• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-04 07:52
Beste allemaal,

Dit jaar hoop ik te verhuizen naar een eigen woning. Hiervoor ben ik op zoek naar een mooi compleet systeem, gebouwd vanaf 'scratch. Ik neem dus niets mee van waar ik nu woon.
Ik ben al een paar dagen aan het rondstruinen op internet, maar telkens vraag ik me de volgende dingen af, ik hoop dat jullie me hiermee kunnen helpen.

Allereerst de uitgangspunten:
- Het totaalbudget is ca. € 2000,00, goedkoper mag natuurlijk altijd :)

- Ik wil graag wel bluray discs kunnen afspelen, dus een speler met optical drive is wel nodig.

- Ik wil graag ook minimaal 2.1 geluid, als het kan 5.1. Bij de meeste mediaspelers kom ik alleen stereo-uitgangen tegen, ik zou toch echter wel een subwoofer erbij willen plaatsen.

- Er worden nooit boxen meegeleverd. Afhankelijk van welk surroundsysteem de mediaspeler heeft, overweeg ik om een losse set van bijv. Pioneer te kopen (de S-SL050 of de S-SL100 zijn zomaar voorbeelden).

Nu zijn de vragen/dilemma's waar ik tegenaan loop als volgt:
- Ik ben gek van de Samsung D7000 en D8000 series, maar helaas is dit iets boven budget. Dit zal vanwege de prijs hoogstwaarschijnlijk een D6500 worden. Hier zit echter "Smart TV" en DLNA op. Is een mediaspeler opzich dan uberhaupt nog wel zinnig of is dit juist twee van hetzelfde? Even los van het feit dat ik een bluray-speler zoek, want die zou ik er dan bijv. los bij kunnen kopen.

- Wanneer ik kies voor een mediaspeler, kom ik uit bij de Dune HD Max. Deze is namelijk met een harde schijf én bluray drive uitgerust. Echter, zonder boxen dus. Is het dan nog wel verstandig om zo'n systeem + losse boxen te kopen, of is een complete bluray home theatre set waar je een harde schijf aan kan hangen via usb een verstandigere optie?

- Een tweede optie leek mij de Dune HD Smart B1 (met optical drive dus) en eventueel de Dune HD Smart HE Extension Module erbij voor een harde schijf. Echter, moet ik dan wél een losse harde schijf erbij kopen? Daarnaast...op deze combinatie kan ik alleen stereo boxen kwijt.

Dit alles met het budget in het achterhoofd, waarvan de TV in dit geval een pakweg €1.100,00 inneemt.
Zie ik systemen over het hoofd met een complete uitrusting? Of is in dit geval een HTPC het beste compromis? Ik neig naar een mediaspeler omdat ik niet wil zitten kl*ten met codecs etc, het moet gewoon werken.

Aan de andere kant, ik heb de PC waar dit vanaf wordt getypt ook zelf bij elkaar gezocht en in elkaar gezet, dus het hoeft geen probleem te zijn om een HTPC te bouwen. Maarja...de kosten zijn wel hoger.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

[Voor 4% gewijzigd door HwKok op 04-01-2012 00:41]

• HwKok
Bedankt voor het antwoord, maar dan komt er dus nog een apparaat van pakweg 200~300 euro bij, wat gezien het budget wel lastig wordt. Dan lijkt me de Dune HD Max handiger, des te meer omdat hier al een 7.1 output ingebakken zit.

Hoe moet ik zoiets zien? De tv en mediaspeler worden beide via HDMI op de surroundreceiver aangesloten, waardoor alle beeld en geluid 'door' de surroundreceiver gaan? Ook het geluid van de normale tv-programma's etc.?

Wat betreft de TV, ik heb die gekozen vanwege het design en de specs. Dat er dan Smart TV op zit, kan ik ook niks aan doen ;) Maar nu ik die tv's heb gezien van Samsung met die mooie dunne bezel rondom, knap ik op bijna elke andere tv af die een brede bezel heeft.

• HwKok
Of het 2.1 of 5.1 wordt, is dus helemaal afhankelijk van hoe ik mijn budget indeel.
Als ik eens een vlugge rekensom maak:

TV: € 1.080,-
Surround receiver 5.1 + boxen: € 300,-
HTPC: € 500

Dan kom ik voor € 1.880,- redelijk compleet uit. Komt echter nog wel een CI module en een wandbeugel bij voor de TV.

Wat betreft tijd: het uitzoeken van alles doe ik tussendoor, voor het in elkaar zetten van een HTPC neem ik graag een dagje vrij. Wat is in dit geval verstandiger, beginnen vanaf niks of zijn de barebones ook aan te raden?

