Ik volg dit topic al een poosje en heb een hoop leuke en mooie dingen voorbij zien komen. Daaruit heb ik de nodige inspiratie gehaald om mijn eigen opstelling ook eens onder handen te nemen.
Het idee was om het huidige TV meubel, met daarop de TV, te vervangen door een zwevend model, waarbij de TV aan de wand moest komen te hangen. Ik heb besloten om het meubel zelf maar te maken, aangezien de prijzen voor een kant-en-klaar meubel behoorlijk hoog zijn en ik op deze manier een meubel naar mijn eigen smaak kon maken.
De oude situatie zag er als volgt uit:
Na het leeghalen van het oude meubel en het stofvrij maken + opbergen van de apparatuur konden we eindelijk beginnen.
Het meubel was als eerste aan de beurt, aangezien deze nodig was voor het juist bepalen van de balken op de muur. Met het basismeubel zijn de eerste balken op de juiste plaats aan de muur gemaakt.
Vervolgens zijn de rest van de balken aan de muur gemaakt, zijn de dimmer + stopcontact verplaatst naar de zijkant van de wand en zijn de nodige leidingen geplaatst / verplaatst. De afvoerbuizen dienen in dit geval als kabelgoten van het meubel naar de TV en naar de subwoofer.
Na al het leidingwerk heb ik de wand dichtgemaakt. Om het handelbaar te houden heb ik de houten platen laten zagen bij de bouwmarkt en de wand met 6 platen dichtgemaakt.
Na het voorlijmen van de wand was het tijd voor het plakken van de steenstrips. Hierbij ben ik begonnen op de hoogte van het bovenblad van het meubel, aangezien zowel de vloer als plafond niet 100% waterpas zijn. Het meubel is dat wel, dus daarmee wordt het tegelwerk ook netjes waterpas.
Het resultaat na een middagje plakken:
Hier liepen we tegen een probleem aan: de vrouw des huizes vond de TV niet mooi hangen aan de muur. Dit lag niet aan de muur, maar aan de TV. Om dit op te lossen hebben we maar besloten om een andere TV aan te schaffen.
Er heeft uiteindelijk nog wat werk aan gezeten om de overige strips aan de muur te plakken, de zijkant dicht te smeren, het meubel te schuren en lakken en het front voor het meubel te maken, maar het resultaat mag er zijn:
Het meubel is dichtgemaakt met gordijnstof wat we nog over hadden van de gordijnen die ook in de woonkamer hangen. Dit past dus mooi bij elkaar. Het IR signaal van de afstandsbediening gaat er prima doorheen, dus de apparatuur is goed te bedienen. Het front kan er voor weggehaald worden als er bijvoorbeeld een spel in de Playstation moet.
Tevens kan het bovenblad van het kastje eraf, zodat ik niet in het kastje hoef te kruipen als ik een nieuw snoertje wil aansluiten op de receiver.
Om nog even antwoord te geven op de vragen:
- Op basis van welke criteria heb jij jouw meubel uitgezocht? (bijv. diepte of afwerking)
Ik heb het meubel zelf ontworpen en rekening gehouden met de diepte + hoogte + breedte zodat al mijn apparatuur er in past.
- Waar heb je jouw meubel gekocht of laten maken?
Meubelpanelen zijn bij de bouwmarkt gekocht.
- Wat heeft jouw meubel gekost?
Euhmm, ik moet de bonnetjes nog optellen.
Ik gok ergens tussen de 500 en 600 euro (ex. TV)
- Wat zijn de specs van je meubel? (bxdxh, hoogte van lades of openingen)
Buitenmaat : 135cm breed, 23,6cm hoog, 40 cm diep, gemeten vanaf de nieuwe wand, hij zit ook een stukje in de nieuwe wand.
Binnenmaat : 127,4cm breed, 20 cm hoog, 42,4cm diep, gemeten vanaf de oorspronkelijke muur.
- Wat zijn de voor- en nadelen van je meubel?
Voordelen : Al mijn apparatuur past erin + hij zweeft!
Nadelen : Nieuwe apparatuur in de toekomst kan een uitdaging worden en je kunt er niet meer op zitten.
- Heb je zelf aanpassingen gemaakt en indien ja, welke??
Ik heb alles zelf gemaakt, dus ook zelf aangepast.
- Hoe voorkom je oververhitting van verschillende componenten?
De voorkant is van stof en kan ook wat ventileren. Daarnaast zitten er zowel in de bodem als in het bovenblad ventilatiegaten:
- Wat heb je gedaan qua kabelmanagement?
Alles in de muur in afvoerbuizen en flexibele pijp.