / leningen zoals wij in Nederland of andere EU landen wel hebben - Begrotingstekorten. Verder staan ze natuurlijk los van de euro (noorse kronen) dus als de EU klapt zullen ze dat wel voelen, maar is de kans groot dat ze het wel overleven...

Bovendien zitten ze daar ook geloof ik op een berg olie
Zie voor meer info Norwegian Petroleum Directorate
http://www.npd.no/en/
(zie de rechterkant een kaartje met het land en de olie velden enz).
En nog wat over noorse olie: http://www.norway.org/ARC...sinessnews/oilproduction/

[ Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 07-08-2012 23:52 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Is het wel verstandig om twee parallelle topics over goud te laten lopen?
We hebben immers
Beleggen in goud

Dat loopt al een paar jaar en daar is het meeste volgens mij wel voorbijgekomen.
Mijn persoonlijk advies:
Zet 5 à 10% van je 'langetermijnvermogen' om in fysiek edelmetaal (goud/zilver)
Fysiek is belangrijk omdat ik en met mij velen van mening zijn dat de 'papieren' edelmetaal (futures/ETF's) markt op een gegeven moment in elkaar zal klappen en dan ben je je geld kwijt.
Er zijn een paar uitzonderingen, Sprott's PSLV en bijvoorbeeld Goldmoney.com, maar bij de laatste mag je van de AFM als Nederlander geen metaal kopen...

[ Voor 53% gewijzigd door Henk007 op 08-08-2012 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Henk007 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:50:
Is het wel verstandig om twee parallelle topics over goud te laten lopen?
We hebben immers
Beleggen in goud
Ok, daar verder: Anoniem: 78739 in "Beleggen in goud"
Pagina: 1