Router met RJ45 ingang: altijd ISDN?

Pagina: 1
Acties:

• Pancake
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-12-2021
N.a.v. dit topic het volgende:

Ik heb een tweedehands modem op de kop getikt, maar nu blijkt dit modem (Linksys WAG200G) uitgerust te zijn met een RJ45 ingang (niet goed gekeken... |:( ). Ondanks dat er geen enkele aanduiding m.b.t. annex A of B op het modem staat: Klopt het dat ik nu een annex B (ISDN) modem te pakken heb? Ik heb de ultieme bevestiging niet kunnen vinden, maar uit verschillende artikelen en fora haal ik wel aanwijzigingen dat dit zo zou kunnen zijn.

Computers zijn pas leuk als ze het _niet_ doen...

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Je kunt zonder meer een annex B (ISDN) ADSL modem op een PSTN lijn aansluiten. Het enige dat je zult merken (bij correcte firmware) is dat je download wat lager uitvalt. De beste optie lijkt me dus gewoon proberen. Waarschijnlijk kun je het dan ook zien in de interface van het modem.

Ik meen zelfs dat er modems bestaan die op basis van de aangesloten lijn bepalen of het een annex A of B lijn is, waarbij je dus heel geen verschil in snelheid gaat merken.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb even gezocht op de verschillen tussen aansluitingen op annex A en B.
Annex A:
Afbeeldingslocatie: http://static.frazpc.pl/board/2009/02/123516533849877849.jpg
Annex B:
Afbeeldingslocatie: http://static.frazpc.pl/board/2009/02/123516533992112371.jpg

Het verschil is dat bij annex A de Line ingang enigzins smaller is gemaakt door de grijze kunststof die een paar pins "blokkeert". Bij annex B kun je echt een RJ45 stekker erin kwijt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bartjezz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 09:54:
Verschil is dat bij annex A de Line ingang enigzins smaller is gemaakt door de grijze kunststof die een paar pins "blokkeert". Bij annex B kun je echt een RJ45 stekker erin kwijt.
Een echte RJ45 kun je in beide niet kwijt.

Een 8p8c wel.

Maar belangijker, de ene foto is een productfoto met goede belichting en de andere een gebruikersfoto met kutlicht, waarop veel minder detail te zien is dus ik durf niet te stellen dat wat jij zegt hier klopt.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 21-01-2012 12:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Idd, waarom sluit je hem niet gewoon aan en kijk je naar de firmwareversie van het ding?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Pancake
@Bartjezz: Vervelend dat je het alleen op die manier kan zien.... Een stickertje Annex A / Annex B was duidelijker geweest. Maar goed, ik kan er gewoon een RJ45 in steken. Een RJ11 zit schuin en 'zwabbert'.

@Xudonax: Een lagere snelheid is in eerste instantie niet zo'n probleem, omdat ik het modem nodig heb om een probleem in mijn huidige Zyxel model uit te sluiten (of te bevestigen; zie openingspost). N.a.v. je post herinnerde ik mij dat ik van een oude fax nog een verloopkabel RJ11 / RJ45 had liggen, dus ik ga daar eens mee aan de slag.

Bedankt tot zover! _/-\o_

• basz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-10-2025

basz

Professioneel prutser

Er is technisch geen relatie tussen het hebben van een RJ45-stekker en of een modem AnnexB is of niet. In het geval van ISDN sluit je het modem aan vóór de NT1 en daar zit net zoals bij een analoge lijn alleen maar RJ11 (enkele oudere hardwired installaties uitgezonderd).
ISDN heeft inderdaad ook RJ45, maar dat is voor de aansluitingen van je telefonieapparatuur op de NT1 waar je modem niet tussen hoort.

