Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-12-2024
Beste allemaal,

Dit jaar hoop ik te verhuizen naar een eigen woning. Hiervoor ben ik op zoek naar een mooi compleet systeem, gebouwd vanaf 'scratch. Ik neem dus niets mee van waar ik nu woon.
Ik ben al een paar dagen aan het rondstruinen op internet, maar telkens vraag ik me de volgende dingen af, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Allereerst de uitgangspunten:
- Het totaalbudget is ca. € 2000,00, goedkoper mag natuurlijk altijd :)

- Ik wil graag wel bluray discs kunnen afspelen, dus een speler met optical drive is wel nodig.

- Ik wil graag ook minimaal 2.1 geluid, als het kan 5.1. Bij de meeste mediaspelers kom ik alleen stereo-uitgangen tegen, ik zou toch echter wel een subwoofer erbij willen plaatsen.

- Er worden nooit boxen meegeleverd. Afhankelijk van welk surroundsysteem de mediaspeler heeft, overweeg ik om een losse set van bijv. Pioneer te kopen (de S-SL050 of de S-SL100 zijn zomaar voorbeelden).

Nu zijn de vragen/dilemma's waar ik tegenaan loop als volgt:
- Ik ben gek van de Samsung D7000 en D8000 series, maar helaas is dit iets boven budget. Dit zal vanwege de prijs hoogstwaarschijnlijk een D6500 worden. Hier zit echter "Smart TV" en DLNA op. Is een mediaspeler opzich dan uberhaupt nog wel zinnig of is dit juist twee van hetzelfde? Even los van het feit dat ik een bluray-speler zoek, want die zou ik er dan bijv. los bij kunnen kopen.

- Wanneer ik kies voor een mediaspeler, kom ik uit bij de Dune HD Max. Deze is namelijk met een harde schijf én bluray drive uitgerust. Echter, zonder boxen dus. Is het dan nog wel verstandig om zo'n systeem + losse boxen te kopen, of is een complete bluray home theatre set waar je een harde schijf aan kan hangen via usb een verstandigere optie?

- Een tweede optie leek mij de Dune HD Smart B1 (met optical drive dus) en eventueel de Dune HD Smart HE Extension Module erbij voor een harde schijf. Echter, moet ik dan wél een losse harde schijf erbij kopen? Daarnaast...op deze combinatie kan ik alleen stereo boxen kwijt.

Dit alles met het budget in het achterhoofd, waarvan de TV in dit geval een pakweg €1.100,00 inneemt.
Zie ik systemen over het hoofd met een complete uitrusting? Of is in dit geval een HTPC het beste compromis? Ik neig naar een mediaspeler omdat ik niet wil zitten kl*ten met codecs etc, het moet gewoon werken.

Aan de andere kant, ik heb de PC waar dit vanaf wordt getypt ook zelf bij elkaar gezocht en in elkaar gezet, dus het hoeft geen probleem te zijn om een HTPC te bouwen. Maarja...de kosten zijn wel hoger.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door HwKok op 04-01-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Neem een surroundreceiver (5.1 geluid). Met hdmi sluit je daar je tv en je mediaspeler op aan en je bent klaar.
Wat je natuurlijk als mediaspeler neemt, moet je zelf bepalen. O en je tv zou ik zo dom mogelijk houden, want die faciliteiten zitten ook op de mediaspelers (dlna, internetdiensten enz).

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Bedankt voor het antwoord, maar dan komt er dus nog een apparaat van pakweg 200~300 euro bij, wat gezien het budget wel lastig wordt. Dan lijkt me de Dune HD Max handiger, des te meer omdat hier al een 7.1 output ingebakken zit.

Hoe moet ik zoiets zien? De tv en mediaspeler worden beide via HDMI op de surroundreceiver aangesloten, waardoor alle beeld en geluid 'door' de surroundreceiver gaan? Ook het geluid van de normale tv-programma's etc.?

Wat betreft de TV, ik heb die gekozen vanwege het design en de specs. Dat er dan Smart TV op zit, kan ik ook niks aan doen ;) Maar nu ik die tv's heb gezien van Samsung met die mooie dunne bezel rondom, knap ik op bijna elke andere tv af die een brede bezel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amelandbor
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 09:59
Ik zou ook altijd voor een losse receiver gaan. Voor 280 euro heb je al een receiver met speakers.

pricewatch: Onkyo HT-S3305

Verder zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een HTPC met XBMC. Ik heb hiervoor een mediaplayer gehad (HDX1000), maar de slechte/lelijke interface en het niet hebben van een bibliotheekfunctie heeft mij doen besluiten om voor XBMC te gaan. In het begin even wat dingen instellen maar daarna geen omkijken meer naar, alleen als je bepaalde functies wilt toevoegen of wilt updaten.
En een HTPC hoeft helemaal niet duur te zijn, die kan je voor minder dan de Dune samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-04 16:18

Ursamajor

Astrofotograaf

Toen ik ging kijken voor een tv wilde ik ook een LED. Maar het prijsverschil tussen gewoon lcd en led was teveel. Nu heb ik voor 600 euro een tv die ook goeie specs heeft.

