Router > Internet; router+switch > geen internet

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Mijn probleem heeft wel iets weg van dit probleem.

Ik heb een aantal jaren geleden een bedraad thuisnetwerkje opgezet met twee PC's en een printer:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Zyxel P2602HW router
         |
         |
   Icudu switch
   |     |    |
   |     |    |
  PC1    |   PC2
         |
         |
  Lexmark C720n

Voor de volledigheid: de Zyxel is ook een ingebouwde switch, maar de Zyxel staat beneden en de PC's en de printer staan boven en zodoende heb ik aan één kabel van boven naar beneden voldoende. Beneden gebruik ik een laptop met een draadloze verbinding (en da's ook de reden dat de Zyxel beneden staat, zodat ik daar een voldoende sterk signaal heb). Verder: alle kabels zijn 'normale' netwerkkabels (dus geen crossover kabels) en het bedrade deel van het netwerk is ingesteld met handmatige ingestelde IP-adressen. Ik kreeg het toentertijd niet aan de praat met automatische IP-adressen, maar het werkt.

Sinds een aantal weken heb ik geen internet meer op PC1 en PC2 (beiden draaien overigens op XP pro met alle updates, maar ik werk niet met herstelpunten). Ik heb niet in de instellingen van de Zyxel liggen rotzooien

Ik kan wel pingen tussen de PC's en printen gaan ook. Pingen naar de Zyxel of een willekeurige site gaat niet. Als ik de netwerkkabel vanuit de Zyxel rechtstreeks op een PC aansluit heb ik wél internet en kan ik ook de router en sites pingen.

Ik heb de switch al vervangen, maar dat had geen effect (en voor mijn gevoel zou ik bij een kapotte switch ook niet kunnen pingen tussen de PC's). Ook het vervangen van de kabels tussen de switch en de PC's en printers had geen effect ('oude' en 'nieuwe' kabels zijn niet zelf gemaakt). De Icudu heeft een speciale uplinkpoort en die wordt ook gebruik. Bij de vervangende switch (een TP-link) is er geen speciale uplinkpoort.

Toegegeven, ik heb de kabel tussen de Zyxel en de router nog niet vervangen, maar ik heb zonder de switch gewoon internet, dus die kabel kan het gewoonweg niet zijn. De enige reden die ik kan bedenken is dat de switch 'plotseling' voor problemen zorgt, maar waarom en hoe dit op te lossen is?

Een uiterste redmiddel zou het trekken van twee extra kabels kunnen zijn tussen de Zyxel en de PC's (en dus gewoon de switch-functionaliteit van de Zyxel weer gebruiken), maar ik ben bang dat ik geen drie kabels door het gat in mijn betonnen verdiepingsvloer krijg :'(

***edit***
Als de switch is aangesloten maakt het niet uit welke PC (of de printer) is aangesloten, hoeveel (dus één of allemaal) en op welke poort. Dus één computer via de switch naar de Zyxel werkt ook niet....

[ Voor 4% gewijzigd door Pancake op 28-12-2011 10:54 . Reden: Kleine aanvulling op probleemstelling ]

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Pancake schreef op woensdag 28 december 2011 @ 00:33:
Sinds een aantal weken heb ik geen internet meer op PC1 en PC2 (beiden draaien overigens op XP pro met alle updates, maar ik werk niet met herstelpunten). Ik heb niet in de instellingen van de Zyxel liggen rotzooien
Kan je nakijken of de Zyxel-firmware automatisch is geUpdate naar firmware AJZ.6 ? (zit je bij Telfort?)

Indien ja (en je draaide de AJZ.5 firmware voorheen), reset de Zyxel vanuit de User Interface naar de fabrieksinstellingen, en stel daarna alles weer opnieuw in. Vergeet niet je huidige Zyxel setting's te noteren om het proces wat makkelijker te maken!
Zorg ook dat het interne bedrade LAN (handmatige IP-adressen/subnet/gateway) overeenkomt met de instellingen in de Zyxel voor het LAN.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
Yep, ik zit bij Telfort en mijn Zyxel is een zwarte 2602HW-61C.
De FW versie die jij noemt is voor een 2602H(W)-D1A (bron) en ik verwacht niet dat dat gaat werken.

M.b.t. de FW op mijn Zyxel zie ik twee firmware-achtige zaken staan:

ZyNOS F/W Version: V3.40(MS.7)b3-1 | 5/12/2006
DSL FW Version:TI AR7 06.00.04.00

Volgens mij gaat het om die 'DSL FW' ZyNOS versie en volgens de hierboven aangehaalde website van Telfort is er een MS7b4 beschikbaar. Als ik de handleiding van de Zyxel goed begrijp heb je de auto-update functionaliteit voor de firmware alleen als je (ook) belt via Telfort. Ik ga eens aan de slag met die FW-update.

Ben weer even zoet en houd j(ulli)e op de hoogte.

***edit***
Vanavond ook de kabel tussen het modem en de switch vervangen, maar dit had geen effect. Ik kan wel twee computers tegelijkertijd op twee poorten op het modem aansluiten, dus met twee extra kabels naar de 1e verdieping zou ik er ook zijn.

Verder contact gehad met Telfort. Blijkbaar heb ik gewoon de meest recente fw. Met hulp van de helpdesk het modem gereset (ik meende dat het simpel een kwestie van uit/aan zetten was, maar ik had een paperclip nodig). Na mijn contact met de helpdesk bleek het password wat ik van hen had gekregen ('54321'; had het ook nog eens geverifieerd) om in het modem in te loggen niet werkte. :( Gelukkig wist ik nog het standaard password van de Zyxel ('1234') en warempel!! _/-\o_

Ik probeer in mijn vriendenkring een reserve modem te bemachtigen en als dat niet lukt trek ik een paar extra kabels....

***edit2 (22-01-2012)***
Heb een 2e hands router gekocht en na enig speurwerk en met hulp van mede-tweakers het ding aan de praat gekregen (zie ook hier). Internetten via de switch werkt weer zoals vanouds. _/-\o_

[ Voor 103% gewijzigd door Pancake op 21-01-2012 23:54 . Reden: Mijn FW verhaal rammelde + Telfort abo + oplossing ]

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...