In de webadmin van je modem staat of het een AnnexA of en AnnexB is, kijk daar eerst eens naar als je het zeker wilt weten.

p.s. een fritzbox 7170 bijvoorbeeld, heeft alleen maar rj45. hierbij zit een adapterkabel waarmee je eenvoudig je lijnen kunt aansluiten. een 7170 kan namelijk ook telefooncentrale spelen en dan is het nodig dat hij de inkomende telefoonlijn ook aangesloten krijgt. met je linksys is dit -denk ik- niet het geval.

[ Voor 22% gewijzigd door basz op 21-01-2012 12:25 ]

• Pancake
basz schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 12:23:
In de webadmin van je modem staat of het een AnnexA of en AnnexB is, kijk daar eerst eens naar als je het zeker wilt weten.
Ik kan het eigenlijk niet vinden als ik inlog op de router (althans iets van 'Annex A' of 'Annex B' onder 'administration' kom ik niet tegen). Vervolgens heb ik getracht de firmware te updaten met een nieuwe versie voor Annex A, maar dan krijg ik de melding:

"Upgrade file is not the correct type or version for this device.
Upgrade failed. Please obtain the correct file and try again.
"

Een upgrade voor Annex B geeft geen foutmelding en wordt na installatie ook gewoon in de status van de router aangegeven. Daaruit concludeer ik dus dat het een ISDN-router is.
Wat mij uit de bovenstaande posts nog niet helemaal duidelijk is of ik het ding gewoon aan kan sluiten, maar dat ga ik vanavond gewoon proberen.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sowieso gaat 'ie daar niet kapot van, dus je kunt 't idd gewoon proberen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-02 09:23

LauPro

Prof Mierenneuke®

ISDN modem (Annex B ) op analoge lijn kan geen kwaad.
PSTN modem (Annex A) op een ISDN lijn kan wel kwaad en je modem beschadigen!

ISDN is namelijk 100V tov 60V bij PSTN.

[ Voor 14% gewijzigd door LauPro op 21-01-2012 14:05 ]

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Bij een FritzBox (de oudere versies gebruiken grofweg dezelfde hardware als een wag200g) kun je een ISDN modem 'omzetten' in een POTS door er Annex-A firmware in te schieten. Andersom gaat niet omdat het Annex-A ADSL frequentiebereik overlapt met ISDN. Link.

Overigens kun je hier een aangepaste versie van OpenWag200 vinden, die van een B een A maakt. Mocht je deze (experimentele) firmware willen flashen, lees dan wel even de upgrade notes op de openwag200 pagina.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

LauPro schreef op zaterdag 21 januari 2012 @ 14:05:
ISDN modem (Annex B ) op analoge lijn kan geen kwaad.
PSTN modem (Annex A) op een ISDN lijn kan wel kwaad en je modem beschadigen!

ISDN is namelijk 100V tov 60V bij PSTN.
Een beetje modem is daar natuurlijk op ingesteld; maar in ieder geval heeft TS als ik 't goed begrijp een analoge lijn dus dan is 't sowieso ok ;)

• Pancake
Even een update:

Voor de volledigheid: ik heb inderdaad een analoge lijn.

Ik heb zojuist de router met de Annex-B firmware die ik vanmorgen had geïnstalleerd via de verloopstekker (RJ11 > RJ45) van mijn fax aangesloten op de splitter. De router 'ziet' niet dat er een verbinding is met internet (het DSL lampje ging heel even branden, maar ging daarna uit en bleef uit).

Vervolgens de hierboven aangedragen beta-firmware gedownload en geladen (uiteraard eerst de waarschuwing gelezen zoals aangeraden). Firmware upgrade verliep probleemloos en de router wederom via de verloopstekker aangesloten. Het DSL lampje ging branden en ik heb nu verbinding met internet! Draadloos heb ik 'em ook al aan de praat.

Super bedankt! _/-\o_
Morgen maar eens kijken of ik de rest van mijn computers via de switch aan de praat krijg.
***edit***
Computers via switch werken ook! (kon niet wachten :D )

[ Voor 4% gewijzigd door Pancake op 21-01-2012 23:50 . Reden: Terugmelding van computers via switch aansluiten. ]

Pagina: 1