Die receiver heeft meerdere ingangen. afhankelijk van wat je kiest, wordt dat geluid gespeeld en het beeld naar de tv doorgegeven. (net als vroeger met een stereotoren, kon je ook kiezen tussen cassette en cd of tuner).

Aan een receiver heb je in de toekomst ook nog wat, dus dat blijft een goede investering.
Naar 7.1 zou ik niet kijken, want dat zet je toch niet neer. Het feit dat het wel als mogelijkheid beschikbaar is, maakt dan niet uit.

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:58

DarkSide

theres no place like ::1

Mijn voorkeur gaat ook naar een HTPC en een losse receiver.
Maar volgens mij moet je wel software hebben die BR disc kan afspelen. Windows zelf kan dat bv niet.
Hou hier wel rekening mee als het echt om BR disc gaat.
MKV's is geen probleem.

Losse receiver kan ook voor andere zaken gebruikt worden. en is vaak kwalitatief beter.
een HTPC is minder zuining dan een dedicated media speler, maar je bent ook wat vrijer met het gebruik van codecs etc. Al heb ik geen enkele codec pack geinstalleerd voor mijn HTPC.
XBMC maakt daar geen gebruik van. En met dxva en een simpele onboard vga kaart is de CPU belasting erg laag

Je moet je wel even inlezen in XBMC maar als je een beetje logisch nadenk lukt dat wel.

Als je 2.1 ook goed vind scheelt dat ook in kosten. En je kan later altijd nog uitbreiden naar 5.1

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-05 10:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wel voor 2000 Euro spullen aanschaffen en dan naar 2.1 gaan zitten luisteren; in mijn beleving gewoon een verkeerde besparing want dan hoef je ook geen BluRay-speler aan te schaffen en kan je ook met een receiver van 100 Euro af.

Mogelijk maar ik lees niet specifiek je tijdsbesteding in %, kan je beter een HTPC bouwen (zie de BBG's) of kant & klaar kopen. Bedrijven als Dune & Zotac hebben inderdaad kant en klare devices liggen met BD-reader/writer erin.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Of het 2.1 of 5.1 wordt, is dus helemaal afhankelijk van hoe ik mijn budget indeel.
Als ik eens een vlugge rekensom maak:

TV: € 1.080,-
Surround receiver 5.1 + boxen: € 300,-
HTPC: € 500

Dan kom ik voor € 1.880,- redelijk compleet uit. Komt echter nog wel een CI module en een wandbeugel bij voor de TV.

Wat betreft tijd: het uitzoeken van alles doe ik tussendoor, voor het in elkaar zetten van een HTPC neem ik graag een dagje vrij. Wat is in dit geval verstandiger, beginnen vanaf niks of zijn de barebones ook aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HwKok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:20:
Of het 2.1 of 5.1 wordt, is dus helemaal afhankelijk van hoe ik mijn budget indeel.
Als ik eens een vlugge rekensom maak:

TV: € 1.080,-
Surround receiver 5.1 + boxen: € 300 500,-
HTPC: € 500 400
Mediacenter: pricewatch: Zotac ZBOX Blu-ray HD-ID34
Stand-alone receiver: 300 ongeveer
Speakers: 200 ongeveer

Dan nog vind ik het erg krap; beetje knappe 2.1 set met "redelijk" wat vermogen komt al snel op 300 Euro, laat staan dat je dan moet uitbouwen naar 5.1.

Mediacenter moet je even naar kijken maar er zijn verschillende "all-in-ones" tussen de 200 en 500 Euro waar je iets als XBMC op kan draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:23:
Dan nog vind ik het erg krap; beetje knappe 2.1 set met "redelijk" wat vermogen komt al snel op 300 Euro, laat staan dat je dan moet uitbouwen naar 5.1.
Toch gaf Amelandbor al een voorbeeld dat het wel kan voor dat geld hoor:
Amelandbor schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:49:
Ik zou ook altijd voor een losse receiver gaan. Voor 280 euro heb je al een receiver met speakers.

pricewatch: Onkyo HT-S3305
Is er overigens een handige manier om te filteren in de pricewatch op alleen receivers + speakers? Is er iets wat ik aan moet vinken, kom steeds complete home cinema sets tegen! :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:23
UE46D6500 € 1080,00
Dune Max € 370,00
Onkyo TXNR609 € 395,00
HKTS16 € 349,00

€200,00 over budget maar dat overleef je wel. Heb je het imo toch wel net wat beter voor elkaar. Die tv kan ook wel even een maandje op z'n voet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HwKok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:27:
[...]

Toch gaf Amelandbor al een voorbeeld dat het wel kan voor dat geld hoor:
Het kan inderdaad; desondanks met 2 SPDIF in en 3 HDMI in, ben ik al snel uitgekeken op een receiver... ;)

Kabel HD-decoder: 1x HDMI + 1x SPDIF
XBOX: 1x HDMI + 1x SPDIF
Mediacenter: 1x HDMI + 1x SPDIF
BD-player: 1x HDMI

Moet persoonlijk dus al 4x HDMI in hebben en 3x SPDIF in; vandaar dat ik aangaf dat een beetje receiver en niet alleen voor "nu" iets meer zou kunnen kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ok, ik snap het.
Wat ik niet snap: waarom heb je het over een Mediacenter én BD-player?
Als ik een HTPC bouw, zit dit bij elkaar dus dat scheelt weer een ingang.

Desondanks weet ik wel een beetje welke koers ik moet gaan varen. Eerst maar eens op zoek naar een betaalbare surround receiver, al dan niet met boxen. Vind die optie van Neefdave ook wel een mooi totaalplaatje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

HwKok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:20:
Ok, ik snap het.
Wat ik niet snap: waarom heb je het over een Mediacenter én BD-player?
Als ik een HTPC bouw, zit dit bij elkaar dus dat scheelt weer een ingang.
Daar heb je gelijk in; helaas doe ik niet echt aan afschrijving (tot iets kapot is) dus mijn Zotac heeft geen CD/DVD/BD-drive ingebouwd en gebruik ik dus fijn mijn oude vertrouwde Panasonic speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-05 14:50
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:34:
[...]

Het kan inderdaad; desondanks met 2 SPDIF in en 3 HDMI in, ben ik al snel uitgekeken op een receiver... ;)

Kabel HD-decoder: 1x HDMI + 1x SPDIF
XBOX: 1x HDMI + 1x SPDIF
Mediacenter: 1x HDMI + 1x SPDIF
BD-player: 1x HDMI

Moet persoonlijk dus al 4x HDMI in hebben en 3x SPDIF in; vandaar dat ik aangaf dat een beetje receiver en niet alleen voor "nu" iets meer zou kunnen kosten.
Waarom gebruik je de SPDIF naast de HDMI? Ik heb alles met alleen HDMI aangesloten en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Als je enige ruimte hebt (een mini-itx behuizing kwijt kunt in je TV-meubel of daarnaast) zou ik Zotac en andere merken links laten liggen en zelf een HTPC bouwen. Vaak gebruiken de Zotac's een ION of ATOM processor en deze zijn veel langzamer dan een Intel G620/i3 of AMD A4. Ondanks dat XBMC via GPU (dxva) films kan afspelen hoor ik toch regelmatig dat de ION/ATOM tekort schiet bij zware XBMC skins en downloaden/unrarren.

Ook koop je een HTPC goedkoper dan bijvoorbeeld een Zotac van €400,- . Heb zelf een mediaspeler gehad maar de interface en snelheid waren slecht. HTPC bevalt echt veel beter.
loeberce schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:26:
[...]

Waarom gebruik je de SPDIF naast de HDMI? Ik heb alles met alleen HDMI aangesloten en dat werkt prima.
Als je receiver geen geluid over HDMI kan verwerken dan heb je HDMI voor beeld en SPDIF voor geluid.

[ Voor 21% gewijzigd door XeNeRgY op 04-01-2012 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ik heb geen TV-meubel maar een dressoir onder de tv, waardoor ik niet gebonden ben aan maximale afmetingen etc. Wel wil ik natuurlijk dat het wel een beetje toont, aangezien het vol in het zicht staat.
Ik was dan ook al van plan om het zelf te bouwen, alleen zie ik hier en daar nog wel eens wat over barebones. De vraag is dan, is het voor een eerste keer makkelijk om hiermee te starten, of gewoon lekker (net als met m'n PC) alles bij elkaar te kopen en in elkaar te zetten.

Wat dat betreft zou ik denk ik niet veel afwijken van de BBG uit november, scheelt een hoop zoekwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

XeNeRgY schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:29:
[...]

Als je receiver geen geluid over HDMI kan verwerken dan heb je HDMI voor beeld en SPDIF voor geluid.
Of als het wel kan, kan ik bijvoorbeeld nog wel horen of mijn XBOX klaar is met downloaden (bliepje) terwijl ik ondertussen de TV heb overgeschakeld naar de decoder om TV te kijken. Of wel via HTPC muziek af kunnen spelen naar de receiver maar ondertussen een spelletje op de XBOX spelen maar dan zonder geluid :)
HwKok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:34:
Wel wil ik natuurlijk dat het wel een beetje toont, aangezien het vol in het zicht staat.
Zou bijna zeggen; als je de TV gaat neerzetten (en niet ophangen); veel kant & klare HTPC dingen hebben een VESA-aansluiting. Die schroef je dus in principe achterop de TV (kijken of daar ook VESA zit) en hij hangt mooi uit het zicht. RF-ontvanger erin voor de afstandbediening en klaar?

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
XeNeRgY schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:29:
Prima, maar als je nu een nieuwe receiver koopt is dat toch niet meer aan de orde? Dus het advies van MAX3400 is niet geheel juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

loeberce schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 13:35:
[...]

Prima, maar als je nu een nieuwe receiver koopt is dat toch niet meer aan de orde? Dus het advies van MAX3400 is niet geheel juist.
Mwhoa, gedeeltelijk; topicstarter heeft niet nagedacht en/of niet gerealiseerd welke signalen hoe kunnen binnenkomen & uitgaan op een receiver. Vind het zonde om nu een receiver te kopen en over 6 weken erachter te komen dat input X niet kan of dat je een extra output nodig gaat hebben ofzo. ;)

Daarom tikte ik ook dat ik niet aan zo'n receiver zou beginnen maar dat is meer omdat ik al weet wat ik heb staan en welke aansluitingen ik nodig heb.

[ Voor 13% gewijzigd door MAX3400 op 04-01-2012 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Mijn receiver is 2 jaar oud en heeft inderdaad geen audio over HDMI. Destijds niet over nagedacht en daarom gebruik ik nu SPDIF.

Je kunt kiezen tussen een HTPC of barebone. Voordeel van een barebone is dat deze klein en dus gemakkelijk weg te werken zijn, bijvoorbeeld achter je TV. Het nadeel is wel dat je erg inlevert op power vergeleken met een HTPC en dat je niet bijvoorbeeld nog een andere kaart later toe kunt voegen. Zelf staat mijn HTPC achter het gordijn dus die zie je niet, daarom was voor mij de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Na wat gezoek kom ik qua receivers uit bij de Onkyo apparaten, deze spreken me wel aan en zijn mooi compleet. De TXNR-609 die hier werd geadviseerd is wat mij betreft iets teveel van het goede, de TXNR-309 mist weer wat functies, dus ik neig naar de TXNR-509..

Nu is de vraag. Is het wel verstandig om losse speakers erbij te kopen. Onkyo heeft zelf ook complete sets. Deze zijn prijstechnisch wel interessant, maar dan moet het natuurlijk geen zonde van het geld zijn (lees: dan moeten het geen waardeloze speakers zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:12:
Wel voor 2000 Euro spullen aanschaffen en dan naar 2.1 gaan zitten luisteren; in mijn beleving gewoon een verkeerde besparing want dan hoef je ook geen BluRay-speler aan te schaffen en kan je ook met een receiver van 100 Euro af.

Mogelijk maar ik lees niet specifiek je tijdsbesteding in %, kan je beter een HTPC bouwen (zie de BBG's) of kant & klaar kopen. Bedrijven als Dune & Zotac hebben inderdaad kant en klare devices liggen met BD-reader/writer erin.
Mjah, even hierop reageren: Beter een goede 2 speaker set dan een matige 5 speaker set.
Als er voor dit soort bedragen zowel een tv, als een receiver als een mediaplayer gekocht moet worden, heb ik er niet zo'n vertoruwen in dat er een goede 5.1 set te halen is, in alle eerlijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
Amelandbor schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:49:
Verder zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een HTPC met XBMC. Ik heb hiervoor een mediaplayer gehad (HDX1000), maar de slechte/lelijke interface en het niet hebben van een bibliotheekfunctie heeft mij doen besluiten om voor XBMC te gaan.
Ik ben het met je eens dat de HDX1000 een spartaanse interface heeft. Maar dat is dan ook een doosje van een jaar of 3? oud. Kijk eens naar een Popcornhour A-300 of Popbox V8. Functionele GUI met poster-art, plug en play, automatisch subtitles downloaden, vrouwtje en kids kunnen er perfect mee uit de voeten.

XBMC/Plex/Boxee is een heel ander verhaal. Druk per ongelijk op een verkeerde knop en je verdwaalt in settings. By engineers for engineers. Audio of subtitles wijzigen? Menu, paar keer naar rechts naar een vaag icoontje waar je dan een hele waslijst aan technische settings voor je kiezen krijgt, ...
In het begin even wat dingen instellen maar daarna geen omkijken meer naar, alleen als je bepaalde functies wilt toevoegen of wilt updaten.
Dat ben ik niet met je eens. Ik kijk een film, gooi 'm daarna weg en... ohjee, de library klopt niet meer. Of ik heb een film, en rename de folder waar ie instaat. Of ik heb een film, gooi 'm weg en zet er een betere versie voor terug (met een andere naam), of....

Het is mij ook nog niet gelukt om met wat voor HTPC dan ook (heb een hele dikke gehad, een ION330 en een Mac mini) zover te krijgen dat hij gewoon al m'n gangbare media netjes afspeelt. Altijd gezeik met refresh rates en lipsync. Als je alleen mkv's gebruikt gaat het vast goed, maar als je met een mix van mkv's, avi's, PAL DVD ISO's, NTSC DVD ISO's aan de gang gaat wordt het een groot drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
HwKok schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 15:41:
Nu is de vraag. Is het wel verstandig om losse speakers erbij te kopen. Onkyo heeft zelf ook complete sets. Deze zijn prijstechnisch wel interessant, maar dan moet het natuurlijk geen zonde van het geld zijn (lees: dan moeten het geen waardeloze speakers zijn).
Ik ben begonnen met een kant en klaar set van Onky in dezelfde prijsklasse als jij nu kijkt. Dit klonk best aardig maar ik merkte wel dat als ik bij een vriend keek dat het geluid op zijn veel grotere speakers veel voller klinkt. Daarom onlangs zelf losse speakers gehaald en het geluid is een stuk beter. Maar voor de niet-audiofiel vind ik de standaardspeakers (melkpakjes) een prima start.
catchingfire schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:27:
[...]

XBMC/Plex/Boxee is een heel ander verhaal. Druk per ongelijk op een verkeerde knop en je verdwaalt in settings. By engineers for engineers. Audio of subtitles wijzigen? Menu, paar keer naar rechts naar een vaag icoontje waar je dan een hele waslijst aan technische settings voor je kiezen krijgt, ...

