Confusion schreef op zondag 19 februari 2012 @ 10:05:
Rechtsongelijkheid ten gevolge van individuele keuzes van personen is er sowieso. We geven heel wat mensen een uitkering, waarvan deels omdat ze echt niet willen werken, we geven mensen kinderbijslag, waarvan grotendeels omdat ze voor een kind gekozen hebben, en laten heel wat anderen veel meer accijnzen betalen dan anderen. Ik zie niet waarom we religie als anders zouden moeten beschouwen.
Naast de al door Spheroid genoemde verschillen is er ook een groot verschil dat die mensen die keuze voor kind etc (of religie) niet daarna nog een keer gebruiken om de wet te overtreden, door hun eigen keuzes boven de wet te stellen. Als je dan het hebben van een kind zou willen gebruiken, dan zou je het kind daarna moeten gebruiken om te stelen, omdat ze weten dat kinderen in hoge uitzondering de gevangenis in hoeven.
Ik zou het vreemd vinden als ik gestraft werd voor het lopen door rood, als er bij goed zicht overduidelijk in de verste verte geen ander verkeer is. Als ik er voor kies om er van af te wijken en naar het beste oordeel van iedereen kan het geen kwaad, dan lijkt me die vrijheid te verkiezen boven strikte handhaving.
Als jij het door rood lopen een doel vind, en een verworven recht dat jou dat recht geeft, onafhankelijk van de omstandigheden, dan is strikte handhaving juist wel te verkiezen. Want dit excuus (ik zag geen probleem) kan iedereen claimen, maar als je het aan religie linkt, alleen degenen die dergelijke delusies hebben.
Als je er voor wilt kiezen of af te wijken, dan vraag je van te voren ontheffing aan, en zie je het verkrijgen van ontheffing als coulance, niet als verworven recht of iets dat je kunt afdwingen.
Dat gaat voornamelijk over de argumenten op grond waarvan die extra rechten verleend worden. Als je helder maakt dat het niet om het geloof in zijn algemeenheid gaat, maar om de onschadelijke gevolgen van individuele keuzes, dan wordt iemand behandeld op dezelfde manier als ieder ander.
Nee hoor. Je geeft iemand een extra excuus, waardoor er juist rechtsongelijkheid ontstaat omdat die religie boven de wet wordt gesteld. Er wordt ook geen uitzondering gemaakt, maar dan al van te voren gesteld dat een atheist/christen gestraft wordt op die zaterdag, maar een jood niet.
Confusion schreef op zondag 19 februari 2012 @ 12:44:
Volgens mij is het onomstreden dat er een verband is tussen hoe gelovig mensen zijn en hoe groot de kans is dat ze crimineel zijn. Zo bezien is er wel een trade-off: als mensen zich onderdeel van een groep voelen en de normen van die groepen zijn om andere mensen niet te schaden, dan heeft dat ook positieve effecten op de maatschappij waar de groep onderdeel van uitmaakt.
Nee, dat is zeer zeker niet onomstreden. Lies, damn lies and statistics, die ook nog in de VS eerder tegen je claim in gaan

.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.