• HwKok
MAX3400 schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 12:23:
Dan nog vind ik het erg krap; beetje knappe 2.1 set met "redelijk" wat vermogen komt al snel op 300 Euro, laat staan dat je dan moet uitbouwen naar 5.1.
Toch gaf Amelandbor al een voorbeeld dat het wel kan voor dat geld hoor:
Amelandbor schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 11:49:
Ik zou ook altijd voor een losse receiver gaan. Voor 280 euro heb je al een receiver met speakers.

pricewatch: Onkyo HT-S3305
Is er overigens een handige manier om te filteren in de pricewatch op alleen receivers + speakers? Is er iets wat ik aan moet vinken, kom steeds complete home cinema sets tegen! :/

• HwKok
Ok, ik snap het.
Wat ik niet snap: waarom heb je het over een Mediacenter én BD-player?
Als ik een HTPC bouw, zit dit bij elkaar dus dat scheelt weer een ingang.

Desondanks weet ik wel een beetje welke koers ik moet gaan varen. Eerst maar eens op zoek naar een betaalbare surround receiver, al dan niet met boxen. Vind die optie van Neefdave ook wel een mooi totaalplaatje!

• HwKok
Ik heb geen TV-meubel maar een dressoir onder de tv, waardoor ik niet gebonden ben aan maximale afmetingen etc. Wel wil ik natuurlijk dat het wel een beetje toont, aangezien het vol in het zicht staat.
Ik was dan ook al van plan om het zelf te bouwen, alleen zie ik hier en daar nog wel eens wat over barebones. De vraag is dan, is het voor een eerste keer makkelijk om hiermee te starten, of gewoon lekker (net als met m'n PC) alles bij elkaar te kopen en in elkaar te zetten.

Wat dat betreft zou ik denk ik niet veel afwijken van de BBG uit november, scheelt een hoop zoekwerk.

• HwKok
Na wat gezoek kom ik qua receivers uit bij de Onkyo apparaten, deze spreken me wel aan en zijn mooi compleet. De TXNR-609 die hier werd geadviseerd is wat mij betreft iets teveel van het goede, de TXNR-309 mist weer wat functies, dus ik neig naar de TXNR-509..

Nu is de vraag. Is het wel verstandig om losse speakers erbij te kopen. Onkyo heeft zelf ook complete sets. Deze zijn prijstechnisch wel interessant, maar dan moet het natuurlijk geen zonde van het geld zijn (lees: dan moeten het geen waardeloze speakers zijn).

• HwKok
XeNeRgY schreef op woensdag 04 januari 2012 @ 16:35:
[...]
Ik ben begonnen met een kant en klaar set van Onky in dezelfde prijsklasse als jij nu kijkt. Dit klonk best aardig maar ik merkte wel dat als ik bij een vriend keek dat het geluid op zijn veel grotere speakers veel voller klinkt. Daarom onlangs zelf losse speakers gehaald en het geluid is een stuk beter. Maar voor de niet-audiofiel vind ik de standaardspeakers (melkpakjes) een prima start.
Ik ben een liefhebber van kwalitatief goede spullen en mooi beeld en geluid, maar een audiofiel ben ik absoluut niet. Gezien het feit dat ik met een budget zit, ben ik dan ook aan het kijken naar een totaal systeem. De systemen van Onkyo komen goed op mij over, zowel in reacties op internet als de specs.

De keus valt dan tussen de HT-S3405 en de iets duurdere HT-S5405. Nu las ik dat de laatstgenoemde een actieve subwoofer heeft. Daarom valt m'n keuze voorlopig ook op dit systeem.

Kort samengevat zijn er nu al de volgende dingen bekend (mede dankzij jullie hulp):

- TV wordt Samsung UE 46 D6500 (€ 1.100)
- Hierbij een wandbeugel (ca. € 50-80) en CI+ Cam module (€ 50)
- Home cinemaset incl. een 5.1 luidsprekerset wordt een Onkyo HT-S 5405 (€ 380)
- Daarnaast een mediaspeler of HTPC.

Ik neig naar een HTPC, vind het leuk om deze in elkaar te knutselen etc. Echter, het budget wat hiervoor overblijft is ca. € 400. Natuurlijk zit ik er niet 100% aan vast, het mag ook € 500 worden, maar veel meer ook niet. Dit moet wel haalbaar zijn dacht ik zo.

Overigens, als ik een mediaspeler zou willen met Bluray én harde schijf, kom ik ook op iets dergelijks uit. Ik heb even kort uitgerekend waar ik dan op uit zou komen:

- HDI Dune HD Max (€368) + spinpoint harde schijf á 1TB (gemiddeld € 100) = € 468,-
- HDI Dune Smart B1 (€ 235) + HDI Dune Smart HE extension (€ 80) + spinpoint HDD (€ 100) = € 415,-

• HwKok
Het wordt een HTPC, en omdat hij vol in het zicht komt mag de behuizing wel iets meer kosten. Dit probeer ik met de hardware wel een beetje te compenseren.
Het wordt de Lian-Li PC-C37B. Zelfde breedtemaat als de Onkyo sets en dezelfde kleur/finish!