Het is mij ook nog niet gelukt om met wat voor HTPC dan ook (heb een hele dikke gehad, een ION330 en een Mac mini) zover te krijgen dat hij gewoon al m'n gangbare media netjes afspeelt. Altijd gezeik met refresh rates en lipsync. Als je alleen mkv's gebruikt gaat het vast goed, maar als je met een mix van mkv's, avi's, PAL DVD ISO's, NTSC DVD ISO's aan de gang gaat wordt het een groot drama.
No offence, maar dat ligt dan echt aan jezelf. XBMC is juist erg gebruiksvriendelijk, zelfs mijn vriendin gebruikt het dagelijks :) Er is tevens een dusdanig uitgebreide tutorial beschikbaar dat alle settings/how-to's etc. er voor moeten zorgen dat je alles naar wens kunt instellen en gebruiken.

Ook al je media afspelen ligt aan jezelf. Hier speelt XBMC alles, behalve Bluray disc rips (doet een mediaspeler ook niet). Ik wijzig nooit mijn refreshrate en lipsync nog nooit tegepast. MKV, AVI, is gewoon klik and play ISO's even mounten en afspelen.

Vergeet overigens niet te vermelden dat je library van films/series ontzettend mooi is met allerlei artwork/fanarts en imdb ratings + plot en andere info, precies zoals je zelf wilt. En dat heeft een mediaspeler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
XeNeRgY schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:35:
Vergeet overigens niet te vermelden dat je library van films/series ontzettend mooi is met allerlei artwork/fanarts en imdb ratings + plot en andere info, precies zoals je zelf wilt. En dat heeft een mediaspeler niet.
Ook niet helemaal waar, want mijn twee jaar oude Playon HD mini mediaspeler heeft ook gewoon fanart, hoesjes, ratings, en plots. Dus op een mediaplayer kan het echt wel, en de nieuwere die hierboven zijn genoemd zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
[...]
Ik ben begonnen met een kant en klaar set van Onky in dezelfde prijsklasse als jij nu kijkt. Dit klonk best aardig maar ik merkte wel dat als ik bij een vriend keek dat het geluid op zijn veel grotere speakers veel voller klinkt. Daarom onlangs zelf losse speakers gehaald en het geluid is een stuk beter. Maar voor de niet-audiofiel vind ik de standaardspeakers (melkpakjes) een prima start.
Ik ben een liefhebber van kwalitatief goede spullen en mooi beeld en geluid, maar een audiofiel ben ik absoluut niet. Gezien het feit dat ik met een budget zit, ben ik dan ook aan het kijken naar een totaal systeem. De systemen van Onkyo komen goed op mij over, zowel in reacties op internet als de specs.

De keus valt dan tussen de HT-S3405 en de iets duurdere HT-S5405. Nu las ik dat de laatstgenoemde een actieve subwoofer heeft. Daarom valt m'n keuze voorlopig ook op dit systeem.

Kort samengevat zijn er nu al de volgende dingen bekend (mede dankzij jullie hulp):

- TV wordt Samsung UE 46 D6500 (€ 1.100)
- Hierbij een wandbeugel (ca. € 50-80) en CI+ Cam module (€ 50)
- Home cinemaset incl. een 5.1 luidsprekerset wordt een Onkyo HT-S 5405 (€ 380)
- Daarnaast een mediaspeler of HTPC.

Ik neig naar een HTPC, vind het leuk om deze in elkaar te knutselen etc. Echter, het budget wat hiervoor overblijft is ca. € 400. Natuurlijk zit ik er niet 100% aan vast, het mag ook € 500 worden, maar veel meer ook niet. Dit moet wel haalbaar zijn dacht ik zo.

Overigens, als ik een mediaspeler zou willen met Bluray én harde schijf, kom ik ook op iets dergelijks uit. Ik heb even kort uitgerekend waar ik dan op uit zou komen:

- HDI Dune HD Max (€368) + spinpoint harde schijf á 1TB (gemiddeld € 100) = € 468,-
- HDI Dune Smart B1 (€ 235) + HDI Dune Smart HE extension (€ 80) + spinpoint HDD (€ 100) = € 415,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

loeberce schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:58:
[...]

Ook niet helemaal waar, want mijn twee jaar oude Playon HD mini mediaspeler heeft ook gewoon fanart, hoesjes, ratings, en plots. Dus op een mediaplayer kan het echt wel, en de nieuwere die hierboven zijn genoemd zeker.
Mwoh, moet zeggen dat ik het op mijn HTPC Met win7 sneller en netter voor elkaar heb dan op mijn Dune ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
En op je PC heb je veel meer keuzes in type fanart en extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

XeNeRgY schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 14:22:
En op je PC heb je veel meer keuzes in type fanart en extra's.
Mwhoa; een custom rom op een WDTVL doet ook wel geinige dingen met fanart, zeker als je movies op een NAS/fileserver staan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Het wordt een HTPC, en omdat hij vol in het zicht komt mag de behuizing wel iets meer kosten. Dit probeer ik met de hardware wel een beetje te compenseren.
Het wordt de Lian-Li PC-C37B. Zelfde breedtemaat als de Onkyo sets en dezelfde kleur/finish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Mooie case! Let er wel op dat als je videokaart los wilt kopen dat deze low profile wordt. Als je je HTPC hebt samengesteld, post deze dan even in het BBG HTPC Topic voor tips :)

@Max: je hebt gelijk en er zijn zeker specifieke mediaspelers met vergelijkbare features, maar in veel gevallen (custom ROM daar gelaten) ben je wel beperkt tot wat de speler stock aanbiedt. Een HTPC kan ook toekomstige formats spelen. Heb persoonlijk een voorkeur voor mediaspeler wanneer je weinig uit wilt geven (rond de €100), maar wanneer je al richting de €200 en hoger gaat lijkt me een zelfgebouwde HTPC bijna altijd interessanter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miss_80
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-04 17:13
[...]

No offence, maar dat ligt dan echt aan jezelf. XBMC is juist erg gebruiksvriendelijk, zelfs mijn vriendin gebruikt het dagelijks :) Er is tevens een dusdanig uitgebreide tutorial beschikbaar dat alle settings/how-to's etc. er voor moeten zorgen dat je alles naar wens kunt instellen en gebruiken.

Ook al je media afspelen ligt aan jezelf. Hier speelt XBMC alles, behalve Bluray disc rips (doet een mediaspeler ook niet). Ik wijzig nooit mijn refreshrate en lipsync nog nooit tegepast. MKV, AVI, is gewoon klik and play ISO's even mounten en afspelen.

+1. Ik heb een HTPC gebouwd met XBMC, alles aangesloten op de Harman Kardon via SPDIF en HDMI naar de TV en het werkt allemaal super. ISO, avi, H264, M2TS, alles draait. XBMC is behoorlijk gebruiksvriendelijk en inderdaad op het forum en de wiki kan je alles vinden. Zelfs mijn vriend is er helemaal weg van nu hij alles kan besturen met de Ipad en zijn muziek etc volledig is geintegreerd met fan arts etc >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 20:40
Dat zal best dat het aan mij ligt. Ik heb geen maanden te tijd om een systeem goed te configureren. Ik heb trapellende kids op de bank zitten of bezoek die het niet kunnen waarderen als ik nog even een half uurtje met settings moet klooien omdat het gisteren bij die ene film wel werkte, maar nu opeens stottert het beeld weer.

Een mediaplayer is gewoon aansluiten en gaan met de banaan. Heb nu een Popbox V8 staan. Voor 135 euro thuisbezorgd, kids kunnen door de filmposters heenbladeren zonder enige configuratie. Op info drukken en je krijgt de film-rating (imdb), fanart, synopsys, je kunt als je wilt nog even subtitles downloaden. Perfect.
ISO mounten? Een ISO speelt toch meteen af?

Ja, ik hoor meer mensen dat ze totaal geen issues hebben. Achteraf blijkt dan dat die alleen Hollywood spul kijken. Het probleem is als je daarnaast bijvoorbeeld een Bassie en Adriaan DVD ook goed wilt kunnen afspelen zonder in de settings te klooien. Als je bijvoorbeeld ook eens de Nederlandse audio wilt selecteren, dan kom je in menus terecht die je kinderen niet wilt aandoen. Zoals ik zei: by engineers, for engineers.
Ehm.. dacht het wel dus. Maar dan geen library inderdaad maar gewoon on the fly, een library is namelijk onhandig. Die moet je bijhouden, anders krijg je orphans.

[ Voor 4% gewijzigd door catchingfire op 05-01-2012 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
@Topicstarter

Wat verwacht je van een mediaspeler/HTPC. Moet deze gewoon doen waar het voor bedoeld is, aan zetten en kijken dus. Of moet ie lekker uitgebreid zijn en ben je niet te beroerd om van tijd tot tijd een toetsenbord te pakken voor bepaalde handelingen.

HTPC en Mediaspeler zijn de afgelopen paar jaar behoorlijk naar elkaar toe gekomen qua mogelijkheden. Beide hebben hun eigen voor en nadelen. Het komt er simpel gezegd op neer dat een mediaspeler eenvoudiger is in gebruik en een HTPC is op zich wat flexibeler. Het moet wel gezegd worden dat de populairste codecs door de moderne mediaspelers (max 2 jaar oud) zonder problemen afgespeeld worden.

Er zijn ook hier alweer genoeg voor en nadelen voor beide kampen opgenoemd. Naar mijn mening is de eerste vraag belangrijk voor je beslissing HTPC of Mediaspeler. Ik ben best handig met computers en heb ook 2 jaar een HTPC gehad maar ik liep gewoon tegen het probleem bedieningsgemak aan en bepaalde dingen functioneerden niet naar mijn zin. Ik heb toen voor 300 euro een Dune Base 3.0 gekocht (kan je ook een HTPC voor in elkaar knutselen) en vrijwel alle problemen en irritaties die ik had met mijn HTPC had waren verdwenen.

Als je toch een budget hebt voor een HTPC, ga dan eens naar een winkel (WifiMedia in Arnhem is er een) en laat je een demo geven over de betere mediaspeler (Dune, Popcorn Hour, Boxee Box). Dit geeft een indruk waar een mediaspeler allemaal toe in staat is.

