Omdat ik verhuisd ben naar een appartement met al aangelegde netwerkbekabeling ben ik aan het proberen om mijn apparatuur op een goed draaiend netwerk te krijgen. Dit moet betekenen dat elke netwerkaansluiting toegang krijgt tot mijn NAS en het internet.
Tevens moet dit netwerk afgeschermd zijn van de rest van het huis die via dezelfde switch in de meterkast in hetzelfde netwerk zitten.
De situatie die ik heb bedacht is om in de meterkast de 2 kabels die richting woon- en slaapkamer gaan (en hiervoor direct in de switch hingen) in mijn Netgear WNDR3700N Router te steken, en de internet ingang van deze router te verdelen via mijn (al een aantal jaar oude) Sweex SW005 10/100 Switch.
Zo zit mijn gehele netwerk mooi achter 1 en dezelfde router, en is deze (naar mijn weten) afgeschermd van de rest van het huis.
Dit is dan ook nu de situatie:
Wat het volgende oplevert:
Of mis ik wat instellingen in bijv. de router of Windows om deze setup draaiend te krijgen?
Ook heb ik bijvoorbeeld een term als auto-sensing langs zien komen, waardoor netwerkapparatuur zowel met normale als cross-linked kabels zou moeten kunnen werken. Ik weet dat al mijn eigen kabels niet cross-linked zijn, maar van degene die in de muur zitten (dus tussen router en PC1 en router en switch) kan ik dit niet checken. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? (bijv omdat de switch al wat ouder is?)
Tevens moet dit netwerk afgeschermd zijn van de rest van het huis die via dezelfde switch in de meterkast in hetzelfde netwerk zitten.
De situatie die ik heb bedacht is om in de meterkast de 2 kabels die richting woon- en slaapkamer gaan (en hiervoor direct in de switch hingen) in mijn Netgear WNDR3700N Router te steken, en de internet ingang van deze router te verdelen via mijn (al een aantal jaar oude) Sweex SW005 10/100 Switch.
Zo zit mijn gehele netwerk mooi achter 1 en dezelfde router, en is deze (naar mijn weten) afgeschermd van de rest van het huis.
Dit is dan ook nu de situatie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| Huisswitch met internet toegang
|
-------Netgear WNDR3700N Router--------
| |
| --Sweex SW005 10/100 Switch--
| | | |
PC1 PC2 NAS XBOX
(woonkamer) (slaapkamer) |
Wat het volgende oplevert:
- PC1 heeft goeie internet aansluiting met een door de router gegeven IP adres (conclusie: de router werkt)
- PC2 heeft geen internet aansluiting en krijgt van de router geen ip adres (switch probleem?)
- Ik kan vanaf PC1 niet bij de NAS (switch probleem?)
- Ik kan vanaf PC2 met zelf ingestelde statische ip-adressen wel bij de NAS (conclusie: contact binnen de switch is mogelijk, switch werkt??)
- Wanneer ik de NAS direct aansluit op de kabel die uit de router komt kan ik vanaf PC1 wél bij de NAS
- Wanneer ik PC2 direct aansluit op de kabel die uit de router komt krijg ik op PC2 wél een 192.168.1.x ip-adres van de router, en heb ik internet verbinding, maar wel enorm traag (als in: een google zoek-opdracht duurt een paar minuten)
- Wanneer ik de kabel die naar de slaapkamer gaat in de meterkast direct op de 'huisswitch' aansluit (dus de router ontloop), en in de slaapkamer direct op PC2, krijgt deze prima een ip-adres van de internetaansluiting van het huis (volgens mij UPC), en is het internet gewoon snel.
- Wanneer ik dit laatste doe met de switch vóór PC2 doet internet het weer niet.
- Ook het proberen van verschillende aansluitingen op de switch om uit te sluiten dat hier een aansluiting kapot was leverde niets op.
Of mis ik wat instellingen in bijv. de router of Windows om deze setup draaiend te krijgen?
Ook heb ik bijvoorbeeld een term als auto-sensing langs zien komen, waardoor netwerkapparatuur zowel met normale als cross-linked kabels zou moeten kunnen werken. Ik weet dat al mijn eigen kabels niet cross-linked zijn, maar van degene die in de muur zitten (dus tussen router en PC1 en router en switch) kan ik dit niet checken. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben? (bijv omdat de switch al wat ouder is?)
[ Voor 8% gewijzigd door CeeDeeS op 17-05-2010 20:54 ]