Het Fantoom schreef op dinsdag 13 december 2011 @ 23:46:
[...]
Dan weet je dat en accepteer je dat. Maar als bv een starter binnenkomt die 300 euro meer verdient dan jou terwijl jij veel meer werkervaring hebt en kwaliteit levert dan is het fijn om dat te weten en kun je dat bij je baas melden (of opstappen). Is veel fijner dan 'het vermoeden hebben'.
Dat heb ik dus gehad in 2007. Moest al 500 euro bruto inleveren (noodgedwongen, ik moest een baan, had een uitkering laten schieten (doe ik overigens nooit meer)), en bleek dat ik 25 euro bruto meer verdiende als nieuwkomer dan iemand die er al 7 jaar werkte.
Die is dus op hoge poten (geheel terecht) naar de werkgever gegaan om er geld bij te eisen. Zijn ervaring was natuurlijk ook wel iets waard.
Waarop de baas zei: Wil je meer geld, moet je er ook meer voor doen. Week later heeft ie z'n ontslag ingedient.
Zelf ook meegemaakt dat ik op vrijdag hoorde dat er een nieuwe werknemer zou komen maandag, die tevens de leiding over een afdeling zou krijgen (die ik notabene van de grond heb opgezet). Week later vertelde die ook fijn dat ie 1700 euro bruto meer verdiende, en een pensioenplan had (rest van het bedrijf had dat dus niet).
Bij m'n pa op z'n oude werk (kon exit na de zoveelste reorganisatie), is door een reorganisatie een nieuwe leidinggevende gekomen. Die verdiende minder dan de oude garde die die moest aansturen.
Ik moet wel zeggen dat ik niet zo'n goeie onderhandelaar ben, en mijzelf dus niet zo goed kan verkopen als iemand die dat wel kan, en dus een leuk salaris weet te onderhandelen. Maar als je goed bent voor de zaak, en dat de zaak dan ook goed voor jouw is, is in mijn ervaring gewoon niet waar.
Als ik iemand m'n huis kan laten schilderen voor 5 euro per uur, ga ik hem ook niet een tientje geven. Werkgevers zijn natuurlijk net zo. Als het goedkoop kan, waarom niet. En gelijk hebben ze.
Komt ook nog eens een totaal verschil bij dat de ene werknemer niet gelijk is in het verzetten van werk dan z'n collega. Dus iemand die 110% doet in 8 uur mag ook wel meer krijgen in mijn ogen dan iemand die in 8 uur 90% doet. Helaas wordt er op dat individuele prestaties niet echt gekeken. In iedergeval niet waar ik gewerkt heb.
Maar ik hang m'n inkomten ook niet aan de boom. Zeker niet omdat ik nu veel verdien, maar meer omdat het zo laag is, maarja, dan had ik een vak moeten leren. Enige diploma wat ik heb is zwemmen A & B. Ik heb dus vrij weinig te eisen
Maar na 11 jaar ergens te hebben gewerkt, en redelijk leuke stappen weten te maken (achteraf nog 1700 euro missend per maand blijkbaar), kom je niet zo snel meer aan een salaris wat daar gelijk aan ligt.
[
Voor 8% gewijzigd door
RaZ op 13-12-2011 23:59
]