boner schreef op zondag 18 december 2011 @ 21:48:
[...]
Ik geef het geloof zeker geen vrijbief om wetten te overtreden. Maar ook dat we geen wetten moeten maken die dieren boven mensen moeten plaatsen. Dus uit dat perspectief zou het verkeerd zijn om mensen te verplichten om vegetarier te worden. Het moet zeker niet mogen dat we homo's anders mogen bejegenen dan hetero's. De verdenking dat ik dat zou suggereren werp ik verre van mij.
Maar met het hameren op dieren boven mensen plaatsen zet je een karikatuur neer. Niemand stelt voor dieren boven mensen te plaatsen, alleen maar minder ver onder mensen.
Imo zijn er sowieso geen goede argumenten, behalve het feit dat we het kunnen, om dieren niet als gelijken te behandelen. Voor mensapen is daar door filosofen, primatologen en antropologen al een lobby voor opgezet
http://www.greatapeproject.org/Ik neem aan dat je als bioloog meer verstand van de voedingseisen van mensen hebt dan ik. Maar! Wat jij dus zegt is dat je joden en moslims de vrijheid en het bijbehorende geluk mag ontnemen datgene te eten wat men lekker vindt. Ik vind dat ze 'gewoon' vlees mogen eten dat ritueel geslagt is. Zolang ze maar geen canibaal worden.
Kijk, daar zijn we het dus oneens. Imo is vrijheid van godsdienst niet meer waard dan dierenleed. Gezien het feit dat er een enorm gezonde manier is om kosher of halal te blijven eten (vegetarisch worden) denk ik dat een verbod op onverdoofd slachten probleemloos ingevoerd kan worden.
Ik zie dat niet als "dieren boven mensen stellen", maar als "dierenwelzijn boven arbitraire regels stellen". Als er geen enkele andere manier zou zijn om die arbitraire regels te handhaven zou het imo een moeilijker debat worden, maar gezien het feit dat dat niet het geval is zie ik hier geen problemen.
Kannibaal zijn is interessant, hiermee geef je dus aan dat er voor jou wel moverende redenen zijn om het welzijn van een bepaald dier een grotere bescherming toe te dichten. Ik denk dat veel andere mensen eenzelfde houding zouden hebben als men honden ritueel zou willen gaan slachten en opeten. Het probleem is dat de grenzen die wij leggen bij het kijken naar welzijn altijd antropocentrisch zijn en vaak volkomen arbitrair. Ik vind de gedachtengang die in deze debatten de boventoon voert nogal
speciesist en denk daardwerkelijk dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend zou moeten zijn dan wij mensen onszelf meer rechten toedichten dan andere dieren.
Wat vind je in dezen trouwens van het gebruik van
placenta's in cosmetica? Is dat al kannibalisme? Wordt daar een grens overschreden?
offtopic:
Hoe zit het met schoenen/kleding/lippenstift/stremsel in kaas, moet daarvoor ook ritueel geslacht zijn?
Mijn stelling is niet dat we de wet nooit mogen aanpassen! Ik vind allen dat het verkeerd zou zijn om dieren boven mensen te plaatsen. Dus dat we de geloven van mensen belangrijker moeten blijven vinden dan dierenleed. Niet voor niets staat geloofsvrijheid in de grondwet en dierenleed niet.
De grondwet is ook niet onveranderlijk gebleken natuurlijk. Ik ben benieuwd of je een logisch steekhoudend argument kunt geven waarom dierenrechten niet in de grondwet zouden horen (dat ze tot een andere soort behoren vind ik daarbij niet voldoende).
"Geloven van mensen" is imo iets anders dan "mensen". Nieman stelt voor dieren
boven mensen te plaatsen, maar als we ze
gelijker maken, dan worden sommige praktijken (of ze nu uit geloofsoverwegingen stammen of niet) minder goed verdedigbaar. Plezierjacht is er daar imo een van, ritueel slachten ook, bio-industrie ook en (met pijn in mijn hart) het force-feeden van eenden en ganzen voor pâté de foie gras ook.
Zolang je het mensen niet onmogelijk maakt om hun geloof aan te hangen (en dat doe je niet want ze kunnen vegetarisch worden) is er imo geen goede reden om dit soort praktijken voort te laten bestaan. Dat vlees lekker is, is in dezen geen goed argument, want we verbieden het invoeren van andere "lekkere" zaken ook. Zo is het verboden in de EU producten van walvisvlees te importeren (hoewel ik tegen de jacht ben heb ik het toen ik het in Noorwegen op een menu vond eens genomen en ik kan je vertellen, dat is bijzonder lekker

(en gezond schijnbaar) ).
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France