Blu-Ray Speler:
Waarom? Je kunnen alles vrij makkelijk rippen. Ik heb zelf een Blu-Ray speler maar gebruik deze nooit (heb er 4 films op gekeken in 2 jaar tijd). In vergelijking tot een mediaspeler (enkele honderden films in 2 jaar rijd) is het opstarten van een film op Blu-Ray gewoon een drama. Eerst allerlei waarschuwingen en trailers (al dan niet verplicht) kijken, dan nog een menu doorworstelen en dan pas kijken. Bij een Mediaspeler is het gewoon een film selecteren van je bron en kijken maar.

TV:
Laat de interne mediaspeler van TV voor wat deze is. In vergelijking tot een losse speler zijn ze behoorlijk beperkt. Functies als Youtube op je TV kan wel interessant zijn.

Reveiver:
Neem, als het budget het toelaat, een receiver met HDMI 1.4 aansluitingen. Dan ben je voor 3D ook gelijk klaar.
Een losse receiver (zoals de Onkyo) geeft over het algemeen een fraaier geluid dan de standaard all-in-one setjes waar de Media Markt vol mee staat. Het is wat duurder maar aangezien je best wel geld wilt uitgeven aan je TV en Mediaspeler/HTPC, kan ik me niet voorstellen dat je audio geen moer interesseert. Ook daarom het advies een losse Receiver met een speakerset. De receiver decodeerd ook de audio van de Blu-Ray speler en mediaspeler/HTPC en is daar over het algemeen gewoon beter in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Athome schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:08:
@Topicstarter

Wat verwacht je van een mediaspeler/HTPC. Moet deze gewoon doen waar het voor bedoeld is, aan zetten en kijken dus. Of moet ie lekker uitgebreid zijn en ben je niet te beroerd om van tijd tot tijd een toetsenbord te pakken voor bepaalde handelingen.
Ik hou er wel van dat alles werkt, maar ben niet te beroerd om daar een en ander voor te doen. Dat laatste dus!
Blu-Ray Speler:
Waarom? Je kunnen alles vrij makkelijk rippen. Ik heb zelf een Blu-Ray speler maar gebruik deze nooit (heb er 4 films op gekeken in 2 jaar tijd). In vergelijking tot een mediaspeler (enkele honderden films in 2 jaar rijd) is het opstarten van een film op Blu-Ray gewoon een drama. Eerst allerlei waarschuwingen en trailers (al dan niet verplicht) kijken, dan nog een menu doorworstelen en dan pas kijken. Bij een Mediaspeler is het gewoon een film selecteren van je bron en kijken maar.
Ik zal zelf niet veel blu-ray schijfjes afspelen, maar ik vind het hebben van helemaal geen optische drive behoorlijk onhandig. Ik kan niet verwachten van iedereen dat ze alles op een externe HDD meenemen, helemaal niet als er bijv. familie komt met een filmpje of muziekcd. Natuurlijk kan ik het dan zelf op m'n PC gaan rippen, transporteren naar de mediaspeler en dan afspelen. Maar ik hou liever de optie om gewoon het schijfje in de speler te drukken en af te spelen!
Reveiver:
Neem, als het budget het toelaat, een receiver met HDMI 1.4 aansluitingen. Dan ben je voor 3D ook gelijk klaar.
Een losse receiver (zoals de Onkyo) geeft over het algemeen een fraaier geluid dan de standaard all-in-one setjes waar de Media Markt vol mee staat. Het is wat duurder maar aangezien je best wel geld wilt uitgeven aan je TV en Mediaspeler/HTPC, kan ik me niet voorstellen dat je audio geen moer interesseert. Ook daarom het advies een losse Receiver met een speakerset. De receiver decodeerd ook de audio van de Blu-Ray speler en mediaspeler/HTPC en is daar over het algemeen gewoon beter in.
Ik weet niet of je de reacties in dit topic hebt gelezen, maar zoals gezegd ga ik voor een receiver van Onkyo, Vanwege m'n budget pak ik echter de boxen ook meteen van Onkyo mee. Dit lijkt me al met al geen 'standaard' Sony of Philips 5.1 setje, maar toch wat uitgebreider dankzij de receiver. Hier zit ook HDMI 1.4 op. Het is de Onkyo HT-S5405.

Anyways, bedankt voor je input! Ik ben nu bezig met het samenstellen van de HTPC, ik post de specs hier zodra ik eruit ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:17
HwKok schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 14:04:
[...]
Ik zal zelf niet veel blu-ray schijfjes afspelen, maar ik vind het hebben van helemaal geen optische drive behoorlijk onhandig. Ik kan niet verwachten van iedereen dat ze alles op een externe HDD meenemen, helemaal niet als er bijv. familie komt met een filmpje of muziekcd. Natuurlijk kan ik het dan zelf op m'n PC gaan rippen, transporteren naar de mediaspeler en dan afspelen. Maar ik hou liever de optie om gewoon het schijfje in de speler te drukken en af te spelen!
Zolang je de mediaspeler op je netwerk aansluit, kun je gewoon de optische drive van je PC gebruiken voor die enkele keer dat iemand met optische media aan komt zetten (met de mediaspeler even naar de pc browsen). Rippen en transporteren is daarvoor niet nodig. Dus als dat de enige reden is, lijkt de aanschaf van een blu-rayspeler me overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Daarnaast ben ik ook erg benieuwd hoe het afspelen van Blu-Ray schijf binnen een mediacenter achtige omgeving gaat. 2 jaar geleden was dit nog omslachtig. Ik gebruikte toen Windows Media Center. Voor het afspelen van Blu-Ray moest je toen een bepaalde versie van PowerDVD of Totalsoft Media hebben ( de duurste uiteraard). Daarnaast mocht deze software niet binnen Windows Media Center draaien van Hollywood. Een hoop geschakelen tussen Windows schermen als gevolg. Ik heb toen even getest met PowerDVD en daar werkte de originele Windows Media Center afstandsbediening ook al niet lekker. Ook ben ik 2 dagen bezig geweest om een onduidelijk HDCP probleem op te lossen. Blu-Ray had het toen volledig voor mij verpest.

Ook ben ik maanden bezig geweest om autoframerate (24/50/60 Hz) aan de gang te krijgen. Dit was dus vrij onmogelijk.

HD-audio bitstream via HDMI naar buiten heb k alleen voor elkaar gekregen met een Blu-Ray onder PowerDVD maar dat had de bovenstaande irritaties als gevolg. HD-audio in een MKV via HDMI-bitstream was toen een volledige no-go. Ik kreeg helemaal geen audio. Zelfs geen DTS-Core.

Mijn HDMI signaal loopt van Mediaspeler naar Receiver via een HDMI-Switch (wat tevens een versterker is) naar mijn projector. Ik moest het opstarten van mijn HTPC in een bepaalde volgorde doen. Deed ik dat niet dan ging de video-ouput van de HTPC helemaal de mist in (verkeerde resolutie, rare kleuren of verschaalt beeld). Volledig opnieuw starten van de HTPC was dan een noodzaak

Na ongeveer 4-6 maanden met de bovenstaande problemen geworsteld te hebben. Heb ik een Dune Base 3.0 gekocht en het bovenstaand was allemaal voorbij. Heerlijk.
Om eerlijk te zijn heb ik nu helemaal al geen behoefte meer om een HTPC te hebben. Ook mijn vriendin is er erg blij mee. Ze is niet onhandig met computers maar vanaf dag 1 vond ze een HTPC als mediaspeler veel te omslachtig werken. Dan moest eenvoudiger.

Dat was mijn mening ook (ook nagestreeft). Een HTPC mag niet ingewikkelder in gebruik en bediening zijn dan een gewone DVD-speler. Dat is naar mijn mening niet mogelijk. Hoe fan je ook bent van een HTPC je moet gewoon toegeven dat een HTPC niet de eenvoud heeft van een DVD-speler, terwijl dat in theorie wel zou moeten kunnen. Een PC en Os is flexibler genoeg voor, denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ik ga voorlopig alleen wonen, dus de situatie dat mensen het gebruiken zonder mij in de buurt zal niet vaak voorkomen. Mocht dat wel gaan gebeuren, dan zal ik tegen die tijd bekijken of het nog steeds zo gebruiksvriendelijk is voor mensen die gewoon willen 'klikken en kijken/luisteren'.

Nu moet ik zeggen dat als je XBMC automatisch laat opstarten nadat het OS is opgestart, de gebruikers weinig meekrijgen van alle poespas eromheen. Je hebt dan gewoon een mooie interface. Laat mij het werk achter de schermen maar doen, wanneer dit nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Ok, ben er nagenoeg uit wat het systeem gaat worden!
Al met al heb ik een mooi compleet setje bij elkaar weten te zoeken, wat ook nog eens mooi rond m'n beschikbare budget uit komt.

Onderstaand is inclusief de TV, CI+ Cam module en de Onkyo HT-set:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 58,40€ 58,40
1Ziggo CI+ Cam Module (Smit)€ 49,90€ 49,90
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 113,99€ 113,99
1Lian Li PC-C37B€ 115,98€ 115,98
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,95€ 29,95
1Samsung UE46D6500€ 1.079,-€ 1.079,-
1Onkyo HT-S5405BL€ 367,55€ 367,55
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,99€ 26,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 54,60€ 54,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.974,21

Totaal kom ik zonder verzendkosten op € 1974,21 en inclusief verzendkosten hier en daar op € 2.017,63 incl. BTW.

PS: de wandbeugel koop ik denk ik OF later OF wellicht probeer ik ergens een dealtje te sluiten voor de TV met CI+ Cam en de beugel, ligt een beetje aan waar ik dit ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
HTPC is prima, je bent in de BBG geweest zo te zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HwKok
Inderdaad!

Ik heb het nog niet nodig allemaal, dus ga het pas over een tijdje bestellen. Hopen dat de prijzen dan weer wat gezakt zijn. Tot die tijd zal het hier wel rustig worden, maar zodra het allemala op zijn plek staat, post ik wel een paar mooie foto's in het show-je-home-cinema-topic.

Thnx allemaal voor de hulp. Ik had het zelf niet kunnen verzinnen om deze combinatie van spullen te kopen.
Pagina: 1