• HwKok
Athome schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:08:
@Topicstarter

Wat verwacht je van een mediaspeler/HTPC. Moet deze gewoon doen waar het voor bedoeld is, aan zetten en kijken dus. Of moet ie lekker uitgebreid zijn en ben je niet te beroerd om van tijd tot tijd een toetsenbord te pakken voor bepaalde handelingen.
Ik hou er wel van dat alles werkt, maar ben niet te beroerd om daar een en ander voor te doen. Dat laatste dus!
Blu-Ray Speler:
Waarom? Je kunnen alles vrij makkelijk rippen. Ik heb zelf een Blu-Ray speler maar gebruik deze nooit (heb er 4 films op gekeken in 2 jaar tijd). In vergelijking tot een mediaspeler (enkele honderden films in 2 jaar rijd) is het opstarten van een film op Blu-Ray gewoon een drama. Eerst allerlei waarschuwingen en trailers (al dan niet verplicht) kijken, dan nog een menu doorworstelen en dan pas kijken. Bij een Mediaspeler is het gewoon een film selecteren van je bron en kijken maar.
Ik zal zelf niet veel blu-ray schijfjes afspelen, maar ik vind het hebben van helemaal geen optische drive behoorlijk onhandig. Ik kan niet verwachten van iedereen dat ze alles op een externe HDD meenemen, helemaal niet als er bijv. familie komt met een filmpje of muziekcd. Natuurlijk kan ik het dan zelf op m'n PC gaan rippen, transporteren naar de mediaspeler en dan afspelen. Maar ik hou liever de optie om gewoon het schijfje in de speler te drukken en af te spelen!
Reveiver:
Neem, als het budget het toelaat, een receiver met HDMI 1.4 aansluitingen. Dan ben je voor 3D ook gelijk klaar.
Een losse receiver (zoals de Onkyo) geeft over het algemeen een fraaier geluid dan de standaard all-in-one setjes waar de Media Markt vol mee staat. Het is wat duurder maar aangezien je best wel geld wilt uitgeven aan je TV en Mediaspeler/HTPC, kan ik me niet voorstellen dat je audio geen moer interesseert. Ook daarom het advies een losse Receiver met een speakerset. De receiver decodeerd ook de audio van de Blu-Ray speler en mediaspeler/HTPC en is daar over het algemeen gewoon beter in.
Ik weet niet of je de reacties in dit topic hebt gelezen, maar zoals gezegd ga ik voor een receiver van Onkyo, Vanwege m'n budget pak ik echter de boxen ook meteen van Onkyo mee. Dit lijkt me al met al geen 'standaard' Sony of Philips 5.1 setje, maar toch wat uitgebreider dankzij de receiver. Hier zit ook HDMI 1.4 op. Het is de Onkyo HT-S5405.

Anyways, bedankt voor je input! Ik ben nu bezig met het samenstellen van de HTPC, ik post de specs hier zodra ik eruit ben.

• HwKok
Ik ga voorlopig alleen wonen, dus de situatie dat mensen het gebruiken zonder mij in de buurt zal niet vaak voorkomen. Mocht dat wel gaan gebeuren, dan zal ik tegen die tijd bekijken of het nog steeds zo gebruiksvriendelijk is voor mensen die gewoon willen 'klikken en kijken/luisteren'.

Nu moet ik zeggen dat als je XBMC automatisch laat opstarten nadat het OS is opgestart, de gebruikers weinig meekrijgen van alle poespas eromheen. Je hebt dan gewoon een mooie interface. Laat mij het werk achter de schermen maar doen, wanneer dit nodig is.

• HwKok
Ok, ben er nagenoeg uit wat het systeem gaat worden!
Al met al heb ik een mooi compleet setje bij elkaar weten te zoeken, wat ook nog eens mooi rond m'n beschikbare budget uit komt.

Onderstaand is inclusief de TV, CI+ Cam module en de Onkyo HT-set:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M€ 58,40€ 58,40
1Ziggo CI+ Cam Module (Smit)€ 49,90€ 49,90
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 113,99€ 113,99
1Lian Li PC-C37B€ 115,98€ 115,98
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,95€ 29,95
1Samsung UE46D6500€ 1.079,-€ 1.079,-
1Onkyo HT-S5405BL€ 367,55€ 367,55
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 43,-€ 43,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 34,85€ 34,85
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,99€ 26,99
1AMD A4-3400 Boxed€ 54,60€ 54,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.974,21

Totaal kom ik zonder verzendkosten op € 1974,21 en inclusief verzendkosten hier en daar op € 2.017,63 incl. BTW.

PS: de wandbeugel koop ik denk ik OF later OF wellicht probeer ik ergens een dealtje te sluiten voor de TV met CI+ Cam en de beugel, ligt een beetje aan waar ik dit ga kopen.

• HwKok
Inderdaad!

Ik heb het nog niet nodig allemaal, dus ga het pas over een tijdje bestellen. Hopen dat de prijzen dan weer wat gezakt zijn. Tot die tijd zal het hier wel rustig worden, maar zodra het allemala op zijn plek staat, post ik wel een paar mooie foto's in het show-je-home-cinema-topic.

Thnx allemaal voor de hulp. Ik had het zelf niet kunnen verzinnen om deze combinatie van spullen te kopen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee